بهترین نژادهای مرغ تخمگذار برای پرورش کدامند؟

مرغ نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژادها و گونه های مختلفی است، اما همه مرغ ها برای پرورش صرفه اقتصادی ندارند. برخی از مرغ ها جنبه زینتی دارند یعنی نه تخم گذاری بالا و نه وزن گیری بالایی دارند و به عنوان مرغ گوشتی یا تخم گذار قابل پرورش نیستند. اگر قصد پرورش مرغ تخم گذار بومی یا صنعتی را دارید، حتما با ادامه این نوشته همراه باشید، چون بهترین نژادهای مرغ تخمگذار چه در پرورش بومی و چه در پرورش صنعتی و بزرگ معرفی خواهند شد.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» بهره گیری از بدنه ی ABS و شیشه نورگیر ضد اشعه
» امکان جوجه کشی هوشمند و اتوماتیک از تخم مرغ
» دارای قابلیت کارکرد با باتری
قیمت : 7,100,000تومان

معرفی مرغ های تخم گذار صنعتی

اگر قصد راه اندازی سالن مجهز پرورش مرغ تخم گذار را دارید که آنها را در قفس های مکانیزه و طبقاتی پرورش دهید، نژادهای صنعتی و مجوز دار برای شما مناسب تر خواهد بود که در ادامه به معروف ترین آنها اشاره خواهد شد.

عموم مرغ های تخمگذار صنعتی سفید هستند و از سویه های لگهورن و لوهمن هستند. از جمله انها می توان به سویه ال اس ال، هایلاین، شیور، بونز، نیک چیک و… اشاره شد. با مراجعه به شرکت های معتبر و دارای مجوز از جهاد کشاورزی می توانید پولت یا مرغ آماده تخم گذاری مورد نظر خود را تهیه فرمایید. لازم به ذکر است که پرورش این مرغ های تخمگذاز نیازمند یک جیره استاندارد و فرموله شده و سالن مجهز و بهداشتی می باشد. هم چنین واکسیناسیون منظم تحت نظر دامپزشک توصیه می شود.

معمولا مرغ های تخمگذار صنعتی در سال بین 250 الی 300 تخم تولید می کنند که البته میزان تخم گذاری آنها به شرایط پرورش و نگهداری، کیفیت تغذیه و سلامت بدنی آنها بستگی دارد. در صورتی که به تازگی وارد سن تخم گذاری شده باشند، در صورت پرورش صحیح تا 12 الی 18 ماه می توانند تخم بگذارنند.

مرغ سفید

مرغ های تخمگذار صنعتی دوره تخمگذاری کوتاه تری نسبت به مرغ های بومی و محلی دارند و به دلیل اصلاح نژاد صورت گرفته روی آنها و جیره غذایی مخصوص، میزان وزن گیری پایینی خواهند داشت و در پایان دوره تخمگذاری، به سختی می توان آنها را به عنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کرد. چون وزن حدودی آنها بین 1500 الی 1800 گرم خواهد بود. در حالی که مرغ های محلی بین 2 الی 2 و نیم کیلو وزن می گیرند و تا دو الی سه سال می توانند تخم بگذارند (به جز دوره های تولک)

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» بهره گیری از شانه های جوجه کشی مناسب برای تخم مرغ و سایر طیور بومی
» دارای بدنه ی PVC مقاوم و قابل شستشو
» برخورداری از برد کنترلر حرفه ای و هوشمند
قیمت : 15,800,000تومان

معرفی مرغ های تخمگذار بومی و محلی

اگر جزو کسانی که هستید که در حیاط منزل، باغچه، ویلا و یا مزرعه خود می خواهید چند قطعه مرغ تخم گذار پرورش دهید و از تخم های تولیدی آنها بهره مند شوید، مرغ های تخمگذار بومی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم.

مرغ های بومی معمولا مقاومت بدنی بالایی نسبت به مرغ های صنعتی دارند و از آنجایی که در محیط های آزاد پرورش داده شده اند، طول عمر بالاتری خواهند داشت و حتی تا دو الی سه سال نیز می توان از آنها انتظار تخمگذاری داشت.

1- لوهمن قهوه ای

این مرغ آلمانی در سال بین 250 الی 300 تخم می گذارد، البته به شرطی که به نژاد f1 یا نسل اول آن دسترسی داشته باشید، از آنجایی که این نژاد قبلا وارد کشور شده بنابراین معمولا نسل های دو و سه آنها در کشور یافت می شود و میزان تخم گذاری به مراتب کمتری نسبت به نسل اول خواهند داشت.

اما برای پرورش به عنوان مرغ تخمگذار بهترین گزینه بوده و تخم هایی درشت و قهوه ای تولید می کند. هم چنین خروس لوهمن تا سه کیلو و مرغ لوهمن تا 2 کیلو می تواند وزن بگیرد که در پایان دوره تخم گذاری به عنوان مرغ گوشتی نیز قابل عرضه است.

2- مرغ نیوهمپشایر

این مرغ که اصالتا متعلق به کشور آمریکا می باشد در سال حدود 200 الی 250 تخم می گذارد و همانند مورد فوق، دستیابی به نسل های اول آن مشکل است. اما با توجه به وجود نسل های دو و سه آن در بازار ایران، می توان آنها را به عنوان مرغ و خروس های بومی مقاوم پرورش داد. مرغ ها به رنگ قهوه ای هستند و تخم هایی قهوه ای تولید می کنند، اما تخم تولیدی آنها کمی کوچک تر از تخم مرغ لوهمن است. اما نسبت به مرغ و خروس های لوهمن وزن گیری بالاتری دارند طوری که خروس ها تا 4 کیلو و مرغ ها تا 3 کیلو می توانند وزن بگیرند.

3- مرغ دومینیک

احتمالا پیدا کردن این نژاد در ایران مشکل باشد، پرهای بدن این مرغ و خروس به صورت رگه های سفید و سیاه دیده می شود و در سال حدود 200 تخم قهوه ای و درشت تولید می کند. خروس این نژاد حدود سه کیلو و مرغ آن حدود 2 کیلو وزن می گیرد.

4- رود آیلند سفید

این مرغ بومی آمریکایی با اینکه پرهای سفیدی دارد، اما تخم های قهوه ای رنگ تولید می کند. میزان تخم گذاری این مرغ در سال حدود 200 عدد بوده و در صورت تغذیه صحیح تا 3 کیلو می تواند وزن بگیرد که پس از پایان دوره تخم گذاری به عنوان مرغ گوشتی قابل عرضه است.

5- مرغ استرالورپ

این مرغ استرالیایی شباهت زیادی به مرغ مرندی دارد با این تفاوت که در پاهای خود پر ندارد. در سال بین 180 الی 200 تخم به رنگ قهوه ای روشن می گذارد و تخم های آن کمی کوچک تر از نژادهای اشاره شده فوق است. وزن گیری آن همانند نژاد فوق تا 3 کیلو قابل افزایش است.

معرفی مرغ های تخمگذار بومی ایرانی

مرغ­ های بومی کشور ما، به دو دسته بومی اصیل و بومی دورگه تقسیم می­شوند. در ادامه به معرفی این دو مورد خواهیم پرداخت.

1- مرغ تخم گذار بومی اصیل

این مرغ ­ها، جزء بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش در روستاهای کشور ما هستند. مرغ­ های مختلفی با نام مرغ اصیل به فروش می­رسند اما باید در هنگام خرید توجه زیادی داشته باشید.

مرغ بومی اصیل کشور ما، تنها در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی ساری، واقع در استان مازندران پرورش داده می­شود. در گذشته، مراکز جهادی هم برای پرورش این مرغ­ ها تلاش می­کردند. به همین دلیل، نام دیگر مرغ بومی اصیل، “مرغ جهادی” است.

مرغ اصیل یا جهادی واقعی را فقط از این مرکز در ساری­ می توانید تهیه کنید. باقی مرغ­ های جهادی که در سایر استان­ها به فروش می­رسند، در واقع مرغ دورگه هستند. مرغ بومی اصیل نسبت به مرغ ­های دورگه مقاومت بالایی دارند و در طول سال بین 180 تا 200 تخم می­گذارند. به همین دلیل آن­ها یکی از بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش هستند.

2- مرغ بومی دورگه

مرغ ­های دورگ، از طریق اصلاح نژادی و تلاقی مرغ بومی اصیل با مرغ­ های تخم گذار رنگی خارجی تولید می­شوند. از آنجایی که مرغ­ های دورگه مثل مرغ بومی، بال و پر رنگی دارند، به عنوان مرغ محلی شناخته شده اند. تخم مرغ آن­ها هم مثل تخم مرغ بومی اصیل، رنگی است.

در حال حاضر، مرغ ­های دورگ در 2 طبقه جدا قرار می­گیرند. دسته اول، شامل مرغ­هایی که در گذشته اصلاح نژادی شده ­اند، می­شود.

  • مرغ دورگ گوشتی

این مرغ­ ها، در طول سال تولید تخم مرغ متوسطی دارند. به همین دلیل، جزء بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش دادن نیستند.

مرغ ­های دورگ گوشتی معمولا یا در روستاها پرورش داده می­شوند یا در مزارع تولید و پرورش مرغ. این مرغ­ ها در نهایت، به کشتارگاه فرستاده می­شوند.

  • مرغ دورگ تخم گذار

معمولا مرغ مادری که در اصلاح این نژاد استفاده می­شود، ولسامر هلندی است. البته در این اصلاح نژادی، هم مرغ گوشتی و هم مرغ تخم گذار به دست می ­آیند. حداکثر تولید این مرغ ­ها، 200 عدد در سال است. این تعداد تخم مرغ، آن­ها را در گروه بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش قرار می­دهد. مرغ ورامینی و گلپایگانی، از این طریق تولید می­شوند.

3- مرغ سیاه مرندی

مرغ سیاه مرندی، بومی شهرستان مرند و جزء سازگارترین مرغ ­ها با شرایط اقلیمی کشور ما است. ویژگی ­های این مرغ، آن را در گروه بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش قرار می­دهد.

این مرغ تنها برای تولید تخم، پرورش داده نمی­شود. بعضی­ها از آن به عنوان حیوان خانگی نگهداری می­کنند. همینطور گوشت آن به عنوان گوشت ارگانیک به فروش می­رسد. یکی از دلایل انتخاب مرغ سیاه مرندی، مقاومت این پرنده به بیماری­ های مختلف است. این مرغ در سن 6 تا 7 ماهگی به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می­کند. اگر شرایط نگهداری از این مرغ، مناسب باشد، سالانه بیشتر از 200 تخم می­گذارد.

سوالات متداول

بهترین نژاد مرغ تخم گذار در جهان کدام است ؟

مرغ لگهورن یا لگرن، بهترین نژاد مرغ تخم گذار در جهان میباشد.

بهترین نژاد مرغ بومی تخم گذار در ایران کدام است ؟

بلک استار ، پلیمون راک ، و ساسکس جز نژاد های معروف مرغ تخم گذار بومی در ایران میباشند.

نتیجه گیری

در این مطلب، انواع نژاد مرغ­ های تخم گذار را معرفی نمودیم و میزان تولید تخم آن­ها را با یکدیگر مقایسه کردیم. هرچند که پرورش مرغ صنعتی رواج بیشتری دارد اما سودآوری آن در طولانی مدت، کمتر است.

از آنجا که امکان پرورش گله ­ای مرغ سیاه مرندی و مرغ بومی دورگ هست، توجیه اقتصادی دارند. بنابراین می­توانید آن­ها را به عنوان بهترین نژادهای مرغ تخم گذار برای پرورش انتخاب کنید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫215 دیدگاه ها

  1. سلام
    نیمچه مرندی اصل تعداد پائین از کجا باید تهیه کرد
    سپاس
    من ساکن املش استان گیلان هستم

  2. سلام خسته نباشید
    از لحاظ بازاریابی و فروش تخم گلپایگان فروشش راحت تره یا صنعتی ؟
    من می‌خوام شروع به کار کنم ولی تردید دارم چه نوع نژادی بیارم
    بومی یا صنعتی ؟

    1. سلام دوست عزیز
      این بستگی به بازار تقاضای محلی هست که در اون این کار رو میخوایید شروع کنید
      برحسب مناطق میزان تقاضا متفاوته

  3. سلام
    مرغ بومی لوهمن قهوه ای آلمانی برای پرورش تخم گذار چطوری میتونم تهیه کنم
    تخم گذار بومی نژاد بهتر از این نژادی که گفتم هم وجود دارد لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      باید از پرورش دهنده ها و یا فروشنده های معتبر سوال کنی
      تمامی موارد توی مقاله گفته شدن
      این بستگی به انتخاب شما داره

  4. درود بر شما میخواستم بدونم برای یه فضای 200متری چقدر قفسه لازم هست وچقدر هزینه دارد ممنونم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام دوست عزیز
      برای هر مرغ تخمگذار به فضایی به اندازه 0. 7 تا 1 متر مربع نیاز هست. بنابراین، برای یک فضای 200 متری، می‌تونی حدود 285 تا 350 مرغ تخمگذار نگهداری کنی
      اینکه یخوای تو قفس نگهداری بستگی داره به سن، نژاد و …

    1. سلام من دو تا مرغ ۷ ماهه دارم یکی از مرغام تخم میذاره ولی اون یکی مرغم تخم نمیذاره علت چیه می تونید بهم بگید کی میذاره

      1. سلام دوست عزیز
        عدم تخم گذاری میتونه دلایل مختلفی داشته باشه مثل کمبود نور، تغذیه ضعیف، بیماری ،دمای گرم یا سرد و کمبود کلسیم و ویتامین
        باید علتشو شناسایی کنی

  5. سلام خسته نباشید.
    ببخشید میخواستم بدونم مرغ آیسبار هم نژاد تخمگذار و راندمان بالایی داره در تخمگذاری یا نه چون اصلا معرفی نکردید این نژاد رو. و اینکه نژاد آیسبار به عنوان مرغ صنعتی استفاده میشه یا به عنوان مرغ سنتی. خودم قصد خرید آیسبار رو دارم ولی بین مرندی و آیسبار شک دارم کدوم رو انتخاب کنم.
    ممنون میشم اگه پاسخ بدید.

    1. سلام دوست عزیز
      نژاد آیسبار خارجی هست و بهتره برید سمت مرندی چون نژاد اصل خالص رو میتونید اینجا گیر بیارید و براتون صرفه اقتصادی داره
      آیسبار رو میتونی هم صنعتی و هم سنتی پرورش بدی ولی خب مهم اون نژاد اصل هست ممکنه الان بری تهیه کنی به جای سویه یک سویه 4 رو بدن و ضرر کنی

    1. سلام در این پست فقط میتونیم در مورد دستگاه جوجه کشی و تجهیزات لازم برای پرروش مرغ و سایر طیور راهنماییتون کنیم . متاسفانه پرنده برای فروش نداریم

  6. میخواستم بدونم نژاددورگ یاگلپایگان رادرحال حاضرازکجامیشه تهیه کردبرای تعدادبالامیخواستم

  7. و سؤال بعدی اینکه میزان تخم گذاری مرغ جهادی یا گلپایگانی درنسل 2یا3 تغییر میکنه؟اگر جواب مثبت هست چکار کنم که تخم گذاری به حالت نسل 1 برگرده….. متشکرم

  8. سلام وقت بخیر، من چه نژادی از مرغ رو میتونم پرورش بدم که خودمم بتونم جوجه کشی کنم ولی تخمگذاری اون در نسل دوم تغییر نکنه….. نظرتون در مورد مرغ گلین چیه؟…. امیری هستم از مازندران

  9. سلام از مشهد تماس میگرماگه امکان داره راهنمایی کنین از کجا مرغ مرند تهیه کنم ممنون میشم اگه راهنمایی کنین

  10. سلام مرغ تخمگذار میخواستم ساکن مشهد میخواستم راهنماییم کنید از یک مکان معتبر تعدادی تهیه کنم ممنون از شما

  11. صمنا زمین بصورت رو باز هست برای بهار تا آخر پاییز هوا خوبه برای زمستان چکار باید کنم یک قسمتی رو سقف بزنم کافی هست یا باید جاشون گرم باشه در زمستان.؟؟

    1. باید توی زمستون محیط بسته باشه یا حدقل یه محیط کاملا بسته براشون درست کنید و زمستون اون محیط رو با لامپ مادر مصنوعی یا تجهیزات گرمایشی، گرم کنید

  12. سلام من تو منطقه لرستان شهر ازنا روستا عستم مزرعه داریم با موتور وچاه آب وبرق سه فاز .د هکتار زمین دارم ک توش درخت بادام وسیب هست چطوری تو این زمین وچه نوع مرع تخم گذار پرورش بدم راهنمایی کنید ممنون میشم

    1. سلام بسته به محل زندگی داره . نمیشه کلی گفت باید ببینید چه نژادی در منطقه شما طرفدار بیشتری داره . یا اینکه به منظور تولید جوجه پرورش میدین یا تخم نطفه دار یا خوراکی و یا نیمچه.

  13. سلام.استاد پیام هارو مطالعه میکردم دیدم نوشته بودید مرغ آماده به تخم نخرید ۳ماده بهتره.چرا؟؟ ممنون از جوابدهی شما

  14. سلام مرغ ایام آسمانی سیاه آیا زیاد تخم مرغ می گذارد کدام نژاد مرغ سیاه بیشترین تخمو میذاره ؟

    1. سلام درستش ایام سمانی هست . و سالانه بسته به شرایط بین 60 تا 100 عدد تخم میگذاره. مرغ مرندی سیاه تا 180 عدد در سال میتونه تخم بگذاره

  15. سلام ممنون از مطالب ارزشمندتان.
    مناطق گرمسیری جنوب چه نژادی برای تخم گذاری میشه نگهداشت؟و اینکه دوره ی مفید نگهداری تخم گذار چند ماه یا سال است؟!

  16. سلام من انواع مرغ رو داشتم ولی هیچ کدوم به پر تخمی مرغ لهستانی نمیرسن مرغهای ارام همه چی خور و تخم گذار هستن

    1. سلام کسی میتونه راهنمایی کنه من نزدیک ده سال پیش مرغی داشتم ک نمییدونم نژادش چی بود اما تخم مرغهای بسیار خوش طعم با زرده نارنجی بسیار پررنگ میذاشت ازون به بعد هر مرغ بومی گرفتم همچین تخمی نزاشت میخواستم ببینم مال نژاد مرغم بوده یا ن غذایی که میخورده.ممنون میشم راهنمای کنید

  17. سلام من اطلاعاتم در این مورد کمه برا همین میپرسم ، اگه بخوایم مرغ بومی پرورش بدیم با هدف بهره برداری از تخم مرغ ها، حتما باید مرغ مادر تهیه کنیم؟ یا مرغ مادر فقط برای تولید تخم نطفه دار مناسب هستند؟

  18. سلام وقت بخیر ..این مرغ جهادی رو از کجا میشه تهیه کرد..اگر آدرس دقیق یا شماره تماس دارین راهنمایی کنید ممنون میشم

  19. سلام خوبین. مرسی از برنامه خوبه شما من تو مرغداری تخم گذار کار کردم اگه.بخام کار را ه بندازم گوشتی خوبه یا تخمی. کدوم مریضی کمتری داره

    1. سلام . نمیشه گفت پرورش کدوم بهتره بستگی به بازار هدف منطقتون داره
      هم پرنده گوشتی هم تخم گذار در صورت عدم رعایت بهداشت و عدم واکسیناسیون تلفات بالایی دارن

    1. سلام . به منطقه پرورش شما بستگی داره . در هر صورت در تابستان نیاز به سیستم تهویه دارن و توی زمستان هم باید سیستم گرمایشی براشون تعبیه بشه

  20. سلام من میخوام با یکی از رفیقام که دارای سوله و جا برای تولیدی داره مشارکت کنم تا 5 هزار تا مرغ تخم گذار بریزه ایا سرفه اقتصادی داره قرار شده من یک میلیار سرمایه بزارم ممنون میشم راهنمای بفرماید

  21. سلام ببخشید من جوجه مرغ بخرم تو چند نژاد موندم.
    گلین، مرندی، بلک استار
    به نظر شما کدام نژاد بهتره

    1. سلام هر سه نژاد برای تخمگذاری و تولید گوشت خوبن .
      با توجه به موقعیت جغرافیاییتون و اینکه مرغ با آب و هوای شهرتون سازگار باشه انتخاب کنید

  22. سلام و عرض ادب
    من یه نمونه مرغ میخام که هم در تخمگذاری و هم در گوشت راندمان بالایی داشته باشع
    شما چه نوع مرغی پیشنهاد میکنید
    و یا اگه مرغ نیست که هم‌تخم مرغ بده و هم گوشت (با راندمان بالا)بوقلمون اگه میشناسین که گوشتی و تحمی باشه با راندمان بالا بهم بگین
    خیلی ممنون میشم جواب بدین خیلی دنبال همچین نژادی میگردم

  23. سلام. وقت به خیر. نژاد پلیموت راک خوبه؟ و برای منطقه کردستان مناسبه؟ وآیا اصلا به تعداد پیدا میشه برای خرید؟

    1. سلام بله هم تخم گذاری و هم وزن گیری بالایی داره .
      باید سرپناه بسازید براشون برای زمستون که سرما زده نشن.
      اینکه به تعداد پیدا میشه یا نه رو از دیوار و شیپور و فروشگاهای منطقه خودتون باید چک کنید من اطلاعی ندارم

  24. سلام…مصرف هر مرغ برای پرورش انبوه از زمان خرید یا همون ۵ ماهگی تا زمانی که تخم ریزی تموم میشه ۱۸ ماهگی چند کیلو گرم دانه است؟

    1. سلام
      بیان چنین موردی تو کامنت کار ساده ای نیست . اینا هر هفته نیازهای غذاییشون افزایش پیدا میکنه ، اول بار روزانه 12 گرم برای در 1هفته هست ، که در هفته بعد میشه 17 گرم و … همینجوری زیاد میشه. یعنی در هفته اول برای هر جوجه 84 گرم (12*7) ، در هفته دوم 119 گرم (17*7) و … تا هفته بیستم . از هفته بیستم به بعد روزانه 110 گرم به صورت استاندارد برای هر پرنده باید غذا داده بشه. تا هفته 20 ام حدودا 9 کیلوگرم برای هر پرنده مناسب هست

  25. با عرض سلام…سوال بنده این هستش که تلفات نگهداری مرغهای بومی گلپایگانی در اثر بیماری حدود چند درصد است؟

    1. سلام
      چنین موردی اصلا قابل بیان نیست
      بررسی دقیق همچین موردی نیاز به تلف کردن ده ها هزار مرغ گلپایگانی داره تا بشه یه جامعه ی اماری بدست اورد و نظر داد !

    2. من خودم چهار تا نگاه داشتم
      از یک هفتگی
      تا هفته چهارم دو تا تلف شدن
      ولی تا ماه شیشم هیچ مشکلی وجود نداره !
      عواملی مثل جو ،آب و هوا هم تاثیر‌گذاره …تو ایران مرندی از هر نظر به نظرم بهتره

  26. سلام من می خوام تو مزرعه مون مرغ پرورش بدم یه مزرعه 4000متری می خوام آزاد باشن فقط شبها تو سالن باشن لطفا میشه راهنمایی کنی کدوم نژاد بهترن می خوام تخم گذار باشن مقاوم در برابر وگرما وسرما باشن

    1. سلام
      بسته به محیط و میزان دما فرق داره ! یه جا منظور از مقاومت در مورد دما منفی 2 درجه هست یه جا منفی 20 درجه !!
      اما در کل برای چنین شرایطی و با توجه به کمبود تجربه ، پیشنهاد میشه از مرغ اصلاح نزاد شده استفاده بشه

      برای اطلاع دقیقتر حتما حتما حتما با یک کارشناس محلی صحبت کنید و بعد اقدام کنید.

    1. سلام، یه لونه با جعبه ای چیزی درست کن داخلش کاه بریز جای لونه دنج و نسبتا کم نور باشه. چندتا تخم بذار داخل لونه ولی تخم نطفه دار نباشه اینطوری مرغه تحریک میشه بعد که کرچ شد تخم نطفه دار بذار زیرش ولی کرچ شدن یه چی غریزی هست اول باید یه دوره تخم بذاره بعد کرچ بشه الان هم کمتر کرچ میشن فصل بهار و پاییز زیاد کرچ میشن.

    1. سلام، نژاد لوهمن منظورتونه? اگه اره این نژاد به ندرت کرچ میشه در ضمن کرچ شدن مرغ به خروس اصلا هیچ ربطی نداره.

    2. هیچ ربطی نداره به نژاد اگه تخم مرغ تو دستگاه بزاری کرچ نمیشه باید حتما زیر مرغی باشه

      1. نه همیشه اینجوری نیست ! موارد زیادی دیدیم که مرغ دستگاهی هم کرچ شده ! به هیچ وجه مطلق نیست این مورد

  27. سلام من میخام100عدد جوجه یک ماه محلی بخرم از جهاد کشاورزی برای محله سرد سیر کرمانشاه به نظر شما چه نژادی بخرم که از نظر تخم مرغ و سرما دوام بیشتری داشته باشه

    1. سلام گلین خیلی خوبه درمقابل سرما و بیماری ها بسیار مقاوم هست خودم دارم هیچ مشکلی ندارن و در سال ۴ یا ۵ بار کرک میشن

    1. از مزرعه ***** در آمل میتونید تهیه کنید. در ضمن بهتره که مرغ آماده به تخم نخرین. سه ماهه بخرین و خودتون آمادش کنید

        1. سلام
          داخل پست توضیحش هست
          + سازگاری بیشتر با شرایط محیطی ایران و مقاومت بیشتر در مقابل بیماری ها به خاطر اصلاح نژادی
          + تغذیه مناسب در مقابل بازدهی بالا
          + تخم گذاری هر دو در حد 200 تا هست ولی جهادی تخم های درشت تری داره

  28. درود بر شما. طبق گفته شما مر‌غ‌های مرندی بهترین نژاد هستن. اما از اندازه تخم مرغها صحبتی نشد. توی تولیدات بالا،وزن تخم‌مرغ مهمه.راهنمایی میفرمایید؟
    و اینکه آیا جای معتبری سراغ دارید برای خرید مرندی؟

    1. بهترین نیستن ولی در بین بومی ها جزو بهترین ها محصوب میشه
      اگه بتونی جهادی گیر بیاری ، چون اصلاح نژاد شده ، بهتره

      بله درسته اندازه ی تخم هم بسیار موثر هست در تولیدبالا ، متاسفانه مطالعه ی دقیقی در مورد اندازه ی تخم های بومی صورت نگرفته ، در اینده ای نزدیک سعی میکنیم مقاله ای در اینباره نگارش کنیم.

  29. سلام.در حال حاضر مجوز برای مرغ تخمگزار میدن؟ من جهاد تنکابن رفتم میگن مجوز پرورش مرغ تخم گزار نمیدن

    1. سلام
      این مورد بستگی به ظرفیت تولیدی منطقه داره
      اگه منطقه ظرفیتش پر باشه مشخصا نمیدن
      در کل کشور شرایط یکسان نیست

    2. مجوز میخای چیکار. الان به هیچ کس و هیچ جا مجوز نمیدن! منم تنکابن هستم. شما تولید بکن هیچکی بهت کاری نداره! وقت خودتو برای کرفتن مجوز نزار

  30. سلام خسته نباشید من مرغ و خروس گلپایگانی دارم الان شش ماه دارن مرغ هام تخم میزارن و خروس ها هم روی سه تا سه نیم کیلو وزن اوردن تغذیشون هم از اول با بهترین دونه بوده میخواستم ببینم خروس ها رو نگه دارم هنوز وزن میارن؟

    1. من قبلا جهادی داشتم. اندازه تخم مرغ به نسبت بقیه مرغا بزرگتره و بازار پسنده. رنگش هم قهوه ای روشنه

  31. سلام تشکر از سایت خوب تان یک سوال داشتم چگونه میتوان مرغهای مادر تخم گزار گوشتی را پرورش داد یعنی از کدام نژادها مرغها نگهداری بشه تا تخم بدست امده برای جوجه کشی گوشتی اقدام نمود.

    1. سلام
      مرغ تخم گذار گوشتی ؟! پرورش دهنده های عمده اینجوری پرورش نمیدن یا گوشتی یا تخم گذار !
      اگه مولد میخواید بسته به مقداری که نیاز به پرورش دارید میتونید گزینه های مختلفی انتخاب کنید .

  32. سلام. وقت بخیر.
    من بدنبال مرکزی برای خرید جوجه و یا مرغ و خروس‌های بومی در استان هرمزگان یا سیستان و بلوچستان هستم. شما می‌تونید راهنمایی کنید؟

    1. سلام دوست عزيز من در كرمان پرورش ميدم دوس داشتين در خدمتم

      —- ایمیلتو بفرست اینجا بزارم .ادمین

      1. سلام دوست عزیز بنده می خوام مرغ تخم گذار لگهورن پرورش بدم باید از کجا تهیه کنم لطفا راهنمائی کنید

      2. سلام خوبین کجی کرمان هستیو جوجه میخواستم گلپایگانی دارید نیمچه میشه تماس بگیرین من برا 15 روز دیگه حدود 300 تا جوجه مرغ میخوام

      3. سلام وقت بخیر میخوام شروع به پرورش ۵۰۰تا مرغ تخمگذاربکنم ولی نمیدونم چ نژادی رو انتخاب کن ک راندمان بیشتری داشته باشه…لرستان زندگی میکنم

        1. سلام، برو اداره جهاد کشاورزی منطقه بپرس راهنماییت کنند که از کجا بخری خودشون مرکز اصلاح نژاد مرغ تخمگذار دارن.

  33. سلام ببخشید من یک مرغ قهوه ای دارم فکر کنم که گل پایگانی باشه الان پنج ماهه هست کی تخم گذار میشه میخواستم با یک مرغ یک ساله تخم گذا عوض کنم به نظر شما کار درستی است ؟

    1. سلام
      اگه شرایط نگهداریش و بخصوص تغذیه مناسب باشه همین روزا باید شروع به تخم گذاری کنه
      تغذیه باید مناسب باشه تا پرنده تخم گذاری کنه
      استرس هم کم باشه تو محیطی که پرنده رو نگه میدارید

  34. سلام وقت بخیر چرا نسل اول لوهمن بیشتر تخم می‌ذاره ولی نسل بعدی کمتر!؟مگه نسل دوم از نژاد نسل اول نیستن!؟یا اینکه نسل اول از ترکیب ۲نژاد مختلف هستن؟

    1. سلام
      ژنتیکشون اینجوریه و هر چقدر نسل گسترش پیدا میکنه ژن مربوط به تخم گذاری ضعیفتر میشه

  35. سلام خسته نباشید من تصمیم دارم مرغ محلی تخمگذار نگهداری کنم در حدود۵۰۰عدد به بالا و نظر شمارو میخواستم بدونم ودرضمن حدوداچقدر سرمایه لازم داره؟ممنون میشم

    1. سلام
      بسته به شرایط محیطی شما باید گفت که امکان پذیر هست یا خیر
      بهترین کار این هست که در شهر خودتون پیش یک مشاور برید تا کامل راهنماییتون کنن
      هزینه هم باید بروز تعیین بشه تفاوت بین هزینه های امروز با دیروز خیلی زیاده ، مخصوصا در فاز پرورش زیاد

  36. سلام خسته نباشید ممنون بابت اطلاعاتی ک در اختیار میگذاری
    میخاستم بدونم تو پرورش مرغ تخم گذار ب صورت سالن باز کف سالن چی باشه بهتره؟؟خاک باشه سیمان باشه ؟؟؟دمای سالن چند درجه سانتی گراد باشه؟؟هواکش درکدام قسمت سالن بهتر جواب میده؟؟

    1. سلام
      بهترین حالت اینه که پوشال و یا خرده کاغذ و کاه ریز بریزید . سیمان بسیار خطرناک هست هم پاشون زخمی میشه و هم اینکه زود خسته میشن . خاک خالی هم خوب نیست .
      دما باید بین 20 تا 22 درجه باشه که البته در فصل های مختلف و در هدف های مختلف ممکنه نیاز به تغییر بین 22 تا 26 هم داشته باشه .
      هواکش بسته به موقعیت سالن و سیستم تهویش شامل پنجره ها و جهت باد بیرون ساختمان و … داره .
      پست زیر رو مطالعه کنید مفید هست :
      هزینه های راه اندازی سالن پرورش طیور

  37. سلام میخوام بزنم تو کار پرورش مرغ بومی در محوطه باز درخانه روستایی حداقل سرمایه باید چقدر باشه واینکه دستگاه جوجه کشی هم میخواد؟ ونژاد خوب کدام را معرفی میکنید.گیلان هستم

    1. سلام
      حداقل سرمایه حقیقتا الان قابل گفتن نیست چون هر فروشنده ی دستگاه و ابزار یه قیمت میده
      انتخاب یا خرید دستگاه جوجه کشی بستگی به پلن شما داره که می خواید در چه حد پرورش کنید ، اگه دستگاه بخرید مابه التفاوت هزینه ی جوجه یک روز و تخم نطفه دار جیبتون میمونه که بخصوص در دراز مدت بسیار به صرفه هست .
      نژاد های پرورشی هم بستگی به امکان تهیه ی اونها از بازار داره و اینکه میخواید محلی پرورش بدید یا صنعتی
      اول بازار فروش در منتطقه ی خودتون رو بررسی کنید بعد اقدامات لازم رو قدم به قدم پرس و جو کنید.

  38. سلام من طبقه دوم خونمون رو ۸۰ متر شیروانی کردم میخام اونجا پروش مرغ تخم گذار بزنم پنجره و نور داره ، پیشنهادتون برا شروع چیه ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین .

    1. سلام
      برای مرغ تخم گذار در وحله ی اول دنبال اشنایی با سیستم های تهویه و همینطور قفس های مخصوص باشید
      اینجوری بهتر میشه به نتیجه رسید ، البته کف سالن باید به خوبی اندود بشه که سبب سست شدن و آسیب به کل سازه نشه !

  39. سلام ممنون از سایت خوبتون
    بنظر شما واسه منطقه مازندران کدوم نژاد واسه تخمگذاری بهتره،من خودم بین مرندی و گلپایگانی مرددم

    1. سلام
      از نظر بهره وری تخم بخصوص در فاز کم ، یعنی نگهداری عادی و خانگی ، هر دو در یک حد هستن ، مرندی از نظر مقاوم دما ، مقاومت بیشتری داره
      ولی در کل تفاوت چندانی با هم ندارن

  40. سلام خسته نباشید نژاد کمرنگ لوهمن در طول سال چند عدد تخم گذاری داره تخمش چه رنگه؟ ممنون

    1. سلام
      در صورت فراهم کردن شرایط مناسب ، همینطور نژاد اصل پرنده ، در دوره ی اول تا 300 تخم میتونه بزاره
      هر چقدر که دوره ها بیشتر بشه تخم گذاری کمتر میشه

  41. سلام من میخوام ۲۰۰۰ تا جوجه بریزم واسه مرغ تخم گذار بنظر شما چه نژادی زود به تخم میرسه وبیشترین تخم داره ومقاومه
    فضای من ۲ تا سالن سربسته ودوتا سالن سرباز مجزاست که روزها مرغها به سالن باز وشبها به سربسته منتقل میشن لطف میکنید راهنمایی میکنید

    1. سلام
      در این مورد پیشنهاد میکنم با مهندسان مشاور در شهر خودتون مشورت داشته باشید تا با توجه به شرایط محیطی و امکان خرید و فروش بهتر باید بهترین مورد بررسی بشه

    1. سلام
      اگه بلک استار اصل باشه عالیه
      در غیر این صورت هر دو هم خوبن و تخم گذاری بالایی دارن

  42. با سلام و وقت بخیر
    ممنون بابت مطالبتون واقعا مفید بود.
    فقط یه سوال داشتم اونم اینکه شرایط نور باید چطوری باشه؟؟!
    ممنون

    1. سلام
      شرایط نوری با توجه به هدف از پرورش و نوع پرورش صنعتی یا خانگی متفاوت هست و باید با توجه به شرایط محیطی موجود و نژاد طیور در نظر گرفته بشه

  43. یه مشت مزخرف که هیچ نتیجه ی خاصی هم نداشت….
    چطور ممکنه مرغی که در سال 330 تخم می‌گذاره و ضریب تبدیل بالایی داره از مرغ محلی که در بهترین نژادها زیر 180 عدد در سال تخم می‌گذاره و ضریب تبدیلش هم به شدت افتضاح هست بدتر باشه!؟؟؟

    1. سلام مرغ عزیز
      در بهترین حالت مرغ های صنعتی 300 تخم میزارن و بومی ها 200
      مشکل اینجاست که طول تخم گذاری صنعتی ها فقط 1 سال هست و بعد باید فروخته بشن ! این فروش هم به دلیل کاهش وزن و … سود خاصی برای تولید کننده نداره ! اما بومی ها تا 3 سال میتونن عمر داشته باشن ، از سویی دیگر صنعتی ها تخم سفید میزارن و بومی ها رنگی که همین رنگی بودن سبب افزایش قیمت تخم مرغ میشه ! با توجه به این موارد هست که مقاله نوشته شده
      بهرحال از یک مرغ انتظار درک چنین مواردی نمیره !

      1. سلام واقعا خسته نباشید ندیدم چنین سایتی با همچین پاسخگویی شکیبانه ای…
        منم میخام مرغ تخم گذار بریزم تو روستا محیط باز
        دقیقا دنبال همچین کامنتی میگشتم و تقریبا جوابمو گرفتم پس توصیه شما مرغ بومی هست درسته؟
        من کامل مطالبتونو مطالعه کردم بنظرم باید گونه ای استفاده کنم که هم تخم گذاری بیشتری داشته باشه و هم ازون طرف بعد یکی دوسال نسبت به وزن گیری خوبش بشه از گوشت هم استفاده کرد و فروختش…

  44. سلام وقت بخیر
    واقعا ممنون بابت سایت و مطالب خوبتون من ی سوال تقریبا متفرقه داشتم برای تخم گذاری شما بهترین روش پرورش رو به چه صورت میدونید تو قفس باشه بهتره یا تو فضای نسبتا باز؟… خیلی ممنون میشم معایب بزرگ هرکدوم رو در صورت اطلاع بفرمایین.

    1. سلام
      بستگی به خودتون داره که کدوم شرایط رو بتونید ایجاد کنید چون پرورش در قفس متمرکز هست ، میشه اب و دان رو با دقت بیشتری کنترل کرد ، امکان ایجاد الودگی در محیط کمه
      ولی در فضای نیمه باز این شرایط کمتر هست ، هر چند پرنده در فضای نیمه باز از کرم و … هم تغذیه میکنه که ممکنه کیفیت تخم بالا بره ولی مدیریتش ممکنه کمی سخت باشه
      اگه تعداد محدود هست در فضای نیمه باز پرورش بدید هم اونا کیف کنن و هم شما از کیفت تخم گذاری .
      (در سالن های پرورش نیمه باز ممکنه در فصل پاییز با مشکل در تخم اوری و تنظیم مناسب نور مواجه بشید )

    1. یعنی نژادی که خودش بتونه کرچ بشه ؟
      لاری خوب کرچ میشه ، مرغ های محلی هم خوب کرچ میشن

  45. بومی چطور. چون ما در دماوند زندگی میکنیم و طالقان میریم این نژاد ها را نمیشناسند ممنون

    1. سلام
      حتما تو طالقان تک تک این نژاد ها رو به خوبی میشناسن !
      نژاد مرندی بگیرید خوبه ، همه جا هم هست

    1. مرغ تخم گذار صنعتی گیر در رتبه ی اولیه اگه بتونید ازاد گیر بیارید و بخرید ! بعد مرغ گلپایگان ، مرندی یا جهادی هم خوبن

  46. با سلام.
    من درطالقان میخوام مرغ و خروس بخرم کدام نژاد بیشتر از همه تخم میگزاره؟ مرغ روستایی میشه؟ آیا مرغ ها فصل مهمی برای تخم گذاری دارن؟ خیلی ممنون

    1. سلام
      توضیحات کامل در پست موجوده
      روستایی هم میشه ولی تخم گذاری خیلی زیادی نداره
      غالبا فصل پاییز تخم نمیزارن و سایر فصول مشکلی ندارن (پاییز به دلیل تغییر ساعت روز هست و میرن به پرریزی )

  47. سلام برای سالن و صنعتی تخم گذار که رنگ تخم سفید نباشه قهوه ای باشه کدام مرغ خوبه که تخم‌بگذاره

    1. سلام
      توضیحات لازم در داخل پست داده شده
      بسته به نژادی که امکان خریدش وجود داشته باشه از لوهمن نسل اول تا مرغ های بومی ایرانی

    1. سلام
      هیچ نژادی ، البته اگه براشون لانه جدا در نظر گرفته بشه و به دام ها نزدیک نباشن مشکلی نخواهند داشت در غیر این صورت امکان بیماری بالاست و تلف میشن

  48. سلام من در بهار میخوام جوجه رسمی بخرم و خودم بزرک کنم مثلا یک ماهه
    به نظرتون گلپایگانی و مرندی مرغ هایی هستند که هم کرچ بشن و هم تخم گذاری‌ خوبی‌ داشته باشن؟؟
    بعد مرغ هایی خوبی که در ایران پیدا و رایج هستن و هم کرچ میشن و تخم گذاری بالایی دارن چه نژاد هایی هستن

    1. سلام
      بله مرندی و گلپایگانی نمونه های مناسبی برای نگهداری و تخم گذاری هستن که خوب هم کرچ میشن

  49. سلام
    داخل خونه روستایی میخوام مرغ تخمگذار نگهداری کنم در شمال کشور
    و قصدم اینه که تخم هاشو به صورت انبوه بفروشم و منبع درامدی کسب کنم
    به نظر شما چه نژادی از مرغ خریداری کنم؟

    1. سلام
      بهترین نژادهای دردسترس معرفی شدن داخل همین پست
      برای پرورش بدون مجوز ممکنه نتونید مرغ تخم گذار صنعتی گیر بیارید ، مرغ گلپایگان ، مرندی یا جهادی مناسب به نظر می رسه

  50. سلام.داخل یه خونه روستایی کدوم نژاد مرغ صرفه اقتصادی بیشتری داره؟مرندی گلپایگانی یا چیز دیگه ؟
    قبلا دستگاه جوجه کشی خریدم ایزی بارتور 4

    1. سلام
      بستگی به شرایط نگهداری شما ، هدف شما از پرورش طیور داره ، پرورش گوشتی میخواید ، پرورش تخم گذار میخواید یا همینطوری میخواید چندتا پرنده نگه دارید ؟

  51. سلام.تعداد هزار دوهزار پولت بخوام برای تخم گذاری خریداری کنم.چه نژادی رو معرفی میکنید.صنعتی بهتره یا بومی.با توجه به هزینه نگهداری و بحث بیماری و حساسیت ها…

    1. سلام
      این مورد با توجه به شرایط نگهداری شما ، محیط زندگانی ، میزان هزینه ی قابل پرداخت برای هر دوره و … متفاوت هست

  52. سلام خسته نباشین میتونین آدرس فروش مرغ اصیل جهادی درمازندارن ومرغ مرندی که مطمعن باشه بفرمایین

    1. سلام
      بله خوبه ، مرغ مرندی جزو مرغ های تخم گذار نژاد ایرانی هست و مقاومت بالایی در اب و هوای کشور داره

  53. سلام خسته نباشید میخواستم بدونم نژاد گلپایگانی برای تخم گزاری خوبن و اینکه تخم مرغ گلپایگانی چه رنگی است و به عنوان یک تخم مرغ رسمی یاد میشود

    1. سلام
      بله مرغ گلپایگانی از شناخته شده ترین نمونه های تخم گذار داخل کشور هست
      تخمشون هم رنگی هست ، قهوه روشن
      رسمی یا محلی بودنش بستگی به نوع نگهداری داره
      اگه داخل روستا و فضای باز نگهداری بشه و غذاش تقریبا غذای طبیعی باشه میشه محلی ، تو مرغداری و با غذای صنعتی باشه میشه رسمی

  54. سلام، ممنون از سایت خوبتون، 5 عدد مرغ بومی دارم چند روزی است که تخم نمیگذارند. قبلنا حداقل هر دو روز یکبار تخم میذاشتن. مشکلشون چیه؟

    1. سلام
      با توجه به اینکه طول روز کوتاه شده درنتیجه تخم گذاری کم میشه ، به طور کلی به 16 ساعت نور نیاز دارن که در این فصل این مقدار نور در اختیارشون قرار نخواهد گرفت

  55. سلام
    ببخشید مرغ لگهورن سفید برای نگهداری تو مزرعه مناسب هست ؟ مشکلی با سایر طیور پیدا نمیکنه ؟

      1. سلام
        در تغذیش کلسیم رو افزایش بدید.
        بهترین روش استفاده ی همزمان از جیره ی غذایی مرغ تخم گذار همراه با کلسیم هست.
        کلیسیم رو میتونید با قرار دادن کف دریا در اختیار مرغ افزایش بدید.

          1. سلام
            نسبت به نمونه هایی که گفتیم داخل پست، گلین تخم ریزی کمتری داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس