راه و روش های رشد سریع جوجه مرغ

راه و روش های رشد سریع جوجه مرغ

یکی از روش های کسب درآمد پرورش جوجه مرغ و گوشتی کردن آنها و کسب درآمد از فروش نیمچه های گوشتی می باشد. برای اینکه پرورش دهنده در کوتاه ترین زمان ممکن جوجه ها را به بیشترین وزن برساند باید از تکنیک ها و روش هایی استفاده کند که ضریب تبدیل و سرعت رشد جوجه ها را افزایش دهد. به همین منظور در بین نوشته از چیکن هچ قصد داریم شما را با این نکات آشنا کنیم پس اگر علاقه مند به پرورش جوجه های گوشتی و کسب درآمد از این روش هستید، حتما ادامه این نوشته را مطالعه بفرمایید. 

چگونه می توان از فروش جوجه های گوشتی درآمد کسب کرد؟

راه و روش های رشد سریع جوجه مرغ - چیکن هچ

همانطور که میدانید قسمت زیادی از گوشت مصرفی جامعه را گوشت مرغ تشکیل می دهد، بنابراین شما می توانید جوجه ها را به دو روش سنتی یا صنعتی پرورش دهید و در هر دو روش می توانید با پرورش جوجه ها و فروش نیمچه های گوشتی به کشتارگاه ها درآمد خوبی را به دست آورید.

چگونه می توان از فروش جوجه های گوشتی درآمد کسب کرد؟

به منظور افزایش سود در این زمینه حتما باید با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار مرغ اقدام به تولید جوجه یک روزه کرده و خودتان نیز جوجه ها را گوشتی و روانه بازار کنید. در این صورت هزینه های شما کمتر شده و سود نهایی شما نیز افزایش خواهد یافت. در ادامه نکات مهم رشد سریع جوجه مرغ بیان خواهد شد.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» بهره گیری از بدنه ی PVC سه لایه با قابلیت شستشوی آسان
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان
» برخورداری از برد کنترلر دیجیتالی و هوشمند
قیمت : 10,500,000تومان

انتخاب نژاد مناسب جوجه گوشتی

مرغ ها نیز مانند سایر موجودات دارای نژادهای مختلفی هستند که برخی از آنها قابلیت وزن گیری بالایی دارند و برخی نیز تا زمان بلوغ و در طی شش الی هفت ماه نهایتا به وزن دو کیلویی می رسند. بنابراین اولین و مهم ترین شرط برای موفقیت در زمینه پرورش مرغ گوشتی، انتخاب نژاد مناسب است. در ادامه نژادهایی از مرغ را معرفی خواهیم کرد که در صورت تغذیه صحیح و نگهداری اصولی در طول دو الی سه ماه به وزن بالای سه کیلو می رسند :

الف – نژاد کوشین 

این مرغ و خروس متعلق به کشور چین است و می توانید مولدهای آنها را در ایران نیز پیدا کنید. این نژاد اصولا برای تولید گوشت پرورش داده می شود. خروس کوشین تا 5 کیلو و مرغ کوشین تا 4 کیلو گرم امکان وزن گیری دارد. 

ب – نژاد فاورولس (Faverolles)

مرغ نژاد فاورولس (Faverolles) - چیکن هچ

این نژاد متعلق به کشور فرانسه است، خروس فاورولس تا 5 کیلو و مرغ این نژاد تا 4 کیلو امکان وزن گیری دارد. مهم ترین نکته در تهیه مولد ها و یا تخم های نطفه دار این نژاد است که حتما باید به صورت حضوری به خود فروشنده ها مراجعه کنید و از خرید اینترنتی بپرهیزید.

ج – مرغ و خروس دورکینگ

مرغ و خروس این نژاد نیز مانند دو نژاد فوق به ترتیب به وزن 5 کیلویی و 4 کیلویی خواهند رسید. دورکینگ متعلق به انگلیس است اما با جستجو و کاوش می توان مولدها و حتی تخم های نطفه دار این نژاد را در ایران یافت. 

با توجه به زیاد بودن نژاد مرغ و خروس های گوشتی پیشنهاد میکنیم که به مقاله نژاد های مرغ های گوشتی مراجعه کنید و اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل نمایید تا بهترین نژاد را برای پرورش و گوشتی نمودن انتخاب نمایید.

توجه به تغذیه جوجه ها

پس از انتخاب نژاد مهمترین موردی که در پرورش جوجه گوشتی باید مورد توجه قرار بگیرد، تغذیه صحیح و با استفاده از مواد غذایی مقوی است، البته بخش اعظمی از هزینه های پرورش جوجه گوشتی صرف خرید دان و جیره غذایی مناسب برای آنها می شود، بنابراین باید در تهیه و خرید مواد غذایی دقت لازم را بعمل آورید تا در هزینه های خود صرفه جویی کنید در این صورت سود نهایی شما از فروش جوجه ها بالا خواهد رفت. 

توجه به تغذیه جوجه ها

غذای مورد استفاده باید دارای انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد معدنی باشد به همین منظور باید از منابع غذایی استفاده کنید که این موارد را در خود داشته باشد. پروتئین عامل اصلی رشد و تولید گوشت و پر در جوجه ها می باشد، ویتامین ها نیز به افزایش مقاومت بدن جوجه ها در برابر بیماری ها، افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن آنها کمک زیادی خواهد کرد. 

نقش ویتامین ها در تغذیه جوجه های گوشتی

همانطور که اشاره شد ویتامین ها هم به افزایش مقاومت بدنی جوجه ها در برابر بیماری ها و تغییرات دمایی محیط کمک می کنند و هم عامل مهمی در هضم و جذب غذا و افزایش متابولیسم بدن جوجه ها می باشد. بنابراین در جیره غذایی مورد استفاده برای جوجه های گوشتی حتما باید از ویتامین A، ویتامین های گروه B ، ویتامین K، ویتامین C ، ویتامین E و … استفاده شود. هر کدام از این ویتامین ها نقشی را بر عهده دارند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:

⚡ ویتامین A در افزایش سرعت رشد، افزایش وزن و جذب پروتئین نقش مهمی دارد.

⚡ ویتامین E به افزایش مقاومت بدنی جوجه ها در برابر بیماری ها و شوک دمایی کمک میکند.

⚡ ویتامین D سبب افزایش سرعت رشد و محکم شدن استخوان ها و هم چنین مصرف چربی مازاد در بدن جوجه ها خواهد شد.

⚡ ویتامین های گروه B که شامل انواع مختلفی از ویتامین ها می شود که از جمله آنها می توان ویتامین B1، B2، B4، B5، B6، B12 و … اشاره کرد. این ویتامین ها نیز به افزایش سوخت و ساز ، رشد سریع و بهتر ، افزایش مقاومت بدنی ، مبارزه با بیماری ها ، تقویت روده و سیستم گوارشی ، افزایش اشتها ، تولید خون و … در بدن جوجه ها کمک می کند و نبود هر یک از آنها مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت. 

ویتامین ها به دو صورت محلول در آب و محلول در چربی هستند که برخی از آنها در آب آشامیدنی پرنده ها ریخته می شود و به عنوان مولتی ویتامین به آنها داده می شود و برخی دیگر از ویتامین ها نیز در جیره غذایی جوجه ها گنجانده می شود. 

اهمیت پروتئین در تغذیه جوجه گوشتی

پروتئین نقش مهمی در تولید گوشت، رشد پر و استخوان و افزایش سرعت رشد جوجه ها دارد، جوجه از زمان تولد تا رشد نیاز مبرمی به منابع پروتئینی و انواع آمینو اسید ها دارد. به همین دلیل جیره غذایی اولیه ای که در اختیار جوجه ها قرار می گیرد حاوی 24 درصد پروتئین است تا هم به خوبی رشد کنند و هم اشتهای آنها برای دریافت سایر منابع غذایی افزایش پیدا کند. 

مواد غذایی مختلفی مانند سویا، کنجد، ذرت، پودر گوشت، پودر ماهی، پودر خون و … دارای مقادیر زیادی پروتئین هستند که تحت نظر متخصص تغذیه دام و طیور در جیره غذایی جوجه ها گنجانده می شود.

تامین انرژی جوجه ها با کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها مواد آلی هستند که در بدن جوجه مصرف شده و انرژی مورد نیاز جهت تحرک را فراهم خواهد کرد. در صورتی که کربوهیدرات ها دارای چربی زیادی باشند، مقادیر مازاد این چربی ها در بدن جوجه ها ذخیره خواهد شد.

تامین انرژی جوجه ها با کربوهیدرات ها

با توجه به اینکه هدف از پرورش جوجه های گوشتی افزایش وزن در آنها می باشد بنابراین می توان از دانه ها و غلاتی استفاده کرد که چربی های زیادی به همراه داشته باشد و به افزایش وزن سریع جوجه ها کمک کند. 

دانه ها و غلاتی مانند گندم ، جو، ذرت ، سویا ، جو دو سر ، بذر سایر سبزیجات و… جهت تامین انرژی مورد نیاز جوجه ها در جیره غذایی آنها قرار داده می شود. 

نقش مواد معدنی در تغذیه جوجه ها

مورد مهم دیگری که حتما باید در جیره غذایی جوجه های گوشتی قرار داده شود و در سایر ماده های غذایی کمتر دیده می شوند، مواد معدنی است که مهم ترین آنها در زیر آورده شده اند :

الف – کلسیم : این ماده معدنی برای تقویت استخوان ها ، نوک و ناخن های جوجه مهم است و برای تخمگذاری در آینده موثر است.

ب – فسفر : به افزایش تخم گذاری در آینده کمک می کند.

ج – منیزیم : تقویت سیستم ایمنی بدن جوجه و جلوگیری از مرگ و میر

د – آهن : باعث خون سازی در بدن جوجه می شود.

هـ – روی : سبب رشد استخوان و پرها می شود. 

و سایر مواد معدنی که هر کدام دارای خواص به خصوصی می باشد و تحت نظر کارشناس تغذیه طیور باید در جیره غذایی جوجه ها گنجانده شود. 

استفاده منظم از آب آشامیدنی

جوجه ها و به طور کلی پرندگان نیاز شدید به آب دارند چرا که از آب برای رفع تشنگی، هضم غذا و همچنین خنک کردن خودشان در فصل گرما استفاده می کنند بنابراین همیشه باید آب آشامیدنی سالم و دارای EC پایین در اختیار آنها قرار بگیرد. استفاده از آب های آلوده و دارای میزان آهک بالا بیماری های زیادی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. بنابراین حتما از آب شرب شهری و یا آب چاه تایید شده توسط کارشناسان استفاده کنید. 

رعایت بهداشت در تغذیه و نگهداری از جوجه ها

در صورت رعایت بهداشت محیطی و بهداشت در تغذیه می توان سطح سلامت جوجه ها را افزایش داد و مانع از مرگ و میر آنها شد، همانطور که می دانید تلفات جوجه ها در اثر بیماری های واگیردار عامل اصلی ضرر و زیان پرورش دهنده است. اقدامات زیر در حفظ سلامت جوجه ها موثر هستند :

◍ از آبخوری و دانخوری های استاندارد و بهداشتی استفاده کنید. حتما این وسایل را به صورت روزانه و قبل از غذا دادن با آب داغ و مواد شوینده بشویید و خشک کنید تا موجب گسترش و انتقال بیماری ها نشوند. 

◍ بستر جوجه ها را با استفاده از کاه و یا پوشال نرم بپوشانید تا کف پای جوجه ها آسیب نبیند و مایع و فضولات دفع شده از بدن آنها سبب لیز شدن و خیس شدن بستر نشود. در صورتی که از کاه یا خاک اره استفاده کنید، فضولات دفع شده جذب این مواد خواهند شد و بوی متصاعد شده از آن و وجود آنها مشکلی برای جوجه ها ایجاد نخواهد کرد. 

◍ حتما هفته ای یک بار بستر را تمیز کنید و خاک اره جدید در بستر بریزید تا فضولات مانده بر بستر عاملی برای بیماری های متعدد نشود. 

◍ از سیستم های گرمایشی برای گرم کردن محیط جوجه ها استفاده کنید و در جوجه های یک الی دو هفته ای حتما از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. گرما مانع از تلفات جوجه ها خواهد شد. دمای محیط آنها را حتما به 35 درجه سانتی گراد برسانید و در هر هفته می توانید دو درجه از دمای محیط بکاهید. 

سخن آخر

در این نوشته به عوامل موثر وو مهمی که در افزایش سرعت رشد جوجه ها تاثیر دارد اشاره شد. بنابراین در صورت انتخاب نژاد مانسل و تغذیه آنها با استفاده از مواد غذایی استاندارد شده و رعایت شرایط محیطی و بهداشتی ایده آل می توان جوجه ها در کمترین زمان ممکن به وزن بالایی رساند و به بازار ارائه کرد. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

  1. سلام جوجه ارین دارم ۴۰۰ تا برا اول بار ریختم الان ۳۷ روزشانه ی کیلون خوبه بنظرتون و چه کنم زود وزن بگیرن ؟

    1. خیلی کم وزن هستند و نژاد آرین بصرفه نیست برای پرورش البته به جیره غذایی که بهش میدین بستگی داره

  2. سلام و عرض خسته نباشید
    می خواستم بدونم من جوجه گوشتی یک‌ماهه دارم و حدود ۷۰۰-۸۰۰ گرم وزن دارن،این جوجه ها به ازای هر کدوم چند کیلو دون مصرف میکنن تا ۳ کیلو بشن؟

    1. سلام نمیشه به طور دقیق گفت هر چی سنشون بیشتر بشه مصرف غذاشون بیشتر میشه توی محیط گرم کمتر غذا میخورن در زمان بیماری کمتر غذا میخورن نمیشه کلی گفت

  3. باسلام وتشکر بسیار مفید بود اگر امکان دارد قیمت واد رس خرید جوجه گوشتی را اعلام ونوع پیلوت را مشخص کنید

      1. سلام یک دوره هزارتایی جوجه رو تا چهار ماهگی رو با تمام اصول دارویی و خوراک گزروندم اما جوجه ها تو محیط بسته سالن و محیط باز همدیگرو میخوردن بعدآ متوجه شدم نژاد لاری هستن از کجا متوجه بشم چه نژادی هستن جوجه ها محلی بودن از جهاد تهیشون کردم مرسی

        1. سلام مشکل کانیبالیسم تو هر نژادی ممکنه پیش بیاد که به اصول نگهداری و تغذیه جوجه ها بستگی داره. ولی امکان اینکه جهاد به جای مرغ جهادی لاری بده بایینه. و جوجه چند روزه رو نمیشه نژادش رو تشخیص داد ولی هستن بعضی افراد حرفه ای که میتونن تشخیص بدن باید پرسو جو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس