علت ریزش پر مرغ | نحوه درمان و جلوگیری

علت اصلی ریزش پر در مرغ ها

اگر به لانه مرغ های خود بروید و دسته ای از پرهای مرغ را روی زمین ببینید، وحشت نکنید.

دلایل زیادی وجود دارند که ممکن است مرغ به خاطر آن ها پر های خود را از دست بدهد، اما در مورد بیشترشان جای نگرانی وجود ندارد.

ما در این مقاله از سایت چیکن هچ رایج ترین دلایل ریزش پر در مرغ ها و کارهایی که می توانید برای جلوگیری از ریزش این پرها انجام دهید را مورد بررسی قرار داده ایم. همراه ما باشید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای درصد موفقیت بسیار بالا در جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ
» مجهز به سیستم اتوماتیک انتخاب پرنده
» بهره گیری از سنسور SHT نسل 4 فوق پیشرفته
قیمت : 7,100,000تومان

پرهای کدام قسمت بدن مرغ احتمال دارد بریزند؟

ریزش پر قسمت های مختلف بدن مرغ بستگی به دلیل ریزش پرها دارد. اما اکثرا پرهای قسمت های پشت بدن، گردن، قسمت پایین نزدیک مقعد مرغ و قفسه سینه می ریزند.

در ادامه به بررسی دلایل مختلف ریزش پر مرغ ها و راه های مقابله با آن می پردازیم.

تولک رفتن مرغ

تولک رفتن یک فرآیند طبیعی می باشد که برای همه مرغ ها اتفاق می افتد.

این فرایند باعث توقف تولید تخم توسط مرغ و ریختن پرهای سینه، گردن، سر، قسمت پشتی بدن و بال ها می شود.

این یک دوره ضروری برای احیای دوباره پرها، اسکلت و تخمدان مرغ می باشد.

تولک رفتن اکثراً در بیشتر مناطق در فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد.

مدت این دوره به نوع نژاد مرغ بستگی داشته و بعضی از مرغ ها به سرعت از آن عبور می کنند و ریزش پر آن ها فقط چند هفته طول می کشد. در حالی که مرغ های دیگر ممکن است چند ماه به طول بیانجامد.

تولک رفتن مرغ - چیکن هج

این فرآیند در بیشتر موارد در پاییزو با کوتاه شدن طول روز اتفاق می افتد . اگر در فصل پاییز پرهای مرغ شما بریزد، و دلیل دیگری برای ریزش پرها وجود نداشته باشد، در این صورت به احتمال زیاد ریزش پر ها به دلیل تولک رفتن می باشد.

متاسفانه کارهای زیادی برای کنترل  تولک رفتن نمی توانیم انجام دهیم.

شما می توانید غذایی با پروتئین و چربی بالا در اختیار مرغ ها قرار دهید اما وادار کردن مرغ ها به داشتن تولک خیلی سریع اصلا توصیه نمی شود. چون باید مرغ ها بعد از یک دوره طولانی تخمگذاری استراحت کرده و بهبود یابند.

فرزند پروری

بعضی وقت ها خود مرغ ها پرهای خودشان را میکشند. این زمانی اتفاق می افتد که می خواهند از تخم های خود به طور طبیعی جوجه کشی کنند.

همانطور که میدانید جوجه کشی از تخم ها به دو روش طبیعی و یا با استفاده از دستگاه جوجه کشی انجام می شود. در روش طبیعی که مرغ می خواهد روی تخم های خود بخوابد گاهاً پرهای خود را می کشد.

اکثراً دلیل این کار برای ساختن لانه می باشد که به آن ها کمک می کند تا تخم هایشان را گرم نگه دارند.

در این مورد هم نمیتوانیم کار زیادی انجام دهیم. اگر بخواهید که مرغ مورد نظر روی تخم های خود بخوابند و به طور طبیعی جوجه کشی کنند در این صورت به احتمال زیاد بعضی از پرهای خود را خواهند کند. در غیر این صورت تخم ها را از دسترس پرنده خارج کنید تا جوجه کشی طبیعی صورت نگیرد.

قلمروطلبی و تسلط

قلدری و سایر مسائل مربوط به سلطه و ترتیب آن در گله از عواملی می باشند که منجر به  ریزش پرهای مرغ ها می شود.

اگر شما به تازگی به گله خود چندین مرغ جدید آورده اید و یا مرغ هایی با تنوع سنی، نژادی و تمایلاتی دارید، در صورت مشاهده ی پر ها روی زمین تعجب نکنید.

به طور کلی اگر مرغ ها نقطه ضعفی در گله ببینند به همدیگر زور می گویند.

برای مثال  مرغ هایی که رده ی بالایی در گله دارند، عموما با کشیدن پرهای دیگر مرغ ها تسلط خود را اعلام می کنند.

مسائل قلدری و تسلط در پر ریزی مرغ - چیکن هچ

اگر شما خون خشک شده روی پوست مرغ دیدید و یا مرغ شما رفتار مضطربانه و گوشه گیرانه ای از خود نشان داد به احتمال زیاد ریختن پرهایش به دلیل قلدری دیگر مرغ ها بوده است.

برای رفع این مشکل می توانید مرغ های زورگو را از گله برای مدتی جدا کنید.

همچنین ازدحام زیاد مرغ ها، بی حوصلگی و خستگی مرغ از دلایل دیگر قلدری می باشد.

شپش

تمیز بودن محل زندگی مرغ می تواند از عوامل مهم برای جلوگیری از ریزش پرهای این پرنده باشد. اگر بهداشت لانه و گله رعایت نشود شاهد شپش زدن در مرغ ها خواهیم بود. شپش ها به ساقه های پر مرغ حمله و برای زنده ماند از کراتین این قسمت تغذیه می کنند.

برای مقابله با این موضوع حتما لانه و حیاط یا سالن پرورش مرغ ها را تمیز نگه دارید. همچنین می توانید مرغ خود را در آب گرم همراه سرکه ونمک بشورید که این کار باعث از بین رفتن و نابودی شپش ها می شود.

عفونت قارچی

به دلیل ابتلا به بیماری های قارچی، پوست مرغ دچار خارش می شود که  در پی این خارش، مرغ خود زنی کرده و پرهای خود را می کشد.

جهت درمان و جلوگیری از این موضوع می توانید مرغ خود را نزد دامپزشک ببرید. سپس اطمینان حاصل کنید که لانه تمیز است و آب و غذای در دسترس مرغ ها هم تمیز می باشد.

همچنین می توانید چند قاشق سرکه سیب به آب مورد استفاده مرغ ها اضافه کنید.

جفت گیری

علاوه بر تمام دلایل گفته شده، جفت گیری مکرر هم می تواند باعث ریزش پرهای مرغ از ناحیه ی گردن و سر بشود. البته پس از دوران جفت گیری پر ها دوباره رشد می کنند.

برای حل این موضوع می توانید نسبت خروس به مرغ ها را در گله خود بررسی کنید. نسبت مناسب برای گله، یک خروس به ازای تقریبا 5 تا 10 مرغ می باشد.

کمبود پروتئین

کمبود پروتئین در جیره غذایی یکی از دلیل مهم ریختن پرهای مرغ می باشد.همچنین وجود انواع مواد معدنی و ویتامین ها هم در غذای مرغ بسیار ضروری است.

برای رفع این مشکل، اگر جیره غذایی آماده می خرید به مارک و شرکت تولید کننده آن توجه کنید و از جاهای معتبر خریداری کنید. توجه کنید که مرغ ها با توجه به سن، جنسیت، تخمگذاری و سطح فعالیت به مقدار پروتئین متفاوتی نیاز دارند.

همچنین می توانید به غذای مرغ خوراکی های دارای پروتئین بالا اضافه کنید.

تغییر در رژیم غذایی

اگر حتی در صورتی که شما در تغذیه مرغ های خود دقت زیادی بکنید، هرگونه تغییر در برنامه غذایی مرغ ها می تواند به طور تصادفی باعث ریزش پر های مرغ شما بشود. شما باید مراقب باشید تا رژیم غذایی مرغ ها را خیلی سریع تغییر ندهید. و فقط در صورت ضرورت اقدام به تغییر در رژیم غذایی مرغ کنید.

جوندگان

در موارد نادری ممکن است حیوانات جونده مرغ های ما را دنبال کنند. در این صورت احتمالاً شما شاهد این باشید که پر های مرغ ناقص می باشد و انگار انتها ندارد. بیشتر جوندگان به دنبال تخم های مرغ می روند و اگر این جوندگان بزرگ باشند بعضی وقت ها به دنبال مرغ ها هم می افتند .

همچنین این جوندگان، هنگامی که مرغ ها در خواب هستند، پرهای آن ها را می جویند. حتی در برخی از مواقع پرهای مرغ ها را می کشند تا از آن ها در ساخت لانه خود استفاده کنند.

برای مقابله با این موضوع مطمئن شوید که هر شب در لانه را به درستی می بندید و اطمینان حاصل کنید که لانه یا قفس مرغ ها سالم و بدون دریچه ی بزرگ جهت رد شدن جوندگان باشد.

ریزش پرها در هنگام بلوغ جوجه ها

ریزش پرها در هنگام بلوغ جوجه ها - چیکن هچ

این یک رفتار طبیعی بوده و چون پرهای جوجه ها نازک می باشند، در هنگام بلوغ این پر ها ریزش می کنند و پرهای جدید تر و قوی تری به جایشان رشد می کنند.

شرایط محیطی نامناسب

برخی شرایطی که در مرغ ها استرس ایجاد می کنند می توانند باعث ریزش پرهای مرغ شوند. اگر محیط مرغداری شما بسیار گرم است می توانید از سایه بان ها استفاده کنید.

اگر به دلیل سرمای زیاد مرغ ها استرس دارند می توانید محیط را با استفاده از روش های مختلف گرمتر کنید. همچنین کمبود آب و غذا ی کافی هم می تواند باعث ایجاد استرس در مرغ ها شود که  برای رفع این موضوع سعی کنید همیشه آب و غذای سالم و تمیز و کافی در اختیار مرغ ها قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت چیکن هچ، ما دلایل مختلف ریزش پرهای مرغ و راه های جلوگیری و رفع این مشکل را بررسی کردیم. شما نیز می توانید از قسمت دیدگاه ها نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫32 دیدگاه ها

  1. سلام من یه مرغ مینا دارم که یه مودت بهش دارو میدادم دکتر گفته بود باید بریزی دهنش الان چند ماه رو دست تم نمیاد حرف هم نمیزنه

    1. سلام دوست عزیز
      این می تونه به خاطر استرس ناشی از بیماری باشه
      که این حالتو تو پرنده ایجاد کرده
      بعد از اینکه بیماریش بهبود پیدا کرد باید دوباره سعی کنی باهاش ارتباط برقرار کنی تا بهت اعتماد کنه
      و استرسش کمتر بشه

  2. دو ماهش هست
    پرهای بزرگه بالش میریزه
    خیلی هم نامرتبه
    پاهاش هم پرانزی به داخل شده
    از یک ماهگی کم کم اینطوری شد
    الانم بدتر شده
    علتش چی میتونه باشه
    غذاشونم خوبه
    ویتامینم میدم بهشون
    از جوجگی هم پیش خودم بودن جونور ندارن با دستگاه جوجه کشی در اومدن از تخم
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام دوست عزیز
      دلایل مختلفی میتونه داشته باشه
      مثل کمبود ویتامین و سوء تغذیه
      ابتلا به بیماری برفک ، مارک نیوکاسل نگهداری تو بستر نامناسب و …
      فضلش رو چک کن ببین تغییر رنگ داده؟

      1. سلام خسته نباشین
        فضلش عادیه ولی یه وقتایی قهوه ایه شل میشه بو ام داره..
        من غذا برنج و گندم و ذرت و کاهو و میوه و ارزن میریزم براشون
        ویتامینم میدم..جاشونم تمیز میکنم فقط زمین جاشون کاشیه..ینی خاک ندارن

        1. سلام ممنون
          اگه فضلش بوی شدید میده نشون دهنده عفونته البته بستگی به غذایی هم که بهش میدی بستگی داره
          بهتره تو بستر هم براشون پوشال نرم بذاری
          بعدا برا پاهاشون ایجاد مشکل میکنه

  3. سلام خسته نباشید من دو هفتس جوجه رنگی خریدم الان متوجه شدم که پرهای یه قسمت گردن یکی از جوجه ها کامل ریخته طوری که پوستش کامل مشخصه.غذاشونم تغییر ندادم همونه فضله اش هم همونه ولی جوجه خیلی لاغر تر شده بنظرم موهای پاهاشم ریخته
    علت چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید

  4. سلام وقت بخیر.میگم من دوتا مرغ و یدونه خروس دارم.خروسم سه چهار هفته پیش از ناحیه پشت شروع به ریختن پر کرد و بعد اون مرغ ها از ناحیه روی بال شروع به ریختن پر کردند.الان پشت خروس تقریبا کچل شده. و از بال مرغ ها هفت هشت تا پرریخته.اینم بگم که نزدیک به دوهفته هست که خروس درست غذا نمیخوره و لاغر شده.اگه میشه علت و چگونگی درمان رو به من بگید.ممنون🙏🙏

  5. سلام من دو تا جوجه رنگی دارم که نزدیک ۲۰ روزه خریدم جوجه صورتی از اول جنب و جوشش نسبت به جوجه سبزه بهتر بوده الانم رشد صورتیه خوبه ولی سبزه انگار دیر تر رشد میکنه جثه سبزه هم کوچیک تر از صورتیس بعد یه قسمت دایره ای شکل بالای بال جوجه سبزه پراش ریخته یعنی پوستش معلومه به خاطر چی میتونه باشه
    لطفا جواب بدید خیلی مهمه ممنون

    1. سلام غذاشون چیه ؟ براشون مولتی ویتامین و کلسیم از داروخانه دامپزشکی بخر . دان مخصوص هم بخر.

  6. سلام من ۶ عدد مرغ دارم که پر ۲ تا از اونا ریزش داره و یکی از مرغام بیشتر ریزش داره تا یکی دیگه
    بیشتر از قسمت گردن هستش
    میشه لطفا راه نمایی کنید

  7. سلام من دوتا جوجه رنگی تازه خریدم ۶روزه خریدم بزرگ نشدن و پر های یکی از آنها داره می‌ریزه باید چکار کنم
    هنوز برای مولتی ویتامین نگرفتم چون مولتی ویتامین پرندگان کوچک و مولتی ویتامین مرغ فروشنده داشت کدوم بگیرم بهتره

  8. سلام.وقتتون بخیر. من مرغام گندم نمیخورن. علتش چیه؟! این مدلیشو ندیده بودم.ولی ذرت رو میخورن با میل. نمیخوام ذرت بدم بهشون تراریخته س. گندم میخوام بخورن ک نمیخورن. چیکار کنم؟ از جوجگی خودم بزرگشون کردم

    1. سلام
      خوب دیدی این مدلیشم ! تجربه همینجوری بدس میاد ! پلت بخر ارزونترم در میاد ! پلت مرغ تخم گذار برا اینکار بهتره ، متوجه هم نمیشه چیه همشو میخوره

  9. سلام من یه مرغ و یه خروس دارم بعلت جفت گیری زیاد خروس باعث شد زیر بال مرغ زخمی بشه و پرهای پشت اش بریزه مجبور شدم خروس رو جدا کنم الان بعد از چند ماه زخم زیر بال خوب شده ولی پرهای پشت مرغ در نیومده و پرهای کتف مرغ هم ریخته و پوستش سرخ شده بنظرتون علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام
      اون قسمت رو دقیق بررسی کن ببین پشه ای شپشی چیزی نداره ؟ امکان داره که قارچ هم گرفته باشه (به امکان زیاد از جفتگیری نبوده مشکل) باید پماد مخصوص بزنید
      حتما هم براش مولتی ویتامین مخصوص طیور از داروخانه دامپزشکی بخر
      اون پمادم داروخانه دامپزشکی میده بهت

  10. سلام من ۶تا مرغ دارم ک چند ماهی هست فقط پر یکی از اونها ریخته. بیشتر قسمت پشت. و مرغ بیمار با بقیه مرغا ها در ارتباطه ولی بیماری رو به بقیه منتقل نکرده و تو دوره تولک هم نیست چون همچنان در حال تخمگذاریه
    بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟ و باید چطوری درمان کنم
    یه مشکل دیگه هم که داره چند ماه قبلتر از ریزش پر ها قسمت انصال انگشتهای پا ورم شدید کرده و همچنان متورمه

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید
      براش مکمل کلسیم تهیه کنید غذای مخصوص مرغ تخم گذار براشون بخرید
      پاش رو با آب ولرم بشورید اگه زخمه روش پماد تتراسایکلین بزنید

  11. باسلام مرغهای من و خروس که جمعا ۷تا هستن تمام پاهاشون ریخته نزدیک شیش ماهه عات چیست

    1. سلام چه غذایی بهشون میدین ؟
      براشون کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص بگیرید از داروخانه دامپزشکی

  12. سلام ببخشیدمن اصفهان هستم حدود۱۰ عددمرغ تخم گذاردارم میشه راهنماییم کنیدازکجادانه باکیفیت تهیه کنم ممنونم

    1. سلام، امیر جان اصفهان جایی رو سراغ ندارم خودت باید بگردی فروشنده زیاد هست تو نت هم میتونی پیدا کنی مثل نیاز روز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس