آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا

بیماری های خطرناک و مشکلات مرغ مینا

مرغ مینا جزء پرندگانی است که نسبت به بیماری، مقاومت دارند. با این حال، باز هم امکان دارد که این پرنده به بیماری­ های مختلف مبتلا شود. در این مطلب از وبسایت چیکن هچ به آشنایی با بیماری ­های مهم مرغ مینا می­پردازیم.

این پرنده در محیط طبیعی، به خوبی از خود مراقبت می­کند. اگر می­خواهید که سلامتی مرغ مینا در زندگی آپارتمانی یا سالن های بزرگ پرورشی هم حفظ شود، لازم است به تغذیه پرنده و بهداشت محیط آن توجه کنید.

غذای فاسد، شوک دمایی، بیماری­ های قارچی، ویروسی و باکتریایی، مهم­ترین دلایل بیماری و از بین رفتن مرغ مینا هستند. این پرنده در صورت ابتلا به هر نوع بیماری، خیلی سریع علائم مختلفی از خود بروز می­دهد. در ادامه، بیماری­ های مهم مرغ مینا و علائم آن­ها را با هم مرور می­کنیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مخصوص جوجه کشی از مرغ مینا
» نحوه مونتاژ SMD
» دارای سیستم چرخش 360 درجه ای
قیمت : 4,970,000تومان

شایع ترین بیماری های مرغ مینا کدام است ؟

بیماری های آنفولانزا ، آسپرژیلوز ، کلامیدیوز ، نیوکاسل و سرما خوردگی از شایع ترین و مهم ترین بیماری های مرغ مینا هستند.

بیماری کبدی

مهمترین بیماری بین مرغ مینا ها، بیماری کبدی در پرنده می باشد. این بیماری به دلایل مختلفی ایجاد شده و در صورت عدم رسیدگی امکان تلف شدن پرنده بسیار بالا می باشد.

  • علائم

مهمترین و ابتدایی ترین نشانه ی این بیماری فضله ی سبز رنگ می باشد. دلیل این رنگ از فضله در مرغ مینا درگیری کیسه صفرا با بیماری و ترشح از آن می باشد . فضله سبز رنگ در بیش از 90 درصد مواقع در مرغ مینا ناشی از بیماری کبدی است . توجه ویژه ای به این مورد داشته باشید . ضربه های محکم پرنده به پای خود ، بی حالی ، عدم تعادل ، بی حوصلگی بسیار زیاد و … در صورتی که همراه با فضله ی سبز باشند نشانه ای از بیماری کبدی پرنده می باشند.

  • کنترل و پیشگیری

دلیل ایجاد این بیماری تغذیه ی نامناسب است. اصطلاحا گفته میشود مرغ مینا پرنده ای همه چیز خوار است که این مورد برای مرغ میناهایی درست می باشد که به صورت آزادانه در محیط بیرون در حال گردش می باشند و برای مرغ میناهای محصور در خانه که فعالیت بسیار کمی دارند نادرست است. خوردن مواد غذایی حاوی آهن سبب تجمع این مواد در کبد شده و ایجاد بیماری خواهد کرد . پس تنها راه جلوگیری از این بیماری بسیار خطرناک، عدم استفاده از مواد غذایی حاوی آهن است . همچنین پیشنهاد میشود در مرغ مینا از مواد غذایی و میوه هایی که حاوی مقادیر بالایی ویتامین C نیز می باشند جلوگیری کنید چرا که ویتامین C قدرت جذب آهن در بدن را افزایش می دهد.

نان ، کشمش ، گردو ، گوشت ، دل مرغ و … از مهمترین موارد حاوی آهن می باشند که بسیاری از کاربران به اشتباه انها را به پرنده های خود می دهند.

تغذییر کامل رژیم غذایی همراه با استفاده از داروهای تقویتی تجویزی دامپزشک می تواند پرنده را به سرعت به زندگی بازگرداند به شرطی که بموقع متوجه بیماری مذکور شده باشید .

 چرا مرغ مینا به پاهایش نوک میزند ؟

همان طور که در پاراگراف قبل نوشته شده است، یکی از علت های نوک زدن مرغ مینا به پاهایش، بیماری کبدی یا ذخیره آهن در کبد پرنده می باشد. البته دقت داشته باشید که گاه پرخاشگری، افسردگی، جابجایی قفس پرنده و جدید بودن محیط برای مرغ مینا نیز میتواند منجر به چنین حرکتی گردد.

آنفولانزا

یکی از بیماری­های مهم مرغ مینا، ابتلا به ویروس آنفولانزا است. علی­رغم شیوع این بیماری در بین پرندگان و حتی انسان­ها، مرغ مینا به راحتی به آن مبتلا نمی­شود.

این ویروس با مواد ضدعفونی کننده نسبتا ضعیف هم از بین می­رود و جای نگرانی نیست. با این حال اگر به آن بی توجهی کنید، از طریق ترشحات چشم و بینی و مدفوع پرنده، در محیط منتشر می­شود.

  • علائم

علائم بروز این بیماری، به شدت آن برمی­گردد. اگر نسبتا ضعیف باشد، علائمی مثل تب خفیف، کاهش تخم گذاری و نامرتبی پرها ظاهر می­شوند.

انفولانزای حاد، به سرعت باعث مرگ پرندگان مختلف می­شود. تب شدید، مشکلات تنفسی و تلفات، از عوارض ابتلای مرغ مینا به آنفولانزا هستند.

  • کنترل و پیشگیری

برای پیشگیری از بیماری ­های مهم مرغ مینا از جمله آنفولانزا، پرنده را به محیط ­هایی با اختلاف دمای بالا جابجا نکنید. تغذیه، نور و رعایت اصول بهداشتی نیز در جلوگیری از شیوع آنفولانزا موثر هستند.

در صورت تلف شدن پرنده، لاشه آن را دفن کرده و تمام محل زندگی و فضولات آن را شسته و ضد عفونی کنید. اگر شما سالن پرورش مرغ مینا دارید، باید این اخطار را جدی بگیرید.

حتی 1 گرم از فضولات پرنده بیمار می­تواند کل گله را مبتلا و یا تلف کند. با این حال، استفاده از مواد ضدعفونی کننده یا افزایش دما تا 60 درجه می­توانند به راحتی ویروس را از بین ببرند. دقت داشته باشید که مواد ضدعفونی کننده و یا افزایش دما برای پرنده مینا خطرناک بوده و این اقدامات نباید در حضور پرنده انجام شوند.

آسپرژیلوز

آسپرژیلوز یکی از بیماری­های مهم مرغ مینا و در بین پرندگان، مشترک است. در حالت عادی، مرغ مینا نسبت به این بیماری مقاومت دارد. با این حال در صورت قرار گرفتن در محیط شدیدا آلوده، مبتلا می­شود. راه انتقال این بیماری، غذا یا بستر آلوده هستند. این بیماری با منشاء قارچی، دستگاه تنفسی پرنده را تحت تاثیر قرار می­دهد. در نتیجه، کیسه ­های هوایی مرغ مینا پس از ابتلا به آسپرژیلوز آسیب می­بینند.

  • علائم

در مرغ مینا، بروز علائمی مثل تنفس با دهان باز، نفس تنگی، تنفس سریع یا سیانوز، نشانه­ های ابتلا به آسپرژیلوز هستند. سایر علائم این بیماری شامل اسهال، بی­اشتهایی، تشنگی مداوم و خواب آلودگی هستند.

  • کنترل و پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلای مرغ مینا به آسپرژیلوز، به محیط آن توجه ویژه­ای کنید. راه­ های کنترل این بیماری، شامل دور کردن پرنده بیمار از پرندگان سالم و استفاده کردن از داروهای ضد قارچ است.

از آنجا که انواع بیماری­ ها به سرعت در گله پرندگان گسترده می­شوند، استفاده از داروی ضد قارچ برای درمان این بیماری مقرون به صرفه نیست. فراموش نکنید که پیشگیری بهتر از درمان هست.

کلامیدیوز

کلامیدیوز نوعی بیماری خطرناک است که نه­ تنها مرغ مینا بلکه سایر پرندگان را نیز درگیر می­کند. این بیماری، جزء بیماری­های مهم مرغ مینا بوده و امکان سرایت آن به انسان نیز وجود دارد.

منشاء بیماری عفونی کلامیدیوز، باکتری است. این باکتری تنها در محیط سلولی توانایی زندگی و رشد کردن را دارد. تراکم جمعیت، استرس حمل و نقل، خوردن و نوشیدن غذای آلوده یا استنشاق ذرات خشک شده مدفوع پرنده بیمار، سایر پرندگان را درگیر می­کنند.

  • علائم

این بیماری هم به دو شکل حاد و متوسط ظاهر می­شود. اگر شدت بیماری زیاد نباشد، علائم چندانی را نمی­بینیم. اسهال یا مشکلات خفیف تنفسی، تنها علائم این سطح از بیماری هستند.

با افزایش شدت بیماری­های مهم مرغ مینا از جمله کلامیدیوز، اسهال زرد یا سبز، تورم چشم، بی­اشتهایی، کز کردن و ترشحات بینی دیده می­شوند.

  • کنترل و پیشگیری

کنترل این بیماری اهمیتی برابر با درمان آن دارد. چراکه در بعضی موارد، حتی کارکنان آزمایشگاه با تنفس ذرات عفونی معلق در هوا، بیمار شده­اند.

برای اطمینان از ابتلای مرغ مینا به این بیماری، باید از تست­ های پزشکی استفاده کنید. داروی درمان پرنده، چرک خشک کن است. در طول درمان، پروتکل ­های بهداشتی را رعایت کنید زیرا این بیماری به شدت مسری است.

در صورت تلف شدن مرغ مینا، بدن آن را به طور کامل در محلول ضدعفونی کننده قوی بغلطانید. چراکه ممکن است فضولات خشک شده مرغ مینا که حاوی باکتری هستند، در پرهای آن وجود داشته باشد.

نیوکاسل

نیوکاسل یکی دیگر از مهم­ترین بیماری­ های مرغ مینا و البته خطرناک­ترین آن­ها است. این بیماری، به شدت واگیر دارد و متاسفانه در بین پرندگان مختلف، مشترک هست.

بنابراین هریک از پرندگان شما به این بیماری دچار شدند، فورا آن را از سایر پرندگان جدا کنید. این بیماری در ابتدا سیستم تنفسی و عصبی مرغ مینا را درگیر کرده و در نهایت باعث تلف شدن پرنده می­شود.

  • علائم

در صورتی که مرغ مینا به نیوکاسل مبتلا شود، بین 2 تا 15 روز زمان می­برد تا علائم بیماری ظاهر شوند. علائم این بیماری در پرندگان مختلف، متفاوت است.

افسردگی، بی حالی، بی اشتهایی، خس خس کردن و مشکلات تنفسی از نشانه­ های بیماری نیوکاسل هستند. اگر این بیماری، سیستم عصبی پرنده را هدف بگیرد، پرنده یا فلج می­شود یا گردنش می­پیچد.

  • کنترل و پیشگیری

برای جلوگیری از ابتلای به بیماری­ های مهم مرغ مینا، به واکسیناسیون پرنده توجه کنید. متاسفانه بیماری نیوکاسل هیچ درمانی ندارد. تنها راه برای کنترل این بیماری، پیشگیری کردن هست.

بیماری هموکروماتوز

این بیماری در اثر جذب بیش از حد آهن در پرندگان ایجاد میشود و مرغ مینا بیشتر از سایر پرنده ها در معرض این بیماری قرار دارد. علت این امر به سیستم گوارشی مرغ مینا بر میگردد. در حقیقت سیستم گوارش مرغ مینا در مقایسه با دیگر پرندگان نمی تواند به خوبی آهن موجود در غذا را هضم کند.

بیماری هموکروماتوز

اگر در تغذیه مرغ مینا به میزان آهن موجود در جیره غذایی دقت نشود، آهن اضافی در کبد پرنده ذخیره میشود. در نتیجه این امر مرغ مینا دچار مشکلات کبدی شده و در نهایت با مسمومیت و از دست دادن تعادل خویش تلف میشود.

برای جلوگیری از این بیماری باید مواد غذایی که آهن بالایی دارند از رژیم غذایی پرنده حذف شوند. همچنین مواد غذایی و میوه هایی که حاوی ویتامین c هستند نیز باید با محدودیت مصرف شوند. زیرا ویتامین c باعث جذب بیشتر آهن میشود.

سرما خوردگی

سرما خوردگی هم یکی از بیماری های شایع در بین پرندگان می باشد که مرغ مینا نیز میتواند درگیر آن شود. دقت داشته باشید که سرما خوردگی لزوما در اثر هوای سرد در پرندگان ایجاد نمیشود.

قرار گرفتن پرنده در معرض مستقیم وزش باد، تجربه نمودن اختلاف دمایی بیش از 5 الی 10 درجه در یک روز، خوردن مواد خوراکی سرد و یخی مثل بستنی و … می تواد باعث سرما خوردگی مرغ مینا شود.

علائم سرما خوردگی در پرنده ها معمولا به شکل بی حالی و کم اشتهایی، مصرف زیاد آب، آبریزش و … می باشد. از کنار بیماری سرما خوردگی نباید به سادگی گذشت. زیرا این بیماری مخصوصا برای جوجه ها خطرناک می باشد.

می توان با گرم نگه داشتن پرنده و استفاده از مولتی ویتامین و آنتی بیوتیک های مخصوص پرندگان بیماری سرما خوردگی مرغ مینا را درمان نمود.

چرا مرغ مینا عطسه میکند ؟

عطسه کردن پرنده زینتی و مرغ مینا، دلایل بسیار گسترده ای دارد. گاه پرنده به علت فرورفتن جسم خارجی یا غذا به درون سوراخ ها بینی، عطسه میکند. این کار به تمیز کردن بینی پرنده کمک می نماید.

در برخی از موراد، وجود گردو غبار ، پوسته و کرک پرنده در هوا، سبب بروز عطسه در مرغ مینا می شود. در این صورت نیاز است تا قفس را مرتب نظافت نموده و با کمک رطوبت ساز، خشکی هوا را از بین ببرید.

در صورتی که تعداد عطسه پرنده در ورز بالا رفت و با علائمی همچون آبریزش بینی، بی حالی، بی اشتهایی، مدفوع غیر طبیعی و … همراه بود، نیاز است تا حتما به کلینیک دامپزشکی مراجعه نموده تا پرنده شما معاینه گردد.

چه مواردی که باعث سرماخوردگی مرغ مینا میشود ؟

قرار گرفتن در معرض باد ، شک دمایی ، خوردن مواد خوراکی سرد و یخی از مواردی است که باعث سرماخوردگی این پرنده سخنگو میشود.

انگل داخلی و خارجی

از بیماری­های مهم مرغ مینا می­توانیم به انگل ­های داخلی یا خارجی اشاره کنیم. انگل داخلی ناشی از خوردن انواع کرم­ها، تخم کرم­ها یا سایر حشرات است. این حشرات در بدن مرغ مینا پرورش یافته و پرنده را به انواع بیماری­ها دچار می­کنند. در صورتی که تخم انگل در مدفوع پرنده مشاهده کردید، فورا به دامپزشک مراجعه کرده و داروی مناسب دریافت کنید.

انگل­های خارجی مثل حشره کنه، خون پرنده را می­مکند. این کار تا جایی ادامه می­یابد که پرنده دچار کم­اشتهایی، کم­خونی، بی­حالی یا حتی مرگ می­شود. در محل نیش این حشرات، تورم و عفونت ایجاد می­شوند. عفونت ایجاد شده، بسیار خطرناک بوده و می­تواند زمینه ابتلا به بیماری­ های زیادی از جمله ویروسی و باکتریایی را فراهم کند.

علائم افسردگی مرغ مینا چیست ؟

کسانی که به نگهداری مرغ مینا عادت دارند میدانند که کندن پر ، پرخاش ، بی اشتهایی و تغییر صدا از علائم افسردگی مرغ میناست.

نتیجه گیری

در این مطلب به آشنایی با بیماری­های مهم مرغ مینا پرداختیم. این پرنده، علی­رغم مقاومت بالایی که دارد، در صورت قرار گرفتن در محیط آلوده، به انواع بیماری­ها مبتلا می­شود.

منشاء بیماری­ های مهم مرغ مینا، ویروسی، قارچی، باکتریایی و انگلی هستند. با رعایت بهداشت و توجه به تغذیه پرنده، احتمال بروز انواع بیماری­ ها  در این پرنده، به طور چشمگیری کاهش می­یابند.

همچنین پرندگانی که در قفس و در اسارت زندگی میکنند بیشتر در معرض مشکلات تغذیه ای و کمبود مواد معدنی و ویتامین ها و بیماری های مختلف قرار میگیرند. در این زمینه نیز لازم است که پرورش دهندگان با استفاده از غذاهای مخصوص پرندگان و انواع میوه ها و مواد غذایی یک رژیم غذایی بالانس شده برای پرنده های خود تأمین نمایند.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫5,167 دیدگاه ها

  1. سلام مرغ مینای من یه چند روزه که مو های کنار چشمش. ریخته و زردی پاش کنده شده در بعضی از فضلش هم سبزی و سفیدی وجود داره

  2. سلام
    یه مقدار به مرغ مینا خرما دادم و اول آروم بود و فقط منقارش رو به در و دیوار میکشید(مثل وقتایی که می خواد منقارش رو تمیز کنه)و بعد چند دقیقه شروع به تمیز کردن خودش کرد و رفتارای عجیب از خودش نشون میده(مدام منقارش رو به یه چیزی میکشه و خودش رو تمیز میکنه)ممکنه به خرما حساسیت داشته باشه؟باید چیکار کنم؟(لطفا راهکار خونگی بگید)

    1. سلام دوست عزیز
      شاید به خاطر حالت شیره ای و چسبناک خرما باشه که چنین واکنشی رو نشون میده
      علائمی از آلرژی و مسمومیت داره؟
      مثل گرفتگی صدا، بالا آوردن، تغییر رنگ فضله و …؟

  3. سلام ما یه مرغ مینا چند روزه گرفتیم وسط دوتا پاس زیر دلش اندازه یه گردو سیاه شده وورم داره میشه بگید چه دلیلی داره
    گویا بهش برنج و دونه پرسی دادن

    1. سلام دوست عزیز
      از زیر پاش میخچه درومده و چون خیلی وقته درمان نشده برای همین پیشروی کردن
      تا یه هفته هر 6 ساعت یک بار پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین چشمی قاطی هم کن بزن روی ضایعه ها
      بعدش بانداژ کن تا نوکش نزنه
      اگه رفع نشد باید ببریش پیش دامپزشک

  4. سلام دلیل مدفوع سفیدو ِلیزابه بودن مدفوع مرغ مینا چه چیزی هست و هروقت میخوام قفس مرغ مینا رو تمیز کنم کمی آب به مرع مینا پیچیده بشه مرغ مینا نفسش بندمیاد و میفته کف قفس چکارباید بکنم آیا مریضی داره یا چیزی نیست

    1. سلام دوست عزیز
      این نشون میده مرغ مینات عفونت داره
      برای درمانش عرق آلاله رو با عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هرکدوم دو سر بطری قاطی هم کن و تا 5 روز روزانه 4 قطره بهش بده
      غذا بهش چی میدی؟

  5. سلام وقتتون بخیر من یه مینای دوساله دارم بهش سپهر دانه میدم یک روز بود که هم کم غذا میخورد هم چند فضله آبکی قهوه ای با کمی سفیدی داشت و بعد فضله سبز و سفید داره و همینطور بی حاله و سرش توی بالش هست و نمیتونه تعادلش رو حفظ کنه
    و خیلی هم لاغرها شده ( استخوان های سینه وقتی دست میکنم مشخصه)
    ممنون میشم بگید چه بیماری داره آیا به عروس هلندی منتقل میکنه؟

    1. سلام نازی
      مرغ مینات بیماری سینه کاردی داره
      بهتره براش غذای مخصوص از برند تاپ فید تهیه کنی بدی
      میوه و سبزی رو از رژیم غذاییش حذف کنتو جیره ی غذاییش تخم خرفه و کاهو اضافه کن
      محیط نگهداریشو گرم تر کن
      5 تا 10 قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب و تا 3 روز بهش بده
      آبی که براش استفاده می کنی هم حتما بدون آهک و املاح و تصفیه شده باشه
      بعدش بیا تا 3 روز به جای آب براش چای سیاه سرد شده بده
      تو غذایی که می خوره پودر بادام یا پودر پسته اضافه کن
      براش از داروخونه ی دامپزشکی پروبیوتیک تهیه کن
      حتما به نظافت قفسش رسیدگی کن آبخوری و دانخوریشو تمیز و ضد عفونی کن

  6. سلام میشه تو قفس مینا جفت کرد؟بعد واسه یکی از فامیلا یکیش یک هفته جدا نگه دارم هرنوع مریضی داشته باشه مشخص میشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله می تونی تو قفس جفتشون کنی
      بله باید جدا نگهش داری و تو این مدت ممکنه علائم بعضی از بیماری ها مشخص بشن البته اگه بیمار باشه
      ولی نه هر نوع مریضی چون بعضی از بیماری ها دوره ی نهفتگی طولانی دارن و ممکنه یه مدت زیادی مشخص نشن
      برای اینکه مطمئن بشی باید ببریش دامپزشک چکش کنه

  7. سلام یه مینا دارم وقتی میپر یا راه میره از پشت میفته رو زمین هی بر عکس میفته راهنمایی کنید ممنون میشم

  8. مرغ مینای من دچار پر ریزی شدید شده که بیشتر در ناحیه سر و گردن می‌باشد بطوری که حالت تاسی در آن ناحیه ایجاد شده از نظر نظافت هر روز قفس پرنده را تمیز میکنم لطفاً راهنماییکنید

    1. سلام دوست عزیز
      نگا کن ببین یه رگ سیاه دیده میشه زیر شکمش؟
      نره یا ماده؟
      اگه مادس اخیرا تخم گذاری کرده؟

  9. سلام من مینام شش ماهشه از بچگی خودم بزرگش کردم تقریبا ی روزه ک زیادتر ازهمیشه میخوابه موقعی هم ک خوابه ی صدایی ازش شنیده میشه ولی خیلی صداش ارومه موقع خواب مثلا مث خرخر کردن تو خواب
    غذاشم کامل میخوره موفوعش هم طبیعیه
    لطفا راهنماییم کنین خیلی نگرانشم

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      شبا به اندازه ی کافی می خوابه؟
      موقعی که نخوابیده وقتی نفس می کشه خس خس میکنه؟

      1. سلام‌مجدد مینامو دامپزشکی بردم گویا بند شده بوده واون خس خس کردن ازاون بوده ی قطره داد وقرص ک ب مدت ۵روز بهش میدادم نصف قرص وسه قطره داخل ابش تایمی ک دارو رو مصرف میکرد هم خوراکش خوب بود هم اب زیاد میخورد وخیلی هم مدفوع میکرد ن بی حال بود ن خیلی میخوابید خرخر هم تو خواب نمیکرد همین ک قطره بعد از۵روز رو قطع کردم اشتها ب اب وغذاش کم شد ومدفوعش هم کم شد الان دیشب ی دانه کنارنوکش دراومده وامروزهم ی برامدگی کم زیر چشمش هس
        غذاشم پلت مخصوص مرغ میناس ک داخلش کرم خشک شده هم داره
        لطفا راهنمایی کنین چیکار کنم خیلی نگرانشم

        1. سلام دوستعزیز
          گاها ممکنه که بدن پرنده به به دوره از درمان دارویی پاسخگو نباشه
          یعنی داروش که تموم شده لازم باشه تا یه دوره دیگه تجویز بشه
          تا زمان بهبودی کامل
          اونو باید با دامپزشکی که بردی مشورت کنی ببینی نیازه دوباره استفاده بشه یا نه

          1. سلام پیش پزشک بردمش چرکی ک داخل چشمش بود رو تخلیه کرد وامپول بهش زد
            ی دارو داد ک دوبار بزنم ناحیه ای ک عفونت رو تخلیه کرده دوتا قطره یکی مولتی ویتامین برا ضعیف بودنش یکی هم برای اینک عفونت مجدد نکنه الان دوساعتی میشه قطرهارو تو ابش ریختم زخمش رو هم با اون قطره ک بنفش رنگ ضد عفونی کردم
            ب نظرتون حالش خوب میشه؟

  10. سلام من مینام امروز از دماغش خون اومده علتش چی میتونه باشه میتونه باعث مرگ بشه؟

    1. سلام دوست عزیز
      بله می تونه به خاطر مشکل انعقاد خون توی پرنده باشه
      یا بیماری های عفونی و یا ضربه خوردن و برخورد به جایی
      باید ببریش دامپزشک

      1. ممنونم
        اره فکر کنم به خاطر اینه که دیشب خواست بپره روی پام سر خورد افتاد اما الان هیچ مشکلی نداره خیلی هم سرحاله

  11. سلام مرغ مینای من ۳سالشه وبه تازه گی انتهای منقارش یه چیزی شبیه عفونت سفیدرنگ بودفشاردادم بیرون اومدوچشم همون سمتشومیبنده چکارش کنم مشکل خاصی نیست؟

    1. سلام دوست عزیز
      مرغ مینا که انسان نیس بخواد جوش بزنه بترکونیش
      الان این کارت میتونه بهش آسیب بزنه
      الان چشمش قرمزی، آبریزش یا تورم هم داره؟
      دوباره درومده از اون ضایعات؟

      1. مینا رو بردم دکتر میگه آسپر ژیلوز داره و دو تا کپسول داده به نظرتون درمان دیگه ای هم داره

        1. سلام دوست عزیز
          آسپرژیلوز یه بیماری قارچیه و متاسفانه درمان خونگی نداره
          حتما باید داروهاشو کامل استفاده کنی براش
          تا دوره ی درمان داروییش تکمیل نشه رفع نمیشه بیماریش
          فقط به دمای محیط نگهداریش توجه کن که متعادل باشه نه سرد و نه گرم

  12. سلام مینا من نمیدونم چن ماهشه ولی ی ذره حرف میزنه بعضی وقتا میره زیر افتاب یا کنار بخاری میشینه و دهنش بازه 😂 بند نیست از گرمای زیادع هم میتونه باشه ولی بازم میره اونجا

    1. سلام دوست عزیز
      باز بودن دهنش به خاطر گرماس
      نباید بذاری زیاد بمونه زیر آفتاب یا نزدیگ وسایل گرمایشی
      ضرر داره براش

  13. من مرغ مینایی دارم ،امروز آمدم که غذایش رابدهم ،دیدم دقیقآپشت سرش پرها ریخته وزخمی شده که مشاهده کردم که باناخن پایش
    مرتب پشت سرش را چنگ می‌زند، که سوال شده برایم چرا این پرنده این شکلی شده؟ممنون میشم راهنمایم کنید،

    1. سلام دوست عزیز
      غذا بهش چی میدی؟
      محیط نگهداریشو گرم کن
      دو قطره سرکه ی سیب طبیعی رو بریز تو 100 سی سی آب بهش بده
      روزانه 5 قطره عرق آلاله بده تا زمان درمان اسهالش
      سبزیجات و تخم مرغ رو فعلا قطعش کن
      یه مقدار پوره ی سیب پخته شده هم می تونی بهش بدی
      براش دمنوش ذغال فعال تهیه کن
      یه قاشق چایخوری ذغال فعال رو بریز تو 100 سی سی آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه
      بعد که سرد شد صافش کن بده بخوره

  14. سلام
    مینای من نزدیک یک سالشه.کناره های پاش زخم شده انگار ترکیده.پماد تتراسیکلین میزنم وجاشوگرم نگه داشتم ولی هنوز یه پاشو جمع می‌کنه ومشخصه درد داره یک روزه دهانشوباز نگه میداره وموقع خواب تقریبا تندتند نفس می‌کشه
    چیکارکنم خوب بشه
    خیلی ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      اگه با مخلوط پماد تتراسایکلین و A چشمی مشکلش حل نمیشه باید برسونی دامپزشک

  15. سلام
    مینای من نزدیک یک سالشه.کناره های پاش زخم شده انگار ترکیده.پماد تتراسیکلین میزنم وجاشوگرم نگه داشتم ولی هنوز یه پاشو جمع می‌کنه ومشخصه درد داره ویژه روزه دهانشوباز نگه میداره وموقع خواب تقریبا تندتند نفس می‌کشه
    چیکارکنم خوب بشه
    خیلی ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      چوب نشیمنگاه و یا بسترشو عوض کن ممکنه اونا به پاش اسیب زده باشن
      پماد تتراسایکلین چشمی رو با پماد ویتامین A چشمی قاطی هم کن و بزن به پاش
      بعدش بانداژ کن این کارو میتونی هر 6 ساعت یه بار انجام بدی
      ممکنه جاش خیلی گرم باشه به خاطر همین دهنشو باز نگه داره و نفس نفس بزنه
      دمای محیطشو متعادل کن
      موقع نفس کشیدن خس خس هم میکنه؟

  16. سلام
    مینای من نزدیک ۳ سالشه،غذاش پادوان و کی کی هستش،رنگ فضلش هم نرماله،کلسیم کف دریا هم واسش گذاشتم،آیا این موقع سال تولک میره؟آخه مدتیه که پرهاش میریزه

    1. سلام دوست عزیز
      میناهایی که تو خونه زندگی می کنن و شرایط محیطیشون دریافت نورشون فرق میکنه
      در هر موقع از سال میتونن تولک برن

  17. سلام مینای من که 11سال دارمش چند هفته است که گردنش ورم کرده ومدفوعش سفید بود که با داروی عرق شیرین بیان وعرق چهل گیاه خوب شد ولی ورم گردنش خوب نشده عرق الاله را هم پیدا نکردم قبلاً پیام داده بودم فرموده بودید اینها بدید ورم گردنش خطرناکه یانه درصورتیکه تووضع عمومیش مشکلی نیست آیا باید ببرمش دامپزشکی خیلی ممنونم ازلطفتون

    1. سلام دوست عزیز
      بهتره اونو ببریش دامپزشک تا یه تشخیص دقیق تر بده
      چون اگه بمونه ممکنه مشکلات دیگه ای برای پرنده ایجاد کنه

  18. سلام. خسته نباشید دوتا مینا دارم یکی ۳ ساله ماده و دیگری ۱ ساله نر ولی کنار هم نیستند ولی تازگیا متوجه شدم دهانشون بوی تند میده و اون یکی دیگ خوب نمیتونه پرواز کنه و از حمام کلا بدش میادو توی فضله هم رنگ سفید یکمی وجود داره برای جفتشون ولی خب خیلی صحبت میکنن گاهی هم پشت سر هم صداهای میناهای وحشی رو در میارم چاره چیه میشه یه راهنمایی بکنید؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ی سفید و بوی بد دهان نشون میده که پرندت عفونت داره
      برای درمانش عرق الاله، عرق شیرین بیان و عرق چهل گیاه از هر کدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هرروز 4 قطره بهش بده
      اگه با درمان خانگی علائمش از بین نرفت بهتهر ببریش دامپزشک تا براش آنتی بیوتیک درمانی رو شروع کنه

        1. پرواز نکردنشون میتونه به خاطر بیماریشون باشه
          هرموقع حالشون بهتر شد خوشون تمایل به پرواز پیدا می کنن
          اگه نه می تونی هر روز یه مدت کوتاه باهاشون تمرین کنی
          میتونی بزاریش رو دستت بشینه بعدش دستتو بالا پایین کنی ببینی واکنشش چیه
          بصورت غریزی بال هاشو باز میکنه هر بار میتونی بهش یه پاداش از غذای مورد علاقه ش بدی
          تمرین که کنی باهاش پرواز میکنه

  19. سلام مرغ مینای من کنار سرش یک دونه ی چرکین درآورده اوایل که این دونه نبود همش با پاش کنار سر می میخاروند طوری که خونی میشد دیروز یک دونه کنار سرش در آورد الان که دو روزه گذشته خیلی بزرگ تر شده خطری نداره و یا راه درمانش چیه

  20. سلام خسته نباشید مرغ مینام ازصب سرگیجه داره وقتی ازقفس میادبیرون حالش خوبه میشه ولی میری توقفس سرگیجه میگیره میفته ته قفس چی بدم بخوره

  21. سلام خسته نباشید من مرغ مینادارم از سه روزگیش پیش منه تا الان ک چن ماهش شده پاهاش یعنی پنجه های پاهاشو باز نمیزاره همش جم میکنه موقع راه رفتن هم همینطوره .و موقع خوردن غذا خوب نمیتونه بخوره اول خوب بودااا ولی یه مدته خوب نمیتونه بخوره خیلی طول میکشه تا بتونه یه کرم رو قورت برده بعضی وقتا هم نمیتونه کرم رو قورت بده گوشه نوکش میمونه لطفا راهنمایی کنید🥺🥺🥺

    1. سلام دوست عزیز
      زیر پاشو چک کن ببین میخچه در نیاورده یه برجستگی صورتی رنگ یا مایل به قهوه ای
      تغییر رنگ فضله داره؟
      کم اشتها شده؟

  22. با عرض سلام و خسته نباشید و ممنون بابت سایت خوب و جوابتون.
    مرغ مینا یک و نیم سالشه،غذا تاپ فید میخوره،تا حالا به هیچ وجه غذای خونگی ندادم بهش،چند وقتی هستش که فضلش سفید گچی شده،بخاطر چیه؟
    چکار کنم واسش؟

    1. سلام دوست عزیز
      پرندت عفونت داره
      عرق چهل گیاه رو با عرق آلاله و عرق شیرین بیان از هرکدوم دو سر بطری قاطی هم کن
      تا 5 روز هر روز 4 قطره بچکون تو دهنش

    1. سلام دوست عزیز
      اگه غذاها و دانه های چرب و شیرین بهش میدی باید اونارو از رژیم غذاییش حذف کنی
      یکیم اگه پرنده بیمار باشه ممکنه این اتفاق بیافته؟
      تغییر رنگ فضله داره؟

  23. سلام مجدد شرمنده مجدد مزاحم شدم شدم
    امروز با دقت به چشمش نگاه کردم قبلا عنبیه اش قهوه ای بود الان کمی روشن مایل به طوسی شده اما چشمش کدر و مات نشده عدسیش هم مشکلی نداشت
    ولی خیلی به من علاقه داره تا از در وارد میشدم خودشو به این ور و اون ور قفس میزد تا برم پیشش ممکنه با میله های قفس برخورد کرده، باشه
    ویتامین a هم که گفتید براش مکمل بگیرم یا هویج و …

    1. اگه تو مراحل اولیه ش باشه که کامل کدر و مات نمیشه
      انگار دیگه مثل قبل شفاف نیس و برق نمیزنه و این ممکنه رفته رفته بیشتر بشه
      میتونی بهش مواد غذایی مثل هویج، کدو حلوایی، اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، جعفری، گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای بدی

        1. سلام خسته نباشین مینای من دوروزه صداش گرفته بی حال نیس بی اشتها نیس ابریزش بینی هم نداره فقط ته قفس وامیسته واصلا نمیخونه صداش م گرفته قبلا اینقد حرف میزد همه کلافه میشدن الان انگار صداش ته گلوش ه عطسه م نمیکنه چیکاربایدبکنم

          1. سلام دوست عزیز
            ممکنه به یکی از غذاهایی که خورده آلرژی داشته باشه و این باعث بشه صداش بگیره
            و یا توی محیط گرد و غبار، دود، عطر، شمع،عود و … وجود داشته باشه
            باید علتشو شناسایی کنی
            فضله ش چه رنگیه؟
            براش دمنوش رازیانه، بابونه و یا اکالیپتوس به هر کدوم که دسترسی داشتی درست کن
            یه قاشق چایخوری بریز تو یه فنجون اب جوش بزار 10 دقیقه بمونه بعد صافش کن سرد که شد بده بهش
            تو محیط یه رطوبت ساز هم بذار اگه نبود یه ظرف آب بزار تا آبش تبخیر بشه و محیطو مرطوب کنه

      1. سلام مرغ مبنای من صداش گرفته و کف پاش باد کردن میخوام بدونم چرا بعد دوازدع سال این حیوونکی اینطوری شده

        1. سلام دوست عزیز
          به احتمال زیاد میخچه درومده از پاش اینم می تونه به خاطر نامناسب بودن چوب نشیمنگاهش و یا پوشال های قفس باشه
          پماد ویتامین A چشمی رو با پماد تتراسایکلین قاطی هم کن به اندازه ی ورمی که داره بزن رو پاش چند ثانیه ماساژ بده بعدش بانداژ کن
          این کارو میتونی یه هفته تا 10 روز انجام بدی
          گرفتگی صداش هم می تونه به خاطر وجود گرد و غبار و یا دود و الودگی تو محیط باشه
          یا هم چک کن ببین چیزی قورت نداده باشه
          می تونی براش یکم دمنوش بابونه درست کنی که ضدالتهابه یه قاشق چایخوری بابونه ی خشکو بریز تو یه فنجون اب جوش بزار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صاف کن هرروز 3-4 قطره بهش بده

  24. سلام آقای دکتر خسته نباشید شبتون بخیر ببخشید مرغ مینا بیناییش کم شده علت چیه راه درمان چیه
    گفتند به جای آب بهش چایی بدم اما نمیخوره

    1. سلام دوست عزیز
      ببین عدسیش یکم کدر نشده که؟
      کم شدن بیناییش می تونه به خاطر بیماری های چشمی باشه مثل آب مروارید یا گلوکوم
      برای این باید ببریش دامپزشکی که بهش دارو بده و یا جراحی کنه
      یا هم کمبود ویتامین A تو جیره ی غذاییش داره
      اگه قبلا بیمار بوده باشه مشکل کبدی داشته باشه هم می تونه دچار کاهش بینایی بشه

      1. نه عدسی چشمش کدر نیست ولی بردمش حمام یکم بهتر شد دانه تاپ فید هم براش گرفتم ممکنه چون دیر حمامش بردم اینطوری شده باشه

        1. بیناییش که نمی تونه مربوط به حمام رفتنش باشه
          شاید یه چیزی رفته بوده تو چشمش
          گرد و خاک یا هر چیز ریز دیگه ای
          به هر حال اگه علائم دیگه ای داشته باشه حتما ببرش دامپزشک

  25. سلام مرغ مینا من پوست پاشو چند روزه میکنه و محکم به ناخن و پوست پاش نوک می‌زنه چکار باید بکنم ☹️

    1. سلام دوست عزیز
      فضله ش تغییر رنگ داره؟
      ممکنه به بیماری کبدی مبتلا شده باشه
      تا 5 روز به جای اب چای سیاه سرد شده بریز تو آبخوریش

      1. سلام خسته نباشید ببخشید مینای من دو هفته هست که صدایش در نمیاد وقتی صدایش میکنم یک جیک آرام میگه باید چیکار کنم و فکر کنم سرما هم خورده باشه

        1. سلام دوست عزیز
          محیط نگه داریشو گرم کن و تو محیط یه رطوبت ساز بذار
          اگه به اون دسترسی نداشتی یه کاسه رو پر از آب گرم بکن توش یکم روغن اکالیپتوس یا نعناع بریز بذار یه جایی نزدیک قفس(مراقب باش که پرنده بهش دسترسی نداشته باشه)
          یه قاشق چایخوری بابونه ی خشک رو بریز تو یه فنجون آب جوش بذار 10 دقیقه بمونه سرد که شد صافش کن بریز تو آبخوری پرنده اگه نخورد روزی سه بار سه قطره بچکون تو دهنش
          یا هم یه قاشق چایخوری عسل طبیعی رو تو آب ولرم حل کن و تا 5 روز بده بهش التهابشو کمتر میکنه
          اگه با روش های خانگی درمان نشد بهتره ببریش دامپزشک تا براش دارو تجویز کنن

  26. سلام مرغ مینای من روی سرش یه زخمی
    هم سرحاله هم غذا میخوره ولی زخمش خیلی بده بعضی وقتا از درد خودشو به قفس میزنه جیغ میکشه
    باید ببرمش دامپزشکی یا طبیعیه

    1. سلام دوست عزیز
      زخم رو سر پرنده کجاش طبیعی میشه
      قطعا سرشو مالیده به قفس و یا اشیا داخل قفس که اینطور شده
      ببرش حتما دامپزشکی تا مشکلش حل بشه

  27. سلام مینای من تقریبا8ماهشه.تازگیا یه فنچ داشتم احساس کردم سرما خورده چون افتاده بود کف قفس میلرزید آوردم کنار قفس مینا گذاشتم یه روز بعد فنچ خوب شد ولی مینام مریض شده اسهال سفید داره وسخت دسشویی میکنه وموقع دسشویی تند تند دمشون تکون میده تا دسشویی کنه ویندوزه حرف نمیزنه اصلاحات شده وهمش می‌خوابه نمیدونم چیکار کنم خوب شه دلم میسوزه براش بگید چیکار کنم میترسم کاری کنم بدتر بشه

    1. سلام دوست عزیز
      احتمال ابتلا به بیماری های عفونی من جمله سالمونلا وجود دارده که استفاده از قرص یدوکینول با تجویز دامپزشک میتونه کارساز باشه

  28. سلام وقت بخیر مرغ مینا من دوروزه در حال چرت زدنه حرف هم نمیزنه از قفس بیرون نمیاد و بهش دست میزنی جیغ میزنه فضلش هم اب دفع میکنه غذام کم میخوره گاهی بیرون روی قهوه ای .

    1. سلام دوست عزیز
      مریض شده و چون درد میکشه جیغ میزنه
      غذا هم نمیخوره فضلش آبکی شده
      برای تشخیص دقیق بهتره ببری دامپزشک احتمال داره مشکل کلیوی پیدا کرده باشه

      1. سلام خسته نباشید مرغ مینای من حدود۶ ماهشه الان چند روزه سرش سفیدک زده چکا رباید بکنم خوب شه

        1. سلام دوست عزیز
          اگه سفیدک زده یعنی مبتلا به قارچ شده که برای درمانش باید از دامپزشک کمک بگیری

  29. سلام
    مرغ مینای من دو سالشه تقریبا یک هفته است که وقتی صبح ها از خواب بیدارش میکنم بیحاله و همش سرش رو میکنه تو خودش و اشتهاش هم بیشتر شده و هرچی میخوره سیر نمیشه حرف هم نمیزنه همش خوابه و فضلش هم ابکیه

      1. سپهردانه
        بعضی اوقات آبکی هست ولی الان سفت شده و فکر می‌کنم طبیعی شده
        ولی اصلا صحبت نمیکنه

        1. براش پلت مخصوص از برند تاپ فید تهیه کن
          ممکنه به خاطر مصرف آب زیاد هم آبکی بشه اگه ادامه پیدا کرد احتمالا مشکل کلیوی داشته باشه که باید ببریش دامپزشک
          مقاله ای که پایین برات لینک میدم رو بخون می تونه کمکت کنه
          چطور به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟ تقلید صدای مرغ مینا

        2. سلام وقت بخیر من یه مرغ مینای هفت هشت ساله دارم الان چند روزی به شدن پر خوری می کنه فضله هاش بزرگ و قهوه‌ای شدن علتش چیه ؟؟
          به‌جز این مدت طولانی هست که پر های پشت گردنش در نمی یان علتش چیه؟
          دو سه هفته ای هم هسن که پاش تاول زده دام پزشکی هم بردیمش یه محلول کتوریمن مازول اگه اشتباه نکنم با شربت مترونیدازول نوشت و بهش دادیم ولی هنوز خوب نشده بایا چیکار کنم ؟
          براق جفت کردنش اشکالی نداره مرغ مینای ماده کو چیک تر باشه یا نه ؟؟ممنون می شم به سوال هام جواب بدین

          1. سلام دوست عزیز
            مقدار غذایی که مرغ مینا میخوره بستگی به سن، اندازه ی جثه و فعالیتش در طول روز داره
            اصولا باید به مرغ مینا دو وعده غذا بدی و حجم غذا به اندازه ای باشه که تو 20 دقیقه تموم بشه
            علت بزرگ و قهوه ای بودن فضله ش هم به خاطر همین پرخوریش هست
            رشد نکردن پرهاش می تونه دلایل مختلفی داشته باشه
            یا جیره ی غذاییش مناسب نیس و پرنده کمبود ویتامین A و E داره
            یا هم بهش استرس وارد شده
            برای پاش هم پماد تتراسایکلین رو با پماد ویتامین A چشمی قاطی کن بزن رو پاش خیلی آروم ماساژ بده و بعد بانداژ کن
            این کارو هرروز تکرار کن تا علائمش از بین بره
            نه مشکلی نداره ولی باید به سن بلوغ رسیده باشه

  30. درود،وقت بخیر،مرغ مینا دارم پنج ماهشه،سه چهار روزه کلا بی حاله،اکثرا سرش تو پرهاشه، مثل قبل پر سروصدا نیست،مدفوعشم سبز و ابکیه،مشکلش چیه؟

    1. سلام دوست عزیز
      فضله سبز اگه بهش سبزی ندادی نشون دهنده کبد چرب تو پرندت هس
      یه هفته به جای آب چای سرد سیاه بده بخوره

  31. سلام من وقتی مینامو گرفتم ندیدم پاش لنگ میزنه اوردیمش خونه تازه دیدم میگن پاش شکسته قشنگ جوش نخورده الان همون قسمت پاش ورم کرده امروز صبح به قفس میزد بیدارشدم دیدم افتاده کف قفس بعد نه غذا میخورد نه اب که متوجه شدم چشاش نمیبینه الان چیکارش کنم… مدفوشم سبز وابکی… برای پاش ببرمش دکتر خوب میشه لطفا راهنماییم کنید.

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا ببرید دامپزشک بله خوب میشه
      این کبدش هم چرب شده
      یک هفته به جای آب بهش چای سیاه سرد بدین

      1. سلام وقت بخیر مرغ مینای من ی مدته رو سرش ی جوش سفید رنگ زده و از قبل از اونم پر ریزی سر و گردن داشته من بردمش دامپزشک مخصوص پرندگان و خداروشکر قارچی هم نبود و داروی تقویت پر دادن ولی اصلا خوب نشد و این جوشه هم زد، الانم بعد یک ماه ی ذره از بالای جوشش هم پرهای بالای چشمش ریخته چیکار باید کنم خطر داره؟

        1. سلام دوست عزیز
          یا غده چربی هست یا تومور
          ببر پیش متخصص درس حسابی
          تو خونه نمیتونی درمانش کنی

          1. خیلی ممنون چشم وقت گرفتم براش دوشنبه میبرمش فقط اگه تومور باشه درمان داره؟ خطرناکه؟

          2. و اینکه ایا بیشتر احتمالش هست غده ی چربی باشه یا تومور؟ سازش خیلی کوچیک هست و نصف ی دونه ی برنج اما گرد و دقیقا بالای منقارش و روزی سرشه ممنون میشم جوابمو بدید دلم تا دوشنبه طاقت نمیاره؟ با عمل جراحی کاملا خوب میشه؟

          3. آره نگران نباشید با عمل چند دقیقه ای خوب میشه زود
            والا هر احتمالی وحود داره من چون ندیدم نمیتونم دقیق بگم بت

  32. سلام من یه مرغ مینا دارم که اطراف چشمش قرمز شده و چشماشم خیلی کم میبینه لطفاً راهنمایی کنید چیکار کنم خوب بشه

  33. سلام مرغ مینای من سه سالشه و بیناییش به شدت ضعیف شده. به حدی که متوجه دست من کنار سرش نمیشه و دیر واکنش نشون میده. هیچ علائم ظاهریِ خاصی هم دور چشماش به وجود نیومده و همه چیز ظاهرا نرماله. ایا درمانی برای این اختلال وجود داره؟

  34. سلام مرغ مینا من موهای سرش چند وقته داره میریزه الان به گردنش هم رسیده ریشه موهاش سفید شده علتش چی هست؟
    برای درمانش باید چیکار کنم؟
    قبل از این قضیه خیلی دستی بود ولی الان خیلی سخت میشه بگیریش تو دست ولی خودش دوست داشته باشه میاد میشینه رو شونمون
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  35. سلام من یک مرغ مینا دارم امروز خیلی بی حاله دیگه چیزی نمیخوره یا اگه بخوره کم میخوره فضله هم می‌کنه سبز هستش و آبکی هست چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      کبدش چرب شده در اثر غذای نادرستی که بهش میدین
      یک هفته به جای آب بهش چای سرد سیاه بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس