نحوه پرکنی و بال چینی مرغ مینا را بیاموزید

نحوه پرکنی مرغ مینا را بیاموزید

پیش از آن که از نحوه پرکنی مرغ مینا بگوییم، بد نیست نگاهی به ویژگی های این گونه از پرندگان بیاندازیم. حتما می دانید که مینا نوعی پرنده با دو نژاد وحشی و اهلی است. گونه وحشی آن در جنگل ها و دشت ها پراکنده هستند و گونه اهلی آن نیز در کنار ما و در منازل ما زندگی می کنند و ما آنها را به نام مرغ مینا می شناسیم.

مرغ مینا پرنده ای کوچک و با مزه است که در تقلید صدا از قابلیت بالایی برخوداراست و همین ویژگی منحصر به فرد  آن سبب شده، یکی از پرندگان پرطرفدار برای پرورش و نگهداری خانگی باشد.

جذابیت این پرنده تا جایی پیش رفته است که بسیاری از افراد آن را به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری می کنند. اما برای این کار ابتدا باید از پرواز این نوع پرنده در خانه و یا قفس مخصوصش جلوگیری کرد تا بتوان آن را به عنوان یک پرنده خانگی حفظ کرد. در ادامه این مطلب از وبلاگ چیکن هچ بیشتر در مورد نحوه پرکنی مرغ مینا و چرایی آن صحبت خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» برخورداری از دو سنسور مجزا برای سنجش دما و رطوبت
» امکان تهویه و هماهنگ سازی هوا بصورت یکنواخت
» برخورداری از قطعات مرغوب و درجه یک
قیمت : 4,970,000تومان

چرا باید پرکنی مرغ مینا را جدی گرفت؟

به طور معمول چیدن بال پرندگان از فرار آنها جلوگیری می کند. اگر شما قادر به رها کردن پرنده در محیطی خارج از قفس هستید، برای مثال دوست دارید ساعاتی از روز آن را از قفس خارج کنید تا رها باشد، الزاما باید شاه پرهای آن را کوتاه کنید تا آزادی اش در خانه به فرار منجر نشود.

چه بسا تمامی پرندگان دست آموز و اهلی شده باید پرهایشان چیده شوند تا از مقوله پرواز با ارتفاع زیاد جلوگیری شود، اما میبایست این را هم  توجه کرد که نباید پرهای درحال رشد آنها چیده شود؛ چرا که ساقه پرهای جوان و درحال رشد پر از خون است و چیدن آن باعث خونریزی میشود.

چرا باید پرکنی مرغ مینا را جدی گرفت

اما اگرچنین اتفاقی رخ داد، باید سریعا نسبت به بند آوردن خون اقدام کنید. برای جلوگیری از این اتفاقات و آگاهی باید با روش های مربوطه و درست اقدام کنید. برای چیدن پرهای “مرغ مینا” دو روش مورد استفاده عموم قرار میگیرد؛ لازم به ذکر است که برای انجام اینکار به دونفر احتیاج است یکی باید پرنده را به خود تکیه دهد و پرهای آن را بگیرد و کمک کند تا بالهایش را به سمت کناره ها باز شود و دیگری با قیچی کار خودش را شروع کند.

دو روش اصلی پرکنی مرغ مینا

برای پرکنی مرغ مینا دو روش اصلی وجود دارد که باید آنها را به صورت دقیق انجام دهید تا با مشکل رو به رو نشوید. این دو روش عبارتند از:

  • روش اول:

در این روش می توان تنها شاه پرهای یک بال را چید. البته باید به این نکته هم توجه کرد که آنها حکم چوب کمکی در زیر بغل این نوع پرنده را دارند، به این دلیل نباید شاه پرها را زیاد کوتاه نمود.

علاوه بر آن باید به این نکته هم توجه کرد که ممکن است این امر باعث دو شاخه شدن پر و یا فشار آوردن به سمت پیاز پر شود که مانع رشد پرهای جدید موجود در پیازچه که در انتهای پر قرار دارد، شود.

به این دلیل بهتر است نیم و یا دو سوم پرها چیده شوند تا به رشد پرهای “مرغ مینا” آسیبی نرسد. بعضی افراد هم هستند که چون از منظره نامتقارن بال های پرنده خود ناراضی هستند، به جای چیدن تنها یک بال، هر دو بال را می چینند. که این امر در نگاه زیستی برای خود پرنده کاملا درست و منظقی است.

در نگهداری مرغ مینا پس از قیچی کردن پرهای آن باید دقت کرد که این پرنده کوچک جثه ای “مرغ مینا” ممکن است در پروازهای جزئی و ضروری تعادل خود را از دست می دهد و ممکن است حتی در هنگام فرود آمدن به سمت بالای قفس خود و یا فرود بر روی زمین با مشکل مواجه شود و چه بسا به دیوار برخورد کند و عضوی از بدنش مثل “جناغ” دچار شکستگی شود.

  • روش دوم:

روش دیگری هم برای چیدن شبکه پرهای “مرغ مینا” چیدن ساقه های دست نخورده و شبکه پرهای پرواز آنهاست. لازم به ذکر است که بگویم بعضی از افراد تا چند سانتی متر از نوک پرها را دست نمی زنند اما شبکه عرضی پرهای آنها که به سمت بدن متمایل شده است را می چینند. برخی از مرغ میناها با بال های دست نخورده به هندوستان وارد میشوند و به همین روش پرچینی آنها صورت می گیرد سپس به نقاط گوناگون صادرات میشود.

توجه داشته باشید که اگر هر یک از شاه پرها زیاد از حد کوتاه شوند، همانند چوب سیخی در زیر بغل پرنده عمل میکنند و همین امر باعث وارد شدن درد و ناراحتی و استرس به پرنده میشود لذا نهایت دقت و آگاهی را در این زمینه داشته باشید. اگر فردی چنین کاری را انجام دهد، پرنده از شدت ناراحتی و اذیت این بالهای کوچک چیده شده، تلاش میکند با منقارش این بالهای سیخ شده را از خود جدا کند؛ اما چون این شاه پرها ریشه های بسیار محکم و استواری دارند، کنده شدنشان توسط منقار پرنده به تنهایی ممکن نیست.

از طرفی دیگر اگر پرنده با تلاش های مکرر بتواند یکی از این پرها را بکند، پایان کار نخواهد بود چرا که او تنها از شر تنها یک پرخلاص شده است وناراحتی دیگر پرها هنوز باقی مانده؛ درنتیجه قطعا به سراغ دیگر بالها خواهد رفت و خود را با کندن آنها مشغول خواهد کرد تا بتواند ناراحتی را از خود دور کند.

پس بال چینی غلط نیز یکی از عوامل بسیار پراهمیت و مهم در عادت کردن پرنده به پرکنی است و باید با آگاهی لازم دست به این کار زد. بهتر است این کار را به افراد باتجربه سپرد به دو دلیل یکی اینکه از مشکلاتی که بالا قید شده است، جلوگیری شود و اینکه باید توجه داشته باشید که اگر خودتان دست به اینکار بزنید و شاهپرها را کوتاه کنید، پرنده شما 10 تا 15 روز با شما قهر خواهد کرد.

پرکنی مرغ مینا با کمک دامپزشکان

دامپزشکان به تازگی از یک روش نوین استفاده می کنند. به این صورت که دامپزشک به آرامی بال ها را باز می کند، سپس پرها را یک به یک از هم جدا می کنند، و با یک قیچی مخصوص و نوک گرد، پرها را از پایه کوتاه می کنند.

این کار باعث می شود کل پر جدا شده و دیگر پرنده ساعت ها زمان صرف مرتب کردن پرهایشان نکنند. با این روش دامپزشک تعداد کمی از پرها را کوتاه می کند و شکل ظاهری بال قشنگ تر و مرتب تر از روش های قبلی می شود. این روش نوین برای کوتاه کردن پرهای “مرغ مینا” از مزایای زیادی برخوردار است یکی از مزیت های این روش عبارت است از این که شانس بریده شدن اتفاقی شاه پرهای خونی را کاهش میدهد.

در پایان

در این متن هر آنچه لازم بود در مورد نحوه پرکنی مرغ مینا بدانید را بیان کردیم. در نهایت هم پیشنهاد می دهیم برای این کار، بیشترین دقت را به کار ببندید تا آسیبی به پرنده زیبای شما وارد نشود. پرکنی اشتباه علاوه بر آسیب جسمی، آسیب روحی نیز به پرنده وارد میکند و باعث افسردگی مرغ مینای شما خواهد شود. بنابراین در این زمینه بهتر است که حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

نوشته های مشابه

‫138 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر مرغ مینای من دو سالشه و من حدودا ۸-۱۰ماه هست ک پرهاش رو چیدم و اصلا رشد نداشته الان باید چیکار کنم؟

    1. سلام دوست عزیز
      علائمی از بیماری نداره که؟
      غذا بهش چی میدی؟
      مکمل نکتون آر می تونه تو تقویت رشد پرهای پرنده موثر باشه
      فقط اینم بگم که شاهپراشو چیده باشی پری به جاشون در نمیاد همونجوری می مونه

  2. سلام خسته نباشید .
    من یه مرغ مینا ۵ماهه خریدم برای این که اهلی ش کنم. در قفس باز کنم فرار نکه چی کار کنم بهتر

  3. سلام من ی مرغ مینا شش ماهه دارم شیطونه تو قفس هم صدا در میاره چند ساعته ک بال هاشو قیچی کردم از ته قیچی نکردم بعد قیچی هم صدا در میاره تو قفس خواستم بدونم دوباره بال هاش رشد میکنه و چقدر طول میکشه ممنونم جواب بدید؟

    1. سلام به هیچ عنوان نباید پرهاش رو قیچی میکردی افسرده میشه و ممکنه بمیره حتی
      دیگه به پرش دست نزنید . مشخص نیست ممکنه اصلا رشد نکنه

  4. سلام مرغ مینایی خریدم طرف باقیچی زیاد ازته زده حالا یک ماهه درنیامده ایا توصیه ای دارید یا دارویی ویتامینی موجوده بخرم تا سریع رشد کنه حیوان گناه داره ازته ته قیچی زده ادم ناشی
    چقد بخدا ناشی وبی رحم ان

    1. سلام خیر متاسفانه . براش غذای مخصوص مرغ مینا تهیه کنید و میلورم . البته توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید تا چک بشه بالش شاید لازم باشه اقدامی انجام بشه

  5. سلام یه پرنده مینا یه ماه پیش گرفتم اهلیه حرف میزنه ولی تاقفس رو باز کنم میپره رو سرمون نمیدونم میترسه یامشکلش چیه یاهنوز بمون عادت نکرده لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام مشکلش چیه ؟
      غذاش الان چیه ؟ براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید

  6. سلام مینای ما تخم گداشته ولی باید روش بشینه ک اینکارو نمیکنه باید چیکار کنیم ؟مینای نر نداریم بتازگی خریدم

    1. سلام خب مینای نر ندارید ینی تخم بدون نطفه است روش بخوابه هم باز نمیشه !
      به زور نمیشه کاریش کرد بذارید راحت باشه

  7. سلام شاه پرهای مینای من رو متاسفانه قیچی کردن و سخنگو هم هست خواستم ببینم چکار باید بکنم که رشد کنه ؟؟

  8. سلام خسته نباشید من یه مرغ مینا خریدم سخنگو هست و حالش اوکیه و احلی هست برای جفت گیری با ماده ی خودم که نیمه احلی یا میشه گفت احلیه گرفتم شپش داشت تخت درمانه اما شاه پراش رو قیچی کردن نمی‌دونم چکار کنم که رشد کنه میخوام پراش درست شده خواستم یه راهنمایی کنید خیلی ممنون منتظر پاسختون هستم 🙏

      1. سلام اقا من ندونسته همه ی پرهای مینارو خیلی از ته زدم امکانش هست دیگه در نیاد
        یا راهی هست که بتونم کاری انجام بدم برای رشد دوباره پر

        1. سلام
          نادانسته چکارها که نمیکنید
          وقتی اینطور چیدی قطعا شاهپراشو هم کندی
          و شاهپرم در نمیاد

  9. باسلام من یک مرغ مینا دارم که حدودا شش ماهشه بسیار دستی و همش کنارمونه تو دو ماهگی یک جراحی داشت بخاطر باد فتح که بعد از عمل بدنش ضعیف شده انگار چراکه کلش ک کچل شده زیر دلش که بخاطر عمل پرهاشو زده بودن هم در نیومده هنوز بال هاشم که بخاطر عمل قیچی زدند بعد از گذشت دو سه ماه همچنان همینطوری بعد از اون به فضلش هم نوک میزنع و اینکه غذاشو هنوز نمیخوره نه اینکه بلد نباشه گاهی که یکم نون و برنج بزور ازمون میگیره خیلی هم خوب بلده اما غذای خودشو نوک هم نمیزنه غذاش تاپ فید

    1. یکهو نباید غذای پرنده رو عوض بکنید کم کم غارو عوض کنید . غذای کی کی و پاد وان رو تست بکنید
      به هیچ عنوان بهش نون و برنج ندید بیماری های کبدی براش میاره

  10. سلام خسته نباشید…..من 3 هفته اس که مینا گرفتم تو این سه هفته هرکس از خانواده ما می‌ره سمت قفس که بشینه که باهاش حرف بزنه خودشو میکوبه به قفس اصلا یه جا وای نمیسته…..غذاشم پارس…..راستی وقتی من مینا رو گرفتم از بازار پرندگان اوردم خونه میخواستم بندازم قفس بال هاشو خیلی خیلی خیلی بد زده بودن کج مج زده بودن خیلی هم کوتاه کرده بودن….بنظر شما از بد زدن پر هست که با هیچ کس خوب نیست?ولی از دور آهنگ میزارم صدا در میاره از خودش……ولی حرف نمی زنه….میشه بگین چیکار کنم که دستی بشه و حرف بزنه توروخدا بگین……مرسی

  11. سلام مینای من 6ماهشه خیلی شیطون بود ولی حرف نمیزنه وقتی باهاش حرف میزدی باصداهای مختلف جواب میداد ولی چندروز پیش اقدام به فرارکردومحکم خورد به شیشه و افتاد از وقتی اوردمش دیگه هیچ سروصدایی نمیکنه اب تنی هم نمیره از اومدن رودستم میترسه چیکار کنم خیلی نگرانشم🙏

    1. سلام پنجره ها و آینه رو باید به هنگام آزاد کردن مینا از قفس کامل بپوشونید .
      غذاش چیه ؟ ترسیده براش خیلی وقت باید بذارین تا افسردگیش برطرف شه باهاش حرف بزنید همش محیط رو آروم نگه دارید

  12. مرغ مینای من هیجده ماهه است فقط دو حرف یاد نگرفته دوسه کلمه هم یادش رفت.الان فقط سوت می زند.سلامکن را می گویید چکار کنم هرچه هم براش حرف می زنم یاد نمی گیرد.

  13. سلام بال مرغ مینام و دم هاش خیلی بهمریخته شده و از وسط شکسته چجوری ترمیمشون کنم اگه بکَنمشون مشکلی نداره؟؟

    1. نباید خودتون بکنید چون از شما زده میشه و اجازه نمیده بهش دست بزنید یا نزدیک بشید. به دامپزشک مراجعه کنید

  14. سلام یک مرغ مینای۳ماهه دارم چندوقتی شروع ب پلیت خشک خوردن کرده بود ولی یک هفتس ک دون رو نمیتونه درست نوک بزنه و یک سانت اون طرف تره دون رو نوک میبره سمتش اونم با نوکه باز دوباره پلیت خیس میکنم و میوه جات ینی همیشه دستم بند شده ب غذای نرم دادن راهنمیاایم کنید دمتون گرم

  15. سلام مرغ مینام الان نزدیکای ۳ ماهشه اصلا هیچ صدایی از خودش در نمیاره خیلی زبرو زرنگه از بچگی اوردمش بعضی وقتا یه صدای خیلی کوچیکی ضعیفی ازش در میاد نمیدونم چکارش کنم خیلی برام عزیزه

  16. دوست عزیز سلام , مینای من دو بار اقدام به فرار کرد پدرم تصمیم گرفت بال هاشو کوتاه کنه از پایین بال هاش رو کوتاه کردیم تا پشت کمرش کوتاه کردیم در واقع,, الان نمیتونه بپره و خوبه
    ولی افسرده شده خیلی شیطون بود هی سر و صدا میکرد و الان خیلی ساکت شده چیکار کنم خیلی ترسیدم شونه هاشو هی بالا میندازه نمیتونه کنترل رو بال هاش داشته باشه چیکار کنم خواهشا راهنمایی کنید میترسم اتفاقی براش بیوفته افسرده شده .

    1. الان هیچی. باید قبل این کار سوال میکردین نه الان که افسرده شده. کاری نمیشه کرد تا پراش دوباره در بیاد.

  17. سلام درودبه دوست عزیزبزگواربنده جوجه مینای ۵۰ روزه ازیکی خریدم شرایط نگهداریشونداشت بالهای پرنده راازته کنده فقط دوتا شاهبالهاراگذاشته خیلی نگرانم که پرهادرنیادولی اسیدامینه وکلسیم وسینه مرغ وگاهی میلورم هم میدم خواستم بگم آیااین پرهادوباره درمیادالان ۱۰ روزه گفته کنده هیچ نشانه ای ازبالهانیست که نشان بده داره درمیادباتشکر

  18. سلام مینا من دو ماهشه خیلی شیطون. گذاشتمتو خونه پرواز کنه و بازی کنه فقط تموم پرهای دمش شکسته سه تا دومه مونده چیکار کنم؟ حیوون پراش نامرتب شده. براش کی کی مکس خریدم. پلت تاپ فیت میخوره و کرم و میوه بهش میدم با سبزیجات گاهی. باهام دنبال بازی میکنه. دالی بازی میکنه. همش هم به سر و کولمون آویزون. حلقه رو قل میدم میره میاره خیلی دوستش دارم. فقط دو تا مشکل دارم شبا باید به زور بخوابونمش. یه لونه حوله ای داره آویزون میشه میزارم تو اون میخوابه ولی با کلی کلک و زور. ویکی دمش ریخته بهم.

    1. سلام
      دمش حل میشه
      غذاش هم عالیه
      وقتی میخوای بخوابونیش اصلا دنبالش نکن ! اگه نمیره داخل قفس بهتره چراغارو ببند و بعد پیداش کن

  19. سلام خسته نباشید،من یه مرغ مینا رو به سرپرستی گرفتم از کسی که دیگه شرایط نگه داریشو نداشت،و البته بگم اصلا در شرایط مناسبی ازین بچه نگه داری نمیکردن،از قفس کوچیک..تا غذای نامناسب،
    حالا من دیروز قفسش رو عوض کردم با ی قفس بزرگ اول خیلی مضطرب بود،بعد یکم اروم شد و اب بازی کردم اما بعد متوجه شدم از تابی که تو قفس براش گذاشتم میترسه،نمیدونم تاب و بردارم یا بذارم تا بهش عادت کنه؟؟ و هم اینکه از دیروز بیش از حد نرمال هی پرهاشو تمیز میکنه،ندیدم پری بکنه از خودش ولی هی سرش تو پرو بال شه،توروخدا راهنماییم کنید من خیلی نگران این بچه ام،دو سالشم هست

    1. سلام
      صبور باش تا با محیط جدیدش اشنا بشه
      حتما تاب رو بردار ، چوب بزار ، تاب برا طوطی هس
      صبور باش همش حل میشه

  20. سلام وقت بخیر
    من چند ماه پیش مرغ مینای ۲ ساله ای رو خریدم که اوایل منو میزد و با بقیه اعضای خونه خوب بود،بعد از چند روز براش ی قفس بزرگ گرفتم و سعی کردم دلش رو بدست بیارم.در ضمن پرهاش از قبل چیده شده بود و به اشتباه برادرام پرهای چیده شده رو از ته کشیدن.کم کم با من خوب شد و بقیه رو مورد عنایت قرار داد.🤭
    بعد از چند وقت من مجبور شدم چند روز از خونه دور بمونم و تنهاش گذاشتم.برگشتم طبق معمول ذوق کرد و در قفسش رو باز کردم و نشست رو دستم اما به محض اینکه گوشی دست گرفتم به من حمله کرد و بالای لبم رو کند.دیگه ازش ترسیدم اما فرداش برای آب تنی آوردمش بیرون و بعد از آب تنی فکر کردم به حالت قبلش برگشته چون باهام کاری نداشت،بازم تا گوشی رو برداشتم بهم حمله کرد و همون جای قبلی رو که هنوز خوب نشده بود زد،این یکبار دیگه اتفاق افتاد و من دیگه نتونستم از قفسش بیرون بیارمش حتی برای آب تنی،
    نزدیک قفس هم منو میزنه 😔
    سوالم اینه که چیکار کنم بازم باهام دوست بشه؟من اصلا دلم نمیخواد توی قفس باشه.
    ممکنه دیگه به حال اولش برنگرده؟

    1. سلام مجددا باهاش خوب رفتار کنید و بهش جایزه بدین وقتی کنارتونه گوشی دست نگیرین حسادت میکنه 😅😅
      وقتی نوکتون زد اصلا داد نزنید یا حرکت سریع انجام ندین گویا اتفاقی نیفتاده . به مرور فراموش میکنه فقط باید خیلی بهش محبت کنید
      نه به حالت اول بر میگرده فقط صبور باشد .
      چه غذایی بهش میدین ؟

  21. مرغ مینای من تازگیا آوردمش خونه…..چون شش هفت هفته ست که شیراز پیش عمه ام بوده…اول داخل قفس که بود دستم رو بردم توی قفس پرید رو دستم اوردمش برون در اتاق بستم بیرون نره یه گشتی زد برگشت تو….پراش هم چیدن ولی خون نمیاد هیچ مشکلی نداره پرای پشت دمش رو یه خورده چیده بودیم که خیلی پرواز نکنه الان تا یه متر میپره….اینا رو ول کنید…چند بار دیگه دستم بردم تو قفس دوباره چند بار اومد رو دستم همین جوری راحت ولی الان نمیاد چی کار کنم؟

    1. نباید پرش رو میچیدید . افسرده شده شاید . غذاش چیه ؟ علائم بیماری داره ؟
      به زور از قفس بیرون نیاریدش
      چون تازه آوردینش شاید به محیط عادت نداره . بهش فرصت بدین

  22. سلام خوبی ببخشید من ی مرغ مینا دارم قبلا خیلی شیطون تر بود الان آروم ترشده توی قفس هم نمی مونه نصف دمشم ریخته بعضی هاشم شکسته میخوام بکشم دم هاشا چیکار کنم میشه کمک کنید

    1. سلام اصلا نکشید دمش رو باهاتون قهر میکنه و افسردگیش بدتر میشه . به دامپزشک پرندگان زینتی مراجعه کنید . غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟

      1. مرغ مینای من 7/8 هفته میشه خریدیمش ولی نبوده پیشم بچه است هنوز…..اول کار دستمو کردم تو قفس اومد رو دستم آوردمش بیرون…بعد سریع در اتاقو بستم تو اتاق یه چرخی زد بعد رفت تو قفسش….چند بار دیگه هم همین اتفاق افتاد….ولی یه بار در اتاقو نبستم رفت بیرون هر چی تشویقش کردیم نرفت داخل به خاطر همین گرفتیمش بردیمش داخل یه چند بار دیگه باز مجبور شدیم بگیریمش…دیگه الانا تو دست نمیاد…اینم بگم که هی میره بالای قفس و راستی پر دمش یه کوچولو بریدیم که خیلی نپره…یعنی وقتی من دیدم که اینطوری بود…ی پرواز میکنه یه متر اینجوریا…چیکار کنم دوباره بیاد دستم؟×__×

        1. هم پرش رو چیدین هم به زور گرفتینش قهر کرده
          مقاله زیر رو بخونید
          درمان افسردگی مرغ مینا
          وقتی میخواین بگیرینش باید همه لامپ هارو خاموش کنید تا تاریک بشه نتونه خوب ببینه بعد خیلی آروم بگیریدش و تو قفسش برش گردونین

  23. سلام من مینام جنسیتش معلوم نبودبردم فروشگاه پرنده گفتن مادس یدونه نر خریدم نره وحشیه ماده نیمه اهلی نره توقفس میمونه ولی ماده توکارگاهم آزادواس خودش میچرخه وقتی ماده رو مینداختم قفس نره ماده مینای نرو خیلی میزد منم از قفس بیرون میاوردمش امروز بازم یه بار دیگه انداخمش تو قفس نره الان نره ۳ساعت فقط ماده رو میزنه دنبالش میکنه چند دفه هم زیر پاهاش نگه داشت نمیدونم جفت گیری کردن یا نه الان چیکار باید بکنم هر دو بمونن قفس یاهردو رو بیارم بیرون میخوام تخم گزاری کنه میشه لطفا کمکم کنین

    1. سلام اصلا مرغ مینا توی قفس نمیتونه جفت گیری کنه باید اتاق بزرگ با لونه چوبی داشته باشه
      ماده دستیه نمیشه با پرنده وحشی جفتش کرد . باید یه مدت تو قفس بمونه و اصلا در نیاد تا وحشی باشه
      به هم آسیب میزنن جداشون کنید چند سالشونه ؟

  24. سلام من یک مرغ مینا بچه گرفتم و یکی از پاهاش از بچگی ضربه خرده و انگار کج جوش خرده، اما نمیتونه روی اون وزن رو تحمل کنه و پرنده فروش بالهاشو کوتاه کرده و الان نه میتونه زیاد راه بره نه میتونه پرواز کنه، میخواستم بدونم که پر های قیچی شدش دوباره بلند میشن یا باید ببرم دامپزشک؟

  25. سلام مرغ ميناى من قبلا ميامد بيرون و دو خانه پرواز مى كرد چند وقتيه كه وقتى ميارمش بيرون به زيوار ميخوره البته تولم هم هست ممكنه ار يك چشم نابينا باشد؟

  26. سلام مینام رو من بردم پرنده فروشی پر هاشو بکیره گرفت آوردیم خونه اصلا دیکه پیشه ما نیومد میرفت واسه خودش قائم میشه با ما بازی نمیکنه باهامون خیلی کم حرف میزنه دیکه محله نمیزاره مارو ما الان باید چی کار کنیم اکه میشه جواب بدید

    1. سلام
      انتظار داری ازت تشکر هم بکنه ؟!
      مشخصه که پرنده ناراحت میشه
      کاریش نداشته باش کم کم خوب میشه ولی شاید هیچ وقت اون پرنده قبلی نشه

  27. سلام ببخشید مرغ مینای دارم که پرهای در میاد ولی خونی و پرهای سیاه نرمی از داخل خون میاد بیرون هر وقت میکشیم پر رو باز دوباره همون جور نارس در میاد که خود مینا ناراحت و نوک میزنم خونی میکنه

  28. میشه شمارتونو بدین بیاین تو واتساپ پرنده‌فروشی دامپزشکی خیلی دوره عکس بگیرم واستون میفرستم شما میتونید نگاه کنیم یا نه

  29. من یه مرغ مینا دارم که پرش رو چند وقت بریدم یک ماهه ولی در نمیاد بد پرش یکم زعیفه دسیه گرفتمش بال اصلیش کج شد مدت یه ساعت خون اومد خوبش کردم قبل اونم خودشون 2تایی اوفتان خون اومد میخواسم بدونم پرش در میا بد دمشم میخورد به مدفوعش هرچی اب زدوم نرفت پر پرم شد علبطه خودش میرفت حمام نصف دمشو بریدم تاجایی که مدفوع بود میخواسم بدونم در میاد یان لطفا زود ج بدین؟؟؟؟؟

    1. خسته نباشی کلا قیچی گرفتی دستت و پرهای اون بیچاره رو هر طور خواستی زدی. ببر پیش یه پرنده فروش یا یه فرد با تجربه باید پرها رو از نزدیک بررسی کنه . خودت کاری انجام نده.

  30. سلام خسته نباشین من مرغ مینا نر دارم خیلی کوچولو بود پرواز کرد اومد خونمون منم نگهش داشتم الان نزدیک ۶ماهه که دارمش کاملا اهلیه یاد دادم وقتی از قفسش درمیاد بیرون بگم برو جات میره ولی هر چی باهاش حرف میزنم حرف نمیزنه فقط میگه بیا راهنماییم کنید و اینکه اصلا دونه که براش خریدمو نمیخوره عادت کرده به غذایی که خودمون میخوریم و میوه چیکار کنم ؟؟؟؟

  31. سلام و خسته نباشید من یک مینا دارم که پرهاش مثل مینا هایه دیگه مرتب نیست یعنی یکدست نیست هرروزم اب تنی میکنه ولی پراش بازم درست نمیشه میخواستم بدونم پر ریزی کنه اوکی میشه

    1. سلام
      ببرش پیش دامپزشک حیوانات خانگی تا کامل بررسیش کنه
      اگه مرتب نیست حتما یه مشکلی داره که باید بررسی بشه

  32. سلام من یک مینا دارم خریدم ازم فرار میکنه قبلن فقط سر شونم بود الان نه میره توی قفس بیرون میبردمش پرواز نمیکردبره اما الان پرواز میکنه می ره اگر نگیری پرواز میکنه میره چی کار کنم

  33. سلام مینای من قبلاً میومد رو دستم باهاش بازی میکردم نوک نمیزد الان نه رو دستم میاد هم نوک میزنه

    1. سلام
      تو چه مدته داریش ؟ تو مدت اخیر دنبالش کردی یا به زور گرفتی یا کاری کردی که ازت بترسه ؟
      تغذیش چیه و فضلش چه رنگیه ؟

  34. سلام من یک مینا تقریبا 1 ساله دارم دستی هست. و سخنگو و تا حالا برقا رو خاموش کردیم و گرفتیمش سه بار شاید یکم تلاش کنه بیاد بیرون اما بعد اصلن قهر نمیکنه بعدم بهش جایزه میدم من خودم یاد دارم پرای مینا رو بچینم فقط بد نیست براش یا خیلی زیاد افسرده نمیشه یا بمیره؟

    1. سلام
      خوب اینکه افسرده میشه یا نه دقیق نمیشه گفت ولی چون سنش بالاست حتما روش تاثیر میزاره
      خودت هم اصلا اینکارو نکن اسیب می بینه ، یا ببر پیش پرنده فروش یا دامپزشک حیوانات خانگی

  35. سلام..مرغ مینای من هروز از قفس میارم بیرونی بیشتروقتها ساعت ١٢ ظهر تا ٥بعداظهر وخیلی هم به شیرینی جات الاقه داره مثلث …بیسکویت موزی…شوکولات …تازگیاهم عسل…..میخوره درحالی که غذایی مخصوص خودش همون پالتوی بارانی منضورم هست..خیلی خوب ممیخوره….فضلشم.به رنگ سبز کم رنگ بود الان ٣روزه سفیده ..ممنون میشم درمورد شیرینی زررداره یانه و ازروی رنگ فضلش سلامتی مینای من نورماله یانه…باتشکر ازشما راهنمایی خوب
    و مجرب ….

    1. سلام
      به طور کلی هله هوله هر چی باشه برای تمام نوع موجودات از ادم تا پرنده و خزنده و چرنده مضر هست ! فقط غذای خودشو بده
      پالتوی بارانی چیه ؟ نون هم میدی بهش ؟
      فضلش که نرمال نیست

  36. سلام مرغ مینای من ۶ ماهه هست الان دو هفته هست که اصلا اهلی نمیشه میخاستم بگم چیکار کنم از دستم غذا بخوره و اهلی بشه

    1. سلام ما مینامون رو پرهاش رو نصفه قیچی کردیم آیا برای رشد مجدد پرهایش باید آنها را از ریشه بکشیم؟

      1. سلام
        اگه بلد نیستی نباید اینکارو انجام بدی ! چون ممکنه با یه اشتباه اون پر دیگه درنیاد !
        ببرش دامپزشک حیوانات خانگی یا پرنده فروش با تجربه

  37. لام وخسته نباشید، مینای من سه ماه ونیمشه اوایل که تو قفس میذاشتمش بیقراری میکرد خودش به قفس میزد که بیاد بیرون که این امر باعث شد دوتا از (شاه پراش) خراب بشه ینی پر دوتااز شاه پرش ریخته فقط ساقش مونده، میخاستم بدونم میتونم بکنمش که دوباره در بیاد! برای پرنده مشکلی نداره!؟ باتشکر

    1. سلام
      خودت اینکارو نکن و ببر پرنده فروش یا دامپزشک حیوانات خانگی ببینه
      اگه اشتباهی تو اینکار باشه ممکنه اسیب جدی ببینه پرنده

  38. سلام من پر های مینام رو بردم پیش دامپزشک برام چید
    افسرده نشده و باهامون بازی میکنه میخونه و هر کاری که قبل پرکنی انجام میداد رو انجام میده فقط دیگه نمیره داخل قفسش اگه میشه کمکم کنید چیکارش کنم

        1. الانم قفس رو بزار زمین ببین میره
          خوب وقتی داخل قفس هست غذاش وقتی رفت غذاشو بخوره در رو ببند ! قفس هر چقدر کوچیکتر باشه پرنده ازش بیشتر فراری میشه

  39. سلام خسته نباشید مینا ی من زیاد صحبت میکرد از وقتی بال هایش را چیدم با من قهر کرده صحبت نمی‌کند چکار کنم ممنون میشم از راهنمایی شما

  40. سلام خسته نباشید مرغ مینام حدودا یک الی دوماهشه پرواز کردن رویادگرفته دائم ازاده تو خونه فقط شبا که موقع خوابه میزاریم تو قفس الان دوروزه میاد تو حیاط راست میره روپشت بوم می ایسته با اینکه هنوز بچست چکار کنم باید پرهاشو بچینیم می ترسم فرار کنه

      1. اینجا مینا کسی نداره فقط ترسم اینه بره واسه همین می خوام بال هاشو بچینم واس همین خواستم بدونم میشه یانه بعد میگن زیاد ازاد باشه وحشی میشه و حرف زدن رو یاد نمی گیره درسته میشه یه مینای معمولی توقفسش هم بزارم گیر نمی کنه ومجبورم ازادش بزارم شبا فقط می کنم قفس

        1. نه اتفاقا وقتی تو قفس زیاد بمونه وحشی میشه !
          بال چیدن رو من نمیتونم پیشنهاد کنم چون ممکنه افسرده بشه ، اگرم خواستید اینکارو بکنید ببرید دامپزشک باتجربه حیوانات خانگی یا پرورش دهنده اینکارو بکنه

        2. نه برعگس من پیج زیاد دارم که دیدم فرار نمیکنن و مطمعا باش چون از جوجه ی برمیگرده پیشت فقط همراهت همیشه اون چیزایی که دوس داره داشته باش از غذا بگیر تا وسایل مینای خودمم همنیطوریه الان حتی تو جنگل هم ازادش میزارم اما نمیره و وقیتی ک بهش زیادی محبت کنی و ازادیش تو خونه زیاد باشه همیشه برمیگرده پیش خودت

  41. سلام اينكه ميگن بالهاي مرغ مينا رو نچينيد باعث كوري ميشه درسته؟ ميناي من از جوجگي ازاد بوده هميشه روي قفسش ميشينه البته بالهاشو هميشه كوتاه ميكنم و ديگه اينكه عادت كرده وقتي پيشش نيستم يا منو نميبينه حرف ميزنه ميشه ي راه حل بدين واسه رند شدن حرف زدنش؟ هنوز يكسال و نيمشم نشده از همه لحاظم بهش رسيدگي ميشه روي مچ پاشم حالت زخم داشت ك اونم با پماد چرب كردم خوب شد ولي احساس ميكنم لاغره غذاشم غذاي پلت بسته بندي كامل مبخرم ك از ميوه خشك هست تا گوشت و ميگو ممنون ميشم اشكالاي كارمو بگيد

    1. سلام
      باعث کوری نمیشه ولی ممکنه افسرده بشه
      با ضبط صوت حرف زدن رو یادش دادی ؟ رخ به رخ باهاش تمرین کن ، سنش زیاده ولی تلاش بکن . روزی 5 بار هر بار 10 دقیقه
      به نظر نمیرسه نگهداری مشکل داشته باشه و شرایط پرنده مناسب هست
      برای میلورم هم بخر
      میوه مثل سیب و هر از گاهی انگور هم بهش بده (کم)
      فضلش رو دقت کن که سبز یا سفید نباشه

      1. ببخشيد ميلورم چيه؟ بعد تو ي سايت ديدم نوشته بود مينا رو يك روز گرسنگي بديد بعد باهاش حرف بزنين بعد بعنوان جايزه بهش حشره ياچيزي ك دوست داره بديد ميناي من وقتي ي چيزيو دوست داره دستت ببينه شروع ميكنه بگفتن بيا بيا

        1. میلورم کرمه ، بسته بندی شده هست و برای پرنده ها فروخته میشه . سرچ کنی میل ورم مرغ مینا میاره برات
          اون سایت اشتباه گفته ، اینکار پرنده آزاری هست ! اگه پرندتو دوس داری اینجوری باهاش رفتار نکن !

  42. دامپزشک حیوانات خانگی اینجاها نیست خودت نمیشه بگه تا چند سانت از پرهای اصلی کم کنم

    1. دوست عزیز پارچه نیست که بگم 5 سانت بزن ! هر پرنده با پرنده ی دیگه فرق داره خودت اینکارو نکن ، میزنی ناقصش میکنی
      ببر پیش اونی که پرنده رو ازش خریدی حداقل

  43. سلام من جوجه مینام سنش چهارماشه دوست داره بیاد بیرون وقتی میارمش میخام اقلش کنم فرار میکنه بعضی موقع ها میخوره به دیوار برای که ضربه نخوره بال هاشو با چسب نواری بستم یه چند وقتی قهر کرده بود امروز دیگه باهام خوب شد میگم با چسب نواری بستم عیبی نداره زیاد ناراحت نیست راحته هیچکارم نیست سالمه

    1. سلام
      عیب داره دوست عزیز خیلی عیب داره
      اصلنم راحت نیست اگه این کار ادامه پیدا کنه شکل عضله ی بالهاش عوض میشه و فلج میشه
      به هیچچچچچچ وجه اینکارو نکن و اگه نمیخوای پرواز کنه ببر دامپزشک حیوانات خانگی پرهاشو کوتاه کنه (خودت نکنی ها!!)

  44. سلام خسته نباشید مینای من،از اون کسی که خریدم پرهاشو قیچی کرده اگه پراشو بکشم دوباره جدید در میاره

    1. سلام
      نه اصلا اینکارو نکن
      قیچی کرده خوب خودش حل میشه شما اصلا نکش
      چون تجربه نداری اشتباه انجام میدی و دیگه اون پر در نمیاد

    1. سلام
      توضیح کافی نیست
      تغذیش چیه
      سنش چقدره
      غذاش کم شده
      ترسیده اخیرا
      زخمی چیزی تو پاش هست
      فضلش چه رنگیه
      کامل پاسخ بدید و کامل توضیح بدید بشه چیزی گفت !

  45. سلام خسته نباشید یه جوجه مینا دارم 75روزه هستش ولی نمی تونه بال کنه یعنی پراش یجوری هستش پراش ضعیفن و یه حالتی انگار کثیف باشن آب تنی هم هروز خودش انجام می ده ولی نمیدونم چرا اینجوره ایا مریضی چیزی دارد باید دامپزشکی ببرمش یا شاید هنوز جوجه هستش خواهشا راهنمایی کنید خیلی دل سرد شدم

    1. سلام
      بله بهتره ببری دامپزشکی
      به امکان زیاد تقویتی بهش میزنه و قطره ویتامین هم میده براش
      تغذیه رو باید تقویت کنی ، پر ها بررسی بشه ببیننش مشکلی از نظر شپش و … ندارن که اذیتش کنه و …
      کلا باید یه معاینه دقیق بشه
      خوب میشه دلسرد نباش

        1. لطفا اسمتون رو وقتی کامنت میزارید تغییر ندید سیستم کامنت رو اسپم تشخیص میده !

          فضله ی سفید باید بررسی بشه ، اگر سفید آبکی باشه (گچی) مشکل گوارشی داره و باید قرص بخوره
          یه قرص میخوره طی 3 روز کامل خوب میشه ولی قرص رو باید دامپزشک حیوانات خانگی تجویز کنه چون بهرحال دارو هست و شاید اصلا نیازی نداشته باشه بهش

          تغذیه هم موثر هست در چنین مشکلاتی و همچنین هوای سرد کولر

          1. سلام خسته نباشی امروز جوجه مینامو بردم دکتر بابت پراش که یجوری هستن و نمی تونه بال بکنه چک کردش و گفتش پراش شپش نزده و بنظر مادری زاد اینجوری هستش و دارو داد گفتش انشالله که بهتر بشه به نظر شما پراش خوب میشه می تونه پرواز کنه ؟…برا فضلش هم گفتم بازم دارو داد اینا حالا برطرف میشه همین پراش که میگه مادری زاد اینجوری هستش آیا خوب میشه؟

          2. سلام
            خوب نمیشه گفت امیدوار باش به گفته دامپزشک بهرحال اون معاینه کرده
            بعضی از مشکلات زمان جوجگی با مولتی ویتامین قابل حل هست

  46. سلام ما یه مرغ مینا داریم دیروز پرهاشو چیدیم از دیروز تا الان خیلی کز می‌کنه یه گوشه و اصلا حرف نمیزنه میخواستم بپرسم به مرور زمان خوب میشه؟

    1. سلام
      پر های هر پرنده ای که چیده بشه سبب افسردگی در پرنده میشه
      کم کم به مرور زمان خوب میشه ، نمیشه گفت مثل روز اولش میشه یا نه ولی خوب میشه
      زمانش رو نمیشه حدس زد

  47. با درود و خسته نباشید.من دیروز یه جوجه مینا تقریبا ۴۰ روزه خریدم .خیلی سرحال و شیطون هست و مدام بال میزنه میاد روی شونم میشینه.من هر ۳ ساعت بعش غذا میدم ولی فقط یه تیکه پلت تاپ فید که به صورت خمیر درمیارم بهش میدم دیگه نمیخوره یعنی دهنشو باز میکنه ولی پلت از دهنش میوفته بیرون آیا این مقدار غذا هر ۳ ساعت کافی هست؟ولی ۱۰ دقیقه بعدش بهش بدم میخوره و چیز دیگه امروز متوجه شدم دماغش یکی از سوراخ هاش بسته هست آیا این مریضه یا مشکلی داره؟
    و در آخر اصلا و ابدا هم طرف ظرف آب برای آب تنی نمیره و اصلا از آب متنفره حتی من یه کم پاش خیس کردم که شاید خوشش بیاد ولی پرید بیرون و اصلا طرفشم نمیره ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام، نحوه تغذیه اش خوبه. برای آبتنی پرنده اصرار نکنید هنوز زوده به مرورتمایل نشان خواهد داد. در مورد کیپ شدن بینی هم باید دقیق بررسی بشه. ایا علائم سرماخوردگی داره؟

  48. سلام مرغ مینا من شاه پر بالش ریخته بعد یه طرف بال در اومده اون ور هب در میاد مشکنه برا چی هست ؟

    1. سلام، ممکنه به خاطر تغذیه ضعیف باشه برای رشد پرها باید غذای پرنده پروتئین و کلسیم مناسبی داشته باشه.

  49. سلام من یه مینا پیداکردم. روز اول اصلا حرف نمیزد حتی صدا نداشت. براش غذا و یه قطره ک پرنده فروش داده بود. دادم سرحال شد و از روز دوم به حرف اومد. و کم کم با من حرف زد ولی امروز خیلی بداخلاقی میکنه و نوک میزنه باید چیکار کنم ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام
      نوک زدن در مرغ مینا طبیعی هست ! باید کنار بیاید باهاش
      اجازه بدید هرچقدر نوک میزنه بزنه و حتی خون هم اومد دستو نکشید
      دستو که میکشید فکر میکنه که چه خبره ! میگه بزار باز اینکارو بکنم ولی اگه ببینه که اتفاقی نمیفته تکرار نمیکنه
      همچنین اجازه بدید از قفس هم بیاد بیرون

  50. سلام…ببخشید مرغ مینای من،چند وقتی هست پرهای سرش ریخته…بعد امروز پای خودش رو نوک میزد و خونی کرده بود….حالا اون قسمت کچلی سرش،امروز قرمز شده….باید چیکار کنم

  51. سلام مرغ مینای من بسیار خوبه میگه چخبر میگه سلام میگه بسم لارحمان رحیم میگه بوس بده خشگله میگه یاحسین مضلوم

    1. سلام من به مینا بود بچه بود شاید ۲هفته اش بود من گرفتم هر دو بال شاه پر هاشو ۱نیم سانت قیچی کردم و اصلا خون نمیامد الان یکم پر شاه پر هاش بزرگ تر شده و سرحال هست میخاستم الان دوماه اش هست و داره کم کم جیک جیک می‌کنه میخواستم بدونم میتونی بزرگ تر بشه و حرف بزنه لطفاً پاسخ بدین ممنون از شما

      1. سلام دوست عزیز
        اگر شاهپراشو چیده باشی که دیگه در نمیاد
        همه چیز بستگی به تمرین شما باهاش داره و جنسیتش
        هرچقدر براش وقت بذارید سخنگو میشه اگر وقت نذارید نمیشه

  52. من پرهای مرغ مینام رو دادم پرنده فروش کوتاه کرد ولی با من هم قهر کرده چند روز میشه اشتها هم نداره کلا میخواد بخوابه، خوب میشه بنظرتون؟ راهنمایی کنید لدفا خیلی ممنون

    1. سلام
      پرکنی به خودی خود اشتباه نیست ولی اگر با فشار همراه باشه و در هنگام پرکنی پرنده با ناملایمتی همراه بشه ، ممکنه مشکلاتی رو برای پرنده بوجود بیاره
      همینطور اگه پرنده قبلا خیلی پر جنب و جوش باشه و پرکنی بشه ، امکان افسردگی درش زیاده
      اجازه بدید از قفس بیاد بیرون و از میوه های تشویقی مثل انگور استفاده کنید ، مینا پرنده ی باهوشی هست و باید از نظر عاطفی بهش برسید تا مثل قبل بشه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس