بهترین نژاد مرغ گوشتی مناسب پرورش در خانه و سالن

آشنایی با بهترین نژاد مرغ گوشتی

یکی از روش های کسب درآمد از پرورش ماکیان و پرنده های خانگی مرغ مانند مرغ، بوقلمون، کبک و اردک و غاز و بلدرچین و …  فروش گوشت آنهاست که در صورت رسیدن پرنده به سن مناسب کشتار آنها را برای فروش به بازار یا کشتارگاه ها عرضه می کنند. 

پرورش مرغ گوشتی درآمد بالایی به همراه دارد. زیرا مرغ یکی از منابع پروتئینی اصلی همه خانواده های ایرانی می باشد و همه ما هر هفته چندین بار گوشت مرغ مصرف می کنیم. پس از اینجا می توان به تقاضا و فروش بالای گوشت مرغ پی برد. 

برای اینکه با مصرف حداقل منابع حداکثر گوشت را از پرنده بگیرید و در دوره کوتاه تری برای کشتار آماده شوند، حتما باید باید با نژاد های گوشتی مرغ آشنا شوید که در این مقاله از چیکن هچ می خواهیم شما را با بهترین نژاد مرغ گوشتی آشنا کنیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از نژادهای مختلف مرغ
» دارای عملکرد اسان و راندمان مطلوب
» بهره گیری از سنسور SHT نسل 4 با تلرانس دمایی و رطوبتی بالا
قیمت : 7,100,000تومان

مرغ های گوشتی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از بارزترین ویژگی های مرغ گوشتی تولید بالاترین میزان گوشت با مصرف کمترین میزان نهاده ها است. به عنوان مثال یک مرغ گوشتی در عرض دو ماه می تواند به 3 الی 4 کیلو وزن برسد در حالی که نسبت به سایر مرغ های معمولی نیز مصرف دان کمتری داشته است. 

مرغ های گوشتی چه ویژگی هایی دارند

برای اینکه بتوانیم حداکثر وزن را از مرغ های گوشتی دریافت کنیم باید شرایط پرورشی خاصی را برای آنها فراهم کنیم که در همین مقاله به آنها اشاره خواهد شد. هم چنین در مقاله بهترین نژاد مرغ تخمگذار در مورد مرغ های تخمگذار صحبت شده که می توانید اطلاعات مربوطه را از آن نوشته دریافت کنید. 

معرفی نژاد های مختلف مرغ گوشتی

مرغ های گوشتی دارای نژاد های مختلفی هستند که در سراسر دنیا پراکنده شده اند و ما شما را با مهم ترین و شناخته شده ترین آنها آشنا خواهیم کرد. 

الف – نژاد راس ؛ 

از این نژاد بیشتر در مرغداری های صنعتی جهت تولید مرغ های گوشتی استفاده می شود. جهت خرید جوجه راس باید به شرکت های معتبر و دارای پروانه کسب مراجعه کنید چون که امان تهیه این جوجه ها در بازار آزاد وجود ندارد. آنها در عرض 45 روز به وزن 2 الی 3 کیلو گرم می رسند و از این رو دوره بازگشت سرمایه ای کوتاه تری دارند. 

از سایر نژادهای هیبریدی که با تغییر ژنتیکی وارد بازار می شوند می توان به آربورایکرز، کاپ، پلاس، هوبارد و … اشاره کرد. 

ب – مرغ نژاد کوشین ؛ 

این نژاد از مرغ و خروس ها که متعلق به کشور چین هستند، اما در ایران نیز می توان نمونه هایی از آنها را یافت. مرغ کوشین در سن 6 ماهگی به سن تخمگذاری می رسد و می تواند تولید تخم کند، اما در عرض دو الی سه ماه بستگی به کیفیت تغذیه ای که دارد می تواند به 2 و نیم الی 3 کیلوگرم وزن برسند. این نژاد تخم گذاری پایینی دارد و بیشتر برای تولید گوشت پرورش داده می شوند. 

ج – نژاد برهما

زادگاه این نژاد از مرغ نیز کشور هند می باشد اما در ایران نیز می توان جوجه ها، تخم نطفه دار و حتی مرغ و خروس های بالغ این نژاد را یافت. مرغ برهما در سن دو الی سه ماهگی بستگی به کیفیت تغذیه ای که دارد به 3 و نیم الی 4 کیلوگرم وزن خواهند رسید. آنها در سال 140 تخم می گذارند و به عنوان پرنده های تخمگذار نیز قابل پرورش هستند. مرغ و خروس برهما نیز مانند نژاد کوشین دارای پر بر روی ساق پا و پنجه های خود هستند.

د – مرغ دورکینگ

این مرغ در سن سه ماهگی به میانگین وزنی 3 الی 4 کیلوگرم می رسد و از گوشت خوشمزه ای برخوردار است. این مرغ در سال بالغ بر 150 تخم می گذارد و برای تولید تخم نیز مناسب هستند. این نژاد متعلق به کشور انگلیس می باشد و شاید نمونه های کمی از آن را در ایران یافت. 

هـ – مرغ مالینز بلژیکی

این مرغ و خروس متعلق به کشور بلژیک هستند و مرغ مالینز در سنین 3 الی 4 ماهگی به حدود وزن 3 کیلوگرم خواهد رسید و خروس مالینز نیز تا 4 و نیم کیلو وزن خواهد گرفت. این مرغ در سال 150 تخم می گذارد و از لحاظ تخم گذاری نیز مورد توجه خواهد بود. 

و – مرغ استایرس

این نژاد از مرغ متعلق به کشور فرانسه است و در به میانگین وزنی 3 کیلوگرم می رسد، خروس این نژاد نیز به 4 و نیم کیلو وزن خواهد رسید. این مرغ در سال 180 تخم می گذارد که به عنوان مرغ تخمگذار نیز قابل پرورش است. 

نکات مهم در پرورش مرغ گوشتی

نکات مهم در پرورش مرغ گوشتی

تمامی نژادهای فوق در صورتی به وزن بالا خواهند رسید که تغذیه کافی داشته باشند و از انواع مواد غذایی دارای پروتئین و ویتامین و مواد معدنی در تغذیه آنها استفاده شود. قسمت اعظمی از خوراک مرغ های گوشتی را  پروتئین و چربی تشکیل می دهد که حتما باید طبق دستور دام پزشک و یا جیره نویس معتبر عمل شود. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به سری مقالات آموزش نگهداری و پرورش مرغ مراجعه کنید. 

یکی از روش های به دست آوردن جوجه های گوشتی، استفاده از تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی است. کافیست تخم های نطفه دار را از پرورش دهنده های معتبر خریداری کرده و با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی از آنها جوجه کشی کنید. در مقاله آموزش جوجه کشی مرغ به صورت کامل به این موضوع پرداخته شده است. 

در صورتی که سوال یا پیشنهادی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش نظرات پایین صفحه می توانید با ما در میان بگذارید. 

نوشته های مشابه

‫23 دیدگاه ها

  1. با عرض سلام و ارادت.بنده تعداد۱۵ تا مرغ سفید ماشینی می خوام باید از کجا بخرم لطفا به من بگید چون واقعا وقتم کمه ممنونم.سید ابوالحسن رادمهر

    1. سلام خسته نباشید من میخواهم یک دستگاه جوجه کشی کوچک خریداری کنم برای استفاده خودم که علاقه به این کار دارم تخم مرغ آز کجا بخریم لطفاً کمکم کنید ممنون

  2. سلام چهارنژادی که توی ایران خیلی پرورش میدن راس و آرین و دوتایی دیگ یادم شد درصورت امکان بگین مررررررررسی

  3. سلام من مر غداری ۲۰ هزاری دارم که جوجه راس درجه یک می خواهم با تنظیم اگر اسم مرغ مادرش و کارخانه جوجه کشی آن دا برایم بفرستید ممنون می شوم با تشکر

    1. سلام وقت به خیر،
      اونجوری ک اطلاع دارم،جوجه ها داری چهار پله می باشند
      جوجه لاین
      جوجه اجداد
      جوجه مادری
      و جوجه یک روزه(همون جوجه ای ک سر سفره همه مونه)

      جوجه لاین ک فکرشو اصلا نکنید،ک از فرمولش از اینقدر محرمانه اس ک فکر کنم فقط دست هفت تا هشت کشور در جهان هست،جوجه اجداد میدانم تا چند سال پیش با قیمت بالایی می فروختند،ولی الان خبر ندارم،واما جوجه مادری،اینو مطمعا هستم ک دیگه دم دست همه هست…..

  4. سلام وخسته نباشی اگر من بخام تعدادی جوجه گوشتی بخرم با چه شماره ای تماس بگیرم وقیمت چنده

    1. سلام
      ما فروش جوجه نداریم ، دستگاه جوجه کشی میفروشیم
      برای جوجه تو دیوار و شیپور اگهی بده

  5. سلام من یه دونه جوجه رنگی خریدم الان حدود دوماه ونیم هستش روز به روز بزرگتر میشه عجیب و غریب میشه میشه لطف کنید نژاد شو بهم بگید چیه ممنون میشم پر بدنش همه به سمت بالا چیه کاکل بلندی داره

  6. با سلام من مرغ و خروس نژاد راس دارم الان ۶ کیلو شدن و مرغها تخم میزارن اگه تخم هارو بزارم دستگاه جوجه ای که متولد میشه همون نژاد راس هست؟ یا جریانش فرق میکنه؟

    1. سلام
      بسته به زیر نژاد و احتمال اصلاحش داره (در برخی از گونه ها اصلاح به گونه ای هست که تخم ها حتی در صورت جفتگیری هم بدون نطفه هستن ! این مورد ممکنه برای جلوگیری از خروج از انحصار در پرورش این پرنده انجام شده باشه)
      ولی اگه از این نظر مشکلی نداشته باشن و جفتگیری هم کرده باشن بله تبدیل به راس میشه

  7. من‌مرغداری‌دارم‌گوشتی‌الان‌جوجه‌ها۲۹روزه‌هستن‌حدود۲۰۰تاازشون‌ازپاافتادن‌یاپابازشدن‌بایدچکارکنم‌ودلیلش‌چیه

    1. دوست عزیز بهتره برای این موضوع دامپزشک رو حضوری ببرید مرغداری
      دلایل زیادی میتونه داشته باشه ، تهویه نامناسب ، تنش دمایی ، تغذیه نامناسب ، امکان وجود بیماری ویروسی و …

    2. چند دلیل خیلی ساده می‌تونه داشته باشه.
      ۱. تهویه نامناسب
      ۲. نامناسب بودن بستر که باعث لیز خوردن جوجه ها و به مرور زمان به دلیل افزایش وزن باعث باز شدن پاها میشه.
      ۳. کمبود ویتامین

  8. سلام من میخوام تخم نطفه دار نژاد لگهورن بخرم از کجا باید تهیه کنم که سرم کلاه نره ؟ چون از رو تخم ها که مشخص نیست مال کدوم نژاد از مرغه ؟

    1. سلام
      جای مشخصی برای خرید موردی که گفتید وجود نداره
      باید بین پرورش دهنده در شهر خودتون برید و مستقیم گله پرورشی رو ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋