تخمگذاری بلدرچین | میزان تخمگذاری | راه های افزایش تخمگذاری بلدرچین

چگونه تخمگذاری بلدرچین ها را افزایش دهیم؟

یکی از محصولات پر فروش بلدرچین، تخم خوراکی این پرنده می باشد. تخم بلدرچین مزه بسیار خوشمزه تری نسبت به تخم مرغ داشته و سراپا پر از خواص بوده و متخصصان تغذیه ای مصرف آن را بارها به کودکان و بزرگسالان پیشنهاد کرده اند. هم اینک نیز در بسیاری از فروشگاه ها تخم خوراکی بلدرچین به صورت بسته بندی های بهداشتی به فروش می رسد. با توجه به مصرف بالای تخم بلدرچین، افراد زیادی با پرورش گله بلدرچین تخمگذار و فروش تخم آن کسب درامد میکنند.

برای سود بردن از پرورش بلدرچین تخمگذار برخی نکات باید به دقت رعایت شوند. در غیر اینصورت راندمان تولید به شدت پایین خواهد آمد و این کار توجیه اقتصادی خود را از دست خواهد داد. در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ به طور جامع در رابطه با تخمگذاری بلدرچین و راه های افزایش تخمگذاری این پرنده بحث خواهیم کرد.

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» مناسب برای جوجه کشی از بلدرچین در تعداد بالا
» دارای بدنه PVC ضد زنگ
» مجهز به سنسور های SHT نسل 4
قیمت : 15,800,000تومان

بلدرچین در چه سنی شروع به تخمگذاری میکند؟

این پرنده سرعت رشد بسیار بالایی دارد و سریع بالغ میشود. بلدرچین ها به طور طبیعی در سن 42 روزگی یا 6 هفتگی بالغ شده و شروع به تخمگذاری میکنند. در حالیکه مرغ های تخمگذار صنعتی حدودا در سن 5 ماهگی به سن تخمگذاری می رسند.

سن بلوغ جنسی در بلدرچین ها

بلوغ جنسی این پرنده نیز تقریبا یک هفته بعد از بلوغ جسمی می باشد. یعنی در سن 50 روزگی بلدرچین ها قادر به تولید مثل بوده و میتوان از آنها برای تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی استفاده کرد. دوره جوجه کشی بلدرچین نیز کوتاه بوده و 17 روز می باشد. اگر قصد جوجه کشی از بلدرچین دارید و پرنده های شما تازه به سن بلوغ کامل رسیده اند، بهتر است کمی صبر کنید( یک هفته). چون درصد نطفه داری تخم های اولیه و کیفیت آنها پایین می باشد.

تعداد تخمگذاری بلدرچین در طول سال

بلدرچین ها دارای نژادهای مختلفی بوده و میزان تخمگذاری هم رابطه مستقیمی با نژاد آن دارد. البته نژادهای تخمگذار بلدرچین دچار اصلاح نژاد شده اند. بلدرچین ژاپنی اهلی شده نمونه ای از این نژادها می باشد. به همین دلیل برای پرورش بلدرچین تخمگذار، بیشتر نژاد ژاپنی مورد توجه پرورش دهندگان می باشد.

تعداد تخمگذاری بلدرچین در طول سال - چیکن هچ

بلدرچین ژاپنی در طول سال بین 200 الی 300 عدد تخم میگذارد و به طور متوسط میتوان گفت این پرنده در سال 250 عدد تخم خواهد گذاشت.

اوج تخمگذاری بلدرچین ها به تدریج از سن 70 روزگی شروع شده و کم کم گله به اوج پیک میرسد. در زمان پیک تولید میتوان انتظار بازدهی 80 درصدی از گله داشت. بدین معنی که از هر 10 بلدرچین ماده حداقل 8 تای آنها در روز تخم خواهند گذاشت. پیک تولید نیز به مدت چند ماه ادامه دارد و به تدریج میزان تخمگذاری بلدرچین ها افت پیدا میکند.

آیا تخمگذاری بلدرچین ماده به جنس نر بستگی دارد؟

بلدرچین ماده بدون حضور جنس نر و بدون جفت گیری هم تخمگذاری میکند. پس در گله های تخمگذار نیازی به بلدرچین نر نمی باشد. اما اگر قصد تولید تخم نطفه دار بلدرچین داشته باشید، لازم است که به ازای هر 3 ماده، یک نر هم در بین آنها وجود داشته باشد. در این صورت درصد نطفه داری تخم ها بالا خواهد بود.

راه های افزایش تخمگذاری بلدرچین

تخمگذاری بلدرچین ها به سن، شرایط سالن نگهداری آنها، تغذیه، آب و هوای محیط پرورش، نور و موارد مختلفی بستگی دارد. تمامی شرایط لازم باید به خوبی فراهم شوند، وگرنه گله تخمگذار هرگز به راندمان مطلوب نخواهد رسد. برای افزایش تخمگذاری بلدرچین ها از ابتدای کار باید به صورت اصولی پیش بروید.

جوجه یک روزه به جای بلدرچین بالغ خرید کنید

تشخیص سن این پرندگان کار آسانی نیست به همین دلیل بهترین راه برای تشکیل گله، خرید جوجه یک روزه یا جوجه کشی میباشد. اگر شما پرنده مسن خرید کنید، مطمئنا هرگز به راندمان تولید مدنظرتان نخواهید رسید. هرچند که پرورش جوجه یک روزه دردسرهای بیشتری دارد ولی انتخاب جوجه یک روزه به جای بلدرچین بالغ اولین قدم اصولی در این کسب و کار میباشد.

جوجه یک روزه به جای بلدرچین بالغ خرید کنید - چیکن هچ

با خرید جوجه یک روزه میتوانید آنها را به شکل اصولی تغذیه نموده و آنها را به موقع آماده تخمگذاری کنید. با خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار نیز میتوان جوجه یک روزه بلدرچین تولید کرد. در این صورت هزینه تمام شده برای تولید جوجه یک روزه کمتر خواهد بود و حتی برای تعویض گله نیز مجددا میتوانید از این روش گله مدنظرتان را تشکیل دهید.

تعویض به موقع گله

پس از دوره پیک با افزایش سن، میزان تخمگذاری و حتی درصد نطفه داری تخم ها نیز کاهش پیدا میکند. به طوریکه از سن 8 ماهگی به بعد تخمگذاری بلدرچین های ماده به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و نگهداری آنها به دلیل افزایش هزینه خوراک، منطقی نخواهد بود. به همین دلیل در سن 8 ماهگی نیاز است که گله تخمگذار را تعویض کنید.

تغذیه اصولی

تغذیه یکی دیگر از فاکتورهای مهم بر میزان تخمگذاری بلدرچین ها می باشد. گرسنگی باعث افت شدید و قطع تخمگذاری بلدرچین میشود. همچنین جوجه ها اگر در سن رشد با جیره مناسب تغذیه نشوند، دیر به سن بلوغ رسیده و به اوج تخمگذاری خود نخواهند رسید.

تغذیه اصولی بلدرچین - چیکن هچ

جیره غذایی بلدرچین در سن جوجگی با زمان بلوغ فرق میکند. تغییر جیره غذایی بلدرچین بالغ باید چند روز قبل از سن بلوغ انجام گیرد. زمانیکه بلدرچین به سن بلوغ نزدیک شد، نیاز غذایی او به پروتئین کمتر شده و ضروری است که غذای آنها را تغییر داد. چند روز قبل از رسیدن به سن تخمگذاری، باید جیره غذایی مخصوص بنام جیره تخمگذار در اختیار بلدرچین ها قرار گیرد. این جیره پروتئین کمتری داشته و سطح مواد معدنی آن از جمله کلسیم نسبت به جیره دوران جوجگی بیشتر می باشد.

بلدرچین تخمگذار روزانه 30 گرم دان مصرف میکند. 30 گرم دان برای بلدرچین تخمگذار کافی بوده اما بهتر است کمی بیشتر از این مقدار دان برای آنها در نظر گرفته شود. در این صورت میزان تخمگذاری بلدرچین بالا خواهد بود  و پرنده تخم های با کیفیتی تولید خواهد کرد. بلدرچین روزانه تا 60 گرم هم میتواند دان بخورد ولی دان اضافی باعث افزایش وزن و چاقی پرنده شده و نتیجه آن کاهش تخمگذاری خواهد بود.

تأثیر کلسیم بر تخمگذاری بلدرچین

جوجه یک روزه بلدرچین سریع رشد میکند و لازم است که تا سن 21 روزگی با جیره 25 الی 28 درصد پروتئین تغذیه شود. در زمان بلوغ نیز بلدرچین نیاز به جیره غذایی 20 درصد پروتئین دارد. همچنین میزان کلسیم جیره باید افزایش داده شود به طوریکه 2.5 درصد جیره غذایی بلدرچین تخمگذار در طول روز باید از کلسیم باشد. کلسیم مهمترین ماده معدنی برای تخمگذاری پرندگان  و تشکیل پوسته تخم می باشد. کمبود کلسیم در جیره باعث ضعف پرنده و کاهش و قطع تخمگذاری او میشود.

البته افزایش کلسیم نیز تأثیر منفی بر تخمگذاری بلدرچین ها دارد. به طوریکه اگر درصد کلسیم جیره بیش از 2.8 درصد باشد، تخمگذاری این پرنده افت پیدا خواهد کرد. پس بسیار مهم است که خوراک دریافتی این پرنده به صورت فرموله شده و متعادل باشد.

جلوگیری از ایجاد ترس و استرس در گله

در پرورش بلدرچین تخمگذار کاهش استرس به معنی افزایش راندمان تخمگذاری این پرنده می باشد. باید بدانید که بلدرچین ها پرندگانی ترسو بوده و سریعا دچار ترس و استرس میشوند. البته این پرندگان تحت تغیرات دمایی، تغیر مکان، تغییر ناگهانی جیره غذایی، هوای بیش از حد مرطوب ، کاهش نور محیط یا افزایش شدت آن، بیماری و … نیز درگیر استرس میشوند. استرس به سرعت باعث افت و حتی قطع تخمگذاری بلدرچین ماده میشود. پس محیط نگهداری این پرنده باید به دور از استرس و یا سر و صداهای ناهنجار باشد تا پرنده درگیر ترس و استرس نشود.

جلوگیری از ایجاد ترس و استرس در گله - چیکن هچ

ذکر این نکته نیز مهم است که ساعات دان دهی به بلدرچین ها نباید تغییر کند. بهتر است که دان مورد نیاز آنها را در طول روز به صورت 3 الی 4 وعده در اختیار آنها قرار دهید. هر وعده نیز دقیقا در ساعت مشخصی باشد. اگر دان دهی بلدرچین های تخمگذار به تأخیر بیافتد، این پرنده دچار استرس خواهد شد و این یعنی کاهش راندمان تولید.

رعایت نظافت سالن و تخلیه روزانه فضولات

فضولات بلدرچین ها بسیار بد بو بوده و مرطوب تر از فضله سایر پرندگان می باشد. به همین دلیل از فضله این پرنده گاز آمونیاک بیشتری آزاد میشود. گاز آمونیاک علاوه بر بوی بد، به شدت خفه کننده بوده و باعث استرس تنفسی و یا بیماری های تنفسی میشود. بنابراین ضروری است که نظافت سالن پرورش بلدرچین ها به صورت روزانه رعایت شود.

نوشتن جزئیات و آمارگیری روزانه

اگر میخواهید راندمان تولید گله را بالا نگه دارید، باید به صورت روزانه از آنها آمار بگیرید و بر آنها نظارت داشته باشید. برای آمارگیری لازم است که از قفس بلدرچین تخمگذار استفاده کنید. در این صورت میزان تخمگذاری هر قفس را میتوان با توجه به تعداد پرنده های داخل آن با هم مقایسه کرد. در نتیجه بلدرچین هایی که کمتر تخم میگذارند، با این شیوه به راحتی قابل شناسایی خواهند بود و میتوان آنها را حذف کرد.

استفاده از تجهیزات استاندارد

در داخل سالن پرورش بلدرچین لازم است که از انواع تجهیزات مرغداری استاندارد همچون قفس پرورش، هواکش ها، سیستم گرمایشی و … استفاده شود. مخصوصا قفس مورد استفاده برای نگهداری بلدرچین تخمگذار باید استاندارد و اصولی طراحی شده باشد.

استفاده از تجهیزات استاندارد - چیکن هچ

اگر شیب طبقات قفس نامناسب باشد، بلدرچین ها دچار خستگی شده و راندمان تخمگذاری آنها کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین فاصله بین طبقات، تعداد طبقات قفس، عرض و ارتفاع آنها باید کاملا استاندارد باشد تا نور و جریان هوا به صورت یکنواخت به تمامی بلدرچین ها برسد.

جلوگیری از ایجاد درگیری بین بلدرچین ها

 این پرنده ها به اندازه کافی تحرک دارند و برخی از آنها هم تا حدودی پرخاشگر می باشند. ممکن است بر سر دان و فضایی که در اختیار دارند با هم درگیر شوند و به همدیگر نوک بزنند. از آنجایی که بلدرچین ها مستعد ابتلا به عارضه کانیبالیسم هستند، پس بهتر است که پرنده های زخمی به موقع شناسایی و جدا شوند. همچنین تعداد دانخوری ها و ابخوری ها و فضایی که برای بلدرچین ها در نظر گرفته اید باید به اندازه کافی باشد. در غیر اینصورت بلدرچین ها درگیر بیماری کانیبالیسم شده و این رفتار آنها باعث افت تخمگذاری گله خواهد شد.

واکسیناسیون به موقع و پیشگیری از بیماری ها

بسیاری از بیماری های شایع طیور که بلدرچین ها به آن گرفتار میشوند، همچون برونشیت، عفونت های تنفسی، نیوکاسل، کوکسیدیوز و … باعث افت تخمگذاری و حتی گاها باعث قطع کامل تخمگذاری پرنده میشود.

واکسیناسیون به موقع و پیشگیری از بیماری ها - چیکن هچ

لذا تا حد ممکن باید از شیوع بیماری ها در بین گله جلوگیری به عمل آید. واکسیناسیون به موقع جوجه ها ، رعایت بهداشت و امور داخل سالن، جلوگیری از نفوذ حشرات و یا پرنده های دیگر به داخل سالن، شناسایی و حذف به موقع پرنده های بیمار و ضدعفونی قفس و تجهیزات مورد استفاده از مهمترین اقداماتی می باشد که هر پرورش دهنده بلدرچین باید به آنها اهمیت دهد.

تأثیر نور و شرایط محیطی بر تخمگذاری بلدرچین ها

زمانیکه بلدرچین ها به سن بلوغ نزدیک میشوند باید در طول روز 14 الی 16 ساعت نور ببنید. زیرا تخمگذاری آنها وابسته به نور می باشد. پس در داخل سالن به تعداد کافی لامپ (نور با شدت 7 الی 10 لوکس) قرار دهید تا بلدرچین های تخمگذار روزانه به مدت کافی نور دریافت کنند. شب هنگام نیز باید نور سالن را خاموش کنید چون خواب زدگی نیز باعث افت شدید تخمگذاری میشود. 8 ساعت خواب و خاموشی برای بلدرچین ها کافی است.

جمع بندی

در این مقاله راهکارهایی که باعث افزایش تخمگذاری بلدرچین میشود را توضیح دادیم. همانطور که در مقاله به آن اشاره شد، جلوگیری از استرس، دمای مناسب (22 درجه)، نور و تغذیه کافی از مهمترین فاکتورها برای افزایش تخمگذاری بلدرچین می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫46 دیدگاه ها

    1. اگر در دوره تولک نباشه ، معمولا 26 تا 28 ساعت یکبار تخم میذاره . در فصل سرما هم بستگی داره که نوردهی که بدر معرضش هست ، چطوری باشه

  1. سلام من دوتا بلدرچین ماده گرفتم 5 ماهشونه تقریبا. ولی هنوز تخم نذاشتن دونه پارس هم میدم ولی نذاشتن چرا؟ میشه بگید ممنون می شم. زانو شون هم زخم شده مدفوعشون هم به زیر انگشتشون می چسپه

  2. یه سوال دیگه هم داشتم اینکه زیر پای یکی از ماده‌ها باد کرده و ورم کرده و اونجایی که روی زمین میذاره زخم شده (شبیه به میخچه) زیاد هم فضولاتشون زیر پاشون میچسبه به خاطر همینه؟ چکار کنم خوب بشه؟

    1. بله باید بسترشون تمیز باشه. پای پرنده رو تمیز کنید و پماد تتراسایکلین بزنید و پانسمان کنید. تا خوب بشه ادامه بدین. ولی دقت کنید که در مدت درمان پاش باید همیشه تمیز باشه.

  3. با سلام من سه تا بلدرچین دارم دوتا ماده و یکی نر، میخوام بدونم جفتگیری نر برای تخمگذاری ماده‌ها نیازه؟ نمیخوام جوجه‌کشی کنم فقط میخوام تخم بذارن، نر رو میخواستم برای هزینه کمتر برای دانه و تغذیه جدا کنم و فقط ماده‌ها رو داشته باشم اما شنیدم میگن باید جفتگیری کنن که ماده‌ها تخم بذارن این باور درسته؟

    1. تخمگذاری ربطی به نر نداره. فقط برای تولید تخم نطفه دار لازمه. درغیر این صورت ماده ها بدون نر هم تخم میزارن

  4. سلام ببخشید من ۳ تا بلدرچین دارم ۱ نر و ۲ تا ماده میخواستم بدونم برای تخم گذاری حتما باید زیر پاشون کاه یا خاک باشد یا این که همین که زیر پاشون کاغذ باشد تخم میزارن؟

  5. سلام من دو تا بلدرچین ماده گرفتم الان ۲ ماهه شونه تغذیه و آب تمیز قفس مکانیزه اما هنوز به تخم نیومدن دلیل اش چی میتونه باشه مولتی ویتامینم میخورن

    1. سلام به زودی یه مقاله در این باره مینویسیم
      جیره غذایی بلدرچین تخم گذار براشون تهیه کنید . روزانه 14 ساعت تا 16 ساعت نور باید داشته باشن . مکمل کلسیم یا پودر صدف براشون تهیه کنید
      تمام نکات داخل مقاله رو بررسی کنید

  6. سلام.یکی از بلدرچین هام به تخم امده،یک بلدرچین نر دارم فقط قدش کوچک تر از مادمه.بلدرچین نرم سوار ماده نمیشه،آیا بخاطر قدشه؟چون نرم بالغه

  7. سلام من یه بلدرچین و یه ماده دارم تخم گذاری نمکنند میشه علتشونو بگید
    تا حالا بهشون ویتامین ندادم دونه هم از بازار تهیه میکنم

    1. سلام سنشون رو میدونید ؟
      بلدرچین بعد از 50 روزگی تخم گذاری میکنه
      براشون پوسته تخم مرغ رو آسیاب کنید بریزید رو غذاشون
      مولتی ویتامین هم براشون تهیه کنید

      1. اولین تخم رو دیروز کردند
        پوسته تخم مرغ رو زیاد خورد کنم؟
        تخم مرغ اول بشورم بعد؟
        مولتی ویتامین قیمتش چقدره؟
        ممنون میدم پاسخ بدین

        1. مولتی ویتامین مخصوص طیور بگیرید از داروخونه دامپزشکی قیمتش خیلی کمه
          اگه میتونید قطره کلسیم هم بگیرید
          تخم مرغ رو آب پز کنید براشون
          پوسته تخم مرغ هم اول بجوشونید تا میکروبش از بین بره بعدش خوب آسیاب کنید کاملا پودر بشه و هیچ تیزی ای نداشته باشه
          بعد بریزید رو غذاشون

  8. سلام من بلدرچین خریدم یه نر و یه ماده تخمگذار فرداش یه تخم گذاشت دیگه الان 2ماهه نمیزاره چرا؟ و اینکه رفته تو پرریزی الان پرهاش دراومده و یکم دیگه داره در میاد دون پارس آسیاب شده هم میدم بهشون

    1. سلام
      تو دوره ی پرریزی یا تولک که تخم نمیزاره
      اگه از اون دوره رد شده باشه کم کم میزاره
      بهش علاوه بر این غذایی که میدی مولتی ویتامین مخصوص طیور هم بده
      محیطش هم اروم و بدون استرس باشه

  9. سلام من هم دوتا بلدرچین دارم و بهشون غذا هایی مثل هویج رنده شده کاهو گندم سویا و ذرت خرد شده و پودر پوست تخم مرغ بهشون میدم دو هفته پیش بیشتر روی مدفوعشون کف بود ولی الان کمتر شده من قبلا بهشون یکم نون لواش هم داده بودم . الان میخوام بدونم بخواطر نون لواش یا مریض هستن . اگه مریضن باید چه دارویی بهشون بدم و اسم دارو چیه. ممنون میشم بگید

    1. کف بخصوص تو بلدرچین نر میتونه نشان از اسپرم باشه و بیماری نیست ! فصل جفتگیرشونه

  10. سلام من سه روز دوعدد بلدرچین ژاپنی گرفتم روزی پنج عدد تخم می گذارن می خوام بدونم تا چند وقت تخم میزران
    بعد من زیر این جوجه ها خاک تمیز ریختم باید عوض کنم پوشال بریزم یا نه همین خاک خوبه

    1. سلام
      به نظرم خاک خوب نباشه ممکنه توش سنگ باشه و زخمی کنه پاشونو
      خاک اره یا پوشال نرم بریزی بهتره
      اگه خاک باشه و فضله بریزی یه حالت گل الودی ایجاد میشه

      فعلا همین سبک میرن جلو ، تا کیش بستگی به شرایط زیادی داره ، دما تغذیه بیماری و …

  11. سلام،بلدرچینای من ۵ونیم ماهشونه و یه مدتی است که تخمشون کم شده،میخوام بدونم این سن سن پیری محسوب میشه؟اوایل ۹۰ درصد تخم میکردن،الان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد.البته خوراکشونم عوض شده ولی میخوام بدونم این سن،سن تعویض گله با گله جوان هستش یا اگه خوراکشون و درست کنم دوباره تخمشون افزایش پیدا میکنه؟؟

    1. سلام، بلدرچین تخمگذار معمولا تا 7-8 ماهگی توجیه اقتصادی داره. دلیل کاهش تخمگذاری بلدرچین های شما به احتمال بسیار زیاد به خاطر تغذیه هست البته شرایط محیطی رو هم به خوبی باید رعایت کنید.

  12. سلام من دو عدد بلدرچين نر و ماده دارم اط کسانی مشاوره گرفتم گفتن 10 یا 15 روز دیگه بالغ میشه و جاشون بزرگ و گرم هست روزی 12 ساعت نور میخورن و دونه پرسی مخصوص بلدرچين میدم بهشون و آرد ذرت بهشون میدم.
    آب شیرین و تصویه بهشون میدم. با این روش بعد 10 یا 15 روز دیگه که بالغ شدن تخم میزارن؟؟؟

  13. سلام من ۵تا بلدرچین ماده ویکدانه بلدرچین نر دو ماهه دارم دوروزه که مطفوعشان همراه با کف است آیا به مریضی خاصی مبتلا شده اند

    1. سلام
      این میتونه دو دلیل داشته باشه
      یا تغذیشون مناسب نیست و سبب ایجاد این مشکل شده و یا اینکه عفونت دارن
      اگه فضله نسبت به قبل بوی بدتری میده از داروخانه دامپزشکی براشون قرص یا قطره ی ضدعفونت تهیه کنید

      1. سلام فضولات به همراه کف برای نرهاست چون همراه با مدفوع نرها اسپرم خالی میشه از بدنشون

  14. سلام‌و‌خسته‌نباشید
    من‌۴‌تا‌بلدرچین‌‌دارم‌و‌اینکه‌‌نمیدونم‌کدوم‌نرِ‌و‌کدوم‌ماده‌ی‌چه‌طوری‌تشخیص‌بدم‌که‌کدوم‌نرِ‌یا‌ماده‌یِ؟
    بعد‌برای‌تغذیشون‌علف‌هرز‌بدم‌برای‌تقویتشون‌خوبه‌یا‌نه؟‌و‌این‌کار‌باعث‌تخمگذاری‌آنه‌میشه‌یا‌نه؟‌
    بعد‌به‌پاهاشون‌گل‌میچسبه‌‌سر‌ناخن‌هاشون‌این‌کار‌رو‌تخم‌گذاری‌شون‌تاثیر‌نداره؟‌چطوری‌بکنم‌از‌پاهاشون؟
    بعد‌اینکه‌من‌خیلی‌بلدرچین‌خریدم‌ولی‌نمیدونم‌چرا برام‌تخم‌نمیکنه؟
    بعد‌من‌شنیدم‌که‌یکی‌میگفت‌روزی‌دو‌یا‌سه‌مرتبه‌هر‌بلدرچین‌تخم‌میذاره‌درسته؟
    دست‌زدن‌بهشون‌تاثیر‌نداره‌رو‌تخم‌‌گذاشتنشون؟
    ببخشید‌اینقدر‌سوال‌پرسیدم‌ممنونم‌از‌اطلاعات‌عالیِ‌تون

    1. سلام
      روش تشخیص نر وماده بلدرچین با فشار بسیار کم روی مخرج پرنده هست ، در نر ماده ای منتشر میشه ، در ماده چیزی بیرون نمیاد
      علف هرز نمیتونه نیاز روزانه ی پرنده رو تامین کنه ، جیره مخصوص بهترین غذا برای رشد مناسب و افزایش قوای جسمی پرنده هست
      اگه به سن مناسب رسید بهش جیره ی تخم گذار بدید ، اون جیره دارای کلسیم هست در تخم گذاری و کیفیت تخم تاثیر مستقیم داره
      بهتره محیطش اون مدلی مرطوب نباشه ، کاهش یا پوشال برزید زیرش
      سن مناسب در بلدرچین ها مهمه + تغذیه که بسیار مهمه ، این دو تا جور باشه حتما میزارن
      این مورد رو نشنیدم ولی فکر نمیکنم اینجوری باشه ، بلدرچینه ماشین تخم گذاری نیست که 🙂 هفته ای 5 حداکثر 6 تا شاید بتونه بزاره ، اونم در بهترین شرایط
      بهتره دست نزنید ، ممکنه الودگی هم منتقل بشه بهشون ، چون ممکنه قبلش به مرغ اینا هم دست بزنید و اینکار باعث انتقال بیماری بین اونها بشه .

      خواهش میکنم در حدی که در دانشم باشه پاسخ میدم
      فقط بدون فاصله هست کلماتتون خوندش سخته :دی
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس