راهنمای خرید تخم نطفه دار | از کجا تخم نطفه دار تهیه کنیم؟

راهنمای خرید تخم نطفه دار

برای جوجه کشی از پرندگان نیاز است که از تخم نطفه دار استفاده شود. اما تخم نطفه دار هر پرنده به راحتی قابل دسترس نیست و کاربران زیادی در زمان تهیه تخم نطفه دار پرنده مد نظر خود با مشکل مواجه میشوند. به همین دلیل به ناچار برخی افراد برای تهیه تخم نطفه دار به صورت خرید اینترنتی اقدام میکنند.

نکته بسیار مهمی که در مورد تخم نطفه دار باید بدانید ماهیت آن می باشد. چرا که تخم نطفه دار تحت شرایط خاصی تولید، نگهداری و حمل میشود. متأسفانه در خریدهای اینترنتی تمامی این موارد جای سوال بوده و در بیشتر موارد به آنها هیچ توجهی نمیشود.

پس تخم نطفه دار از کجا تهیه کنیم یا برای خرید آن به کجا مراجعه نماییم؟ با توجه به اینکه تخم نطفه دار عنصر اساسی در جوجه کشی است کیفیت آن بسیار مهم می باشد. با ما همراه باشید در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ راهنمای خرید تخم نطفه دار را به شما آموزش میدهیم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار نژادهای مختلف طیور بومی
» بهره گیری از برد کنترلر هوشمند JDR950+
» بهره گیری از تکنولوژی روز SMD برای مونتاژ قطعات
قیمت : 10,500,000تومان

ویدیو راهنمای خرید تخم نطفه دار

تخم نطفه دار قابل استفاده برای جوجه کشی

تخم نطفه دار برای جوجه کشی هر اندازه که تازه باشد و تعداد روز کمتری انبار شود، قطعا راندمان جوجه کشی را افزایش خواهد داد.

ایده ال ترین حالت این بوده که تخم نطفه دار نهایتا 3 روز نگهداری و انبار شود. هر چقدر که بیش از این مقدار از عمر تخم نطفه دار بگذرد، کیفیت آن نیز کمتر خواهد شد. البته تحت شرایط خاصی تا چند روز بیشتر هم میتوان تخم نطفه دار را ذخیره کرد. ولی بعد از گذشت 6 روز تخم های نطفه دار به شدت ضعیف میشوند.

خرید اینترنتی و مشکلات آن

بسیاری از کاربران تجربه خوبی از خرید اینترنتی تخم نطفه دار ندارند. زیرا که در این شیوه احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده از خریداران زیاد میباشد. اگر هوشیار نباشد، هم وقت و هم سرمایه شما تلف خواهد شد.

خرید اینترنتی و مشکلات آن - چیکن هچ

اگر تخم نطفه دار به صورت اینترنتی تهیه کنید، راندمان های بسیار پایین در جوجه کشی دور از انتظار نخواهند بود. خریدهای اینترنتی برای بسیاری از کالاها از جمله خرید دستگاه جوجه کشی و دیگر ابزارآلات یک خرید امن می باشد.

ولی در مورد خرید اینترنتی تخم نطفه دار نمیتوان این چنین گفت زیرا:

❗ در زمان خرید آنلاین شما نمیدانید که فروشنده واقعا گله مولد پرورش میدهد یا اینکه صرفا واسطه است.

❗ در زمان خرید اینترنتی امکان سنجیدن کیفیت گله مولد به لحاظ تغذیه، رعایت ضریب نر به ماده، بیماری و … وجود ندارد. در حقیقت شما کاملا بی خبر هستید که آیا گله به صورت اصولی پرورش داده میشود یا نه؟

❗ بارها مشاهده شده که کاربران در زمان خرید اینترنتی تخم نطفه دار با مشکلات زیادی از جمله نطفه نداشتن تخم ها، شکستگی و تلفات زیاد به دلیل بسته بندی غیر اصولی ، عدم پشتیبانی و پاسخگویی بعد از خرید و … مواجه شده اند. حتی برخی افراد سودجو با به دام انداختن کاربران کم تجربه به آنها تخم نطفه دار پرنده ای دیگر را به جای پرنده سفارشی می فروشند.

ندیده تخم نطفه دار خرید نکنید

شما باید از نزدیک گله مولد را مشاهده کنید. بنابراین به گله ای که قرار است برای شما تخم نطفه دار تهیه کند، سر بزنید. زیرا با مشاهده گله مولد اطلاعات بسیار مهمی از نحوه تغذیه، سلامتی پرنده ها، ضریب نر به ماده و … به دست خواهید آورد. کمبود ویتامین ها و یا ضعیف بودن جیره غذایی تأثیر مستقیمی بر کیفیت تخم های نطفه دار دارد. همچنین اگر پرنده های مولد بیمار باشند، در زمان جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها تلفات زیادی خواهید داشت.

ندیده تخم نطفه دار خرید نکنید - چیکن هچ

ضریب نر به ماده برای پرنده های مختلف متفاوت است. بعنوان مثال برای تولید تخم مرغ نطفه دار به ازای هر 6 الی 8 مرغ یک خروس در نظر میگیرند. در گله مولد غاز ضریب نر به ماده، حداکثر 1 به 3 است.

معرفی مراکز معتبر فروش تخم نطفه دار

اگر به دنبال خرید تخم نطفه دار پرنده های اهلی مثل مرغ، بلدرچین، بوقلمون، غاز و … هستید، پیشنهاد میکنم در ابتدا به اداره جهاد کشاورزی منطقه خود مراجعه کنید.

مزرعه هایی که دارای تأیید وزرات بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی می باشند از جمله مراکز معتبر برای خرید انبوه تخم نطفه دار به شمار می آیند. بنابراین اگر قصد جوجه کشی در ظرفیت های صنعتی دارید، برای خرید انبوه تخم نطفه دار به این نوع مراکز مراجعه نمایید. در این صورت با اطمینان بیشتر میتوانید تعدادی زیادی تخم نطفه دار را در داخل دستگاه جوجه کشی صنعتی قرار داده و از آنها جوجه کشی نمایید.

مطمئنا اگر از فروشندگان غیر معتبر بخواهید به صورت انبوه تخم نطفه دار آن هم به شکل اینترنتی خرید کنید، ریسک بیشتری را متقبل شده اید.

یکی دیگر از روش های خرید حضوری تخم نطفه دار، پیدا کردن پرورش دهنده های محلی می باشد. کافی است که در وب سایت های مرتبط با کشاورزی جست و جو کنید. سپس میتوانید با فروشندگان ارتباط برقرار نموده و برای خرید حضوری به مزرعه آنها مراجعه کنید.

عدم خرید از فواصل و مناطق دور

فرایند انتقال تخم نطفه دار از مناطق دور سخت و مشکل می باشد. در جابجایی های طولانی مدت احتمال آسیب دیدن تخم نطفه دار در اثر تکان های زیاد بسیار بالا می باشد. همچنین زمانیکه تخم نطفه دار از فاصله دور خرید میکنید، تخم ها تحت نوسانات دما و رطوبت و شرایط نامطلوب قرار میگیرند.

علاوه بر این وقتیکه از استان های دور تخم نطفه دار تهیه میکنید تا زمان تحویل آنها باید مدت زمان بیشتری منتظر بمانید. در نتیجه تخم نطفه دار مدت زمان بیشتری انبار میشود. همانطور که قبلا گفتیم تخم نطفه دار بهتر است نهایتا پس از 3 روز در داخل دستگاه جوجه کشی قرار گیرد. بعد از 3 روز مواد غذایی داخل تخم کیفیت خود را از دست میدهند و جنین نمی تواند به جوجه کامل تبدیل شود.

فروشنده باید تولید کننده آن باشد نه واسطه

از پرورش دهنده ای تخم نطفه دار تهیه کنید که مولد کافی در اختیار داشته باشد. بعنوان مثال وقتی میخواهید 300 عدد تخم نطفه دار تهیه نمایید، شخص فروشنده باید حداقل 150 الی 300 عدد مولد داشته باشد. در غیر اینصورت برای تولید 300 عدد تخم نطفه دار، فروشنده باید بیش از 3 روز تخم های نطفه دار را جمع اوری و انبار کند. لذا حتما درصد زیادی از تخم ها کهنه بوده و کیفیت لازم برای جوجه کشی را نخواهند داشت.

فروشنده باید تولید کننده آن باشد نه واسطه - چیکن هچ

اما اگر فروشنده تعداد کافی پرنده مولد داشته باشد، متناسب با نیاز شما تخم های نطفه دار را در مدت زمان کوتاهتری تحویل خواهد داد و شما فرصت کافی دارید تا از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید.

اگر در زمان خرید تخم نطفه دار فروشنده به شما گفت که هر اندازه تخم نطفه دار بخواهید در همان روز میتواند برای شما فراهم کند، احتیاط کنید. چون پرورش دهنده های اصلی برای مشتریان خود وقت تعیین میکنند. یعنی پرورش دهنده واقعی با توجه به تعداد مولدهای خود اعلام میکند که هر روز چه تعداد تخم نطفه دار میتواند تولید کند. اما واسطه ها برای جذب مشتری همیشه ادعا میکنند که موجودی دارند.

خرید تخم نطفه دار پرندگان زینتی و طوطی سانان

جوجه کشی از پرنده های زینتی سود بسیار خوبی دارد. ممکن است شما بخواهید با خرید یک ماشین جوجه کشی حرفه ای مثل ایزی باتور 6 یا دستگاه جوجه کشی 24 تایی آرکام از نژادهای کمیاب و گران قیمت جوجه کشی کنید. در مورد خرید تخم نطفه دار پرنده های زینتی و طوطی سانان باید بسیار هوشیار باشید. زیرا تخم نطفه دار این پرندگان کمیاب بوده و فقط کسانی که سالن پرورش دارند و یا آن پرنده را پرورش میدهند میتوانند سفارش شما را برآورده کنند.

البته برخی شرکت ها هم تخم نطفه دار برخی پرندگان به داخل کشور وارد میکنند. ولی در کل اولویت اصلی شما خرید حضوری از پرورش دهنده های واقعی باشد. لذا از سایت های غیر معتبر که هیچ گونه نماد اعتماد و یا ساماندهی ندارند، تخم نطفه دار چه پرنده زینتی چه پرنده اهلی خرید نکنید. در غیر اینصورت اگر مشکلی پیش آید نمیتوانید پیگیر آن باشید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام من ۴ عدد غاز دارم یه دونش مادر هس تخم میزاره ۳تا نرن نمیدونم تخمها نطفه دارن یا نه جفت گیری ندیدم

  2. سلام داخل تخم من یه گاز هوای بیضی شکلی هست و یه سیاهی کنارش هست و وقتی تخم رو تکون میدم یه چیزی میخوره به دیواره های تخم و تخم من روز ۷ هست ایا نطفه دار هست ؟؟؟

    1. سلام، بله نطفه هست ولی با کاری هایی که شما انجام دادین احتمالا تلف خواهد شد. تخم نطفه دار نباید تند تکان بخوره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋