آموزش کامل اهلی کردن و دستی شدن مرغ مینا

آنچه که باید درمورد اهلی کردن و دستی شدن مرغ مینا بدانید …

مرغ مینا از زیباترین و پرطرفدارترین پرندگان جهان است. این پرنده که از خانواده سار محسوب می شود، تقلید صدای فوق العاده ای دارد.

مرغ مینا دارای نژادهای متفاوتی است و همچنین این پرنده نمادی از عشق به حساب می آید که درکنار جفت خود زیست می کنند. صنعت جوجه مرغ مینا از کشور هند نشآت گرفته است اما جالب است بدانید امروزه این صنعت در کشور تایلند گسترش یافته است. ما در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ آموزش اهلی و دستی کردن مرغ مینا را به شما باد خواهیم داد.

دستگاه جوجه کشی آرکام 24 تایی
» مناسب برای جوجه درآوری از تخم مرغ مینا
» دارای بدنه ی ABS سبک و قابل حمل
» دارای مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و ضربه
قیمت : 24,000,000تومان

مرغ مینا را بشناسید

مرغ مینا معروف به مرغ سخنگو، جزو پرندگان با منقار نرم است که به خانواده سار تعلق دارد. از زیبایی های این پرنده چنین است که معمولا به صورت جفت جفت یا گروهی دیده میشوند و کمتر می توان آنها را تنها یافت. این گروه از پرندگان دارای انواع نژادها هستند که نژاد مرغ مینا گوشواره ای ومعمولی مهمترین آنها به حساب می آیند.

مرغ مینا را بشناسید

همچنین باید بگوییم مرغ مینا دو نوع وحشی واهلی وجود دارد. مرغ مینای وحشی در هنگام طلوع وغروب خورشید به آواز میپردازد. نکته جالب ماجرا اینجا است که مرغ مینا در هنگام غروب، در حالت کمترین هوشیاری قرار دارد که بهترین فرصت برای آنهایی است که میخواهند او را تربیت کنند. افراد مختلفی با جوجه کشی مصنوعی از این پرنده به کسب درامد مشغول می باشند. تجارت و خرید و فروش جهانی مرغ مینا در کشورهایی همانند هند و اندونزی بسیار رونق دارد. برای مشاهده دستگاه جوجه کشی خانگی کلیک کنید.

اهلی کردن مرغ مینا

برای اهلی کردن مرغ مینا نیاز است که از ابتدای زندگی با آنها تمرین کنید. زیرا جوجه هایی که به 4-6 ماهگی می رسند، حتی اگر اهلی بودن خود را از دست بدهند، باز هم تربیت مجددشان بسیار راحت تر از این است که سن پرنده بالا رود. این پرنده نمی تواند سریع عادات نامناسب خود را کنار بگذارد؛ در واقع علاوه بر اینکه اهلی کردن آنها دشواراست، امکان سخن گفتن آنها نیز از دست می رود.

میناهای اهلی بسیار به ابراز علاقه، نیازمند هستند و به صحبت کردن با صاحبان خود، توجه نشان می دهند.

اگر می خواهید یک مرغ مینا را اهلی کنید باید بدانید که تنهایی جوجه به اهلی کردن آن بسیار کمک می کند. در صورتی که اگر اطرافش شلوغ باشد وحشی تر ازقبل خود میشود.

اهلی کردن مرغ مینا

از سوی دیگر فروشندگان این پرنده، مدت زیادی به جوجه ها با دست غذا می دهند. این کار سبب ایجاد رابطه عاطفی بین جوجه مینا و انسان می شود و به اهلی تر شدن جوجه کمک می کند. به همین دلیل است که جوجه هایی که در سن یادگیری پرواز، خریداری می شوند، معمولا اهلی تر هستند. به خصوص اگر بال پرنده چیده شود، مرغ مینا بیشتر به شما وابسته میشود.

از بازی های خطرناک با این پرنده بپرهیزید

مسخره کردن مرغ مینا او را بسیار عصبانی می کند و علاوه بر تاثیر منفی بر تربیت او، سبب بروز رفتارهایی می شود که در مرغ های مینای اهلی کمتر به چشم می آید.

از سوی دیگر بهتر است اجازه دهید مرغ مینا بر روی دست شما بنشیند و هرگز دست خود را عقب نکشید زیرا این کار پرنده را به شدت تحقیر کرده و اعتماد به نفس را از او می گیرد.

لازم است بدانید که:

  • میناها در هنگام عصبانیت با پنجه ها و منقارخود حمله می کنند.
  • آنها با منقار گاز می گیرند ونوک می زنند و احتمال دارد چنگال های تیز خود را در دست شما فرو کنند.
  • تنبیه کردن میناها یکی دیگر از اشتباهاتی است که بسیار از افراد انجام می دهند. این کار سبب می شود مرغ مینا نوک زدن به قصد آزار را بیاموزد.

ترک عادات بد، به اهلی کردن پرنده سخنگو کمک می کند

بهترین روش برای ترک عادت بد این پرنده، خارج نکردن وی از قفس است. البته شاید حافظه اش به او اجازه ندهد که این کار شما را فراموش کند و احساس صمیمت خودش را با شما از دست دهد. اگر میناها اعتماد به نفس خود را از دست بدهند، شادابی خود را نیز فراموش می کنند.

بسیاری از پرندگان نوازش را دوست دارند و مرغ سخنگو نیز از این قاعده مستثنی نیست. جالب است بدانید که با این کار پرنده زود تر از موعد با شما صمیمی می شود.

توجه پرنده را به خود جلب کنید

بهترین راه جلب توجه، داشتن خوردنی های لذیذ است. برای مثال یک میوه را در دست داشته باشید و با انگشت خودتان آن را به منقار نرم پرنده، نزدیک کنید. در زمینه تغذیه مرغ مینا باید دقت داشته باشدی که میوه ها و غذاهایی که حاوی ویتامین ث و آهن می باشند برای مرغ مینا مناسب نیستند.

توجه پرنده را به خود جلب کنید

اگر پرنده با شما تعارف داشت و روی انگشت شما نیاید؛ انگشتان خود را به یک پای او نزدیک کنید. اگر باز هم تعارف کرد، او را اذیت نکنید وبه آرامی به سینه آن بفشارید؛ چرا که با این کار، پرنده را به هدایت می کند و تنها چاره کار وی این است که پایش را روی انگشت شما بگذارد.

مرغ مینا را تنها نگذارید

یکی دیگر از روش های اهلی کردن مرغ مینا، زمانی است که او را تازه به خانه می آوریم و بهترین کار این است که او را با قفس و محیط وافراد جدید آشنا کرده تا راحت تر بتواند به شرایط جدید خود را عادت کند.

ابتدای آشنایی که پرنده بیشتر از زمان های دیگر احساس غربت وتنهایی می کند، باید ناز او را کشید و با او به آرامی رفتار کرد تا خاطره بدی از شما در ذهنش نماند. در همان آغاز کار، تنها گذاشتن مرغ مینا علاوه بر وحشی کردن دوباره او، سبب افسردگی مرغ مینا و بیماری وی می شود.

تربیت مجدد مرغ مینا

مینا ها هرچه جوان ترباشند، در هنگام آموزش کمتر میترسند. فقط با یک استثنا که آنها از قبل خاطره بدی در ذهن نداشته باشند.

اهلی کردن مجدد پرندگان سخنگو بسیار دشوار یا حتی گاه غیر ممکن است چرا که آنها به شرایط قبل بیشتر عادت کرده اند و خود را با آن تطبیق داده اند.

در واقع اگر مینا بتواند کمی به اهلی کردن خود کمک کند، ما نیز باید به کمک آنها بشتابیم چرا که تاثیر بسیار مثبتی دارد. اگر شما پرنده سخنگویی دارید که قابلیت اهلی شدن ندارد، می توانید از او فقط به عنوان جوجه کشی استفاده کنید.

نیازهای غذایی و اجتماعی مرغ مینا

رژیم غذایی سالم برای پرنده یک نیاز اصلی به حساب می آید بخصوص در مورد مرغ مینا که عدم توجه به تغذیه ی مناسب می تواند سبب کاهش عمر پرنده شود .  از سوی دیگر باید به نیازهایی همچون نیاز به پرواز کردن، توجه کنید و اجازه دهید مرغ مینای شما پرواز کند.

پرنده را روزی چندبار حمام کنید، پرنده با این کار شاداب می شود و احساس راحتی بیشتری با شما می کند. بهترین زمان برای حمام کردن پرنده، صبح است و بدترین آن عصر و شب، چرا که ممکن است قبل از به خواب رفتن پرهایش کامل خشک نشده باشد و این امر باعث بیمار شدن پرنده شود.

در پایان

به صورت مختصر هر آنچه باید در مورد دستی کردن مرغ مینا بدانید را برایتان شرح دادیم، امیدواریم این متن برای شما راهگشا باشد و بتوانید ارتباطی مفید و موثر با مرغ مینای خود برقرار کنید.

نوشته های مشابه

‫2,106 دیدگاه ها

    1. سلام دوست عزیز
      کاری کردی که بهش استرس وارد شده و اعتمادشو بهت از دست داده
      باید دوباره سعی کنی باهاش ارتباط برقرار کنی بدون اینکه بهش استرسی وارد بشه و این میتونه یه مدتی طول بکشه
      برای تشویقش می تونی از خوراکی های مورد علاقه ش استفاده کنی

  1. من ۱۲ساله یک مرغ مینا ماده رو بزرگ کردم علاقه ای نداره دستم بگیرمش ولی حرف میزنه باهام یا خودش میاد کنارم الان براش یه نر خریدم که مثل اینکه وحشی هست نه حرف میزنه نه مثل مینا خونگی رفتار میکنه ولی نوک نمیزنه دو سالشه می‌خوام با مینا خودم جفت بندازم بعد یک ماه تو قفس انداختنشون نر ماده رو زد جفتشون آزاد گزاشتم بازم نر زدش ماده خودم بردم اتاق دیگ شروع کرد بهم حمله کردن چکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چون مرغ مینا ها نوازش شدن و تودست گرفته شدنو زیاد دوست ندارن برا همین بهتری به این کار وادارش نکنی
      پرنده ی حسودیه برای همین دوست نداره با یه پرنده ی دیگه یه جا باشه
      باید جدا نگه داری و قفسشونو بذاری کنار هم بعد که باهم ارتباط برقرار کردن بذاریشون پیش هم وگرنه اینجوری پرخاشگری می کنن و به هم آسیب می زنن
      شاید اصلا تمایلی به جفت شدن نداشتن اینجوری یعنی جفت همدیگه رو نمیپسندن و به ناچار مجبوری یه جفت دیگه تهیه کنی

  2. سلام من یه مرغ مینا نر حدودا یک ساله دارم صدای های زیادی در میاره میخوام یه جوجه مینا دیگه بیارم بزاش آیا براش خوبه یا نه

    1. سلام دوست عزیز
      همین سر و صدای زیادش نشون دهنده مشکلاتیه که داره
      یا شیوه نگهداری اشتباهه مثل استرس وارد میشه یا سر و صدای محیط اطرافش زیاده و یا در شرایط حادتر بیماری داره
      بنابراین تو اول باید ریشه اصلی این سر و صدای زیادش رو پیدا کنی بعد پرنده دیگه هم تهیه کنی

  3. سلام خسته نباشید من ی مرغ مینا دارم ی سالو چهار ماهشه از زمانی که دو ماهش بود خودم بزرگش کردم ولی رو دست نمیاد نمیزاره بهش دست بزنیم برای تو قفس رفتنش مشکلی نداریم بگیم جا سریع خودش میره تو قفسش حرفم نمیزنه معمولا وقتی ظهر میریم تو اتاق و تنها میشه شروع به خوندن میکنه میخوام ببینم الان تو این سن میشه آموزشش داد یا دیره قبلا سعی کردم رو دست بیاد ولی همیشه دستو دور میزد غذارو میگرفت ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      بهترین سن برای رام و دستی کردن 6 الی 8ماهگی هست
      چون مال شما سنش زیاده به سختی ممکنه

    1. سلام دوست عزیز
      کجا نگهش میداشتین؟
      غذا بهش چی میدادین؟
      علائم بیماری داره؟
      جفت داره یا نه؟
      اگر همه چیز رو به راهه و سکوت کرده احتمال افسردگی وجود داره

    1. سلام اگه اهلی باشه افسرده میشه شدید . اهلی هم نباشه وقتی به محیط جدید وارد میشه افسرده میشه

  4. سلام مرغ مینا ی من حدود دو سالشه و از بچگی خودمون بزرگش کردیم ولی جدیدا به چشم مادرم که معمولا باهاش حرف میزنه حمله میکنه و آسیب میزنه به مادرم با اینکه هیچ کاری نکرده تا عصبانی بشه . میشه راهنماییم کنید که چی کنیمش؟

    1. سلام اصلا نباید واکنشی نشون بدن و جیغ بزنن یا بترسوننش . باید حواسشو با اسباب بازی پرت کنید . ممکنه صدای بلند یا حرکت سریعی انجام دادن که عصبی شده . غذاش چیه ؟

  5. سلام خسته نباشید من حدود 6ماه پیش یه بچه مینا پیدا کردم پت مناسب جای مناسب رژیم درست داره حتا هروقت پیشش میرم خیلی خوشحال میشه یه کلمه بلده که فقط پیش من میگه حتی موقع ای که انگشتم رو میارم جلو قفس خیلی خوشحال میشه ولی پدر مادرم دست میزنن نک میزنه هارا غیر از این مشاغل هر وقت در قفس رو باز میکنم میاد بیرون و میگرده ولی رو دستم نمیشینه و انگار میترسته باید چکنم

        1. نباید اصلا به هیچ عنوان غذای انسان بخوره . سریع غذاش رو عوض کن خدای نکرده تلف میشه
          براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخر هیچ غذای دیگه ای نده . مطمئن شو روش نوشته باشه مخصوص مرغ مینا . فله هم نخر حتما بسته بندی از همین برند ها
          تا 3 روز به جای آب، بهش چایی بده ببیند تغییری داره
          سوالاتی که پرسیدم هم جواب بده

    1. سلام من مینا دارم چند روزی هست که روی پای چپ نمی ایسته دوست دارم حرف بزنه فقط میگه بیا

      1. سلام سنش رو میدونید ؟ غذاش چیه ؟ فضلش سبز رنگه ؟
        پاش رو چک کن ببیند تاول یا قرمزی نداره ؟
        میله توی قفسش از چه جنسیه ؟

  6. سلام..
    من یه مرغ مینا خریداری کردم که حدودا یکی دو ماهش هست که نزدیک یک ماهی هم هست که پیش ما است غذاشو خوب میخوره و تو میوه ها فقط عاشق سیب هست آنقدری که یه سیب کامل رو در روز میخوره به غیر از دون خودش دو روزی هم یه بار خودم میبرمش حمام ببخشید اگه زیاد توضیح دادم چون خواستم بشناسیدش.
    فقط موردی که خواستم کمکم کنید اینه که مرغ مینا من نسبت به من خیلی می‌ترسه و حتی نزدیک قفسش میشم خودشو به درو دیوار میکوبه روزای اول که خیلی بود الان یخورده ای کمتر شده و بعضی وقتی میرم پیشش آروم میشینه و نگاه میکنه ببینه من چکار میکنم باهاش خیلی هم کار میکنم البته تازه شروع کردم چون قبلش واقعا خیلی می‌ترسید و نکته دیگه اینه که کلا نسبت به مرد ها خیلی ترس داره و نزدیکش که میشه هر مردی خودشو به درو دیوار میکوبه تو قفس ولی نسبت به خانوم ها خیلی آرومه مثل خانومم که میره پیشش آروم میشینه و احساس امنیت میکنه در صورتی که تموم کاراش و غذا دادن بهش حموم کردن و تمیز کردن قفسشم فقط خودم انجام میدم ولی از من خیلی می‌ترسه نمیدونم چکار کنم تا آنقدر خودشو اذیت نکنه.
    ممنون میشم کمکم کنید تا نسبت به خودم امنیت بهش بدم تا اذیت نکنه خودشو..

    1. سلام سیب به این میزان براش خوب نیست . غذاش چیه ؟ براش پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخرید غذای دیگه ای نباید بخوره اصلا . هفته ای یکی دوبار سیب و یکی دو بار میلورم هم بدین . بقیه میوه ها خوب نیست
      وقتی حمامش میکنید میترسه ازتون ؟ بهتره براش آب بذارید خودش حمام کنه
      یا شما یا صاحب قبلیش که آقا بوده حرکتی کرده ترسیده . صدای بلند یا حرکت ناگهانی نداشتین ؟

  7. سلام من یک مینای 4 ماهه گرفتم دو هفته ای هست اینجاست خیلی آواز میخونه و اوکیه تو قفس به محض اینکه میرم جلو قفس خودشو به قفس میکوبه یک بار مجبور شدم به زور بگیرمش و پرهاشو چک کنم انگار از اون موقع بد تر هم شده آواز میخونه ولی خیلی ترسوعه مقاله شمارو خوندم ولی جوابی نگرفتم اونجا که گفتید نباید به زور گرفتش یه خورده نگران شدم یعنی الان دیگه از من میترسه و درست هم نمیشه؟ ممنون میشم کمکم کنید

    1. سلام بله صد در صد میترسه . پرهاشو چرا چک کردین ؟
      اول اینکه هنوز خیلی زوده برای دستی شدن تازه خریدینش . نکات مقاله رو انجام بدین تا ترسش بریزه
      چه غذایی بهش میدین الان ؟

  8. سلام من میخوام یک مرغ مینا بخرم خواستم بپرسم که چه نکاتی را موقع خریدن مرغ مینا رعایت کنم؟
    و ی چیز دیگه اگه من مرغ مینای رام از یکی بخرم آیا دوباره باید آن را تربیت کنم یا خیر ؟

    1. سلام پرنده ای بخرید که پرهاش ژولیده نباشه . تمیز باشه سرحال باشه و سنش هم زیر 3 ماه باشه بشه دستیش کرد / قبل از خرید کامل اطلاعات در مورد غذا و نحوه نگهداریش کسب کنید
      پرنده رام برای صاحب قبلیش رامه ممکنه وقتی جدا بشه از خونه قبلیش افسرده و پرخاشگر بشه . توصیه نمیکنم

  9. سلام یک مینایی دارم دستمو نوک میزنه همش دستمو میزارم نوک بزنه ولی اهلی نمشه و هر جا مامانم میره اولم میره ولی پیش من نمیاد

    1. سلام مشخص نیست علتش چیه . چه غذایی بهش میدین ؟ توصیه میکنم به دامپزشک مراجعه کنید.

  10. سلام وقت بخیر من یه مرغ مینا دارم حدود ۴ – ۵ ماهشه وقتی میرم نزدیکش خودشو میزنه به قفس چیکار کنم؟
    یعنی هنوز اهلی نشده؟

  11. سلام من مرغ مینارو دیروز خریدم حدودا ۸ماه تا یکسالشه خیلی استرس داره چیزی نمیخوره میره دانه هاش رو با نوکش تکان میده ومیریزه توقفس وتوقفس هم یه جا واینمیسته چی کار باید کنم تااهلی بشه وبتونه حرف بزنه

  12. مرغ مینای ما همش از پسرا و مرد ها خوشش میاد و همیشه هر وقت مردی یا پسری میاد خونمون به اون سلام میده
    و هروقت میخواهیم بیاد روی دستمان نوک میزنه

      1. سلام ببخشید من یه مرغ مینا دارم البته نخریدیمش از پنجره اومد تو خونه نه جوجه بود ونه خیلی بزرگ در حالت عادی بود اون خیلی خوب تونست خودشو با محل مطابقت بده ولی خیلی وحشی بود و از دست میترسید من فکر میکنم که قبلا دست کسی بوده اون رو اذیت کرده و از دست خاطره بدی داره و شما گفتید که اگه دستتون رو نزدیک پایش کردید نیومد سینه او را بفشارید ولی اصلا صبر نمی کنه که دستمون رو بیاریم جلوش و به سینش دست بزنیم و فرار میکنه و اون همیشه توی خونه میمونه وقتی ما هممون از خونه بیرون میریم و براش برق روشن میکنیم و نمیدونم چرا به پسرا و مرد ها علاقه مند هست و دختر ها و زن ها رو دوست نداره
        بعضی وقت ها هم توی خودش میره خودشو جمع میکنه، نا راحته،خسته هستش ولی بیشتر وقت ها میپره اینور و اونور و همیشه وقتی که برق رو خاموش میکنیم که بگیریمش سریع میفهمه و میره سمت قفسش که بره داخلش و اصلا از دست خوشش نمیاد چیکار کنم؟

        1. سلام خب نباید به زور بهش دست بزنید اول توی دستتون غذا بذارید تا بیاد و بخوره کم کم از دست نمیترسه . اینکه برقو خاموش میکنید و مجدد با دست میگیرینش ترسش بیشتر میشه . تغذیش چیه ؟ براش غذی مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید نباید غذای انسانس بخوره

  13. سلام وقت بخیر، فلفل(مینا) ما هنوز یکسالش نشده کم مونده،، حرفم نمیزنه یعنی داره تلاش میکنه اسم منو بگه، اماااا ۳ الی ۴بار تخم گذاشته، چندروز پشت سرهم، همون یه دوره، یعنی ماه پیش، غذاشم تاپ‌فید، میل ورم دوست نداره، عصبی میشه، میندازه بیرون، اشکالی نداره؟ تابستون بخاطر غذای نامناسب داشت از دست میرفت، الان داروی کلسیم و ب‌کمپلکس هراز گاهی بدیم بهش؟ چون ازمایش کلسیمش پایین بود.

    1. مواد غذایی کلسیم دار مثل کلم و کاهو بده
      هر غذایی میدی بده ولی جزو غذاهای مضر مخصوصا اونایی که اهن، چربی، نمک و شکر بالایی دارن، نباشه
      نان، برنج، پلت طوطی ها و … رو نده

  14. سلام مرغ مینای من خیلی حرفا بلده تقریبا یه ماهه خریدیم تازه حرف میزنه اونم صداش عین مرده خواستم بدونم نره یا ماده هست لطفا راهنماییم کنین خیلی ممنون

  15. سلام خسته نباشین خیلی ببخشید من وقتی مرغ مینارو تو خونه آزاد میزارم زود کثیفی میکنه لطفا راهنماییم کنید که چیکار کنم که مینارو تو خونه آزاد بزارم کثیفی نکنه

  16. سلام مرغ مینا ۸ماهه خریدم ولی خیلی ترسو وحشی است چکارکنم اروم بشه واهلی شه لطفا جواب دهید تشکر

  17. مرغ مینا من سخنگو اما خب حرف نمیزنه باهام بیشتر با برادر کوچیک نرم صحبت میکنه و از من می‌ترسه چرا؟!باید چ کار کنم

    1. مقاله رو بخونید کامل . با اون خو گرفته باید بهش محبت کنید به زور نگیرید تو دستتون یا یهو بهش نزدیک نشید

  18. سلام من یه مینا دارم ۵_۶ ماهشه ازم میترسه و می خوام حرف زدن یادش بدم مقاله رو خوندم ولی میشه دقیق تر بگید چکار کنم؟

  19. سلام من امروز یه مرغ مینای ۱۰۰ روزه کادو گرفتم و براش غذا و این چیزا میزارم میخواستم بدونم اگر روی قفسش رو بپوشونم راحت هست یا باید بزارم با بیرون آشنا بشه آخه نزدیک ک میشم براش غذا بزارم دیوونه میشا و میپره ب در و دیوار قفس

    1. مرغ مینای شما اهلی شده ؟
      یادتون باشه غذای مرغ مینا خیلی حساسه و فقط پلت مخصوص خودش بهش بدید
      احتمالا هنوز به محیط جدیدش عادت نکرده ، تو محلی که قرارش دادید رفت و امد بسیار کم کنید و محیط ارومی براش در نظر بگیرید به زودی به شما و محیط عادت خواهد کرد
      توصیه نمیکنم روشو نپوشونید ، چرا باید اینکارو انجام بدید ؟

  20. سلام من مرغ مینام دستی و اهلیه و سخنگو هست و بالغ هم هستش
    ولی میخوام ببرم بیرون تو حیاط خلوت یا بالا پشت بام میترسم فرار کنه چیکار کنم فرار نکنه؟؟ منو دوست داره احساس میکنم فرار نمیکنه ولی میتونید بگید چیکار کنم

    1. ببینید پرنده ذاتش به دنبال ازادی هست
      حتما فرار خواهد کرد حتی اگه یکی دوبار نکنه دفعه های بعدی حتما فرار میکنه
      بهتره اینکارو نکنید

      1. سلام وقت بخیر، والا تو اینستا پیجی هست که میناهاش رو لب رودخونه و جنگل ووو میبره، اخه مگه میشه؟ حتی خرید هم میرن. توی تراس حمام افتاب میگیرن،،، یعنی پرشون رو چیده؟ یا عادت کردن؟ یا صاحبشون دل به دریا زدن؟

  21. سلام مرغ مینا من ۲ سالشه اهلی نیست یعنی درواقعه وقتی میخوام بگیرمش از دستم فرار میکنه و من هم مجبورم به سختی بگیرمش

    1. مرغ مینای بالای یک سال رو نمیشه اهلی کرد
      اینکه به زور بگیریدش بیشتر باعث ترسش میشه و اتفاقا شمارو دچار مشکلات بیشتری میکنه
      بهتره با ارامش برخورد کنید در واقع کار هیجانی نکنید

  22. سلام مرغ مینای من ۴ _ ۵ ماهشه از دست ادم میترسه وقتی تو خونه ازادش میکنم نمیره تو قفس هرکاری میکنم خوراکی مورد علاقشو تو قفس قرار میدم تا بره ولی نمیره اخرش مجبور میشم با دست بگیرمش بندازم تو قفس چیکار کنم؟

    1. بااجازه ادمین.
      دوست عزیز، در قفسش رو باز بذارید و در وضعیتی قرار بدین که بتونه بره داخل، کم‌کم خودش عادت میکنه و وقتی گرسنه یا اب بخواد، میره داخل، درب رو ببندید، البته بذارید چندباری بره چون اعتمادش رو از دست میده. و اِلا الان سنی نداره و هرطور عادت بدین، عادت میکنه

  23. سلام یه هفته س مینا خریدم،تو خونه آزاده،توی یه سبد براش آب و غذاشو میذارم ،میخوره بعد میره بالای آباژور میشینه،روزنامه زیر آباژور پهن میکنم،بعد از ۶ روز یه ذره آواز خوند امروز،از دومتریش رد میشم میترسه،فرار میکنه،سوالم اینه که اهلی میشه ؟ و اشکال نداره تو قفس نیست؟ روز یا شب همونجا رو آباژور می‌خوابه.

    1. موقعی که میترسه سعی کنید خیلی اروم برخورد کنید . تو محیطی که قرار داره بهتره هیچ سرو صدایی نباشه و رفت و امد بسیار کم باشه . اگر محیط خوب و ارومی براش ایجاد کنید این ترسیدن از بین میره

  24. با عرض سلام ببخشید من مرغ مانایی خریدم 11 ماهش هست اما وحشی هست وقتی به پیشش میرم می خواهد قفس بکنه بره بیرون بعد یکی از دوستان گفته برای اینکه دستی شه به زور بگیرش نازش کن آیا این حرف درسته اگر درست نیست چکار کنم دستی شه؟

    1. به هیچ عنوان پرنده رو به زور و فشار نگیرید ممکنه ازتون بترسه و دیگه هیچوقت با شما اخت نگیره .
      محیط ارومی برای پرنده ایجاد کنید و باتوجه به تکنیک هایی که اموزش داده شده سعی کنید پرنده به شما عادت کنه

    1. قبل از هرچی توصیه میشه با دامپزشک مشاوره کنید
      دمای محیط رو کمی گرم کنید ( میتونید از لامپ های مادون قرمز استفاده کنید)
      از طرفی قطره سرماخوردگی کودکان با دوز بسیار پایین ( تاکید میکنم با دوز بسیار پایین ) در آب حل کنید و با قطره چکان به حلقش بریزید. فقط باید دقت کنید که قطره وارد ریه پرنده نشه . سپس 4 قطره مکمل ب کمپلکس بهش بدید .

  25. سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من امروز از طرف دوستام مرغ مینا که ۱ سال داره کادو گرفتم.این قبلا از یه جایی در میره به حیاط یکی از اون همسایه ها میرهبعد طرف آب میپاشه روش و میگیرتش بعد میدش به این مغازه حیوان فروشی.بعد الان چند بار تو دستم حملش کردم.ناز کردم البته تو دستم چون اصن وقتی میرفتیم سمت فرار میکرد و هی میرفت یه جای دیگه.وقتی انسان میره سمتش دیوانه میشه میپره به دیواره های قفس. به نظرتون اهلی میشه؟

  26. سلام من من یه مرغ مینا خریدم صاحبش گفت جوجه بهاره صداش میکنم مینا و میتونم نازش کنم اما از قفس دور میشم با خودش بازی میکنه امامیرم سمت قفس میره یه گوشه دیگه بازی نمیکنه وقتی ام ولش میکنم از قفس میره بالای مابینت ها و پایین نمیاد نمیتونمش هم بگیرنش باید برقو خاموش کنم تا بتونم بگیرمش
    از قفس دور میشم صداش میکنم اونم صدا در میاره اما نزدیک میشم این کارو نمیکنه

    1. سلام
      وقتی محل نگهداری مرغ مینا تغییر میکنه باید به مدت 4 هفته بهش زمان داد تا با محیط اخت بشه.در این مدت به هیچ عنوان به زور به پرنده دست نزنید و اون رو با دست حمل نکنید.اگر این کارو انجام بدید مدت زیادی طول میکشه که اهلی بشه

  27. سلام من از یکی از فامیل هامون ی مرغ مینا هدیه گرفتم فکر کنم جوون باشه حرف هم میزنه و خیلی بازی گوشه ولی با من خیلی بده تا منو میبینه بهم حمله میکنه و شروع میکنه به نوک زدن الان پام رو زخمی کرد تازه خیلی بده ولی با کل اعضای خانواده اینطوری نیست راه حلی دارید که با خودمم آشتی باشه

        1. قبل از هرچی توصیه میشه با دامپزشک مشاوره کنید
          دمای محیط رو کمی گرم کنید ( میتونید از لامپ های مادون قرمز استفاده کنید)
          از طرفی قطره سرماخوردگی کودکان با دوز بسیار پایین ( تاکید میکنم با دوز بسیار پایین ) در آب حل کنید و با قطره چکان به حلقش بریزید. فقط باید دقت کنید که قطره وارد ریه پرنده نشه . سپس 4 قطره مکمل ب کمپلکس بهش بدید .

  28. سلام من مرغ مینا از 8 ماه گی خریدم الان 3 سالشه تازه ازیک ماه پیش شروع کردم به دستی کردنش الان تازه از دستم غذا میخوره ولی وقتی دستمو زیاد بهش نزدیک میکنیم منظورم اینکه وقتی دستامو میزارم زیر پاش دستمو نوک میزنه
    آیا امکان دارد دیگه دستی نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋