علت عصبانی بودن مرغ مینا چیست ؟ چجوری درمانش کنیم ؟

ایا مرغ مینای شما هم رفتار های پرخاشگرانه از خود نشان می دهد؟ از علت پرخاشگری مرغ مینا ی خود خبر ندارید؟ پرنده ی خانگی شما هم نسبت به شما رفتار تهاجمی دارد؟ شاهد حمله کردن و نوک زدن مرغ مینای خود به افراد و اشیا هستید؟

اگر پاسختان به این سوالات بله است پس مطالعه ی این نوشته از وبلاگ چیکن هچ را از دست ندهید. در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل پرخاشگری مرغ مینا را بررسی کرده و راهکارهایی را برای درمان آن بیان کنیم.

دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
» امکان تکثیر تخم نطفه دار مرغ مینا با راندمان بالا
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT سوئیسی
» برخورداری از صفحه ی نمایشگر دیجیتالی
قیمت : 24,000,000تومان

رفتارهای مرغ مینای پرخاشگر

یک مرغ مینای پرخاشگر می تواند رفتارهایی از جمله موارد زیر را داشته باشد:

  • نوک زدن : مرغ مینا در حالت پرخاشگری شروع به نوک زدن افراد یا اشیا و حتی و سایر قسمت های بدن خود می کند.
  • حمله کردن : از دیگر رفتارهای این پرنده در هنگام پرخاشگری حمله کردن می باشد. که می تواند صاحب خود و یا افراد و حیوانات دیگر را مورد حمله قرار دهد.
  • برافراشتن پرها : مرغ مینا در مواقع پرخاشگری پر های خود را پف کرده و سیخ می کند. حتی بال های خود را باز می کند تا بزرگتر به نظر برسد.
  • جیغ زدن : جیغ زدن از دیگر نشانه های پرخاشگری در این پرنده است. مرغ مینا این کار را برای جلب توجه و دفاع از خود انجام می دهد.

علت پرخاشگری مرغ مینا چیست؟

پرخاشگری مرغ مینا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که تعدادی از آنها به شرح زیر می باشند:

1) رام نبودن مرغ مینا

مرغ مینای بالغ که رام نشده است، رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهد. تحت چنین شرایطی نیز نمی تواتن پرنده را رام و اهلی کرد.  چراکه بعد از سن بلوغ، خوی وحشی آن بسیار قوی می شود و پرنده تمایلی به اهلی شدن و رام شدن نخواهد داشت.

این پرنده ممکن است برای غذا خوردن به شما پناه بیاورد اما همچنان پرخاشگر خواهد بود. اگر به نگهداری مرغ مینا در خانه علاقه مند هستید، می توانید یک جوجه مینا تهیه کنید تا فرصت رام کردن و حتی سخنگو کردن آن را هم داشته باشید.

2) ترس یا عقب کشیدن دست در هنگام نوک زدن

نوک زدن بخشی از طبیعت مرغ مینا می باشد. این پرنده معمولا به هرچیزی که از آن خوشش آید نوک می زند. اما نوک زدن آن در زمان پرخاشگری متفاوت است. در زمان پرخاشگری این پرنده به طرف مقابل خود نوک های شدید و خطرناکی می زند.

وقتیکه پرنده چه از روی ترس چه از روی سرگرمی به دستان یا انگشت شما نوک می زند، سعی کنید خود را عقب نکشید. زمانی که شما به نوک زدن مرغ مینا واکنش نشان دهید، پرنده به انجام مجددا این کار علاقه مند می شود.

در زمان نوک زدن سریع دست خود را عقب نکشید - اندیشه سبز

3) مورد آزار و اذیت قرار گرفتن

اگر مرغ مینای شما از طرف شخص و یا کودکی مورد آزار و اذیت قرار بگیرد، پرخاشگر می شود. هرچند که قبلا رام و دستی شده باشد. مرغ مینا حافظه بسیار خوبی دارد و اتفاقات بد را هم فراموش نمی کند. اگر شخصی به او بدی کند، در صورت مشاهده این فرد ممکن است جیغ بکشد یا اینکه پرخاشگری کند.

گاها مرغ مینا از نوک زدن به عنوان ابزار اعتراضی هم استفاده میکند. بدین معنی اگر پرنده نسبت به کاری که شما انجام داده اید، معترض باشد، با نوک زدن و رفتار پرخاشگرانه به نوعی اعتراض خودش را به شما نشان خواهد داد. او ممکن است به غذای خود و یا شرایط داخل قفس اعتراض کند.

همچنین رفتار بد با مرغ مینا باعث پرخاشگری این پرنده میشود. این پرنده خرابکاری را دوست دارد و ممکن است کاری کند که باعث عصبانیت شما شود. اگر با پرنده خود خشن برخورد کنید، او نیز پرخاشگر شده و با شما بدرفتاری خواهد کرد.

4) علاقه به اشیای براق و قرمز رنگ

مرغ مینا علاقه ی خاصی به اشیای براق، طلایی و یا قرمز رنگ دارد. این رنگ ها به شدت توجه پرنده را به خود جلب می کنند. به همین خاطر توصیه می شود که از این رنگ ها در محیط زندگی پرنده زیاد استفاده نکنید. چرا که به محض دیدنشان شروع به نوک زدن می کند. در نهایت به نوک زدن عادت کرده و ترک آن برای پرنده دشوار خواهد بود.

علاقه به اشیاء براق و قرمز رنگ - چیکن هچ

5) جابجایی یا تغییر محیط زندگی پرنده

مرغ مینا نیز مانند سایر پرنده های زینتی به محیط زندگی خود حساس است. این پرنده با کوچکترین تغییر در روال عادی زندگی خود دچار استرس می شود. در نتیجه ی این موضوع هم رفتارهای پرخاشگرانه ای از جمله جیغ زدن، کوبیدن خود به دیواره های قفس و حمله کردن را انجام می دهد. به همین دلیل توصیه می شود جا و مکان ثابتی را برای پرنده ی خود در نظر بگیرید.

6) تغییر ناگهانی رژیم غذایی

مرغ مینا برای اینکه شاد و سرحال باشد، باید یک رژیم غذایی متعادل و مقوی داشته باشد. در صورتی که برای پرنده تغذیه ی مناسبی در نظر نگیرید، در این حالت پرخاشگری می کند. به علاوه تغذیه ی نامناسب می تواند مشکلات دیگری از قبیل بیماری کبد چرب را برای پرنده به دنبال داشته باشد.

7) اجتماعی نبودن

مرغ مینا را باید در سنین جوجگی اجتماعی به بار بیاورید. یعنی این پرنده در سن جوجگی بهتر است با افراد مختلف در ارتباط باشد. محیط زندگی و اتفاقات پیرامون آن در شکل گیری شخصیت مرغ مینا تأثیر زیادی دارند. اگر مرغ مینای اهلی شده اجتماعی نباشد، در مواجه شدن با افراد مختلف دچار استرس شده و پرخاشگر خواهد شد.

8) پرخاشگری در زمان جفت گیری

در زمان جفت گیری و ساخت لانه برای جوجه کشی، مرغ مینا به شدت پرخاشگر و تهاجمی می شود. زمانیکه مرغ مینا در گوشه ای از اتاق یا حیاط خرده چوب و یا اشیاء دیگر جمع آوری می کند، یعنی در حال لانه سازی است. در این زمان اگر نزدیک او یا لانه شوید یا نوک زدن های شدید پرنده روبه رو می شوید. زیرا در فصل جفت گیری مرغ میننا بر روی لانه خود بیش از اندازه حساس می شود و  در این زمینه حتی به پرورش دهنده خود نیز اعتماد ندارد. این پرخاشگری به خاطر غریزه طبیعی و قلمروطلبی آنها می باشد.

پرخاشگری در زمان جفت گیری - چیکن هچ

با توجه به اینکه جفت گیری مرغ مینا در فضاهای بزرگ انجام می گیرد، بعد از جفت گیری و جوجه کشی دیگر این پرنده تمایلی به برگشت به داخل قفس ندارد. اگر بخواهید مجددا او را به قفسش برگردانید با پرخاشگری مرغ مینا مواجه خواهید شد و او به شدت شروع به نوک زدن و جیغ کشیدن خواهد کرد. همچنین بهتر است که حتی در زمان تمیز کردن قفس مرغ مینا برای جلوگیزی از پرخاشگری قلمروطلبانه، ابتدا پرنده را سرگرم کنید و سپس قفس او را تمیز نمایید.

9) پرخاشگری در اثر استرس یا حسودی

محیط اطراف قفس مرغ مینا به شدت بر رفتار این پرنده تأثیرگذار است. اگر شخص، حیوان یا وسیله ای باعث ترس و استرس مرغ مینا شود، او پرخاشگر خواهد شد. همچنین اگر صاحب مرغ مینا پرنده یا حیوان خانگی دیگری داشته باشد و در مقابل مرغ مینا با پرنده دیگر وقت بگذارند، مرغ مینا حسودی کرده و پرخاشگر میشود.

سوالات متداول

علت نوک زدن مرغ مینا چیست؟

این رفتار می تواند ناشی از ترس و اظطراب و یا افسردگی پرنده باشد.

چرا مرغ مینا خودش را به در و دیوار قفس میزند؟

استرس یکی از اصلی ترین دلایل پرخاشگری مرغ مینا می باشد که در نتیجه ی آن پرنده خودش را به در و دیوار قفس می زند.

علت گرفتگی صدای مرغ مینا چیست؟

گرفتگی صدای مرغ مینا می تواند ناشی از عواملی از جمله گیر کردن چیزی در گلوی پرنده، استرس و اضطراب، بیماری و مشکلات تنفسی، تغییر در رژیم غذایی، حساسیت و یا آلرژی باشد.

چرا مرغ مینا واضح حرف نمی زند؟

مرغ مینایی که به تازگی حرف زدن را یاد گرفته است، ممکن است کلماتی را که به او یاد داده اید به طور واضح تکرار نکند و این امری طبیعی است. با تکرار و تمرین های بیشتر این مشکل در پرنده رفع خواهد شد.

چرا مرغ مینا حرف نمی زند؟

سکوت و حرف نزدن مرغ مینا می توند ناشی از، استرس، حضور افراد غریبه یا حیوانات دیگر، ترس های شبانه، ناکافی بودن غذا، بیماری، عدم اعتماد به اعضای خانواده و … باشد.

علت پرخاشگری مرغ مینا در دوران پرریزی چیست؟

مرغ مینا در دوران پرریزی پرخاشگر می شود. علت این امر هم آن است که این پرنده در دوره ی پرریزی یا تولک استرس و فشار زیادی را تحمل کرده و بیشتر توان بدنی خود را صرف رشد پرهایش می کند.

سخن پایانی

مهمترین رفتارها و کارهایی که باعث پرخاشگری مرغ مینا میشوند را در این مقاله از بلاگ سایت چیکن هچ برای شما توضیح دادیم. علاوه بر موارد گفته شده عواملی همچون تنهایی، بی محلی، بیماری و پرریزی سالیانه هم باعث پرخاشگری مرغ مینا میشود. با در نظر گرفتن تمامی این موارد شما میتوانید مانع پرخاشگری مرغ مینای خود شوید و همیشه با پرنده رابطه خوبی داشته باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫867 دیدگاه ها

  1. مینای من ازصبح خودش وبه درودیوارقفس میزنه وهیچی هم نخورده صداشم درنمیاد همش میره زیرجادونه ایش کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اخیرا بهش استرس وارد شده؟
      این میتونه شنیدن صدای بلند، دیدن افراد غریبه، عوض شدن جاش یا هرچیز دیگه ای باشه
      وقتی میره یه جایی قایم میشه یعنی از چیزی ترسیده

  2. سلام ببخشید من یه مرغ مینا دارم اوایل اصلا منو نوک نمیزد اما الان چندروزی هست وقتی میادبیرون به دست وپام حمله میکنه ونوک میزنه.میشه دلیلشو بدونم .اصلا رفتار بدی هم باهاش نداشتم

    1. سلام دوست عزیز
      بهش استرس وارد شده که این رفتار رو نشون میده
      البته اکثرا مرغ میناها این عادت نوک زدن رو دارن اونم نشات گرفته از اینه که اهلی نشدن

      1. سلام.آخه همیشه درمی‌آوردم.کنارم بازی می‌کرد اما الان همین که از قفس میاد بیرون فقط به من حمله میکنه باکس دیگه کاری نداره

      2. سلام من مرغ مینا دارم الان ۴ سالشه اما با اینکه خیلی باهاش بازی میکنم و بیشتر وقتم رو براش میزارم اما باز هم اونجوری که من میخوام اهلی نمیشه

        1. سلام دوست عزیز
          در کل مرغ میناها خوی پرخاشگرانه دارن و پرنده های وحشی هستن
          طبیعتا اونطور که باید نمیشه اهلیشون کرد

  3. سلام من یه مرغ مینا ۸ماهه دارم حرف میزه ولی وقتی ساکت هس اون چیزی ک من میگم تکرار نمیکنه فقط خودش حرف میزنه چرا؟

    1. سلام دوست عزیز
      چیزایی که میگی رو یاد نگرفته ب
      چیزایی که یاد گرفته و بلده رو تکرار می کنه
      باید باهاش تمرین کنی

  4. سلام وقت بخیر .مرغ مینای من.شب موقع خواب که چراغ ها خاموش میکنیم .حدودا ۱۰ دقیقه .تو قفس پرپر میزنه میزنه خودشو به اینور اونور میکوبه.بعدش ساکت میشه .چه چراغ خواب روشن باشه .یا خاموش باشه درهر دو حالت اینجور میکنه .میترسم پاهاش یا پرهاش زخمی شه .شدیدا میزنه اینور اونر .ممنون از راهنمایی هاتون

    1. سلام دوست عزیز
      ترس شبانه باعثش میشه سایه، نور، صدا و … همه اینها باعث ترس میشن تو پرنده
      برای کاهش استرس دو قطره گلاب طبیعی بچکون تو دهنش

    1. سلام دوست عزیز
      با این اوصاف داره تشنج میکنه و دلیل اصلیش هم چرب شدن کبدش هست
      یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده

  5. سلام مرغ مینای من دوماهشه و زیاد نوک میزنه نمیتونم جلوشو بگیرم پرای دمش هم میریزه
    مقاله رو خوندم همه چیم انجام دادم ولی هنوزم نوک میزنه

    1. سلام دوست عزیز
      یکی از علت های اصلی نوک زدن استرس هست
      کلا باید عوامل استرس زا رو از پرنده خودتون دور نگهدارید

  6. سلام مینای من 2 ماهشه فضلش ابکی سفید شده نوک میزنه غذاشم پلت مخصوص مینا با گوجه فرنگی و تخم مرغ اب پز رنده شده چکار کنم ممنون

  7. سلام،من به مینا دارم 3 ماهشه پرواز کردنو همه اینارو بلده و از وقتی جوجه بوده بزرگش کردم ، ولی خب نمیزاره نازش کنم چرا؟همه ی مینا ها اینجورین یا نه؟

  8. سلام وقتتون بخیر
    بچه ی من دو روزه تقریبا دهنشو باز میگیره و گاهی تند تند عطسه می‌کنه وقتی بهش غذا میدم هم عطسه می‌کنه خیلی ممکنه چیزی خورده باشه تو گلوش گیر کرده باشه؟
    یا مثلاً مو خورده باشه ؟؟
    چکار باید کنم ؟

  9. من تازه مرغ مینا خریدم و خیلی وحشیه میری نزدیکش خودشو به قفس میزنم علتش چیه؟

  10. سلام من یه مرغ مینا دو سه ماهه خریدم خودم بهش غذا میدادم و دوسم داره وبهش حرف زدن یاد دادم.الان تقریبا۸ ماهشه.ولی چن بار به چشمم حمله کرده.در اونمواقع بهش پرخاش کردم.بدون علته رفتارش.بایددچیکار کنم این رفتارشو ترک کنه؟

    1. سلام چون پرخاش کردین اون کارشو تکرار میکنه . مقاله رو کامل بخونید توضیح داده شده

  11. سلام من ۹ ماه هست که یک مرغ مینا خریداری کردم
    خیلی دوسش دارم و بهش وابسته هستم اما اکثر اوقات بهم نوک میزنه دلیلی هم نداره چون هیچ رفتار پرخاشگرانه ای نسبت بهش ندارم نمدونم چرا نوک میزنه میشه راهنمایی کنید؟
    سن و جنسیتش رو نمیدونم اصلا هم حرف نمیزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس