محیط مناسب برای نصب و استفاده دستگاه جوجه کشی

بهترین محیط برای نصب و استفاده دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های مختلف یکی ار بهترین و محبوب ترین روش ها برای ایجاد یک منبع درآمد پرسود می باشد. البته باید توجه داشت که این امر تنها تحت تاثیر برخی شرایط خاص از جمله دما، رطوبت، تامین اکسیژن و چرخش تخم ها در دوره ستر انجام می شود. البته در میان موارد ذکر شده باید توجه داشت که شرایط محیط جوجه کشی همانند موارد بالا از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار است؛ تا جایی که اگر دستگاه در اتاق یا یک مکان با شرایط غیر استاندارد قرار داده شود بدون شک راندمان کار کاهش پیدا کرده و حتی ممکن است که همه تخم های نطفه دار از بین بروند. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما در این مقاله از چیکن هچ به بررسی این موضوع مهم بپردازیم.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از تخم نطفه دار طیور بومی با نهایت دقت
» دارای بدنه ی PVC فشرده و قابل شستشو
» دارای قابلیت ستر و هچر همزمان و امکان جوجه کشی مداوم
قیمت : 10,500,000تومان

بررسی شرایط محیط جوجه کشی

همانگونه که در قسمت قبلی توضیح داده شد، جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های مختلف تنها در صورت فراهم شدن عوامل خاص با موفقیت انجام می شود؛ البته برای تحقق این امر مهم و تامین همه این نیازهای ضروری و مهم تر از همه پایدار نگه داشتن آنها، بیشتر شرکت های سازنده از تکنولوژی بروز، عایق بندی و قطعات و سیستم های درجه یک برای ساخت دستگاه جوجه کشی استفاده می کنند. اما با این حال مکان یا محیطی که دستگاه در آن قرار داده می شود، باید دارای شرایط لازم و ضروری باشد.

اندازه و ابعاد محیط جوجه کشی

اندازه و ابعاد محیط جوجه کشی - چیکن هچ

با توجه به آزمایش های متعددی صورت گرفته اندازه و محیط قرار گیری دستگاه باید حداقل 5 برابر اندازه ای باشد که به وسیله خود دستگاه جوجه کشی اشغال شده است. باید توجه داشت که فرایند تهویه و تبادل هوا برای زنده ماندن جنین در دوره ستر و به خصوص دوره هچر امری حیاتی می باشد؛ از این رو اگر مکان قرار گیری دستگاه از باید امکان دفع هوای مصرف شده دستگاه و تامین هوای تازه را فراهم کند.

تهویه مکان جوجه کشی 

یکی دیگر از مهم ترین شرایط محیط جوجه کشی تهویه هوا می باشد. باید توجه داشت که جنین از لحظه به وجود آمدن در داخل تخم تا دوره هچ و خارج از شدن از تخم به اکسیژن و هوای تازه نیاز دارد. اکسیژن مورد نیاز برای کابین داخلی دستگاه در اصل به وسیله دریچه های ورودی تامین می شود؛ البته این در حالیست که هوای مصرف شده نیز از طریق دریچه های خروجی به محیط انتشار می یابد. با توجه به موارد ذکر شده تهویه درست و اصولی با زنده ماندن جنین داخل تخم و درصد هچ رابطه مستقیمی دارد.

توجه : از قرار دادن دستگاه جوجه کشی در محیط هایی که در مجاورت بوی نامناسب مانند مواد شیمیایی یا حتی سالن نگهداری پرنده دارند، جداً خودداری فرمایید.

تامین دمای محیط   

دمای محیط تاثیر فوق العاده بالایی در کارکرد دستگاه جوجه کشی و میزان مصرف انرژی آن دارد. در واقع اهمیت این موضوع باعث شده تا برخی شرکت های پیشرفته و بروز برای بالا بردن کیفیت و امنیت در قسمت بیرونی دستگاه جوجه کشی یک سنسور مخصوص دما قرار دهند. با توجه به بررسی های صورت گرفته ایده آل ترین دمای برای محیط دستگاه جوجه کشی در بازه 22 تا 30 درجه سانتی گراد می باشد که حتی در صورت نیاز باید با استفاده از تجهیزات گرمایشی مناسب تامین شود. از قرار دادن دستگاه جوجه کشی در تابش مستقیم نور خورشید خودداری فرمایید.

تنظیم رطوبت محیط جوجه کشی 

رطوبت از جمله مهم ترین فاکتورهای مرتبط با شرایط محیط جوجه کشی می باشد که عدم تامین صحیح آن می تواند کارکرد سیستم های دستگاه و همچنین شرایط کابین داخلی یعنی جایی که تخم های نطفه دار چیده شده اند را تحت تاثیر قرار دهد؛ و بدین شکل درصد هچ افت شدیدی پیدا کند. با توجه به بررسی های انجام شده رطوبت مناسب برای این مکان حداقل 30 درصد و حداکثر 50 درصد می باشد.

تنظیم رطوبت محیط جوجه کشی - چیکن هچ

شایان ذکر است که اگر از دستگاه جوجه کشی فاقد سیستم رطوبت ساز بهره گیری کنید، می بایست دمای محیط را حتماً بالاتر از 45 درصد تامین نموده و به شکل پایدار نگه دارید.

برق لازم برای کارکرد ستگاه جوجه کشی

با توجه به حساسیت بالای دستگاه جوجه کشی باید حتماً از اتصالات و کابل باکیفیت و مطمئن بهره گیری کنید. علاوه بر این استفاده از یک ترانس محافظ می تواند در بالا بردن امنیت کار بسیار تاثیر گذار باشد.

در برخی از محصولات شرکت های پیشرفته عالی الخصوص در دستگاه جوجه کشی خانگی قابلیت اتصال به برق اضطراری و باتری خودرو وجود دارد. حضور این سیستم باعث شده تا در صورت قطع شدن برق که دستگاه تنها تا 1 الی 2 ساعت می تواند شرایط را بدون تغییر نگه دارد. در این مدت فرد می تواند با استفاده از کایل و کلیپس هایی که به همراه دستگاه فرستاده شده است آن را به برق اضطراری وصل کرده و بدین شکل از افت راندمان و از بین رفتن تخم های نطفه دار جلوگیری کند.

ضد عفونی کردن محیط جوجه کشی

آخرین مواردی که به عنوان شرایط محیط جوجه کشی در نظر گرفته می شود، ضد عفونی کردن محیط است. همانطور که به صورت مکرر توضیح داده شد، جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های مختلفی تحت شرایط خاص انجام می شود و از حساسیت بالایی برخوردار است. حضور هرگونه آلودگی و میکروب در محیط این زمینه را به وجود می آورد تا آن ها به کابین داخلی نفوذ کرده و به راحتی جنین داخل تخم را از بین ببرند.

به همین دلیل باید محیط جوجه کشی عار از هر گونه کثیفی، آلودگی و میکروب باشد. برای بالا بردن کیفیت و استاندارد کار توصیه می شود که در قسمت ورودی به محیط جوجه کشی یک حوضچه مخصوص ضدعفونی قرار داده شود تا بدین شکل اپراتور با هر فردی قبل از ورود به محیط کفش های خود را میکروب کشی و ضدعفونی کند.

ضد عفونی کردن محیط جوجه کشی  - چیکن هچ

همچنین باید همه منافذ و راه های ورود به محیط را که به وسیله آن حیوانات و حشرات می توانند به داخل راه پیدا کنند با استفاده از موارد مناسب به طور کامل بسته شود. البته گاهاً دیده شده که حرارت حاصل از برخی قطعات دستگاه باعث جذب برخی حشرات می شود که در این حالت در کارکرد برخی از سیستم ها اختلال رخ داده و کل فرایند جوجه کشی با خطر جدی مواجه می گردد. علاوه بر این با بررسی برخی گزارش ها این مورد رخ داد که موش وارد اتاق جوجه کشی شده و با جویدن برخی از سیستم ها سبب خاموش شدن کل دستگاه جوجه کشی شده است. این رو بستن همه حفره ها و نقاطی که انواع حیوانات و حشرات می توانند از طریق آن وارد محیط شوند امنیت جوجه کشی تا حد زیادی بالا می رود.

ورود بیش از یک نفر ممنوع

به عنوان آخرین مورد باید در نظر داشته باشید که فقط یک نفر به عنوان اپراتور به محیط جوجه کشی وارد شود. در واقع این فرد با رعایت همه پروتکل های بهداشتی وارد محیط شده و به بررسی شرایط جوجه کشی، کندلینگ و یا در صورت نیاز به تنظیم دستگاه می پردازد. حضور فرد دیگر می توان ریسک کار را تا حد زیادی بالا ببرد چرا که شاید نوع آلودگی و میکروب از طریق او در محیط ایجاد شود و یا فرد از با نداشتن اطلاعات کافی وفقط از سر کنجکاوی با فشردن یک دکمه تنظیمات دستگاه را تغییر دهد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید من با کارتن یه دستگاه جوجه کشی درست کردم همچی مرتب فقط دما سنج می زارم 35 نشون میده رطوبت سنج گذاشتم 37/7دوتا بالاترین میشه،

    1. سلام
      خوب باید مقادیر رو به وسیله ی ابزارهای مختلف افزایش بدید
      برای دمای و رطوبت چی گذاشتی داخل دستگاه ؟
      دقت کن که با این رطوبت اصلا تخم داخل دستگاه نزار چون جوجه نمیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس