هزینه های راه اندازی یک مرغداری

برای احداث مرغداری به چقدر سرمایه نیاز است؟

صنعت مرغداری و پرورش مرغ از جمله مهمترین صنایعی است که بر روی آن سرمایه گذاری هایی زیادی انجام گرفته است. در حقیقت میزان مصرف تخم و گوشت مرغ در کشور بسیار بالا بوده و همین امر باعث شده تا کارآفرینان در مسیر پرورش مرغ و راه اندازی مرغداری قدم بگذارند. اگر شما نیز به این صنعت علاقه مند هستید و میخواهید هزینه راه اندازی یک مرغداری را بدانید با خواندن این مقاله از وبلاگ چیکن هچ با ما همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم مرغ بصورت اتوماتیک
» مناسب برای افراد تازه کار و مبتدی و عدم نیاز به دانش فنی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

در این مقاله ابتدا به تجهیزات مورد نیاز مرغداری پرداخته ایم و در انتها نیز سرمایه مورد نیاز برای ساخت و ساز یک واحد مرغداری 20 هزار قطعه ای را شرح داده ایم.

برای احداث مرغداری چه تجهیزاتی لازم است؟

برای مدیریت امور مرغداری و رسیدگی به تغذیه مرغ ها به برخی از تجهیزات نیاز پیشدا میشود. مهمترین لوازم مورد نیاز مرغداری و پیش نیازهای مهم این صنعت شامل موارد زیر می باشد:

تهیه زمین و اخذ جواز احداث مرغداری

یکی از پیش نیازهای اصلی احداث مرغداری، تهیه زمین و مجوزهای مربوطه میباشد. سالن های مرغداری عموما به شکل سوله ها طراحی میشوند. ساختمان مرغداری باید دارای بخش های مختلفی باشد که مهمترین آنها سالن نگهداری طیور، سالن انبار دان، اتاق مدیریت و پرسنل، اتاقک نگهداری دارو و … می باشد. یک سالن مرغداری با ظرفیت پرورش 20000 قطعه مرغ گوشتی به یک هکتار زمین نیاز دارد. البته زمین مورد نیاز برای احداث سالن مرغداری را می توان به صورت اجاره ای نیز تأمین کرد.

تهیه زمین و اخذ جواز احداث مرغداری

همچنین برای احداث سالن مرغداری در یک مکان لازم است که مجوزهای ضروری از ارگان های مربوطه همچون اداره جهاد کشاورزی و غیره اخذ شود. رعایت فاصله قانونی با سایر سالن های مرغداری و صنعتی و رعایت فاصله قانونی با مناطق مسکونی و جهت اجرای پروژه الزامی است.

تجهیزات مربوط به جوجه کشی

یکی دیگر از هزینه های راه اندازی مرغداری تجهیزات جوجه کشی می باشد. در مرغداری ها اصولا یک بخش را بعنوان اتاقک جوجه کشی در نظر گرفته و آن را با ماشین جوجه کشی صنعتی مجهز میکنند. برای شروع کار و آشنایی با نحوه جوجه کشی از پرنده ها و دریافت تجربه می توانید از دستگاه جوجه کشی خانگی نیز استفاده کنید.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 336 تایی
» جوجه کشی حرفه ای تخم نطفه دار مرغ و سایر طیور بومی
» برخورداری از بدنه ی ضد زنگ و قابل شستشو با درب کریستالی نشکن
» دارای برد کنترلر حرفه ای و بروز شده
قیمت : 18,800,000تومان

سیستم گرمایشی

جوجه ها در هفته های اولیه نیاز به دماهای گرم دارند. همچنین گرمای مورد نیاز جوجه ها باید پاک باشد چون سیستم تنفسی آنها به خوبی رشد نکرده و هوای آلوده باعث خفگی آنها میشود. برای گرمایش جوجه ها اغلب به مدت دو هفته از لامپ مادر مصنوعی و یا کوره هوای گرم استفاده میشود. پس از آن گرمایش سالن مرغداری توسط جت هیترهای بدون دودکش تأمین میگردد. جت هیترهای بدون اگزوز راندمان حرارتی بسیار بالایی دارند و سریعا سالن مرغداری را گرم میکنند.

یک جت هیتر 100 هزار برای گرمایش 1000 مترمکعب از فضای مرغداری کفایت میکند. سیستم های گرمایش مرغداری در فصل های سرد سال مخصوصا در طول شب کارایی بالایی داشته و سلامت گله های پرورشی را تضمین میکنند.

اصولا برای یک سالن مرغداری به متراژ 10 هزار متری به سه عدد جت هیتر نیاز می باشد.

سیستم سرمایشی و رطوبت ساز

 همانند سرما، هوای گرم نیز تأثیر بسیار بالایی بر عملکرد و سلامت مرغ ها دارد. در فصل های گرم و روزهای داغ تابستانی دمای داخل سالن مرغداری بسیار افزایش پیدا میکند. دمای مطلوب برای سالن مرغداری بین 20 الی 22 درجه میباشد. دماهای گرم باعث استرس گرمایی در مرغ ها شده و در نتیجه آن مرغ ها دچار خفگی شده و تلف میشوند.

سیستم های سرمایشی مورد استفاده در مرغداری ها شامل کولر و یا سیستم پد کولینگ می باشد. خنک سازی مرغداری با کولر هزینه کمتری دارد ولی سیستم پد و فن مزایای زیادی برای مرغداری داشته و بیشتر از این روش برای خنک سازی مرغداری استفاده میشود. از سیستم پد سلولزی برای تأمین رطوبت سالن مرغداری نیز استفاده میشود. سالن هایی که فاید سیستم سرمایشی پد کولینگ هستند عموما از رطوبت سازهای دیسکی و پروانه ای و یا سایر مهسازها برای تأمین و کنترل رطوبت مرغداری بهره می برند.

دانخوری و آبخوری

 جوجه ها در هفته های اولیه توسط آبخوری و دانخوری های دستی تغذیه میشوند. بعد از آن از دانخوری ها و آبخوری های اتوماتیک در سالن مرغداری استفاده میشود. خطوط آبخوری و دانخوری در مرغداری ها به تعداد کافی و با فاصله معین از یک دیگر طراحی میشوند. آبخوری اتوماتیک مورد استفاده در مرغداری ها بیشتر از نوع آبخوی نیپل بوده و دانخوری اتوماتیک نیز از نوع بشقابی و یا ناودانی می باشد.

دانخوری و آبخوری

طراحی خطوط انتقال دان و آب در مرغداری ها توسط تجهیزات اتوماتیک انجام میگیرد. همچنین در مرغداری ها منبع آب برای ذخیره آب مصرفی طیور الزامی است. در فصل های گرم و یا سرد نیز بایستی دمای آب آشامیدنی طیور مناسب باشد. (بین 10 الی 15 درجه)

تجهیزات تهیه دان

برخی مرغداران دان مصرفی طیور خود را به صورت آماده از بازار خرید میکنند. برخی از مرغداران نیز با تجهیز کردن مرغداری خود به دستگاه های آسیاب، میکسر و بالابر دان مصرفی طیور را با قیمت ارزان تر در محل مرغداری تولید میکنند. این نوع تجهیزات در تناژهای مختلفی ساخته شده و در کنار یکدیگر نصب میشوند.

سیستم تهویه

در سالن های مرغداری، تهویه بخش جدایی ناپذیر این صنعت میباشد. فضولات مرغ ها به شدت بوی بد ایجاد نموده و از آن گاز آمونیاک و کربنیک آزاد میشود. این گازها علاوه بر بوی نامطبوع باعث مشکلات تنفسی در بین طیور شده و باید از داخل سالن تخلیه شوند. به همین منظور در سالن مرغداری از فن های بزرگ جهت تهویه هوای داخل آن استفاده میشود.  در یک سالن مرغداری 10 هزار متری به سه عدد هواکش 140 در 140 نیاز می باشد.

مدیریت نور و روشنایی

یکی از فاکتورهایی که بر رشد و نموی جوجه ها تأثیرگذار است روشنایی سالن می باشد. معمولا در هفته های اولیه از برنامه نوردهی دائمی استفاده میکنند. همچنین سالن های مرغداری گوشتی نیز در بیشتر ساعات روشن نگه داشته میشوند. با این حال بایستی ساعت خاموشی و تاریکی نیز در سالن مرغداری رعایت شود.

در سالن های مرغداری تخمگذار در طول روز حداقل 16 ساعت برنامه نوردهی اجرا میکنند.

سیستم های اتوماسیون مرغداری

در مرغداری ها از تجهیزات کنترلی مختلف برای تنظیم سطح دان و آب، دما و رطوبت سالن و کنترل ورودی هوا و تهویه استفاده میشود. این نوع سیستم های اتوماسیون بیشتر امورات داخلی مرغداری را به صورت اتوماتیک تنظیم نموده و هزینه های کارگری را کاهش می دهند.

تانکر ذخیره سوخت

هر چند که عمده انرژی مصرفی مرغداری ها انرژی گاز می باشد ولی برای شرایط ضروری ذخیره سوخت گازوئیلی نیز لازم است. برای ذخیره گازوئیل مورد نیاز مرغداری به یک تانکر با ظرفیت بالا نیاز خواهد بود.

تأسیسات مورد نیاز مرغداری

از دیگر بخش های هزینه بر واحد صنعتی مرغداری تأمین برق و آب می باشد. سالن های مرغداری بایستی در مناطق خارج از شهر و به دور از مناطق مسکونی احداث شوند. معمولا مناطقی که برای احداث مرغداری در نظر گرفته میشوند فاقد امتیاز آب و برق بوده و مرغداران بیشتر با حفر چاه و … این نیازها را تأمین میکنند.

یکی دیگر از تجهیزات ضروری در مرغداری ها ژنراتور تولید برق می باشد. در سالن های مرغداری برخی از سیستم ها مثل سیستم تهویه به صورت مداوم کار میکنند. بنابراین اگر برق محل احداث مرغداری مشکل قطعی مکرر داشته باشد، سیستم های تهویه و سایر سیستم ها از کار می افتند. نتیجه این امر از کنترل خارج شدن دما و تهویه مرغداری بوده که به سرعت باعث تلفات شده و حتی ممکن است تمامی مرغ های داخل سالن را به کام مرگ بکشاند.

مدیریت بستر و امورات ضدعفونی

یکی دیگر از هزینه های که در هر دوره بر دوش مرغداران می باشد، هزینه های مربوط به بستر مرغداری و ضدعفونی سالن می باشد.

بستر مرغداری را معمولا با پوشال و یا خرده کاغذ و کاه ریز می پوشانند و هر دوره باید آن را تعویض نمود. همچنین در هر دوره قبل از جوجه ریزی تمامی محیط داخلی سالن و تجهیزات داخلی آن به مدت چند روز با مواد خاص ضدعفونی میشوند.

براورد هزینه های ساخت و ساز مرغداری

متأسفانه به دلیل نوسانات بازار به طور قطع نمی توان هزینه ساخت و ساز مرغداری را براورد کرد. در شرایط فعلی میانگین سرمایه مورد نیاز برای خرید تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز مرغداری با ظرفیت 20 هزار قطعه ای نزدیک به یک میلیارد تومان می باشد. هزینه تأسیسات و حقوق دستمزد سالیانه کارگران نیز بیش از 500 میلیون تومان میباشد.

یکی دیگر از هزینه های اصلی مرغداری خرید مواد اولیه و خوراک مرغ ها می باشد. این هزینه ها برای یک مرغداری 20 هزار قطعه ای بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین در شرایط فعلی برای احداث یک مرغداری 20 هزار قطعه ای به سرمایه ای نزدیک به 2.5 میلیارد تومان نیاز خواهد بود.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ در مورد هزینه های مرغداری و سرمایه مورد نیاز برای احداث یک مرغداری صنعتی بحث نمودیم. لازم به ذکر است که هزینه های گفته شده در زمان نوشتن این مقاله صدق میکند. همچنین سرمایه مورد نیاز برای پرورش مرغ بومی بسیار کمتر از مرغ صنعتی است. بیشتر افراد پرورش مرغ را به شکل بومی و با حداقل تجهیزات عملی میکنند.

نوشته های مشابه

‫110 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید.دستمزد یک نصاب حرفه ای مرغ گوشتی چه متری باشد چه روزمزد در سال جدید چقدر می باشد با تشکر.

  2. سلام وقت بخیر من میخواستم مرغداری بزنم ولی تجربه در این زمینه ندارم میخواستم مشاوره بگیرم آیا شما کسی رو سراغ دارید

    1. سلام خیر متاسفانه . فقط میتونیم در خصوص خرید تجهیزات مرغداری بهتون مشاوره بدیم .
      با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید تا در مورد بهترین تجهیزات مرغداری مناسب با متراژ سالن شما بهتون مشاوره رایگان داده بشه :
      حنیفه : 09144473924

      علیزاده : 09144485590

      محمودی : 09125326682

    1. سلام
      امسال ؟ امروز با فردا متفاوت هست چه برسه به یکسال
      از نظر نوع مرغداری ، فاصله حمل تا بازار هدف و … هم خیلی تفاوت ها وجود داره که باید به صورت کارشناسای بررسی بشه

      1. سلام دوست عزیز
        بهتره در این حیطه ابتدا دانش لازم رو به دست بیارید بعد شروع به کار کنید
        مراجعه کنید به جهادکشاورزی شهرتون در این خصوص راهنمایی میکنن

  3. سلام وقت بخیر. مبلغ حدودی ۲.۵ میلیارد تومان که گفته اید، برای یک سوله آماده شده‌است؟

    مرغ گوشتی چند ماه از جوجه به کشتار می‌رسه؟
    سود خالص هر قطعه حدودا چند هزار تومنه؟.

    تشکر

    1. سلام قیمت ها با توجه به بازار امروز متفاوته نمیشه دقیق گفت
      بستگی به این داره که بخواین مرغ یک تا 2 کیلو کشتار کنید یا 3 به بالا ؟ سن پرنده فرق میکنه این که محلی باشه یا صنعتی و چه نژادی باشه همش متفاوته نمیشه عدد و رقم دقیق رو بدون محاسبات و نحوه تغذیه بدست اورد

  4. سلام من میخوام مرغداری رو شروع کنم تجربه خیلی بالایی هم ندارم در حد همین تحقیق های میدانی و اینترنتی
    به نظرتون مرغ گوشتی پرورش بدم یا مرغ بومی تخم گذار ؟تعداد مد نظرم هم تقریبا ۷۰۰قطعه هست

    1. بستگی به خیلی چیزها داره
      محل زندگی شما ، میزان سرمایه ، و . . . متاسفانه این مورد نمیشه تو کامنت توضیح داد
      اما یک مقاله به زودی دربارش منتشر خواهم کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋