نکات مهم قبل از شروع دوره تخمگذاری غازها

نکات مهم قبل از شروع فصل تولید مثل غاز

تخمگذاری غازها با توجه به آب و هوای منطقه پرورش معمولا از ماه پاییز شروع شده و تا اواسط بهار ادامه دارد. قبل از اینکه غازها وارد دوره تخمگذاری شوند، باید آنها را برای بیشترین بازدهی در تخمگذاری و افزایش سطح باروری آماده کرد. نکات مهم قبل از شروع دوره تخمگذاری غازها شامل بررسی جیره غذایی، زمان تشکیل گله و نحوه مدیریت آنها می باشد که در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ همگی آنها را شرح میدهیم.

با توجه به اینکه هدف از پرورش غازهای تخمگذار، تولید تخم نطفه دار است بنابراین بهتر است که غازهای مادر 2 ماه قبل از شروع فصل تخمگذاری در گله جداگانه نگهداری شوند. جداسازی غاز یا قوغازهای مولد 2 ماه قبل از شروع فصل تولید مثل به افزایش نطفه دهی آنها منجر میشود. غازهای نر با شروع فصل تخمگذاری پرخاشگر شده و با دیگر نرها به رقابت و نزاع می پردازند. زمانیکه در ابتدای فصل تخمگذاری گله مادری را تشکیل دهید، درگیری بین نرها باعث کاهش عملکرد ماده ها خواهد شد. اما وقتیکه 2 ماه قبل از شروع فصل جفت گیری گله مولد را تشکیل دهید تا رسیدن به زمان تخمگذاری، نرها به همدیگر عادت کرده و کمتر با هم درگیر خواهند شد. در نتیجه ماده ها کمتر در معرض استرس قرار خواهند گرفت و عملکرد بهتری خواهند داشت.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» دارای قابلیت انتخاب پرنده و جوجه کشی اتوماتیک از تخم غاز
» بهره گیری از سنسور SHT نسل چهار
» برخروداری از موتور گیربکس دار با کیفیت برای چرخاندن تخم ها
قیمت : 5,450,000تومان

دسته بندی غازهای تخمگذار بر اساس نژاد و سال تخمگذاری

یکی دیگر از اقدامات مهم قبل از شروع دوره تولید مثل غازها، دسته بندی آنها بر اساس نژاد و سال تخمگذاری میباشد. زمانی که دسته های 3 الی 4 تایی غاز (یک نر و 2 ماده یا یک نر و 3 ماده) تشکیل میدهید حتما غازهای هم نژاد و هم سن را با هم در یک دسته قرار دهید. چون در اثر ترکیب نژادهای مختلف گاها جوجه های خیلی ضعیف حاصل میشود در نتیجه به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید.

دسته بندی غازهای تخمگذار بر اساس نژاد و سال تخمگذاری - چیکن هچ

برای شناخت انواع نژاد قوغاز کلیک کنید. همچنین تخمگذاری غازها از 3 سالگی به بعد حداکثر تا 2 سال دیگر روند صعودی دارد و بعد ان پرورش غاز مولد توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین غازهایی که سن بیشتری دارند باید در دسته های مشخص چیده شوند تا بتوان آنها را با غازهای جوان جایگزین کرد.

مدیریت تغذیه ای غازهای مولد

در فصل تخمگذاری و تولید مثل باید به تغذیه غازها بیش از پیش اهمیت داده شود. هر اندازه که به کیفیت غذای دریافتی این طیور در فصل تخمگذاری اهمیت دهید، نتیجه آن را در افزایش نطفه دهی و تولید جوجه های با کیفیت خواهد دید. مهمترین بخش در تغذیه غازهای مولد کنترل وزن بدن آنها و جلوگیری از تجمع چربی به خصوص در ماده ها می باشد. زیرا چربی گرفتن تخمدان این پرنده باعث کاهش قدرت باروری او خواهد شد. اضافه وزن و چربی گرفتن، قدرت باروری غازهای نر را هم کاهش میدهد.

برای جلوگیری از کاهش تخمگذاری غازها، نیاز است که این پرنده با غذای مقوی تغذیه شود. وجود پروتئین و امینو اسیدهای لازم و همچنین ویتامین ها در خوراک مصرفی آنها الزامی است. وگرنه علاوه بر کاهش تخمگذاری، تخم های نطفه دار حاصل نیز کیفیت مطلوبی برای جوجه کشی نخواهند داشت.

معمولا جیره با 17 درصد پروتئین قبل از شروع فصل تخمگذاری برای غازهای گله مادری توصیه میشود. اگر غازهای مولد فقط با غلات تغذیه شوند برخی از آمنیو اسیدها و ویتامین ها را دریافت نخواهند کرد. برای جبران این  کمبودها میتوان غازها را در مراتع طبیعی رها کرد. اگر در فصل زمستان به دلیل دوره خشکی علوفه تازه در دسترس نیست، بخشی از غذای آنها را با علف خشک، سیلاژ و ریشه گیاهان تأمین کنید. بنابراین قبل از شروع دوره تخمگذاری غاز از قبل باید به فکر ذخیره علوفه باشید. البته به جز کنسانتره و علوفه میتوان با استفاده از سبزیجات و پسماندهای کشاورزی نیز تغذیه غازهای مولد را تقویت کرد. در مقاله تغذیه غاز جزئیات بیشتری را مطالعه کنید.

خرید دستگاه جوجه کشی قبل از شروع فصل تخمگذاری

اگر قصد جوجه کشی از تخم های نطفه دار گله خود را دارید قبل از شروع فصل تولید مثل باید به فکر تهیه و خرید دستگاه جوجه کشی باشید. اگر که قبلا دستگاه تهیه نموده اید حتما آن را یکبار سرویس و تست کنید. چون با شروع فصل تولید مثل غازهای ماده تخم نطفه دار تولید نموده که باید هرچه زودتر از آنها جوجه کشی شود.

خرید دستگاه جوجه کشی قبل از شروع فصل تخمگذاری - چیکن هچ

همچنین یک اتاقک مناسب برای ذخیره سازی تخم های نطفه دار اختصاص دهید. چون تخم نطفه دار غاز باید تحت شرایط ویژه ای انبار شود وگرنه قابلیت تبدیل شدن به جوجه را از دست میدهد.

تهیه استخر آب برای جفت گیری غاز

زمانیکه فصل جفت گیری غازها فرا رسید بهتر است که یک استخر آب با عمق حداکثر نیم متر برای آنها فراهم کرد. چون جفت گیری در آب باعث میشود که غاز نر با موفقیت غاز ماده را بارور سازد. بنابراین قبل از شروع فصل تولید مثل غازها، یک استخر مناسب برای آنها بسازید.

به فکر تأمین سیستم روشنایی برای غازها باشید

از آنجایی که تخمگذاری غاز در فصل پاییز و زمستان اتفاق می افتد، در این فصل ها با کاهش طول روز مواجه هستیم. همچنین در این دوره در برخی از روزها نیز به دلیل ابری بودن و یا بارش برف و باران، نور کافی به غازها نمیرسد. غاز نیز همانند دیگر طیور در برابر تغییرات طول روز و روشنایی تأثیرپذیر هستند. یعنی برای تخمگذاری و فعال شدن سیستم تولید مثل غاز، این پرنده باید 8 ساعت نور مداوم در روز دریافت کند. وگرنه نور کمتر از 8 ساعت باعث کاهش یا ایجاد وقفه در تخمگذاری غاز خواهد شد. بنابراین باید به فکر یک محیط سربسته باشید که بتوان روشنایی مورد نیاز غازها را با نور لامپ های تنگستنی تأمین کرد. با نصب تعداد کافی لامپ تنگستنی در سالن میتوانید مشکل کمبود نور غازها را به سادگی تأمین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس