چگونه سن و جنسیت مرغ مینا را تشخیص دهیم؟

تخمین سن و جنسیت مرغ مینا

مرغ مینا به دلیل هوش و ذکاوت بالا و صد البته استعداد سخنگویی یکی از مهمترین پرندگان سخنگو می باشد. افراد مختلفی برای به زبان آوردن و سخنگو کردن مرغ مینا، این پرنده مقلد را در منزل خویش نگه می دارند. پرورش یک پرنده زینتی باهوش با توانایی تقلید گفتار انسانی در خانه مطمئنا حسابی اهل منزل را سرگرم و شاداب خواهد نمود. اما متأسفانه ماجرای سخنگو شدن مرغ مینا همیشه پایان خوبی ندارد و افراد به دلیل خرید پرنده های مسن در این زمینه موفق نمیشوند. اگر با اصول سخنگو شدن مرغ مینا آشنایی داشته باشید حتما می دانید که برای سخنگویی باید مرغ مینای نابالغ و جوجه تهیه نمود و او را آموزش داد. پس سن یک فاکتور مهم برای انتخاب پرنده میباشد. زیرا پرنده های مسن بیشتر سرکش بوده و تمایلی به آموزش دیدن ندارند. پرندگان سخنگو همچون myna باید از سن جوجگی تربیت شوند. آموزش دیدن و یا اهلی و سخنگو شدن مینا رابطه مستقیمی با سن بلوغ او دارد. اگر پرنده به سن بلوغ رسیده باشد، رام کردن و آموزش سخنگویی به او سخت ترین کار ممکن خواهد بود. مخصوصا اگر سن مرغ مینا بیشتر از 4 سال باشد شاید دیگر امیدی به آموزش دیدن او وجود نداشته باشد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ مینا با نهایت دقت
» برخورداری از برد کنترلر هوشمند و حرفه ای
» دارای سنسور SHT نسل 4 بسیار دقیق
قیمت : 4,970,000تومان

 

به همین دلیل ما در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ سعی نموده ایم نکاتی را به شما آموزش دهیم تا شما سن تقریبی پرنده خود را حدس بزنید. دقت داشته باشید که از روی ظاهر هیچ وقت دقیقا نمی توان سن پرنده رو تخمین زد.

تاکنون گونه های مختلفی از این پرنده شناسایی شده و مورد تجارت قرار گرفته اند. هر یک از نژادها نیز ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. برای مطالعه بیشتر مقاله نژادهای مختلف مرغ مینا را مطالعه بفرمایید.

در بین نژادهای مختلف mina تفاوت ظاهری وجود دارد. مهمترین نژادهای مرغ مینای سخنگو، نژاد گوشواره ای می باشند. نژاد گوشواره ای در حقیقت دارای یک پوست زرد رنگ بدون پر در اطراف چشم و سر و گردن می باشد. وجه تمایز نژادهای مختلف مرغ مینای گوشواره ای نیز، آرایش متفاوت گوشواره آنها می باشد. البته نژادهای مختلف mynah به لحاظ جثه نیز با هم کمی فرق دارند.

به طور معمول جثه جوجه مرغ مینای گوشواره ای کوچک بوده به طوریکه او در کف دست جای میگیرد. البته در برخی موارد تغذیه ضعیف و شرایط بد آب و هوایی نیز باعث میشوند پرنده رشد کمتری داشته باشد. بنابراین جثه مرغ مینا نمی تواند یک فاکتور مهم در تعیین سن آن باشد. ممکن است مرغ مینای بالغ به قدری تغذیه ضعیفی داشته باشد که جثه او شما را به اشتباه بیاندازد و با خود فکر کنید که او هنوز جوجه است. این را هم در نظر بگیرید که یک نژاد خاصی از این پرنده به نام مرغ مینای کوچک هندی نیز وجود دارد که جثه بالغ آن هم اندازه جثه یک جوجه 4 یا 5 ماهه مرغ مینای معمولی می باشد. بنابراین لازم است که در مورد نژادهای مرغ مینا نیز کمی اطلاعات کسب کنید.

نژادهای مرغ مینا

میانگین عمر این پرنده در طبیعت 12 سال می باشد. برخی از نژادهای myna در طبیعت می تواند تا سن 20 سالگی نیز عمر کنند. پرندگانی که از زیستگاه طبیعی خود دور بوده و در اسارات محکوم به زندگی هستند خیلی کمتر عمر میکنند. یک مرغ مینای رام شده تحت شرایط مطلوب پرورشی تا  8 الی 10 سال می تواند دوام بیاورد. تقریبا یکی دو سال بعد از به بلوغ رسیدن مرغ مقلد اصلا نمی توان سن این پرنده را تخمین زد.

برخی افراد ادعا میکنند که از روی پوست پا می توان سن حدودی مرغ مینا را تخمین زد ولی این نظریه اساس علمی ندارد. پوست پای این پرنده تحت شرایط محیط زندگی اش می تواند دستخوش تغییرات زیادی شود. بنابراین برای تخمین سن مرغ مینا نباید به ضخیم و خشن شدن ساق و پوست پای پرنده استناد کرد.

مهمترین مسئله ای که در تعیین سن یک مرغ مینا اهمیت دارد سن بلوغ می باشد. مرغ مینایی که هنوز به سن بلوغ نرسیده است می تواند تحت آموزش، رام شده و یا سخنگو شود. این پرنده ها به صورت غریزی قبل از سن بلوغ مخصوصا در سنین کمتر از 3 ماه توانایی یادگیری بالایی دارند. در طبیعت معمولا پرنده ها قبل از سن بلوغ، زبان گله را می آموزند تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

بنابراین باید تشخیص دهیم که آیا مرغ مینای مذکور به سن بلوغ رسیده است و یا نه؟

اما مشکلی که وجود دارد این است سن بلوغ مرغ مینا به نژاد آن بستگی دارد. این موضوع نیز کمی پیچیده می باشد. سن بلوغ مرغ مینا با توجه به نژاد آن بین یک سال، 2 سال و حداکثر 3 سال می باشد. نژاد معمولی و گوشواره ای این پرنده معمولا در سن 2 سالگی به بلوغ جنسی میرسد. خوشبختانه بلوغ جنسی در پرندگان با تغییرات ظاهری همراه میباشد. بنابراین با شناسایی علائم بلوغ به راحتی می توان تشخیص داد که آیا مرغ مینا هنوز جوجه است و یا اینکه سن بلوغ را رد کرده است!

مهمترین ویژگی های مرغ مینای نابالغ

جوجه mina که کمتر از 2 ماه سن دارند به سادگی قابل تشخیص هستند. چرا که در این سن پرهای پرنده هنوز به خوبی رشد نکرده است. همچنین جوجه مرغ مینا از انسان هراس ندارد و اگر به نوک او دست بزنید دهانش را برای غذا گرفتن از شما باز میکند. پرنده های بالغ به این سرعت با انسان ها اعتماد نمیکنند. مخصوصا اگر پرنده وحشی و بالغ باشد، اهلی نمودن او بسیار سخت ئ تقریبا ناممکن خواهد بود.

پوست اطراف چشم مرغ مینای نابالغ سفید است. زمانیکه پرنده به سن بلوغ نزدیکتر میشود، رنگ صورت و پوست اطراف چشم نیز به رنگ زرد متمایل میشود. در نهایت زمانیکه پرنده به سن بلوغ رسید، پوست ناحیه چشم و صورت پرنده به رنگ زرد روشن در می آید؛ این مهمترین نکته ای است که افراد کم تجربه در حین خرید جوجه مرغ مینا باید به آن دقت کنند.

مهمترین ویژگی های مرغ مینای نابالغ

پوست دور و بر چشم مرغ مینا اگر به رنگ کرم باشد پرنده بیشتر از یک سال سن دارد.

معمولا تا سنین کمتر از یک سال، رنگ پوست دور چشم مرغ مینا سفید است و پس از آن به تیرگی رفته و به تدریج به رنگ زرد روشن در می آید. مرغ مینایی که دو الی سه سال سن داشته باشد حتما پوست چشم او زرد رنگ میباشد.

بنابراین اگر قصد خرید مرغ مینا دارید و پوست چشم او نیز زرد رنگ می باشد و همچنین فروشنده ادعا میکند که او هنوز جوجه است، از خرید این پرنده خودداری کنید. چرا که پرنده دیگر بالغ شده است و عملا تمام آموزش هایی که برای سخنگویی و رام شدن او انجام خواهید داد، بی فایده و وقت تلف کردن خواهد بود.

مطمئن ترین راه برای تشخیص سن مرغ مینا

برای اطمینان از سن مرغ مینا بهترین و مطمئن ترین راه حل تست ژنتیک (تست dna) میباشد. برای این کار نمونه ای از پر و یا خون پرنده مورد آزمایش قرار گرفته و به طور دقیق سن پرنده مشخص میشود. البته تست ژنتیک برای تشخیص جنسیت نیز کاربرد دارد. با توجه به اینکه جنس نر و ماده مرغ مینا مخصوصا در سنین جوجگی از یک دیگر قابل تفریق نیستند، تست dna بصورت قطعی میتواند جنسیت پرنده را مشخص کند.

ممکن است شما به یک کلینیک دامپزشکی مجهز در شهر و منطقه خود دسترسی نداشته باشید. برای تشخیص جنسیت مرغ مینا حتما به یک پرورش دهنده با تجربه و صادق مراجعه نمایید. بعد از سن بلوغ تغییرات بسیار جزئی بین جنس نر و ماده این پرنده اتفاق می افتد. مثلا مرغ مینای نر کمی جثه بزرگتری دارد ولی تغذیه نیز میتواند باعث رشد بیشتر او شود و نباید به این موضوع استناد کرد.

همچنین مرغ مینای نر جسورتر از جنس ماده است و در زمینه تقلید صدا نیز واضح تر حرف میزند. شناسایی جنس نر و ماده مرغ مینا از طریق استخوان لگن نیز نیاز تا حدودی امکان پذیر است. استخوان لگن مرغ مینای ماده به دلیل تخمگذار بودن این جنس کمی بازتر از جنس نر می باشد.

نوشته های مشابه

‫385 دیدگاه ها

  1. سلام ببخشید من مرغ مینام فک کنم تقریبا ۲ یا ۳ سالشه ولی هرکاری میکنم حرف جدیدی یاد نمیگیره.ممنون میشم راهنمایم کنید.

    1. سلام اسما
      بهترین سن برای آموزش سخنگویی به مینا از 2 ماهگی هست و هرچقدر که سن پرنده بیشتر میشه و نزدیک یک سالگی میره
      آموزشش سخت تره
      تو دو سه سالگی مینا دیگه تمرکز کافی رو برای یادگیری نداره و به آموزش هایی که بهش میدی زیاد توجهی نمیکنه
      بهتره برای آموزش سخنگویی پرنده ی جوانی رو انتخاب کنی

    1. یبار کامنت بذار . چون به زور میگیریش ازت به شدت میترسه . نگیرش تا دوست بشه باهات . دنبالش هم ندو

  2. وقتی هم باهاش تمرین حرف میکنم جلوش و بعدش دور میشم با سوت حرف میزنه نمیفهمم چی میگه همش ی پاش و میبره بالا

    1. غذاش بَده اینجوری ادامه پیدا کنه خیلی مریض میشه و همین حرفارو هم نمیزنه . کارایی که گفتم رو انجام بده . میله تو قفسش از چه جنسیه ؟ براش چوب طبیعی درخت بذار ولی قطرش خوب باشه

  3. سلام من ی مینا دارم حدود ۱۵روز دارمش فقط اواز میخونه و با سوط میگه بیا بیا ی بار مهمون داشتیم منو مامانم توی اشپز خونه بودیم مهمونمون توی حال بود جلوی ش گفت سلام خیلی واضح گفت جلوم حرف نمیزنه ب احتمال بیشتر نره سنش نمیدونم ک دقیق ولی دور چشمش مایل ب زرده همون کرمی یکم پرنگ تر چیکار منم حرف بیادش همش هم میگرده توی حال غایمکی هم میاد غدا مونو نوک میزنه میره یادگاهی اوقات عینه کلاغ داد میزنه وقتی میگیرمش ب زور فقط ضل میزنه بم وقتی ولش کنم توهمون حال تو قفس داد نیزنه خخخ چی بدم بخوره چطور دستیش کنم و سخنگو لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم…

    1. سلام چون به زور میگیریش ازت میترسه و هیچوقت باهات خوب نمیشه ! چرا به زور میگیریش ؟!!!
      اول اینکه هیچوقت دیگه به زور نگیرش باهاش مهربون باش . نذار غذای خودتون بخوره مریض میشه
      براش از پت شاپ غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان بخر هیچ غذای دیگه ای نده بهش . کرم میلورم هم بخر و هر هفته یکی دوبار کمی سیب بده بهش . مقاله های زیر رو کامل بخون خیلی نکات مفید گفته شده :
      اهلی کردن مرغ مینا
      سخنگو کردن مرغ مینا

  4. مینای من یک ساله هست اما من وقتی از فروشنده خریدم فروشنده گفت حرف میزنه و من هم صدایش را شنیدم اما وقتی که آمد خونم حرفی نزد
    آیا مینای من در سن ا می توان کلمه های جدید تری به او یاد داد و من نمیتوانم کار هایی که گفتید رو انجام دهم به جز این کار ها چه کاری برای تشخیص مینا پیدا کنم

    ممنون ♥️

  5. سلام مینای من ۹ماه جوجه گرفتم ازلونش الان حرف میزنه ولی دورگردنش پرااش ریخته بایدچه کارش کنم

  6. سلام
    مینای من ۵ماهش میخوام دستی کنم می‌ترسه و فرار میکنه میخواستم بدونم چطوری دستیش کنم؟؟ممنون

  7. سلام ۹ روزه یه مرغ مینا خریدم از یه مغازه دار گفت جوجه پارسال هست رام هست گاز نمیگیره از روزی که گرفتم دارم سلام رو بهش میگم ولی یاد نگرفته غذاش دونه پارس بسته ای هست پاهاش بزرگه ترک خورده هست میخوان بدونم مشکلش چیه و سخنگو میشه یا نمیشه و سنش درسته نر هست دهن سیاه گاهی وقت هایه صدا هایی در میاره

    1. مرغ مینا بالای یک سال ، اموزش نمیبینه
      حتما باید زیر یک سال سن داشته باشه تا اهلی بشه و اموزش سخن گفتن یاد بگیره

  8. سلام مینای من دوماهه بود خریدم الان هنو یک سالش نشده حرف میزنه کاملا سرحاله ولی خیلی هیجان داره با اینکه خودم بهش غذا دادم ولی زمانی که از قفس بیرون میارم فقط میخواد که به سر ودستم چنگ ونوک بزنه رو سر شونه میشه ولی به هیچ عنوان نمیشه دست زد بهش گرچه اصلا جرات نمیکنم دست بزنم دلیل این رفتار خشونتش چی ممکنه باشه

    1. علت پرخاشگری مرغ مینا و نحوه درمان آن
      اگر پرنده رو تازه خریدید ممکنه دلیلش این باشه که هنوز به محیط و صاحب جدید عادت نکرده . بهش فرصت بدید تا با مرور زمان به شما عادت کنه . براش محیط ساکت و استرس ایجاد کنید وقتی هم که نوک میزنه اصلا داد نزنید و یا با هجان و ناگهانی برخورد نکنید

        1. سلام برا منم به پشت برمیگرده ولی کاملا سر حال برا چیه چرا اینجوری میشه چیکار کنم خوب شه

  9. سلام من از مغازه مینا گرفتم گفت ۵ ماهشه و اولش خیلی بالا پایین می‌پرید الان یه جا میشینه
    چرا مشکلی داره؟

  10. سلام من مرغ مینا خریدم 3هفته
    مغازه دار گفتش 6ماهشه
    دور چشماش زرده بعد الان تمرینش دارم میدم ک حرف بزنه تمام صدا های اطرافش رو میگه ولی مثلا سلام رو نمیگه
    هرچی اواز براش گذاشتم الان بلده
    ولی فقط حرفو یاد نمیگیره مثلا سلام رو از وقتی خریدم دارم تمرین میدم
    میخواد بگه سلام ولی نمیتونه

  11. سلام وقت بخیر ۱۰روزی یه مرغ مینا خریدم تو پرنده فروشی بود دور چشمش زرد از روزی که اوردمش نزدیک قفس میشم هی میپره اینور اونور درقفس رو باز میذارم میاد انگور میخوره تو خونه میچرخه باز میره تو قفسش ،اصلا سمتمون نمیاد اصلا از دست غذا نمیخوره ،دستمو میبرم تو قفس نگهمیدارم همش میپره بعد میبینه کاریش ندارم میره زیر دون خورش منم سرشو ناز میکنم ولی بازم دستمو میکشم شروع میکنه به پریدن ،هی حرف میزنم صداش میکنم اصلا انگار نه انگار گاهی وقتا یه کوچولو صداش درمیومد که دیگه اونم در نمیاد
    میشه این پرنده رو اهلی کرد ؟

    1. سلام انگور نباید بخوره !
      غذاش چیه ؟ سنش رو میدونید ؟
      تازه خریداری شده نباید هی بهش نزدیک بشین. دور ازقفس بشیند باهاش حرف بزنید و به مرور به قفس نزدیک بشید طی چند روز

  12. سلام من حدود هشت سال یه مرغ مینا داشتم تحت نظر دکتر هم بود ولی یه چند روز پیش حدود ساعت 1صبح دهانش باز بود از بینی ش نفس نمی‌کشید من بهش نفس مصنوعی دادم ولی توفیقی نکرد حیوونم بعد از یه دقیقه آسمانی شد میخام علت مرگش را بدونم لطفاً بگید اینم در نظر بگیرید حیوونم از نظر جسمانی سلامت بود

  13. سلام من ی مرغ مینا از پرنده فروشی خریدم فروشنده گفت ۷ماهس و برای دستی کردنشم باید ب اون گشنگی بدی بعد یواش یواش با دستت بهش غذا بده الان آوردمش خونه تو قفس فقط در حال جنب و جوشه تا الانم ک دو روزه هیچ صدایی ازش در نیومده دور چشمهاشم زرد رنگه میخواستم بدونم ک آیا این پرنده دستی و سخنگو میشه ممنون میشم ازتون راهنماییم کنید

  14. سلام
    من دو روز مرغ مینا گرفتم مرغ مینام دور چشمش زرد
    از دستم غذا میخوره میاریمش بیرون میاد پیشمون تو قفسم ارومه
    امروز گذاشتمش تو حیاط صدا گربه و مرغ درمیاورد
    میتونم اینو سخنگو کنم ؟

  15. سلام مایه مینای نر داریم حرف که نمیزنه وپعدش پاهاش جمع می‌کنه نمیتونه راه بره غذا میخوره پرواز هم یکسال بیشتره نمیتونه بکنه دکتر گفت کبدش چربه حالا چکار کنیم پاهاش باز بشه حداقل راه بره

  16. مینای من۳سالشه.۱ساله بود ک خریدمش و فروشنده گفت حرف زدن یاد نمیگیره اما تونستم۷،۸ تا کلمه یادش بدم.الان پاهاش پوسته پوسته شده،چ کار باید انجام بدم؟سرحاله و هیچ مشکلی نداره،فقط ظاهر پاهاش بد شکل شده

    1. من هم مینای نرم هم ماده داشتم بنابه تجربه خودم میگم نرساکته ولی ماده جیغ جیغ میکنه
      خواستم بدونم درسته بعدتر سیاه ترو بزرگتر از مادست آیا درست میگم یانه

      1. معمولا در همه موارد درست از اب در نمیاد
        بهترین روش تست dna یا تست لگن هستش
        می تونی برای تشخیص به پرورش دهنده های باتجربه مرغ مینا مراجعه کنی

  17. سلام، من دیروز یک مینا گرفتم. فروشنده گفتن ۲ ماهه هستش ولی الان که دیدم مینای من دور چشماش زرد ولی چین و چروک زیادی نداره میخواستم بدونم که پیر هستش یا نه؟ خیلی شیطونه

    1. سلام من یک مرغ مینا دارم چهار ماهشه امروز صبح که بیدار شدم متوجه شدم که سرد و بی روح شده سرش بالا پاین میکنه ا خیلی سرد و بی روح نمیدونم چیکار کنم لطفاً بهم بگید چیکار کنم

  18. سلام ادمین خسته نباشی من مرغ مینا حدود۴ ساله دارم چندبار تخم گذاشته جفت هم نداره وقتی تخم گذاشت تازه فهمیدیم ماده است چون خیلی خیلی باهوش و سخنگو و شیرینه میخوام ازش جوجه بگیرم ،روش تلقیح مصنوعی رو مینا ها جواب میده؟میشه توضیحی بدین؟

  19. سلام من یه مرغ مینا ۵ ماه دارم از ۴ ماهگی همه رو بجز من نوک میزنه
    چجوری از این عادت ترکش بدم؟
    راه حلی دارید؟
    در ضمن دستی هم هست از جوجه گی بزرگش کردم

  20. سلام ما دیروز مرغ مینا گرفتیم ولی نمیتونیم تشخیص بدیم که چند وقتش هست، تاچند ماهگی حرف میزنن؟

    1. اگه سخنگو باشه تا به خونه جدیدش عادت کنه 10-15 روز طول میکشه. و بستگی به رفتار شما با پرنده داره. موارد تشخیص سن در مقاله قید شده

  21. سلام من یه مینا رو از،لونش،گرفتم نمیدونم چند وقتشه دور چشمس،سفید مایل به کمی قرمزی هس چیکار کنم

  22. سلام ببخشید من ی مینا دارم دوسالش هست دستی نیست تو قفسه پاش خشک شده و درد میکنه چیکار کنم؟؟

      1. سلام عزیزمنم چندساله پرورش میناهستم یک مینای آوردن کلا پاهاش خشک سه ماه چرب کردم تاپاهش خوب شده امیدواری خوبه

  23. سلام من یه مرغ مینا دارم خیلی نوک میزنه جرعت نمیکنم دستمو بکنم تو قفسش یا نازش کنم میخواستم بدونم چه جوری اهلیش کنم راستی مینام نره

  24. سلام مینای من تقریبا یک سالشه دور چشمش کم کم داره زرد میشه و فقط سلام.مینا.بیا.و صدای در رو بلده میخاستم بدونم باز هم یادمیگیره یا اینکه دیگه فقط همین هارو یادگرفته؟

  25. راسلام ببخشیدمینای من پنج ماه ونیم سنشه ولی حرف زدنش به این صورته که اگه یه موسیقی براش بزارم شروع به خوندن میکنه ولابه لای خوندنش اسم خودش راکه گذاشتم عسل وکلمه ی سلام رامیگه اونم اگه یایه موسیقی براش بزارم یااینکه توخونه چندنفرباصدای بلند صحبت کنه درغیراین صورت هیچ صدایی ازش درنمیادبایدچیکارکنم که بدونه ایناکه گفتم بخونه یاحرف بزنه یااصلادیگه وقت گذاشتن براش فایدای داره یانه باتشکر؟

    1. سلام
      سنش که مناسبه یادگیری ولی شما خودت شرطیش کردی که با اهنگ صحبت کنه !
      اصول یاددهی اینجوریه که روزی 5 بار ، هر بار 10 دقیقه باهاش رخ به رخ داخل قفس بدون هیچ صدای اضافه ای کار کنی
      و فقط فقط هم یه کلمه بگی ! وسط مثلا نگی مینا بگو …. ! باید فقط اون کلمه رو تکرار کنی ! تا کلمه رو نگفته هم به فکر کلمه ی تازه نباش

    1. سلام
      مرغ مینایی که تو طبیعیت زندگی میکنه مگه تو قفس زندانیه ؟ میدونی روزی چند کالری مصرف میکنه ؟ اصلا قابل مقایسه با مرغ مینایی که زندانی میشه و هیچ فعالیت خاصی نداره نیست ، یه پرواز 1 کیلومتری اون برابر یه سال فعالیت مرغ مینای شماست !

  26. سلام مرغ مینای من حدود یک ونیم سالشه روی ساق پای راستش برشی برداشت بابتادین شستم خوب شده حالا روی پای چپش هم همان طور شده خواستم لطفا راهنمایی کنید دلیلش چیست برای مخصوص هم داره قطره‌ی تقویتی هم میدم ممنون

    1. سلام
      برشی منظورت چیه ؟ زخمی شده ؟ چراش رو نمیدونی یعنی کسی کرده یا خودشو زده اینور اونور ؟

  27. باسلام جوجه مینای من دقیقاهجدهم اردیبهشت که خریدمش اون موقع فروشنده گفت که سنش چهل وپنج روزه وتاسه ماهگی خودش دونخورمیشه امامتاسفانه تاالان کهسن اوازسه ماه ونیم هم گذشته بازهم خودش دان نمیخوردوچندین بارهم به گفته ی فروشنده تایک نصف روزهم به اوگرسنگی داده ام ولی بازهم سراغ ظرف غذایی که داخل آن پلت هست نمیرودولی همان پلت راوقتی باآب جوش خمیرمیکنم وظرف رابادست جلوش میگیرم میخورد البته ناگفته نماندکه وقتی هویج ویاسیب رارنده کرده درظرف غذاش میریزم هم میخوردوفقط پلت راکه دان اصلی اوهست را نمیخورد خواستم که راهنماایم کنید باتشکرفراوان ازشم!؟

    1. سلام گرسنگی دادن پرنده کار اشتباهیه!!
      غذاش چیه ؟ براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان تهیه کنید
      مقداری سیب رنده شده رو روی پلت مخصوصش بریزید تا موقع خوردن سیب مقداری از پلت رو هم بخوره . شاید سایز پلت بزرگه و نمیتونه راحت بخوره
      به حال خمیری براش بذارید توی قفس
      بهش نباید سیب و هویج زیاد بدین مریض میشه فقط باید غذای مخصوص بخوره

  28. سلام جوجه مینا کرفتم هنوز پرهاش کامل نشده حدودا ۲۰ روزشه دور چشمش سفیده ولی زبونش مایل به زرده یک اینکه سخنگو میشه تمرین کنیم باهاش و دو اینکه تمرینو از چند روزگی شروع کنیم

    1. سلام بله سخنگو میشه . از هر وقت بهتون عادت کرد و ازتون نترسید میتونید شروع کنید
      فقط اینکه براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی تهیه کنید تا دچار بیماری کبدی نشه

  29. سلام مرغ مینای من دور چشمش زرد رنگ هست ولی صبح بخیر، گلم، دوست دارم، مامان
    بابا یاد گرفته و یکمم صدای حیوانات در میاره

  30. سلام وقتتون بخیر من یه جوجه گرفتم بعد ازچندروز ضعیف شدو مرد قبل ازاینک بمیره بردیمش دامپزشکی گفت غذاتون چرب بوده رفته تویه نایش نمیشه کاریش کرد(سپهردانه)
    خیلی حالمون گرفت و رفتم یه مینای یکماهه جوندار خریدم ک از پسش بربیایم الان دوروزه غذانمیگیره ازدستمون بزور میکنم تو حلقش وقتی دستم میگیرمش دستمو محکم گاز میگیره و آبو خودش میخوره
    میخواستم بدونموحشی نباشه؟

    1. سلام اگه تازه خریدین هنوز بهتون عادت نداره باید غذا به صورت سرلاکی یا خمیری باشه
      براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید

  31. سلام ما یک مینا داریم حدودا دو سه سالشه دور چشمش داره زرد میشه کم کم و اینکه غذاش میلورم هست و تاپ فید جدیدا دو روزه اسهال شدید شده اما پر انرژیه اصلا قبلا هذ نمی خوابید اما جدیدا زیاد چرت میزنه چه مشکلی داره؟

  32. سلام به ادمین عزیز، من یه جوجه مینا سیخ پر گرفتم که چشماش کاملا بازه و تا دست و میبینه دهنشو کامل باز میکنه، به غیر از پلت غذای دیگه ای هم میشه بهش داد؟ خود کسی که که جوجه رو ازش گرفتم غذاشو مثل خمیر به شکل یه لوله چهارسانتی درمیاورد و درسته میکرد تو حلقش، بهش گفتم خفه نمیشه گفت باید همینجور غذا بخوره وگرنه ضعیف بزرگ میشه، ایا از همین زمان سیخ پر بودن باید حمومش کنم یا باید بزارم پراش کامل دربیاد، و اینکه رنگ طبیعی فضله ش چیه، و اگه چه رنگی بشه باید نگرانش بود؟

    1. سلام . حتما براش پلت مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان یا کی کی تهیه کنید. میتونید بهش سیب رنده شده بدون هسته هم بدین
      بذارید کمی بزرگتر بشه بعد براش ظرف آب بذارید تا خودش حمام کنه شما به زور نشوریدش
      اصولا رنگ سبز توی فضله نشانه بیماری کبد مرغ میناست

  33. سلام من تازه یک چوجه مینا خریدم پرهاش سیخه ینی یکم در اومده غذا هم قشنگ میخوره دستگاه گوارشش هم خوب کار میکنه ولی بعد غذا میخواد بخوابه و جایه گرم نرم میخواد باشه و مدام درحال استراحته البته درست هم نمیتونه راه بره ینی جوجس تعادل نداره بدنش هم گرمه
    اینا طبیعیه؟ بعد غذا من بهش دانه پارس خمیر شده بدم خوبه؟ و آب هم بهش بدم؟

    1. سلام براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید . غذاش رو با آب داغ مخلوط کنید تا رقیق بشه . بعد از اینکه دماش به حدی رسید که دستتون نسوزه با سرنگ مخصوص بدین بهش غذا رو
      غذای دیگه ای بهش ندین وگرنه تلف میشه

  34. سلام من یک جوجه مینا خریدم تقریبا یکی دو هفته گیه چشاماشو میبنده و میخواد استراحت کنه ولی گشنه که میشه به غذا بهش میدم میخوره جاش هم گرم و نرمه بدنشم سالمه طبیعیه که درحال استراحته؟

    1. سلام چه غذایی بهش میدین ؟
      دمای محیطش سرده احتمالا . بالای سرش لامپ مادر مصنوعی یا لامپ رشته ای روشن کنید تا گرمش بشه
      دمای محیط باید بالای 30 درجه سانتیگراد باشه

      1. غذا دانه پارس رو با اب مخلوط میکنم خمیر بشه توش هم تخم مرغ اب پز رنده شده میریزم میدم بهش فروشنده گفت این کارو کنم

        1. دمای محیط رو همونطور که گفتم بالا ببرید براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا کی کی یا پادوان تهیه کنید . تخم مرغ آب پز هم ندین بهش
          غذایی که گفتم رو با آب جوشیده گرم رقیق کنید و وقتی دماش به حدی رسید که دست نسوزه با سرنگ بهش بدین
          اگه به صورت خمیری میتونه بخوره هم ایرادی نداره
          هر دو ساعت یکبار باید غذا بخوره حتی شب ها وگرنه میمیره
          غذای خودتون یا چیز دیگه ای هم ندین بهش تلف میشه

          1. خیلی ممنون ولی در اون حدی که با سرنگ بهش غذا بدیم جوجه نیست پرهاش تقریبا در اومده صبحا پا میشه حرکات کششی انجام میده یا وقتی صدامو میشنوه جیک جیک میکنه و وامیسته
            بعد اب براش ضرر داره؟ که بدم بخوره؟

          2. پس همون غذایی که گفتم رو به حالت خمیری بدین بهش . با یه قطره چکان هم هر چند ساعت بهش آب بدین . براش ظرف آب توی قفسش بذارید تا خودشم آب بخوره

  35. سلام پریروز رفته بودیم بیرون یک جوجه مینا از لونه اش آویزون شده بود اونم با یک انگشت رفتم یک چیزی بیارم بزارم زیر پام دیدم افتاده الان یک بالش و یک پاش رو نمیتونه تکون بده دیروز هم بهش غذا دادم بالا آورد امیدی هست که زنده بمونه؟!

    1. سلام به دامپزشک مراجعه کنید تا پاش و بالش رو آتل بندی کنن
      چه غذایی بهش میدین ؟ اگه ازش مراقبت بشه بله امیدی هست

      1. یکی از دوستام مینا جوجه داشت نان را با آب مخلوط میکرد نرم و خمیری شکل که میشد بهش میداد منم همون جوری بهش دادم

        1. نون براش اصلا خوب نیست
          براش غذای مخصوص مرغ مینا از برند تاپ فید یا پادوان یا کی کی تهیه کنید
          بهش غذای دیگه ای ندین

          1. باشه ممنون و اینکه خیلی زیاد میخوابه همش در حال خوابه وقتی میخوام بهش بدم چشماش بسته است و خیلی دیر میخوره امروز اصلا چشماش رو باز نکرد به غیر از یکی دوبار غذا هم نخورد غذای سر لاک براش گرفتم خیلی هم دستشویی میکنه با اینکه چیزی نمیخوره مشکلی نداره؟!

          2. به دامپزشک مراجعه کنید تا پاش و بالش درمان بشه داره درد میکشه الان
            تا درد داره نمیتونه غذا بخوره

  36. سلام خسته نباشید من دیروز یدونع مینا گرفتم از مغازه الان با احالی خونه صمیمی شده و فقط یه بار گفت سلام ولی همش صدای جوجه در میاره و بعضی مواقع هم آهنگ میخونه باید چی کار کنم تا حرف بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋