تربیت و نگهداری جوجه اردک | چگونه با جوجه اردک دوست شویم؟

نحوه نگهداری و پرورش جوجه اردک در خانه | خوبی و بدی های نگهداری اردک در منزل

جوجه اردک ها حیوانات اجتماعی، شاد و بامزه ای هستند. این پرندگان با عادت ها و حرکات جالب و دوست داشتنی شان می توانند اوقات مفرح و شادی را برای اعضای خانواده رقم بزنند. اما قبل از اقدام به خرید جوجه اردک لازم است با نیازهای زیستی، غذایی و بهداشتی آن کاملاً آشنا شوید تا بتوانید محیطی سالم و مناسب برای رشد و نمو پرنده خانگی تان فراهم سازید. اگر به جوجه اردک هایتان به اندازه کافی رسیدگی نمایید خیلی زود با شما انس می گیرند و حتی مانند مادرشان همه جا به دنبالتان راه می افتند. در این مقاله از چیکن هچ تمامی آنچه را که لازم است جهت پرورش و نگهداری جوجه اردک در خانه و محیط های آپارتمانی بدانید آموزش خواهیم داد. اگر شما نیز قصد دارید در آینده ای نزدیک اوقات فراغت خود و کودکانتان را با این پرندگان کوچک و بامزه پر کنید در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» امکان جوجه کشی خودکار از تخم اردک با سیستم انتخاب پرنده
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر ضربه، حرارت و رطوبت
» قابلیت کارکرد با باتری 12 ولتی
قیمت : 5,450,000تومان

در هنگام خرید جوجه اردک چه موارد و نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

اولین و مهم ترین گام در نگهداری از جوجه اردک خرید پرندگان سالم و سرحال است که می تواند به یکی از روشهای ذیل صورت پذیرد:

یک. خرید از مراکز و مزارع خوشنام و معتبر

برای خرید جوجه اردک بهتر است به مزارع پرورشی مطمئن مراجعه کنید. در این مزارع گله های مولد در شرایط بهداشتی و تغذیه ای خوبی نگهداری می شوند و جوجه های آنان نیز سالم تر و قبراق ترند. البته می توانید جوجه ها را از پرنده فروشی های معتبر نیز خریداری نمایید.

خرید از مراکز و مزارع خوشنام و معتبر - چیکن هچ

همچنین می توانید تخم های نطفه دار اردک را تهیه نموده و از تخم ها بصورت مصنوعی (از طریق دستگاه جوجه کشی) یا طبیعی جوجه کشی کنید. قبل از اقدام به جوجه کشی از تخم های نطفه دار به روش مصنوعی مطالعه مقاله آموزش نحوه کار با دستگاه جوجه کشی توصیه می شود.

دو. توجه به مشخصات ظاهری جوجه ها

جوجه اردک های سالم، سرحال و پر جنب و جوش، دارای چشمانی براق و پرهای تمیز هستند و می توانند با سرعت خوبی بدوند. همچنین یک جوجه اردک سالم به هنگام ایستادن یا راه رفتن مشکلی در حفظ تعادل نداشته یا لنگ نمی زند.

سه. خرید چندین جوجه اردک

اردک ها پرندگانی اجتماعی هستند و باید بصورت چندتایی نگهداری شوند. این موضوع تأثیر بسزایی در سلامت روحی و جسمی جوجه اردک دارد. تجربه نشان می دهد جوجه اردک هایی که بصورت دسته جمعی بزرگ می شوند شادتر و سرحال ترند و طول عمر بیشتری نیز دارند.

دمای مناسب محیط برای پرورش جوجه اردک

اگر خودتان با استفاده از دستگاه جوجه کشی، جوجه اردک ها را هچ نموده اید باید اجازه دهید به مدت 24 الی 36 ساعت داخل دستگاه باقی بمانند تا خشک شده و کیسه زرده را نیز بطور کامل جذب کنند. در این مدت نباید هیچ آب و غذایی به جوجه ها بدهید در غیر اینصورت به احتمال خیلی زیاد تلف خواهند شد. دمای بهینه برای نگهداری جوجه اردک های یکروزه در دو روز اول، حدود 32 درجه سانتیگراد می باشد. بعد از دو روز می توانید دما را به تدریج کاهش دهید. پس از گذشت یک هفته دمای محیط باید در حدود 24 الی 26 درجه سانتیگراد حفظ شود.

لانه مناسب برای جوجه اردک

برای نگهداری جوجه ها می توانید از یک جعبه چوبی یا یک کارتن مقوایی با ابعاد مناسب استفاده کنید. هر جوجه اردک به فضایی بالغ بر 35 در 35 سانتیمتر نیاز دارد. بدیهی است که هرچه ابعاد لانه بزرگتر انتخاب شود جوجه ها بیشتر احساس راحتی نموده و فضای بزرگتری برای جست و خیز و بازی خواهند  داشت. کارتن یا جعبه مورد نظر باید دارای ارتفاع کافی باشد تا جوجه اردک های بازیگوش نتوانند از دیواره های آن به بیرون بپرند. برای پوشاندن کف کارتن می توانید از یک تکه خز، پوشال نرم یا خاک اره استفاده کنید تا علاوه بر گرم نگه داشتن جوجه ها فضولات و رطوبت موجود در لانه را نیز جذب کند. محفظه نگهداری جوجه اردک ها باید بخوبی عایق بندی شود و سوراخ و روزنه زیادی نداشته باشد تا محیطی گرم برای جوجه ها فراهم گردد.

لانه مناسب برای جوجه اردک - چیکن هچ

نکته: هرگز برای پوشاندن کف بستر از روزنامه استفاده نکنید. زیرا سطح روزنامه لغزنده بوده و از آنجائیکه جوجه اردک ها در چند هفته اول زندگی نمی توانند بخوبی روی پا بایستند ممکن است لیز خورده و آسیب ببینند.

در صورت استفاده از خاک اره باید یک تکه گونی روی آن پهن کنید. زیرا ممکن است جوجه اردک های کم سن و سال خاک اره را بلعیده و خفه شوند.

اهمیت بهداشت لانه

لانه و محل نگهداری جوجه اردک باید بطور مرتب نظافت شود. فضولات و آلودگی های موجود در بستر لانه منبع و محل تجمع انواع میکروب ها و باکتری ها بوده و می توانند پرنده خانگی تان را دچار انواع عفونت ها و بیماریها سازند. همچنین پای پرنده در صورت تماس با فضولات ممکن است دچار التهاب و عفونت شود.

شرایط شنا و آب تنی جوجه اردک

آب تنی و بازی در آب یکی از ضروری ترین نیازهای جوجه اردک ها می باشد. بدن این پرندگان دارای یک غده تولید چربی است که خاصیت روغنی و ضد آب به پرهای آنان می دهد. به همین دلیل اردک ها به هنگام شنا خیس و یا غرق نمی شوند و می توانند براحتی روی سطح آب شناور بمانند. اما از آنجائیکه در چند هفته اول زندگی بدن اردک ها این ماده روغنی را ترشح نمی کند جوجه ها در صورت شنا کردن خیس و غرق خواهند شد.

شرایط شنا و آب تنی جوجه اردک - چیکن هچ

بعد از چند هفته وقتی جوجه ها می خواهند برای اولین بار آب تنی را تجربه کنند یک تشت پلاستیکی با عمق کم برای آنان در نظر بگیرید. جوجه ها را به هنگام شنا تحت نظر داشته باشید زیرا هنوز خیلی کوچک و بی تجربه هستند و احتمال غرق شدن آنها وجود دارد. همچنین در این سن احتمال شکار جوجه ها توسط گربه ها، کلاغ ها و یا سایر حیوانات بالا است. پس به هنگام شنا یا پرسه زدن در محیط خارج از خانه آنها را تنها نگذارید.

برای اینکه بتوانید جوجه اردک ها را به خوبی تربیت کنید باید آنان را در زمان مشخصی قبل از غروب از آب در آورده و به لانه باز گردانید. با این کار به جوجه ها یاد می دهید که چه زمانی باید به لانه شان باز گردند.

تغذیه جوجه اردک

جوجه اردک ها پرندگانی خوش اشتها هستند و دوست دارند غذایشان نرم و آبکی باشد. این پرندگان کوچک را می توانید با مواد غذایی مختلف و همچنین انواع میوه جات و سبزیجات تغذیه کنید. جوجه اردک ها به خوردن بعضی مواد غذایی ترش یا شیرین نیز علاقه بسیاری دارند.

غذاهایی که به جوجه اردک ها می دهید باید تازه و تمیز و عاری از کپک و آلودگی باشند. همچنین جوجه ها نباید با غذای اردک های بالغ تغذیه شوند. جهت آموزش کامل و حرفه ای تغذیه اردک می توانید مقاله تغذیه اردک به روش صحیح و اصولی و غذای اردک در سنین مختلف را مطالعه نمایید.

تغذیه جوجه اردک - چیکن هچ

برای اینکه جوجه اردک ها به خوبی تربیت شوند و به هنگام غذا خوردن همه جا را کثیف نکنند باید غذایشان را در لانه به آنان بدهید. به این صورت جوجه ها یاد می گیرند که فقط در همان جا غذا بخورند و وقتی گرسنه شدند به همان جا بیایند. به این طریق به آنان می آموزید که لانه = غذا.

جوجه اردک ها کلاً عاشق آب هستند و به همین دلیل به هنگام تغذیه نیز معمولاً غذای خود را در آب خیس کرده می خورند و آب را به اطراف می پاشند. حتی ممکن است بخواهند بخاطر غذاهای خوشمزه ای که به آنان می دهید از شما تشکر کنند! در اینصورت معمولاً نوک خیس خود را به شما خواهند مالید!!! پس در این مواقع جوجه ها را از خود دور نکنید و با داد زدن آنان را نترسانید. اگر می خواهید با جوجه اردکتان دوست شوید باید از طریق رسیدگی و نوازش پرنده به او حس امنیت و محبت بدهید.

نکته آخر اینکه جوجه اردک ها معمولاً خوش اشتها هستند پس اگر متوجه شدید که پرنده خانگی تان مدتی است برای غذا خوردن اشتیاق نشان نمی دهد و کم اشتها شده بهتر است او را نزد دامپزشک ببرید زیرا ممکن است بیمار شده باشد.

مواد غذایی مناسب برای جوجه اردک ها:

دان های آماده مخصوص جوجه اردک، تکه های کوچک ماهی، خرده های نان، برنج پخته (بدون نمک و روغن)، پودر غلاتی چون گندم، ذرت یا سویا به صورت خشک یا خیس خورده، خیار یا هویج رنده شده، گوجه فرنگی، کاهو، کدو، پرتقال، انگور قرمز و …

نکته: سبزیجات و میوه جات را به اندازه در اختیار جوجه اردک ها قرار دهید. زیرا در صورت زیاده روی در مصرف این مواد غذایی دچار اسهال خواهند شد.

برای اینکه جوجه اردک ها به خوبی رشد و نمو یافته و با کمبود انواع ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین مواجه نشوند باید در کنار غذاهای مذکور از مکمل های مناسب هم برای تغذیه آنان استفاده نمایید. بدین منظور قطره مولتی ویتامین مخصوص پرندگان را باید بصورت هفتگی به آنان بدهید.

بدن اردک ها به مقادیر زیادی نیاسین (ویتامین B3) جهت رشد و نمو صحیح استخوان ها احتیاج دارد. مواد غذایی مانند لپه، برنج سبوس دار و بادام زمینی سرشار از نیاسین بوده و می توانند در جیره غذایی جوجه ها گنجانده شوند.

جهت تأمین کلسیم مورد نیاز جوجه اردک ها که یک ماده معدنی بسیار ضروری برای این پرندگان به شمار می رود می توانید از پودر صدف دریایی یا قرص جوشان کلسیم استفاده نمایید. برای کمک به جذب کلسیم در بدن جوجه اردک ها اجازه دهید به میزان کافی زیر نور آفتاب پرسه بزنند. البته این کار نیز باید در زمان و مدت مناسبی در طول روز انجام پذیرد تا جوجه ها گرمازده و بیمار نشوند.

مواد غذایی مضر برای جوجه اردک ها:

مواد غذایی مضر برای جوجه اردک ها - چیکن هچ

به هیچ عنوان جوجه ها را با غذاهای حاوی روغن و نمک، دانه میوه جات، شکلات و مانند آن تغذیه نکنید. در صورتیکه می خواهید به جوجه اردک ها پسماندهای غذایی چون برنج پخته را بدهید ابتدا آن را بشویید تا هرگونه چربی و نمک غذا گرفته شود سپس آن را با کمی آب خیس و نرم نموده در اختیار جوجه ها قرار دهید.

ویژگی آبخوری و دانخوری جوجه اردک ها

ظروف آبخوری و دانخوری نیز باید در ابعاد و اندازه مناسب تهیه شوند تا جوجه ها به هنگام خوردن آب و غذا راحت بوده و مجبور به خم شدن یا دراز کردن گردن و پاهای خود نباشند. جنس ظروف نیز می تواند از استیل، آلومینیوم یا پلاستیک مرغوب باشد. عمق ظرف آبخوری باید طوری در نظر گرفته شود که خطر افتادن پرنده داخل آب و خفگی وجود نداشته باشد. در نوشته آموزش ساخت آبخوری و دانخوری می توانید اطلاعات مفیدی به دست آورید.

اهمیت آب در نگهداری از جوجه اردک

جوجه اردک ها به نوشیدن مقادیر فراوانی آب در طول روز احتیاج دارند. آنها از آب برای خیساندن غذا و همچنین شستشو و مرطوب سازی سوراخ های بینی خود استفاده می کنند. به همین دلیل باید همواره مقادیر کافی آب در اختیار آنان قرار دهید. همیشه در کنار ظرف غذای جوجه یک ظرف آبخوری نیز بگذارید تا پرنده در مواقع لزوم بینی خود را با آن خیس کند. این کار از انسداد حفره های بینی جوجه جلوگیری نموده و تنفس را برای او آسان تر می سازد.

چکار کنیم که جوجه اردک بیمار نشود؟

جوجه اردک ها نسبت به جوجه های مرغ از مقاومت بدنی بالاتری در مقابل بیماریها برخوردارند اما از آنجائیکه هنوز خیلی کوچک و حساس هستند باید در نگهداری آنان اصول و نکات لازم را رعایت کنید. اهمیت این موضوع در جوجه های با سن کمتر از دوهفته بیشتر می باشد. جوجه اردک هایی که در این سن قرار دارند در صورت آب تنی یا قرار گرفتن در معرض باد دچار سرماخوردگی می شوند. دمای محل نگهداری جوجه اردک نیز باید طبق آنچه در بخش های فوق اشاره نمودیم مناسب باشد.

چکار کنیم که جوجه اردک بیمار نشود؟ - چیکن هچ

همچنین جهت تأمین آسایش و سلامتی پرنده باید بستری گرم و نرم و تمیز از کاه، پوشال، خاک اره یا خز برای لانه او در نظر گرفته شود. بستر کثیف و مرطوب می تواند باعث ابتلای جوجه اردک به بیماری وبای پرندگان شود. پس همواره در نظافت و خشک نگه داشتن بستر تلاش نمایید. برای اینکه جوجه ها به بیماری نیوکاسل مبتلا نشوند باید آنان را واکسینه کنید. همچنین جهت پیشگیری از سوء تغذیه یا دهیدراته شدن جوجه ها باید آب کافی و انواع غذاهای مقوی در اختیار پرنده قرار بگیرد.

هر چند وقت یکبار وضعیت ظاهری جوجه ها را بررسی کنید. برای این کار با یک دست گردن جوجه را به آرامی گرفته و با دست دیگر بدن او را نگه دارید. بال های جوجه آسیب پذیر و شکننده هستند پس مراقب باشید که صدمه ای به آن وارد نسازید.

وجود التهاب و ترشحات در اطراف چشم و بینی، زخم، ورم یا تاول در هر نقطه از بدن، می تواند نشان دهنده بیماری پرنده باشد. از دیگر علائم بیمار بودن جوجه اردک می توان به گوشه گیری و تحرک کم، کز کردن، سستی و بیحالی، پف کردن بدن و خواب آلودگی پرنده اشاره نمود.

به پاهای جوجه نیز دقت کنید زیرا ممکن است در اثر تماس با فضله دچار عفونت یا زخم شده باشد.

جوجه ها را به هنگام راه رفتن زیر نظر بگیرید و مطمئن شوید که لنگ نمی زنند و یا در حفظ تعادل به هنگام ایستادن یا راه رفتن مشکلی ندارند.

توجه به صدای تنفس جوجه اردک نیز می تواند به تشخیص سالم یا بیمار بودن پرنده کمک کند.

طول عمر جوجه اردک

طول عمر اردک ها بسته به فاکتورهای متعددی از جمله نژاد، شرایط و محل پرورش آنان بین 2 الی 20 سال متغیر است. اردک های وحشی در طبیعت و تحت شرایط مناسب تا 20 سال هم عمر می کنند اما اردک هایی که در محیط های بسته چون آپارتمان نگهداری می شوند دارای حداکثر طول عمر 10 الی 12 سال می باشند.

تشخیص جنسیت جوجه اردک

شاید دانستن اینکه کدام یک از جوجه اردک هایتان نر و کدام یک ماده هستند برایتان جالب باشد. همچنین اگر قصد دارید در آینده از تخم های نطفه دار این پرندگان جوجه کشی کنید باید جنسیت هریک را بدانید. تعیین نر یا ماده بودن جوجه اردک می تواند به روشهای ذیل انجام پذیرد:

یک. تشخیص جنسیت از طریق روش کلوآک: کلوآک همان سوراخ موجود در بخش انتهایی بدن پرندگان و تنها مخرج مجرای تناسلی، ادراری و روده ای آنان می باشد. در تعیین جنسیت جوجه اردک به روش کلوآک اندام جنسی پرنده مورد بررسی قرار می گیرد. برای این کار باید جوجه را با دست چپ بصورت سر و ته بگیرید. سپس انگشت شست و اشاره دست راست را در میان پاهای جوجه قرار داده و کلوآک را فشار دهید تا مدفوع باقی مانده از آن تخلیه شود. حال باید انگشت اشاره را داخل کلوآک قرار داده بچرخانید. اگر متوجه وجود یک زائده 2 الی 3 میلی متری در داخل آن شدید یعنی جوجه نر است. این زائده همان اندام جنسی جوجه اردک نر می باشد و ماده ها فاقد این عضو هستند.

دو. تشخیص جنسیت از طریق نای: در این روش گردن و سینه جوجه اردک لمس شده و انتهای نای آن تشخیص  داده می شود. بخش انتهای نای در جوجه اردک نر در مقایسه با ماده پهن تر بوده و کمی به سمت چپ انحراف دارد. تشخیص جنسیت جوجه اردک با این روش نیاز به کمی تجربه و تبحر دارد از طرفی انجام آن فقط تا 4 روزگی جوجه ها امکان پذیر می باشد. به همین دلیل در مورد جوجه اردک های خانگی استفاده از روش های دیگر را توصیه می نماییم.

سه. تشخیص جنسیت از روی صدای جوجه اردک ها: از این روش می توان برای تعیین جنسیت بسیاری از گونه های اردک استفاده نمود به شرطی که سن جوجه ها بالای یک ماه باشد. زیرا در گونه هایی مانند اردک مالارد، صدای جنس نر و ماده به وضوح از یکدیگر متفاوت می باشد. به نحوی که جوجه اردک نر صدای آرام ولی خشنی دارد اما جنس ماده صدای بلند و تیزی را از خود تولید می کند.

چهار. تشخیص جنسیت از طریق دم: اردک های نر دارای یک الی سه پر تاب خورده در ناحیه دم هستند که با نام “پر جنسی” شناخته می شوند اما پرهای دم اردک های ماده بدون تاب خوردگی و صاف می باشند.

پنج. تشخیص جنسیت با توجه به رنگ پرها: اردک های ماده دارای رنگهای ساده و مات در ناحیه بالها و سر هستند در حالیکه معمولاً پرهای اردک نر در این ناحیه رنگارنگ و درخشان می باشند. از این روش می توانید برای تشخیص جنسیت اردک هایی استفاده کنید که به بلوغ رسیده و یک دوره پرریزی (تولک) را پشت سر گذاشته اند.

زمان بلوغ و تولید مثل جوجه اردک

چارچوب بحث ما در این مقاله بیشتر در ارتباط با نگهداری جوجه اردک در محیط های آپارتمانی و جنبه سرگرمی و تفریحی آن می باشد و موضوعاتی چون جوجه کشی، گسترش گله یا تولید تخم و گوشت و … خارج از بحث ما قرار دارد. به همین دلیل به توضیح مختصری در این مورد بسنده خواهیم نمود.

زمان بلوغ و تولید مثل جوجه اردک - چیکن هچ

سن بلوغ اردک ها به نوع و نژاد آنان بستگی دارد. بعنوان مثال اردک های تخمگذار بین 8 الی 12 هفتگی و اردک های گوشتی بین 16 الی 20 هفتگی بالغ می شوند. تعداد تخم هایی که یک اردک ماده در طول یک سال تولید می کند به نژاد آن و همچنین شرایط زیستی پرنده همچون مقدار نور دریافتی در طول روز، کیفیت جیره غذایی و … بستگی دارد. طول دوره جوجه کشی از تخم های نطفه دار نیز در نژادهای مختلف اردک متفاوت می باشد.

معایب و مشکلات نگهداری جوجه اردک در آپارتمان

در صورتیکه شرایط نگهداری جوجه ها بخوبی فراهم شود معمولاً مشکل خاصی برای پرنده یا اهل خانواده به وجود نخواهد آمد. اما پرورش جوجه اردک در خانه در کنار تمام خوبی ها و مزایا می تواند معایبی نیز داشته باشد که ما در این بخش بطور مختصر به آن اشاره می کنیم.

جوجه اردکها بسیار بازیگوش و پرجنب و جوش هستند به همین دلیل ممکن است بدون اینکه شما بدانید از لانه خارج شده و شروع به راه رفتن و جست و خیز بکنند و به دلیل اینکه خیلی کوچک هستند زیر دست و پای دیگران مانده و له شوند.

گاهی اوقات اردکها فضولات خود را در خانه و بر روی فرش و پارکت دفع می کنند. ذرات ناشی از فضله خشک شده یا پوست و پرهای ریخته آنان لابلای درز مبلمان، فرش ها و … نفوذ نموده و می توانند در نتیجه وزش باد یا راه رفتن افراد به هوا پخش شده و ایجاد آلودگی نمایند. اهمیت این موضوع در مورد کودکانی که چهار دست و پا راه می روند و دست های آنان مدام در تماس با فرش و کف زمین است بیشتر می باشد. چرا که این ذرات می توانند موجب بروز مشکلات گوارشی برای کودک شوند.

از طرفی اردک ها در حالت کلی خیلی کثیف کاری می کنند و همانطور که در بخش های فوق اشاره نمودیم حتی موقع غذا خوردن آب و غذای خود را به اطراف پخش می کنند که این مشکل نیز می تواند برای برخی آزاردهنده باشد.

اردک ها به صورت غریزی و ذاتی دوست دارند در مراتع و اطراف برکه ها زندگی کنند. بنابراین محدود نمودن جوجه اردک ها به محیط خانه بر خلاف غریزه طبیعی شان بوده و بر روی طول عمر آنان تأثیر منفی دارد.

جوجه اردک ها با گذشت زمان و افزایش سن و اندازه به محیط و لانه ای بزرگتر جهت رشد و نمو، شنا کردن و گشت و گذار نیاز خواهند داشت. بدیهی است که فراهم نمودن تجهیزات و فضای لازم برای پرورش جوجه اردک های بزرگتر در محیط های آپارتمانی قدری مشکل است.

در صورتیکه بستر جوجه اردکها بطور مرتب تمیز نشود بوی نامطبوعی از آن در فضای خانه به استشمام خواهد رسید.

در برخی موارد آلرژی کودکان به جوجه اردک ها نیز گزارش شده است.

چکیده:

با وجود اینکه اردک ها پرندگان مقاومی هستند اما به مانند سایر ماکیان نیازهای خاص خود را دارند و نگهداری از آنان بویژه در سنین پایین تر دقت و حساسیت زیادی را می طلبد. در صورت رعایت آموزش ها و نکات ارائه شده در این مقاله از چیکن هچ جوجه اردک های سالم تر، شاداب تر و با طول عمر بیشتری خواهید داشت.

از اینکه تا این بخش از مقاله ما را همراهی نمودید سپاسگزاریم. در صورت تمایل می توانید نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را از طریق ارسال دیدگاه در بخش پایین مطلب با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫1,168 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر من یه جوجه اردک دارم تقریبا یک ماهه سعی کردم حواسم به غذاش و جای خوابش باشه یکم ناراحت پاش بودم براش مکمل کلسیم خریدم با مولتی ویتامین الان پنج قطره روزانه کلسیم بهش میدم تا یک هفته بعدش مولتی ویتامین رو شروع می کنم مشکلم اینه الان یک روز نزدیک دو روزه خیلی می خوابه دائم می خواد بره زیر لباس یا جایی شبیه به این و بخوابه کلا خیلی خواب آلوده چکار باید بکنم

      1. نون_ برنج_بلغور_ سبزیجات اگر غذای خونگی هم باشه توی آب خیس می کنم که روغن و نمک و ایناش شسته بشه توی غذاش هم آب می ریزم که راحت بخوره آب و شکر هم دادم بهش یه جعبه دارم توی اتاق خودم دورش و کفش روزنامه است اما برای جای خوابش چندتا حوله و یه دستمال انداختم اونجا می خوابه حموم هم می برم آب بازی کنی تو یه تشت کوچیک حتما خشکش می کنم تقریبا سبز تیره است یه رگه های سفیدم داره آب هم هست گاهی آب خالی تقریبا

        1. نباید آبتنی ببریش
          این باعث میشه که سرما بخوره و مریض بهش
          چون جوجه اردکا تا سن 1.5 الی 3 ماهگی هنوز رشدشون تکمیل نشده
          برای بهتر شدنش محیط نگهداریشو گرم کن حدود 30 درجه باشه
          براش دمنوش بابونه درست کن
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
          سرد که شد صافش کن روزانه 4 قطره تا 5 روز بده

  2. سلام اردک تقریبا ۳ ماهشه خیلی باهام خوب بود ولی الان همش داره گازم میگیره خیلی بدم گاز میگیره شما میدونید چرا اینجوری میکنه

  3. سلام من امروز یک جوجه اردک 4،5 روزه خریدم اون توی مغازی پرجنب و جوش بود ولی وقتی اون رو بخونه آوردم همش حالت نشسته داشت ولی میدوید و بازی میرد و همش از سر و کول من بالا میره، ولی مشکل من اینه که همش حالت نشسته داره چی کار باید کنم؟

    1. سلام نازنین
      محیط نگهداریشو گرم کن
      دما رو حتما اندازه بگیر که 32 درجه باشه
      به تغذیه ش رسیدگی کن
      یا پودر ذرت،گندم،جو دوسر،سویا و پودر صدف رو با هم قاطی کن بهش بده
      یا هم براش دان مخصوص تهیه کن
      برای اینکه راحت تر بخورتشون هم با آب یا ماست قاطیشون کن
      در کنار اونا می تونی بهش میوه و سبزیجات و تخم مرغ آبپز هم بدی
      لازمه که کلسیم جیره ی غذاییش تامین بشه برای اینم پوسته ی تخم مرغو بعد از اینکه جوشوندی پودرش کن و قاطی غذاش کن
      یا هم از داروخونه ی دامپزشکی براش مکمل کلسیم تهیه کن

      1. سلام، از جایی که خریدم گفتن که باید بهش اسمارت بدی، خودم کشف کردم که باید غذاشون رو توی آب بریزم تا بخورم دمای جایی که هستن هم خوبه حول و حوش 30،32 هستش الان 6 رو شونه نمیتونن سبزیجات بخورن پوست تخم مرغ سفته، واینکه این مکملی که شما میگید را چجوری بهش بدم بخوره؟

        1. لازم نبود کشف کنی
          توی مقاله نوشته شده که باید غذاشون با آب یا ماست قاطی بشه تا بخورن
          پوست تخم مرغ رو هم اگه دقت کنی کشف می کنی که نوشتم باید پودر شه
          دو هفته در ماه یکی دو قطره میریزی تو آبش

  4. سلام جوجه اردک من امروز بهش پودر ذرت دادم و بعد بی حال شده فقط سرجاش میخوابه
    گذاشتمش نزدیک شوفاژ که قشنگ جاش گرم باشه
    چیکار کنم خوب شه ؟

    1. سلام آرسام
      غذایی که بهش میدی مناسب نیس
      یا باید پودر ذرت رو با پودر جو دوسر، پود سویا و گندم و پودر صدف قاطی کنی بهش بدی
      یا هم براش پلت مخصوص تهیه کنی
      در کنار اون هم بهش میوه، سبزی و تخم مرغ آبپز بدی
      به علاوه کنار شوفاژ که گذاشتیش ممکنه محیط بیش از حد گرم باشه و بهش آسیب بزنه
      برای همین باید حتما دما رو کنترل کنی تا بیشتر از 32 درجه نباشه

      1. مرسی و یک سوال دیگه هم داشتم
        چون تا الان میوهجات و سبزیجات بهش ندادم،چه میوهجات و سبزیجاتی بدم که اسهال نگیره و سرحال باشه و برای کلسیمش هم لازمه مکمل براش بگیرم ؟

        1. میوه وسبزیجاتی که براش سمی نیستن
          بیش از حد نباید بدی که اسهال بشن
          مثلا دو الی سه برگ کاهو بدی کفایت میکنه در هفته
          اما مداوم چندروز به این شکل کاهو رو بدی اسهال میشه
          بله باید بخرید

  5. سلام و درود من یک جوجه اردک خریدم تنها نیست خیلی ناراحتم کنار من که میاد می‌خوابه کل روز خوابه خیلی میخوابه و همیشه هم گشنش هست

    1. سلام علی
      این ممکنه به خاطر این باشه که یا غذایی که بهش میدی مناسب نیس و یا محیط نگهداریش خیلی گرم یا خیلی سرده
      کجا نگهداریش می کنی و چه غذایی بهش میدی؟

      1. درحال حاضر توی جعبه توی اتاقم که سرد نباشه از دیشب بهتر شده غذا بهش برنج گوجه سیب خیار و ….

        1. غذایی که بهش میدی مناسب نیس
          اینا میتونن باعث بشن که اسهال بشه
          یا پلت مخصوص تهیه کن یا هم پودر گندم، ذرت، جوی دو سر، سویا و پودر صدف رو قاطی کن بهش بده
          برای هضم راحت تر هم با آب یا ماست قاطی کن

  6. سلام من یه جوجه اردک خریدم
    توی کارتون ازش نگهداری میکنم
    کف کارتون یه بافت قدیمی گذاشتم با ظرف آب و غذا
    ولی خیلی جوجه اردکم صدا میگه
    بغلش که میکنم ساکت میشه باید چه کنم؟

    1. سلام محیا
      جوجه اردکت پیش تو احساس امنیت میکنه
      برای همین چنین رفتاری رو نشون میده
      چه غذایی بهش میدی؟
      دمای محیط نگهداریش هم باید گرم باشه به اندازه ی 32 درجه ی سانتی گراد

  7. درود من یک جوجه اردک دارم هی جیک می‌کنه شب هم نمیزاره بخوابیم
    راه حلی برای این هست

    1. سلام دوست عزیز
      صدای زیادش به خاطر سرد بودن محیط قرارگیری، گرسنگی و یا بیماری هست
      ببین کدوم مورد براش صدق میکنه تا رفع کنی

  8. سلام من ی جوجه اردک پیش ۳تا جوجه مرغ نگه میدارم عیبی نداره؟
    بعد ی سوال علت آبریزش دماغ جوجه اردک چیه

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره جدا نگهداری بشن چون اصلا شرایط زندگیشون فرق می کنه
      ولی اگه میخوای این کارو بکنی باید فضای کافی باشون در نظر بگیری تا هر کدوم حریم خودشونو داشته باشن
      اگه فضا کوچیک باشه به هم زور میگن و آسیب می زنن
      یکیم اینکه جوجه مرغا منقارشون تیز تره و اگه بینشون درگیری ایجاد بشه حتما اردکو زخمی می کنن

  9. من یدونه اردک خریدم
    تمام نکاتی که گفتید انجام دادم دو هفته هم فرصت دادم انا اصلا با من سرگرم نمیشههه
    لطفا کمک کنید 🙏🏻🙏🏻

    1. سلام دوست عزیز
      به تغذیه ش رسیدگی کنی و باهاش بازی کنی به مرور بهت عادت می کنه و کنار میاد
      ممکنه عادت کردنش بیشتر از دو هفته هم طول بکشه
      فقط بهش استرس وارد نکن
      چه غذایی بهش میدی؟

    1. سلام دوست عزیز
      دیدی اردکا همیشه راه میفتن دنبال مادرشون و به دنبال اون هر جا میرن؟
      اونم فکر میکنه که تو مادرش هستی چون اولین کسی بودی که دیده
      و وقتی پیششی احساس امنیت میکنه
      برای همین وقتی دور میشی میخواد که برگردی پیشش

    2. سلام، جوجه اردک من ۳ هفتشه و پرهاش داره میریزه. مدفوعش خیلی بدبو شده و در محیط اپارتمان بسیار آزار دهنده شده و نگران بودم که پسر کوچکم مریض بشه. برای همین داخل بالکن گذاشتم. در جعبه مقوایی ضخیم و روش هم بافتنی گذاشتم با حفظ راه هوا. هوای بیرون ۱۱ درجه هست. به نطرتون مشکلی براش پیش نمیاد؟
      ممنونم

      1. سلام دوست عزیز
        باید بگم که اردکا نسبت به جوجه مرغ و سایر پرنده ها بیشتر مدفوع می کنن و بوی مدفوعشون هم تند تره
        برای همین وقتی توی خونه نگهداری میشن ممکنه یکم اذیت کننده باشه
        توی سه هفتگی جوجه اردکا باید توی دمای 30 درجه نگهداری بشن و دمای کمتر از اون بهشون آسیب میزنه
        الان اگه مدت طولانی توی کمتر از این دما باشه سرما می خوره و ممکنه تلف بشه

  10. سلام خسته نباشید
    من حیوون هارا خیلی دوست دارم مقاله های زیادی هم درباره هرحیوونی خوندم یدونه اردک گرفتم بزرگ شده اهلی میاد دنبالم اما تو آپارتمان زندگی میکنیم و مامانم اجازه داده ۵ تا اردک کوچیک بگیرم یدونه حیاط خلوت هم داریم فقط اشکالی داره پیش اون اردک بزرگه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      نه اشکالی نداره اردکا می تونن بصورت اجتماعی زندگی کنن
      فقط اینو بگمم که توی روزای اول جوجه ها باید توی دمای گرم تری باشن ( 32 درجه)
      و بعد از اینکه بزرگ شدن می تونی همه رو کنار هم نگهداری کنی

  11. سلام من دوتا اردک خریدم که اصلا تحرک ندارن و غداشونم اصلا نمی خورن خواهشا کمکم کنید

    1. خب یکتای عزیزم شاید بیماری داره و سرحال نیست تو مقاله بالا گفتم توی دمای ۳۲درجه نگه داری شود

    1. سلام دوست عزیز
      یکی میشه از روی رنگ پر ها فهمید
      که اول باید ببینی چه نژادیه بعضی از نژادا رنگ پرای نر و ماده ش فرق داره
      صدای اردکای نر بلند و رستا تر از ماده س ماده ها صدای نازک و ضعیفی دارن
      نای یا انتهای گردن نر پهن تره و یه حالت خمیده به سمت چپ داره
      اگه از رو اینا نشد تشخیص بدی می تونی ببری دامپزشک یه آزمایش خون بگیرن ازش تا دقیق مشخص بشه

  12. سلام اردکم تقریبا ۶ ماهشه بعد صبح بهش پوست خیار دادم فکر کنم توی گلوش گیر کرد چون تا میاد غذا بخوره دهنش باز و بسته میکنه و نمیتونه بخوره خیلی هم گشنشه میشه بگین چی کار کنم تا غذا از گلوش در بیاد

    1. سلام دوست عزیز
      دو سه قطره روغن زیتون بچکون تو دهنش تا بالا بیاره
      اگه نیاورد باید ببریش دامپزشک

  13. سلام می خواستم بدونم که اردک از چه مدتی میتونم ببرمش بیرون چون من تو یه جعبه تو خونه نگهش می دارم و اینکه چند هفتگش بشه میتونه بره توی آب

    1. الان زمستونه جوجه اردک اگه بره بیرون سرما میخوره و تلف میشه
      ببین زمانشو نمیشه مشخص کرد
      جوجه هایی که با مادرشون بزرگ میشن مادرشون اونارو برای شنا آماده میکنه
      ولی اونایی که مادر ندارن
      یه غده ای تو بدنشون هس به نام غده ی چربی ساز اون باید رشدش کامل بشه تا بتونن شنا کنن و سرما نخورن
      تو بعضی جوجه ها یه ماه طول میکشه تو بعضیا دو تا سه ماه

  14. سلام میگم جوجه اردک من حدود یکی دوماهشع موهای کوچولو دور گردنش خیلی کم شده جوری ک وقتی غذا میخوره پیداس رنگ بدنش
    و همش عطسه می‌کنه باید چیکارش کنم؟

      1. سلام من پارسال یه جوجه اردک داستم یک دونه بود همیشه دنبالم میکرد نزدیکم بود اما امسال چند هفته است که دو تا جوجه اردک خریدم اما هیچ نمیان بیرون و نزدیکم نمیشن چرا

  15. سلام اردکم تقریبا ۵ ماهشه.خیلی اردک شکمویی بود همش دلش غذا میخواست اما الان یه هفت است که زیاد غذا نمیخوره باید به زور بهش غذا بدم دلش فقط کاهو میخواد غذای اصلی اش نون و بعضی اوقات دونه پارسه میشه بگین چیکار کنم خیلی نگرانشم

        1. دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی اب و بهش بده
          یا هم می تونی دو قطره عرق چهل گیاه یا عرق یونجه رو بریزی تو 100 سی سی اب و به اردکت بدی هم اشتهاشو هم سیستم ایمنیشو تقویت می کنه

          1. حس میکنم توی گلوش چیزی گیر کرده چون وقتی غذا رو می بینه خیلی این و اون ور میکنه ولی میبرم پیشش نمیخوره بعد که میخوره هی گردش به سمت راست میکشه که غذا بره پایین فکر میکنم توی گلوش چیزی گیر کرده.

          2. اونو باید ببریش دامپزشکی معاینه بشه
            اینجوری امکان تشخیص دقیق وجود نداره
            چون اگه بمونه عفونت می کنه و به علاوه براش مشکل تنفسی ایجاد می کنه

  16. سلام، حالتون خوبه؟
    من یه اردک ماده دارم که از یه هفتگی اش تا یه سالگیش نگهش داشتم. الان هم چون تنها بود، یه اردک نر خریدم یک ساله یا بیشتر(خیلی بزرگتر از اردک خودمه) تا از تنهایی دربیاد و جفت گیری کنن.
    تا الان خوب بودن ولی امروز دیدم که اردک نر روی اردک ماده نشسته و اردک ماده هم چسبیده به زمین، سریع از هم جداشون کردم.
    میخواستم بدونم، چرا اردک نر این کار رو کرد؟؟؟؟
    میخواست خفه اش کنه؟؟

  17. سلام جوجه اردک من اولا خیلی شلوغ بود اصلا یه جا نمی نشست اما الان خیلی ساکت شوده هی میره یه جا میشینه یه دونه از چشماشم همش می بنده به زور باید یه کاری کنم راه بره

    1. سلام دوست عزیز
      بهش محلول آب شکر بده
      دمای محیط نگهداریش نه زیاد گرم و نه زیاد سرد باشه
      بهش مولتی ویتامین بخر طریقه مصرفش روش نوشته شده
      و حتما غذای مناسبی بهش بده که ویتامین و کلسیم و املاح معدنی مورد نیاز بدنیش تامین بشه

    2. ضمن عرض سلام، حتما چشمش رو با قطره استریل چشمی بشور، و بهتره که به دام پزشک و یا یک فردی که دارای تجربه کامل در پرورش و نگهداری طیور داره نشون بدی۱

  18. سلام میشه یه راه حل بدین برای اینکه بابا مو راضی کنم تا جوجه اردک بگیرم؟؟الان همه موافقن جز بابام

      1. سلام خسته نباشید م اردکمون داره میمیره بعد خیلی داره اذیت میشه نمی‌دونیم چکار کنیم که راحت تر بمیره

      2. سلام میگم اردک من حدود دو سه هفتشه
        تنهاس
        وقتایی ک من پیشش نیستم همش صدا میده و خودشو ب قفس میکوبه
        وقتایی هم ک کنار منه میاد میچسبع بع من و می‌خوابه
        ورجع وورجه نمیکنه جای نمیره
        باید چیکار کنم؟مریضع؟

  19. دوتا اردک دارم یکیش زیاد جیک جیک میکنه
    غذا هم هرجی خوندم خوبه بهشون میدم
    یکمم رو سرش کم موعه نمدونم دلیل جیک جیک زیادش چیه

    1. سلام دوست عزیز
      کلسیم کافی دریافت میکنه؟
      اغلب از سرگرسنگی و یا سرد بودن محیط نگهداری زیاد سر و صدا میکنن و در نهایت بیماری…
      ببین تغییر رنگ فضله که نداره؟

        1. سلام دوست عزیز
          این یا جاش سرده
          یا غذای کافی در اختیارش قرار نمیدی
          باید به این دو مورد توجه کنی
          بهش هم محلول آب شکر بده

  20. سلام خسته نباشید
    من دو تا اردک دارم و آپارتمان هستیم و خب کولر روشنه یه اتاقا یکم گرم تر از بقیه است گذاشتم اونجا براشون مشکلی پیش نمیاد ؟ چون نظرات رو خودنم دیدم نباید سرد باشه
    سرد نیست هوا تا کولر خاموش میشه اینجا پخت میفته
    چیکار کنم باهاشون دوست بشم ؟ از وقتی یکم کاهو بهشون دادم همیشه منتظر کاهو نشستن غذای خودشونو کم میخورن نگرانم😂
    مولتی ویتامین و کلسیم تقریبا چقدر بهشون بدم

    1. سلام دوست عزیز
      بله محل نگهداریشون نباید سرد باشه
      طریقه استفاده از مولتی ویتامین ها روشون نوشته شده که باید دوره ای بدی مثلا 5 روز داده میشه و بعد استراحت

      1. مرسی از راهنماییتون جاشون رو درست کردم و گرم و خوب شده فقط الان معده اشون خیلییی باد داره نگرانم معدشون باد کرده اومده جلو بهشون برنج و آرد ذرت و گندم و کاهو دادم
        و امروز یکم رفتن داخل آب یکم آب که زیر درخت ها بود ارتفاع د چیزی نداشت و خشکشون کردم و تو آفتاب گذاشتم
        مشکلی واسه معده براشون پیش نیاد؟؟ سنگ هم کلی واسشون

  21. سلام من یه جوجه اردک خریدم شبا موقع خواب وقتی میندازمش تو جاش خیلی سر و صدا میکنه ساعت 5 صبحم از خواب پا میشه جیک جیک میکنه همش میخاد بیاد بیرون از جاش ، جاشم یه سبده که چندتا پارچه نرم گذاشتیم اخرش برای برنج و آبم میزارم ولی اصلا تو جاش نمیخابه وقتی میارمش بیرون میخابه چیکار کنم تنهایی تو جاش بخابه؟

    1. سلام دوست عزیز
      سر و صدای زیاد یکی از سر سرد بودن محل نگهداریشه
      یکیم از سرگرسنگی هرچند در برخی مواقع نشون دهنده بیماری هم هست
      غذای مخصوص تهیه کن و جاشو گرم نگهدار این مشکل از بین میره
      پارچه نذار براش پوشال نرم بخر

  22. باعرض سلام خدمت ادمین عزیز
    من قصد خرید ۲تا۴ جوجه اردک دارم
    قفسی که من دارم طول ۱۷۰ عرض۷۰ وارتفاع۶۰ روداره
    این جوجه‌ها بعد از اینکه بزرگ شدن توی این قفس راحت هستند یاخیر
    باتوجه به این نکته که بعضی وقت ها در محیط باز میارمشون بیرون
    ودر ضمن وقتی که من به اونا دان مخصوص خودشون رو میدم بااستفاده از آب مسموم نمیشن؟؟
    باتشکر از شما

    1. سلام دوست عزیز
      در کل برا شش تا هفت اردک بالغ یک قفس۱۳۰×۱۰۰ سانتی متر مناسبه
      از توری هم که بافت ریزی داره در ابعاد ۱۵×۱۵ برا کف استفاده کنید
      برا اینکه زیرشون هم نرم باشه پوشال بخر
      سلام نه در کل اردک ها غذارو آبکی دوست دارن تا زمانی که آب مصرفی سالمه ایجاد مشکل نمیکنه

  23. سلام.من ۳تا جوجه اردک دارم،تاحالاهم سابقه نگهداری نداشتم
    تو یه قفس پرنده که کفش پلاستیکیه نگهداری میکنم غذاشونم سویا مخصوص پرندست وقتی تو حیاطن تا اب میبینن خودشون میرن سمتش و بازی میکنن نه اب تنی خاستم ببینم مشگلی ندارند؟؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره چون جوجه هستن اجازه ندی شنا کنن
      در ناحیه پا ممکنه دچار مشکل بشن

  24. جوجه اردک من اولا که اونقدر شلوغ بود و راه می‌رفت سر و صدا می‌کنه زیاد راه نمیره بی حال تنهاس

  25. سلام من یه جوجه اردک دارم اما نمیدونم چند وقتشه یکم از موهای دور گردنش ریخته انگار خالی شده مشکل از چیه
    و اینکه میشه بگید اردک و با چی بشوریم وقتی غذل میخوره کل بدنش چرب میشه چربیارو از بین ببرم

    1. سلام اردک رو نباید بشورید . اصلا نباید غذای چرب بخوره طفلی !
      غذاش بده برای همین موهاش ریخته با همین فرمون برین جلو تلف میشه !
      براش از داروخانه دامپزشکی غذای استارتر و مولتی ویتامین بخر

  26. سلام من یه جوجه اردک دارم که یکم سینش ورم کرده.عطسه هم میکنه یکم.ورم کردن مشکل خاصی هست؟چون هرچی گشتم چیزی راجع به ورم سینه جوجه اردک نگفت.تقریبا 20 روزشه.غذاشم خیلی متنوع و آبم بهش مکرر دادم.جاشم گرمه فقط یه بار بردمش حموم و با سشوار ولرم از دور یواش خشکش کردم.خوبم راه میره.مشکل چیه؟

    1. سلام تا دو ماهگی نباید حموم یا شنا کنه . غذاش چیه ؟ از روی غذای متنوع نمیتونم تشخیص بدم مشکل رو
      آب خودتون بهش میدین یا ظرف آب داره و خودش میخوره ؟
      چینه دانش متورمه ؟

  27. زیر پاهاشون کارتن یا کاغذ میزاره من میگم نذار ولی میزاره توی قفس هستند لطفا کمکش کنید پدر ایشون پماد پا درد انسان میزنه ولی هرچی میگم نزن باز میزنه تو باش هم مادرش ویتامین های مختلف انسان می ریزه ترو خدا بگین میمیرند؟؟ یا خیر

    1. زیر پاشون باید پوشال باشه به خاطر کاغذ و کارتن فلج شدن . ویتامین انسانی خوب نیست . بله با این طریقه نگهداری حتما میمیرند ! غذاشون چیه ؟ خود درمانی نکنید

  28. سلام من میخوام ۲تا جوجه اردک بگیرم تو خانه نگهدارم تا۱ماه شون بشه ۲تا عروس هلندی دارم مشکلی نداره

  29. سلام من به شدت علاقه به نگهداری جوجه اردک دارم و همه‌ی موارد هم بلدم و روشنگهداریهم بلدم فقط من در تهران زندگی میکنم و نمی‌دانم در کجا باید این جوجه هارا خرید و کامنت های پایین میشودبگوید از کجا جوجه هارا خریده آید؟ با تشکر

    1. سلام بله خیلی . اصلا ندین نمک و آبلیمو داره . همون گوجه و خیار رو به تنهایی خورد کنین بدین بهش

      1. سلام من دو تا اردک خزیدم و براشون پودر صدف برای کلسیم و مولتی ویتامین چقدر بهشون بدم ؟
        چیکار کنم دنبالم بیان و بغلم بشینن بیرون میارم ققط میدون ؟

        1. سلام دوست عزیز
          طریقه مصرف مولتی ویتامین ها اغلب روشون نوشته شده
          روزانه 3.5 درصد باید کلسیم مصرف کنن

  30. سلام وقت بخیر
    من یک اردک حدودا ۳ ، ۴ هفته ای دارم
    تا دیشب حالش کاملا خوب بود ولی از صبح هم بی حال هست و غذا نمیخوره هم پاهاش میلنگه هم عطسه میکنه،
    تو آب هم نبوده و سرد هم نبود که سردش بشه غذاش هم چیز بدی نبوده، چکار کنم؟

  31. سلام من یه جوجه اردک رو چند روز پیش خریدم.غذا هم برنج آبپز طبق مطالب بالا و هم تخم مرغ آبپز و سیب زمینی و سبزیجات دادم.محل نگهداریش یه کارتون 60 در 40 هستش اونجا بهش آبو غذا میدم.کفش هم چند تیکه مقوا گذاشتم ایرادی نداره؟میتونم پارچه هم بزارم.بعد اینکه یکم خودم با دستمال مرطوب تمیزش کنم و با سشوار روی ولرم از دور یکم خشک کنم ایراد نداره؟و اینکه راجب برنامه خوابش باید چند ساعت استراحت کنه؟
    چون بیشتر وقتی میزارمش زیر پتو میخوابه.دمای اتاقم تقریبا 25

    1. سلام زیر پاش مقوا یا کارتن یا پارچه باشه فلج میشه . براش پوشال بخرید بذارید زیر پاشون . پتو هم روشون نکشید لامپ بذارید یا اتاقو گرم کنید
      تخم مرغ آب پز ندین . استارتر بخرید
      تنهاست بهتر بود دوتا میخریدین

  32. سلام خسته نباشید
    من دو تا جوجه اردک دارم یکی یه قسمت باش انگار سوخته و همش لنگ میزنه و میخوره زمین چیکار کنم درست بشه

  33. سلام
    جوجه اردک من اون پرده پاهاش که باهاش شنا میکنه تیغ رفت توش به اندازه قطر اون تیغ پرده رو پاره کرد و خیلی کم خون اومد توان راه رفتن هم داره
    میشه بگید چکنم
    آیا میمیره؟

    1. سلام خیر ایشالا که نمیمیره . ولی حتما براش پماد تتراسایکلین و ویتامین A چشمی بخر
      دوتا پماد رو به یه نسبت با هم مخلوط کن . پای اردکت رو با آب ولرم بشور و با دستمال تمیز خشک کن. از پماد بزن روی پاش

  34. سلام من دوتا جوجه اردک دارم شش تا جوجه مرغ
    جوجه اردکام سرما خوردن چون دیشب ابتنی کردن و دو هفتشونه نمیدونستم سرما میخورن الان فقط ابریزش بینی دارن اردکام من جوجه اردکامو از جوجه مرغا جدا کردم که اونا نگیر ولی انقد این اردکا سر و صدا میکنننن که سرمون بردن بخاطر اینکه جداشون کردیم یعی میکنن از اونجایی که گذاشتیم بپرن و بعضی اوقاتم موفق میشن ولی سطحش درازه میگم چیکار کنم که وابستگیشون ازبین بره یا چیکار کنم که بزارم پیش جوجه مرغا جوجه مرغا نگیرن بعد راستی داروی جوجه اردک برای ابریزش بینی میخوام قطره نباشه شربتو قرص باشه فضلشونم درسته غذاشونم گندمه اسیاب شده نون ابخورده بعضی اوقاتم نون خشک گوجه خیار رنده شده هویچ رنده شده کرمم گهگاهی خوردن ببخشید طولانی شد

    1. سلام غذاشون به شدت بده . سر و صدا میکنن چون سردشونه
      محیطشون رو گرم کن دما 30 درجه باشه . تا 2 ماهگی نذار شنا کنن . برای همشون چه اردکا چه مرغا غذای مخصوص استارتر بخر از پرنده فروشی و مولتی ویتامین و کلسیم. نون وگندم رو قطع کن . سبزیجات و گوجه هم هر از گاهی بده .
      یه قرص تتراسایکلین 250 رو بریز توی آب جوشیده سرد شده . حل که شد به هر کدوم چند قطره بده هر 12 ساعت تا 3 روز .
      محیطشون باید گرم باشه وگرنه بی فایدس
      سرکه سیب طبیعی هم هر هفته یک بار 5 قطره بریز توی آبشون

  35. سلام لطفا کمک کنید جوجه اردکم ی چیزی خورده تو گلوش مونده گلوش یکم یاد کردا معلومه گیر کرده ولی میتونه راه بره نمیدونم چکار کنم کمک کنید

    1. سلام سریعا به دامپزشک مراجعه کن . دو قطره روغن زیتون بده اگه دفع نکرد برو پیش دامپزشک

  36. سلام من یه اردک خریدم امروز 8 روزشه ولی میگن باید یه اردک دیگ هم بگیرم ک تنها نباشه ولی نمیتونم از دوتا اردک نگهداری کنم بنظرتون باید چیکار کنم راه حلی هست

    1. سلام بهتره تنها نباشه. یک اردک با دو اردک فرق چندانی نداره نگهداریشون مقاله رو کامل بخونید

  37. سلام دختر من نزدیک ۳ سالشه میخام جوجه اردک بگیرم براش یه جای نور گیر حدودا ۲ در یک متری داریم میخام اونحا نگهشون دارم .میخام بدونم ممکنه بیماری برای دخترم یا جوجه ها ایجاد بشه .شرایط نگهداری رو میخام زیر نظر دامپزشک انجام بدم .ولی بازم نگرانم .اصلا اینکار درست هست یانه .بزارم دخترم بزرگتر بشه .ولی خیلی دوست داره .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    1. سلام بله باز هم فاصله رو رعایت کنید اگر تحت نظر دامپزشک واکسن بزنند و تغذیه و نظافت به خوبی رعایت بشه ایرادی نداره . فقط مراقب باشید زیاد نباید توی دست بگیریدشون یا دخترتون خیلی نباید بهشون دست بزنه

  38. سلام خسته نباشید لطفا به سوال من جواب بدید چون میخوام امروز بخرم میخوام بدونم جوجه اردک باجوجه مرغ بگیرم باهم بزرگ شن ایبی ندار ویه سوال دیگی میخوام ازدست فروش بگیرم هروقت گرفتم جوجه مرغ بااینکه بهترین مراقبت کردم مقاله هاتونم خوندم مردم ولی تاحالا اردک نگرفتم بنظرتون جوجه اردک با جوجه مرغ باهم بزرگ شن مریضی هم داشته باشم به هم سرایت نمیکنه وازدست فروشا میخوام بگیرم جوجه مرغ بهتره یااردک چون جوجه مرغ چند بارگرفتم مردلطفا جواب منو بدید

    1. سلام یا بیمار بوده یا خوب مراقبت نکردین . به دما توجه کردین که بالای 35 باشه ؟ حمام نباید بکنن غذاشونم درست بوده ؟

  39. سلام خسته نباشید من ۲ تا جوجه اردک خریدم یکی بزرگ یکی کوچک تر ، خیلی سرو صدا دارن و خیلی بو میدن …. میخواستم ببینم کاری هست انجام بدم ؟

  40. سلام ببخشید
    من جوجه اردکم از دستم افتاد
    الان یکی پاهاش یکم کج میزاره ولی میتونه راه بره ولی نمیتونه خیلی تند بدوه
    ضربه دیده ید پاش شکسته؟
    براش چکار کنم؟

    1. سلام بله آسیب دیده . امکان مراجعه به دامپزشک رو دارید ؟
      باید اتل بندی بشه اگر ندارید مجدد کامنت بذارید تا راهنمایی کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس