انتخاب تخم نطفه دار برای جوجه کشی

در یک جوجه کشی موفق، فاکتورهای زیادی دخیل هستند. تخم نطفه دار، دستگاه جوجه کشی، شرایط محیطی دستگاه و اپراتور آن، به طور مستقیم با میزان راندمان دستگاه ارتباط دارند. اما یکی از مهم ترین فاکتورها برای جوجه کشی، تخم نطفه دار می باشد. این مقاله از فروشگاه چیکن هچ، قصد بررسی ویژگی های تخم نطفه دار مناسب برای جوجه کشی را دارد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی در ظرفیت کم
» دارای بدنه ی مقاوم با درب شیشه ای نشکن
» مجهز به آخرین نسل از حسگر دما و رطوبت SHT
قیمت : 3,530,000تومان

نحوه انتخاب بهترین تخم نطفه دار برای جوجه کشی

یکی از اساسی ترین شروط تبدیل شدن تخم پرنده به جوجه، انتخاب و خرید تخمه نطفه دار مناسب برای جوجه کشی می باشد. ضروری است قبل از خرید و جمع آوری تخم پرنده، به شرایط گله مولد، شکل تخم ها و اندازه آنها دقت کنید. در این مقاله تمامی مشخصات انتخاب تخم نطفه دار توضیح داده شده است.

دقت در تراکم مرغ و خروس در گله

قبل از خرید تخم های نطفه دار، لازم است تا گله مولد را بررسی کنید. دقت داشته باشید که به ازای هر 6 عدد مرغ تخمگذار، یک عدد خروس جوان و بالغ در گله حضور داشته باشد. علاوه بر تراکم مناسب مرغ و خروس ها در گله، سن آنها، جیزه غذایی و برنامه نوری مناسب نیز بر نطفه داری تخم ها موثر است.

پرندگانی که جیره غذایی سرشار از ویتامین A، ویتامین E  و پروتئین دارند، دارای تخم های نطفه قوی خواهند بود.

از تخم های تازه برای جوجه کشی استفاده کنید.

تخم های نطفه دار باید بلافاصله از لانه پرنده جمع آوری شوند و پس از 24 ساعت، به دستگاه جوجه کشی انتقال یابند، در این صورت شما بیشترین راندمان از آنها را خواهید داشت. انبار کردن تخم ها نباید بیش از 7 روز زمان ببرد، طبق مشاهدات انجام شده، تخم های نطفه داری که 14 روز از تولید آنها گذشته درصد هچ بسیار پایینی دارند.

از تخم های تازه برای جوجه کشی استفاده کنید - چیکن هچ

در صورت خرید تخم نطفه دار، شما میتوانید با استفاده از کندلینگ به تازه یا کهنه بودن آنها پی ببرید. تخم های تازه دارای کیسه هوایی بسیار کوچکی در نوک پهن خود می باشند در صورتی که در تخم های کهنه، کیسه هوای بزرگتری مشاهده میشود.

شرایط نگهداری و انبار کردن مناسب

نگهداری تخم نطفه دار در شرایط نامناسب موجب فساد و خراب شدن مواد درون آن میشود. برای انبار کردن تخم ها، آنها را درون یک شانه مخصوص قرار دهید. نوک تیز تخم به سمت پایین و نوک پهن آن باید به سمت بالا باشد، هر 3 یا 4 ساعت زاویه تخم ها را تغییر داده و آنها را بچرخانید.

برای انبار کردن تخم نطفه دار باید دمای محیط بین 12 تا 18 درجه و رطوبت آن نیز 50 تا 55 درصد باشد. دمای زیر 10 درجه موجب مرگ نطفه میشود. در مقاله نگهداری از تخم نطفه دار، به طور کامل به این موضوع پرداخته شده است.

انتخاب تخم های تمیز

تخم هایی را انتخاب کنید که بیش از حد به گل و لای و فضله آلوده نباشند. این تخم ها، درصد هچ پایینی داشته و در صورت ورود آلودگی به درون آنها، منجر به خراب شدن دیگر تخم های درون دستگاه نیز خواهند شد. در صورت داشتن گله مولد، لازم است به ازای هر 5 مرغ یک لانه تعبیه کنید تا از آلوده شدن تخم های نطفه دار جلوگیری شود.

در صورت وجود مقداری گل و لای بر روی تخم ها، با استفاده از یک کاردک یا مسواک زبر این آلودگی ها را به آرامی از سطح تخم بردارید. تخم با پوسته خون آلود نیز نباید برای جوجه کشی استفاده شود.

انتخاب تخم نطفه دار با ظاهری عادی

دقت در شکل ظاهری تخم ها برای انتخاب بهترین آنها به شما کمک خواهد کرد. تخم های بیضی و کشیده و یا تخم های نطفه دار دایره ای، برای جوجه کشی مناسب نمی باشند.

تخم های بزرگ به سختی هچ شده و تخم نطفه دار ریز و کوچک نیز در صورت هچ شدن، جوجه های کوچک و ضعیفی به ارمغان می آورد.

دقت داشته باشید که تخم خریداری شده از نظر ظاهری کاملا نرمال بوده و بسیار کوچک یا بزرگ نباشد.

به وزن تخم ها دقت کنید

معمولا تخم های نطفه دار مناسب، دارای وزن 50 تا 60 گرم می باشند، در نژاد های سنگین وزن، وزن تخم ها به 60 تا 80 گرم نیز خواهد رسید، همانطور که در قسمت قبل گفته شد، تخم های سنگین تر از این مقدار به سختی هچ شده و تخم های سبک نیز برای جوجه کشی پر ثمر نمی باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید : چرا مرغ تخم های کوچک تولید میکند ؟

پوسته تخم نطفه دار

پس از انتخاب تخم های هم شکل و هم اندازه به پوسته آنها دقت کنید. در صورتی که در جیره غذایی مرغ ها، کلسیم کمی وجود داشته باشد، پوسته تخم نطفه دار نازک و نامتقارن خواهد بود. از طرفی وجود کلسیم بیش از حد در تغذیه پرنده، منجر به تولید تخم هایی با پوسته های ضخیم و محکم میشود. وجود برآمدگی و ضایعات زبر بر روی سح پوسته نشان از نامناسب بودن آن برای جوجه کشی است.

پوسته تخم نطفه دار - چیکن هچ

هنگام انتخاب تخم نطفه دار، دست خود را به آرامی بر سطح آن بکشید و تخم هایی با پوسته صاف را انتخاب نمایید. بیماری هایی چون برونشیت و نیوکاسل باعث تولید این گونه تخم ها میشوند.

عدم وجود ترک و شکستگی در تخم نطفه دار

جهت انتخاب بهترین تخم نطفه دار برای جوجه کشی، دقت داشته باشید که در سطح تخم ها، ترک و شکستگی وجود نداشته باشد. در غیر این صورت، آلودگی به راحتی به درون تخم ها نفوذ کرده و موجب فساد آن میشود.

برای این منظور، در یک اتاق تاریک با استفاده از چراغ قوه یا نور فلش گوشی، به تخم نور بتابانید. در صورت مشاهده ترک های مویی و ریز، این تخم برای جوجه کشی مناسب نمی باشد.

نازک بودن پوسته و جوجه کشی ناموفق

درصورت ضخیم بودن بیش از حد پوسته، جوجه ها در دوران هچ، توانایی شکستن پوسته تخم و خارج شدن از آن را نخواهند داشت. در مقابل، نازک بودن پوسته نیز، موجب تبخیر سریع تر آب درون تخم و تلف شدن نطفه خواهد شد.

با استفاده از یک چراغ قوه تخم مرغ را کندلینگ کنید، چنانچه برخی از قسمت های پوسته نورانی تر از دیگر قسمت ها بود، پوسته دارای نقاط بسیار نازکی می باشد. لازم است تا در فرایند جوجه کشی از اینگونه تخم ها استفاده نشود.

جمع بندی

دقت در انتخاب و خرید تخم نطفه دار برای جوجه کشی، اهمیت زیادی دارد که بسیاری از افراد به آن توجه نمیکنند. یکی از مشکلات استفاده از تخم های نامناسب در دستگاه جوجه کشی، فساد سریع آنها و انتشار آلودگی به سایر تخم ها میباشد.

در صورتی که قصد خرید این گونه تخم ها را دارید، مطالعه مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار خالی از لطف نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋