چرا استفاده از لامپ مادر مصنوعی پس از جوجه کشی ضروری است؟

اهمیت استفاده از لامپ مادر مصنوعی پس از جوجه کشی

در جوجه کشی طبیعی پس از تولد جوجه ها زیر بال و پر مادرشان قرار میگیرند. پرنده مادر از این طریق جوجه ها را گرم نگه داشته و از آنها محافظت میکند. در جوجه کشی مصنوعی نیز لازم است که برای محافظت و مراقبت از جوجه ها یک محیط امن اماده شود. یکی از پیش شرطهای این کار استفاده از مادر مصنوعی می باشد. مادر مصنوعی مورد استفاده برای نگهداری جوجه ها در اشکال مختلف تولید میشود که نوع مادون قرمز آن بهترین نوع مادر مصنوعی به شمار می آید. در این مقاله از وبلاگ چیکن هچ ضرورت استفاده از لامپ مادر مصنوعی پس از جوجه کشی و مزایای این لامپ را شرح میدهیم.

دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
دستگاه جوجه کشی هواباتور 168 تایی
» دارای قابلیت انجام تمامی فرایند های جوجه کشی بصورت خودکار
» امکان شستشوی بدنه قبل و بعد از هر بار جوجه کشی
» دارای برد کنترلر لمسی و حرفه ای
قیمت : 13,300,000تومان

ضرورت استفاده از مادر مصنوعی

در جوجه کشی طبیعی مرغ اگر دقت کرده باشید، مرغ به مدت چند روز جوجه ها را زیر پر و بال خود نگه میدارد. در حقیقت هدف اصلی مرغ از انجام این کار گرم نگه داشتن جوجه های یک روزه می باشد. بدن مرغ حرارت نزدیک به 37 درجه دارد و جوجه ها نیز حرارت بین 33 الی 37 درجه را از مرغ مادر دریافت میکنند. حرارت در روزهای اولیه برای جوجه ها بسیار مهم است چون پرهای بدن آنها هنوز به خوبی رشد نکرده است. حتی حرارت زیر 30 درجه به سرعت باعث تضعیف سیستم ایمنی جوجه و شیوع بیماری های مختلف مثل سرماخوردگی و بیماری های تنفسی میشود. به همین دلیل مرغ مادر به مدت 10 روز جوجه ها را زیر شکم خود گرم میکند.

همچنین در جوجه کشی طبیعی جوجه ها وقتی زیر پرو بال مرغ مادر بزرگ میشوند، احساس راحتی نموده و به ندرت دچار استرس میشوند. استرس تأثیر منفی بر سرعت رشد وسلامت جوجه ها دارد.

ضرورت استفاده از مادر مصنوعی - چیکن هچ

بنابراین وقتیکه قصد خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار دارید و میخواهید پرنده ای را تکثیر کنید، بایستی یک شرایط همانند شرایط طبیعی برای جوجه ها شبیه سازی کنید. بدین منظور در پرورش جوجه ها از مادر مصنوعی استفاده میشود.

مادر مصنوعی یک وسیله گرمایشی بوده و جوجه ها به زیر آن جمع میشوند. انواع مادر مصنوعی در مدل های گازسوز، نفتی و برقی طراحی میشوند ولی نوع برقی آن که با لامپ مادون قرمز کار میکند از تمامی مدل ها بهتر می باشد.

تفاوت لامپ مادر مصنوعی با وسایل گرمایشی طیور

در ساخت لامپ مادر مصنوعی از فیلترهایی استفاده میشود که فقط نورهایی که در طیف قرمز تا مادون قرمز هستند را به بیرون ساطع میکند. امواج مادون قرمز منتشر شده از این لامپ ها دارای حرارت بوده و در حقیقت به شکل گرمایش تابشی اجسام را گرم میکنند. این لامپ ها به سرپیچ های معمولی وصل شده و با برق شهری و خانگی کار میکنند.

استفاده از مادر مصنوعی مادون قرمز مزیت های زیادی به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

ایجاد حس آرامش و جلوگیری از استرس

پرنده ها و حیوانات به صورت ذاتی گرمایش تابشی را دوست دارند. گرمای لامپ مادر مصنوعی همانند نور خورشید از نوع گرمایش تابشی است. اشعه مادون قرمز در زمان تماس با پوست باعث ایجاد آرامش در اعصاب و بهبود گردش خون میشود. به همین دلیل استفاده از این نوع لامپ ها یک حس گرمای لذت بخش در جوجه ها به وجود می آورد و مانع ایجاد استرس در آنها میشود. استرس برای جوجه ها به شدت مضر می باشد چون باعث کاهش اشتها، پرخاشگری، ضعف سیستم ایمنی آنها میشود. اما به کمک مادر مصنوعی یک حس آرامش و راحتی در جوجه ها ایجاد شده و از استرس ها و تنش های ناشی از آن جلوگیری به عمل می آید.

کاهش بیماری ها

ایجاد حس آرامش و جلوگیری از استرس - چیکن هچ

یک ویژگی برتر لامپ های مادون قرمز خاصیت آنتی باکتریال در آنها می باشد. زیرا امواج فرابنفش میکروب ها و حتی برخی از باکتری ها را از بین می برند. بدین ترتیب میتوان با ضدعفونی کردن محیط و بدن جوجه ها از طریق لامپ مادر مصنوعی از ایجاد بیماری های پوستی و بسیاری از بیماری ها دیگر جلوگیری کرد. در نتیجه تلفات ناشی از بیماری و یا آلودگی محیطی در بین جوجه ها به حداقل خواهد رسید.

آیا لامپ مادر مصنوعی باعث افزایش سرعت رشد جوجه میشود؟

پاسخ به این سوال مثبت است. چون اشعه مادون قرمز جریان خون در بدن جوجه را بهبود می بخشد. همچنین نور قرمز رنگ حاصل از این لامپ باعث تحریک اشتهای جوجه میشود. لذا وقتی که از لامپ مادون قرمز برای گرم کردن جوجه ها استفاده کنید، سوخت ساز بدن آنها متعادل میشود؛ جوجه ها برای غذا خوردن تحریک شده و به دنبال غذا خواهند گشت؛ در نتیجه شرایط بسیار بهتری برای رشد سریع جوجه فراهم میشود. چراکه یکی دو هفته اول برای رشد جوجه ها و دریافت مواد مغذی لازم بسیار مهم می باشد.

ایجاد گرمای یکنواخت

یکی از مشکلاتی که در بیشتر سالن های پرورش پیش می اید، تجمع جوجه ها در نقاط گرم و کنار یکدیگر می باشد. در این شرایط بیشتر جوجه ها به دلیل ازدحام، دچار خفگی و یا آسیب های جدی میشوند. این مشکلات زمانی پیش می اید که دمای سالن پرورش یکنواخت نباشد. ولی در استفاده از لامپ مادون قرمز گرما به شکل یکنواخت توزیع میشود. حتی در یک مکان سرد و باز میتوانید یک محیط گرم برای جوجه ها توسط این نوع لامپ ها فراهم کنید.

آیا حرارت لامپ مادر مصنوعی قابل کنترل است؟

آیا حرارت لامپ مادر مصنوعی قابل کنترل است - چیکن هچ

معمولا برای ایجاد حرارت مناسب این نوع لامپ ها را در ارتفاع 40 الی 50 سانتی متری نصب می کنند. در این شرایط لامپ دمای نزدیک به 35 درجه ایجاد خواهد کرد. اما برای کنترل حرارت این نوع لامپ ها میتوان از ترموستات لامپ مادر مصنوعی و یا دیمر الکتریکی نیز بهره برد.

جمع بندی

جوجه های یک روزه الزاما باید در یک محیط مناسب با گرمای 35 درجه نگهداری شوند. اگر محیط مناسب فراهم نشود، جوجه ها در هفته اول تلفات زیادی خواهند داد. با استفاده از مادر مصنوعی مادون قرمز پس از جوجه کشی یک حس ارامش و یک محیط گرم و راحت میتوان برای جوجه ها فراهم کرد. لامپ مادر مصنوعی برای پرورش و نگهداری جوجه انواع پرنده زینتی و اهلی کاربرد دارد و در بسیاری از موارد حتی بعنوان وسیله کمک درمانی نیز استفاده میشود. انواع مختلفی از این لامپ هم اینک در بازار وجود دارد ولی در حال حاضر لامپ مادر مصنوعی آلبرتینی از جمله بهترین این نوع لامپ های اینفرارد می باشد.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس