بهترین نژاد مرغ مینا برای حرف زدن + راهنمای خرید مرغ مینای سالم

مرغ مینا جزو پرنده های باهوش و البته ارزان قیمت و زینتی است که توانایی یادگیری کلمات و سخنگویی را دارد. کسانی که توانایی خرید طوطی های گران قیمت مانند کاسکو، ماکائو، کاکادو و… را ندارند، اما می خواهند پرنده ای سخنگو و باهوش داشته باشند که کلمات را با وضوح بالایی تقلید، مرغ مینا بهترین انتخاب خواهد بود. 

این پرنده نژادهای مختلفی دارند که در ادامه این مقاله از چیکن هچ به بهترین نژاد مرغ مینا برای حرف زدن اشاره خواهیم کرد تا خریدی سودمندانه و آسانی را تجربه کنید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» مناسب برای جوجه کشی از تخم بهترین نژاد های مرغ مینا
» نحوه مونتاژ SMD
» دارای 12 ماه گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش
قیمت : 4,970,000تومان

بهترین نژاد مرغ مینای سخنگو کدام است؟

در جواب باید گفت که مرغ میناهای گوشواره ای هوش بالاتری نسبت به سایر نژاد ها دارند، نژادهای great indian hill و java hill بالاترین میزان هوش را دارند. با توجه به اینکه این زیرگونه ها در ایران به سختی یافت می شوند، از سایر زیرگونه ها می توانید برای آموزش حرف زدن و سخنگو کردن استفاده کنید. در حالت کلی مرغ مینا های گوشواره ای هوش بالاتری داشته و مستعد سخنگویی و حرف زدن هستند. 

راهنمای انتخاب یک مرغ مینای خوب برای سخنگو کردن 

مرغ میناها در هر سنی آماده آموزش نیستند، برای اینکه پرنده ای سخنگو داشته باشید و در کمترین زمان، کلمات مورد نظر خود را به او آموزش دهید، نیاز به رعایت یکسری نکات کلیدی هنگام خرید پرنده ها دارید، در ادامه به ویژگی های یک مرغ مینای مناسب برای سخنگو کردن پرداخته شده است. 

1- سن مناسب برای حرف زدن 

نه تنها مرغ مینا، حتی کاسکو و ماکائویی که بالاتر از یک سال سن داشته باشد، امکان آموزش به آنها وجود ندارد، چون سلول های مغزی پرنده تقریبا کامل شده و با محیط و شرایط جدید وفق شده است، بنابراین تغییر در اخلاق و رفتارهای آن و مهم تر از آن تغییر در نوع آواز و صداهای او مشکل و تقریبا غیر ممکن است.

سن مناسب برای حرف زدن - چیکن هچ

بنابراین بهترین سن مرغ مینا برای سخنگو کردن، بین 2 الی 3 ماهگی است. آنها در این سن به راحتی می توانند با صاحب و محیط جدید خو بگیرند و به راحتی امکان آموزش به آنها جهت تقلید صدا و آواز وجود دارد. 

2- حتما دانخور شده باشد 

برخی از پرورش دهنده ها با استفاده از دستگاه های جوجه کشی حرفه ای مانند ایزی باتور 6 اقدام به جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا کرده و بدین روش جوجه ها را به دست می آورند، برای بزرگ کردن و تغذیه آنها از سرلاک استفاده می کنند و بعد از گذشت یک ماه باید خوردن دانه، میوه و سبزیجات را به آنها یاد دهند. 

بنابراین اگر قصد خرید مرغ مینا از چنین پرورش دهنده هایی را دارید، حتما به دانخور بودن جوجه مینا دقت کنید، در غیر این صورت کار شما مشکل بوده و ابتدا باید او را دانخور کرده سپس مرحله دوم یعنی آموزش سخنگو کردن را طی کنید. 

البته در برخی موارد نیز خود مرغ میناهای مولد، جوجه ها را بزرگ می کنند، در این صورت جوجه ها بعد از مدتی دانخور می شوند، یعنی این کار را از والدین خود یاد می گیرند، در چنین مواردی نیز جوجه ها را بخرید که حتما خودشان دانه می خورند، به عبارتی یعنی منتظر پدر و مادر برای تغذیه نمی مانند. 

3- جنس نر را انتخاب کنید

نه تنها مرغ مینا، بلکه در مورد سایر پرنده های زینتی نیز جنس نر هوش بالاتری نسبت به ماده داشته و سریعتر کلمات را یاد می گیرند، پس اگر می خواهید در سخنگو کردن مرغ مینا موفق شوید، حتما با مشورت گرفتن از پرورش دهنده های حرفه ای، جوجه مینای نر را انتخاب و خریداری کنید. 

4- در مورد سلامتی آنها مطمئن شوید

خرید جوجه های بیمار چیزی جز ضرر و هزینه های درمانی به دنبال نخواهد داشت. توجه در رفتارها و حالات پرنده ، قبل از خرید بسیار مهم است. بسیاری از افراد به خصوصا کسانی که قبلا تجربه نگهداری از پرنده های زینتی را نداشته اند، پس از خرید متوجه بیمار بودن پرنده می شوند، در حالی که کار از کار گذشته و هر لحظه احتمال مرگ زنده وجود دارد. 

5- حتما حضوری بخرید

برخی از افراد خرید غیر حضوری را ترجیح می دهند، اما خرید مرغ مینا مانند هر کالای دیگری نیست که به سادگی بتوان به صورت غیر حضوری سفارش داد. قبل از خرید حتما به محل فروش مراجعه کرده و برای چند دقیقه وضعیت پرنده را مورد بررسی قرار داده، از دانخور بودن ، سالم بودن ، نر بودن ، باهوش بودن و سرحال بودن پرنده مطمئن شوید. حدالامکان از شهر خود خرید کنید، در صورت نیاز به خرید از شهری دیگر نیز، حتما به صورت حضوری به محل فروش پرنده مراجعه کنید. 

سخن آخر در بهترین نژاد مرغ مینا برای سخنگو کردن 

در مقاله آموزش سخنگو کردن مرغ مینا به صورت کامل و جامع به نحوه سخنگو کردن این پرنده پرداخته شده است، در این نوشته سعی کردیم شما را با بهترین نژاد های مرغ مینا برای حرف زدن آشنا کنیم و یک راهنمای کلی اما مفید برای خرید مرغ مینای آماده برای سخنگویی ارائه دهیم. در صورتی که نکات گفته شده در این مقاله و مقاله لینک شده را رعایت کنید، قطعا در سخنگو کردن مرغ مینا موفق خواهید شد، همچنین اگر سوال یا پیشنهادی دارید از طریق دیدگاههای همین صفحه با ما در میان بگذارید.  

نوشته های مشابه

‫82 دیدگاه ها

  1. سلام مرغ مینای من ۲سال و۵ماهش هست پرهای دمش میشکنه وخودش آنها را میکنه در خانه آزاد هست و پرواز میکنه آیا باید ببرمش دامپزشکی تا حالا ۱۰ بار دامپزشکی بردمش.چکار کنم.دانه اوشکایا و میلورم هم میخوره.

    1. سلام دوست عزیز
      شکستن پر ها نشون دهنده ی کمبود ویتامین و کلسیم تو بدن پرنده هست
      می تونی براش از قطره ی مولتی ویتامین استفاده کنی
      و اینکه غذاهایی مثل کلم بروکلی، کلم پیچ، سفیده ی تخم مرغ بهش بدی
      به علاوه پودر پوسته ی تخم مرغو قاطی غذاش کنی تا مصرف کنه

    2. مرغ مینای منم همین طوربود دامپزشک دارو داد درست شد فقط باید از چیز چربی براش استفاده نکنید مثلا مثله کردم دامپزشک بهم گفت گفت چرب بشه همه یراون قسمت رو میکنه وعصبی میشه الان خدارو شکر درست شده

  2. سلام من یه مینا خریدم مغازه درگفت چهارماه ولی حلان تو گوشی خوندم مینا که پیر بشه دورچشماش زرده تيره چوروک شده این پیره به حرف نمی یاد؟

    1. آموزش حرف زدن به پرنده هایی که سنشون زیاده سخته
      چون به چیزایی که یادشون میدی توجهی نمی کنن
      بهترین زمان آموزششون 3-4 ماهگیه

  3. سلام ببخشیدمرع مینای من چندروزیه که خیلی پرازش میریزه وحتی بالهای اصلیش هم یکی یکی کنده میشه وتوقفسش پرمیشه ازپروبال علتش چی میتونه باشه ممنون

      1. سلام عزیزغذاش پلت بسته بندی شده وبه غیرازپلت هرازگاهی یکم هویج براش رنده میکنم والبته اونهم دوست داره وباولع میخوره وشایدماهی یک بارهم یک برنج دم پختک یاپلو اون هم اندازه یک قاشق بهش میدم!؟

        1. سلام اصلا تحت هیچ شرایطی بهش برنج ندین
          اصلا خوب نیست
          منظورتون از پلت بسته بندی غذای مخصوص مرغ میناست ؟ روش نوشته فاقد آهن ؟
          توصیه میکنم براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخر باقی غذاهارو نده . هویج به مقدر کم ایراد نداره میتونید سیب و میلورم هم هفته ای دو بار بدین
          تا سه روز بهش چای بدین به جای آب . فضلش سبز رنگه ؟

          1. سلام محسن هستم برای ایکه میگیدبیماری کبدداره بایدچیکارکنم قابل درمان هست یانه آیاخطرتلف شدن هم وجودداره؟

          2. سلام دوست عزیز
            به جای آب به مدت یک هفته چای سیاه سرد بهش بدین بخوره درست میشه

          1. فضله سبز رنگ در بهترین حالت در اثر مصرف سبزیجات به وجود میاد
            و در بدترین حالت در اثر بیماری های کبدی

        1. سلام وقتتون بخیر
          درمورد تنها ماندن مرغ مینا در خانه سوال داشتم
          چند ساعت میتونه تنها باشه ؟
          و اگه ممکنه درمورد حمام کردنش هم توضیح بدید
          کی باید حمام بره
          چه زمانی باید از قفس بیرون بیاد ؟
          خیلی سر و صدا داره ؟

          1. سلام دوست عزیز
            اگه فقط 6 ساعت تنها بمونه مشکلی نداره ولی دیگه این مدت نباید بیشتر از 6 ساعت بشه
            چون اینطوری پرنده افسرده میشه
            توی مدت تنهاییش باید آب و غذای کافی در اختیارش بذاری و براش اسباب بازی بذاری تا سرگرم بشه حوصله ش سر نره
            غذای مرغ مینا مهم ترین عاملیه که باید بهش توجه کنی چون خیلی حساسه در این مورد مقاله ای که برات لینک میدم رو بخون
            تغذیه مرغ مینا
            درمورد حمام کردنش توی زمستون هفته ای یکی دو بار کافیه براش می تونی یه ظرف کم عمق بذاری توش آب ولرم و بدون کلر پر کنی خودش بره پرهاشو تمیز کنه
            ولی توی تابستون میتونی هفته ای سه 4 بار اجازه بدی حموم کنه
            آب پراشو با حوله ی تمیز خشک کن هیچوقت رو پراش سشوار نگیر یا نذارش جلو بخاری کولر یا هرچی
            روزانه یکی دو بار می تونی از قفس بیاریش بیرون فقط مواظب باش گیاهان سمی نخوره، چیزای کوچیک نخوره، به غذاهای شما نوک نزنه
            سر و صداشم معمولیه
            این مقاله رو هم بخون توش اطلاعات مفیدی هست
            ترفندهای نگه داری مرغ مینا در منزل

  4. سلام مرغ مینا ی من فکر کنم ۹ ماهش باشه احتمال خیلی زیاد ماده هستش، راستش ما خیلی باهاش حرف نمی زدیم و فقط بلد بود بگه چیکا و ها . حالا من یه مدت شپش گرفته بودن مجبور بودم که چرا رو از قفس نیارم بیرون که شپش نگیره تو اون مدت این بی حال و افسرده شده بود حالا بعد خوب شدن کاملم آوردمش بیرون وکلی باهاش بازی کردیم و کلا بیرون بود تا از افسردگی دربیا بهتر شد ودیگه بی حال نبود ولی باز اصلا نه گفته چیکا و صداش عوض شده
    غذاش هم غذای مرغ مینا بود مارکش جالب نبود دیروز عوض کردم تایپ فید گرفتم خوبه ؟
    خونده بودم که مینا خیلی سر و صدا می کنه ولی این خیلی ساکته الان روبه روییمون هم مینا هست خیلی جیغ میکشه ولی این ساکته البته جون خواهرم امسال کنکور دلره ما مشکلی با ساکت بودنش ندارم فقط نمیدون چرا حرف نمی زنه ؟لطفا راهنماییم کنید .

  5. باسلام من دوماه پیش یه میناکه سنش حدوداّسه ساله هست برای دخترم خریدم وازهمان شب اول شروع به آوازخوندن وحرف زدن کردومن ازهمان روزاول یه آینه رومیزی ازبیرون به قفسش آویزون کردم وهیچ مشکلی هم نبودتادیروزبعدازظهردیدم که میناخیلی بیقراری میکنه وخودش رابه درودیوارقفس میزنه وبعدازکلی بیقراری رفت کف قفس نشست ودیگه نه آوازمیخونه ونه حرف میزنه ونه آب ودان میخوره ازقفس آوردمش بیرون که دیدم نک بالاایش که ازهمان روزاول هم یکمی بزرگترازحدمعمول بودحدودایه سه-چهارمیلیمترش شکسته وخونیه بعدآینه راکه دیدم روی آینه هم چهار-پنج نقطه خون روشه حالاازدیروزبعدازظهرتاالان نه میتونه آب وغذابخوره ونه صداش درمیادیک دفعه هم یکم پلت راخمیرکردم که خودم بهش بدم ولی دوباره نوکش شروع به خونریزی کردمتاسفانه توشهرمون هم دامپزشک که توی این کارسررشته داشته باشه نیست توروخداکمکم کنیدبایدچطوردرمانش کنم کجابایدببرمش من یه دختربچه شش ساله دارم که یتیمه ومادرنداره وازدیروزتاحالاداره گریه میکنه لطفا کمکم کنیدآیاخوب میشه امیدبه بهبودیش هست خواهش میکنم راهنماایم کنیدباتشکر!؟

    1. سلام کار اشتباهی بوده که براش آینه آویزون کردین اول که فکر کرده اون جفتشه و بهش نوک زده و نوکش رو شکسته بعدش هم افسرده شده
      نوک شکسته چیزی نیست که توی خونه درمان بشه باید به دامپزشک مراجعه کنید هر دامپزشکی میتونه کمک کنه توی این زمینه
      امید هست باید سریع تر درمان بشه . بعد از درمان نوکش هم باید افسردگیش درمان بشه
      غذای مخصوص مرغ مینا از برند های معتبر خریداری کنید با آب جوشیده ولرم رقیق کنید و با سرنگ تغذیش کنید تا درمانش کامل بشه

  6. سلام جناب اگه میشه لطفا یکم زود جواب بدید

    مرغ مینای مو کبدش باد کرده افتاده ی گوشه غش میکنه میشه بگید چی بهش بدن خوب بشه

    1. عفونت گوارشی داره
      به دامپزشک متخصص پرنده های زینتی مراجعه بشه
      از پلت مخصوص مرغ مینا استفاده کن و غذاهایی که اهن و ویتامین c زیادی داره بهش نده

  7. سلام جناب مرغ مینای من حالش بده نمیدونم چرا
    شبا غش میکنه از پشت میوفته هر دقیقه چشاشو میبنده میشه بگین چی بهش بدم
    دانه شم سپر دانه 3 کیلویی هست

    1. حتما از دان مخصوص مرغ مینا استفاده کن که اهن کمی داره
      اگه سپهر دانه اهن زیادی داره احتمالا از همون
      به دامپزشک پرنده های زینتی هم نشونش بده تا درمان کنه

  8. سلام من یه مرغ مینا دارم شبا موقع خواب رو یه پا وایمیسه.روزانه چن ساعت هم ازادش میکنم تو خونه الانم اواز نمیخونه چن روزیه حرف نمیزنه دستشویش ابکی سفیده باید چیکارکنم

      1. غذای مخصوص خودش تو قفسش هست
        گاهی اوقاتم خودم بهش میوه میدم سبزیجات میدم نون میدم.برنج پخته میدم.گوشت پخته میدم
        البته چن بار به زور دنبالش افتادم گرفتمش و خیلی عصبانی شد و چن روزیه زیاد جابجاش میکنم
        دلیل اینکه رو یه پا تا صبحه نگرانم کرده و حرف نمیزنه اواز نمیخونه😢😔

        1. نون و سبزی و گوشت و برنج که براش کاملا مضره نباید بدین. و نمی دونم چرا همه اینا رو به مرغ مینا میدن. بدون تحقیق هرچی دم دستتون اومد میدین به پرنده زبون بسته. افزایش آهن خون و کبد چرب باعث تغییر رفتار در مرغ مینا میشه. حتما ببرید دامپزشک با این نوع تغذیه بدون شک مریضیش بیشتر خواهد شد

          1. چه غذایی باید استفاده کنه که مضر نباشه😞؟
            اخه گفتن میوه سبزی مشکلی ندااره😭

          2. غذای مخصوص مرغ مینا و روزی 2-5 عدد میلورم . میوه هایی که ویتامین سی و آهن پایین دارن و سبزیجاتی که خیلی سبز نیستن مثل کاهو

        2. دوست عزیز رو یک پا ایستادن اکثر پرنده ها موقع خوابیدن هستش.. در واقع خوابیدن پرنده معمولا این شکلی هستش و امری کاملا طبیعیه..

          1. کف پاش رو نگاه کن اگه زخمی شده باشه درمان کن به کمک پماد تتراسایکیلین

  9. سلام وقت بخیر …من دو هفته که مینا خریدم خوراک غذای خریدم که مخصوصه مینا هست ولی نمیخوره بیشتر میوه .راهنمای میخاستم مرسی

  10. سلام یه مرغ مینا تازه گرفتم ۴ ماهه موقعی که گرسنه هست میاد میپره رو دست از دست غذا میگیره ،اما اگر بخوای بگیریش فرار میکنه ،میخواستم ببینم سخنگو میشه ؟ میشه بهش یاد داد؟

    1. چون تازه خریدین کامل اعتماد نداره. اصلا اذیت یا عصبانیش نکنید به مرور عادت میکنه به زور هم سعی نکنید بگیریدش. چون دیگه نمی تونید دستیش کنید

  11. بعد جناب هنوز مرغ مینا بند رو بیرون نداده یعنی بالا نیاورده ممکنه زنده بمونه؟؟ سالم و سرحاله

    1. سلام اگه ببرید دامپزشک براش مشکلی پیش نمیاد. ولی بمونه و دفع نشه ممکنه مشکلات گوارشی پیش بیاد

  12. سلام/چندوقته‌مینامو که از قفس میارم بیرون به‌گوشم‌ و لبم در فرصت مناسب نوک میزنه که گاها خونم میاد/دعواش‌میکنم/میزارمش تو قفسش‌پارچه روش میندازم/تا یکسال قبل اینجوری نبود،صداش‌میکردم‌میومدروشونم و بهش غذا میدادم.
    یه‌وقتا باتری میارمش بیرون و بعد پشیمون میشم/حدود دوسالونیمشه

    1. جناب یا بهش کم‌ محبت کردید یا تو بچگی خیلی نزدیک خودتون نگه اش نداشتید مرغ مینای منم این کارا رو انجام میده ولی به مقدار کم کلا مرغ مینا حیوان جنگجوییه

  13. سلام خسته نباشید من مرغ مینام رو حدودا ۶ساله که دارم روز های اول که اوردمش از دست خودم غذا میخورد بهش دونه پارس میدادم بعد خودش روز دهم میتونس غذا بخوره خلاصه که تا ۴ماه اسم خودم و خودش سلام بیا غذا و‌…… یاد گرفت
    اما وقتی یک ماهی گذاشتمش توی قفس متوجه شدم که پاهاش کج شده یعنی ناخن های پاهاش صاف نبودن روی هم بودن
    خب من دکتر بردم و گفت هیچ راهی نداره
    منم بی خیالش شدم بعد یک هفته پوست پاش نازک شد و خونی شد هر روز این کار ادامه داشت
    من بازم به دامپزشک مراجعه کردم ولی هیچی نگفت و گفت کاری نمیشه کرد
    یک هفته کل پرهای دمش ریخت
    هفته بعد پر های سرش و حدودا ۵ماهی در نیومدن
    بعد یه روز که قفسش رو تمیز میکردم دیدم یکی از ناخن هاش قطع شده ولی هیچ خونی نیومده
    بعد اون نگرانش بودم به تغذیه اش بیشتر اهمیت میدادم و قفسش رو زود تمیز میکردم
    دباره پرهاش ریخت و دور چشاش قرمز شد
    بردم دامپزشک گفت ویتامین بدنش کمه
    دارویی داد که داخل اب بریزم اما افاقه نکرد
    (هر غذایی هر خوراکی که بخورم میخوره فضلش زرد )

  14. با سلام خسته نباشید والله حدود یک ماه است که یک مرغ مینا یک ساله و ازنوع معمولی ایرانی خریداری کردم وبا آموزش من هر دفع که پیش او میر وم جواب می دهد به حالتی که باش سرش را تکان میدهد چیز دیگری جواب میدهد می خواستم بگم آیا فایدی داردآخرش به حرف می آید متشکرم

    1. بیاید صبرو حوصله داشته باشید و عصبانی نشید و تنبیه نکنید. تمرین کنید باهاش یاد میگیره. یکم سنش زیاده طول میکشه یاد بگیره.

  15. سلام، وقت همگی بخیر
    میخام یه مطلبی بهتون بگم که مهمه
    کبد مرغ مینا به آهن موجود در غذا واکنش نشون میده و باعث مریضی و مرگ مینا میشه
    لطفا اگه پرندتون حرف نمیزنه، رو شکمش میخابه، همش خابه و کم ورجه وورجه میکنه ببرید دکتر.
    فندوق من از سه ماهگی مشکل کبد داشت
    دکترش اصلا منو متوجه سخت بودن این مریضی نکرد که پیگیر خوب شدنش باشم و نزارم کشمش بخوره! و بعد از یک سال با رنج و‌سختی جون داد،منم حدود یک ماه عذاب وجدان دارم و همش گریه میکنم

    1. واقعا درد از دست دادن مرغ مینا خیلی سخته مال منم ۶ سالش بود پاش درد میکرد بردم پیش دام پزشک یه قطره ویتامینی داد براش با اب قاطی کنم از روزی که قطره رو دادم مینا پور خوری کرد که مشکل کبد پیدا کرد اخرشم بعد پانزده روز از درمان جون داد واقعا درد از دست دادنش خیلی سخته

  16. سلام شماگفتید که نر یا ماده بودن با آزمایش خون مشخص می شود پس فروشنده ها چطور به ما می گویند نر هست یا ماده؟¿

    1. سلام پرنده فروش های باتجربه به صورت تجربی میتونن تشخیص بدن اما امکان خطا وجود داره

  17. باسلام من دوماه ونیم پیش یه جوجه میناگرفتم که درموقع خریدبه گفته ی فروشنده گفت که سنش چهل وپنج روزست والان هم دوماه ونیم است کهبادست به اوغذامیدهم ولی متاسفانه هنوزهم دانخورنشده است وقتی هم که اورابه نیت اینکه خودش یادبگیرددانه بخوردچندساعتی به اوگرسنگی میدهم انقدرخودش رابه درودیوارقفس میزند که مجبورمیشم که دوباره بادست به اوغذابدهم میخواهم لطفاراهنماایم کنیدباتشکر

    1. سلام همیشه دانخوریش پر از غذا باشه داخل قفسش . سعی کنید از توی دانخوری غذا بردارید و بهش بدین اینجوری کنجکاو میشه . با نوک انگشتتون به دانخوری ضربه بزنید
      غذارو با دست به نوکش نزدیک کنید وقتی خواست بگیره بندازید توی دانخوری
      وقتای دیگه ای هم براش وقت بذرید و باهاش بازی کنید

    2. سلام منم مینا دارم 2 الا1 هفته ایبود دنیا اومدبودالان 3 ماهش حرف نمیزن صداش میکنم حه میگه اینم بگم اهلی اهلی ممنون راهنماییم کنید

  18. باسلام
    من یه مرغ مینا دو ماهه خریدم که کنار نوکش یکم زخم شده و کاملا شاداب هست و غذاش رو میخوره ولی صدا نمیده
    ممنون میشم برای این دو تا مشکل راه حل بدید

    1. سلام به میله های قفس نوک میزنه که نوکش زخمی شده ؟ فضلش چه رنگیه غذاش چیه ؟
      لطفا توضیحات کامل بدین

    2. منم که اول مرغ مینام رو خریده بودم اینطوری بود بخاطر نوک زدن به دیواره های قفس چون جاش تازه عوض شده هنوز عادت نکرده صبر کنید خوب میشه می تونید به جای زخم پماد تتراسایکلین بزنید (فقط پرنده پماد رو نخوره )

  19. سلام من ۴ تا جوجه مینا یک ماهه خریدم و یکیشو نگه داشتم مابقی رو دادم به اشناها الان حدود ۷۰ روزشونه اون ۳ تا شبیه هم هستن ولی واسه من هم پاهاش یکم ترک های سیاهی داره هم نوکش احساس میکنم نوکشم بلندتره نسبت به اونا ولی اون ۳ تا هم نوک هم پاهاشون نارنجی و تمیزه الان من میخام بدونم مینای من نژادش فرق داره یا جنسیتش اصلا خوبه یا بد.ممنون

    1. سلام مکنه نژادش کمی فرق داشته باشه مشخص نیست باید از یه پرنده فروش با تجربه بپرسید همه نژادهاش خوبن

  20. سلام من یه مینا دارم که یک و ساله هست دوسه روز پیش یه جوجه مینای یک ماهه خریدم که بزرگ کنم خاستم بدونم باید اتاقشونو ازهم جدا کنم یا تو خونه باهم ولشون کنم ایراد داره جوجه کوچکه گاهی وقتا میره سمت مینای بالغ و فکرمیکنه که مادرشه و دهنشو باز میکنه که مینای بالغ ام بهش غذا بده اگر امکانش هست راهنمایی کنین لطفا ممنون میشم

    1. سلام مینای بالغ اگه ببینه به جوجه محبت میکنین حسادت میکنه بهتره جدا باشن . هر دو ساعت به جوجه غذا بدین

  21. با سلام من یک مرغ مینا چهار ماهه خریدم حدود دو ماه یا سه ماه داشتم خیلی سرحال و شاداب بود خیلی دوستش داشتم توی این چند ماه چند کلمه هم بهش آموزش دادم خیلی با اون راحت بودم بسیار علاقه داشتم همش روی دوشم همه جا تو خونه میچرخید از پنجره بیرون می‌رفت صداش میکردم برمیگشت متاسفانه چند روز پیش طبق معمول روی پنجره رفت اما چشم بهم زدن کم شد هرچه گشتم پیداش نکردم خیلی حالم خراب شد همسرم براش گریه میکنه آگه یکی دیگه بخرم میتونم دوباره اون شادابی رو داشته باشم ممنونم

    1. سلام از اینکه پرندتون گم شده متاسفم.
      اگر دوباره مرغ مینای سه یا چهارماهه بخرید باز هم میتونید بهش آموزش بدین فقط مرغ میناها علاقه زیادی به پرواز دارن بهتره پنجره رو ببندید یا توری نصب کنید

  22. سلام من یک مینا دارم که از دو هفتگی پیشم بوده و شخصی که به من فروخته خودش از باغی که در شهریار دارد در بالای درخت لونه گذاشته و گرفته .
    خلاصه از اول خودم دونخورش کردم و بهش غذا دادم و بهش رسیدگی کردم و کاملا اهلی شده در حدی که وقتی ازش درخواست میکنیم برگردد داخل قفس مطیع است و عمل میکند به خواسته من و مادرم، و به صورت مرتب هر روزی یک مرطبه آبتنی میکند و گاهی وقت ها با دست بهش میوه میدهم و کمی برنج کته بدون روغن و نمک خلاصه کاملا اهلی است و حرف گوش کن،. و الان حدود ۸ ماه دارد حرف نمیزند و تا حالا بطور مرتب و ساعت های مشخص باهاش تمرین نکردم و هر وقتی که توانسته ام وقت کردم کلمه های سلام و شیلا را واضح و پشت هم تکرار کرده ام و فقط چندباری کلمه سلام و شیلا را که اسم خودش هست را بطور نامفهوم و گنگ گفته میخواستم بدونم که این مینای من که الان حدود ۸ ماه دارد با تمرین بحرف میاد یا بی فایده هستش و تلاشی نکنم .
    در آخر نمیدونم نر هست یا ماده چطور باید متوجه جنسیت پرنده ام شوم

    1. سلام
      تمرین باید مرتب باشه اگه مرتب باشه جواب میده
      نر و ماده مشخص نمیشه جز با ازمایش خون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس