چطور به مرغ مینا حرف زدن یاد دهیم؟ تقلید صدای مرغ مینا

آموزش حرف زدن مرغ مینا

از بین پرنده های مختلف، بیشتر طوطی سانان استعداد سخنگویی دارند. اما مرغ مینا و یا مرغ مقلد نیز می تواند حتی بهتر از برخی طوطی ها، صداهای اطراف خود را تقلید و تکرار کند. این پرنده از بهره هوشی بالایی برخوردرا بوده و با آموزش و تکرار می توان تکرار کلمات و حتی جمله بندی های کوتاه را به مرغ مینا آموزش داد. در این نوشته از وب سایت چین هچ به آموزش سخنگو کردن مرغ مینا پرداخته ایم. در صورت نیاز به دستگاه جوجه کشی برای پرورش مرغ مینا می توانید از صفحه اصلی وب سایت دیدن فرمایید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای طراحی استاندارد و مناسب برای جوجه کشی از تخم مرغ مینا
» دارای بدنه ی ABS و درب کریستال نشکن
» عایق بندی و ایزولاسیون بالا و عدم تبادل دما و رطوبت با محیط
قیمت : 4,970,000تومان

برای سخنگویی مرغ مینای نر بهتر است یا ماده؟

هر دو جنس نر و ماده مرغ مینا توانایی خوبی در یادگیری کلمات و تقلید آنها را دارند. اما مرغ مینای نر می تواند به صورت واضح تر کلمات را تقلید کند. از این رو بیشتر افراد مرغ مینای نر را برای سخنگویی انتخاب میکنند. اما ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که مرغ مینای نر بعد سن بلوغ به جفت نیاز دارد و ممکن است در جست و جوی جفت از خانه فرار کند. همچنین نژاد مرغ مینای گوشواره ای واضح تر و سریعتر از سایر نژادها حرف زدن را یاد میگیرد.

سن آموزش حرف زدن به مرغ مینا چقدر است ؟

برای آموزش سخن گفتن سعی کنید از پرنده های جوان استفاده کنید . جوجه های 2 ماهه گزینه ی مناسبی برای آموزش می باشند . البته بسته به شرایط نگهداری امکان آموزش سخن گفتن در سنین بالا نیز وجود دارد.در قسمت آموزش پرورش و نگهداری مرغ مینا میتوانید اطلاعات لازم و کافی درباره سخن گرفتن مرغ مینا را مطالعه نمایید.

مرغ مینای جوان را برای آموزش سخنگویی انتخاب کنید

برای آموزش حرف زدن مرغ مینا بهتر است که سراغ پرنده های جوان رفت که هنوز به سن بلوغ نرسیده باشند. مرغ مینای نر معمولا در سن دو سالگی به بلوغ می رسد. همچنین حداکثر عمر این پرنده نیز 15 سال می باشد و مرغ مینای اهلی اگر تحت شرایط مطلوب نگه داری شود می تواند 8 الی 10 سال عمر کند.

مرغ مینای جوان را برای آموزش سخنگویی

انتخاب جوجه دو ماهه مرغ مینا برای نگه داری و آموزش سخنگویی مطلوب خواهد بود. جوجه های مینا به صورت غریزی از زمان تولد به گوش دادن صداهای اطراف خود توجه میکنند. اگر صدا و یا کلمه ای به صورت مکرر به گوش آنها برسد، آن صدا ملکه ذهن پرنده میشود و پرنده وقتی حنجره آن به خوبی رشد نمود می تواند آن صدا را تقلید کند.

خیلی از افراد از استعداد سخنگویی مرغ مینا بی خبر می باشند. اما مرغ مینا ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد. این پرنده بسیار اجتماعی است و به راحتی اهلی میشود. آموزش سخنگویی مرغ مینا نیز نیاز به صبر و حوصله و زمان زیادی دارد. یک مرغ مینای بالغ می تواند در کمتر از 3 ماه و دیگری ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا بتواند کلماتی را تقلید کند ولی هرچه قدر سن پرنده کمتر باشد، سرعت یادگیری او نیز بیشتر خواهد بود. البته مرغ مینای مسن نیز می تواند دست آموز شود و تکرار کلمات را تقلید کند. ولی آموزش سخنگویی به این نوع مرغ مینا بسیار زمان بر خواهد بود.

یکی دیگر از ویژگی های ذاتی مرغ مینا، حس حسادت و رفتار پرخاشگرانه آنها می باشد. این پرنده اگر کمبود محبت احساس کند، بدجنس خواهد شد و عصبانیت و اعتراض خود را بیان خواهد کرد. یک مرغ مینای سخنگو در حضور افراد غریبه نیز تمایل به سخنگویی دارد. در حالیکه برخی از طوطی ها فقط با صاحبانشان سخن میگویند.

آیا استفاده از صدای مرغ مینا برای آموزش سخنگویی لازم است ؟

خیر ، استفاده از صدای مرغ مینای دیگر ، بیشتر در زمان جفت گیری و یا زمانی که پرنده ی خود را گم کرده اید میتواند موثر باشد. در آموزش سخن گفتن بهتر است کلماتی که درصدد یاددهی آن به پرنده هستید را پخش کنید .

انتخاب کلمات ساده برای سخنگو نمودن مرغ مینا

برای شروع آموزش سراغ کلمات ساده بروید. بعنوان مثال با  کلمه سلام شروع کنید. این کلمه بسیار ساده و البته پرکاربرد می باشد. سلام کردن مرغ مینا نیز برای بینندگانش بسیار جذاب خواهد بود.

در هر بار تکرار کلمه باید دقیقا کلمه را با لحن قبلی تکرار کنید. همچنین صداهای نرم و لطیف برای آموزش سخنگویی مرغ مینا مناسب خواهد بود. از این رو پرنده های سخنگو صدای زن را بسیار واضح تر و رساتر از صدای مرد تقلید میکنند. همچنین بهتر است که فقط یک نفر به پرنده سخن گفتن را آموزش دهد. زیرا برای بسیاری از پرندگان سخنگو سلام زن با سلام مرد کاملا متفاوت بوده و هر یک یک کلمه جداگانه محسوب میشوند.

تکرار کلمات در زمان های خاص

تکرار رمز موفقیت شما در سخنگو کردن مرغ مینا خواهد بود. مرغ مینا معمولا پرنده ای پر سر و صداست. بهتر است که محیط نگه داری این پرنده به دور از صداهای دلخراش و سوت و جیغ باشد. زیرا اگر مرغ مینا به صورت مکرر در معرض صداهای دلخراش باشد، آنها را تقلید خواهد کرد که این تقلید صدا برای صاحبان آنها به هیچ عنوان رضایت بخش و خوشحال کننده نخواهد بود.

تکرار کلمات در زمان های خاص

کلمه انتخاب شده را روزی حداقل چهار مرتبه و در ساعت هایی مشخص در مقابل مرغ مینا تکرار کنید. در حین انجام این کار باید دقت کنید که دقیقا روبروی پرنده ایستاده باشید و با پرنده ارتباط چشمی برقرار نمایید. همچنین در هر تکرار حداقل به مدت 5 الی 10 ثانیه مکث کنید و سپس مجددا کلمه را تکرار کنید. این شیوه تکرار کلمه را می توانید به مدت پنج دقیقه اجرا کنید. بعد از اجرا، جایره مرغ مینا فراموش نشود. میوه های شیرین همچون انگور، شاه توت، گیلاس و انجیر از جمله خوراکی های مورد علاقه مرغ مینا می باشد که از آنها بعنوان پاداش میتوان استفاده کرد.

چرا که این کار باعث شرطی شدن مرغ مینا به رفتار و عکس العمل شما شده و باعث میشود پرنده برای سخنگویی آماده شود. به محض اینکه مرغ مینا اولین کمله را یاد گرفت، روند سخنگویی آن سرعت میگیرد. میتوانید کلمه دوم را نیز همانند کلمه اول به مرغ مینا آموزش دهید.

مرغ مینا هوش بالایی دارد آنها اگرچه نمی توانند درک درستی از کلمات داشته باشند، اما می توان جملات کوتاه نیز به آنها آموزش داد.

زمان آموزش کوتاه باشد

در هر بار آموزش و تکرار کلمه سعی کنید زمان آموزش بیشتر از 20 دقیقه طول نکشد. همچنین لازم است که به مرغ مینا فرصت کافی دهید تا به کلمات گفته شده شما فکر کند. آنها معمولا در اوایل صبح و عصر بهتر آماده آموزش می باشند.

در برخی موارد ممکن است به دلیل مشغله کاری نتوان در طول روز وقت زیادی با پرنده صرف نمود. در این مواقع بهتر است که از یک ریکوردر و یا دستگاه ضبط صدا استفاده کنید. کلمه و یا جمله مد نظرتان را با دستگاه ضبط نموده و در نزدیکی قفس مرغ مینا قرار بدهید. صدای خود را می توانید روزی نیم ساعت و با مکث 4 الی 5 دقیقه ای برای مرغ مینا پخش کنید.

مکان مناسب برای آموزش را انتخاب کنید

در حین آموزش سخنگویی مرغ مینا باید یک مکان ساکت و به دور از صدهای مزاحم انتخاب کنید. شب هنگام دقیقا زمانی است که مرغ مینا به استراحت می پردازد. در ساعت های اولیه می توان در یک محیط کم نور و تاریک، آموزش سخنگویی مرغ مینا را ادامه داد. چرا که در این وقت از شب، مرغ مینا کاملا آرام بوده و به دقت می تواند به صداهای اطراف خود توجه کند. اگر چشمان او بسته بود، نگران نشوید و به تکرار کلمه ادامه دهید.

آیا تغذیه در صحبت کردن مرغ مینا تاثیر دارد ؟

بله ، مرغ مینا پرنده ی باهوشی است، شما میتوانید با استفاده از تشویقی ها ، مرغ مینا را تشویق به سخن گفتن کنید. در این امر نباید زیاده روی شود که موجب شرطی شدن پرنده خواهد شد.

به مرغ مینا فرصت دهید تا به شما و مکان جدید عادت کند

زمانیکه مرغ مینا را خرید میکنید و یا از کسی هدیه میگیرد، باید منتظر بمانید تا پرنده به صاحب و محیط جدید عادت کند. او در روزها و هفته های اول ساکت و آرام خواهد بود، حتی ممکن است افسرده به نظر برسد. لذا در روزهای اول باید بیشتر به آن توجه نمود تا پرنده با صاحب جدید خو بگیرد. مرغ مینا می تواند احساسات را درک کند. هر مرغ مینا شخصیت منحصر به فرد خود را دارد. برخی از مرغ میناها از بچه ها متنفر بوده، درحالیکه برخی از آنها فقط به بچه ها توجه میکنند.

به مرغ مینا فرصت دهید تا به شما و مکان جدید عادت کند

بهتر است که مرغ مینا با دیگر پرنده های زینتی در یک جا نگه داری نشود. همچنین برای آموزش سخنگویی باید مرغ مینا بدون جفت باشد. در غیر اینصورت او بیشتر وقت خویش را با جفت سپری نموده و به صاحبش آنچنان توجه نخواهد داشت.

با پرنده خود در تعامل باشید

ارتباط برقرار کردن با مرغ مینا و حرف زدن مستقیم با او می تواند به آموزش سخنگویی او بسیار کمک کند. زمانیکه با پرنده وقت خود را صرف میکند حتما با او صحبت کنید. بعنوان مثال وقتی او را میبیند به او سلام کنید، یا اینکه زمانیکه بهش غذا می دهید به او بگویید غذا میخوری؟

هر گز مرغ مینای خود را تنبیه نکنید.حتی اگر او در یک جمع به اشتباه کلمه ای را به زبان آورد، هرگز مرغ مینای خود را سرزنش و یا تنبیه نکنید. این رفتار شما نتیجه ای جز دلسردی و بی توجهی پرنده به دنبال نخواهد داشت.

مرغ مینا را تشویق کنید

کارهایی که مرغ مینا انجام میدهد، مانند غذا خوردن از دست شما، بازی کردن با اسباب بازی و یا … را به دقت مشاهده کنید و پرنده را تشویق کنید. بعنوان مثال هر بار به او بعد از انجام کار آفرین بگویید. یا پسر خوب و یا هر کلمه دلخواه دیگر تا این عبارت ملکه ذهن او شود. همچنین می توانید از خوارکی های محبوب همچون مغزها و آجیل ها و یا تیکه های میوه شیرین بعنوان تشویق به مرغ مینا بدهید.

اگر می خواهید مرغ مینای شما به خوبی تکرار کلمات را یاد بگیرد، اجازه ندهید او به شنیدن سوت ها عادت کند. زیرا اگر مرغ مینا یک ریتم خاصی را تقلید کند دیگر کمتر علاقه به سخن گفتن کلمات و یا جملات را پیدا میکند.

از آینه استفاده کنید

استفاده از آینه در قفس میتواند باعث افزایش حس اعتماد و از بین رفتن استرس مرغ مینا شود. همچنین او با دیدن آینه شروع به برقراری ارتباط خواهد کرد. همچنین یک ظرف آب در داخل قفس مرغ مینا قرار دهید تا پرنده بتواند پرهای خود را تمیز کند. استحمام به شادابی مرغ مینا بسیار کمک میکند. فراموش نکنید مرغ مینا برای آموزش سخنگویی باید سرحال و سالم باشد. راز اصلی موفقیت شما در آموزش سخگویی مرغ مینا، تکرار و صبر و حوصله خواهد بود.

نکته پایانی

سخن گویی مرغ مینا به شخصیت های کارتونی بسیار شباهت دارد و از این رو صحبت کردن مرغ مینا بسیار جالب و بامزه است. این پرنده می تواند رابطه احساسی عمیقی با صاحب و یا اهل منزل برقرار کند و به آنها وابسته شود. بنابراین لازم است که به آنها توجه و محبت نمود. اگر مرغ مینا شما دستی می باشد و بر روی دستان شما مینشیند، بسیار سریعتر می توانید به او سخنگویی را آموزش دهید. همچنین در زمینه پرورش مرغ مینا و نگه داری از آن در منزل باید به خوراک این پرنده بسیار دقت کنید. زیرا سیستم گوارش مرغ مینا نسبت به ویتامین c و آهن حساس بوده و مشکلات فراوانی برای پرنده ایجاد میکند. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله تغذیه مرغ مینا را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

‫597 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر .ببخشید هی سوال میپرسم .یعنی دیگه سخنگو نمیشه .صدای ضبط شده رو دیگه نمیزاریم گوش کنه.فقط خودمون باهاش حرف میزنیم .میشه سخنگو شه .دوسه کلمه با صدا ضبط شده حرف یاد گرفته.ولی دیگه نمیزاریم صدا گوش کنه.فقط خودمون حرف میزنیم .ممنون از راهنمایی های مفیدتون

    1. سلام دوست عزیز
      چون به صدای ضبط شده عادت کرده یکم سخته الان بخواد رو در رو و کاملا واضح باهات حرف بزنه
      غیر ممکن نیست ولی سخته و صبر و حوصله و زمان زیادی رو می خواد

  2. سلام بله با گوشی صدای ضبط شده سخنگوش کردیم .الان توقفس حرف میزنه تنها بودنی .ولی کسی رومیبینه حرف نمیزنه .فقط تو قفس حرف میزنه.بیرون قفس اصلا.ممنون از راهنمایی های مفیدتون .

    1. چون با صدای ضبط شده سخنگو شده از حرف زدن رودررو اجتناب میکنه عملا تو این مرحله نمیشه کاری کرد چون عادت کرده

  3. سلام خسته نباشین .ببخشید مرغ مینای ما تازه شروع میکنه حرف بزنه ۷ ماهشه .ناواضح حرف میزنه .بعدشم فقط تو قفس حرف میزنه .از قفس بیرون بودنی اصلا حرف نمیزنه فقط بازی و شلوغ میکنه

  4. سلام آیا مرغ مینا ی من باز کلمه یاد میگیره
    مرغ مینای من حدود ۱۰ کلمه حرف میزنه میخوام بیشتر بهش یاد بدم دور چشمش کمی چروک و سفید مایل به کم زرد آیا امکان اینکه یاد بگیره در بزرگ سالی است یا خیر؟؟
    خیلی ممنون🌹🌹

    1. سلام دوست عزیز
      از سن مرغ میناتون خبر دارین؟
      هرچقد سنش کم باشه میتونید به راحتی کلمات جدید بهش یاد بدین
      ولی اگه بیشتر از یکسال باشه به سختی ممکنه

  5. سلام من دوتا مرغ مینا دارم یکیش 4ماهشه یکیش1ماهشه میخواستم بدونم حرف زدن یاد میگیرن اموزش هم بهشون میدم اخه میگن حسودن برام منم خیلی مهمه یاد گرفتن حرف زدن راهنمایی کنید لطفا؟؟؟؟؟!

    1. سلام دوست عزیز
      اینهارو باید جدا از هم نگهداری که تا بتونی چیزی رو بهشون آموزش بدی
      وگرنه توجهشون به همدیه جلب میشه و امکان سخنگو کردن سخت

  6. با سلام و خسته نباشید. .میخواستم بدونم برای هر کلمه که قراره به جوجه مینا آموزش بدیم چقدر زمان بگذاریم و بعد کلمعه بعدی را بهش آموزش بدیم یه روز دو روز یه هفنته … چقدر؟

      1. سلام ممنون از مطالبتون
        ببخشید من سه تا جوجه مینا دارم که تو یه قفس هستن، قفسشونم بزرگه و از نظر جا مشکلی ندارن اما میخواستم بدونم که برای اینکه صحبت کنن باید این هارو از هم جدا کنم یا مشکلی پیش نمیاد اگه با هم باشند؟

        1. سلام دوست عزیز
          بله چون ممکنه توجهشون بهمدیگه جلب بشه و یاد نگیرن
          و اینکه بستگی داره به سن و جنسیتشون داره هرچقد سن اونها کم باشه زودتر یاد میگیرن

  7. سلام من یه مرغ مینا دارم که ۲ساله است میخاستم ببینم میتونه حرف زدن یاد بگیره یانه ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      این روند از 6ماهگی تا دو سالگی ادامه دار هست
      ولی وقتی به دو سالگی رسیده امکانش سخته

  8. سلام وقتتون بخیر، میشه راهنماییم کنید که جوجه مرغ مینا نگهداری کنم یا طوطی؟
    شناخت کاملی رو میناها ندارم

  9. سلام خسته نباشید مرغ مینای من هر وقت دلش بخواد حرف میزنه باید چیکار کنم که با من حرف بزنه؟؟؟

  10. سلام مینای من یک سالو هشت ماهشه یه چندتا کلمه بلده ولی واضح نمیگه چون کم باهاش کار کردم میخاستم ببینم ایا میتونه یاد بگیره اگه بیشتر اموزش بدم بهش خیلی هم ترسو شده لطفا راهنماییم کنید سپاس

  11. سلام من یه مینادارم ۸ماهشه جوجه که بود یه چند کلمه یاد گرفت الان فقط همون چند کلمه رو پشت سرهم تکرار میکنه شمرده وواضح نمیگه پشت سرم کلماتو مخلوط میگه بعد خیلی ترسو شده براش صدای ذبط شده میذارم ولی همون کلمات رومیگه وفقط موقعی که اب باز میشه شروع به گفتن کلمات میکنه میخاستم راهنماییم کنید مشگل چیه باید چکار کنم یاد میگیره یانه

    1. سلام باهاش تمرین کنید به مرور یاد میگیره . صدای ضبط شده خوب نیست خودتون باهاش حرف بزنید . باید اهلی بشه بهش محبط کنید

  12. سلام و وقت بخیر
    لطفا راهنمایی بفرمایید جوجه مینا گوشواره ایی رو کجا میشه پیدا کرد؟ اصلا هست؟

    1. سلام این مدل نژاد های خاص خیلی سخته پیدا کردنش فقط تنها کمک من به شما اینه که سعی کنید تا حد امکان مجازی خرید نکنید حتما از نزدیک ببینید و خرید کنید

  13. سلام ممنون از سایت معتبر و زیباتون💛

    میخواستم بدونم مرغ مینا مثل کاسکو مفهوم کلماتی که تکرار میکنه رو به مرور میفهمه؟ یا فقط مثل ضبط صوت تکرار میکنه؟

    1. سلام نه پرندگان فقط ی نوعی آواز به حساب میاره اون کلمه رو و فقط تکرار میکنه
      اما در کل مینا حواسش به رفتار ها هستش و میفهمه که رفتار صاحبش چطوره

  14. سلام،روز خوش🔸️🔸️🔸️
    جوجه مینای سرلاکی رو با چه سرلاکی بزرگ بشه بهتره؟ سرلاک طوطی سان ها؟🙏

    1. سلام سرلاک مخصوص به خودش رو داره . از پت شاپ ها سرلاک مرغ مینا تهیه کنید این پرنده تغذیش با طوطی سانان متفاوته

  15. بادرود فراوان و خسته نباشید،🖐
    با تشکر از تمانیه دوستانی که واسه جمع آوری این اطلاعات زحمت کشیدن،🙏🙏 بسیار مفید وعالی بود..❤👍👍👍👍👍👍👍👍👏🤗🤗

  16. سلام درود
    جوجه مینای چند روزه مناسب دستی کردن و آموزش هست؟
    و اینکه تهیه شاه تخم مینا فاکتور مهمی هست؟

  17. سلام درود بر شما

    همه میناها به یک اندازه قدرت یادگیری دارند؟
    چه فاکتورهایی مهمی هست که از جوجگی باید رعایت بشه برای سخنگو کردن حرفه ایی

    1. سلام خیر هه مینا ها یادگیری یکسانی ندارند. مقاله رو کامل بخونید و مواردش رو رعایت کنید

  18. سلام ببخشید من مرغ مینام حدود ۱ سال ۴ ماهشه کلمات بیا مامان بابا سامی صدای در زدن صدای باز شدن در کشویی صدای اجیر ماشین صدای بق بقوی کفتر صدای صوت صدای ۴ اواز مختلف بلده برای سنش خوبه؟

    1. میزان اموزش پرنده بیشتر به نوع اموزش و همینطور زحمتی که براش کشیده شده داره . با این تعریفی که کردید مشخصه براش زیاد زحمت کشیدید .

  19. سلام‌مرغ‌مینا‌من‌1ونیم‌سالشه‌صحبت‌میکرد‌یه‌مدتی‌اصلا‌صحبت‌نمیکنه‌لطفا‌راهنمایی‌کنید

  20. سلام من یک مینا دارم تازه خریدم یک هفته باهاش کار می کنم و ۶ ماهشه و فقط آواز می خونه وجیغ می کشه چیکار کنم

    1. محیطی که توش قرار داره بهتره اروم و بی سرو صدا باشه و رفت و امد کم باشه.
      اموزشش رو ادامه بدید نتیجه مطلوب خواهد بود

  21. سلام من تازه یک مینا گرفتم ۶ماهشه یک هفته با هاش کار می کنم اما همش آواز میخونه و جیغ میزنم چیکار کنم

  22. سلام من یک مرغ مینا دارم که یک سال و نیمشه
    چند کلمه هم حرف میزنه
    رخ در رخ حرف میزنه و باهام کاملا راحته
    به نظرتون دیره برای یاد گرفتن کلمات دیگه ؟

    1. برای آموزش حرف زدن مرغ مینا بهتر است که سراغ پرنده هایی که هنوز به سن بلوغ نرسیده ، بروید. مرغ مینای نر در سن 2 سالگی به بلوغ میرسه

  23. سلام وقت بخیر
    من ۱ هفته هست که مرغ مینا خریدم و حدود۱۰ماهشه و الان تو این یک هفته کاملا دستی شده و روی دست و شونه من میاد و از دستم غذا میخوره تازه شروع کردم باهاش کار کردن و سخن گفتن ولی همش جیغ یواش میزنه به نظرتون تا چه مدت دیگه کلمه ی اول رو یاد میگیره من ۴ بار به گفته ی مقاله باهاش کار میکنم

    1. سلام سنش یکم زیاده معمولا سه ماهه ها سریع سخنگو میشن اما پیشرفت خوبی داشتین . یک کلمه مثلا سلام رو فقط باهاش کارکنید . وقتی یاد گرفت برید سراغ کلمه بعدی
      مشخص نیست چقدر زمان ببره صبور باشید
      تغذیش رو هم بگید چیه ؟

  24. سلام خسته نباشید من دیروز مرغ مینا رو خریدم و تا الان خوب حرف میزنه و حدود یازده ماهشه حدود ۱۰ کلمه حرف میزنه و غذا از دستم میگیره ولی وقتی دستمو میبرم داخل قفس نوک میزنه و میشه بهم بگید روزی چند تا میلورم بهش بدم؟
    ممنون

    1. کم کم بهتون عادت میکنه عجله نداشته باشید
      همین که حرف میزنه یعنی خیلی باهاتون راحته
      روزی 4 یا 5 تا می تونی بدی البته در کنار دان اصلی و میوه و سبزیجات
      با پرورش دهنده های با تجربه مرغ مینا هم مشورت داشته باش

  25. سلام یه مینا دارم ۶ ماهشه صحبت نمیکنه ضدا مثل صدای سوت داره فقط کوتاه جیغ میزنه بی قراری نمیکنه موقعی که صدا اینا بشنوه اینجوری میکنه الان بنظرتون ۶ ماهشه صحبت نمیکنه تا ۹ ماهگی ۱ سالگی میتونه صحبت کنه یا خیلی سخت میشه مثلا براش ۳ ماه وقت بزارم چون ۴ تا ۶ ماهگی آموزش دادم بهش اما کم ولی الان صدا ضبط کردم براش میزارم خودمم باهاش صحبت میکنم فقط موقع پخش صدا صدای خودش هم توی ویس هست مشکلی برای یادگیریش نداره؟بنظرتون شانسی دارم که بهش آموزش بدم و یاد بگیره؟

    1. صدای ضبط شده خوبه
      اما خودتون هم باید براش وقت بذارید تا رو در رو بتونه حرف بزنه
      شش ماهگی برای اموزش دیر به نظرم

      1. یعنی احتمال نداره حرف بزنه از جوجگی مینا خوبی اینا بهش گفتم تو ذهنش داره مینا رو بعضی وقتا شاید ۲ ۳ روز یبار یجوری میگه اما واضح نیست ولی الان که واسش صدا میزارم گوش میکنه داد میزنه بعد یه چیزی میگه که از ته گلوش هست و نمیشه فهمید چیه احتمال یادگیری داره یا نه؟

  26. سلام من یه مرغ مینا از مغازه خریدم گفتن که 6 ماهشه دور چشماش کرمی رنگه دو الی سه روز طول کشید که عادت کنه ازم نمی ترسه دیگه میشه با تمرین سخنگوش کرد یا خیر بخاطر سنش میگم؟

    1. احتمالا سرما خورده
      محیطش رو گرم کن و همراه با اب و غذای کافی، بهش مولتی ویتامین مخصوص پرنده ها رو بده

    1. از دان مخصوص مرغ مینا بدید که اهن کمی داره
      میلورم ، میوه و سبزیجات و هر غذایی که اهن و ویتامین c کمی داره

  27. سلام
    من مرغ مینامو یک ماهی میشه ک خریدم از ما می‌ترسه وقتی میرم پیشش آزمون فرار میکنه بیا وقتی دستمو میزارم تو قفس خودشو ب در دیوار میزنه
    اما موقعی ک خریدیم اصلا تو دستم غذا نمی‌خورد اما الان گاهی میاد تو دستم غذا میخوره
    لطفا بگین چیکار کنم ک دستی شه🙏🥲

  28. سلام من یه مینا گرفتم 1 سال و نیم سن داره ولی فقط میگه مینا و بیا بنظرتون کلمات بیشتر هم بادمیگیره چون سنش رفته بالا مشکلی واسه یادگیری نداره؟

  29. سلام ببخشید شما گفته بودید که مینا از من ترسیده یا قهر کرده میخواستم بدونم چکار کنم که درست بشه ممنون از راهنمایی شما

  30. سلام ببخشید مینای من وقتی من خونه نیستم پیش خانواده خیلی حرف میزنه ولی وقتی من میام خونه دیگه هیچی نمیگه دلیلش چی میتونه باشه ، کلمات هم خودم بهش یاد دادم با لهجه خدوم هم صحبت میکنه

  31. سلام خسته نباشید
    مینا من تقریبا یه ۴ ،۳ روزی بود که ازادش نکردم بعدش از اون مدت الان که ازاد میکنم بیشتر از نیم متر نمیتونه پرواز کنه!!! (البته همه ی شاه پر هاش کوتاه شده هست یعنی هیچ شاه پر درست حسابی نداره) اما با همین وجود تا ۱ متر به راحتی میپیرد اما الان بنده خدا همش هی میخواد بپره نمیتونه. نهایت کارش از رو میز تلویزیون یا مبل بره بالا .
    راستی اینم بگم بالهاش کمی ول کرده (دقیقا نمدونم داره رشد میکنه یا ول کرده ) ولی خود پرنده خدارو شکر سرحاله بازی میکنه اشتها خوبی داره تا دستم میبرم سمت پاش نکم میزنه ، اینم نمیدونم چرااا؟ولی دستم که رو بالهاش یا سرش میبرم خیلی خوشش میاد )
    میتونه این کمی افتادگی بالهاش برای سرما باشه
    اخه ما هنوز بخاری نمیزنیم الان دما یه چیزی حدود ۱۹ تا است
    لطفاً راهنمایی کنید.
    در ضمن یه ۱ هقته ای که نازش میکنم میشه بخاطر این باشه؟

    1. سلام غذاش چیه ؟ فضلش چه رنگیه ؟ اطلاعات کامل بگین بشه راهنمایی کرد
      قفسش کوچیک که نیست ؟
      بال های پرنده رو نباید کوتاه کرد دچار افسردگی میشه
      سعی کنید با دست بهش غذا بدین تا کم کم روی دستتون هم بیاد

  32. سلام خسته نباشید من مرغ مینام چند وقته ی کار عجیب میکنه دستشویی شو برمیداره یا میزاره رو چوبش یا میندازه تو ظرف غذاش قفسشم هر روز تمیز میکنم نمیدونم چیکار کنم از سرش بیوفته ممنون میشم کمکم کنید مرسی.

    1. بهتر که مکانش رو عوض کنی و ظرف غذا رو از دسترس خارج کنی یا کف قفس توری بذاری تا فضله از دسترسش خارج بشه

  33. سلام مینای من این ماه تموم بشه ۵ ماه پر میشه از دو هفتگی خریدم توی اتاق بزرگش کردم تا یه هفته پیش همونجا تو اتاق بود اما سر و صدایی نداشت آوردم وسط خونه جیغ میزنه نه اینکه بی قراری کنه سر و صداش بیشتره منم زیاد اونجوری که بشینم جلوش اما بعضی وقتا باهاش کار میکردم البته اینم بگم که همیشه وقتی از پیشش رد میشدم که زیاد رد میشم بهش مینا سلام اینا رو میگفتم که فایده نداشت الان میخوام بدونم تو این یه ماه هرروز تکرار و تمرین کنم باهاش یاد میگیره؟مینا رو میگه اما نه به وضوح خیلی ریز و خیلی دیر دیر میگه

    1. بهتر که به همون اتاق خلوت انتقال بدید
      سر و صدا و رفت و امد زیاد هم باعث استرس و هم باعث حواس پرتی میشه
      اموزش رو ادامه بدید احتمالا یاد بگیره

  34. سلام مینام ۴ ماه و نیم هستش صحبت نمیکنه از دو هفتگی گرفتم از همون موقع هم توی اتاق بود تا همین الان بعد باهاش صحبت کردم اولین کلمه بهش مینا میگفتم همیشه در اصلا خودم باهاش تمرین میکنم اما کل خانواده خواهرم مادرم و پدرم هم باهاش صحبت و وقتی بیرونه همه باهاش بازی میکنیم توی اتاق که بود فقط موقع خوابیدنش یه جیک جیک هایی میکرد بعضی وقتا میخوند بعد دیگه ساکت کلا ولی وقتی میارمش خونه الان ۳ ۴ روزه توی هال هست جیغ میزنه وقتی مهمون یا یکی جدید میبینه یا بهش کلمه میگی صدا در میاره صدا تلویزیون باشه زنگ یا هرچی بعضی وقتا خیلی کم احساس میکنم مینا میگه خیلی ریز سن سخن گفتنش چقدره؟احتمال حرف زدنش هست؟

  35. سلام من از این نوشته ها چیز های زیادی یاد گرفتم و الان مرغ مینای من ؛ سلام،مینا، خوبی،سلام چیکارمیکنی؛ را می گوید

  36. سلام من مینا ۴ماهه هستش فک کنم خب ولی رو دستم نمیاد از دستم دونه نمیخوره رام نمیشه چیکار کنم

  37. سلام خسته نباشید آقا من ی مینا چند ماهی دارم رو شونم میشینه رو دستم میاد ولی فقط رو ساعد رو انگشتم نمیاد فرار می‌کنه صحبت ک هیچی آواز اصلا ولی وقتی تنها باشه شروع می‌کنه آواز مشکل چیه؟ من؟

  38. سلام وقت بخیر .
    مینای ما خود ب خود ،ینس هروقت دلش میخواد حرف میزنه ولی وقتی یه چیزیو میگی یهش بگه .نمیگه فقط نگاه میکنه.
    ب اصطلاح رخ ب رخ حرف نمیزنهچیکارش باید بکنیم؟؟

  39. سلام
    ی سوال دیگ
    مرغ مینا من حدود دوسالش
    وقتی بیرون اصلن صحبت نمیکن
    ولی وقتی تو قفس شروع مبکن حرف زدن میکنه
    بردارم مبگ بیرونش نیار ولی من اصن نمیتونم اخه هرجا مطالعه کردم گفتن باید ازادی بدی بهش
    اها وقتی بیرون اکثرا رو مبل ها خوابش میبره
    مشکل چیه ب نظرتون!!

  40. سلام من مرغ مینام رو 3 ماهگی خریدم و الان 4،5 ماهه دارمش

    اولش خیلی میترسید اصلا سمتمون نمیومد هیچ حرفی هم نمیزد فکر میکردیم کلا نمیتونه حرف بزنه 3، 4 هفته گذشت بهتر شد جیک جیک اروم میکرد
    الان که بعد 5 ماه خیلی خوب شده
    میگه بوس بده، سلام، امیر، بدو بیا، مینا بعد وقتی بهش میگیم بوس بده صدای بوس در میاره
    ولی فقط وقتی میزاریم داخل بالکن حرف میزنه وقتی ازاد میشه میگه مینا فقط چیکار باید بکنم و اینکه
    میخواستم بدونم چه چقدر دیگه میتونه یاد بگیره کلمه
    ممنون میشم جواب بدید

    1. حافظه پرنده های سخنگو از جمله مرغ مینا محدوده و متفاوت تعداد ثابتی نمیشه گفت اگه حافظه اش گنجایشش تکمیل بشه کلمه های جدید جای کلمات قبلی رو میگره.

  41. با سلام دوباره میگم ببخشید به من گفتن نژاد پاکستانی مینا سخنگو نمیشه خواستم بدونم راسته ؟؟
    و نوک مینا من کمی انگار کجه😐
    آیا صاف میشه یا نه؟؟
    راستی خیلی کم توجه به حرف می‌کنه همش تو دست نگاه می‌کنه ببینم چی واسش آوردم اگه هم چیزی نبود محل نمیزاره چکار کنم؟؟

    1. در مورد سخنگو شدن نژاد ها بهتره از پرورش دهنده ها سوال کنید. و برای کجی نوک هم به دامپزشک مراجعه کنید. در بعضی موارد قابل درمانه

  42. سلام خسته نباشید ببخشید پسر ابجیم برآن مرغ مینا وحشی آورده ک ۵ ماهشه اصلا یک جا آروم نمیگیره میخواستم ببینم این اهلی میشه ک حرف بزنه؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس