بهترین آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

ایده های مختلفی برای ساخت دستگاه جوجه کشی وجود دارد، بعنوان مثال میتوان با استفاده از کارتن ، mdf، یخدان یونولیتی و یا یخچال قدیمی یک دستگاه جوجه کشی ساده در منزل درست کرد. از آنجایی که بدنه یخچال عایق بندی بسیار خوبی دارد، یکی از گزینه های مناسب برای ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز، استفاده از یخچال های قدیمی و کهنه می باشد.

آموزش ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال را در این مقاله از وبلاگ سایت چیکن هچ به زبان ساده به شما آموزش میدهیم. در این آموزش سعی شده از لوازم ارزان که تهیه آنها راحت است، استفاده شود.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» بسیار ارزان و به صرفه و مناسب برای جوجه کشی از تخم طیور بومی
» بهره گیری از قطعات مرغوب و درجه یک
» دارای قابلیت کارکرد با باتری و برق شهری
قیمت : 3,530,000تومان

لوازم مورد نیاز

  • یخچال کهنه
  • لامپ رشته ای 100 وات، سرپیچ لامپ و سیم به متراژ لازم
  • ترموستات تنظیم دما (کنترلر دما) دارای نمایشگر به همراه آداپتور 12 ولتی
  • فن جوجه کشی

مرحله اول: تهیه یخچال کهنه و آماده کردن آن

تهیه یخچال کهنه برای ساخت دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

در ابتدا یک یخچال کهنه تهیه خواهید نمود. اگر در منزلتان یخچال قدیمی و بلااستفاده وجود دارد، از همان استفاده کنید. اگر نه با مراجعه به سمساری یک یخچال کهنه ولی با عایق بندی مناسب بخرید. برای اینکه دستگاه ساخته دست شما به خوبی کار کند، بهتر است که درب یخچال به خوبی به بدنه آن چفت شود، همچنین داخل یخچال نباید پوسیده باشد، چون در محل پوسیدگی امکان رشد باکتری ها و قارچ ها در طول جوجه کشی وجود دارد. پس از تهیه یخچال آن را به خوبی تمیز کنید. برخی قطعات اضافی آن باید جدا شوند. این قطعات شامل لوله های خنک کننده پشت دستگاه و موتور آن می باشند.

مرحله دوم: ایجاد دریچه تهویه

ایجاد دریچه تهویه در یخچال برای ساخت دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

برای تهویه هوا لازم است که بر روی بدنه یخچال یک دریچه ورود و خروج هوا ایجاد نمایید. برای این منظور بر روی سقف یخچال و قسمت بالای دیواره پشتی آن یک دریچه به قطر 2 یا 3 سانتیمتر ایجاد کنید.

مرحله سوم: برش بخشی از درب یخچال

برش بخشی از درب یخچال برای ساخت دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

برای اینکه داخل یخچال از بیرون قابل نمایش باشد، میتوان بر روی درب آن یک برش ایجاد کرد و بر روی محل برش یک شیشه یا طلق شفاف چسبانید. توجه داشته باشید که درب یخچال اکثرا از جنس pvc بوده و دارای لایه هایی از فوم تزریق شده می باشد. لذا برای برش درب یخچال به ابزارهایی مثل فرز نیاز خواهید داشت. زمانیکه شیشه را به محل برش زده میچسبانید، کناره های آن باید به خوبی عایق بندی شوند تا گرما و رطوبت از این طریق به بیرون شارش نکند.

نکته مهم: اگر برای کسب درامد میخواهید به بازار جوجه کشی وارد شوید و یا اینکه قصد فعالیت حرفه ای دارید، ما خرید دستگاه جوجه کشی را به شما توصیه میکنیم. زیرا دستگاه جوجه کشی یخچالی یا دست ساز ایرادهای فنی زیادی دارد و به درستی نمیتوانید شرایط لازم برای جوجه کشی را فراهم کنید. این مقاله صرفه جنبه آموزشی دارد و برای دریافت راندمان بالا در جوجه کشی چاره ای جز خرید دستگاه جوجه کشی با کیفیت ندارید. در بخش قیمت انواع دستگاه جوجه کشی محصول متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

مرحله چهارم: ایجاد سیستم گرمایشی

ایجاد سیستم گرمایشی یخچال برای ساخت دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

برای رشد تخم های نطفه دار لازم است که آنها در معرض حرارت و رطوبت مناسب قرار گیرند. برای ایجاد گرما در ساخت این دستگاه از لامپ رشته ای 100 وات استفاده شده است. اگر یخچال مورد استفاده شما ابعاد بزگتری دارد میتوانید از دو عدد لامپ استفاده کنید تا گرمای لازم را تأمین کنند.

سیم پیچی سرپیچ لامپ بسیار آسان می باشد. برای اینکار کافی است که سرپیچ را باز نموده و سیم های فاز و نول را به آن وصل کنید.

طرف دیگر سیم فاز لامپ باید به کنترلر دما وصل شود. چراکه کنترلر دما با خاموش و روشن کردن به موقع لامپ ها، گرمای مورد نیاز برای جوجه کشی را تنظیم خواهد کرد. لازم به ذکر است که دقیق بودن دما و رطوبت در جوجه کشی بسیار مهم می باشد. زیرا تخم های نطفه دار به نوسانات دمایی و یا دمای سرد و دمای بیش از حد گرم حساس بوده و تلف میشوند. لذا در ساخت این دستگاه سعی شده از کنترلر دما استفاده شود تا مقادیر دما به درستی در داخل یخچال تنظیم شود.

نحوه سیم بندی کنترلر دما معمولا به همراه این قطعه موجود می باشد. یعنی محل اتصال قطب مثبت و منفی بر روی برد کنترلر و همچنین محل اتصال فیش سنسور دما مشخص است. بر روی ورودی k1 کنترلر سیم لامپ رو وصل نموده و آن طرف سر سیم لامپ را به یک دوشاخه وصل خواهید کرد. سیم بعدی دو شاخه را هم به ورودی k0 وصل نمایید. این دوشاخه به برق 220 ولت وصل خواهد شد.

فن را هم میتوانید همانند لامپ در مسیر سیم کشی وصل کنید.

پس از سیم پیچی لامپ را در طبقه بالایی یخچال به صورت آویزان نصب کنید.برای تهویه هوای داخل یخچال و همچنین پرتاب گرمای لامپ، از یک عدد فن هم استفاده میکنیم. این فن را بر بالای لامپ نصب کنید.

توجه: اگر از فن 12 ولت استفاده میکنید، سیم های فن را باید به سیم های آداپتور وصل نموده و هر یک از این سیم ها نیز بر روی کنترلر بر روی قطب های مثبت و منفی وصل خواهند شد. فن تهویه جوجه کشی را در بخش فن دستگاه جوجه کشی میتوانید تهیه کنید.

اگر نمی توانید کنترلر دما تهیه کنید پس حتما از دماسنج  های جیوه ای (آلمانی) استفاده نمایید. دماسنج آلمانی را باید روبروی شیشه قرار بدهید تا بتوانید مقادیر آن را بخوانید و متوجه دمای داخل شوید.

مرحله چهارم: طراحی بخش رطوبت ساز

برای تأمین رطوبت در این دستگاه از ظرف آب استفاده خواهید کرد. ظرف اب مورد استفاده بهتر است که پهن باشد تا سطح تماس آب با هوای گرم زیاد باشد. در اینصورت رطوبت را به راحتی میتوانید افزایش دهید. همچنین برای افزایش رطوبت میتوان بر بالای ظرف آب یک عدد لامپ نصب کرد. اگر میخواهید در طبقات مختلف یخچال، تخم نطفه دار قرار دهید، برای تأمین رطوبت میتوان در طبقات دیگر هم یک عدد ظرف آب قرار داد.

طراحی بخش رطوبت ساز دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

برای سنجش دقیق رطوبت حتما از یک رطوبت سنج دیجیتالی  و یا رطوبت سنج های عقربه ای که قیمت مناسبی دارند استفاده کنید. مقادیر رطوبت در جوجه کشی مهم بوده و کاهش یا افزایش بیش از حد آن باعث خراب شدن تخم های نطفه دار میشود.

مرحله پنجم: طراحی سیستم چرخشی

برای چیدن تخم ها در داخل این دستگاه جوجه کشی یخچالی به دو روش میتوانید عمل کنید. روش اول بدین صورت خواهد بود که تخم ها را بر روی طبقات داخل یخچال قرار داده و هر 3 الی 4 ساعت یکبار باید آنها را بچرخانید. البته در این روش لازم است که بر روی یک طرف تخم ها علامت بزنید تا در هنگام چرخاندن آنها دچار اشتباه نشوید.

روش دوم ساخت ترنر اتوماتیک می باشد. در این روش باید یک موتور چرخشی دستگاه جوجه کشی هم تهیه کنید. برای ساخت راک اتوماتیک مقاله آموزش ساخت ترنر دستگاه جوجه کشی را مطالعه کنید.

مرحله نهایی

دستگاه جوجه کشی یخچالی شما در نهایت آماده است ولی قبل از جوجه کشی چندین نکته مهم را باید رعایت کنید. ابتدا بدنه داخلی و بیرونی یخچال، ظرف آب داخل آن قسمتی که تخم ها بر روی آن قرار میگیرند یا شانه جوجه کشی را به خوبی ضدعفونی نمایید. در زمان تمیز کردن مراقب سنسور باشید و بهتر است که آن را با پلاستیک بپوشانید تا از کالیبره خارج نشود.

سپس بدون تخم های نطفه دار دستگاه را تست نمایید. ممکن است یکی دو ساعت زمان بگذرد تا دستگاه شما به مقادیر دما و رطوبت مناسب برای جوجه کشی برسد.

پس از اطمینان از کارکرد دستگاه، داخل آن از تخم های نطفه دار تازه استفاده کنید. دوره جوجه کشی مرغ 21 روز بوده و دمای مناسب برای 18 روز اول 37.7 درجه و رطوبت 60 درصد می باشد. از اول روز 19 دما را به 37.2 درجه کاهش دهید و رطوبت باید 70 درصد باشد. همچنین از اول روز 19 به بعد دیگر به چرخش تخم ها نیاز نیست. در روزهای هچر درب یخچال را باز نکنید تا دما و رطوبت داخل آن از تنظیم خارج نشوند.

لازم به ذکر است که میتوان برای اطمینان از رشد تخم های نطفه دار در روز هفتم یا دهم نطفه سنجی انجام داد. در مقاله آموزش نطفه سنجی توضیحات لازم رو حتما مطالعه کنید.

اگر در مراحل ساخت این دستگاه جوجه کشی نیاز به راهنمایی دارید سوالات خود را در بخش دیدگاه ها برای ما بنویسید در اسرع وقت به شما جواب خواهیم داد.

نوشته های مشابه

‫19 دیدگاه ها

  1. سلام موتوردستگاه درحالت ستر موقعی که رمان چرخش راست چپ می شود یکسره چرخش داره وار میکند ایراد ازتایمره یاازموتوره یااز مکروسوییج تازمان خاموش کلید ستریکسره می چرخه

    1. سلام
      موتور چه مدلی هست و نوع چرخش اون چطوریه ؟ همچنین تنظیم چرخش باید توسط تایمر نیز انجام بگیره . برای این مورد نقشه تایمر رو چک کنید

  2. سلام خسته نباشید من چند وقت پیش با استفاده از یک یخچال خرابه یک دستگاه درست کردم تخم هارو که گذاشتم داخل دستگاه تا سه چهار روز اول خوب پیش رفت تخم ها طلسم بندی کردند ولی بعدش خراب شدند میشه راهنمای بفرمایید

    1. دوست عزیز مورد زیادی تو دوران ستر و هچر بادی داخل محیط دستگاه رعایت بشه . با توضیحاتی که شما دادید من جواب درستی نمیتونم به شما بدم

  3. سلام ممنون اززحماتتان دستگاه یخچالی ما ازرطوبت ۶۸الی۷۴نوسان دمادر۳۵درجه دوعددلامپ روشن تادمای ۳۶ هشت دهم خاموش دما تا۳۷ هشت دهم میرود بعد برگشت به پایین

    1. سلام
      خوب اینقدر نوسان نباید داشته باشه ، شوک وارد میشه بهشون و تو کاهش راندمان تاثیر داره
      دما هم 35 خیلی کمه ، هر چند تا لامپ میتونی اضافه کن ، دما به هیچ وجه از 37.5 در ستر و 37 در هچر نباید پایینتر بیاد
      اگه ترموستات گذاشتی درجه نوسان رو کمتر کن

  4. سلام خسته نباشید حدود ۱ ساعت دیگه میشه روز ۲۱ که تخم هارو تو دستگاه گذاشتم ولی هنوز حتی تخم هارو نشکوندن تخم ها سیاه هستن با نور مجبور شدم داخل یکی از تخمارو نگاه کردم درحال تکون خوردن بود بنظرتون چرا تخم رو نمیشکونند و هنوز با دنیا نیومدن؟

    1. سلام
      رطوبت رو ببر بالا و صبور باش ، مشکلی نیست عجله نکن و به هیچ وجه در دستگاه رو در دوره هچ باز نکن

  5. سلام خسته نباشید من با یونولیت ساختم یه کاسه آب زسر لامپ گذاشتم ولی میخوام رطوبت بره بالا ولی بالا ۳۰ نمیره چیکار کنم؟

      1. فن رو کنار لامپ گذاشتم
        خب دما رو ببرم بالاتر از ۳۷/۵ برای جوجه کشی بد نیست؟
        یا فقط ببرم بالا رطوبت بیاد بالا بعد ببرم همون ۳۷/۵؟

        1. نه همون 37.5 خوبه ، نگفته بودی که دما چقدره !!
          فن رو کنار لامپ نزار ، فن رو بین لامپ و ظرف اب بزار که گرما مستقیم بخوره به فن بعد بره به سمت ظرف اب
          ظرف اب اضافی رو هم بزار حتما
          با این روش ها رطوبت میره بالاتر ولی اینکه چقدر بره قابل تشخیص نیست چون به رطوبت محیطی که دستگاه داخل اون قرار داره هم بستگی داره ، مثلا تو شمال راحت میشه رطوبت رو برد بالا ولی تو اصفهان سخته و شاید اگه رطوبت محیطی کمتر از 30 باشه ، بالا بردن رطوبت دستگاه با ظرف اب به این راحتی ها امکان پذیر نشه

    1. سلام
      دست سازه خوب ممکنه یکی خوب بسازه یکی بد بسازه ! بستگی به سازنده داره ! یکی که فنی هست حتما خوب میسازه شاید در حد یه دستگاه کارخونه ای هم بشه ولی عمدتا ایراد زیاد دارن

      بدنه مشکل داره ، برش بدنه اگه دستی باشه درز داره و مشکل ایجاد میشه ، سنسور باید خوب باشه ، کنترلر اگه اتوماتیک باشه خوبه ولی اکثرا دستی استفاده میشه :
      – چرخش دستگاه
      – سنسور رطوبت
      – ورود کنترل نشده دما و رطوبت و هوا
      و …

  6. با سلام مجدد ایا کتاب یا بروشوری دررابطه ساخت ماشین جوجه کشی با یخچال وجود داروتا ادم تهیه کند ممنون میشم اگه هست راهنمایی کنید یا اسم کتاب یا بروشوری هست برام بفرستیت ممنون.

    1. سلام، خیر تا حالا ندیدم چنین کتابی. از جزئیات این مقاله استفاده کنید. فیلم اموزشی هم تو نت هست.

  7. با سلام وخسته نباشید خدمت شما من خیلی علاقع دارم این دستگاه را درست کنم، بیشتر راهنمایی کنید ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس