سود پرورش بلدرچین | گوشتی و تخمگذار

سود ماهانه پرورش بلدرچین چقدر است؟

به جرأت میتوان گفت که بعد از مرغ، پرورش بلدرچین یکی از کسب و کارهای بسیار رایج در حوزه پرورش دام و طیور می باشد. تخم و گوشت بلدرچین از خواص فوق العاده ای برخوردار بوده و مصرف آن برای بزرگسالان و حتی کودکان بسیار مفید است. از طرفی دیگر بلدرچین دوره پرورش بسیار کوتاهی دارد و در سن 6 الی 7 هفتگی شروع به تخمگذاری میکند. همچنین این پرندگان در سن 50 روزگی به وزن مطلوب رسیده و میتوان گوشت آن را به بازار عرضه نمود.

البته علاوه بر این موارد، فاکتورهای دیگر همچون مقاوم بودن بلدرچین ها در برابر بیماری و عدم نیاز به سرمایه زیاد باعث شده تا کسب و کار پرورش بلدرچین بعنوان یکی از مشاغل اقتصادی زودبازده و پر سود تلقی شود. اما سود این کسب و کار همیشه برای افراد جای سوال است. امروز در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ میخواهیم سود پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی را شرح دهیم. همچنین در این مقاله به سود جوجه کشی بلدرچین نیز اشاره خواهد شد.

قفس بلدرچین یک طرفه
» مخصوص پرورش بلدرچین در قفس
» جنس بدنه گالوانیزه مقاوم
» دارای سیستم آبخوری نیپل اتوماتیک
قیمت : 6,900,000تومان

روش های کسب درامد از طریق پرورش بلدرچین

شما از طریق مختلف با پرورش بلدرچین و فروش محصولات آن میتوانید برای خودتان کسب درامد کنید. به طور کلی در این زمینه چند روش وجود دارد و شما با بررسی بازار هدف یک و یا چند مورد از این روش ها را میتوانید انتخاب کنید.

  • جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه
  • پرورش بلدرچین تخمگذار و فروش تخم خوراکی آن
  • پرورش بلدرچین گوشتی و فروش گوشت آن
  • پرورش گله مولد و فروش تخم های نطفه دار
  • فروش بلدرچین بالغ و زنده

در سالن های صنعتی پرورش بلدرچین زنجیره تولید به شکل کامل بوده و در آنها محصولات مختلف بلدرچین قابل عرضه می باشد. اما پرورش دهنده های محلی بلدرچین اکثرا یک و یا دو هدف تجاری را دنبال نموده و از این طریق درامد کسب میکنند. با توجه به اینکه پرورش بلدرچین به روش سنتی سرمایه کمتری می طلبد، بیشتر افراد در این صنعت بدین شکل فعالیت میکنند.

سود پرورش بلدچین تخمگذار

احتمالا در فروشگاه های مختلف بسته بندی های تخم بلدرچین به چشم شما هم خورده است. مخصوصا در طی چند سال اخیر به دلیل گرایش افراد به مصرف غذاهای ارگانیک و با کیفیت، تخم این پرنده نیز فروش خوبی را تجربه نموده است. تخم بلدرچین علاوه بر خواص مفید از مزه بسیار خوش طعمی هم برخوردار میباشد.

سود پرورش بلدچین تخمگذار

بلدرچین در سن 50 روزگی شروع به تخمگذاری نموده و تخمگذاری آنها به مدت 8 ماه صرفه اقتصادی دارد. پس از آن میتوان آنها را برای تولید گوشت به کشتارگاه ها فروخت. ولی قیمت گوشت این نوع بلدرچین ها در مقایسه با بلدرچین گوشتی دو ماهه ارزان تر می باشد.

پرورش بلدرچین تخمگذار به فضای بسیار کمی نیاز دارد و با خرید قفس بلدرچین میتوان در یک انباری و یا سالن کوچک تعداد زیادی از این پرنده پرورش داد.

برای اینکه پرورش بلدرچین تخمگذار توجیه اقتصادی داشته باشد، لازم است که حداقل 2000 بلدرچین پرورش دهید. بنابراین در ظرفیتهای پایین، نرخ سودهی کمتری به دست خواهید آورد. اما با پرورش 2000 بلدرچین تخمگذار می توان سالیانه نرخ سودهی 34 درصد از آن کسب نمود. در ادامه سود پرورش 4000 قطعه بلدرچین تخمگذار را شرح میدهیم.

بررسی هزینه های تولید تخم بلدرچین

برای بررسی سود ابتدا باید هزینه های تولید را حساب کنیم:

بلدرچین های تخمگذار در سن بلوغ روزانه حدودا 30 گرم دان مصرف میکنند. لذا 4000 قطعه بلدرچین تخمگذار در طول روز 120 کیلو دان مصرف خواهند کرد (0.03 × 4000 = 120).

در زمان نگارش این مطلب قیمت دان کیلویی 4.000 تومان بود. بنابراین هر روز باید بابت خوارک 4000 قطعه بلدرچین تخمگذار 480.000 تومان هزینه شود (480.000= 120×4000). پرورش دهندگان معمولا به دلیل نوسانات بازار، خوراک هر دوره را به صورت یک جا خرید میکنند.

در گله های تخمگذار باید نور، دما، رطوبت، تهویه سالن و عوامل استرس زا به خوبی کنترل شوند. مخصوصا ترس و استرس باعث افت شدید تخمگذاری بلدرچین ها میشود. در صورت رعایت این موارد گله تخمگذار حداقل بازدهی 70 درصدی خواهد داشت. بدین معنی که از میان 4000 قطعه، 70 درصد آنها هر روز تخمگذاری خواهند نمود. بنابراین روزانه 2800 عدد تخم بلدرچین تولید خواهد شد (2800 = 70% ×4000).

در زمان نگارش این متن قیمت هر عدد تخم بلدرچین 300 تومان بود. البته برای فروش تخم بلدرچین باید آنها را به شکل بسته بندی 9 یا 12 تایی به بازار عرضه کنید. اگر مجوز ندارید از مجوز شرکت های بسته بندی میتوانید بهره ببرید.

در نتیجه روزانه 840.000 تومان میتوانید از محل فروش تخم بلدرچین درامد کسب کنید. اما سود خالص روزانه شما کمتر از این مقدار می باشد. ابتدا باید هزینه های تولید را کسر کنید.

سود روزانه خالص

در قسمت بالا حساب کردیم که هزینه خوراک روزانه 4000 قطعه تخمگذار، 480.000 تومان میشود. باید در نظر داشته باشید که 20 الی 30 درصد هزینه های تولید نیز صرف امور بسته بندی، انرژی، حمل و نقل، هزینه های کارگری، تلفات و … میشود.

بنابراین سود روزانه خالص با کسر تمامی هزینه های تولید به دست خواهد آمد که برابر است با :

252.000=70%× (480.000 – 840.000)= (70%) × (هزینه خوراک روزانه – پول حاصل از فروش روزانه تخم بلدرچین) = سود خالص روزانه

لذا با کسر هزینه خوراک و با احتساب 30 درصد مربوط به سایر هزینه ها، با پرورش 4000 قطعه بلدرچین تخمگذار، روزانه حداقل 252.000 تومان سود خالص به دست خواهید آورد که این مبلغ در ماه بیش از 7.500.000 تومان می باشد.

دقت داشته باشید که برای موفقیت در امر پرورش بلدرچین تخمگذار فاکتورهای زیادی دخیل می باشند. اگر اصول این صنعت را رعایت نکنید به جای سود بردن فقط هزینه های تولید بر دوش شما باقی خواهند ماند. همچنین سود پرورش بلدرچین تخمگذار با توجه به نوسانات بازار خوراک و تخم بلدرچین میتواند متفاوت باشد.

سود پرورش بلدرچین گوشتی

پرورش بلدرچین گوشتی حاشیه سود کمتری نسبت به تخمگذار دارد. اما با توجه به بازار تقاضا، این شاخه از پرورش بلدرچین نیز سودآوری خوبی دارد. دوره پرورش بلدرچین گوشتی تقریبا 7 هفته بوده که با احتساب آماده سازی سالن دو ماه در نظر گرفته میشود. همچنین در طول سال 5 دوره میتوان بلدرچین گوشتی پرورش داد.

سود پرورش بلدرچین گوشتی

با رعایت اصول مربوطه با پرورش بلدرچین گوشتی میتوان حاشیه سود 1.500 تومانی به ازای هر قطعه به دست آورد. یعنی اگر 4000 قطعه گوشتی پرورش دهید، در انتهای دوره 6.000.000 تومان سود به دست خواهید آورد. البته این سود به صورت ماهیانه نیست و حاصل دسترنج یک دوره دو ماهه می باشد. اگر میخواهید از این روش کسب درامد کنید باید در ظرفیت های بالا اقدام به پرورش بلدرچین گوشتی نمایید.

سود جوجه کشی بلدرچین

جوجه کشی بلدرچین در مقایسه با پرورش بلدرچین گوشتی و یا تخمگذار به سرمایه کمتری نیاز دارد. از طرفی جوجه کشی از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار می باشد. برای فعالیت در این زمینه به سالن پرورش و یا تجهیزات مرغداری نیاز نخواهید داشت. کافی است با خرید دستگاه جوجه کشی بلدرچین و تخم نطفه دار این پرنده کار خود را شروع نمایید. هر چند که جوجه کشی از این پرنده در مقایسه با دیگر طیور راحت تر می باشد ولی لازم است که در این زمینه به اندازه کافی اطلاعات کسب نمایید تا دچار خسارت نشوید.

راهکارهای مفید برای افزایش سود پرورش بلدرچین

هر اندازه که شما بتوانید هزینه های تولید را کاهش داده و شرایط محیطی خوبی برای بلدرچین ها فراهم کنید، سود بیشتری به دست خواهید آورد.

1. همانطور که میدانید برای پرورش بلدرچین تخمگذار یا گوشتی ابتدا باید جوجه یک روزه و یا بلدرچین بالغ تهیه کنید. اما با جوجه کشی از تخم های نطفه دار می توانید با هزینه کمتر گله مد نظر خود را تشکیل دهید. در این صورت شما هزینه کمتری به ازای هر قطعه بلدرچین پرداخت خواهید نمود. همچنین بهتر است که بخشی از گله را بعنوان گله مولد پرورش دهید تا برای جوجه کشی از تخم نطفه دار گله خود استفاده کنید.

2. به بهداشت محیط بلدرچین ها بسیار اهمیت دهید. مخصوصا جوجه ها قبل از بلوغ بیشتر در معرض بیماری بوده و اگر درگیری بیماری شوند، تلفات زیادی میدهند. با استفاده از لوازم مرغداری و تجهیزاتی همچون لامپ مادر مصنوعی، دانخوری و آبخوری مخصوص بلدرچین، قفس بلدرچین تخمگذار و … شما میتوانید بازدهی بیشتری در این شغل به دست بیاورید.

3. شرایط محیطی استاندارد از جمله نور، دما، رطوبت و تهویه سالن باید همیشه به صورت تنظیم شده باشند.

4. برای فروش بیشتر تخم بلدرچین با تکنیک های بازاریابی آشنا شوید و بسته بندی مناسب برای محصولات خود در نظر بگیرید.

5. به جای خرید دان آماده، خوراک مصرفی بلدرچین ها را خودتان تولید کنید. برای تولید دان لازم است که از دستگاه هایی همچون آسیاب، میکسر و بالابر استفاده کنید. اگر قصد فعالیت طولانی مدت در زمینه پرورش بلدرچین دارید، خرید تجهیزات تولید دان در طولانی مدت برای شما بسیار به صرفه خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله سود پرورش بلدرچین را توضیح دادیم. ناگفته نماند که کسب و کار پرورش طیور نیز همانند سایر مشاغل مشکلات و سختی های خود را دارد. برای سود بردن در این صنعت لازم است که به طور کامل در مورد پرنده مد نظر خویش اطلاعات کسب کنید و در مورد بازار فروش آن نیز به اندازه کافی تحقیق کرده باشید. در نهایت با در نظر گرفتن تمامی جوانب و با دریافت آموزش های لازم میتوانید در این صنعت مشغول به فعالیت شوید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام
      نمیشه دقیق گفت بسته به قیمت روز ، تعداد تولید ، هزینه های جاری تولید و … داره
      ولی سود خوبی توش هست

  1. درود برشما،
    بنده یه سوال داشتم، برای تولید گوشت بلدرچین کدوم نژاد بهتره ؟ تو همه سایت ها فقط نژاد بلدرچین ژاپنی گفته میشه. نژاد های دیگه تو ایران وجود نداره ؟ اگه هست چرا تو پرورش استفاده نمیشه؟ خیلی سوال کردم ولی واقعا برام سوال بودن.
    ممنون از توجه تون

    1. سلام
      این نژاد به دلیل اینکه دوره پروری کمتری داره و در مقابل بیماری ها بیشتر مقاوم هست توصیه میشه
      چرا نژادهای دیگه ای هم هست ولی تولید کنندگان به دلیل اینکه از این نژاد جواب گرفتن ترجیح میدن که از اون استفاده کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋