نحوه جمع آوری و نگهداری از تخم نطفه دار شترمرغ

نکات مهم انبار کردن تخم نطفه دار شترمرغ

شترمرغ هایی که از آنها برای تولید تخم نگهداری می شود یا همان شترمرغ های مولد، نیازمند مراقبت هایی هستند تا به موقع تخم هایی که می گذارند جمع آوری شوند.

در جمع آوری و ذخیره تخم ها تا قبل از قرار دادن آن ها در دستگاه جوجه کشی باید نهایت دقت را به کار برد و نکات و مواردی را رعایت کرد.

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی چگونگی جمع آوری و نگهداری از تخم های نطفه دار شترمرغ پرداخته ایم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
» امکان جوجه کشی از 64 عدد تخم نطفه دار شتر مرغ
» دارای کنترلر هوشمند و پیشرفته
» دارای فن های دائم کار
قیمت : 34,000,000تومان

نگهداری از شترمرغ برای تهیه تخم نطفه دار این پرنده ها

یکی از عوامل موثر بر تخمگذاری شترمرغ، تغذیه این پرنده ها می باشد. در پرورش شترمرغ به صورت صنعتی، پس از 18 ماهگی این پرنده ها آنها را با جیره غذایی مولد تغذیه می نمایند تا در نتیجه در دوره تولید مثل، درصد نطفه دار بودن تخم ها افزایش یابد. جیره های غذایی مقوی و مغذی می توانند تاثیر مهمی بر تخم گذاری پرنده داشته باشند و شترمرغ های مولد را در بالاترین میزان و توانایی تخم گذاری قرار دهند.

نگهداری از شترمرغ برای تهیه تخم نطفه دار این پرنده ها - چیکن هچ

اگر میزان مواد مغذی در جیره غذایی این پرنده کم باشد، امکان نطفه دار بودن تخم ها نیز به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین تغذیه اشتباه این پرنده عواقب بسیاری دارد که در مقاله عواقب تغذیه اشتباه در پرورش شترمرغ به آن مفصل پرداخته ایم. یکی از مواد ضروری برای عملکرد بهتر شتر مرغ ها در زمان جفت گیری و در دوران تولید مثل، کلسیم می باشد. این ماده تاثیر مستقیمی روی ارگان و دستگاه تولید مثلی شترمرغ ها دارد. کلسیم می تواند کم کاری و ناتوانی بیضه شترمرغ ها را تا حدودی تقویت و رفع نماید.

اهمیت ذخیره سازی تخم های شترمرغ

در سالن های پرورش شترمرغ صنعتی تخم شترمرغ ها را تا پایان فصل تخمگذاری جمع آوری کرده و با توجه به تعداد و ظرفیت ماشین جوجه کشی شترمرغ اقدام به ذخیره سازی آنها می نمایند. اما نکته ای که قابل اهمیت می باشد مدت زمان نگهداری این تخم ها مخصوصا تخم های نطفه دار می باشد. این تخم ها را در نهایت 3 تا 4 روز می توان در دمای 17 درجه نگهداری و ذخیره کرد و اگر بیش از این مدت از زمان نگهداری تخم های شترمرغ بگذرد، احتمال زنده ماند نطفه درون تخم و جوجه کشی از تخم پایین می آید. یعنی با گذشت زمان کیفیت تخم های تولید شده به تدریج کاهش می یابد و احتمال جوجه کشی از آنها کمتر می شود.

توجه به این نکته نیز اهمیت بسیاری دارد که اگر رطوبت سالن نگهداری و یا محل ذخیره کردن تخم شتر مرغ مناسب نباشد احتمال این وجود دارد که آب موجود در داخل تخم تبخیر گردد. برای جلوگیری از این موضوع باید رطوبت محل انبار کردن تخم ها 60 الی 70 درصد باشد.

نکاتی درباره جمع آوری تخم ها

توجه داشته باشید که اگر تخم ها را به طور مرتب جمع آوری نکنید، احتمال اینکه به تخم ها آسیب برسد بسیار زیاد می باشد. به عنوان مثال تابش آفتاب، می تواند موجب خراب شدن تخم شتر مرغ شود. همچنین احتمال اینکه تخم ها زیر پای شترمرغ له شوند نیز وجود دارد.

پس از جمع کردن تخم ها تا قبل از زمانی که در درون ماشین جوجه کشی قرار دهید، باید حتماً هر روز 4 مرتبه این تخم ها را بچرخانید تا مانع از چسبیدن زرده یا نطفه به دیواره تخم شود.

بهترین روش برای ذخیره کردن تخم های نطفه دار، در حالت افقی قرار دادن آنها می باشد.

نگهداری از تخم ها تا قبل از قرار دادن درون دستگاه جوجه کشی، به اندازه خود فرآیند جوجه کشی مهم می باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که اگر تخم های نطفه دار را از جای دیگری خریداری می کنید، حتما باید پس از خرید و قبل از انتقال به دستگاه جوجه کشی 24 ساعت این تخم ها در حالت استراحت باشند.

احتمال این وجود دارد که در اثر برخورد با مدفوع پرنده، تخم نطفه دار کثیف شود. مدفوع شترمرغ دارای میکروب هایی می باشد که می توانند به راحتی از منافذ پوسته تخم عبور کنند.

دانستن این نکته خالی از لطف نیست که نباید هیچگاه برای تمیز کردن تخم از آلودگی آن را بشویید، زیرا سرعت انتقال آلودگی از بیرون به درون تخم را افزایش می دهد.

برای پاک کردن تخم های نطفه دار از آلودگی می توان از یک برس خیلی نرم بکارگیری کرد. یکی از مشکلاتی که تخم های آلوده دارند، پایین بودن قابلیت هچ آنها است.

شترمرغ ها به طور ذاتی در فضاهای باز تخم گذاری می نمایند و فرآیند جمع کردن تخم آنها به طور دستی انجام می گردد. این پرنده ها به طور معمول در ساعت 3 تا 8 بعد از ظهر تخم می گذارند و بهتر می باشد در این مدت در مجاورت و نزدیکی آنها حضور داشته باشید تا بتوانید به موقع تخم ها را جمع آوری نمایید.

تخم شترمرغ را باید در صندوق هایی با بستر نرم قرار داد تا دچار شکستگی نشوند و همچنین آنها را باید از سرما و تابش مستقیم نور خورشید محافظت نمود.

محل ذخیره سازی تخم ها

محلی که تخم ها در آن ذخیره شده اند، باید به دور از تابش مستقیم خورشید باشد و همانطور که در قسمت های قبل به آن اشاره کردیم دما و رطوبت در آن در حالت مناسب تنظیم گردند.

محل ذخیره سازی تخم ها - چیکن هچ

همچنین بسیار مهم است که در این انبار از ورود عوامل خارجی مانند حیوانات شکارچی و یا هر حیوانی که می تواند به تخم ها آسیب بزند جلوگیری صورت بگیرد.

نکته دیگر در مورد محل ذخیره کردن تخم های نطفه دار شتر مرغ، این است که این محیط نیز نباید آلوده باشد و در آن باید تمامی موارد بهداشتی رعایت گردد. زیرا انبار کردن تخم های نطفه دار در محیط های آلوده منجر به آلوده شدن تخم ها نیز می گردد.

سخن آخر

در این مقاله از سایت چیکن هچ به بررسی نکات مهم درباره چگونگی جمع آوری و انبار کردن تخم های نطفه دار شترمرغ قبل از قرار دادن آنها در دستگاه جوجه کشی پرداختیم. پیشنهاد میکنم مقاله آموزش جوجه کشی از شترمرغ را نیز مطالعه کنید. همچنین شما اگر شیوه خاصی برای نگه داری از تخم های نطفه دار شترمرغ انجام میدهید، خوشحال میشویم آن را با سایر کاربران در بخش کامنت ها به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس