چرا جوجم میلنگه؟ | علت لنگش جوجه مرغ

آیا جوجه های گوشتی پرورشی شما دچار لنگش شده اند؟ از علت لنگش جوجه های گوشتی بی خبرید؟ این مشکل حرکتی تبدیل به یک عارضه در پرورش شما شده است؟ درمان برای لنگیدن پای مرغ می خواهید؟ با ما تا انتهای این مقاله از چیکن هچ همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» دارای قابلیت انجام جوجه کشی بصورت کاملا خودکار
» بهره گیری از سنسور SHT نسل 4 برای تنظیم میزان حرارت و رطوبت
» بهره گیری از سیستم مشبک در کف دستگاه برای جلوگیری از ایجاد مشکلات پا در جوجه ها
قیمت : 7,100,000تومان

چرا جوجه می لنگد ؟ 

لنگش در جوجه ها به هرگونه اختلال و ناهنجاری آشکار یا پنهان در اندامهای حرکتی که مانع راه رفتن طبیعی پرنده می شود می گویند. لنگیدن مرغ های گوشتی در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا می کند و در نهایت ممکن است منجر به فلجی مرغ گوشتی نیز شود.

درجه آسیب  میزان آسیب  شرح
صفر پرنده سالم پرنده قادر است 1/5 متر یا بیشتر گام متعادل بردارد.
یک لنگش جزئی پرنده قادر است 1/5 متر گام بردارد اما لنگش در هنگام حرکت به چشم می خورد.
دو لنگش شدید پرنده قادر به گام برداشتن نیست و به صورت سینه خیز راه میرود.

عوامل بروز لنگش در جوجه مرغ 

همانطور که گفته شد بروز لنگش در جوجه های گوشتی به دلیل عوامل مختلفی نمایان می شود که عبارت است از … 

استفاده از چربی نامناسب در جیره مصرفی

استفاده از چربی در جیره مصرفی - چیکن هچ

استفاده از روغن سویا و یا چربی مناسب برای طیور در رژیم غذایی مرغ های گوشتی در مقایسه با دیگر روغن ها نظیر روغن ماهی استحکام بیشتری را به استخوان ها می بخشد.

وجود سموم قارچی در جیره غذایی

اگر غذایی که در اختیار مرغ ها قرار می دهید دارای سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین، اکراتوکسین ها باشد شکنندگی در استخوان های طیور گوشتی به چشم خواهد خورد. همچین در این میان می توان به زیرالنون و دئوکسی نیوالنون اشاره کرد که باعث ناهنجاریهای حرکتی در پرندگان می شود.

تراکم جوجه ها در گله 

تراکم جوجه ها در سالن پرورش یکی دیگر از مواردی است که باید بر روی آن توجه کافی داشت. چنانچه تراکم بیشتر شود و به ازای هر مرغ گوشتی فضا نیز محدود شود امکان حرکت برای طیور گوشتی فراهم نخواهد شد.

همین امر منجر به کاهش حرکت در مرغ ها شده و این عدم حرکت،  گردش خون در پاهای پرندگان را کاهش داده و در نهایت منجر به ناهنجاریهای حرکتی خواهد شد.

بستر نامناسب 

استفاده از مواد نامناسب در بستر و عدم توجه به فاکتورهای موثر در انتخاب آن  مشکلاتی جدی را در حین پرورش ایجاد خواهد کرد. چنانچه طیور را در سطوح لغزنده، صاف و … پرورش می دهید باعث لنگش در مرغ های گوشتی به ویژه در روزهای ابتدایی پرورش خواهد شد.

سن مرغ 

یکی دیگر از فاکتورهای موثر در لنگیدن مرغ ها سن آنها می باشد. مرغ هایی که دچار کهولت سن شده اند در اثر مواجهه با وزن زیادی که دارند فشار بیشتری به ساختار اسکلتی آنها وارد می شود و همین امر تحمل پذیری آنها را کاهش داده و به لنگش دچار خواهند شد. 

عوامل ژنتیکی

تحقیقات نشان داده برخی از نژادهای پرورشی تجاری به صورت ژنتیکی از مشکل ضعف پا برخوردار هستند که همین لنگیدن و یا ناهنجاری های استخوانی را به صورت وراثتی برخوردار هستند. بنابراین در انتخاب نژاد مناسب برای پرورش مرغ گوشتی توجه کافی داشته باشید که به صورت ژنتیکی اختلال حرکتی پیدا نکنند.

تغذیه نادرست گله مادر

تغذیه نادرست گله مادر - چیکن هچ
کمبود مواد مغذی در جیره مصرفی طیور گوشتی به خصوص در گله مادر موجب لنگش در جوجه ها نیز می شود. برخی از این مواد مغذی موثر عبارتند از…

ویتامین D3  که کمبود آن منجر به ابتلای جوجه ها به بیماری ریکتز می شود که از علائم آن میتوان به استخوان های نرم و خمیدگی اندام های بدنی مرغ اشاره کرد.

ویتامین E  یکی دیگر از ویتامین های موثر در پرورش طیور می باشد که باید در جیره مصرفی مرغ ها وجود داشته باشد در غیر این صورت مرغ به بیماری جوجه دیوانه منجر شده و هیچگونه تعادلی نخواهد داشت.

ویتامین B1 و یا کمبود تیامین در جیره طیور مصرفی باعث بروز عارضه تورم سراسری اعصاب و اختلال در فعالیت مغز مرغ های گوشتی می شود در اثر این کمبود فلج ماهیچه از انگشتان مرغ شروع شده و تا ناحیه گردن آن ادامه می یابد. 

ویتامین B2 یا کمبود ریبوفلاوین باعث بزرگ شدن عصب سیاتیک در مرغ های گوشتی می شود که در نهایت باعث تحلیل رفتن ماهیچه های پای مرغ شده و در شرایط حاد فلجی در پرنده نمود پیدا می کند.

ویتامین B3 و یا کمبود نیاسین در رژیم غذایی مصرفی مرغ ها باعث بزرگ شدن و خمیدگی مفصل در طیور شده و تاندون آشیل از مفصل مرغ خارج می شود. 

ویتامین B6  و یا پیریدوکسین باعث می شود پرنده در هنگام راه رفتن دچار تشنج و حرکات عصبی در ناحیه پا شود. چنانچه این کمبود بیش از حد باشد قسمت انتهایی ساق پای مرغ جابجا شده و دو انگشت آن به سمت داخل برمی گردد.

ویتامین B7 و یا کمبود بیوتین بر روی اندام های حرکتی تاثیر منفی می گذارد. این کمبود نیز منجر به جابجایی قسمت انتهایی ساق پا می شود. استفاده بیش از اندازه از کنجاله سویا و خیس شدن بستر منجر به بروز این مشکلات نیز می شود.

ویتامین B9 و یا کمبود اسید فولیک باعث بروز اختلال در استخوان سازی مرغ های گوشتی شده و تاثیر زیادی در مفصل خرگوشی شدن پای آنها دارد. 

ویتامین C باعث مستحکم شدن استخوان های پای مرغ شده و همچنین باعث بروز رایج ترین ناهنجاری حرکتی به اسم دیسکوندروپلازی استخوان درشت نی در آنها می شود.

کمبود مواد معدنی 

کمبود کلسیم و فسفر و یا در تعادل نبودن هر یک از این دو  در جیره غذایی باعث تعادل نداشتن در جوجه می شود که در نهایت ابتلا به بیماری ریکتز را به دنبال خواهد داشت. همچنین بزرگ شدن مفاصل و بد شکلی استخوان و لنگش را در پی دارد. 

مقدار کلسیم و فسفر مورد نیاز در جیره غذایی مرغ های گوشتی

ماده معدنی  آغازین  رشد  25 تا 39 روزگی  40 روزگی تا پایان
کلسیم  9600 گرم 8700 گرم  7800 گرم 7500 گرم
فسفر در دسترس  4800 گرم 4350 گرم  3900 گرم 3750 گرم

پیشگیری از لنگش در جوجه

اقدامات مختلفی را به منظور پیشگیری از ابتلای طیور گوشتی به این عارضه می توان در پیش گرفت که عبارت است از…

  • خرید جوجه با کیفیت و حذف جوجه های لنگ در دوره های مختلف 
  • بررسی آزمایشگاهی مواد معدنی اجزای جیره غذایی 
  • دقت در چگونگی مخلوط کردن مواد غذایی 
  • استفاده از توکسین بایندر برای جذب سموم قارچی
  • استفاده از بستر مناسب نظیر پوشال یا تراشه چوب 
  • تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های عفونی 
  • تنظیم دما و رطوبت صحیح در سالن پرورش 

سوالات متداول

چرا جوجه تازه متولد شده در دستگاه جوجه کشی میلنگد؟

عوامل مختلفی وجود دارد که باعث لنگش جوجه تازه در آمده از تخم می شود. اول اینکه تخم عفونی بوده و به جنین انتقال پیدا کرده دوما رطوبت دستگاه به درستی تنظیم نشده و باعث بروز این مشکل در جوجه شده و سوما به جهت اینکه تازه از تخم در آمده جانی برای ایستادن بر روی دو پای خود را ندارد بدین منظور میتوانید مقداری آب شکر به جوجه دهید تا توانایی برخواستن داشته باشد.

جوجم از بلندی پریده و میلنگه چیکار کنم؟

افتادن جوجه از بلندی و ارتفاع باعث آسیب رسیدن به پای آن می شود گاه ممکن است شدت ضربه وارده در حدی باشد که شکستگی نیز رخ دهد. چنانچه تغییر رنگی در  پای جوجه مشاهده کردید و جوجه دیگر قادر به راه رفتن نبود به شکستگی آن پی ببرید. در غیر این صورت با آتل بندی اصولی میتوانید مشکل را حل نمایید.

چرا جوجه رنگی ملینگه و نمیتونه رو پاهاش بایسته؟

یکی از علت های اصلی لنگش در جوجه رنگی ها کمبودهای تغذیه ای می باشد که عامل اصلی آن کمبود کلسیم است. برای رفع این مشکل میتوانید از مکمل کلسیم در جیره غذایی و یا آب آشامیدنی استفاده کنید.

علت لنگیدن و داغ کردن پای جوجه مرغ

اگر علاوه بر داغ کردن پای جوجه لنگیدن آن را  مشاهده کردید به طوری که گاه یکی از پاهای خود را جمع میکند نشان دهنده میخچه در کف پای آن است. برای درمان میتوانید از پماد تتراسایکلین و پماد Aچشمی استفاده کنید به این طریق که این دو پماد را مخلوط می کنید و بعد از شستن و خشک کردن پای جوجه بر روی میخچه گذاشته و ماساژ میدهید و سپس باند پیچی انجام دهید. توجه داشته باشید که روزانه باید باند پیچی عوض شود.

سخن آخر 

در این مقاله از چیکن هچ در رابطه با عوامل مختلفی که منجر به بروز ناهنجاری در پای طیور گوشتی و لنگش در آنها می شود مطالبی آورده شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر میتواند مفید واقع شود چنانچه در این راستا نیز سوالی دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس