روش های اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا | راه های تغییر رژیم غذایی مرغ مینا

اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا به دلیل خطر ابتلای این پرنده به بیماری هموکروماتوز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به دلیل حساسیت بالای مرغ مینا در برابر بیماری ذخیره آهن، لازم است تا رژیم غذایی این پرنده عاری از ویتامین ث و آهن باشد.

تغذیه پرنده از غذاهایی مانند نان، برنج و سبزیجات سرشار از آهن، مشکلات جدی برای مینا به وجود می آورد، بنابراین در صورت تغذیه پرنده از این مواد، تغییر عادت غذایی مرغ مینا اهمیت بالایی دارد.

این مقاله از وبلاگ چیکن هچ تمامی راه های تغییر رژیم غذایی مرغ مینا و تغذیه صحیح پرنده را توضیح داده است.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» امکان جوجه کشی از تخم انواع گونه مرغ مینا
» مجهز به سنسور SHT
» دارای چرخش 360 درجه
قیمت : 4,970,000تومان

اقدامات لازم برای اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا

قبل از ایجاد هر گونه تغییر در میزان و نوع غذای پرنده، با دامپزشک مشورت کنید. معاینه کامل و میزان وزن پرنده، به شما در انتخاب غذای مرغ مینا کمک میکند. در صورت بیماری و ضعیف بودن پرنده، اصلاح رژیم غذایی را به زمان دیگری موکول کنید، در این زمان پرنده توانایی تحمل این تغییر را نخواهد داشت.

مرغ مینا پرنده ای لجباز است، خشونت و استفاده از تنبیه برای عادت دادن به غذای جدید به هیچ عنوان به شما کمکی نخواهد کرد. بررسی و اطلاع از میزان تغذیه پرنده در هر وعده، برای تغییر عادات غذایی مرغ مینا امری ضروری خواهد بود.

1. زمان بندی صحیح وعده غذایی پرنده

اولین قدم برای تغییر رژیم غذایی مرغ مینا، زمان بندی وعده های غذایی پرنده می باشد. برای این منظور ساعات مشخصی از روز را به تغذیه پرنده اختصاص دهید. این امر موجب نظم دادن به پرنده و یادگیری ساعات غذا خوردن میشود.

در این ساعات ابتدا غذای جدید را در اختیار مینا قرار دهید، پس از 10 دقیقه مقداری از غذای قدیمی را نیز به ظرف دانخوری اضافه کنید تا پرنده از آن تغذیه کند. تحت هیچ شرایطی اجازه ندهید پرنده شما گرسنه بماند.

در ساعات اولیه صبح پرندگان به صورت غریزی در جستجوی غذا هستند، غذا دادن در این زمان نیز به تغییر عادات غذایی مرغ مینای شما کمک خواهد کرد.

2. پنهان کردن غذای جدید در ظرف دانخوری

در این روش کافی است غذای جدید را در زیر لایه کوچکی از غذای مورد علاقه مرغ مینا پنهان کنید. به عنوان مثال، میوه های مد نظر را خرد کرده و در ظرف دانخوری بریزید، لایه بسیار نازکی از غذای قبلی را روی آن ریخته تا مرغ مینا در زمان تغذیه، به طور ناخواسته مقداری از میوه ها را بخورد.

پنهان کردن غذای جدید در ظرف دانخوری - چیکن هچ

با تکرار این امر، پرنده در مقابل غذای جدید گارد نگرفته و آن را نیز به عنوان تغذیه اصلی خود می پذیرد.

گاه میتوان غذای مورد علاقه پرنده را در زیر غذای جدید قرار داد، تا پرنده حین جستجوی آن، مقداری از این غذا را نیز بچشد.

3. ترکیب کردن غذای قدیمی با غذای جدید

میزان تغذیه مرغ مینا در هر وعده را اندازه گیری کنید، در هر وعده تنها به همین میزان، غذا در اختیار پرنده قرار دهید. یک چهارم ظرف دانخوری را از غذی جدید و باقی آن را از غذای قبلی پر کنید. دقت داشته باشید که میزان کل این دو غذا، تنها به اندازه یک وعده پرنده باشد.

مواد غذایی جدید و قدیمی را به یک اندازه خرد کنید تا پرنده نتواند با نوک خود آنها را جدا سازد. پرنده با نوک زدن به غذا، مقداری از غذای جدیدش را نیز به اجبار مزه مزه خواهد کرد. به مرور زمان، میزان غذای قبلی پرنده را کاهش دهید.

4. تغییر غذای مرغ مینا به کمک جیره بندی

برای این منظور، غذای پرنده را به رژیم تشکیل شده از غذای قبلی و جدید تقسیم بندی کنید. به عنوان مثال، برنج آبپز غذای قبلی پرنده شما بوده و قصد دارید مرغ مینا را به خوردن پلت مخصوص عادت دهید. برای این منظور در هفته اول، در 25 درصد از دانخوری پلت ریخته و 75 درصد باقیمانده را از برنج پر کنید.

تغییر غذای مرغ مینا به کمک جیره بندی - چیکن هچ

پس از گذشت یک هفته، این رژیم را به 50 درصد غذای قبلی و 50 درصد پلت تغییر دهید. در هفته سوم این میزان به 75 درصد پلت و 25 درصد برنج میرسد.

در ادامه با راحتی میزان غذای قبلی را صفر کرده و سبب تغییر رژیم غذایی مرغ مینای خود شده اید. دقت داشته باشید که هر بار، به میزان یک وعده پرنده برای او غذا بگذارید، در غیر این صورت، پرنده تنها غذای مورد علاقه اش را مصرف میکند.

برای شناخت بیشتر مرغ مینای خود، مقالات پرورش مرغ مینا را مطالعه فرمایید.

5. استفاده خلاقیت برای تغییر غذای مرغ مینا

استفاده از خلاقیت و بازی، یکی از روش های موثر در اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا می باشد. برای این منظور، میتوانید مقداری از غذای جدید را در اسباب بازی های قابل شستشوی پرنده قرار دهید تا به هنگام بازی از آنها میل کند.

مقداری میوه را درون پوسته های خالی بادام و گردو قرار دهید، پرنده پس از شکستن این پوسته ها، میوه را به عنوان جایزه میخورد. برای عادت دادن مرغ مینا به خوردن میوه، می توانید آنها را به صورت رشته ای بریده و با سبزیجات تازه، به میله های قفس آویزان کنید.

روش دیگر این است که چوب بستنی تمیز را از تکه میوه های مختلف عبور داده و در اختیار پرنده بگذارید. درست کردن سالاد میوه در رنگ های مختلف، خرد کردن میوه ها در اشکال مختلف و آب پز کردن آنها نیز، به شناخت ذائقه مرغ مینا کمک میکند.

6. تغییر رژیم غذایی مرغ مینا با استفاده از آبمیوه های طبیعی

برخی از میناها، هیچ علاقه ای به خوردن پلت مخصوص نداشته و در مقابل از خوردن غذاهای مضر سیر نمیشوند. برای اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا، میتوان از آبمیوه های طبیعی مانند آب سیب و آب هویج استفاده کرد. برای این منظور مقداری از این آبمیوه را بر روی پلت مخصوص مرغ مینا ریخته تا طعم شیرین آن، کنجکاوی پرنده را بر انگیزد.

پس از مدتی پرنده به خوردن پلت عادت کرده و میتوان آبمیوه را از آن حذف کرد.

7. جلوگیری از خوردن نوشابه و قهوه توسط مرغ مینا

گاه مشاهده می شود که مرغ مینا علاقه شدیدی به خوردن نوشابه و قهوه داشته و به محض دیدن آنها به سرپرست خود حمله میکند. این نوشیدنی ها حاوی مقادیر زیادی کافئین بوده که خطرات جدی برای سلامت پرنده ایجاد میکند. نوشیدن کافئین موجب افزایش ضربان قلب و گاه مرگ پرنده میشود.

جلوگیری از خوردن نوشابه و چای توسط مرغ مینا - چیکن هچ

برای جلوگیری از نوشیدن این مواد توسط مرغ مینا، می توانید از یک لیوان شیشه ای تیره استفاده کنید. مینا پرنده ای باهوش است بنابراین رنگ لیوان را به صورتی انتخاب کنید که به رنگ نوشابه نزدیک باشد.

مقداری آبمیوه طبیعی را درون آن ریخته و در اختیار پرنده خود قرار دهید. پرنده شما به عنوان نوشابه آن را خواهد نوشید.

غذاهای ممنوعه برای مرغ مینا

به منظور تغییر عادات غذایی مرغ مینا، لازم است تا تمامی غذاهای ممنوعه، از رژیم غذایی این پرنده حذف گردد.

  • آووکادو
  • سبزیجات سرشار از آهن مانند جعفری و اسفناج
  • غذاهای سرشار از آهن مانند جگر مرغ و گوشت قرمز
  • ویتامین ث و مرکباتی مانند پرتقال، لیمو شیرین و گریپ فروت
  • کشمش، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین، کلم بروکلی
  • هسته میوه هایی مانند سیب و گلابی
  • مواد غذایی کافئین دار مانند قهوه و نوشابه
  • شکلات، کاکائو و …

برای کسب اطلاعات کامل در مورد غذاهای ممنوعه این پرنده، مقاله غذای مضر برای مرغ مینا را مطالعه فرمایید.

نکات مهم در تغییر رژیم غذایی مرغ مینا

رژیم غذایی مرغ مینا باید شامل 60 درصد پلت، 30 درصد میوه و 10 درصد سبزیجات باشد.

برای تغییر غذای مرغ مینا، از ظرف دانخوری قبلی استفاده کنید تا پرنده از غذا خوردن امتناع نکند.

اصلاح رژیم غذایی مرغ مینا، باعث ایجاد استرس و پرخاشگری در پرنده خواهد شد.

مرغ مینا از هم نوعان خود برای خوردن غذای جدید تقلید میکند.

این پرنده علاقه زیادی به خوردن غذای انسانی دارد، بنابراین شما میتوانید غذایی مشابه غذای خود و بدون روغن و ادویه برای مرغ مینا فراهم کنید. مانند سالاد سبزیجات و میوه ها.

برای تغییر غذای مرغ مینا، تحت هیچ شرایطی، اجازه ندهید پرنده شما گرسنگی را تحمل کند.

جمع بندی

هدف این مقاله از چیکن هچ، معرفی راه های تغییر غذای مرغ مینا و آشنایی با غذاهای ممنوعه برای این پرنده است. مرغ مینا پرنده ای لجباز بوده و ممکن است عادت دادن این پرنده به غذای جدید زمان بر باشد. بهتر است از غذاهای متنوع استفاده کنید تا پرنده یکی از آنها را برگزیند.

توجه داشته باشید که استفاده از برخی مواد غذایی، سلامت پرنده شما را با خطر جدی رو به رو خواهد کرد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام مرغ مینای من۴سال داردمدتی است تشنج می‌کند دکتربردم گفت کبدچرب داردقرص لیورگل باقطره ی مولتی ویتامین دادگفت رعایت کنیدممکنه خوب بشه اماتشنجش بیشترشده لطفاراهنمایی کنیدممنون

    1. سلام غذاش چیه ؟ فقط باید غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان بخورند . هیچ غذای دیگه ای ندین . در کنار تجویز دکتر تا 3 روز هم به جای اب چای سیاه سرد شده بدین بهش

  2. سلام مرغ مینای من رنگ خیلی وقته مدفوعش سبز شده ،تازگیا بعضی وقتا عطسه میکنه ،امروزم متوجه شدم پاهاش تب داره یکمم بیحاله میشه راهنمایی کنین

    1. به دامپزشک پرنده های زینتی ببردیش تا از دست نرفته
      محیطش همیشه باید گرم باشه و اب و غذای سالم و بدون اهن بهش بدین

  3. سلامیک سوال دارم من یک مرغ مینا دارم که همش خونس از پرنده فروش پرسیدم گفت مرغ مینا باید صبح تا عصر بیرون باشه حتی زمستون بنظرم اشتباه میگه حالا نظر شما چیه

    1. اگه محیط و شرایطش رو داری، یک اتاق براش فراهم کن که بتونه پرواز کنه ، این کار به سلامتش کمک میکنه
      تا زمانی که کاملا به شما عادت نکرده در محیط بیرون ازادش نکن چون فرار می کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس