نحوه تشکیل گله مولد بلدرچین و نکات مهم هنگام پرورش آنها

پرورش بلدرچین مولد

یکی از زیرشاخه های مهم پرورش بلدرچین، تشکیل گله مولد برای تولید تخم نطفه دار و جوجه کشی می باشد. گله بلدرچین مادری طول دوره پرورش، شرایط تغذیه و نگهداری خاصی دارند. در بلدرچین های مولد برای اینکه بتوان بیشترین راندمان تولید تخم نطفه دار و مناسب برای جوجه کشی را به دست آورد، لازم است که نکات مربوطه را بدانیم. در این مطلب از سایت چیکن هچ بطور مفصل درباره پرورش بلدرچین مولد بحث نموده ایم که خواندن آن برای تمامی پرورش دهندگان این زمینه مفید خواهد بود.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» مناسب برای جوجه کشی از گله مولد بلدرچین
» برخورداری از کنترلر هوشمند
» دارای ستر و هچر همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

آیا پرورش بلدرچین مولد در قفس امکان پذیر است؟

نوع سالن و تجهیزاتی که در پرورش بلدرچین مادر میتوانیم استفاده کنیم، فرقی با تجهیزات سالن پرورش بلدرچین تخمگذار ندارد. گله مولد بلدرچین هم بر روی بستر و هم در داخل قفس بلدرچین تخمگذار قابل نگهداری است. در سیستم قفس به دلیل ظرفیت مشخصی که هر طبقه از قفس دارد، پرورش دهنده نظارت راحت تری بر بلدرچین های مولد خواهد داشت. استفاده از قفس بلدرچین باعث افزایش میزان تولید خواهد شد به شرطی که قفس مورد استفاده استاندارد باشد. ارتفاع و شیب هر طبقه از قفس، تراکم پرنده ها در داخل هر طبقه و … مهم است. برای مشاهده و خرید قفس بلدرچین مولد کلیک کنید. اگر قصد پرورش بلدرچین مادر بر روی بستر دارید بهتر است که سالن را پن بندی کنید.

آیا پرورش بلدرچین مولد در قفس امکان پذیر است؟ - چیکن هچ

شرایط محیطی در سالن پرورش بلدرچین مولد بسیار مهم است. زیرا دما، رطوبت و نور بر فعالیت تولید مثلی پرندگان تأثیرگذار است. بنابراین گله مادری بایستی در یک سالن تمیز با تهویه و نور کافی پرورش داده شود و دمای سالن نیز بیش از حد گرم، سرد یا در نوسان نباشد. دمای گرم باعث کاهش فعالیت جنسی در بلدرچین های نر میشود که نتیجه آن پایین آمدن درصد نطفه داری گله خواهد بود.

قفس بلدرچین یک طرفه
قفس بلدرچین یک طرفه
» مناسب برای پرورش بلدرچین
» امکان قرار گیری 165 بلدرچین بالغ
» مجهز به سیستم آبخوری نیپل اتوماتیک
قیمت : 11,000,000تومان

نحوه تشکیل گله مولد بلدرچین

اساسا در پرورش طیور به 3 روش مختلف میتوان گله مولد را تشکیل داد که برای گله مادری بلدرچین نیز بدین ترتیب میتوان عمل کرد.

خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی

این روش ارزان ترین روش برای تشکیل گله بوده ولی نسبت به بقیه روش ها زمان بر است. در این روش با تهیه تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها توسط دستگاه جوجه کشی، جوجه های یک روزه مورد نیاز برای تشکیل گله را تولید خواهید کرد. در این روش حدودا 75 الی 90 روز زمان لازم است تا به مرحله تولید تخم نطفه دار بلدرچین رسید. همچنین در این روش باید یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و با کیفیت خرید کنید و از تولیدکننده های معتبر، تخم نطفه دار تازه تهیه نمایید. در پست آموزش جوجه کشی از بلدرچین نحوه انجام اینکار را یاد بگیرید.

از بین جوجه های یک روزه آنهایی را برای تشکیل گله مولد انتخاب خواهید کرد که خصوصیات بهتری داشته باشند.

خرید جوجه یک روزه از دیگر واحدهای پرورشی

روش دیگر تشکیل گله مولد بلدرچین، خرید جوجه یک روزه می باشد. در این روش حداقل 18 روز زودتر از روش اولی گله به مرحله تولید تخم نطفه دار میرسد. ولی خرید جوجه یک روزه فقط در صورت مطمئن بودن از کیفیت جوجه ها و همجوار بودن فارم پرورشی با منطقه شما توصیه میشود. خرید جوجه یک روزه از فواصل دور به دلیل تنش هایی که به جوجه ها وارد میشود، توصیه نمیگردد.

خرید نیمچه بلدرچین نر و ماده

در این روش باید بلدرچین هایی که 30 و حداکثر 40 روزه هستند را خریداری کنید و با تحریک نوری آنها را برای تولید آماده سازید.

خرید نیمچه بلدرچین نر و ماده - چیکن هچ

روش فوق سریعترین روش بوده ولی تشخیص دقیق سن و یا مواردی مثل هم خونی یا هم خوانی گله در آن جای بحث دارد. یعنی از سن دقیق مولدها و همچنین هم سویه بودن آنها نمیتوان اطمینان داشت.

در این روش و یا در صورت خرید جوجه یک روزه حتما نکات زیر را در نظر بگیرید :

برای خرید جوجه یا بلدرچین نیمچه فقط به سراغ فروشندگانی بروید که مورد اطمینان بوده و یا از نطر کیفیت کار مشهور باشند.

بهتر است که گله مادر را به لحاظ کیفیت پرورش و تجهیزات مورد استفاده بررسی کنید.

به هیچ عنوان از گله بیمار، جوجه یا نیمچه و حتی تخم نطفه دار تهیه نکنید.

اگر در یک گله میزان ناهنجاری ها در پا، چشم، نوک و دیگر اختلال های ژنتیکی بالا بود، بدین معنی است که میزان هم خونی در گله زیاد است. از این نوع گله نباید خریداری کرد.

به سن مولدها و کیفیت تغذیه آنها نیز دقت کنید.

نسبت نر به ماده

نسبت نر به ماده در بلدرچین های مادر یک نر به 3 یا یک نر به 4 ماده می باشد. به بیان دیگر در یگ گله مولد حداقل 30 درصد کل بلدرچین ها باید نر باشند. اگر در تشخیص جنسیت بلدرچین ها نیاز به راهنمایی دارید، حتما مقاله آموزش تشخیص جنسیت بلدرچین را مطالعه کنید. میزان نطفه دار بودن تخم بلدرچین بیشتر تحت تأثیر بلدرچین های نر میباشد. مواردی همچون کم یا زیاد بودن تعداد نرها، بیماری، عدم بلوغ جنسی، پیری و همچنین تولک در نرها به شدت باعث کاهش باروری تخم ها میشود.

در زمان تشکیل گله مادر میتوان از همان ابتدا جوجه های نر و ماده را با هم بزرگ کرد. یا اینکه میتوان جوجه ها را جدا از هم نگهداری نمود و در 6 هفتگی نرها را شب هنگام در سالن ماده ها رها کرد.

در گله مولد محصول تولیدی شامل تخم نطفه دار یا جوجه یک روزه می باشد. اگر این محصولات به فروش نروند، پرورش دهنده باید در داخل مجموعه خود شرایط لازم برای نگهداری از جوجه ها را فراهم کند.

زمان مناسب برای جمع آوری تخم نطفه دار بلدرچین

بلوغ بلدرچین ها در 45 روزگی اتفاق می افتد ولی برای اینکه بتوانیم تخم بلدرچین با باروری بالا به دست بیاوریم بهتر است که عمل جمع آوری تخم های نطفه دار را 15 روز بعد از بلوغ گله شروع کنیم. بلدرچین هایی که به تازگی بالغ شده اند، باروری کمتری دارند. همچنین در بیشتر موارد وزن و کیفیت تخم بلدرچین ماده که به تازگی تخمگذار شده است، برای جوجه کشی مناسب نمی باشد.

عوامل موثر بر میزان تولید گله مولد بلدرچین

عوامل موثر بر میزان تولید گله مولد بلدرچین - چیکن هچ

هر نوع جابجایی گله مولد حداقل یک هفته قبل از شروع تخمگذاری آنها باید انجام گیرد. لازم به ذکر است که بلدرچین ها در اثر جابجایی به شدت دچار استرس میشوند. اگر در زمان تولید جابجا شوند، هم قدرت تولید مثل آنها و هم میزان تخمگذاری گله به شدت افت پیدا خواهد کرد. عوامل دیگری همچون سر و صداهای ناهنجار و نوسانات دمایی نیز باعث استرس در این پرندگان میشود. اگر میخواهید راندمان تخمگذاری بلدرچین های مولد را بالا نگه دارید حتما مقاله راه های افزایش تخمگذاری بلدرچین را مطالعه کنید.

زمان تعویض گله مولد

بهتر است که گله مولد بلدرچین حداکثر تا سن یک سالگی نگهداری شود. بطور کلی تا 7 ماه بعد از بلوغ جنسی، میزان باروری و تولید تخم در بلدرچین ها بالا است. ولی 7 ماه بعد از تولید پرورش آنها توجیه اقتصادی ندارد. با رسیدن گله مولد به سن تعویض بهتر است که آنها را با جوجه تولید خود جایگزین کنید. اما در اینصورت میزان هم خونی گله ممکن است بالا برود. برای حل این مشکل نیز بهتر است که مولدهای جدید از گله های دیگر نیز به گله خود اضافه کنید. مثلا نرهای گله خود را با نرهای گله دیگر تعویض نمایید. یا اینکه تخم نطفه دار از گله غیر همخون دیگر تهیه کرده و جوجه های حاصل را برای تشکیل گله مولد انتخاب کنید.

توجه: در زمان اضافه کردن پرنده های جدید به گله فعلی، عضوهای جدید را به مدت 2 الی 3 هفته در یک محیط جدا نگهداری کنید. در اینصورت اگر آنها بیمار بوده یا ناقل بیماری باشند، بیماری به گله شما سرایت نخواهد کرد.

نور مناسب برای بلدرچین های مولد

برای جلوگیری از بلوغ زودرس در بلدرچین ها، تحریک نوری بسیار اهمیت دارد. برنامه نوری بلدرچین مولد از یک روزگی تا زمان تولید تخم نطفه دار به صورت زیر خواهد بود:

24 ساعت روشنایی با شدت 30 الی 50 لوکس از یک روزگی تا 10 روزگی

16 ساعت روشنایی با شدت 10 الی 20 لوکس از 10 روزگی به­ بعد

در زمان تولید، ساعات روشنایی سالن بصورت ثابت بوده و کمتر از 16 ساعت نخواهد بود.

نحوه تغذیه بلدرچین های مولد

برای اینکه میزان باروری بلدرچین ها در حد مطلوب باشد، کیفیت جیره غذایی آنها از نقطه نظر موادمغذی مثل پروتئین، اسید آمینه ها، ویتامین و مواد معدنی بسیار مهم است. کمبود ویتامین ها باعث کاهش نرخ باروری پرنده ها شده و حتی در صورت تولید تخم نطفه دار، درصد هچ از چنین گله هایی بسیار پایین خواهد بود. بنابراین تغذیه بلدرچین مولد را با توجه به نیاز غذایی آنها با غذای مقوی و دان مخصوص انجام دهید. برای این منظور بر اساس تشخیص متخصص تغذیه دامپزشک میتوانید از یک فرمول غذایی مناسب استفاده نموده یا از نمونه دان بلدرچین آماده در بازار بهره ببرید.

شرایط محیطی مناسب برای سالن بلدرچین مولد

دمای مناسب برای بلدرچین های مولد حدودا 18 الی 22 درجه است. در زمستان دمای کمتر از 16 درجه و در تابستان دمای بیش از 28 درجه باعث کاهش قدرت تولید مثلی بلدرچین ها میشود.

جمع بندی

در این مطلب نکات مهم پرورش بلدرچین مولد را شرح دادیم. در گله بلدرچین مادر مواردی همچون هم خونی، کیفیت تغذیه، نسبت نر به ماده، نور، دما و رطوبت سالن، سن، راحتی و اسایش پرنده ها بسیار مهم است. در صورتیکه میخواهید اطلاعات بیشتری راجع به پرورش بلدرچین یاد بگیرید، از مجموعه مقالات دسته پرورش بلدرچین وبلاگ چیکن هچ حتما دیدن فرمایید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس