برنامه نوردهی و حرارتی سالن پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

نور و حرارت در سالن پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

در سالن های پرورش طیور گوشتی و یا تخمگذار عواملی مختلفی به صورت زنجیروار به هم وصل بوده تا مرغدار بتواند حداکثر بازدهی تولید را به دست بیاورد. بدین منظور مرغداران از انواع لوازم مرغداری برای رسیدگی به امورات سالن بهره میبرند. در مقالات قبلی وبلاگ سایت چیکن هچ در مورد تغذیه جوجه ها صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد نور و حرارت سالن پرورش مرغ های تخمگذار و گوشتی بحث کنیم. هر دوی این فاکتورها به شدت بر راندمان تولید تأثیرگذار هستند.

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر ضربه، حرارت و رطوبت
» مجهز به شانه های همه کاره برای جوجه کشی از تخم مرغ و سایر طیور
» بهره گیری از برد کنترلر بسیار دقیق
قیمت : 15,800,000تومان

نقش نور در سالن های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

 نور نقش بسیار مهمی در سالن های پرورش طیور دارد. چرا که نور باعث بهبود بازدهی غذایی و کاهش مرگ و میر در بین جوجه ها میشود. در گله های گوشتی نور مناسب ضریب تبدیل دان به گوشت را کاهش میدهد. در گله های تخمگذار نیز نور برای تولید تخم بسیار ضروری بوده و کمبود آن باعث قطع تخمگذاری میشود.

همانطور که کمبود نور در سالن های مرغداری عوارض زیادی ایجاد میکند، افزایش بیش از حد نور نیز پیامدهای منفی به دنبال دارد. بعنوان مثال ساعات نوردهی زیاد و یا افزایش بیش از حد شدت نور باعث تحریک جوجه ها و یا مرغ ها میشود. در نتیجه تحرک مرغ ها بیشتر شده و انرژی از دست میدهند و دان بیشتری مصرف میکنند. علاوه بر این نور زیاد باعث پرخاشگری و تحریک سیستم عصبی مرغ ها میشود که در نتیجه آن مرغ ها به عارضه کانی بالیسم و هم نوع خواری دچار میشوند.

نقش نور در سالن های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

بنابراین شدت نور و همچنین ساعات نوردهی در سالن های پرورش مرغ بسیار با اهمیت می باشد. پرورش دهندگان با توجه به سن و هدف پرورشی (گله تخمگذار و یا گوشتی) باید به صورت اصولی نور مورد نیاز سالن را تأمین کنند. علاوه بر این سالن باید به ابزارهایی مثل لوکس متر و یا نور سنج مجهز باشد تا مرغدار به دقت بتواند نور سالن را کنترل کند. همچنین شدت نور باید در کل سالن به شکل یکسان باشد.

جدول برنامه نوردهی در سالن های مرغ های تخمگذار

برنامه نوردهی مرغ های تخمگذار با توجه به نژاد میتواند برای هر نژاد متفاوت باشد. در جدول زیر یک الگوی اصولی برای برنامه نوردهی گله های تخمگذار نوشته ایم. پیشنهاد میکنیم قبل از اجرای هر نوع برنامه نوری و یا تحریک نوری مرغ های تخمگذار حتما از یک دامپزشک هم مشورت بگیرید.

برنامه نوردهی مرغ های تخمگذار - فروشگاه چیکن هچ

جدول برنامه نوردهی در سالن های مرغ های گوشتی

برنامه نوردهی گله های گوشتی تفاوت فاحشی با گله های تخمگذار دارد. اجرای یک برنامه نوردهی مناسب برای طیور گوشتی به نژاد آنها و نوع سیستم پرورشی نیز بستگی دارد. لازم به ذکر است که رنگ نور مرغداری میتواند زرد یا سفید باشد. نور آبی برای مرغ ها مناسب نیست. مخصوصا در گله های مولد باعث کاهش باروری تخم ها میشود و در جوجه کشی از این نوع تخم ها با ماشین جوجه کشی کاربر راندمان پایینی به دست خواهد آورد. نور آبی در گله های گوشتی نیز میتواند بر روند رشد جوجه ها تأثیر منفی به جای بگذارد.

در اینجا دو نمونه برنامه نوردهی برای مرغ های گوشتی را شرح داده ایم. بر اساس این برنامه جوجه ها از سن یک روزگی الی 7 روزگی باید 23 ساعت در معرض نور قرار بگیرند. از 7 روزگی الی 28 روزگی ساعات روشنایی کاهش داده میشود و فقط جوجه ها 6 ساعت در روز نوردهی میشوند. ساعات نوردهی به صورت مشخص و یکسان خواهد بود.

از سن 28 روزگی الی 42 روزگی نیز ساعت خاموشی به 4 ساعت در روز کاهش داده میشود و از سن 42 روزگی تا زمان کشتار نیز ساعات خاموشی فقط یک ساعت در روز خواهد بود.

جدول نوردهی سالن پرورش مرغ گوشتی

نقش حرارت در سالن های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

دما نیز از جمله دیگر عواملی می باشد که در سالن های پرورش به آن بسیار اهمیت داده میشود. خصوصا جوجه های یک روزه پس از هچ و بیرون آمدن از دستگاه جوجه کشی باید در محیطهای گرم نگهداری شوند. البته گرمای بیش از حد در جوجه ها باعث بی حالی و در مرغ ها نیز باعث استرس گرمایی میشود. استرس گرمایی نیز به نوبه خود بر راندمان تولید بسیار تأثیرگذار بوده و حتی باعث تلفات نیز میشود.

نقش حرارت در سالن های پرورش مرغ تخمگذار و گوشتی

هوای سرد نیز در جوجه ها باعث سرماخوردگی، تضعیف جوجه ها و افزایش تلفات میشود. در تأمین دمای سالن پرورش مرغ تخمگذار و یا گوشتی به این نکته باید دقت کرد که دما در کل سالن باید یکنواخت باشد. در غیر اینصورت مرغ ها فقط در نقاط گرم تجمع خواهند کرد و در اثر ازدحام بیش از حد دچار خفگی خواهند شد. برای کنترل دمای سالن پرورش مرغ استفاده از ابزارهایی مثل دماسنج الزامی است. همچنین در هفته های اولیه گرمایش مورد نیاز جوجه ها باید به شکل هوای گرم و پاک تأمین شود. بدین منظور استفاده از مادر مصنوعی برقی و یا گازی به مدت دو هفته در مرغداری ها بسیار رواج دارد.

جدول برنامه حرارتی سالن پرورش مرغ

در اینجا یک نمونه برنامه حرارتی مربوط به سالن های مرغداری را شرح داده ایم. لازم به ذکر است برنامه حرارتی میتواند با توجه به نژاد مرغ و رطوبت داخل سالن متفاوت باشد. لذا قبل از اجرای هر نوع برنامه حرارتی تمامی موارد را در نظر بگیرید و حتما با دامپزشک هم مشورت نمایید.

جدول دما و حرارت سالن پرورش مرغ

توجه: تا سن دو هفتگی جوجه ها نمی توانند حرارت بدن خود را کنترل کنند. بنابراین تا سن دو هفتگی به هیچ وجه دمای سالن نباید به زیر 29 درجه سانتی گراد برسد. در این غیر اینصورت گله دچار سرماخوردگی خواهد شد و حتی ممکن است میزان تلفات بسیار بالا خواهد باشد.

جمع بندی

در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ برنامه نوردهی و حرارتی سالن پرورش مرغ را توضیح دادیم. بایستی ذکر شود که برنامه حرارتی و یا نوردهی طیور با توجه به نژاد و آب و هوای آن منطقه متفاوت می باشد. خصوصا میزان رطوبت نقش زیادی بر دمای ایده آل در سالن های مرغداری دارد. لذا توصیه میشود جهت به دست آوردن حداکثر بازدهی تولید هر نوع برنامه مدیریتی را بر اساس شرایط آب و هوای منطقه خویش تنظیم کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام، حدود 15 تا جوجه یک روزه محلی دارم. فعلا داخل کارتن هستند میتونم برای گرم کردن اونا از بخاری گازی استفاده کنم؟ ضرری نداره؟

    1. سلام
      نه ضرری نداره ، محیط باید به خوبی تهویه شده باشه و بخاری حتما خروجی هوا داشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس