عروس هلندی یا مرغ مینا؟ کدام یک برای پرورش در منزل بهتر است؟

بین نگهداری از عروس هلندی و مرغ مینا سردرگم شده اید؟ به دنبال آشنایی با خصوصیات هر یک از این پرندگان هستید؟ از مزایا و معایب نگهداری مرغ مینا و عروس هلندی بیخبرید؟ پگس با ما تا انتهای این نوشته از چیکن هچ همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات دقیقی ارائه شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» با کیفیت ترین دستگاه برای جوجه کشی از عروس هلندی و مرغ مینا
» برق مصرفی 220 ولت
» به همراه ویدئو آموزشی رایگان
قیمت : 4,970,000تومان

ویدیو عروس هلندی و مرغ مینا

انتخاب پرنده

انتخاب پرنده به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ابتدای امر فردی که اقدام به خریداری و نگهداری از عروس هلندی یا مرغ مینا می کند، باید به این باور برسد که این پرنده ها موجوداتی زنده اما با ادراک متفاوت هستند. پرنده ها نیز همانند دیگر جانداران دارای احساسات و نیازهای منحصر به فرد خودشان هستند که می بایستی به آن ها توجه نمود.

عروس هلندی

عروس هلندی یا کوکاتیل، جزء محبوب ترین و پر طرفدار ترین پرنده در جهان است. عروس هلندی می تواند بهترین دوست شما شود؛ چرا که این پرنده بسیار آرام، انسان دوست و سرگرم کننده است و می تواند لحظاتی شاد و سر گرم کننده را برای شما به ارمغان آورد.

از آنجایی که عروس هلندی پرنده ای بسیار حساس است، باید وقت کافی برای بازی با این پرنده کنار بگذارید؛ در غیر این صورت این پرنده را به صورت جفت خریداری کنید تا این پرنده زیبا و دل فریب از تنهایی بیمار و افسرده نشود.

پرورش عروس هلندی

عروس هلندی ها تا حدودی توانایی تقلید صدا را دارند، ولی استعداد درخشانی در سوت زدن دارند. این پرنده با استعداد توانایی یادگیری ترفند هایی چون چرخیدن، پرتاب سکه در ظرف معین و… را دارد و همین امر موجب شده تا طرفدارن زیادی را به خود جذب کند.

عروس هلندی دارای نژاد های مختلفی است، ولیکن همه نژادها از نظر خصوصیات اخلاقی و هوش تا حدودی یکسان هستند و تفاوت آن ها تنها در ظاهر و رنگ آن ها است.

مرغ مینا

مرغ مینا در زمره ی پرنده های باهوش قرار دارد که توانایی بسیار زیادی در تقلید صدا و کلمات دارد ولی مرغ مینا زیاد بازیگوش نیست و بیشتر کنجکاو است تا بازیگوش.

پس اگر مرغ مینا را به عنوان یک دوست و پرنده ی خانگی خود انتخاب می کنید، باید بدانید که قدرت تکلم این پرنده ی باهوش بالا بوده و سخنگویی مرغ مینا بهتر از عروس هلندی می باشد. نکته حائز اهمیت درمورد این پرنده این است که توانایی چشمگیری در یادگیری کلمات دارد.

پرورش مرغ مینا

جالب است بدانید که اگر مرغ مینا شما را نشناسد، هنگام نزدیک کردن انگشتتان به او، حالت تدافعی به خود گرفته و احتمالا انگشت تان را گاز می گیرد. توصیه ای که به شما داریم این است که هرگز این پرنده را با پرنده ای دیگر در یک قفس نگهداری نکنید؛ زیرا مرغ مینا پرنده ای تقریبا خشن است و به دیگر پرنده ها حمله می کند. البته اگر این پرنده ی خانگی را اهلی کردید، تبدیل به پرنده ای بسیار مهربان خواهد شد که می توانید زمان زیادی را با آن صرف کنید.

مرغ مینا نیز همانند عروس هلندی، نژاد های مختلفی دارد. برای شناخت نژادهای مختلف مرغ مینا کلیک کنید.

تفاوت عروس هلندی و مرغ مینا

عروس هلندی و مرغ مینا بنا به نوع و نژاد خود با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه با آن خواهیم پرداخت.

  • تفاوت در شکل ظاهری

فرم بدنی عروس هلندی با مرغ مینا تفاوت های زیادی با یکدیگر دارد و به لحاظ بصری هرکدام زیبایی خاص خود را دارد.

اگر زیبایی و داشتن پرهایی با رنگ جذاب برایتان اولویت دارد پیشنهاد ما به شما انتخاب عروس هلندی می باشد.

هرچند مرغ مینا نیز طرفدارن خاص خود را دارد. مرغ مینا فرم بدنی کشیده و پرهایی سیاه رنگ دارد.

به لحاظ جثه مرغ مینای نر، 25 الی 30 سانتی متر طول و مینای ماده 23 الی 27 سانتی متر است. این در حالی است که عروس هلندی با احتساب بلندی دم 32 سانتیمتر طول دارد.

  • تفاوت در طول عمر

عروس هلندی و مرغ مینا به لحاظ طول عمر نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. مرغ مینا در طبیعت طول عمری بالغ بر 12 تا 25 سال دارد اما عروس هلندی به طور متوسط 10 الی 15 سال در بهترین شرایط نگهداری عمر خواهد کرد.

  • تفاوت در تخمگذاری

مرغ مینا اغلب در بهار و تابستان تخمگذاری می کند و در هربار 2 الی 3 عدد تخم می گذارد. عروس هلندی نیز در هر دوره 4 الی 6 عدد تخم بسته به نحوه نگهداری تخم میگذارد. لازم به ذکر است تخم های مرغ مینا به رنگ آبی و تخم عروس هلندی به رنگ سفید است.

  • تفاوت در تغذیه

مرغ مینا به دلیل شرایط طبیعی بدنی خود، تغذیه بسیار حساس تری نسبت به عروس هلندی دارد و دانخور نیست. بنابراین باید با پلت مخصوص تغذیه شود تا دچار کبد چرب در طولانی مدت نشود.

اما عروس هلندی را میتوان با استفاده از دانه های مختلف پرورش داد.

  • تفاوت در رفتار

می دانید که مرغ مینا پرنده ای وحشی است و گاها به صورت آزادانه نیز در سطح شهر یافت می شود. مرغ مینا به دلیل وحشی بودن، رفتاری کاملا خشن و نا آرام دارد و میزان ریخت و پاش این پرنده ی باهوش نیز کمی زیاد است. اما عروس هلندی از آنجائیکه بیشترین ارتباط را با انسان ها نسبت به سایر پرنده ها داشته است، پرنده ای کاملا اهلی و اجتماعی است.

  • تفاوت در صدا

صدای مرغ مینا کمی بلند تر از صدای عروس هلندی است. پس اگر در آپارتمان یا مجتمع مسکونی زندگی می کنید، ممکن است این پرنده گزینه ی مناسبی نباشد. ترفندهای نگهداری مرغ مینا را مطالعه بفرمایید.

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، یکی از عادات این پرنده های باهوش، سوت های بلند و البته کمی گوش خراش است. عروس هلندی نیز توانایی تقلید صدا را دارد، اما تن و میزان صدای این پرنده ی زیبا کم تر مرغ مینا است و به صورت سوت هایی با نت های مختلف است. تن صدای عروس هلندی بسته به نوع نژاد آن ها متفاوت است.

  • تفاوت در سخنگویی

با اینکه یادگیری مرغ مینا کمی زمان بر است، اما قدرت تقلید صدای انسان را به همان شیوه ای که یاد گرفته اند، دارند. طبق آمار ها، این پرنده ی باهوش توانایی یادگیری کلمه را دارند که البته اولین کلمه آن، مینا است.

عروس هلندی نیز توانایی تقلید صدا را دارد اما اگر در سنین پایین خریداری شود، آموزش آن به راحتی امکان پذیر است.

  • تفاوت در دستی شدن

عروس هلندی بر خلاف مرغ مینا به راحتی و با صرف زمان کمی، دستی می شوند و می توانند به راحتی و بدون هیچ آسیبی، بیرون از قفس به سر ببرند.

  • تفاوت در نگهداری با جفت

عروس هلندی ها بهتر است به صورت جفت نگهداری شوند زیرا این پرنده بسیار عاطفی بوده و نیاز به جفت دارد. در حالیکه مرغ مینا بدون جفت نیز در منزل قابل نگهداری است و عموما به صورت تکی نگهداری می شود.

شباهت عروس هلندی و مرغ مینا

شباهت عروس هلندی و مرغ مینا - چیکن هچ

درست است که عروس هلندی و مرغ مینا، دو گونه متفاوت از پرندگان خانگی هستند. اما شباهت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد.

  1. هر دو پرنده توانایی تقلید صدا را دارند، اما این توانایی با صرف زمان و زحمت بسیار زیادی از سوی صاحب آن ها، محقق می شود.
  2. طول عمر عروس هلندی و مرغ مینا تا حدودی با هم یکی است و از نظر طول مدت عمر، تفاوت فاحشی با یکدیگر ندارند.
  3. از نظر جثه و اندازه هر دو تقریبا به یک اندازه هستند و می توان از قفسی یکسان برای هر دو استفاده کرد. البته همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، مرغ مینا نژاد های مختلفی دارند که گاهی برخی از نژاد های آن به اندازه ی یک کاسکو هستند.
  4. از دیگر ویژگی های مشترک این دو پرنده باهوش این است، درصورتی که فقط تنها پرنده ی خانه باشند، به راحتی به صاحب خود وابستگی پیدا می کنند.

سخن آخر

در مطالب بالا سعی کردیم شما را با دو پرنده زیبا که عروس هلندی و مرغ مینا نام دارند آشنا کنیم . تفاوت و شباهت این و پرنده را برایتان شرح دادیم. امیدوارم نکات گفته شده مفید واقع شده باشد. هر کدام از این پرنده ها شخصیت منحصر به فرد و قابلیت های جداگانه ای دارند. انتخاب نوع پرنده کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد.

نوشته های مشابه

‫910 دیدگاه ها

    1. سلام ضحی
      عروس هلندیت چند سالشه؟
      جنسیتش چیه؟ جفته یا تک؟
      چه غذایی بهش میدی؟ کجا نگهداریش می کنی؟ بهش استرس وارد نشده که؟
      روزانه چقدر باهاش تمرین می کنی؟

  1. بعد از مرغ مینا بیشتر خوشم اومده چون با ارسال حرف می‌زنه و خیلی هم با ادبه من از قابلیت‌های او بیشتر از همه خوشم آمده ممنون از مشاوره شما

  2. سلام مرغ مینام به پاش نوک میزنه و پای چپشو بالا میگیره اغلب و دوتا از ناخوناش هم خودشون افتاد وحدود دوماه ونیم سن داره چیکار کنم لطفا اگه میشه به من یک دامپزشک پپرندگان در مشهد معرفی کنید

    1. سلام معمولا بیش از 11 سال عمر میکنه این پرنده اما به خیلی از موارد بستگی داره . تغذیه عروس هلندیتون چیه ؟

      1. سلام من عروس هلندی دارم و حرف میزنه و میزاره نازش کنیم اما دستی نیست چیکار کنم که دستی بشه؟

        1. سلام دوست عزیز
          در وهله اول باید ترس، استرس عروس هلندیتون رو از بین ببرید از انجام حرکات ناگهانی جلوی قفس بپرهیزید یا دستتون رو تند تند جلوش حرکت ندین
          از کلماتی که مختص خودش هست برای صدا کردنش استفاده کنید
          از دونه هایی که دوست داره روی دستتون قرار بدین و به قفسش نزدیک بشین
          اگه یوقت گازتون گرفت با این کار هیچ عکس العملی نشون ندید
          به مرور هرچقدر بهتون عادت کنه دستی هم میشه

  3. من یک بار مرغ مینا داشتم چندبار بردم بیرون تا بازی کنه بعد رفت بالا ی درخت هر کار کردم باد پا یین نشد بعد کثیف کاری مرغ مینا خیلی سخت

    1. سلام پودر خون بند یا آرد نخود بزن روی زخمش اگه میتونی بانداژش کن ممکنه همش نوکش بزنه بدتر شه

  4. سلام من مرغ مینا را دوست دارم برای همین میخوام ی مرغ مینا بخرم همه مغاله ها درباره ی مرغ مینا هم مطالعه کردم.
    خواستم بپرسم که آیا من میخوام ی مرغ مینای ۳ ماهه بخرم آیا در این سن میشه رامش کرد یا حتما باید از جوجگی آن را داشته باشم.

    1. سلام کجا نگهداری میکنید ازش ؟ اتاقش پنجره نداره ؟ وقتی نیستین کسی هست مراقبش باشه و تنها نباشه

    1. جفتشون نگهداری دقیقی میخوان اگر تجربه نگهداری ندارید مرغ عشق بهتره به نظرم اسون تره مینا حساسه خیلی . البته مرغ عشق هم باید قبلش اطلاعات کافی کسب کنید وگرنه اونم حسایت های خودشو داره و ممکنه تلف بشه

  5. سلام
    من میخوام عروس هلندی بخرم میشه بگین از جایی که میخریم باید براش برنامه تغذیه بگیریم
    یا برم پیش دامپزشک براش برنامه تغذیه بگیرم

    1. سلام خیر پرنده فروشی ها معمولا اطلاعات خیلی دقیقی ندارن بهترین راه که مراجعه به دامپزشک پرندگان زینتی هست . پیش هر دامپزشکی هم نرید .
      از سایت ما هم میتونید کمک بگیرید و سوالاتون رو بپرسید اما باز هم بهترین راه دامپزشکه

  6. من میخوام عروس هلندی بگیرم تنها مشکلم اینه که میترسم تمام خونه رو مدفوع کنه چیکار کنم میشه بهم بگید

  7. سلام من هنوز نفهمیدم کدون بهتر شما برام بگید خیابان ما پرنده فروش مینا داره هم عروس هلندی

  8. سلام،من میخام«عروس هلندی نر»و«مرغ مینا نر»دوتاشم بخرم،دوتاشم تو یه قفس جداگانه،
    ولی قفسا نزدیک هم مشکلی پیش میاد؟
    اگه تو فضای خونه رها بشن بهم آسیب میزنن؟
    مرغ مینا نوک میزنه؟

  9. سلام خسته نباشید
    من میخوامدیکی از این دو رو بخرم
    ولی من دانش اموزم و از ساعت ۷ تا ۱ مدرسه هستم
    خودم بیشتر به عروس هلندی علاقه دارم
    اما میخوام بدونم این براش مشکل ایجادنمیکنه؟
    چون دوست ندارم براش جفت بخرم تا بیشتر با خودم اوکی و….. باشه
    بعد ما آپارتمان نشین هستیم میخواستم بدونم صداش خیلی زیاد نیست یا صبح خیلی زود شروع به خوندن نمیکنه؟

    اگر پاسخ به سوالاتم رو بدید خیلییی ممنون میشم

    1. مراقبت از پرنده با شما خواهد بود پس بهتره پرنده ای که بهش علاقه دارید انتخاب کنید
      موردی هم که گفتید اگر اون تایمی که نیستید محیط ارامی برای پرنده ایجاد کنید مشکلی پیش نمیاره .

      1. سلام خوب هستید من مرغ مینا دارم الان خیلی وقته دارم باهاش حرف میزم اموزشش میدم خیلی باهاش هست ولی حرف نمیزنه بیرون از قفس هم نگه داریش میکنم میتونید راهنماییم کنید مشکلش چی هست!؟ بعضی موقع هاهم اَدتسه میزنه

  10. این پرنده های بیچاره که همش توقفسندعذاب میکشند گناه دارنداینابایدآزادباشندنه بخاطرابنکه صداشون خوبه زندانی وتنهاباشندبه این فکرکنیدخودتون تویه اتاق یه روزمیتونیددوم بیاریدایناکه تموم عمرتوقفسندچی بخاطراینکه زبون ندارندنبایدزندانی باشند هرچقدرتونارونعمت باشندولی توقفس زندانه گرچه بزرگ باشه یاکوچیک دلم واسشون میسوزه بیچاره ها چه گناهی کروند خونه هرکی توقفس پرنده نگهداری میکنند

  11. با توجه به اینکه من هر دو گونه را داشتم نظرات بنده به عنوان معایب و مزایا به شرح ذیله.
    مرغ مینا
    هوش متوسط و تکلم بالا و واضح
    راست روده بودن و مدفوع زیاد و نیاز به نظافت زیاد
    ظاهر نه چندان زیبا ولی اجتماعی
    عدم نیاز به جفت جهت نگهداری
    احتمال درگیری بیماری کمتر (سینه کاردی)
    عروس هلندی
    هوش خوب و تکلم متوسط در حد سوت
    مدفوع کم و نیاز به نطافت در حد مرغ عشق
    ظاهر زیبا و اجتماعی
    احتمال درگیری بیماری بیشتر از مرغ مینا مثل (کچلی و سینه کاردی استرس و سکته)
    نیاز به توجه بیشتر و وجود جفت

  12. ولی عروس هلندی خیلی زیبا تره و اون جون مشمی زیاد زیبا نیس ولی عقل مینا بیشتره تا عروس هلندی

  13. سلام من میخام یک جفت جوجه عروس هلندی بخرم و توی یک قفس بزرگشون کنم تا باهم جفت بشن این اشکالی ندارد آیا باهم جفت میشن یا در آینده مشکلی پیش میاد لطفاً راهنمایی کنید

  14. سلام من عروس هلندی دارم تقریبا 7 سالشه اما هیچ صدایی نداره و کچله ولی خیلی دوستش داریم اما یک هفته ای میشه که پاش بدجور شکسته و ما هم کاریش نکردیم فقط جلوش آب و دانه میذارم بخوره بنظرتون چه اتفاقی براش میوفته پاش خوب میشه؟ اصلازنده میمونه؟ چکار کنیم خوب بشه آتل هم نمی‌کنیم چون میگیم پاش جوش خورده توی این یک هفته و خیلی دردش میگیره اینطوری😔

    1. پرنده های زبون بسته چی میکشن از دست آدما. خوب چرا نمی برید دامپزشک چرا سر خود به این زبون بسته ها شکنجه میدید. شما پات بشکنه میشینی تو خونه خودش جوش بخوره ؟

        1. از پرورش دهنده قبلی بپرسید که چه سرلاک و برنامه غذایی براش داشته ، همونا رو با همون برنامه بده

  15. آیا مرغ مینا نسبت به عروس هلندی یا حیوان دیگر کنار خود احساس حسودی میکند و زبانش بند بیاید؟!

  16. سلام من عروس هلندی نر ۹ماهه خریده بودم در عرض چن روز بهم وابسته شد اصلا نوک نمیزد میومد رو شونه ام تصمیم گرفتیم براش جفت بخریم از وقتی عروس هلندی ماده که اونم ۹ ماهه هس رو خریدیم همش عروس هلندی نر ماده رو کتکش میزنه از وقتی هم عروس هلندی ماده رواوردیم پیشش همش نوک میرنه و گازم میگیره دیگه مثله سابق نیس واقعا از خریدن عروس ماده پشیمون شدیم
    میشه عروس هلندی ماده رو بدیم بره یک ماهه که خریداری شده و پیش همن یا عروس نر دچار افسردگی میشه اخه از هم که دورشون میکنم همش جیغ میزنه میبرم پیشش اروم میشه ولی باز کتکش میزنه چیکار کنیم؟

    1. جفت کردن طوطی سانان اصول داره اینطوری نیست که جفتش رو بگیری ول کنی تو قفس و عاشق هم بشن. ابتدا باید تو قفس جدا نگهداری بشن و دور از هم یعنی فقط صدای هم رو بشنون. بعد حدودا یک هفته قفسها دور از هم و تو یک اتاق باشن یعنی همدیگه رو ببینن . و هر روز کمی قفس ها رو به هم نزدیک کنید. که حدودا یک هفته هم این مرحله زمان میبره. وقتی قفس ها کامل به هم نزدیک شدن رفتارشون رو کنترل کنید ببنید تفاهم دارن آیا. همینطوری بندازین تو یک قفس دعوا میکنن خوب

    2. چون جفت نیستن باید تو دو قفش حدا بزاری از فاصله دور کم کم نزدیک کنی قفسارو چند روز بهم عادت کنن در وا میکنی به یکم تمیرین ولی عروس هلندی حیوونه عاطفی هست و به راحتی جفت نمیشه عجله نکن جفت میشه اگه درست میش بری

    1. میشه یک جفت عروس هلندی نر وماده ومرغ مینارو بعد از طی مراحل اولیه. ۱- توی فضای خونه با هم رها کرد که به هم آسیب نزنن ۲-آیا عروس هلندی روی یادگیری مینا تاثیر منفی ندارد ؟

      1. بله شدن که میشه اما مینا پرنده حسودیه ممکنه بهشون حمله کنه اگر بینه با هم جفت شدن
        مینا تنها باشه بهتره تا تمرکزش بیشتر باشه

  17. من یه پرنده آروم و سرگرم کننده میخوام به نظر شما کدوم پرنده بهتر است 😖
    کثیف کاری دارن یا ندارن 💩
    و عروس هلندی بیش از چند سال عمر میکنه💌

    ممنون میشم جواب بدید💕

    1. کثیف کاری خواهد داشت. صد درصد مریضی خواهد داشت باید براش وقت بزارید و قفسش رو تمیز کنید غذای مناسب پرنده بدین. مثل اینکه از بچه نگهداری میکنید.
      ولی به نظر من عروسک بهترین گزینه اس. نگهداری از یک جاندار مسئ.لیت پذیری میخواد . اگه درست نگهداری نشه ، میمیره.

    2. من هم مینا داشتم والانم یک عروس دارم …به نظر من عروس خیلی بهتر و آروم وبی خطر هست…مینای من خیلی عالی بود با وجود که دستی هم بود ولی بازم نوک میزد ولی عروس نه روز دوم تو خونه کامل بیرون بود و سرشونم بود همش…
      و ریختو پاش مینا خیلی بیشتر از عروس هست خیلی

    3. همه حیوانات کثیف کاری دارن ولی عروس هلندی طوطی بامزه ای که دیده شده تا ۳۶ سال عمر کرده ولی معمولا ۱۰ تا ۱۵ ساله عمرش

  18. سلام
    من یه مرغ مینا دارم که نوک نمیزد اما تقریبا یه یک ما روزی یک ساعت میزاشتمش بیرون و مرغ مینا های دیگه میومدن پیشش وا پیشش بودن و نزدیک غروب که میشد میاوردمش تو دستم رو نوک میزد والن هم میزنه چند وقته که نذاشتمش بیرون ولی بازم نوک میزنه باید چیکار کنم که نوک نزنه. ممنون

    1. نوک زدنش احتمالا به خاطر اعتراضه و دوست داره پیش هم نوعاش باشه . بیرون نزارید، و سعی کنید که خودتون باهاش بازی کنید. تا یادش بره و از عادت بیافته

  19. سلام خوب هستید ممنون از سایت عالیتون.
    مرغ عشق اهلی تره یا کاکلی؟
    اگه کاکلی خریدم میشه تو قفسش یه عروسک مثل خودش بزارم؟
    و برای جوجه محلی میشه تو کارتونش عروسک مرغ گذاشت.
    بهترین غذا برای عروس هلندی یا همون کاکلی چیه؟
    من تو اتاقم بعضی وقتا کولر بزنم سردشون نمیشه؟
    مولتی ویتامین براشون بخرم خوبه؟ و میشه بهشون خیار بدم رو دستم
    و با چه حرکتی بهش یاد بدم که مثلا یه چیزی پرت کنه تو لیوان مثل سکه با حالا هر چیزی
    و چه کنم برقصه و همیشه شاد باشه و آواز بخونه
    ممنون می‌شم جواب بدید

    1. بسته به اهلی کردن و نگهداری شما داره. اگه یکی میخواید بخرید خوب تو قفسش اسباب بازی باشه بهتره. غذای ثابتی نداره باید برنامه غذایی داشته باشه. هم دان و هم میوه و سبزیجات باید بخوره. دمایاتاق نباید زیر 23 درجه باشه وگرنه مریز میشه و باد مستقیم کولر باعث بیماریش میشه. برای آموزشش هم مقالات و فیلم های آموزشی در اینترنت رو مشاهده کنید.

    2. جفتشون و خوب تربیت کنی اهلی نزاری بهترا البته بستگی داره مثلا چشماشو نتونه بکنه ولی ب ای جوجه روش دسشویی میکنه و اصلا نمیشه حتی ازین اویزی ها هم میکنه میخوره انواع دانه دما باید مناسب باشه اگه هوا کردم باشه نه ۱۰۰ درصد باید مولتی ویتامین بدی به اندازه بدی مشکل نداره و برای رقص اینا مرحله به مرحله هست اول باید بهت اعتماد داشته باشه بهت بیاد رو دستت بهت دست بده

  20. سلام خسته نباشید میگن عروس هلندی ماده حرف نمیزنه ،ولی اگه باهاش تمرین کنم حرف میزنه؟؟؟؟؟

  21. سلام من یه 6 ساعت هم برم بیرون عروسم تحمل میکنه میدوعه سمتم خیلی خوشحال میشه به عروسم یاد دادم برقصه هم 5 ماهش پیشنهاد من از عروس یا مرغ مینا عروسه هلندی

  22. سلام.من ۱۰ سالمه و یه عروس هلندی خریدم الان چهار ماهشه
    کاملا دستی نشده ولی از من نمیترسه
    هروقت میارمش بیرون دوست داره بره لب پنجره بشینه بیرون رو تماشا کنه(پنجره رو میبندیم)
    بنظرتون دوس داره بره بیرون تا براش جلیقه بخرم؟

    1. سلام
      خوب مشخصه که همه ی پرنده ها ازادی رو دوس دارن و میخوان برن بیرون !
      جلیقه برا زمانی هست که میبریش بیرون ، داخل خانه جلیقه نبند به پرهاش اسیب میزنه

  23. سلام وقتتون بخیر
    مدت زمانی که می شه عروس هلندی رو در خانه تنها گذاشت چقدره و اگر برای مسافرت ها اونو پیش خانوادم بزارم آیا دچار افسردگی و بیماری می شه؟

    1. سلام
      هر چقدر کمتر بهتر
      اصلا زمانی نداره
      اگه خوب نگهداری بشه مشکلی براش پیش نمیاد
      تغذیه مناسب ، محیط نگهداری ساکت ، نبود محیط استرسی ، نبود سرمای زیاد به واسطه ی کولر و …

  24. سلام به همگی خواستم یه نظری بدم برا کسایی که هنوز دودلن و نمی‌دونم چی بخرن واسه نگهداری،من هم مرغ عشق ،هم مرغ میناو هم عروس داشتم
    بنظرم گزینه اول تون مرغ مینا و مرغ عشق باشه بعد عروس هلندی
    درسته عروس هلندی ظاهر زیبایی داره
    ولی مرغ مینا و مرغ عشق خصوصیات بهتری دارن
    مرغ مینا فوق‌العاده فوق‌العاده باهوشه من الان سه روزه مرغ مینا دارم و مدتها عروس و مرغ عشق داشتم
    و مطمینم تو این سن کم دو ماهگی کلی حرفم برای گفتن داره و منتظر صحبتهای شیرینشم چون تو همین سه روز حسابی منو شناخته

  25. سلام من یه عروس هلندی دارم که خودم اهلیش کردم الانم دستی شده ولی نمی دونم چرا موقع خواب همش جیغ میزنه دلیلش رو میدونین؟

    1. سلام همه لامپ هارو خاموش نکنید براش چراغ خواب تهیه کنید . جیغ زدنش میتونه دلایل زیادی داشته باشه یا میخواد ارتباط برقرار کنه یا چون شما رو نمیبینه جیغ میزنه یا هم از تاریکی میترسه

  26. عروس بهتره و نازه من عروس دارم خیلی یم صمیمی باهام مرغ مینام خوبه ولی عروس بهتره

  27. من از عروس هلندی خوشم میاد و همینطور مرغ عشق اما مرغ مینا خیلی بهتره چطوری باید متوجه یشم ماده است یا نر ؟؟ میشه جواب بدید

    1. جنسیت این پرنده خیلی سخت مشخص میشه حتما باید از نزدیک یه پرنده فروش با تجربه یا دامپزشک بررسیش کنه اینطوری نمیشه گفت

  28. سلام من یه عروس هلندی دارم که خیلی جیغ میزنه با اینکه ما خیلی باهاش مهربونیم و میبریمش بیرون ولی هروقت یکی میره از در بیرون یا تو جیغ میزنه لطفا راهنماییم کنید

    1. سلام دوست داره بره بیرون واسه همین جیغ میزنه
      پرنده دوست نداره اسیر باشه کاریش نمیشه کرد
      جایی بذارید قفسش رو که به در خروجی مشرف نباشه

    1. مینا ها نیازی به اسباب بازی ندارن به اون صورت اما عروس هلندی علاقه زیادی به اسباب بازی داره

  29. سلام وقتتون بخیر .ببخشید من یه عروس هلندی دارم که از عید گرفتمش امسال.و یه مرغ مینا که الان ۶سال دارمش و ارومه زیاد خشن نیست .از وقتی عروس رو گرفتم بی تابی کرد که بره توی قفس مینا الان دو ماه کنار هم توی یه قفسن و خیلی با هم دوست شدن .من فقط ترسی که دارم از اینه که هردوتاشون دارن از دونهای هم استفاده میکنن و نگرانم کرده . الانم از هم جداشون کردم عروس هلندیم خیلی بی قراری میکنه که بره توی قفس مینا .میشه راهنماییم کنید .

  30. سلام
    عروس هلندیم سه ماهشه پرواز میکنه ولی ب جایی برخورد نمیکنه و به خودش صدمه نمیرسونه
    ب نظرتون اگه‌ پراشو کوتاه کنم دیگه بهم اعتماد نمیکنه؟

  31. سلام خسته نباشید
    من یه عروس هلندی دارم که خیلی از آب میترسه خودشو نمیشوره وقتی چند قطره آب هم روش میریزم قهر میکنه یبار هم با آرومی شستمش ولی خیلی بیحال شد منم ترسیدم دیگه نشستمش الانم خیلی کثیفه چجوری باید حمومش کنم؟

    1. سلام میتونید آب ولرم رو از فاصله نیم متری با اسپری خیلی آروم روش اسپری کنید
      با یه دستمال نم دار پرهاش رو تمیز کنید
      ظرف آب ولرم کم عمق توی قفسش بذارید تا هر وقت بخواد خودش رو مرتب کنه
      قفسش رو هر روز تمیز کنید

  32. سلام من می خواهم من می خواهم یکی از این دوتا را بخرم ولی مرغ مینا را بیشتر دوست دارم ولی خانواده میگن که مرغ مینه حمله می کنه و به چشم ادم نوک میزنه اگه ادم باید چی کار کنه تا مهربون باشه

  33. سلام،ببخشید میشه عروس هلندی رو با طوطی برزیلی فیشر یکجا تو قفس نگهداری کرد؟عروس من دستی هست و من اونو از بچگی بزرگ کردم اینکه من دوتا مرغ عشق هم داشتم که مدت زیادی باهم بودن و زیاد مشکل نداشتن قفسشونم نسبتأ بزرگه میشه؟

    1. سلام بستگی به پرنده هاتون داره ممکنه به هم آسیب بزنن یا برعکس به هم خو بگیرن
      نمیشه به طور قطعی گفت

  34. سلام خسته نباشید. حتما باید به عروس هلندی سرلاک طوطی مخصوص داده بشه؟ یا معمولی هم اوکیه؟

  35. هلندی من دستی نیست اشکال نداره بعضی وقت ها در قفس رو باز کنم که بیاد بیرون؟ این کار باعث دستی شدن میشه؟ چون خیلی دوست داره از قفس بیاد بیرون من میخوام جنسیتش معلوم بشه و برم یکی دیگه هم بخرم و ازشون جوجه بگیرم

    1. سنش رو میدونید ؟
      بله ایرادی نداره از قفس بیاد بیرون ولی قبلش پنجره و آینه رو بپوشونید تا خودشو نزنه بهشون
      ممکنه بعدش نتونید مجدد به قفس برش گردونید و ازتون بیشتر بترسه
      بهتره اول با دست بهش غذا بدین تا باهاتون خو بگیره بعد کم کم آزادش کنید از قفس

    2. دوست عزیز نصیحت من به تو اصلا براش جفت نخر چون دیگه سمت تو نمیاد و باهات دوست نمیشه و اینکه عرئس هلندی رو خیلی به بیرون عادت نده و روزانه 2 تا3 ساعت بیرونش بزار چون اگر زیاد بیرون باشه دیگه اصلا تو قفس وای نمیسته و کلافت میکنه و اینکه دوست عزیز به عروس هلندیت نظم یاد بده مثلا یک جای معین غذا بخوره و…

  36. من هردوشون دارم اسم مرغ مینام که جوجس میناس
    عروس هلندیمم زیاد خرف میزنه سه سالشه اسمشم هانی

  37. سلام
    میتونید بگید چجوری اهلی کنم عروس هلندی رو دارم ولی نمیدونم چجوری اهلی کنم

  38. سلام من از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ و نیم مدرسه هستم عروس هلندی من میتونه تحمل کنه؟

  39. سلام من ۱۳سالمه من مدرسم۱تا۵ صبحی هام ۸تا۱۲هست مرغ مینام اذیت نمیشه لطفاً جواب بدین خیلی اضطراری هستش ممنونم

  40. سلام من هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱ تو کلاسم ولی بعدش میتونم برای عروس هلندی وقت بزارم
    به نظر شما کافیه ؟؟؟؟؟؟

    1. سلام
      از 12 تا 1 ، یعنی 12 صبح تا 1 شب ؟
      زمان زیادی هست اگه تنها باشه ممکنه افسرده بشه ولی جفت باشن خوبه

  41. من یک عروس هلندی سفید دارم که خیلی زیباست و عروس هلندی از چند ما هگی حرف میزنند و اسم عروس هلندی من برفی هستش و دو و نیم ماهش هست

    1. هر وقت که خواستی، پرورش دهنده مطمئن باشه کافیه
      پرندههای زینتی که بفروش میره پرورشی هستن و از طبیعت نمیگیرن ، پرورشی ها هم هر وقت شرایط محیط پرورش مناسب باشه جوجه میدن

  42. سلام، من مرغ مینا دارم و خیلی اهلی و زیبا و باهوش هست، این پرنده ها خیلی باهوشن چون من رفتم مسافرت و وقتی اومدم تا منو دید بهمسلام کرد و خیلی خوشحال شد و خیلی سرم داد زد اگه از من بپرسید میگم مرغ مینا بهتر است

  43. سلام من خودم عروس هلندی دارم خیلی اهلی است
    وهر وقت که از خونه بیرون میروم هم اگز دیر بیام چراغ ورادیو می زارم واگه بدم مسافرت بیش یکی از دوستان نم

  44. سلام به همه علاقه مندان به عروس هلندی باید بگم شما ها اطلاعات کافی ندارین نخرین من خودم ۱۱ سالمه و میخوام بخرم اینقدر فیلم ها و مقاله های اموزشی دیدم که هیج فیلم و مقاله ایی وجود نداره که نخونده باشم شما هم اطلاعات جمع اوری کنید بعد بخرید

  45. سلام وقت بخیر میخواستم ازتون بپرسم که اگر عروس هلندی و یا مرغ مینا تک باشن اذیت نمیشن
    و اگه تک باشن باید مثلا چند ساعت باهاشون وقت بگذرونیم؟

    1. سلام
      عروس هلندی خیلی بیشتر اذیت میشه
      چند ساعت نمیشه گفت دقیق باید ببینی چقدر میخوابه ! مثلا صبح از 10 تا 10 شب ! این بین یه 7 8 ساعتی پیشش باشی خوبه
      مرغ مینا جفت نمیخواد تا 2 سالگی

    2. سلام دیدین ک توی سایت گفتن از مرغ مینا تک هم میشه نگهدارکرد و نگهداری عروس هلندی تک ممکنه سخت تر باشه مگه اینکه با عروس هلندیت صمیمی باشی و باهاش وقت بگذرونی
      برای هر دو شون وقت گذروندن واجبه ولی چون عروس هلندی حساس تره سعی کنید براش روزی خیلی کم باشه دیگه یک ساعت بازی و تمرین کنین
      امیدوارم کمک کرده باشم‌😊

    1. سلام من هم مثل خیلیاتون تو دو راهیم که مرغ مینا بخرم یا عروس هلندی واسه سرگرمی و اینا کدومشون بهتره اگه از دوستان کسی هست که دوتاشون رو داشته میشه جواب بده

  46. سلام
    به نظر من مرغ مینا خیلی از عروس هلندی بهتره
    چون خیلی صاحبش رو میشناسه و وقتی شما بیرون ببرین فرار نمیکنه
    خیلی اجتماعیه و از آدما نمی ترسه
    فوق‌العاده در یاد گرفتن تیزهوشه و واضح حرف میزنه
    و کلا از عروس هلندی بهتره

    1. نه من عروس هلندی دارم تا بحال توی فضا ازاد هم بوده اما فرار نکرده از روی شونم تازه عروس هلندی خیلی باهات دوست میشه من وقتی تازه وارد خونه میشم کلی واسم سوت میزنه حتی بلده و میگه بوس بده بدو بدو بدو

    2. سلام من عروس هلندی دارم و بنظرم عروس هلندی بهتر است و کمتر از مرغ مینا گاز می گیرد

  47. سلام ببخشید برای اینکه گفتید عروس هلندی تنها نباید باشه برای مثال چند ساعت باید باهاش وقت گذروند و اینکه وقتی پیشش هستیم چیکار کنیم یعنی مثلاً باهاش صحبت کنم؟

    1. سلام، ساعتشو نمیشه تعیین کرد بستگی داره. بله باهاش صحبت کنید بازی کنید نوازشش کنید. کلا عروس هلندی تکی نیاز شدیدی به محبت و توجه داره. باید با اسباب بازی آینه و ترفندهای مختلف این پرنده رو سرگرم کنی وگرنه افسرده میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس