افسردگی مرغ مینا (دلایل و نحوه درمان)

افسردگی مرغ مینا

درمان افسردگی مرغ مینا زمانی امکان‌پذیر است که رفتارشناسی مرغ مینا را بدانیم و همچنین بدانیم علائم افسردگی در این پرنده چیست و چطور قابل درمان است.

در انواع پرندگان افسردگی از بیماری‌های شایع است. افسردگی پرندگان گاهی کوتاه و گاهی بلندمدت است و باعث رفتارهای مخاطره‌آمیز در آن‌ها می‌شود. همچنین این بیماری ممکن است سیستم ایمنی این پرندگان را ضعیف کند و پرنده را از زندگی ساقط کند. اگر شما شاهد رفتارهای غیرطبیعی در مرغ مینای خود بودید احتمالاً پرنده شما افسرده شده است و نیاز به درمان افسردگی مرغ مینای خود دارید.
مرغ مینا پرنده‌ای خواستنی و زیباست که توانایی عجیبی در تقلید صدا دارد و به خاطر این توانایی خواهان فراوانی دارد. اما در نگهداری و پرورش مرغ مینا باید بسیار دقیق بود و به نیازها و مراقبت های پرنده آگاه بود چراکه کوتاهی در این امر به بیماری و افسردگی این پرنده زیبا می‌انجامد. زیرا مرغ مینا پرنده ای حساس و باهوش است و به‌همین جهت با کوچک‌ترین بی‌توجهی و عدم آگاهی نسبت به نیازهایش غمگین و افسرده می شود. تا جایی که از سخن گفتن منصرف شده و گوشه تنهایی را به بودن با اجتماع و ارتباط گیری ترجیح می‌دهد و در مواردی دیده شده که سیگار پشت سیگار روی تراس دود می کند!!!

دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
» دارای عملکرد دقیق و کاملا حرفه ای
» تکثیر تخم نطفه دار مرغ مینا با بیشترین بازدهی
» بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوغی
قیمت : 24,000,000تومان

علائم افسردگی در مرغ مینا

هرچند مرغ مینا خیلی به صاحبش وابسته نمی‌شود اما نباید حساسیت این پرنده نسبت به صاحبش را نادیده گرفت. مثلا این پرنده از غذا خوردن از دست صاحبش بسیار لذت می‌برد و اگر مدتی کم کاری کنید و برایش در این مورد وقت نگذارید ممکن است وارد فاز افسردگی شود. این پرنده بسیار حسود است و تحمل رقیب ندارد و نمی‌تواند تحمل کند صاحبش به‌غیر از او به حیوان خانگی دیگری توجه کند و اگر شاهد چنین چیزی باشد به‌شدت گوشه‌گیر شده یا شدیدا پرخاشگر می‌شود. تا جایی‌که ممکن است افسرده شود.

 علائم افسردگی در مرغ مینا

کندن پرها

از علائم افسردگی در گونه مینا می توان به کندن پرها اشاره کرد. همانطور که گفتیم مرغ مینا پرنده‌ای بسیار باهوش و دقیق است، ممکن است با غذا خوردن از دستان صاحبش و یا صحبت کردن مکرر به او وابسته شود. در این مواقع با کوچکترین بی محلی و کم توجهی از طرف او قهر کرده و ناراحت و غمگین میشود وممکن است حتی برای جلب توجه شروع به خودزنی از نوع کندن پرهایش بکند. ناراحتی مرغ مینا را ساکت و کم حرف و گوشه گیر میکند تا مرحله ای که ممکن است چند روزی سخنی نگوید و آواز نخواند، یا اطرافیانی که به او نزدیک شوند را نوک بزند و پرخاشگری کند.

با مشاهده جای خالی پرهای روی تن او، برای درمان افسردگی مرغ مینا حتما از دام‌پزشک درخواست کنید تا پرنده را معاینه کند. چون ممکن است مرغ مینا براثر افسردگی پرهای بدنش را بکند تا جایی که دچار کچلی شده و بدنی بدون پر پیدا کند. البته گاهی مینا از سر بی‌حوصلگی و تنهایی و کم شدن روابط اجتماعی ممکن است پرهایش را بکند. که در این شرایط توصیه به افزایش روابط و وقت‌گذرانی بیشتر با مینا است تا از لاک تنهایی و افسردگی درآید!!!

از دست دادن اشتها

یکی از موارد مبتلا شدن به بیماری افسردگی در مرغ مینا از دست دادن اشتهای آن‌ها است. هرچند ممکن است این کم بودن اشتها دلایل دیگری داشته باشد. در شرایط کلی چون پرندگان متابولیسم بالایی دارند و دائم در حال دانه خوردن هستند. هر گاه پرنده شما برای مدتی طولانی دست از خوردن کشید، باید نگران شوید. اگر متوجه شدید پرنده تان بیش از یک روز است که لب به غذا نزده برای درمان افسرگی مرغ مینا باید پرنده را به دام‌پزشکی ببرید. چون ممکن است به سرعت وزن از دست بدهد و شاید این بی‌اشتهایی به مردن پرنده بیانجامد.

بدخلقی و پرخاش‌گری

از شایع‌ترین و بارزترین عوامل ابتلای مرغ مینا به افسردگی پرخاش‌گری و حالت تهاجمی آن است. اگر تغییر رفتار این‌چنینی در پرنده خود مشاهده کردید به پزشک پرندگان مراجعه کنید. هرچند ممکن است عواملی چون تغییر هورمونی و عادت های گذرا دلیل این رفتار باشد که با مراجعه به دام‌پزشک بررسی و مشخص می شود.

تغییر صدا

خواندن و آواز هر پرنده‌ای مختص به خودش است و هر پرنده ای با صدای متفاوتی می‌خواند. اگر مرغ مینای شما در تعداد دفعات بیشتر یا کمتری شروع به خواندن کند یا تُنِ صدایش بیشتر از حد معمول همیشه بالا یا پایین باشد احتمال افسرده شدنش وجود دارد. البته هر گونه تغییری الزاما افسردگی در مرغ مینا نیست و می‌تواند نشانه این باشد که تمایل به جلب توجه از طرف صاحبش را دارد.

خطوط استرس

با مشاهده خط‌های استرس بر روی پرها یا پاهای مرغ مینا می تواند به مبتلا شدن آن به افسردگی پی برد. هرچند وجود این خطوط مشکل خطرناک و تهدیدآمیزی برای مرغ مینا نیست. اما کمک به درک افسردگی مرغ مینا و درمان آن می کند. به صورتی که با بررسی و تغییرات محیط زندگی، تغذیه، برنامه تمرین و بازی و روابط اجتماعی این پرنده می توانید به درمان افسردگی مرغ مینا کمک کنید.

قطع سخن‌گویی

مرغ مینای سخن‌گو اگر به طور ناگهانی و یک‌دفعه دست از تقلید صدا بکشد و مثل هر روز حرف‌ها را تکرار نکند گواه بیمار شدنش است و باید هرچه سریع‌تر درمانش کرد. پرندگان سخنگو عادت دارند تا صاحبانشان با آنها تمرین کرده و با تشویق و خوراکی دادن به آنها سرگرمشان کنند، اگر به هر دلیلی دست از تمرین های مداوم با مینای خود بکشید کم کم زمینه های افسردگی در آن ظاهر شده و سکوت را جایگزین خواندن و تقلید میکند.

قطع سخن‌گویی

زیرا این پرنده شدیدا علاقمند به روابط اجتماعی است و این غیبت شما و تمرین نکردنتان را پای بی توجهی تان گذاشته و افسرده و گوشه گیر میشود. که مهم‌ترین بخش درمان در این مورد وقت‌گذرانی و از سرگیری تمرینات روزانه و محبت بیشتر به این پرنده است.

آویزان بودن پرها

از علائم افسردگی مرغ مینا آویزان بودن پرهایش است. اگر مشاهده کردید بال‌ها و پرهای دُمِ مرغ مینا به سمت پایین متمایل است ممکن است پرنده شما افسرده باشد. با دام‌پزشک در این مورد مشورت کنید. هرچند ممکن است این حالت نشانه های بیماری های دیگری غیر از افسردگی باشد.

دلایل افسردگی در مرغ مینا

اندازه کوچک قفس

میناها پرندگان پر جنب و جوش و بسیار فعالی هستند و نیاز دارند تا فضای کافی برای حرکت و جست زدن داشته باشند. سایز و اندازه نامناسب قفس در سلامت روانی مرغ مینا بسیار موثر است. مثلا اگر قفس زیادی کوچک باشد و مینا نتواند مطابق زندگی طبیعی و معمول خود در آن فعالیت کند ممکن است افسرده و بیمار شود. پس حتما قفسی مناسب  به لحاظ فضای کافی تهیه کنید تا پرنده ای سالم و سرحال داشته باشید.

تغییرات محیط و اجتماع

بسیاری از پرندگان دست آموز که در قفس هستند و توانایی پرواز در هوای آزاد را ندارند در صورت کم‌توجهی و نداشتن ارتباط ممکن است افسرده شوند. اگر پرنده مرغ مینای شما بالغ باشد ممکن است با تغییر صاحبش در اثر فروش پرنده، تغییر در محیط یا افرادی که با مینا در ارتباط هستند، نداشتن سرگرمی، تغییرات در نوع خوراکی‌های مورد علاقه مینا و قرار دادن قفس در روی زمین بدون ارتفاع دچار بیماری افسردگی شود.

تنهایی و فصل جفت گیری

بیشتر افسردگی‌ها در زمان تولیدمثل در پرندگان رخ می دهد. مرغ مینا در فصل جفت گیری به شدت گوشه گیر شده و شروع به جمع آوری وسایل در گوشه ای از قفس میکند. در این مواقع بسیار تندخو شده و اجازه نزدیکش شدن کسی به قفس را نمیدهد. مینا تمایل دارد در این ایام به شدت از حریمش حفاظت کند و هر کسی به لوازمش دست زند و به مینا نزدیک شود از آسیب های احتمالی مینا در امان نخواهد بود. پس بهتر است برای درمان افسردگی مرغ مینا در این ایام جفتی مناسب تدارک ببینید تا از تنهایی دربیاید.

گرسنگی و تنبیه

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری مرغ مینا و تعلیم سخن‌گویی به مینا گرسنه نگه داشتن پرنده است. اگر گرسنه نگه داشتن مینا ترفندی برای تنبیه این پرنده و وادار کردنش به سخنگویی برای شماست، به‌هیچ‌وجه از این ترفند برای ترغیب مینا به سخن‌گویی استفاده نکنید. زیرا نتیجه عکس می‌دهد و این پرنده حساس را از حرف زدن دور کرده و موجب افسردگی و غمگینی این پرنده می شود.

در صورت مشاهده علائم افسردگی، برای کمک به بهبود و درمان افسردگی مرغ مینا باید به دام‌پزشک درباره زمان شروع این علائم، این‌که اشتهای مرغ مینای شما به چه صورت است؟ چطوری نفس می کشد؟ وضعیت دفع فضولات اش چگونه است؟  و … صحبت کنید تا بتواند بیماری را صحیح‌تر تشخیص دهد و شما را در درمان افسردگی مرغ مینا راهنمایی کند.

درمان دارویی و محیطی برای افسردگی مرغ مینا

برای درمان افسردگی مرغ مینا خوراندن مقدار یک چهارم قاشق چای خوری گرده گل یک بار در هفته به پرنده، کمک می کند. در مواردی هم می‌توان با درمان‌های دارویی توسط دام‌پزشک و گرفتن آرام‌بخش (داروی anti-stress) به درمان مرغ مینا کمک کرد. قرار دادن قفس در مکان‌های امن مانند یک متری سطح زمین در گوشه‌ای از دیوار کمک بسیاری در آرامش و بهبود بیماری و دوری از افسردگی می کند. محبت کردن و دادن خوراکی های خوشمزه، وقت گذرانی و بازی کردن با مینا در بهبود این افسردگی بسیار موثر است. دقت داشته باشید پرنده افسرده را در حالت تنهایی و گوشه‌گیری به حال خودش رها نکنید. تمام تلاش خود را در جلب رضایتش و محبت کردن به آن انجام دهید سعی کنید تا طی شدن روند بهبودی ارتباط عمیق‌تر و بیشتری با او بگیرید برایش سرگرمی و اسباب‌بازی تهیه کنید.

نوشته های مشابه

‫1,337 دیدگاه ها

  1. میشه جوجه مرغ را کنار مرغ مینا در یک خانه در یک قفس جداگانه نگهداری کرد ضرری برای مرغ مینا نداره؟

    1. سلام دوست عزیز
      چرا میخوای بکشی پرهاشو؟
      شاهپرهاش اگه کشیده بشه به جاش پر دیگه ای در نمیاد و همونجوری باقی می مونه

  2. سلام بچه لطفاً کمک کنید
    من به مینا دیشب آور م بعد این مینا بالاش آویزون افتاده این عادی هست

    1. سلام وست عزیز
      این میتونه از استرس باشه
      چون وارد یه محیط جدید شده و به اون عادت نداره
      اگه تا یکی دو هفته رفع نشد اون موقع غیر طبیعیه

  3. سلام مرغ مینای من تقریبا ۱ سالشه نمیدونم چرا جدیدا میری جلو پیشش چشماش پر اشک میشه کلا چشماش میبنده دلیلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      تورم و قرمزی هم داره چشماش؟
      توی محیط دود و گرد و غبار و اینجور چیزا نیس که؟

  4. سلام وقتتون بخیر ،دیروز مرغ مینا خریدم از وقتی آوردمش مدفوع آبکی داشت امروزم غذا نمیخوره بال ها و دمش آویزون شده باید چیکار کنم
    هیچ صدایی هم نمیده

    1. سلام دوست عزیز
      یعنی فقط آب دفع میکنه؟ یکی از دلایلش غذا نخوردنشه که فضله کلا آبه و یکی هم بیماری کلیوی
      غذا بهش چی میدی؟
      چون تازه خریدی فعلا طبیعی این رفتار چون به تو شرایط جدید عادت نکرده

  5. سلام ببخشید میگم مینای من هر وقت مصلا حمومش میدم نمیره حموم کنه بعد الان دو سری خودم مینارو میگیرم میشورمش اشکال ندارد یا مثلاً چیزیش نمیشه؟

  6. سلام ببخشید مینای من از وقتی که اساس کشی کردیم اصلا زیاد حرف نمیزنه بعد وقتی هم که میخواهم بیارمش بیرون در قفس رو باز میکنم نمیاد بیرون چیکار کنم ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ مینا هم مثل پرنده های دیگه به محیط زندگیش حساسه و اگه عوض بشه استرس می گیره
      این رفتارش فعلا طبیعیه باید اجازه بدی به محیط جدید عادت کنه

  7. سلام وقت بخیر خدمت شما،مرغ مینا سر ژله ی هندزفری رو خورد دوبار بالا آورد ولی دوباره قورتش داد بعدش بهش روغن زیتون دادم آیا امکان داره دوباره بالا بیاره اگه دفع نکرد چه اقدامی نیازه؟؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله ممکنه بالا بیاره تا چندساعت هم آب دفع میکنه
      تو قفسش اب کافی بزار
      اگه بالا نیاورد حتما ببرش دامپزشک

  8. مینا باهام قهر با خانومم وبچها حرف میزنه منو که میبنه ساکت میشه کاریش نداشم که اذیت یاتنبیه کنم ولی نمیدونم چراقهر چیکارکنم

    1. سلام دوست عزیز
      شاید شمارو کمتر از اعضای دیگه ی خانوادتون میبینه و بهتون عادت نکرده یعنی توجه کمتری رو از شما نسبت به بقیه دریافت میکنه به خاطر اون

  9. سلام خسته نباشید مرغ مینا من حدود ۴ سالشه امسال بعد پر ریزی نو بعضی از پرهای زیر چشمش و یکم پایین تر سفید شده انگار که نصفه باشه و نوکش سفید اخیرا هم یکم مشکل تعادل داره پر جنب و جوشه و تو خونه ما بهش کم توجهی و بی محبتی نمیشه کمک کنید

    1. سلام دوست عزیز
      اولا تغذیش نادرسته که باعث شده کبدش چرب بشه و تعادل نداشته باشه
      و تغییر رنگ منقارش هم بخاطر رژیم غذایی نادرست، عفونت قارچی، آبریزش دهان، ضربه و … پیش میاد
      تو براش غذای مخصوص از برند تاپ فیدبخر و یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده خوب میشه

    1. سلام دوست عزیز
      حرف نزدن سه تا علت اصلی داره
      یا بیماره یا ترسیده و یا افسردگی داره
      بررسی کن ببین کدوم مورد براش صدق میکنه

  10. سلام من یک مرغ مینا دارم که سه روزه تعادل نداره
    نمیتونه پرواز کنه بالاش افتاده شده
    دلیلش چیه؟
    لطفا بگید

    1. سلام دوست عزیز
      دلیلش کبد چرب هست که در اثر مصرف جیره غذایی نامطلوب به وجود میاد
      یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بده خوب میشه و به کل غذاشون عوض کن
      و غذای مخصوص از برندهای خارجی بگیر براش

    2. سلام وقت بخیر من یه مرغ مینا داریم چهار ماهشه زیاد میخوابه سرش زیاد تعادل نداره چند دفه باید یه دون نوک بزنه تا برداره

  11. سلام خسته نباشید شبتون بخیر. مرغ مینا من تعادلش کم شده بیشتر وقتا وقتی داخل قفسه آب و غذا میخوره بعد میخوابه بیرون قفس زیر وسایل خونه کز میکنه، وقتی خودشو میتکونه میوفته یا پشتک میزنه. میشه راهنماییم کنید. تا الان سه جا دامپزشکی بردیمش .غذاشم اوایل شروع این مشکل تغییر دادیم به تاپ فید

    1. سلام دوست عزیز
      تعادل نداشتن یکی از علت های اصلی کبد چرب هست
      یک هفته به جای آب بهش چای سرد سیاه بده

  12. سلام خسته نباشید.مرغ مینا من حدود ۴ ماهه هستش.
    کلمه هایی که بهش یاد دادم و وقتایی که تنها هستش میگه اما وقتی میرم نزدیکش کلا ساکت میشه.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      این کلمات رو ضبط شده آموزش دادین؟؟
      اگه فقط ضبط کرده بودین و براش میذاشتین بخاطر اونه که رو در رو صحبت نمیکنه باهاتون

  13. سلام مرغ مینای من 1ماه هست خریدم نمیدونم چرا 3روزه یه جوریه و قبلا دستمو میاوردم جلوش نوک میزد ولی این دفعه هیچ کاری نمیکنه سر جاش میمونه ممکنه کور شده باشه یا نه

      1. سلام مینای من افسردگی گرفته و تن صداشم تغییر کرده و دمق پرهاش حالت افتاده داره یکم پرخاشگری میکنه خیلی نگران م فضلشم قهوه ای سفیده یه مدت مسافرت بودم درب قفس بسته شده نتونسته غذا بخوره راهش چیه؟

  14. سلام من یه مینا خریدم احساس میکنم مریضه هیچی نمیخوره دوماهه اصلا حرف نمیزنه هیچ صدایی در نمیاره چشمش باد کرده راهنمایی میکنید
    از دوستم خریدم

    1. سلام دوست عزیز
      چند روزه گرفتینش؟
      چشمش که باد کرده التهاب و یا عفونت داره؟
      دقیق بررسی کنید تا راهنمایی لازم صورت بگیره

  15. سلام مینای من دو روزه شبا یه دفعه پر پر میزنه چند هفته س که فضله ش هم مایعه مشکلش چیه؟
    ولی حرفا رو تکرار میکنه و قهر نکرده

  16. سلام وقتتون بخیر
    من یه مرغ مینا دارم متاسفانه الان یک ماهه که نه دیگه سر و صدا میکنه و نه شیطونی….در قفس روهم باز میذاریم نمیاد بیرون…حتی اب تنی هم دیگه نمیکنه…انگار همش چرت میزنه…غذاش هم پلت مخصوص مرغ مینا سپهر دانه ست…گاهی هم خیار و سینه مرغ ابپز میدیم بهش اما خیلی کم…ماهی یکبارم مولتی ویتامین چند قطره توی ابش میریزیم….مدفوعش هم سبز رنگ نیست خاکیه…چش شده اخه

    1. سلام
      غذا بهش چی میدین؟
      کجا نگهش میدارین؟
      تغییر رنگ در فضله به وجود اومده؟
      از چیزی نترسیده؟

      1. سلام من مرغ مینا دارم پلت میخوره الان امروز غذاش تموم شده دیگه حرغ نمیزنه فضلش هم سبز نیست عادیه ولی گوشه گیر شده

          1. ما یک عروس هلندی داریم بابم بعزی موقا آن میاریم بیرون باهاش بازی میکنه مینا ما پراش میکنه چیکار کنیم

          2. سلام دوست عزیز
            کندن پرها دلایل مختلفی داره
            و ریشه اصلیش رو باید پیدا کنید
            غذا بهش چی میدین؟
            محیطی که نگه میدارین استرس زا هست؟
            کلسیم و مواد معدنی لازم به بدنش میرسه؟

  17. سلام خسته نباشید من امروز صبح مرغ مینام خیلی بی قراری میکنه،سروصدا میکنه و هی میره پشت پنجره به بیرون خیره میشه و پرندهارو صدا میزنه و سروصدا راه میندازه ،ایا مشکلی هست؟اگه همینجور پیش بره ممکنه افسرده بشه!؟اصلا دلیل این رفتار امروز صبحش چیه

      1. بله اهلیه سه سالشه غذاش پلته و گاهی سیب و هویج و مرغ هم میدم میخوره و عاشق سبزیجات هم هست،اصلا سابقه نداشت بی تابی و بی قراری بکنه

        1. پلتش مخصوص مرغ میناست ؟ براش پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخرید .مرغ هم ندین بهش . سبزیجات آهن دار هم نخوره . میوه و سبزی هفته ای دور روز بخوره
          عادیه پرنده آزادی میخواد پنجره رو بپوشونین نبینه سایر پرنده هارو یا جفت براش تهیه کنید

  18. سلام خسته نباشیدعلت آب تنی نرفتن مرغ مینام نمیره دوش بگیره چیه درزم مینام 9ماهه هست و از جوجه گی خیلی دوست داشت آب تنی نمی کنه دلیلش چیه

    1. سلام مشخص نیست روش آب ریختین یا ترسیده ؟ دمای آبش چند درجه است ؟ باید ولرم باشه و در و پنجره بسته باشه تا سردش نشه

  19. سلام خسته نباشید ببخشید من یک میناتازه خریدم 3روزه خریدمش سالمه چرت نمیزنه اب وغذاهم مثل میناهای دیگه خوراکش عادی هست فقط توی قفس که هست روی چوب نمیره وکف قفط میشینه ووقتی میارمش ازقفس بیرون یک جاوای می ایسته وهیچ حرکتی نمیکنه پروازنمیکنه بدوبدوهم نمیکنه انگارروی پاهاش هم تعادل خوب نداره یکم بی تعادل هست بایدچه کارکنم؟ اگه میشه فورا راهنماییم کنید

    1. سلام ممنون از شما
      غذاش چیه ؟ کامل شرح بدین لطفا . فضلش سبز رنگ یا غیر طبیعی هست ؟
      اول اینکه برای تحرک نداشتنش خیلی نگران نباشید تازه خریداری شده زمان میبره تا خو بگیره . توی این مدت فضا رو براش اروم کنید و زیاد بهش دست نزنید
      اما نداشتن تعادل میتونه خطرناک باشه که باید برای تشخیصش در مورد تغذیش توضیح بدین

  20. سلام وقتتون بخیر،من میخواستم مینام رو واگذار کنم چون سرکارمو همش باید تنها باشه،به نظر شما تو دیوار آگهیش کنم یا بدم پرنده فروشی؟و اینکه غذای مینام پلت سیاه پادوانه،و مکمل برای کبد چربش زیر نظر دامپزشک بهش میدم ولی از اول عادت داشت روی چوبش ولو میشد و میخوابید،این کارش اشکالی نداره؟ممنون

  21. یه سوال دیگ هم داشتم اینه ک مدفوش ابکی و یه رنگی بین سبزو سفیده میخواستم ببینم سالمه

  22. داداش سلام خوبین وقتتون بخیر من تازه امروز یه مینا خریدم بیرون قفس بازیگوشه اما وقتی تو قفس مینزارمش میپره اینورو اونور دوس نداره تو قفس بمونه بعد ن جیک میزنه نه حرف میزنه رامه با کسی کاری نداره ولی سرو صدا نداره. بعد صاحابش میگف حرف میزنه الان هیچ کاری نمیکنه شیش ماهه هستش

    1. سلام تازه خریداری شده با صاحب قبلیش حرف میزنه ممکنه اصلا با شما حرف نزنه صبور باش
      خب معلومه پرنده قفس رو دوست نداره

  23. سلام وقتتون بخیر ببخشید من یک هفته هست مرغ مینام رو از اقوام گرفتم و اولش خیلی خوب باهامون صحبت میکرد حتی دیروز که مهمون داشتیم با مهمونای غریبه خیلی خوب صحبت کرد ولی امروز اصلا صحبت نمیکنه باهامون‌ وقتی هم باهاش حرف میزنیم چشاشو می‌بنده امکانش هست که افسرده شده باشه ؟ صبح آبتنی کرد ولی اصلا حرف نمیزنه بعد من با دست بهش میوه و برنج و نون (البته خیلی کم) میدم ممکنه غذا براش تکراری شده باشه ؟ یا اینکه ممکنه علتش این باشه که شبا جای قفسشو عوض میکنم ؟ امروز خیلی بی حال شده وفتی باهاش حرف میزنم محل نمیذاره فقط بدنشو تمیز میکنه ، و اینکه از روزی که میبرمش بیرون خونه با بقیه حرف میزنه ولی تو خونه اصلا با ما حرف نمیزنه

    1. سلام اصلا راجع به نحوه نگهداری این پرنده اطلاعاتی دارین ؟ نون و برنج ؟ مثل سم میمونه برای مرغ مینا ! سریعا غذارو قطع کنید براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخرید
      تا 3 روز به جای آب بهش چای سیاه بدین

  24. سلام من یه مرغ مینا دارم حدود 2 یا 3 سال و نیمشه الان نزدیکای فصل بهاره . هی میره یه گوشه دور از ما مدام پر هاشو میکنه غذا نمیخوره جیک جیکم نمیکنه کالا نه حرف میزنه نه آواز میخونه آب بازی نمیکنه با این که خیلی دوست داره دیروز براش غذای مورد علاقه اش رو خریدم بازم نمی خوره پراش افتاده و میلرزه دیشب کف قفسش دراز کشیده بود آب هم نمیخوره تورو خدا کمک کنید

    1. سلام غذاش چیه ؟ حتما غذاش بده . صدای بلند یا حرکت ناگهانی نداشتین بترسه ؟ تنهاش گذاشتین توی خونه ؟ کامل شرایط رو توضیح بدین

  25. سلام مرغ مینا من تعادل نداشت و غذا نمیخورد بردیم دامپزشک گفت بهش استرس وارد شد وعفونت روده داره الان خوب شد ولی قبلا حرف میزد صدادرمی آورد الان نه حرف میزنه نه صدا در میاره ۸ماهش است لطفا بگید چیکارکنم

          1. غذاش رو عوض کن فقط براش غذای مخصوص مرغ مینا بخر از برند تاپ فید یا پادوان . فضله معمولی یعنی چه رنگی ؟

  26. سلام من پرندم رو خیلی دوس دارم و هر روز میاوردمش بیرون
    الان حدودا یع ماهه یه مینای دیگه از رفیقم گرفتم که ازش بزرگتره و الان دوروز بود که دیدم همش جلوی در قفس ایستاده
    اوردمش بیرون ولی خیلی ساکته قبلا به محض دیدن من پرواز میکرد سمتم
    اما الان اصلا سمتم نمیاد
    پروازشم خیلی بد شده و تعادل تو پرواز نداره
    میترسم تو لک باشه لدفا کمکم کنید

    1. اگر پرندتون سخن گو هست ایا هنوزم حرف میزنه ؟ اگر حرف نمیزنه و پرهاش هم حالت اویزون داره احتمال افسردگی وجود داره .
      چرا فکر میکنید تولک هست ؟ پرهاش بصورت متقارن میریزه ؟
      اگر راجع به تولک رفتن ابهاماتی دارید بهتر مقاله پرریزی و تولک رفتن مرغ مینا | مراقبت ها و نحوه تغذیه در زمان تولک مطالعه کنید

  27. سلام وقتتون بخیر، مرغ مینای من بیشتر از دو ماه هست که گوشه گیر شده و نه حرف میزنه نه صدایی ازش خارج میشه حتی تو خونه هم آزادش میزارم اصلا هرچقدر صداش میکنم سمتم نمیاد کل روزم می خوابه فقط پامیشه یکم آب دون میخوره همین، خیلی افسردهس نمی دونم چیکار کنم من تلاشم میکنم به روزای اول برگرده اما… می ترسم از دستش بدم. میشه کمکم کنین؟

      1. سلام من یه مینا پیدا کردم رفتم یه قفس بزرگ گرفتم ک توش راحت باشه و غذای پادوان گرفتم براش نمیدونم چطور صحبت کردن یادش بدم دیروز تو خونه خیلی پر جنب و جوش بود الان روی چوب میشینه و چشماشو میبنده و غذاهم نمیخوره چکارش کنم

        1. سلام دوست عزیز
          چون تازه به محیط شما وارد شده این رفتار رو نشون میده
          علتش عادت نکردن به محیط جدیده
          به مرور درس میشه
          اگه نه در طولانی مدت اینطور موند نشونه های بیماری هس

  28. سلام مرغ مینا من چند روزی میشه ک خودشو ب قفس میکوبه بعد بی‌حال میشه همون‌جوری میمونه اصلا حرفم نمیزنه خیلی بلده حرف بزنه ولی الان حرف نمیزنه نمی‌دونم چیکار کنم ب نظرتون چ مشکلی داره؟

    1. سلام تغذیش چیه ؟فضلش سبزه ؟ احتمالا دچار بیماری کبدی شده یا هم کاری کردین ترسیده . غذاش رو توضیح بدین بشه راهنمایی کرد.

  29. سلام مرغ مینا من پاش شکسته و خیلی پیره کف قفس جا براش درست کردیم سرش می‌بره زیر ظرف آبش یا پشت ظرف غذاش دلیلش چیه ؟

  30. سلام خسته نباشید
    ببخشید مرغ مینا من یه چند روزی شب ها کسل میشه و بعضی از شب ها هم تعادلش رو یکمی از دست میده .
    اما امروز صبح هم کسل بود .
    دلیلش چیه میشه بهم بگید ممنون میشم .

  31. سلام خدمت استاد گرامی،
    یه مرغ مینا دارم جدیدا متوجه شدم آب زیاد میخوره تا فضله اش دقیقا آبکی بشه و بعدش میره میشینه روی دان خوریش و فضله رو میریزه روی پلیت نرم بشه و ازش میخوره خواستم بدونم دلیل این رفتار چیه؟و برای سلامتیش چقدر مضره؟؟

    1. چه غذایی بهش میدید ؟ غذای تاپ فید میتونه غذای مناسبی باشه . خوردن فضله مرغ مینا دلیلی بر مناسب نبودنه غذاش هست .
      هیچ غذای دیگه ای بجز پلت مخصوصش بهش ندید.
      اگر اسهاله و فضله سبز رنگ داره همراه با سهال امکان بیماری کبدی درش هست . اگر فضلش به سفیدی میزنه ممکنه عفونت داشته باشه .

      1. ممنون از لطفتون که وقت میزارین و جواب میدین، سپهر دان و تاپ فید،کلا سالمه فضله عادیه،زیاد بهش توجه میکنم عمدا آب زیاد میخوره که فضله اش دقیقا شبیه آب بشه و میریزه روی پلت وازش میخوره،بازم تشکر میکنم بابت راهنماییتون

        1. سعی کنید تاپ فید و پادوان بدین بهش . میلورم هم هفته ای یکی دو تا بدین بهش . توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید از نزدیک معاینه بشه

  32. سلام مینای من همش سرشو میچرخونه بعضی وقت ها خوبه سرشو نمی چرخونه ولی بعضی وقت ها میچرخونه غذاش هم خوب میخوره آبش هم همینطور ولی سرش می‌چرخه چه کنم براش داروهم گرفتیم کمک کنید

  33. ببخشید مینای من چند وقت پیش خیلی جونبو جوش داشت الان بال هاش اویزانه و بی حال میشه کمکم کنید دلیلش چیه و درمانش چیه

  34. من مینام خیلی حرف می‌زد از دیروز ک پر هاشو کشیدم فقط دیشب یه مینا گفته دیگه چیزی نگفته درضمن یه هفته هس خریدم

    1. بهتر که به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش
      باید تشخیص داده بشه
      احتمال بیماری انگلی، قارچی یا شاید هم ویروسی هست

  35. سلام مرغ مینای من دو سال و نیمش هست و همیشه خیلی پر سروصدا بود. حدود یک هفته هست که حوصله نداره و بیشتر چرت میزنه و حرف نمیزنه. همه چیز هم مثل روال قبله.‌چیکار میتونم براش بکنم؟

  36. سلام خسته نباشید مرغ مینای یک ساله و نیم هست خوردو خوراکش خوب آبتنی میکنه خوب حرف میزنه یعنی بگم عالی فقط از دیشب به یک باره من و که میبینه حمله ور میشه صورتم اونم به طور وحشیانه بعضی هم میخنده حمله میکنه انگارهم بازی هم حمله میکنه مشخص نیس چشه لطفا راهنماییم کنید چرا اینطور شده البته دیروز عینک هم گرفتم از دکتر چشمم زدم نمیدونم شاید از اونه بازم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. فقط یک بار این کارو کرده ؟! با یک بار نمیشه فکر کرد بیماره
      بهتره کمی صبر کنید ، وقتی اینکارو میکنه شما حرکت هایی از سر عصبانیت یا ناگهانی انجام ندید ، رفع میشه

  37. سلام مینام چند وقته از پرواز افتاده و یکسرع سرش لای پراش میزاره و بی حاله و بال هاشو میندازه ب پایین
    لطفا راهنماییم کنین

  38. سلام من یه مینایه ۷ ماهه داره رویه ساق ۳ تا برآمدگی جدیدا به وجود اومده مثل جوش های سفید میمونه وقتی هم وای میسته باهاشو بالا میگیره چه پیشنهادی دارید؟

  39. سلام خسته نباشید…..من سه هفته است مینا گرفتم 6 ماهشه…..هر وقت میرم سمت قفس خودشو میکوبه به قفس…..در قفس رو باز میزارم نمیاد بیرون بچرخه….از همون کسی که خریدم اوردم خونه دیدم پر هاشو خیلی بد زده….ولی از دور آهنگ میزارم صدا در میاره از خودش…..به چه دلیل این کار هارو می‌کنه……اگه می‌ترسه چگونه اهلی کنم….؟؟؟؟

  40. سلام مینای من ۳ روز ه اصلا خودش غذا نمی خوره به زور بهش غذا میدم که ضعف نکنه سه روز قبل شوهرم دعواش کرد از صبحش نه غذا می خوره نه حرف می زنه اصلا تعادل نداره روی میله بمونه حالا چیکار کنم دارم دیونه میشم که اینطوری شده

    1. احتمالا ترسیده ، یه محیط ساکت و آروم براش در نظر بگیرید که رفت و امد بسیار کم باشه . بعد از مدتی درست میشه

  41. سلام من یک مرغ مینا داشتم اسمش گرد بود مردش می‌خوام دلیلش و بهم بگین جدید یعنی یک یک یا دوهفته دهنش رو باز میکرد وصدا خفگی بگوشم میخورد فکر میکردم که احتمالا میخواد حرف بزنه خودشو به درو دیوار میکوبید ولی آب وغذاشو و کرم شو سروقت میدادم یعنی نمیدانم چرا اینجوری شد امروز دیدم این کارش خیلی زیاد شد غروب که شد ساعت ۷ دیدم خودشو میکوبونه به قفس بعد ولش لایه اون زیریش گیر کرد بعد پر زد یهو پاس اومد بالا ومرد الان خیلی ناراحتم همش گریه میکنم لطفاً بگید مریضیش چی بوده

  42. سلام خدا قوت
    من یه مینای حدودا ۸ماهه دارم ۲ماهی هست پراهاش آویزونه و کلا قیافه نامرتبی داره نمیتونه پرواز کنه و فقط میپره دکتر بردمش گفت خیلی ضعیفه براش ۲تا قطره داد ولی فرقی نکرد کف پاهاشم دوتا لکه قرمز هست که هرشب براش با پماد تتراسایکلین چرب میکنم ولی خوب نمیشه
    غذای مخصوص خودشو بهش میدم و گاهی دوسه تا دونه انار وانگور
    خیلی حرف میزنه ولی میرم سمتش صحبت نمیکنه
    کلا سرحاله ولی نمیتونه پرواز کنه
    نوکش هم جدیدا خیلی بلند شده
    ممنون میشم بگین برای پرهاش چیکار کنم تا بتونه پرواز کنه

    1. سلام چوب میله زیر پاش از چه جنسیه ؟ انگورو انار ندین . غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید، پادوان یا کی کی براش تهیه کنید
      با علائمی که گفتی چوب زیر پاش مشکل داره . میله از جنس چوب طبیعی بذارید برشا. قطر چوب هم جوری باشه که پاش به دور دو سوم میله کسیده بشه . یه کنده چوب هم میتونید بذارید تا نوک بزنه و منقارش کوتاه شه
      پماد تتراسایکلین و ویتامین A رو با هم ترکیب کنید پاس رو با اب ولرم بشویید و با پماد ماساژ بدین
      ازتون ترسیده

  43. سلام
    امید وارم خوب و سلامت باشید
    من وقتی دراز مدت از خونه میرم بیرون و مینا تنها می مونه کسی هم کنارش نیست وقتی میام خونه زود می‌ره کف گوشه قفس و چشماش و نمی باز می زاره و به سمت گوشه خودشو فشار میده علت چیه؟
    چطوری می توانم درمان کنم

  44. سلام
    من یه مرغ مینا خریدم که خودم حرف زدن و نشونش بدم نزدیک دوماه باهاش کار کردم ولی حرف نزد ولی آواز میخوند
    البته الان 1سالشه
    یه چند وقتی هست مینام دیگه آواز نمی‌خونه پراش می‌ریزه و مدفوش آبکی رنگش سفید شده
    و شبا یه دفع میخوره به درو دیوار انگار چیزی نمی‌بینه نفس نفس میزنه بعد آروم میمونه یه جا تکون نمیخوره بعد چند دقیقه خوب میشه
    چیکارش کنم

    1. سلام تغذیش چیه ؟ کامنت ها رو بخونید حتما جواب سوالتون رو پیدا میکنید. احتمال قوی دچار بیماری کبدی شده

  45. سلام وقت بخیر من دوتا مرغ مینا گرفتم از جنسیتشون خبر ندارم ولی دوتاش توی یه قفس بزرگ کنار هم هستن این ایرادی نداره ایا

  46. سلام من یه مرغ مینا 5 ماه خریدم خود فروشنده گفت 5 ماه داره بعد رام که شد ازم نترسید آوردمش بیرون بار اول اذیت کرد و داخل قفس نرفت گرفتم دونه هاشو از جلوش برداشتم ساعت 7صبح بر می‌داشتم ساعت 12 نیم میومدم خونه خونه تنها بود کسی کنارش نبود ولی قبل بوده امروز امدم راش بدم نیومد بیرون آمدم غدا بدم به دهنش دستمو گرفت دونه هاشو گذاشتم کنار نخورد نوک به یه جای دیگه میزد به کف دونه خوری که دونه نیست و یا دونه میریختم جلوش کف قفس نوک میزد دستم میبرم جلوش دستم میگیره یه گوشه قفس خوابیده نفس میکشه تکون میخوره پر خواشگری زیاد انجام میده انگار اینکه قهر کرده اینجوری واسه 2 روزه که تنها بود تو خونه باید چکار کنم لطفا میشه جواب بدین
    گوشه قفس چشماش میبنده هرچی صداش میکنی باز نمیکنه وباید قفس دکون بدی ولی باز بسته میشه

    1. سلام
      ابتدا برای شخیص صحیح سن مرغ مینا بهتره که مقاله چگونه سن و جنسیت مرغ مینا را تشخیص دهیم؟ مطالعه بفرمایید . ممکنه سنی که بهتون گفتن درست نباشه

      از طرفی برای حل مشکل پرخاشگری روش های متفاوتی وجود دارد رام نبودن مرغ مینا ، مورد اذیت قرار گرفتن ، و استرس علت های اصلی این موضوع هستن.

  47. سلام من یه مینا۷ ماه خریدم صبح ساعت ۷ تا ساعت ۱۲ نیم دونه از کنارش بر می‌داشتم میرفتم بیرون ساعت ۱۲ میومد راش میدادم غدا بهش میدادم و از دوباره میرم تو قفس و دونه میزاشتم جلوش امروز امدم میبینم پر خواشگری میکنه و دونه نمیخوره بیرون هم نمیاد رفته گوشه قفس خوابیده نفس بد میکشه جوری که تون میخوره کنارش میرم میخاد پرخاشگری کنه دونه نمیخوره خیلی گرسنه هسته امکان افسردگی هسته لطفا سری جواب بدین و راهنماییم کنید ممنون

  48. سلام خسته نباشید مرغ مینای دختر کوچولوی من یک سال و نیمه ای ودوسه روزی میشه یهویی تو قفس پرپر میزند وبه دیواره قفس میخوره ومیوفته کف قفس دیروز تا شب چهار مرتبه این حالتی شد وبعدبیحال وازصحبت افتاده وامروز پرهاش افتاده ومیلرزه اسپری گلاب زدم بالشو جمع کرد و دوباره همینطور افتاده ولرزونه وضمنا دان مخصوص مینا بهش میدم وچیز دیگه ندادیم.لطفا راهنمایی کنید که چکارکنم دخترم غصه میخوره وگریه می‌کنه بزور بیرون میاره وباهاش حرف میزنه ولی فایده ای ندارد لطفاً ممنون میشم

    1. حتما به خاطر تغذیه نادرست
      حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی ببرش و از دان مخصوص مرغ مینا استفاده کن که اهن خیلی خیلی کمی داره

  49. سلام خسته نباشید.
    مرغ مینای من ۱۵-۱۶ سالست.
    ۳روزه اصلاً حرف نمیزنه، حرکاتش نرماله، اشتهاش هم خوبه. ممکنه گلوش چرک کرده باشه؟ لطفاً راهنماییم کنید چیکار کنم🙏🏼

    1. احتمال سرماخوردگی هست
      بهش مولتی ویتامین بدید و محیطش رو گرم کنید
      اگر خوب نشد به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش

  50. سلام خسته نباشید.
    مینای من سنش بالاست؛ حدود ۱۵-۱۶ سالست.
    حدود چند هفته پیش غذای خورد شده ی پرنده بجای غذای مرغ مینا بهش دادیم تا ۴روز پیش میخورد ولی فقط سنگدانش باد کرده بود و دوباره غذای مرغ مینا بهش دادیم، سنگدانش نرمال شد.
    حدود یک هفتست که با دهان باز تند تند نفس میکشه و یکم صدای خس خس میده، اصلاً حرف نمیزنه و فقط نگاه میکنه یه گوشه کز میکنه، وقتی خوردنی دستمون میبینه میاد سمتمون.
    غذای خودشو میخوره و اشتهاش خوبه.
    ذوق و شوق همیشگیشو از دست داده کاملاً.
    لطفاً راهنماییم کنید چیکار کنم، ممنون🙏🏼

    1. یا چینه دانش عفونت کرده یا غذا توش مونده و مسدود شده
      تا از دست نرفته به دامپزشک پرنده های زینتی ببریدش

  51. سلام مرغ مینای من دو سه روزه خیلی بیحال شده و اصلا تعادل نداره دیگه نمیتونه بپره و مثل لاک پشت وارونه میشه و نمیتونه بلند شه. پیش دامپزشک هم بردمش فقط براش قطره مولتی ویتامین نوشته ولی اصلا تاثیری نداشته چیکار کنم خوب شه؟

    1. حتما از دان مخصوص مرغ مینا بهش بده که اهن خیلی کمی داره
      مواد غذایی دارای اهن مثل برنج و گندم و میوه های ترش و دارای ویتامین c بالا بهش نده

      1. سلام فکر میکنم بیشتر مشکل زمین خوردنش بخاطر اینه که بالش توی پاهاش گیر میکنه چون بال هاش آویزون شده مشکلش چیه؟

  52. سلام ببخشید چند کامنت پایین رو که توسط خانم آرزو نوشته شده بود خوندم مرغ مینای من هم خیلی نون و ماست دوست داره و بعضی وقتا تا بهش میدیم یک صدایی درمیاره درواقع یک صدای خوشگلی هست فکر کنم دوست داره یعنی ما دیگه نباید بهش بدیم؟

    1. نون مضر
      بهتر که خیلی کم بدید و از دان مخصوص مینا استفاده بشه
      هر لحظه احتمال مسمومیت و مرگ هستش

  53. سلام خسته نباشید مرغ مینای من حدودا یک سالشه ‌،کلا خیلی صحبت نمیکرد ولی جدیدا دیگه اصلا چیزی نمیگه و فقط چشماشو میبنده و بال هاش اویزونه
    نگرانشم لطفا جواب بدین

    1. حتما بی حال و بی اشتها هم هست و این نشونه واضحیه که پرنده تون بیمار شده
      حتما برای درمان به دامپزشک پرنده های زینتی مراجعه بشه تا از دست نرفته

  54. سلام. مرغ مینا من نر هست و ۷ ماهشه و غذای روزانش بیشتر برنج و کاهو هست و احساس میکنم از زمانی که دوران پرریزیش تموم شده کسل هست و پف میکنه و خیلی میخوابه و قبلا که پیشش میرفتم بال و پر میزد و هیجان زده و خوشحال میشد و قبلا آواز میخوند اما الان خیلی ساکته. کاهی مواقع هم دستشوییش آبکی هست و چشم سمت راستشو میبنده و انگار یکی از انگشت پاش باد کرده. آیا افسرده شده باید چیکار کنم؟ مشکل مدفوع و چشم و پاش مشکلش چیه چی کار کنم؟

    1. اصلا برنج و کاهو نده
      این دو تا غذا سمه براش
      حتما از پلت مخصوص مرغ مینا، میلورم و حشرات، میوه و سبزیجات با ویتامین c کم
      و غذاهایی با اهن خیلی کم بده

  55. سلام من ی مرغ مینا دارم فروشنده گفت حدود پنج ماهشه بجز غذای خودش چیز دیگه ایی نمیخوره حتی میوه هم نمیخوره یک ماه و خورده ایی میشه خریدمش وقتی میرم بهش اب و غذا بدم همش خودشو ب قفس میزنه چکاکنم از من نترسه بهم وابسته بشه اوایل ک گرفتمش متاسفانه همون جایی ک فروشنده نگهش داشته شپش زده بود مجبور شدم چند روز بزور بگیرم بشورمش با معلول ضد شپشی ک از دامپزشکی گرفته بودم اما امروز متوجه شدم مرغ مینام میره زیر اب خوری و دان خوریش قایم میشه نفساش تند شده کنار قفسش میرم میترسه خودشو ب در و دیوار قفس میزنه اما بشینم یکم آروم میشه ی پرنده دگ هم کنار قفسش دارم یک ده روزی میشه کنارش گذاشتم ممکنه افسرده شده باشه چکاکنم باهام خوب بشه رام بشه خیلی نگرانش شدم چند روز بود مشکلاتی هم برام پیش اومده بود نتونسم باهاش حرف بزنم براش چوب و اویز گذاشتم تو قفسش اما روی دان خوریش مینشست نمیرفت روی اونا امروز ک زیر اب خوری و دان خوریش قایم میشه دلیلش چیه لطفا راهنمایم کنین خیلی نگرانشم

    1. داروی داده شده توسط دامپزشک رو بهش بدید
      اگر اسپری داده ، مرتب استفاده کنید
      حتما به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه کنید تا مشکلی براش پیش نیاد

  56. سلام مینای من بی‌حال شده نمیتونه رو پاهاش وایسته میره ته قفس پف کرده پرهاشم که باز میشه نمیتونه دوباره ببنده 3سالشه و جاییم که نمیتونم ببرمش امروز دامپزشکی و مجبورم فردا ببرم چه کا ی میتونم بکنم تا حالش بهتر بشه؟

    1. مکانش گرم باشه و اب و غذای کافی بده
      میوه و سبزیجات بده
      حتما به دامپزشک پرنده های زینتی ببرش تا از دست نرفته یا به پرورش دهنده با تجربه مینا مراجعه کن

  57. سلام من یه مینا دارم حدودا ۵ ماهشه امروز دیدم پوسته های زیر ناخنش رو کنده و خون میاد این علت چی هست؟

    1. احتمال بیماری قارچی و یا بیماری کبدی هست
      بهتر که به دامپزشک پرنده های زینتی مراجعه کنید

  58. سلام من ۲تا گربه و یک مینا دارم یکی از گربه ها بچه است و تازه وارد جمعمون شده از وقتی بچه گربه رو اوردیم مینامون سیگارش رو گذاشته کنار و پرخاشگر شده و مدفوع خودش رو به سمت ما پرتاب میکنه که البته خیلی هم به صورت اسهال است و در بقیه مواقع که حالت تهاجمی نداره فضله اش معمولا باقیمانده غذایی که خورده غذاش برند مفیدو تاپ فید هست خیلی هم ماست دوست داره البته نون و ماست و گاهی هم پنیر سبزیجات و میوه هم میخوره و کلا غذای خونگی خیلی دوست داره بعضی وقت ها پر سرو صداست و بعضی وقت ها هم ارومه و هر روز هم باید دوش بگیره نگران رفتار پرخاشگرانه اش هستم و رژیم غذایش که باعث بیماری کبدی نشه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام رژیم غذاییش که خیلی بده !نون برای مرغ مینا سمه
      ینی چی سیگارش رو کنار گذاشته ؟ به گربه کوچیک جلوی پرنده محبت نکنید مرغ مینا شدیدا حسوده
      گربه ها به مرغ مینا حمله نمیکنند ؟
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید هفته ای یک روز هم به جای آب بهش چای سرد بدین
      غذای خونگی اصلا نخوره

  59. سلام میخواستم بدونم که مینا به صاحبش دیگه توجه نشون نده و با دیدن شخص دیگه و توجه به شخص دوم توجه نشون بده و خودش رو به دیوار قفس بکوبه نشونه ی چیست

  60. سلام وقتتون بخیر
    من‌چند وقتی میشه که غذای مینا رو از هلسی به اوشکیا تغیر دادم براش کرم هم خریدم خیلی کم از دونه خودش میخوره و اصلا خوشش نمیاد و مجبوری چنتا دونه میخوره کرم هم دیگه بهش نمیدم خیلی کم اشتها شده
    و مدام یه جا میشه و آواز میخونه و نمیزاره کسی بهش دست بزنه
    مشکلش چیه ؟؟ به خاطر غذاشه؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋