آموزش نحوه کار با دستگاه جوجه کشی | طرز کار دستگاه جوجه کشی

آموزش کار با دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی نیز مانند هر وسیله الکترونیک دیگری نیاز به راهنما و آموزش دارد. اگر با نحوه اصولی کار با دستگاه جوجه کشی آشنا نباشید طبیعتا میزان راندمان جوجه کشی کمتری خواهید داشت، حتی اگر از تخم های نطفه دار با کیفیت و تازه استفاده کرده باشید. بنابراین در این نوشته از چیکن هچ در مورد آموزش نحوه کار با دستگاه جوجه کشی و طرز کار آن مطالب مفید و کاربردی ارائه خواهد شد. 

یک دستگاه جوجه کشی چه کارهایی انجام می دهد؟

قبل از یادگیری نحوه کار با دستگاه جوجه کشی بهتر است با مجموعه اقداماتی که یکی ماشین جوجه کشی می تواند انجام دهد آشنا شوید. 

در حالت جوجه کشی طبیعی مرغ مادر بر روی تخم ها می خوابد و اقدام به تامین حرارت و رطوبت مورد نیاز تخم ها خواهد کرد و در دوره های زمانی مشخص اقدام به چرخاندن تخم ها با نوک خود میکند و هر از گاهی از روی تخم ها بلند می شود تا هوای آنها عوض شود ، بنابراین مرغ با این اقدامات باعث جوجه شدن تخم ها می شود و این دانش به صورت غریزی و خدادادی در وجود مرغ و سایر پرنده های مادر نهاده شده است.

اما در حالت مصنوعی تمامی این عملیات ها باید توسط ماشین جوجه کشی انجام شود و هر چه قدر یک دستگاه جوجه کشی حرفه ای تر باشد بهتر جوجه کشی خواهد کرد. بنابراین یک ماشین جوجه کشی استاندارد و قابل اعتماد باید فعالیت های زیر را به صورت خودکار و بدون دخالت انسان انجام دهد:

  • تامین خودکار حرارت لازم برای جوجه کشی
  • تامین رطوبت لازم 
  • سنجش لحظه ای دما و رطوبت داخل دستگاه 
  • تخم های نطفه دار را به صورت اتوماتیک هر چند ساعت یکبار بچرخاند.
  • هوای داخل دستگاه را یکنواخت و یک دست کند.
  • هر از گاهی با روشن کردن فن ، باعث ورود اکسیژن تازه به داخل دستگاه شود. 

راه اندازی و تست دستگاه جوجه کشی

اولین مرحله پس از خرید دستگاه جوجه کشی و قبل از خرید تخم نطفه دار ، تست سلامت و صحت کار دستگاه جوجه کشی است. یعنی شما باید دستگاه جوجه کشی تازه خریداری شده را به مدت 24 ساعت در حالت بدون تخم روشن کنید و دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده مورد نظر را بر روی آن تنظیم کنید تا از کارکرد صحیح و دقیق ماشین جوجه کشی مطمئن شوید. 

در صورتی که ماشین جوجه کشی خریداری شده پس از گذشت 24 ساعت بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه داد و دما و رطوبت تنظیم شده را به شکل دقیقی اجرا کرد و فرایندهای خودکار جوجه کشی مانند تامین حرارت و رطوبت، سنجش دما و رطوبت ، تهویه دستگاه و چرخش تخم ها را انجام داد می توان از سلامت آن مطمئن شد و مرحله بعدی یعنی خرید تخم های نطفه دار را اجرا کرد. 

راه اندازی و تست دستگاه جوجه کشی

در خرید دستگاه جوجه کشی به این نکته توجه کنید که کارخانه سازنده حتما محصول خود را پشتیبانی کند یعنی دستگاه دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکل حین جوجه کشی یا در روند تست دستگاه بتوانید با مسئولین کارخانه تماس بگیرید و مشکلات پیش آمده را با آنها در میان بگذارید. به همین دلیل خرید دستگاه های جوجه کشی چینی و بدون پشتیبانی را پیشنهاد نمی کنیم. 

تهیه تخم نطفه دار با کیفیت و تازه

دومین عامل مهم و تاثیرگذار در نتیجه نهایی جوجه کشی پس از دستگاه جوجه کشی، تخم های نطفه دار است. اگر تخم ها از کیفیت لازم برخوردار نباشند، حتی اگر از بهترین و گران قیمت ترین دستگاه جوجه کشی موجود در دنیا نیز استفاده کنید باز هم با شکست روبرو خواهید شد چون که تخم های بدون نطفه و یا دارای نطفه ضعیف و تخم های کهنه هرگز به جوجه تبدیل نخواهند شد. 

بنابراین پس از خرید دستگاه باید به فکر تخم های نطفه دار باشید، اگر خودتان دارای گله تخم گذار باشید مطمئنا تخم های نطفه دار با کیفیت و تازه ای خواهید داشت، اما در صورت خرید از بیرون بهتر است از خود پرورش دهنده ها خرید کنید و قبل از خرید نیز گله را مشاهده کنید تا از وجود پرنده های نر و ماده مطمئن شوید چرا که بدون وجود پرنده نر و انجام جفت گیری ، امکان نطفه دار شدن تخم ها وجود نخواهد داشت. 

از خرید غیر حضوری تخم ها خودداری کنید و حتما قبل از خرید تخم ها را از نزدیک ببینید چون که تخم های آلوده به خون و فضولات احتمالا آلودگی را وارد دستگاه خواهند کرد و ضمن اینکه خودشان به جوجه تبدیل نمی شوند سبب آلودگی سایر تخم ها نیز خواهند شد.هم چنین این نکته را به یاد داشته باشید که تخم های نطفه دار باید کمتر از یک هفته وارد دستگاه جوجه کشی شوند، در غیر این صورت احتمال جوجه شدن تخم ها بسیار کاهش خواهد یافت. 

آماده سازی محیط دستگاه جوجه کشی

همانگونه که یک دستگاه جوجه کشی باید کیفیت و کارایی لازم را داشته باشد، محیطی که دستگاه در آن قرار می گیرد نیز باید دارای شرایط خاصی باشد تا دستگاه به خوبی در آن کار کند، دمای محیط باید بین 23 الی 26 درجه سانتیگراد باشد یعنی در فصل تابستان از تجهیزات سرمایشی و در فصل زمستان از تجهیزات گرمایشی برای متعادل کردن دمای محیط باید استفاده کنید. 

هم چنین رطوبت محیط باید بین 35 الی 50 درصد باشد تا کارکرد دستگاه با مشکل روبرو نشود، قبل از شروع تست و راه اندازی دستگاه جوجه کشی باید چنین محیطی را برای آن فراهم کنید. برای تامین رطوبت محیط می توانید از رطوبت ساز التراسونیک و یا ظرف آب استفاده کنید. 

در محل قرار گیری دستگاه جوجه کشی باید تهویه هوا وجود داشته باشد تا اکسیژن کافی به دستگاه و تخم های در داخل دستگاه برسد. بنابراین می توانید از یک فن تهویه کوچک در محیط استفاده کنید. 

آماده سازی دستگاه جوجه کشی

پس از اینکه تخم نطفه دار خریداری شد و محیط مناسب برای جوجه کشی مهیا شد، نوبت به تنظیم دستگاه جوجه کشی و قرار دادن تخم در داخل آن میرسد.

قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه

پس از انجام تمامی مراحل فوق حال نوبت به قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه خواهد رسید. البته قبل از آن باید تخم ها را برای مدت زمان دو ساعت در محیط یا همان اتاق قرارگیری دستگاه قرار دهید تا کاملا با دما و رطوبت محیط سازگار شود. در این مدت می توانید دستگاه جوجه کشی را خاموش کنید و درب آن را باز کنید تا دما و رطوبت داخل دستگاه با دما و رطوبت محیط یکسان شود. 

قرار دادن تخم های نطفه دار در داخل دستگاه

پس از گذشت دو ساعت می توانید تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید. هنگام قرار دادن تخم ها به این نکته توجه کنید که اگر دستگاه دارای شانه های غلتکی و همه کاره باشد باید تخم ها را به صورت افقی و خوابیده در داخل شانه ها قرار دهید. اما اگر دستگاه دارای شانه های حفره ای یا شاخکی باشد بایستی تخم ها را به عمودی و یا ایستاده در داخل دستگاه قرار دهید. هنگام قرار دادن تخم ها به صورت عمودی باید قسمت تیز تخم رو به پایین باشد در غیر اینصورت جوجه در داخل تخم خفه خواهد شد. 

تنظیم دما و رطوبت مورد نظر

پس از قرار دادن تخم ها در دستگاه باید درب آن را ببندید و دوشاخه دستگاه را به پریز برق وصل کنید، پس از روشن شدن دستگاه بایستی دما و رطوبت مورد نظر را بر روی برد جوجه کشی دستگاه تنظیم کنید، اما اگر دستگاه شما دارای قابلیت انتخاب پرنده باشد می توانید نوع پرنده مورد نظر را انتخاب کنید تا جوجه کشی آغاز شود. دستگاه های جوجه کشی مجهز به برد jdr 900 و ایزی باتور های 1 و 2 دارای امکان انتخاب پرنده هستند. 

کنترل روند جوجه کشی

زمانی که جوجه کشی آغاز شد، باید هر دو ساعت یکبار به دستگاه سر بزنید و از کارکرد تمامی قسمت های دستگاه مطمئن شوید. چرخش تخم ها را زیر نظر بگیرید و با استفاده از دماسنج و رطوبت سنج های معتبر و با کیفیت مانند تستو یا کیمو از صحت دقت سنسور دستگاه و سیستم های تامین حرارت و رطوبت اطمینان حاصل کنید. 

نطفه سنجی تخم ها

نطفه سنجی تخم ها

پس از گذشت هفت روز از روند جوجه کشی باید تخم ها را مورد نطفه سنجی قرار دهید تا از رشد نطفه در داخل تخم مطمئن شده و تخم های پوچ و بدون نطفه را در از دستگاه بیرون بیاورید چرا که تخم های بدون نطفه به مرور زمان خراب شده و باعث مرگ سایر جنین ها در داخل تخم خواهد شد. برای آموزش نحوه نطفه سنجی تخم ها می توانید مقاله آموزش نطفه سنجی را مطالعه کنید. 

انتقال تخم ها به دوره هچر

بستگی به دوره جوجه کشی پرنده مورد نظر باید تخم ها را در دوره مشخص به قسمت هچر منتقل کنید، معمولا سه روز آخر جوجه کشی به دوره هچر تعلق دارد و شما باید از شروع روز سوم تخم ها را به این قسمت منتقل کنید، به عنوان مثال در مورد پرنده مرغ که دوره جوجه کشی آن 21 روز است ، باید از شروع روز سوم یعنی نوزدهم تخم ها را به قسمت هچر دستگاه منتقل کنید. 

برای این کار باید شانه ها را یک به یک از دستگاه بیرون بیاورید و تخم ها را وارد سبد هچر کنید، اگر از شانه همه کاره استفاده می کنید نیازی به تعویض شانه نیست ، کافیست تیغه مابین تخم ها را بردارید و آنها را به حالت خوابیده قرار بدید. اما در صورت استفاده از شانه های حفره ای یا مخصوص باید تخم ها را وارد سبد هچر مخصوص کنید.

سپس تخم ها را در داخل دستگاه قرار داده و چرخش آن را متوقف کنید، البته راک ها کاملا صاف و به حالت افقی قرار بگیرند یعنی نباید زاویه داشته باشند. پس از آن می توانید دما و رطوبت را برای دوره هچر تنظیم کنید که معمولا دما را کمی کاهش و رطوبت را افزایش می دهند. 

البته اگر از دستگاه های دارای ستر و هچر همزمان مانند دستگاه های جوجه کشی صنعتی اسکندری استفاده می کنید. نیازی به تغییر در دما و رطوبت و یا توقف سیستم چرخش دستگاه نیست. به راحتی می توانید تخم ها را همراه با شانه به قسمت زیرین دستگاه منتقل کنید تا وارد دوره هچر شوند. 

پس از جوجه کشی : 

وقتی جوجه کشی به پایان میرسد باید جوجه ها و پوسته ی تخم ها از داخل دستگاه خارج شوند. توجه داشته باشید که میتواند تخم نطفه دار را دو تا 3 روز نیز در داخل دستگاه نگهداشت تا تخم جوجه شود ولی بیشتر از آن عقلانی نیست .

آماده سازی بستر جوجه ها

زمانی که تخم ها را وارد دوره هچر کردید پس از گذشت سه روز شاهد بیرون آمدن جوجه ها از تخم خواهید بود. بنابراین باید بستر آنها را از قبل آماده کرده باشید تا در صورت بیرون آمدن جوجه ها ، مکان مناسبی برای پرورش و نگهداری داشته باشند. 

جوجه ها تا 24 ساعت پس از تولد باید در داخل دستگاه جوجه کشی بمانند تا کاملا مقاوم شوند، نگران تغذیه آنها نباشید آنها از کیسه زرده خود تغذیه خواهد کرد. پس از گذشت 24 ساعت می توانید آنها را به بستر منتقل کنید و با استفاده از محلول آب و قند و جیره غذایی اغازین که در مراکز معتبر به فروش میرسند، تغذیه کنید. 

آماده سازی بستر جوجه ها

بستر مناسب برای جوجه ها باید دمایی حدود 37 درجه سانتی گراد داشته باشد تا از سرما خوردن و تلف شدن جوجه ها جلوگیری به عمل اید، برای این منظور می توانید از سیستم های گرمایشی و لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید. کف بستر را باید با استفاده از خاک اره و یا پوشال های نرم بپوشانید تا از آسیب رسیدن به کف پای جوجه ها و لنگیدن آنها جلوگیری کنید.

به منظور جلوگیری از کج شدن پای آنها حتما آنها را در یک مکان صاف و بدون شیب پرورش دهید. از دانخوری و آبخوری های مناسب و مناسب با قد آنها استفاده کنید تا برای آب و دان خوردن زحمت زیادی را متحمل نشوند. 

نتیجه گیری

در این نوشته با نحوه کار با دستگاه جوجه کشی و راه اندازی و شروع جوجه کشی از آن پرداخته شد، در صورتی که نکات گفته شده در این مقاله و دفترچه راهنمای همراه دستگاه را به خوبی مطالعه کنید مطمئنا یک جوجه کشی موفق و با راندمان بالا را تجربه خواهید کرد. در صورت وجود هرگونه سوال یا پیشنهاد می توانید از طریق نظرات همین صفحه با ما درمیان بگذارید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام من چکار کنم ک رطوبت بال بره۳تا ظرف اب گذاشتم الا تو ۳ روز اخر رو ۶۰ بلا نمیه

    1. سلام
      رطوبت محیطی رو افزایش بدید ، خشکی هوای محیط در عملکرد دستگاه تاثیر گذار خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس