آموزش کامل جوجه کشی مرغ با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی مرغ به دو روش طبیعی و مصنوعی امکان پذیر است که در مقاله جوجه کشی طبیعی مرغ به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم. اما جوجه کشی طبیعی دارای مشکلات زیادی است که کار جوجه کشی را مشکل و بعضا غیر ممکن می کند.

در این نوشته از وب سایت چیکن هچ به شما آموزش خواهیم داد که چگونه با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی، از تخم نطفه دار مرغ جوجه کشی کنید. در صورتی که علاقه مند به نگهداری و پرورش مرغ و خروس و کسب درآمد از این پرنده هستید، حتما این نوشته را مطالعه کنید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» بهره گیری از سیستم انتخاب پرنده برای جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ
» مجهز به سنسور SHT سوئیسی برای تنظیم میزان دما و رطوبت
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

ملزومات لازم برای جوجه کشی مرغ با دستگاه جوجه کشی 

برای اینکه کار جوجه کشی را با موفقیت و بدون مشکل شروع کنید، حتما موارد گفته شده زیر را قبل از شروع جوجه کشی فراهم کنید:

  1. محیط جوجه کشی تمیز با دما و رطوبت کنترل شده 
  2. تخم نطفه دار تازه و با کیفیت (تهیه شده از پرورش دهنده های قابل اعتماد)
  3. دستگاه جوجه کشی استاندارد و ایده آل 
  4. سیستم برق اضطراری 
  5. آب مقطر یا تصفیه شده 
  6. نطفه سنج 
  7. لامپ مادر مصنوعی 
  8. پوشال بستر
  9. آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه ها
  10. جیره غذایی مخصوص جوجه ها 

چگونه کار جوجه کشی را شروع کنیم؟

کار جوجه کشی مرغ با دستگاه دارای مراحل مختلفی است که در ادامه مفصلا توضیح داده شده است. پس از مطالعه این مقاله توانایی شما در جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع پرنده های مختلف مانند مرغ، بوقلمون، اردک و غاز، بلدرچین، کبک و … افزایش خواهد یافت. 

مرحله اول – آماده سازی محیط جوجه کشی 

محیطی که در آن کار جوجه کشی انجام می شود، باید مجزا از سایر اتاق ها باشد و حداقل میزان رفت و آمد را داشته باشد، بهداشت محیط بایستی در سطح کیفی بالایی حفظ شود و دما و رطوبت آن با استفاده از تجهیزات رطوبتی، گرمایشی و تهویه کنترل شود. 

یک محیط نامناسب سبب مرگ جنین داخل تخم و جوجه کشی ناموفق آن می شود. به همین دلیل در مقاله ای جداگانه تحت عنوان محیط مناسب دستگاه جوجه کشی به آموزش های کامل در رابطه با نحوه ایجاد یک محیط استاندارد پرداخته شده است. 

مرحله دوم – خرید و تست دستگاه جوجه کشی 

اکثر پرورش دهنده های تازه کار، ابتدا تخم نطفه دار را خریداری می کنند، سپس برای خرید دستگاه جوجه کشی اقدام می کنند. در حالی که این کار اشتباه بوده و تخم های نطفه دار بلافاصله پس از خرید باید وارد دستگاه شوند، در غیر این صورت کیفیت خود را به شدت از دست داده و راندمان جوجه کشی آنها تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. 

خرید و تست دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

بنابراین دومین کار مهم بعد از آماده سازی محیط، خرید و تست دستگاه جوجه کشی است. پیشنهاد ما خرید یک دستگاه جوجه کشی نو و استاندارد است. چرا که دستگاه های کارکرده و یا دست ساز و غیر استاندارد، توانایی جوجه کشی دقیق و حرفه ای را ندارند و سبب از دست رفتن وقت و هزینه شما خواهد شد. 

در صفحه دستگاه جوجه کشی شما را با انواع دستگاه های جوجه کشی موجود در بازار آشنا کرده ایم. با مطالعه، مقایسه و بررسی انواع دستگاه های جوجه کشی موجود در این صفحه، در نهایت بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. 

به عنوان مثال دستگاه های ایزی باتور برای استفاده خانگی و دستگاه های ستر و هچر همزمان 126تایی تا 2016 تایی برای استفاده صنعتی مناسب هستند. 

در هنگام تست دستگاه، باید از کارکرد صحیح تمام سیستم های آن مانند سیستم چرخش، تهویه ، رطوبت دهی و حرارت دهی و از مهم تر دقیق بودن سنسور آن مطمئن شوید، پس از اطمینان از سالم و کالیبره بودن دستگاه می توانید برای خرید تخم نطفه دار اقدام کنید. 

مرحله سوم – خرید تخم نطفه دار 

اگر دارای مرغ و خروس بالغ و مولد باشید، به بالاترین کیفیت تخم نطفه دار دسترسی خواهید داشت، به شرطی که مرغ و خروس ها تغذیه کاملی داشته باشند و جفت گیری صحیح و منظمی نیز داشته باشند. تخم های نطفه دار تولیدی آنها را یک روز پس از تولید می توانید جهت جوجه کشی در داخل دستگاه قرار دهید.

خرید تخم نطفه دار - چیکن هچ

اما اگر می خواهید تخم ها را از یک پرورش دهنده دیگر خریداری کنید، حتما به تازه و نطفه دار بودن آنها توجه کنید. وجود مرغ و خروس فعال و شاداب در گله و مشاهده کیسه هوایی از طریق نوربینی، از جمله روش هایی هستند که به شما در تشخیص تازگی و نطفه دار تخم کمک خواهند کرد. روش های بیشتر را در مقاله راهنمای خرید تخم نطفه دار بخوانید.

در هنگام خرید تخم ها، از برداشتن نمونه های بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ، ترک خورده و آلوده به فضولات و خون خودداری کنید چون به احتمال زیاد این تخم ها به جوجه تبدیل نخواهند شد. 

مرحله چهارم – کنترل دما و رطوبت محیط 

قبل از شروع جوجه کشی باید از تنظیم بودن دما و رطوبت محیط مطمئن شوید. دمای محیط جوجه کشی باید بین 23 الی 27 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 35 الی 50 درصد باشد. با استفاده از فن تهویه، تجهیزات گرمایشی یا سرمایشی و رطوبت ساز نسبت به تنظیم دما و رطوبت محیط اقدام کنید. 

از ورود افراد متفرقه جلوگیری کنید و تمامی در و پنجره ها، دیوارها، سقف و کف را درزبندی کنید تا گرد و خاک، حشرات و موجودات موذی وارد اتاق نشوند. 

مرحله پنجم – تنظیم دما و رطوبت دستگاه و شروع جوجه کشی 

پس از تنظیم دما و رطوبت محیط، تست صحت کارکرد دستگاه، خرید و تمیز کردن تخم های نطفه دار می توانید آنها را داخل دستگاه گذاشته و دما و رطوبت دستگاه را برای شروع جوجه کشی تنظیم کنید. معمولا برای مرغ دمای 37.5 درجه و رطوبت 60 درصد را در نظر می گیرند، برای اطلاع از دما و رطوبت جوجه کشی سایر پرنده ها به جدول دما و رطوبت چیکن هچ مراجعه فرمایید. 

تنظیم دما و رطوبت دستگاه و شروع جوجه کشی - چیکن هچ

پس از تنظیم مقادیر فوق و شروع جوجه کشی، باید هر چند ساعت یکبار به دستگاه سر زده و از تنظیم بودن دما و رطوبت، چرخش صحیح دستگاه، عدم قطعی برق و وجود هرگونه مشکل دیگر اطلاع پیدا کنید. 

مرحله ششم – نطفه سنجی منظم و حذف تخم های بدون نطفه 

پس از گذشت هفت الی هشت روز از فرایند جوجه کشی، باید تک تک تخم ها را مورد نوربینی قرار دهید. برای این کار می توانید از چراغ نطفه سنج، چراغ قوه led و یا نور لامپ گوشی استفاده کنید. 

دقت کنید که قبل از باز کردن درب دستگاه، دمای محیط را تا 30 الی 33 درجه و رطوبت را تا 60 الی 70 درصد بالا ببرید تا هنگام باز کردن درب، تخم ها دچار شوک دمایی نشوند. حتما محیط را تاریک کنید تا به خوبی داخل تخم را مشاهده کنید. 

هنگام نوربینی، باید رگ های خونی را در داخل تخم مشاهده کنید، هر چه قدر که تعداد رگ های خونی بیشتری مشاهده شود، جنین قوی تر بوده و احتمال جوجه شدن آن بالاتر است. تمام تخم های بدون رگه را از دستگاه خارج کنید تا سبب از بین رفتن جنین های در حال رشد سایر تخم ها نشود. 

مرحله هفتم – انتقال تخم ها به دوران هچر 

با شروع روز نوزدهم، باید تخم ها را به دوران هچر انتقال دهید. برای این کار دو راهکار وجود دارد. در صورتی که دستگاه جوجه کشی شما ستر و هچر همزمان است، نیازی به تغییر در دما و رطوبت و توقف سیستم چرخش دستگاه نیست، کافیست تخم های رسیده به دوران هچر را به قسمت زیرین دستگاه انتقال دهید. 

اما در صورتی که دستگاه جوجه کشی شما تمام ستر است و یا اینکه تمام ظرفیت دستگاه خود را پر کرده اید و امکان انتقال تخم ها به قسمت هچ وجود ندارد، باید سیستم چرخش دستگاه را متوقف کنید تا به حالت کاملا افقی در آید و دما و رطوبت آن را برای دوران هچر تنظیم کنید. 

برای مرغ، دمای 37.2 درجه سانتی گراد و رطوبت 70 درصد در نظر گرفته می شود، برای مشاهده روز هچ سایر پرنده ها و دما و رطوبت آنها نیز به جدول دما و رطوبت جوجه کشی مراجعه کنید. 

مرحله هشتم – انتقال جوجه ها به بستر

پس از گذشت سه الی چهار روز، جوجه ها از تخم بیرون خواهند آمد. دقت کنید که جوجه ها تا 24 الی 48 ساعت پس از تولد می توانند داخل دستگاه بمانند، آنها در این مدت از محتویات زرده تغذیه خواهند کرد و نگرانی از بابت گرسنگی و تشنگی وجود ندارد. 

پس از گذشت یک الی دو روز از زمان تولد، می توانید جوجه ها را از دستگاه بیرون آورده و وارد بستر کنید. دمای بستر نگهداری جوجه ها باید بالای 30 درجه سانتی گراد باشد، در غیر این صورت در اثر سرما تلف خواهند شد، برای گرم کردن جوجه ها می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. 

آبخوری و دانخوری مخصوص جوجه ها را در بستر قرار داده و از آب و غذای تازه و تمیز استفاده کنید، قبل از هر وعده غذایی ظروف را شسته تا از بیمار شدن جوجه ها جلوگیری شود. برای تغذیه نیز از جیره مخصوص جوجه ها استفاده کنید و در کنار آن حتما محلول الکترولیت با مشورت دامپزشک داده شود. 

جمع بندی کلی 

در این آموزش کاربردی، سعی کردیم تا به صورت خلاصه و مفید نحو جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ با دستگاه جوجه کشی را به شما آموزش دهیم. در صورتی که نکات گفته شده در این مقاله و سایر مقالات جوجه کشی چیکن هچ را مطالعه کنید، مطمئنا جوجه کشی موفق تر و پربازده تری خواهید داشت. در صورت وجود هرگونه سوال در این باره می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه با ما در ارتباط باشید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من دستگاهم یکبار تخم هارو به سمت راست میچرخونه و دفعه بعد میاره وسط یعنی اینکه کامل به سمت چپ نمیچرخه به نظرتون
    تو جوجه شدن تخم ها مشکلی ایجاد می‌کنه؟

    1. سلام ممنون از نظرتون . مولتی ویتامین به همراه الکترولیت کمبود ویتامین های جوجه را تامین میکنه

      1. سلام من تخم مرغ گذاشتم داخل دستگاه ولی از روز سوم به بعد هرروز یکی یکی اوردم بیرون و نور انداختم و باهاشون حرف زدم تا با صدای من عادت کنندو صربانشونو میدیدم تا اخرین روزی که نوک زدند به تخم مرغها .خداروشکر تعداد بالایی هم حوجه های سالم دراومدند😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس