راه های تعیین جنسیت جوجه در خانه

تعیین جنسیت جوجه های یک روزه برای مرغداری و پرورشگاه های مرغ تخمگذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا کنون روش های زیادی برای این منظور به کار گرفته شده اما هیچ روشی به جز تست DNA و آزمایش خون، نتوانسته با خطای صفر درصد، جنسیت دقیق جوجه ها را مشخص نماید.

در این مقاله از چیکن هچ سایر روش های خانگی تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس آورده شده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای شانه های مخصوص برای جوجه کشی از تخم مرغ و سایر طیور بومی
» برخورداری از بدنه ی ضد ضربه و قابل شستشو
» بهره گیری از تکنولوژی SMD در مونتاژ قطعات
قیمت : 7,100,000تومان

اهمیت تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس و روش های آن

سالانه تعداد زیادی جوجه یک روزه به مرغداری ها روانه شده که در آنجا با تفکیک جنسیت، جوجه های نر و ماده از یکدیگر جدا میشوند. جوجه مرغ ها برای تخم گذاری یا مصرف گوشت پرورش می یابند اما جوجه های نر یک روزه نه تخم گذار هستند و نه برای مصارف گوشتی مورد استفاده قرار میگیرند. متاسفانه سالانه میلیارد ها جوجه خروس روانه بازار شده و یا معدوم می شوند.

در ادامه راه های اصلی تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس به طور کامل گفته شده است.

تشخیص جنسیت جوجه مرغ با استفاده از تست ژاپنی

یکی از کارآمدترین روش های تعیین جنسیت جوجه ها، روش ژاپنی یا تست کلواک است. این روش که در سال 1933 در ژاپن کشف شد، تا درصد بالایی موفقیت آمیز بود. برای این کار در ابتدا، پرنده را به آرامی در دستان خود بگیرید. جوجه را در دست خود بخوابانید به صورتی که پاهای پرنده بالا قرار گیرد، با دو انگشت شست خود، به آرامی مقعد پرنده را کمی فشار دهید.

در صورت مشاهده برآمدگی کوچک در این قسمت، پرنده شما خروس می باشد، عدم وجود این برآمدگی نشانه ماده بوده جوجه شما است.

این کار باید توسط فردی ماهر و با تجربه انجام گیرد در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن اندامهای داخلی پرنده و تلف شدن جوجه بالا است. دقت داشته باشید که تعیین جنسیت جوجه ها با این روش، 90 تا 95 درصد درست خواهد بود.

شناسایی جنسیت جوجه مرغ و خروس از روی بالها

تعیین جنسیت با مشاهده پرها، تنها برای جوجه های هم سن و از یک نژاد مناسب است. به این منظور، بال جوجه را به آرامی باز کنید به صورتی که تمام پرها مانند بادبزن نمایان شود. در جوجه مرغ ها پر با سرعت بیشتری رشد میکند، داشتن پرهای بزرگ و کوچک و نامرتب نشانه ماده بودن جوجه است.

شناسایی جنسیت جوجه مرغ و خروس از روی بالها - چیکن هچ

وجود پرهای صاف و با رشد متناسب، نشان میدهد که جوجه شما یک خروس است. این روش نیز با 90 درصد موفقیت یکی از راه های تشخیص جنسیت جوجه ها میباشد. روش تشخیص جنسیت با بالهای جوجه تا قبل از یک هفتگی مناسب است، پس از این مدت بالها رشد کرده و تشخیص را با مشکل مواجه میکند.

تغذیه جوجه ها نیز تاثیر زیادی بر رشد پرها خواهد داشت.

تفکیک جنسیت از روی پاهای جوجه

برای این منظور لازم است تا جوجه ها دقیقا از یک نژاد و هم سن باشند، در صورتی که قطر انگشتان و پای یک جوجه از دیگری بزرگتر بود، آن جوجه، خروس است. این روش کاربرد زیادی نداشته و نسبت به روش های گفته شده، دقت بسیار کمتری دارد.

چنانچه سن جوجه مرغ بالاتر باشد، پای بزرگتری از خروس خواهد داشت و این روش با خطا روبرو می شود.

همچنین در سن یک ماهگی، خار پا در جوجه خروس ها رشد کرده و تشخیص آنها از یکدیگر ساده تر خواهد بود.

تعیین جنسیت از روی مشخصات ظاهری (پس از یک ماهگی)

با گذراندن سن یک ماهگی، تفاوت های ظاهری جوجه ها از یکدیگر کمی بیشتر خواهد شد، در این سن، جوجه خروس ها جثه بزرگتری از مرغ داشته دارند و قابل تشخیص خواهند بود.

جوجه مرغ در این سن پرهای تیره تری در اطراف گردن خود داشته و پرهای رشد کرده بر روی کمرشان نیز دارای نوکی پهن و گرد می باشد، این در حالی است که پرهای کمر در جوجه خروس، دارای نوک تیر و براق است.

تعیین جنسیت از روی مشخصات ظاهری (پس از یک ماهگی) - چیکن هچ

تاج بالای سر جوجه نر، رشد بیشتری داشته و به رنگ قر مز است، علاوه بر آن، در زیر نوک پرنده دو ریش کوچک قرمز رنگ نیز مشاهده میشود.

درصد خطای تمام این موارد بسیار بالا بوده و با تفاوت سن و نژاد جوجه ها، به هیچ عنوان قابل شناسایی نخواهد بود.

تعیین جنسیت جوجه از روی حرکات پا

برخی از افراد بر این عقیده اند که با گرفتن جوجه ها در دست و یا آویزان کردن آنها از گردن، با مشاهده از حرکات پای پرنده، جنسیت جوجه ها مشخص خواهد شد. این روش ها به هیچ عنوان صحیح نبوده و حتی ممکن است به مرگ و آسیب دیدن پرنده منجر شود.

آویزان کردن جوجه های یک یا چند روزه، برای تشخیص جنسیت جز آسیب و آزار جوجه ها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر، مطالعه مقاله علت فلج شدن پای جوجه مرغ و درمان آن خالی از لطف نخواهد بود.

تشخیص جنسیت جوجه ها قبل از جوجه کشی تخمها

متاسفانه تاکنون هیچ روشی برای تعیین جنسیت تخم مرغ های نطفه دار کشف نشده است. برخی بر این باورند که جوجه حاصل از تخم های نوک تیز خروس بوده و تخم های دایره ای، تبدیل به جوجه مرغ خواهند شد، این باور به هیچ وجه صحیح نمی باشد.

پس از مطالعات و تحقیقات فراوان، یک شرکت آلمانی در سال 2016 اعلام کرد که با کمک اشعه لیزر، توانایی تشخیص جنسیت تخم های نطفه دار را دارد.  برای این منظور باید تخم مرغ ها 3 روز درون دستگاه جوجه کشی قرار بگیرند. متاسفانه امکان استفاده از این دستگاه در ایران وجود ندارند و استفاده از آن نیز برای پرورشگاه مرغ و طیور مقرون به صرفه نخواهد بود.

جمع بندی

بهترین راه تشخیص جنسیت جوجه مرغ و خروس آن هم با کمترین ضریب خطا، راه تشخیص از روی کلواک و تشخیص از روی پرهای بال خواهد بود. تنها راه تشخیص 100 درصدی جنسیت پرنده، استفاده از تست ژنتیک در آزمایشگاه طیور و دامپزشکی ها میباشد. این کار هزینه داشته و برای مرغداری ها مقرون به صرفه نمی باشد.

این مقاله از فروشگاه چیکن هچ، به بررسی راه های یافتن جنسیت جوجه مرغ و خروس های چند روزه پرداخته است.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. مطالب عالی بود فقط جوجه من دو سه ماهش بعضی وقت‌ها آب بی‌رنگ و کش‌دار از نوکش میریزه و خیلی هم هست میخواستم بدونم خطر‌ناک

    1. غذاهایی که طبع سرد داره بهش دادی مثل کاهو و سبزیجات دیگه،بهتره دان استارتر بهش بدی،کمی قندتوی آب خوردنش بریز،مولتی ویتامین هر هفته یکبار بهش بده،اگر هم جاش سرد هست ممکنه سرماخورده باشه و جای گرم بذارش،مشکل خاصی نداره،اگر فایده نکرد ببر دامپزشک ممکنه عفونت گوارشی باشه که یه پودر سبریا هست بهت میده بریز توی آب خوردنش۵روزه خوب میشه.

  2. سلام و عرض خسته نباشید
    از مقاله های خوبتون بسیار متشکرم.
    نژادهایی که من دارم همه زینتی هستند، ابریشمی ، کوچین، سبرایت ، ایام سمانی.

    عموما بیشتر این روش ها روشون با خطای خیلی خیلی بالایی هستش.
    ممنون میشم ویدئو کلیپی از چگونگی تشخیص جنسیت جوجه از طریق کلواک نیز منتشر نمایید.
    با تشکر فراوان

  3. سلام عالی بود جوجه من وقتی مدفوع میکنه و،مدفوعش خشک میشه اونو میخوره نشانه بیماری هست؟

    1. ممنونم
      استفاده از پروبیوتیک طیور یا سرکه سیب طبیعی میتونه اشتهای پرنده رو بهتر کنه

      1. کافیست دانه مخصوص جوجه خریداری کنید و قبل مصرف کمی مرطوب کنید بسیار کار اند و رشد سریع دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس