فصل، سن و میزان تخمگذاری انواع نژاد بوقلمون

همه چیز درباره تخمگذاری بوقلمون

بوقلمون ها پرنده هایی اهلی هستند که نمی توانند پرواز کنند. این پرنده ها بزرگتر از مرغ بوده و تخم هایشان نیز از تخم مرغ بزرگتر است. طعم گوشت بوقلمون لذیذ بوده و خواص فوق العاده تخم آن از دلایل علاقه زیاد پرورش دهندگان به نگهداری از این پرنده ها می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از خواص گوشت و تخم بوقلمون مقاله آشنایی با خواص گوشت و تخم بوقلمون را بخوانید.

عوامل مختلفی نظیر سن، فصل، تغذیه و … بر تخم گذاری بوقلمون ها تاثیر دارند. با در نظر گرفتن راهکارهایی نیز می توان تخم گذاری بوقلمون ها را افزایش داد. در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی عوامل مختلفی که بر تخمگذاری بوقلمون تاثیر دارند پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» امکان جوجه کشی خودکار از نژادهای مختلف بوقلمون
» بهره مندی از سنسور دما و رطوبت SHT سوئیسی
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

سن تخمگذاری بوقلمون

یکی از مهمترین نکات که باید درباره تخم گذاری بوقلمون ها بدانیم، سن شروع تخمگذاری این پرنده ها می باشد. به طور کلی بوقلمون های مولد یا تخم گذار، از 30 هفتگی یا 7 ماهگی به بعد، شروع به تخم گذاری می کنند.

توجه به این نکته بسیار مهم می باشد که اگر شرایط ایده آل پرنده فراهم شوند تخم گذاری بوقلمون ها می تواند کمی زودتر نیز شروع گردد. همچنین در نتیجه تغذیه ناکافی و عدم تحریک نوری نیز بوقلمون ها دیرتر شروع به تخمگذاری خواهند کرد.

میزان تخمگذاری بوقلمون ها

میزان تخم گذاری این پرنده ها به نژاد آنها بستگی دارد. به طور معمول از 30 ماهگی به بعد، بوقلمون های برنز و بومی هر سال 2 دوره تخمگذاری میکنند. تعداد تخمگذاری در هر دوره نیز بسته به نژاد بین 15 الی 20 عدد متغیر است.

میزان تخمگذاری بوقلمون ها - چیکن هچ

البته برخی پروش دهندگان حرفه ای با برنامه تحریک نوری و شرایط خاص 3 و حتی 4 دوره بوقلمون ها را وادار به تخمگذاری میکنند. در این شرایط میزان تخمگذاری سالانه بوقلمون بین 50 الی 100 تا خواهد بود. ولی بیشتر پرورش دهنده های محلی فقط از دو دوره تخمگذاری بوقلمون بهره میبرند. با در نظر گرفتن دو دوره به ازای هر بوقلمون ماده حدودا میتوان 25 عدد جوجه سالم و باکیفیت به دست آورد که توجیه اقتصادی لازم را دارد.

فصل تخم گذاری

فصل تخم گذاری بوقلمون ها، از ابتدای بهار شروع می شود و تا مرداد ماه به طول می کشد. در این مدت زمان میتوان از نور طبیعی خورشید برای تخمگذاری بوقلمون ها در طول روز استفاده کرد. همچنین با تحریک نور در فصل پاییز نیز میتوان بوقلمون ها را برای یک دوره تخمگذاری دیگر اماده کرد. در فصل پاییز باید یک سالن سرپوشیده برای بوقلمون ها فراهم کنید بطوریکه روشنایی آن سالن تحت کنترل باشد.

شرایط لازم جهت تخم گذاری بوقلمون

برای اینکه بوقلمون ها میزان تخم گذاری ایده آلی داشته باشند، باید در قدم اول محیطی مناسب برای آنها ایجاد کنیم. ایجاد محیط مناسب بر تخم گذاری بوقلمون ها تاثیر دارد.

منظور ما از محیط مناسب فقط جایی تمیز و بهداشتی نیست. در سالن نگهداری بوقلمون ها باید دما، رطوبت و نظافت و نور به مدت زمان مناسب وجود داشته باشد.

بدین منظور از فن، وسایل گرمایشی و سرمایشی، دانخوری و آبخوری بوقلمون متناسب سالن نگهداری بکارگیری می شود.

برای پوشش کف سالن نگهداری از پوشال های نرم و خاک اره و یا تراشه چوب استفاده می کنند. توجه داشته باشید که بوقلمون ها در روز چند بار فضولات خود را دفع می کنند پس احتمال دارد رطوبت سالن افزایش یابد و موجب بیمار شدن پرنده ها شود. به همین دلیل تهیه ماده مناسب برای کف سالن بسیار ضروری می باشد و در موقع لزوم باید این مواد جایگزین شوند.

لازم است که سقف و کف سالن ها را عایق بندی کنید و از ورود حیوانات و موجودات موذی و خروج گرما از منافذ جلوگیری نمایید.

همچنین برای هر 4 تا 5 بوقلمون باید یک دانخوری و یک آبخوری تامین کنید. در هر متر مربع در حدود 3 بوقلمون می توان نگهداری کرد.

دمای محیط نگهداری بوقلمون های مولد باید 22 درجه سانتی گراد باشد. سردی هوا یا گرمی بیش از حد هوا باعث کاهش و قطع تخمگذاری بوقلمون میشود. لذا در فصل زمستان گرمای لازم و در فصل تابستای هوای خنک برای این طیور فراهم کنید.

رطوبت مناسب نیز برای سالن نگهداری بوقلمون های تخم گذار حدودا 50 درصد است.

برای تولید تخم های نطفه دار به میزان و تعداد مناسب، باید بین نر و ماده این بوقلمون ها تناسب ایجاد گردد. بدین منظور باید به ازای هر بوقلمون نر، سه بوقلمون ماده در سالن وجود داشته باشد. در این صورت میزان تخم گذاری و تعداد تخم های نطفه دار در بیشترین حد خود خواهد بود.

برای جفت گیری بوقلمون ها لازم است که فضای کافی وجود داشته باشد. همچنین شما می توانید برای آشنایی بیشتر با جفت گیری بوقلمون ها مقاله نکات مهم جفتگیری بوقلمون و لقاح مصنوعی آن را بخوانید.

راهکار های افزایش میزان تخمگذاری بوقلمون

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که بوقلمون ها جزو پرنده هایی می باشند که دوره تخم گذاری کوتاهی دارند و میزان تخم گذاری در این پرنده ها نیز کوتاه است. اما توجه داشته باشید که بکارگیری روش های زیر می توانند دوره تخم گذاری بوقلمون ها را زیاد کنند و در نتیجه سودآوری شما نیز بیشتر شود.

راهکار های افزایش میزان تخمگذاری بوقلمون - چیکن هچ

1 – از مهمترین عواملی که در تخم گذاری بوقلمون ها تاثیر دارند، استفاده و بکارگیری یک رژیم غذایی مناسب و مقوی برای بوقلمون های مولد می باشد.

شما می توانید از جیره های غذایی آماده که در بازار به فروش می روند برای تغذیه بوقلمون ها استفاده کنید. اما باید دقت کنید که بیش از حد نباید به بوقلمون های مولد غذا دهید و نباید این پرنده ها چاق شوند. بوقلمون های تخم گذار چاق، میزان تخم گذاری کمتری نسبت به دیگر بوقلمون ها دارند.

2 – باید هر روز تخم های گذاشته شده را جمع آوری کنید تا در لانه باقی نمانند. زیرا اگر بوقلمون های ماده تعداد زیادی تخم نطفه دار را در لانه ببینند تمایل به نشستن روی آنها نشان می دهند. اگر بوقلمون ها کرچ شوند تخم گذاری آنها تا پایان جوجه کشی طبیعی متوقف می شود. شما برای رفع این مشکل می توانید از دستگاه های جوجه کشی فروشگاه چیکن هچ برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون بکارگیری نمایید.

3 – تنظیم کردن روشنایی سالن بر میزان تخم گذاری آنها تاثیر زیادی دارد. بوقلمون ها در طول روز بایستی 16 ساعت نور دریافت کنند تا سیستم تولید مثلی آنها فعال بماند.

4 – سالم بودن و بیمار نشدن بوقلمون ها تاثیر زیادی در میزان تخم گذاری آنها دارد. بوقلمون ها هرچقدر سالم تر باشند تخم های بیشتری و با کیفیت تری می گذارند. برای سالم ماندن بوقلمون ها لازم می باشد که به بهداشت محیط نگهداری رعایت شود و از غذاهای سالم تغذیه شوند.

5 – در فصل زمستان و در هنگام  سرد شدن هوا امکان تخم گذاری بوقلمون ها وجود ندارد و اکثرا بوقلمون های ماده در این زمان وارد دوره تولک شده و پرهای قدیمی خود را می ریزند و پرهای جدیدی در می آورند.

برای اینکه دوره تخم گذاری بوقلمون ها افزایش یابد، تا رسیدن فصل زمستان می توانید  آب پنیر به جیره غذایی آنها اضافه کنید و این موجب افزایش مقاومت بدن آنها در برابر سرما می شود و هم مدت زمان تخم گذاری آنها را افزایش می دهد.

پیشنهاد میکنیم مقاله راه های افزایش تخمگذاری بوقلمون را نیز مطالعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی عوامل مختلفی که بر تخم گذاری بوقلمون تاثیر دارند پرداختیم. شما نیز سوالات و نظرات خود را از قسمت دیدگاه ها برای ما بنویسید.

نوشته های مشابه

‫40 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از مطالب خوبتون
    یه سوال دارم اگه کمک کنید ممنون میشم
    من چندتا بوقلمون برنز دارم که از دستگاه جوجه کشی متولد شدن و مادر طبیعی نداشتن، آیا این بوقلمون ها کرچ میشن یا تولد مصنوعی ربطی به کرچ شدن یا نشدن اونها نداره. باتشکر فراوان

  2. سلام من دوتا بقلمون ماده برنز دوسال دارم تاز اومدن تخم یکیشون‌تخمشم بدون پوست ولی اون یکی نه سالم یه نر براشون خریدم جوجه بهار نمی دونم نرش نطفه دار یانه

    1. سلام . کمبود کلسیم دارن از داروخانه دامپزشکی قطره کلسیم بخرید براشون . مشخص نمیشه

  3. سلام من سه تا بوقلمون ماده دارم یک نر همشون محلی برنز بعد همه کسایی ک بوقلمون داشتن بمن گفتن مادها با برادرشون هیچ وقت جفتگیری نمیکنن تخم رو شکستم نطفه ندیدم نر همسایه رو اوردم جفتگیری کردن الان میخوام بدونم همین یکبار کافیه یا باز هم باید جفت گیری کنن با توجه به تجربه کسایی ک بوقلمون داشتن میگن ک یکبار کافیه ولی من شک دارم

    1. سلام چطور متوجه شدین که نطفه ندارن ؟تا تخم رو زیر پرنده نذارید یا اینکه توی دستگاه نذارید و 7 روز نگذره مشخص نمیشه که . برای هر بار جفت گیری صحیح تا 4 یا 5 روز تخم ها نطفه دارن

    1. بهترین کار اینه هر زمان احساس کردید پرنده ای مریضه از سایر پرنده ها جداشت کنید ( در واقع کار قرنطینه سازی انجام بدید )
      بعضی بیماری ها ممکنه منتقل بشه

  4. سلام من دو تا بوغلمونبرنزه ماده دارم الان تخم میکنند اگه یه نر تهیه کنم تخمها کی نطفه دار میشه الان ۳تا تخم گذاشته با تشکر.

  5. سلام من یک بوقلمون ماده دارم و الان یک سال و چهار ماه دارد ولی در این یک سال تخم نگذاشته به نظر شما چرا تخم نمیزاره

    1. اگر محیطتون سرده احتمالا دلیلش همین باشه
      روزها هم کوتاه شده
      بهتر که تا بهار صبر کنید در فصل بهار تغذیه کافی حاوی کلسیم و پروتئین بهش بدین

    1. معمولا تا 3 یا 4 سالگی بیشترین بازدهی تخم گذاری رو دارن، بعدش کم کم قدرت تخم گذاری رو از دست میدن

  6. سلام من دوتا بوقلمون دارم یکی ماده یکی نر هستش تا الان ندیدم که جفت گیری کنند تخم نمیذاره

    1. سلام نژادشون چیه ؟ برخی نژاد ها به خاطر سنگین وزنی و پاهای کوتاه توانایی جفت گیری ندارند
      سن پرنده ماده رو میدونید ؟ بعد از 6 تا 7 ماهگی تخم میذارن

  7. سلام من دوتا ماده دارم یک بار جفت گیری کردن ولی هیچ تخمی نکردن و کرچ شدن البتع یکیشون ولی نر پلوشون نبود ازچند نفر پرسیدم گفت که تخمدان ندارن و خراب

  8. سلام من دوتا بوقلمون ماده و یک نر دارم یکی از ماده ها یک روز در میان تخم گذاری میکنه الان از ۲۰ تا هم بیشتر تخم گذاشته ولی تا الان ندیدم با نر جفت گیری کنه از کجا بفهمم تخم ها نطفه داره

    1. سلام
      تشخیص اینکه تخم نطفه دار هست یا نه برای شما شاید کار سختی باشه چون رگه ای اصلا دیده نمیشه و باید تخم بشکنه
      باید نشون فرد با تجربه بدید تخم رو

  9. سلام خسته نباشید من 4تا بوقلمون دارم دوتا نر دوتا ماده یکی از ماده ها 2ساله و بقیه 10ماهه تغریبا .یکی از ماده های 10ماهه چن وقت پیش شروع به تخم گذاری کرد و بعد 14تخم کرچ شد
    ولی ماده 2ساله هنوز تخم گذاری نکرده در صورتی ک یکی از نر ها جفت گیری میکنه باهاش

  10. سلام خسته نباشید . من 9 عدد بوقلمون ماده هام نژاد برنز انگلیسی هستن و نرهام نژاد v1 فرانسوی . 2 عدد نر و 7 عدد ماده دارم . یک نر 3 دارم و ماده ها و یک نر دیگر 2 ساله . نر ها سینه پهن میکنن ولی جفتگیری نمیکنن و تخم هم نمیگذارن . تغذیشون هم این دو ماه اخیر فقط برنج سبزی و کلا ضایعات خانگی بوده ولی قبل از اون فقط دانه مولد میخوردن. به نظرتون دلیل تخم نکردنشون چی هستش ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس