دلایل فلج شدن مرغ و جوجه مرغ و نحوه درمان آن

علت فلج شدن ناگهانی مرغ چیست؟ چه بیماری باعث فلج شدن مرغ می شود؟ درمان فلج شدن مرغ و جوجه مرغ چه می باشد؟ پاسخ همه سوالات در این نوشته از چیکن به طور مفصل ارائه شده است پس با ما تا انتها همراه باشید تا راهکارهای درمانی در این خصوص ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی خودکار و هوشمند از تخم نطفه دار مرغ
» بهره گیری از بدنه ی قابل شستشو و مقاوم در برابر رطوبت
» دارای کفه ی مشبک برای جلوگیری از بروز مشکلات پا در جوجه ها
قیمت : 7,100,000تومان

علت فلج شدن پای مرغ

از علت فلج شدن مرغ و جوجه مرغ میتوان به موارد متعددی دسته بندی کرد که عبارتند از:

فلجی در اثر  ابتلا به بیماری

از علائم اصلی برخی از بیماری ها میتوان به فلج شدن اشاره کرد که در ادامه به پاره ای از آنها اشاره شده است.

1- بیماری بزرگ شدن مفصل خرگوشی

بیماری های مختلفی اندام حرکتی مرغ ها را هدف قرار میدهند. از این دست بیماری میتوان به عفونت مایکوپلاسما، سینوویت عفونی و بیماری بزرگ شدن مفصل خرگوشی اشاره کرد. بیماری مایکوپلاسما باعث ایجاد ترشحات در مفاصل و غلاف تاندون ها میشود. تورم مفصل خرگوشی در فصل های سرد مخصوصا زمانیکه بستر مرطوبت باشد شدت بیشتری دارد.

بیماری بزرگ شدن مفصل خرگوشی - چیکن هچ

عامل بیماری مایکوپلاسما میتواند از طریق زخم و خراش های ایجاد شده بر کف پای طیور به مفاصل پا نفوذ کند. از نشانه های این بیماری میتوان به لنگش، روی زمین خوابیدن و کم خونی و تورم مفصل خرگوشی و تورم کف پا اشاره کرد. همچنین مرغ آلوده به مایکوپلاسما فضله سبز رنگی دفع میکند. اگر محیط سرد و مرطوب باشد این بیماری به بقیه طیور با سرعت بیشتری منتقل خواهد شد.

روش های پیشگیری :

برای جلوگیری از بروز فلجی در اثر این قبیل بیماری ها، حتما بهداشت را در محل پرورش رعایت کنید و از خیس شدن بستر جلوگیری شود. استفاده از پوشال نرم تازه، نصب فن تهویه ، تعویض مرتب پوشال بستر و هم چنین واکسیناسیون و درمان به موقع پرنده های بیمار با دارو و انتی بیوتیک از جمله روش های پیشنهادی هستند.

2- بیماری مارک، نیوکاسل و …

این بیماری واگیر دار نیز یکی دیگر از عوامل فلج شدن مرغ و خروس ، جوجه های مرغ و سایر طیور میباشد. مرغ مبتلا به مارک ابتدا تعادل خود را در راه رفتن از دست میدهد. همچنین پاهای او به شکل نامتقارن یکی به عقب و دیگری به جلو کشیده میشوند. افتادگی بال ها و پایین نگه داشتن سر و گردن نیز از دیگر نشانه های این بیماری می باشد. بیماری مارک قابل پیشگیری است و میتوان با واکسن های مربطه جوجه ها را در مقابل این بیماری ایمن کرد.

دیگر بیماری هایی که بر سیستم عصبی طیور اثر منفی میگذارند همچون بیماری نیوکاسل، آنفولانزا و … نیز باعث فلج شدن اندام های حرکتی طیور میشوند و با تزریق به موقع واکسن می توان از این بیماری ها و تلفات گله پیشگیری کرد.

3). بیماری بوتولیسم در مرغ

این بیماری در اثر بلعیدن سم در مرغ و جوجه مرغ به وجود می آید.  باکتری که موجب ابتلای طیور به این بیماری می شود در محیطی که رطوبت و دمای بالایی دارد و مواد آلی موجود در آن دچار پوسیدگی است پیدا می شود.

از علائم اصلی ابتلا مرغ و جوجه مرغ به این بیماری فلجی پاها، بال ها و گردن است. از آنجایی که طیور مبتلا توانایی بلعیدن را از دست می دهند مخاط  در دهان آنها جمع می شود.

4).  آبسه کف پای مرغ (بامبل فوت)

زمانیکه مرغ یا جوجه ای پای خود را بالا می گیرد و با لنگش حرکت می کند یا حالت فلجی داشته باشد، ابتدا کف پاهای او را بررسی کنید. اگر کف پای مرغ زخمی یا درگیر درد باشد پرنده آن پای خود را بالا نگه میدارد و سعی میکند که زیاد تحرک نداشته باشد. آبسه کف پا (بامبل فوت) در اکثر طیور بروز پیدا می کند و علت آن هم به خیس و کثیف بودن بستر، سفت و سیمانی بودن بستر و وجود فضولات زیاد در کف بستر مربوط می شود.

بستر مرطوب به ضایعات شدید پا و سوختگی مفصل خرگوشی دامن میزند. توجه داشته باشید که بستر همیشه در معرض رطوبت بالاست چون آب دفع شده همراه فضولات بر روی بستر مینشیند. اگر جوجه ها درگیر اسهال باشند بستر خیلی زود خیس و رطوبت آن بالا میرود. لذا اسهال در یک گله هر چه سریعتر باید علت یابی و درمان شود. در این مقاله نحوه درمان خانگی اسهال جوجه مرغ را بخوانید.

نحوه پیشگیری و درمان :

برای جلوگیری از بروز چنین مواردی حتما بستر نگهداری آنها را تمیز و پاکیزه نگه دارید و از پوشال های نرم، خاک اره و یا تراشه های نرم چوب در بستر استفاده شده و هر چند روز یکبار نیز تعویض شود. جهت جلوگیری از خیس شدن بستر، از فن تهویه در سالن نگهداری مرغ و خروس های خود استفاده کنید.

در صورت بروز بامبل فوت و آبسه در جوجه های مرغ و یا حتی مرغ و خروس های بالغ، حتما به کمک پماد تتراسایکیلین درمان کنید و محل زخم را باندپیچی کنید. در صورت عمیق و عفونی بودن آبسه، باید توسط فرد دامپزشک جراحی و سپس محل زخم باندپیچی شود.

ناهنجاری های غیر عفونی پای طیور

در این میان میتوان به ناهنجاری های غیر عفونی پای طیور نیز اشاره کرد که در شرایط حاد امکان فلج شدن پرنده را نیز فراهم میکند در ادامه به توضیح برخی از این موارد پرداخته شده است…

ریکتز (راشیتیسم یا نرمی استخوان)

ریکتز جزو بیماری های متابولیکی محسوب می شود که در اثر کلسیمی نشدن یا معدنی شدن ناقص استخوان ها به وجود می آید. اگر برای طیور خود تغذیه نادرستی انتخاب کرده اید و کلسیم کافی، فسفر، ویتامین D3 به بدن طیور نمیرسد به زودی مبتلا به ریکتز خواهد شد.

اگر طیور شما دچار نرمی استخوان شده و دارای منقار ارتجاعی و نرم است و در ناحیه اتصال ستون فقرات گره خوردگی نمایان شود مبتلا به این بیماری شده است. این بیماری بیشتر در سنین 10 الی 14 روزگی در طیور به چشم میخورد.

دیسکوندروپلازی ساق پا

یکی از شایع ترین ناهنجاریهای اسکلتی طیور است که منجر به تغییر شکل استخوان طیور می شود دیسکوندروپلازی می باشد که علاوه بر ایجاد اختلال در راه رفتن، کاهش رشد و لنگیدن را در طیور ایجاد می کند.

کندرودیستروفی ( سوء تغذیه عضلانی طیور)

یک اختلال عمومی در رشد استخوان های بدن طیور است. در این راستا بیشتر پرندگان نر درگیر این سوء تغذیه عضلانی می شوند و در پرندگانی که سن بالایی دارند نیز پس از سن 7 هفتگی به چشم می خورد.

اگر تغذیه مصرفی طیور دارای کمبود از لحاظ برخی ویتامین ها نظیر کولین، اسید نیکوتینیک، پیریدوکسین، بیوتین، اسید فولیک است این عارضه در پاهای آنها به وجود خواهد آمد و رشد پرنده به کندی صورت خواهد گرفت.

استئوپتروز ( بیماری استخوان مرمری – پای کلفت)

رشد غیر طبیعی در ناحیه پا و یا ضخیم شدن آن را به اصطلاح استئوپتروز می گویند که در این شرایط حفره مغز استخوان های طیور باریک شده  و ناحیه کورتیکال آن نیز ضخیم می شود. این عارضه اغلب از سر کمبود روی به وجود می آید. برای این بیماری واکسن وجود دارد اما تاثیر چندانی در مقاوم سازی مرغ در مقابل آن ندارد.

شکستن خود به خودی استخوان طیور

اگر طیور خود را در قفس پرورش می دهید با بروز خستگی در آنها و هنگام جابجایی و گرفتن دچار شکستگی خود به خود استخوان ها خواهند شد. این عارضه نیز بیشتر در جوجه های در آخرین مراحل رشد خود رخ می دهد شما می توانید با انتخاب یک جیره غذایی مناسب از بروز این عارضه جلوگیری کنید.

التهاب کف پا

اگر طیور با کمبود بیوتین در تغذیه خود مواجه باشند و به تعیین بستر مناسب برای آنها دقت کافی نشود به التهاب کف پا دچار خواهند شد. لازم به ذکر است اگر بستر تعیین شده مرطوب باشد با چسبیدن به کف پای پرنده ترک خوردن، پوسته پوسته شدن و خشکی در آن نمایان خواهد شد. همچنین امکان درگیر شدن با عفونت شدید و خونریزی نیز وجود دارد.

برای درمان موارد ذکر شده در قسمت ناهنجاریهای غیر عفونی نیاز به دامپزشک وجود دارد و با درمان خانگی نمی توان به نتیجه رسید.

5- ژنتیک

اگر مرغ و خروس های مولد رابطه خویشاوندی نزدیکی با هم داشته باشند، احتمال درگیری جوجه های حاصل به مشکلات ژنتیکی از جمله ناهنجاری های پا زیاد میباشد. به همین خاطر توصیه میشود که از همخونی در گله جلوگیری به عمل آید. بهترین راه حل استفاده از خروس غریبه در گله مولد است و هم چنین جوجه های نر متولد شده را فروخته و جوجه های نر غریبه را جایگزین کنید تا اگر قصد توسعه گله مولد را دارید، در آینده با جوجه های فلج و ناقص مواجه نشوید.

6- نگهداری در بستر شیب دار و لغزنده

جوجه های تازه متولد شده پاهای ضعیف و غضروفی مانندی دارند و در صورتی که در بستر شیب دار و به خصوص لغزنده نگهداری شوند، به دلیل فشار آوردن به پنجه های پا جهت حفظ تعادل و یا فشار به یکی از مفاصل، دچار کجی پا در آینده نه چندان دور می شوند که درمان آن نیز زمان بر و هزینه بر خواهد بود.

بنابراین اگر قصد جوجه کشی دارید، حتما بستر مناسبی را برای جوجه ها فراهم آورید که کاملا نرم و تمیز باشد و هیچ گونه شیبی نیز نداشته باشد.

روش های پیشگیری :

فراهم کردن شرایط فوق بهترین روش پیشگیری می باشد و در صورت مشاهده چنین جوجه هایی حتما جهت درمان و آتل بندی به دامپزشک و متخصص طیور مراجعه شود. در غیر این صورت با بزرگ شدن جوجه ها و استخوانی شدن پاها، درمان آن مشکل و حتی غیر ممکن خواهد بود.

فلجی در اثر مسمومیت

تماس و خوردن جلبک، یاس زرد و یا فلزات سنگین منجر به مسومیت در مرغ و جوجه مرغ می شود.

مسمومیت با جلبک

سیانوباکتری ها یک جلبک سبز آبی است که از خود سمومی تولید میکند که موجب مرگ جوجه مرغ می شود. خوردن هر نوع آب راکدی که در آبخوری پرنده، سطل، حوضچه، دریاچه و … جلبک بسته امکان مسمومیت طیور را فراهم میکند.

سیانوباکتری دو نوع سم تولید میکند که یکی از آنها بر روی کبد و دیگری سیستم عصبی جوجه ها را هدف قرار میدهد. 

مسمومیت با یاس زرد

خوردن یاس زرد نیز منجر به مسمومیت می شود که علائم اولیه آن میتوان به اسهال، بیحالی و در نهایت فلجی اشاره کرد چنانچه در محیط نگهداری مرغ و جوجه هایش یاس زرد وجود دارد باید پرنده ها را از آن دور نگهدارید تا مشکلی در سیستم گوارشی  و عصبی آنها پیش نیاید.

مسمومیت با فلزات سنگین

با بلعیدن فلزات سنگین توسط پرنده علائمی نظیر دهیدراتاسیون و از بین رفتن آب بدن، ضعف، افسردگی، افزایش حجم ادرار، آتاکسی (لرزش یا ضعیف شدن پاها)، تشنج، سایر علائم عصبی (پیچش سر، چرخاندن سر از این طرف به طرف دیگر)، کم خونی (تعداد کم گلبول های قرمز خون)، استفراغ، اسهال،مشاهده خون در مدفوع طوطی،سردی بدن طوطی مشاهده خواهد شد.

فلجی در اثر استفاده از دستگاه جوجه کشی نامناسب

استفاده از دستگاه های جوجه کشی دست ساز و غیر استاندارد نیز سبب تولد جوجه های یک روزه فلج و ناقص خواهد شد. تنظیم بودن دما و رطوبت دستگاه و چرخش صحیح و به موقع سه شرط اساسی در جوجه کشی صحیح است. در صورتی که دمای دستگاه جوجه کشی بالاتر از حد استاندارد باشد و یا دستگاه به خوبی چرخش نداشته باشد، فلجی جوجه و یا وجود مشکلات حرکتی دور از انتظار نیست.

حتی افرادی که از دستگاه های جوجه کشی استاندارد هم استفاده می کنند، ممکن است این مشکلات را تجربه کنند که یکی از دلایل آن به کالیبره نبودن دستگاه جوجه کشی مربوط می شود. زمانی که دستگاه جوجه کشی شما کالیبره نباشد، با اینکه در ظاهر دما و رطوبت دلخواه شما را نشان می دهد، اما در واقعیت حرارت و رطوبت داخل دستگاه، بالاتر یا پایین تر از حد استاندارد است. در مقاله نحوه کالیبره دستگاه جوجه کشی به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است.

روش های پیشگیرانه :

اولین و مهم ترین توصیه استفاده از دستگاه جوجه کشی استاندارد، تست شده و کالیبره شده است. دستگاهی که حرارت و رطوبت، چرخش و تهویه را به خوبی انجام می دهد و از سنسورهای معتبر همچون sht در آن استفاده شده باشد.

فلجی در اثر کمبود ویتامین

کمبود ویتامین E در جیره طیور عوارض مختلفی را به دنبال دارد که در  این میان میتوان به حساسیت های تراوشی، سیاه شدن قسمت های تحت تاثیر قرار گرفته، بی حسی  و بی اشتهایی، ابتلا به بیماری جوجه دیوانه و به درون کشیدن سر و دور خود پیچیدن اشاره کرد.

لازم به ذکر است بیماری جوجه دیوانه طیور را در سن 2 الی 6 هفتگی درگیر می کنید و بهتر است توجه ویژه ای به رسیدگی های لازم این دوران داشته باشید.

برای پیشگیری از ابتلا مرغ به این بیماری بهتر است ویتامین E و سلنیوم دریافت کند.

نتیجه گیری

به طور کلی فلج شدن یا باز شدن پای مرغ ریشه در مواردی همچون نوع بستر و رطوبت آن، کیفیت جیره غذایی، بیماری، ژنتیک و شرایط جوجه کشی دارد. با بررسی هر یک از این موارد میتوان مشکل پای باز جوجه یا فلج شدن مرغ را شناسایی کرد. اما بهترین راه پیشگیری می باشد که در این پست روش های پیشگیری نیز بررسی شد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫324 دیدگاه ها

  1. سلام من جوجه ای تو خونه دارم که یک روزه نمی تونه رو پاش بایسته باید چیکارش کنم پنجه هاش جمع شده

    1. سلام زهرا جان
      برای جون گرفتنش یکم بهش محلول آب شکر درست کن بده
      با چی تغذیه ش می کنی؟ این مشکل می تونه ناشی از کمبود کلسیم و پروتئین تو جیره ی غذاییش باشه

    2. سلام من دو تا جوجه رنگی داشتم یک ماه خوب بودن اما یکی شون بی حال شده بود کم وزن شده و از رشد مونده میفته باید چیکار کنم تا حالش خوب بشه؟

      1. سلام کیان جان
        مقداری ماست رو با سیر مخلوط کن
        پروبیوتیک طبیعی هست و به وزن گیری کمک میکنه

  2. سلام خسته نباشید. جدیدا جوجه مرغ هایی که سنشون به یک ماه هم نرسیده فلج میشن و اشتهای خودشون رو کامل از دست میدن و نفس نفس میزنن و بعد دو یا سه روز میمیرن. چطور میتونم درمانشون بکنم یا دلیل این بیماری چی هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

  3. پرندم عروس هلندی هست که اینقدر روی تخم بود الان شُل شده و نمیتونه راه بره چیکار کنم تروخدا کمکم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      تخم گذاری پشت سر هم پرنده رو به شدت ضعیف می کنه چون مقدار زیادی از ذخایر کلسیم و پروتئین بدنشو از دست میده
      و انرژی زیادی صرف پرورش تخم میکنه بنابراین بین هر بار تخم گذاری پرنده باید حداقل دو ماه استراحت کنه
      براش پلت مخصوص تهیه کن، یه رژیم غذایی متعادل براش در نظر بگیر که توش میوه، سبزی، تخم مرغ آبپز و … باشه و همچنین براش مولتی ویتامین و مکمل کلسیم تهیه کن
      و دو هفته در ماه بهش بده

  4. سلام و خسته نباشید من چندسالی هست لاری پرورش می دم تا حالا به این مشکل برنخورده بودم یکی از جوجه های ۵ ماهه خروسم خیلی کم رو پاهاش می مونه غذا خوردنش خوبه همه ویتامینا کلسیم پودر استخون پای مرغ آب پای مرغ هم بهش می دم اما باز روی پاش نمی تونه زیاد وایسته مثل اینکه سرش سنگینی می کنه یا اینطور بگم دقیقان مثل ادمی که کمر درد داره نمی تونه صاف وایسته راه بره شده از عوامل سایت خواهش می کنم کمکم کنه حیوونم واقعان بارزشو برام هم خیلی مهمه

    1. سلام دوست عزیز
      اغلب با ابتلا به بیماری هایی نظیر نیوکاسل، مارک، برفک این رفتارها نمود پیدا میکنه
      ولی تو چک کن ببین تغییر رنگ فضله داره؟
      به جز این نشونه علائم دیگه ای نداره؟

  5. سلام وقتتون بخیر من یه مرغ سلطان دارم
    میخواستم ببرمشون توی خونشون صدا که دادم مرغ بال بال زد و داشت میمرد بلندش کردم و نوارشش کردم دوباره برگشت اما الان نه غذا میخوره نه راه میره پاهاش جنع شده ولی وقتی بلندش میکنم خودش پاهاشو تکون میده همش چشماش بستست اصلاا حرکت نمیکنه غذا نمیخوره و مدفوع نمیکنه بایددد چیکار کنم توروخدا راهنماییم کنید

    1. سلام دوست عزیز
      چون صدات بلند بوده بهش استرس وارد شده و ممکنه تشنج کرده باشه
      بهتره ببریش دامپزشک

  6. سلام وقتتون بخیر من دویست تا جوجه دارم دوماهه هستن چند روزی هست چندتاشون انگشتهای پاشون کج شده و اشتها هم ندارن قدشون خوبه اما لاغرن بهشون ذرت وسویا گندم میدادم دو روزه اهک هم به جیرشون اًافه کردم .علتش را میخواستم بدونم چیه

    1. سلام دوست عزیز
      تغذیه نامناسب، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین A، E ، کمبود سایر مواد مغذی
      باعث کج شدن میشه
      براشون مولتی ویتامین و جیره مخصوص تهیه کن
      مکمل کلسیم هم به جیره اضافه کنی

  7. سلام ، یک خروس و چند تا مرغ دارم که خروسم چند روز فلج شد بطوریکه دیگه نمیتونست از لونه اش بیرون بیاد و بالاخره با مراقبت و دادن مولتی ویتامین و ماست و سیر کاملا خوب شد ولی بعد از یک هفته دو باره فلج شده ، لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام دوست عزیز
      بهش کلسیم کافی میرسه؟
      غذا چی میدی میخوره؟
      بسترش به چه شکله؟
      زیر پاش میخچه ای در نیومده بوده که الان شرایطش حاد باشه؟

  8. سلام من کلا از مرغ نگهداری میکنم یک چند تایی ولی این روز ها یکی از مرغ هام توان راه رفتن رو از دست داده و وقتی بلندش میکنم که روی پای خودش وایسته پنچه هاش رو به سمت همدیگه میبره و اصلا نمیتونه روی پا های خودش وایسته و یک سمت تاجش کلا رنگ بنفش یا یک جورایی سیاه رنگ شده و بعضی موقع آب میخوره و غذا خیلی کم میخوره و بال هاشو همش اویزن میکنه و سر گردنش رو به پایین هست بعضی موقع خوب میشه اما دوباره سریع فلج میشه و نمیتونه راه بره دلیلش چی میتونه باشه ؟

    1. سلام دوست عزیز
      اکسیژن کافی به مرغت نمیرسه که رنگ تاجش بنفش شده
      به احتمال زیاد مرغت دچار بیماری های تنفسی، قلبی، کبدی و… شده
      باید هر چه سریعتر از نزدیک معاینه بشه

  9. سلام
    من یک جوجه ای دارم همش دست و پا میزنه و اصلا نمیتونه روی پاش بایسته
    میشه راهنمایی کنید که باید چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      کلسیم کافی نمیرسه بهش
      و بسترش هم به احتمال زیاد نامناسبه
      ببین تو نت سرچ کن آتل بندی برات میاره طبق اون آتل بندی بکن
      و جیره غذایی براش استارتر بخر

  10. سلام. وقت بخیر. یک جوجه دارم یک ماهش هست امروز می بینم موقع راه رفتن پای راستش رو میده بالا گاهی و بعضی وقتا هم تعادلش رو از دست میده و مدفوعش هم دوباره یک تیمه اش قرمز شده و چند تا پرهای اون هم سیخ و نامرتب شده. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی دادی؟
      خون تو فضله نگران کنندس و نشون دهنده خونریزی تو معده روده و مسمومیت با سرب هست
      اصلا این رو نمیتونی با درمون خونگی برطرف کنی زود برسون دامپزشک تا تلف نشده

        1. بله اگه بهش میوه با رنگدانه قرمز دادی این امکان وجود داره
          مشکل پاش رو مجدد بگید چون آیدی تغییر کرده پیدا نکردم که بتونم راهنمایی بکنم

          1. تشکر از راهنمایی شما. یک جوجه دارم یک ماهش هست یک روز دیدم موقع راه رفتن پای راستش رو میده بالا گاهی و بعضی وقتا هم تعادلش رو از دست میده اما خدا رو شکر روز بعدش خوب شد. نمیدونم علتش چی بود.

          2. خواهش میکنم دوست عزیز
            زیر پاشو چک کن ببین میخچه نداره
            یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای
            غذا بهش چی میدی؟
            کلسیم کافی بهش میرسه؟

  11. سلام جوجه های من ۳هفتشونه هفته پیش یکی از جوجههام فلج شد وروی زانوش راه میره الان ی دو روزی هم هست که دو تا دیگشون مثل اون یکی فلج شدن و روی زانو راه میرن به نظرتون از چی میتونه باشه واینکه جای امیدواری هست که دوباره بهبود پیدا کنن وروی پاهاشون راه برن.ولی از نظر سلامتی جسمی خوبن وسرحال ولی متاسفانه فلج شدن ممنون میشم اگه جواب بدین

    1. سلام غذاشون چیه ؟ زیر پاشون چی میریزین ؟ اگر درمان بشن بله امید هست اما شما به حال خودشون رهاشون کردین یک هفته است . به دامپزشک مراجعه کیند دارن عذاب میشکن از نظر سلامت جسمانی خوب نیتسن که فلج شدن
      کف پاشون کبودی یا قرمزی داره ؟

  12. سلام ببخشید من یه چندتا جوجه دارم الان ۱ماهه هستن یکی شون الان ۱۵ روزه که فلج شده و نمیتونه راه بره زانو هاش هم ورم کردن و دارن زخم میشن و پاهاش چرخیده و استخوان زانوش زده بیرون روز اول بردم دامپزشکی گفت کمبود ویتامین و دارو داد اما دارو هارو هم دادم فایده ای نداشت میخواستم بدونم شما میدونید باید چیکارش کنم خوب بشه مقاله رو هم خوندم راه درمانی نگفته بود

    1. سلام خیلی دیر اقدام به درمانش کردین . کمبود کلسیم و مولتی ویتامین داشته . زیر پاش چی میریزین ؟ نباید صاف باشه باید پوشال و کاه باشه

  13. سلام
    من یکی از جوجه هام یک ماهشه و اینکه چند روز پیش دیدم که انگشت پاش شکسته و کبود و باد کرده من پاشو بستم بعد الانم کبودیش کم شده ولی انگشتش کج جوش خورده الان من چیکار کنم دلیل شکستنش چیه؟

  14. سلام .من ی جوجه یک ماهه دارم ولی زیرش همونطور ک گفته بودین شیب نداشت صاف بود و پارچه انداختم بودم زیرش ولی نازک بود .و در زیر شوفاژ جای خوابش رو گذاشته بودم از سر شب پاهاشو نمیتونه تکان بده و فقط میخابه .زیرش چند تا دستمال تمیز و نرم گذاشتم و جوجمو خابوندم روش روشم پارچه انداختم ک گرمش بشه ،تو رو خدا راهنمایی کنین من چ کار کنم ب دکتر هم دسترسی ندارم

  15. سلام تعدادی مرغ دارم که چند روزی هس جاشون رو عوض کردم جای جدید رو با اهک ضدعفونی کردم الان چهارتاشون نمیتونن راه برن و چیزی نمیخورن راه حلی هست ک بتونم از تلف شدنشون جلوگیری کنم؟

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید ببینید کدوم مورد رو رعایت نکردین . باید به دامپزشک مراجعه کنید تا از نزدیک معاینه بشن

  16. وقتتون بخیر یه مرغ مینیاتوری داریم ۹ ماهشه که بخاطر جسه ی کوچیکش از خروس آسیب دیده و فک میکنم وزن زیاد خروسه باعث شده پای مرغ آسیب ببینه ، لنگ میزنه یه پاشو جم میکنه بالا و سختشه کف پاشو زمین بذاره چند هفته ای هست این مشگلو داره بنظرتون پاش شکسته؟یا دررفته؟برای درمانش چیکار کنم؟از طرفی چون آسیب دیدگی کهنه شده آیا قابل درمانه؟

  17. سلام یمرغ داریم دوسالشه دو سال پیش خودم ی مرغ که کد شده بود تخم زیرش گذاشتم واین این مرغی که میگم به دنیا اومد تا حال هیچیش نبود خلا ی دوروزیه راه نمیتونه بره من چی کارش کنم راهنمایی کنید

  18. سلام من يه جوجه دارم هفته ي پيش ميتوانست راه بره اما الان نميتىنه راه بره ميشه راهنمايي ام ةنيد ممنونتون ميشم

  19. دوهفته پیش مرغم یک پاش فلج شد یک دستمال بستم دو روز بعد خوب شد دوباره همینجوری شده دلیلش چیه، ممنونم

  20. سلام ، دستگاه جوجه کشی دارم یکی از جوجه ها دو روز تخم رو شکونده بود ولی در نمیومد تا اینکه از دستگاه اوردمش بیرون دیدم پوسته تخم مرغ چسبیده به گردنش و جدا نمیشه با یکم اب گرم پوسته رو جدا کردم ولی متاسفانه گردن جوجه کج شده ایا راهی هست که درمانش کنم؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام محیطش رو گرم کنید خودتون تغذیش کنید اگر محکم پوسته رو جدا رده باشین ممکنه آسیب جدی دیده باشه.

      1. سلام مرغ من بدنش کنه زده بود بردم دامپزشک داروی کنه گرفتم و زدم در اثر همین مورد فلج شده بود جکار کنم زودتر راه بیفته

  21. من دو تا مرغ محلی دارم شب رفتم بهشون غذا دادم ولی صبح دیدم راه نمی ره و دو تا شون توی کارتن می خوابیدن محل خوابیدنشون هم پرو فضولات است الان یکشون ساله ویکشون راه نمی ره

    1. خودتون جواب سوالتون رو دادین محل خوابیدن نباید انقدر آلوده باشه . علاوه بر اون نباید توی کارتن باشن سطح صاف کارتن باعث فلج شدنشون میشه. مقاله رو مطالعه کنید

  22. سلام ترو خدا جواب بدید..یک جوجه یک ماهه دارم یک هفته هست که پاهاش میلنگه البته یه جا رفته بود گیر کرده بود اما شب ها کلاً تعادل خودشورو از دست میده و میشینه هر شب این اتفاق میوفته و هی هم بدتر میشه البته روز که میشه کاملا سالم سالم که امشب دیگه به اندازی حالت فلجی داشت که احساس می کردم درحال تلف شدنه
    از دانه مخصوص استفاده می کنم و بقیه جوجه هام حالشون خوبه در کارتون نگهداری میشن.
    با تشکر از سایت خوبتون.

    1. سلام ممنون از شما زیر پاشون صافه باید کاه بریزید بهتره به دامپزشک مراجعه کنید. هیچوقت دنبال درمان قطعی در اینترنت نباشید بدون معاینه نمیشه نظر داد

  23. سلام من یه مرغ مرندی ۵ ساله دارم
    تو این ۵ سال کاملا سالم بوده ولی دوروزه که لنگ میزنه
    پاش هم کاملا سالمه فقط یکم ورم داره
    حالش هم خوبه و غذا میخوره
    بسترش هم مشکلی نداره و دان مخصوص از دان فروشی بهش میدیم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام بسترش چجوریه ؟ زیر پاش چیه ؟ غذاش مخصوص مرغ تخم گذار هست؟ شاید از نظر شما غذاش و بسترش خوبه
      براش مولیتی ویتامین و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی بخرید

  24. سلام مرغ من یه هفته میشه که نمیتونه راه بره ولی غذا میخوره از وقتی تخم گذاشت اینطوری شد میتونه از اون باشه

    1. سلام ؛
      دلایل زیادی میتونه داشته باشه
      مطمئن بشید که کف پاهاش یا … آسیبی ندیده
      با دکتر دامپزشک مشورت کنید

  25. سلام من مرغم دیروز راه می‌رفت و حالش خوب بود اما متاسفانه امروز راه نمیتونه بره و تقریبا شش ماهه هست و اسهال هم هست چینه دونش ولی پره فقط هر چشاشو می‌بنده و می‌خوابه لطفاً راهنمایی کنید جاش هم یکی رطوبطی بوده و از وقتی از تخم در اومد یکی از پا خاش ناخن اش کج بود الان یکی از خروسامم بهشون ویتامین دادم خوب شدن ولی باز دوباره واش کج شده ممنون میشم راهنمایی کنین

    سپاس

    1. سلام مقاله رو بخونید . غذاشون چیه ؟ براشون مولتی ویتامین مخصوص از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید . چند قطره سرکه سیب طبیعی توی آبشون بریزید

  26. با سلام خدمت شما دوست عزیز. من تیر ماه پنج تا جوجه با مرغ و…. گرفتم… یکی از اون ها از وقتی که گرفتم تا الان همون هیکل مونده که مونده یه زره هم بزرگ نشده سنش هم به سه ماهه ها میخوره البته خیلی زرنگ. ه حالا هم سه چهار روزه پاهاش رو پرت میکنه راه میره باز راه میره مثلا یخورده میوفتی دنبالش بعد یه مدت فرار میخوره زمین نمیدونم مشکلش چیه هر روز هم داره بدتر میشه امروز لح لح میزد کف لونشون سیمانه ولی فضله و یخورده کاه هم هست اذیت نمیشن دونشون هم دون مرغ تخم گذار بعضب. وقت ها هم گندم بعضی وقت هابهشون مولتی ویتامین هم میدم آیا جوجه تلف میشه؟؟ لطفا راهنمایی کنین ببخشید اینقدر طولانی شد ممنون از شما.

    1. سلام مقاله رو کامل بخونید . جداش کنید از بقیه . براش مولتی ویتامین و مکمل کلسیم طیور خریداری کنید

  27. سلام مقاله رو خوندم چیزی برداشت نکردم لطفا راهنماییم کنید مرغ من هرزگاهی میلنگید الان پنج روزه زمین گیر شد غذا و دون هم میخوره فقط رو پاهاش نمیتونه به ایسته فضله سبز رنگ هم داره اگه دارویی داره بگین من بخرم بدم بهش خوب بشه برام ناراحت کننده هست اونجور میبینمش

    1. سلام هیچ کدوم از موارد مقاله در مورد پرندتون صدق نمیکنه ؟ فضله سبز نشانه بیماری ویروسیه نمیشه بدون معاینه دارو تجویز کرد . لطفا به دامپزشک مراجعه کنید تا عاینه بشه

  28. سلام مرغ من قبلا یه پاش هرزگاهی میلنگید درست می‌شد حالا دیگه کلا نشسته زمین بالهاش هم شل شده

  29. سلام ببخشید من چندتا مرغ و خروس دارم که متاسفانه پاهاشوننمی تونن به ایستند یا به عبارتی فلج شدن و به دامپزشک هم نشون دادم ایا شما داروی میتوند بگید کا من از دامپزشک بگیرم

    1. دلیل فلجیشون چیه ؟ درواقع بیماری که دامپزشک تشخیص داد چی بود ؟
      بدون معاینه بدون دادن توضیحات انتظار دارید چه جوابی بشنوید ؟

  30. سلام مرغ من دیروز یک پاش لنگ بود امروز همون پاش فلج شد اصلا از قبل هیچ علامتی هم نداشت لطفا بگین چجوری در مان کنم

  31. سلام جوجه ۱۱ روزه دارم تا پریروز خوب بود
    ولی الان ۲ روزه نمیتونه رو پاهاش وایسته
    روز اول فقط یک پاش بود ولی الان دوتا پاش اینجوری شده
    زیرشم کارتون میزارم فکر کنم به خاطر همینه..

    1. سلام به خاطر کارتنه مقاله رو کامل بخونید . تغذیش بده . سویا به تنهایی نیازش رو برطرف نمیکنه . مولتی ویتامین و مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید براش

    2. سلام من ی مرغ بالغ دارم تادیروز سالم بود امروز پنجه ها‌ جمع شده بود میشه راهنماییم کنید

      1. سلام زیر پاش چی ریختین ؟ دمای محیط خیلی سرده ؟ تغذیش چیه ؟ کامل توضیح بدین تا بشه راهنمایی کرد !

  32. سلام من دو روزی هست که مرغم نمیتونه رو پاس وایسته ،ولی هم غذا و هم آب میخوره و بهش ویتامین میدم میشه بگین باید چی کار کنم خوب شد

  33. یه مرغ بزرگ دارم پاهاش فلج
    شده وکف پاس زرد شده اسهال تقریبا سبز و سفید وتاج بنفش داره چطور باید درمانش کنم

  34. سلام یکی از پای مرغ من لنگ میزنه براش قطره دیکاتیو دادم خوب نشد تغذیشم دون از عطاری میخرم پودر ذرت و سویا میدم و یونجه چی بدم که پاهاش بهتر بشه ؟

    1. سلام زیر پاش چی ریختین ؟ کف پاش رو نگاه کنید ببینید تاول یا کبودی نداشته باشه . پوسته پاهاش نرماله ؟ مکمل کلسیم از داروخانه دامپزشکی تهیه کنید

  35. سلام جوجه رسمی گرفتم یک ماهه دارم از بیرون اومدم دیدم یکیشون نمیتونه وایسه رو پاش و پاهاش رو به سمت عقب دراز میکنه فعلا لای ی حوله گزاشتم محل نگهداریشم گرم کردم بنظر شما برای چیه؟

    1. سلام علائم دیگه ای ندارن ؟ زیر پاشون چی می ریزین ؟ بقیه علائم ندارن ؟ از بقیه جدا نگهش دارید احتمال بیماری نیوکاسل هم هست
      تغذیشونو کامل بگیر بشه کمک کرد

    1. مقاله رو کامل بخون توضیح داده شده
      کف بسترش نرم باشه و اگه پاش زخمی شده با پماد تتراسایکیلین درمان کن

    1. احتمالا بیماری نیوکاسل گرفته
      حتما از بقیه پرنده ها جدا کن و برای درمان به دامپزشک ببرش تا از دست نرفته

    1. حتما در محل نگهداری جوجه ها پوشال نرم بریز
      از کارتون یا کف سیمانی و سفت برای نگهداری استفاده نکن
      کف پاشون رو نگاه کن اگه زخمی شده به کمک پماد تتراسایکیلین درمان کن

  36. سلام ممنون میشم جواب بدید. منیکی از جوجه هام بیماری داره دو هفته پیش بردمش دکتر گفت برونشیت داره قرص(برم تایلودوکس) خریدم براش چهار روز دادم بهتر شده بود این چند روزم بد نبوددارو که تموم شده بود تتراسیکلین دادم چون جوجه قبلیم تقریبا همینجوری بود ولی از دیشب تا حالا پاهاش حس نداره انگار فلجن هیج نمیتونه تکونشون بدهغذاهم نخورده خیلی بی حاله مدفوعشم خوب شده بود ولی بازم همونجور سفیده رفتم بازم قرص برم تایلودوکس خریدم ممکنه خوب شه؟ چکار کنم؟

    1. سلام از بقیه پرنده ها جداش کنید . به توصیه پزشک عمل کنید
      نمیشه قطعی گفت که خوب میشه یا خیر

  37. سلام‌ مرغ من نژاد فونیکس ی هفتس زمینگیر شده دکتر بردم گف‌‌ بیماری باکتریایی هس تو رودش
    و فضلش هم اسهال و ب شدت بد بو و لکه سفید هم هس پای راستو تو شکمش جمع میکنه و ب پهلو راست میخانه هیچی نمیخوره بهش ذرت میدم و دارویی ک دکتر داده میدم ولی حالش یکسانه امشب ب پشت خوابیده پاهاشو داده بالا آیا خوب میشه یا رفتنیه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس