چگونه از گله اردک و غاز در فصل سرما مراقبت کنیم؟

اردک ها و غازها و در کل مرغابی ها با اینکه پرنده های مقاومی هستند و توانایی زندگی در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و بسیار سرد را دارند، اما وظیفه هر پرورش دهنده ای است که از آنها در برابر سرمای طاقت فرسای زمستان محافظت کرده و بهترین شرایط زندگی را فراهم آورد. این امر از تلفات احتمالی آنها نیز جلوگیری خواهد کرد.

در این نوشته از چیکن هچ به نحوه فراهم کردن محل مناسب زندگی اردک و غاز، غذاهای مناسب و سایر ملزومات لازم اشاره خواهد شد. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی اتوماتیک از تخم نطفه دار اردک و غاز
» بهره گیری از تکنولوژی بروز SMD در مونتاژ قطعات
» دارای سیستم تهویه و اکسیژن رسانی استاندارد
قیمت : 7,100,000تومان

چرا اردک و غاز مقاومت بالایی در برابر سرما دارد؟

مرغابی سانان به دو دلیل توانایی تداوم حیات در آب و هوایی بسیار سرد را دارند. دلیل اول به پرهای دو لایه آنها مربوط می شود که لایه زیرین شامل پرهای درشت و پرهای رویین شامل کرک و پرهای نرم و کوچک می شود. 

دلیل دوم به پوست ضخیم و حاوی چربی آنها مربوط می شود که دمای بدن آنها را بین 41 الی 43 درجه سانتی گراد حفظ می کند. تنها نقاطی از بدن آنها که ممکن است در برابر سرما یخ بزند، پاها و سر آنهاست که با ایجاد سرپناه و محیطی گرم می توان از سرمازدگی این نواحی جلوگیری کرد. 

این دو ویژگی سبب شده تا اردک و غازها توانایی تحمل دمای بسیار پایین و حتی زیر صفر را نیز داشته باشند، دمایی که مرغ و بوقلمون و سایر پرنده ها توانایی تحمل آن را نداشته و به سرعت تلف می شوند. دقیقا به همین دلیل است که اردک و غاز تاج و ریش گوشتی ندارند، چون این عضو همانند پوست انسان، گوشتی و ظریف بوده و به سرعت یخ می زند.

اقدامات لازم برای پرورش اردک و غاز در زمستان

در ادامه به چند راه حل کاربردی و مهم برای مراقبت و محافظت از این پرنده های آب دوست در فصل سرما اشاره خواهیم کرد. اگر در مناطق گرمسیر کشور اقدام به پرورش غاز و اردک می کنید که زمستان های سردی در پیش ندارد، نیازی به انجام برخی از اقدامات زیر نیست. 

الف – یک سرپناه ایجاد کنید

با وزش باد، سرما شدیدتر و احتمال یخ زدگی پرنده ها بیشتر می شود، یک سرپناه ساخته شده از پلی کربنات دو جداره و یا الوان های چوبی و یا حتی دیوار آجری و بلوکی می تواند از یخ زدگی اردک و غاز ها جلوگیری کند. 

برای ساخت سقف آشیانه نیز می توانید از الوان های چوبی و یا پلی کربنات دوجداره با شاسی فلزی استفاده کنید. روی سقف و کناره های آشیانه را نیز با چند بسته یونجه یا کاه (عدل کاه یا یونجه) بپوشانید تا گرما را به اندازه کافی حفظ کند. 

یک سرپناه ایجاد کنید برای غاز ها - چیکن هچ

از آنجایی که اردک و غاز دائما در حال رفت و آمد هستند و عادت به پخش آب و غذا در کف زمین دارند، لذا استفاده از پوشال نرم، کاه و یا تراشه های چوب تا حد زیادی از تجمع آب و یخ زدگی کف بستر جلوگیری خواهد کرد. از آنجایی که خیس شدن پوشال بستر همواره اتفاق خواهد افتاد، لذا تعویض پوشال های خیس شده با پوشال خشک و تمیز، باید هر چند روز یکبار صورت بگیرد. 

هم چنین در زیر پوشال ها چند تخته چوب و یا کارتن پلاست ضخیم قرار دهید تا پای اردک ها از زمین فاصله داشته باشد، آنها برای گرم کردن پاهای خود، روی آن میخوابند و در صورت خیس و سرد بودن بستر، نخواهند نشست که این امر سبب یخ زدن ساق پا و انگشتان پرنده خواهد شد. 

ب – مواد غذایی مقوی فراهم کنید 

آنها برای گرم نگه داشتن بدن خود در فصل سرما نیاز به مواد غذایی مقوی، چرب و پروتئین دار دارند. از جمله این مواد غذایی می توان به گندم و ذرت پودر شده، میل ورم، پودر ماهی و پودر گوشت و علوفه و سبزیجاتی مانند کلم، کاهو، اسفناج، شبدر و … اشاره کرد. هم چنین در کنار این موارد می توانید از پلت مخصوص اردک و غاز استفاده کنید که پروتئین و مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدن پرنده را شامل می شود.

ج – آب آشامیدنی ولرم در اختیار آنها قرار دهید 

مرغابی سانان نه تنها در فصل گرما، بلکه در مواقع سرد سال نیز به آب آشامیدنی سالم و تازه نیاز دارند. آنها از آب برای رفع تشنگی و هیدراته کردن بدن، هضم غذا و شستشوی منافذ بینی و سینوس های خود استفاده می کنند. 

آب آشامیدنی ولرم در اختیار آنها قرار دهید - چیکن هچ

حتما آبخوری آنها را با آب ولرم پر کنید و هر چند ساعت یکبار تعویض کنید تا از یخ زدگی آن جلوگیری شود. از آنجایی که شب هنگام احتمال یخ زدگی آبخوری بالاست، بنابراین حتما آخر شب و ابتدای صبح و در صورت امکان یکبار در نیمه شب آب و غذای تازه در اختیار اردک و غازهای خود قرار دهید. 

د – نیازی به منبع گرمایشی نیست 

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، این حیوانات به صورت خدادادی دارای لایه عایق و محافظ در برابر سرما هستند و برخلاف سایر پرنده های بومی نیازی به سیستم های گرمایشی مانند هیتر و بخاری ندارند. یکی از مزایای پرورش اردک و غاز صرفه جویی در هزینه های گرمایشی و سوخت می باشد. 

هـ – از روزهای آفتابی فصل زمستان بهره ببرید 

فصل زمستان همیشه طولانی و همراه با بارش برف نیست، بلکه از اواسط اسفند کم کم شاهد ذوب شدن برف ها و روزهای آفتابی خواهید بود. می توانید از این فرصت استفاده کرده و مرغابی ها را برای گشت و گذار در محیط آزاد بگذارید، هم چنین در صورت مساعد بودن آب و هوا، استخر را پر از آب کرده تا بعد از مدت ها، آب تنی داشته باشند. 

جمع بندی کلی مقاله 

در این نوشته راهکارهایی برای مراقبت از اردک و غازها در مواقع سرد سال و فصل زمستان ارائه شد. این راه حل ها برای کسانی که اقدام به پرورش اردک و غاز در مناطق سرد و کوهستانی می کنند، بسیار کاربردی بوده و به سلامت طیور در زمستان کمک خواهد کرد. 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام یع اردک وحشی سبز گرفتم شاهین بهش حمله کرده پوست رون پاش چاک خورده چیکار کنم خوب بشه
    چی بهش بدم
    ممنون از شما.

    1. سلام دوست عزیز
      برای قطع خونریزی از پودر خون بند استفاده کن
      و اگر نیاز به بخیه داره باید ببری به دامپزشک و اینجور بمونه عفونت میکنه

  2. سلام وقتتون بخیر جوجه اردک من حدود یک ماه و نیم پیش پاش از قسمت روم شکست بردمش دام پزشکی ولی کاری براش نکردن و پاش همون شکلی جوش خورد الان پا کوتاه شده و یک هفته پیش دوباره از قسمت زانو پاش شکست بردم دکتر گفتن پوکی استخوان داره و کاری نمیشه براش کرد…میخواستم بدونم وقتی که بزرگ تر شد و پوکی استخوانش درمان شد امکان جراحی و خوب شدن پاش هست یا همیشه یه پایی میمونه

    1. سلام دوست عزیز
      کاش پیش یه دامپزشک دیگه میبردین این مورد کاملا حل شدنی بود و هست
      جیرش کلسیم داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس