آشنایی با نژادهای مختلف مرغ مینا

مرغ مینا و گونه های مختلف آن

مرغ مینا (myna) متعلق به خانواده سار بوده و خویشاوندی نزدیکی با گونه های sturnidea دارد. این پرنده نژادهای مختلفی داشته که برخی از آنها بومی آسیا هستند و گونه های متعدد آن نیز در سرتاسر دنیا یافت میشوند. مرغ مینا هم به صورت وحشی و هم به صورت اهلی در طیف وسیعی از زیستگاه ها می تواند زندگی کند.

هر چند که این پرنده زندگی در جنگل و دشت ها  را دوست دارد ولی آنها با محیط های شهری و تمدن های شلوغ انسانی نیز سازگار می باشند. برخی از نژادهای مرغ مینا استعداد بسیار خوبی در تقلید صدا دارند ولی برخی از نژادهای این پرنده نمی توانند سخنگو شوند.

ما در این بخش از وبلاگ چیکن هچ برای کسانی که به پرورش مرغ مینا علاقه مند هستند، به معرفی مهمترین و شناخته شدن ترین نژادهای مختلف مرغ مینا پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای جوجه کشی از انواع نژادهای مرغ مینا
» مجهز به آخرین نسل از سنسور SHT
» دارای سیستم سیرکوله و تهویه مناسب
قیمت : 3,530,000تومان

طبقه بندی کلی نژادهای مرغ مینا

طبقه بندی کلی نژادهای مرغ مینا

در سرتاسر این کره خاکی بیش از 20 نژاد مختلف مرغ مینا مشاهده شده و به ثبت رسیده اند؛ در حالیکه در تصور افراد زیادی مرغ مینا یک پرنده تک نژاد می باشد! به طور کلی نژادهای مختلف مرغ مینا در سه زیر دسته تقسیم بندی میشوند. این سه دسته شامل موارد زیر می باشد :

  • مینای معمولی ( اکری دوتریس acridotheres)
  • مینای گوشواره ای ( گراکولا gracula)
  • مینای بالی (لیکوپسار leucopsar)

دسته مرغ مینای گوشواره ای و دسته مرغ مینای معمولی دارای گونه های مختلفی می باشند ولی مرغ مینای بالی فقط یگ گونه دارد. در ادامه شما را با تمامی نژادهای این پرنده آشنا میکنیم.

انواع مرغ مینای معمولی

بارزترین مشخصات مرغ مینای معمولی شامل سر و گردن سیاه رنگ آنها می باشد و رنگ پرهای پشت و سینه آن نیز قهوه ای است. همچنین پرهای زیر بال و پرهای دم مرغ مینای معمولی لکه های به رنگ سفید دارد. زمانیکه این پرنده پرواز می کند پرهای سفید آن به سادگی قابل مشاهده هستند.

انواع مرغ مینای معمولی

مرغ مینای معمولی پرنده تهاجمی و قلمرو طلب است. این پرنده در صورت احساس خطر مراتب اعتراض خود را با جیغ و سر و صدای زیاد و یا حتی حمله ور شدن و نوک زدن اعلام میکند.

  • مینای تاج دار Crested myna
  • مینای تاج دار طلایی Golden-crestaed myna
  • مرغ مینای دمگاه سفید Great mayna or White Vented Mynah
  • مینای جاوه Javan mayna
  • مینای شکم روشن Pale-bellied mayna
  • مینای جنگلی Jungle mayna
  • مینای طوقه Collared mayna
  • مینای ساحلی، کرانه یا پَنک Bank mayna
  • مینای بال سیاه و سینه سفید Black-winged
  • سار سینه شرابی Vinous-breasted

انواع نژاد مرغ مینای گوشواره ای و یا تپه ای

مرغ مینای گوشواره ای بومی جنگل های گرمسیر بوده و بیشتر در مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا یافت میشود. مرغ مینای گوشواره ای به دلیل استعداد بسیار بالا در سخنوری و تقلید گفتار انسانی معروف ترین گونه های مرغ مینا به شمار می آید.

مینای گوشواره‌ای

در اطراف سر و نوک مینای گوشواره ای تکه های پوستی نارنجی و زرد رنگ بدون پر وجود دارد که به آن گوشواره ای گفته میشود. این ویژگی ظاهری در اصل شاخص اصلی تفاوت مینای گوشواره ای با نژاد معمولی می باشد. نام دیگر این نژادها مرغ مینای تپه ای است.

پراکندگی جغرافیایی گونه های مختلف مرغ مینای گوشواره ای شامل مناطق استوایی جنوب آسیا، کشور هندوستان و سریلانکلا تا اندونزی می باشد. گونه های این پرنده به دلیل تقلید صدای انسان و توانایی سخنگویی بسیار با ارزش تر از سایر نژادها می باشند. تعداد کمی از مرغ مینای گوشواره ای در ایران یافت میشود و به صورت محدود واردات آن انجام میگیرد.

مرغ مینای گوشواره ای وحشی در طبیعت معمولا در گله های کوچک 5 الی 7 تایی بیشتر به چشم می خورند. البته در فصل های سرد شمار زیادی از آنها به صورت گله ای حرکت میکنند. آنها ترجیح میدهند که در کنار جنگل های بامبو و در نزدیکی رودخانه های کوهستانی زندگی کنند. مرغ مینای گوشواره ای پرنده ای تک همسری بوده و همچنین جنس نر و ماده آن بسیار به هم شبیه هستند. مرغ مینای گوشواره ای مقلد بسیار خوبی است و در جنگل های صدای حیوانات مختلف از جمله زوزه گرگ با تقلید میکنند.

نژادهای مختلف مرغ مینای گوشواره ای تقریبا شبیه به هم بوده و تفاوت اندکی بین آنها وجود دارد. مهم ترین نژادهای مرغ مینای گوشتی شامل موارد زیر می باشد :

  • مرغ مینای گشواره ای سیلانی Sri lanka myna or Ceylon myna
  • مرغ مینای گوشواره ای بزرگ greater india hill mynah
  • مرغ مینای گوشواره ای کوچک lesser india hill mynah
  • مرغ مینای گوشواره ای نپالnepali hill mayna
  • مرغ مینای جزیره پالاوان Palawan hill myna
  • مرغ مینای جزیره اینگانوenggano hill myna
  • مرغ مینای گوشواره ای جاوه و یا جاوای بی دم java hill mynah
  • مرغ مینای گشواره ای جزیره نیاس nias islands myna
  • مرغ مینای گوشواره ای فلوریس Flores islands hill myna
  • مرغ مینای جزیره باتو Batu hill myna
  • مرغ مینای گوشواره ای سومباوا Sumbawa island myna
  • مرغ مینای گوشواره ای آندامان Andaman hill myna

زیرگونه های لاتین مرغ مینای گوشواره ای

در دنیای تجارت نژادهای مرغ مینای گوشواره ای با ارزش تر از سایر گونه های این پرنده می باشند. به طور کلی هشت زیر گونه استاندارد برای مرغ مینای گوشواره ای تعریف شده است که وجه تمایز این زیرگونه ها در گوشواره آنها می باشد، این 8 زیر گونه عبارتند از :

  1. Gracula religiosa indica که زیستگاه آنها سریلانکا می باشد.
  2. Gracula religiosa peninsularis زیستگاه: هند ، میانمار
  3. Gracula religiosa intermedia زیستگاه: تایلند ، ویتنام ، مالزی
  4. Gracula religiosa palawanensis زیستگاه: فیلیپین
  5. Gracula ptilogenys زیستگاه: سریلانکا
  6. Gracula religiosa andamanensis زیستگاه: جزایر آندامان واقع در اقیانوس هند
  7. Gracula Religiosa Robustaزیستگاه:جزیره سوماترا واقع در اندونزی
  8. Gracula religiosa religiosa زیستگاه جزیره بورنئو واقع در مالزی

متوسط اندازه انواع نژاد مرغ مینا

طول بدن و جثه و بال و منقار نژادهای مختلف مینا با یک دیگر فرق دارند. در بین نژادهای مختلف مرغ مینا، نژاد مینای هندی بزرگ جثه درشت تری دارد. به طور میانگین طول بدن مینای هندی بزرگ به 30 سانتی متر می رسد و اندازه هر یک از بال های آن نیز تقریبا 5 سانتی متر می باشد.

ریزترین گونه مرغ مینا را نژاد مینای هندی کوچک به یدک می کشد. طول این پرنده تقریبا 5 سانتی متر بوده اما بال های بلند به طول 14 سانتی متر دارد.

گونه هایی هم که جثه متوسطی دارند به طور متوسط طول بدن آنها 24 سانتی متر می باشد.

نژاد مرغ مینای بالی

مینای بالی یکی از نژادهای زینتی مرغ مینا می باشد که نام علمی این نژاد Leucopsar rothschildi است. سایر نژادهای مرغ مینا دارای پرها و بال های سیاه هستند در حالیکه رنگ پر و بال مرغ مینای بالی سفید می باشد. همچنین رنگ نوک و پای نژاد بالی با دیگر نژادها کمی فرق دارد. ناحیه اطراف چشم این پرنده به رنگ آبی می باشد که زیبایی خاصی به پرنده بخشیده است.

نژاد مرغ مینای بالی

تاکنون فقط یک گونه از این نژاد شناسایی شده است. نام دیگر نژاد بالی، مینای روتچیلد می باشد که به افتخار دانشمند بریتانیایی لرد روتچیلد که آن را برای نخستین بار معرفی نمود، نامگذاری شده است. جثه مینای بالی 25 سانتی متر بوده و در حقیقت می توان گفت که اندازه آن متوسط میباشد.

این پرنده دارای چندین پر کوچک سیاه رنگ بوده که به هنگام پرواز، این پرها زیر بال ها و دم این پرنده قابل مشاهده است. گونه های نر و ماده این پرنده تقریبا شبیه به هم بوده و شناسایی جنسیت آنها بسیار دشوار می باشد. زیستگاه اصلی مرغ مینای بالی کشور اندونزی است. نام اصلی این نژاد کمیاب نیز برگرفته از جزیره بالی اندونزی می باشد. همچنین مرغ مینای بالی در مقایسه با دیگر گونه های مرغ مینا جثه فربه تری دارد.

نوشته های مشابه

‫10 دیدگاه ها

  1. سلام وقتتون بخیر غذای مرغ مینای گوشواره ای بامرغ مینای معمولی فرق میکند؟چون پلتی ک واسه مینام گرفتن عکس روش مینای گوشواره ای هست ولی مینام نوعش معمولی هست.خیلی ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس