آموزش اسپری کردن آب بر روی تخم غاز و اردک در زمان جوجه کشی

نحوه آب پاشی بر روی تخم نطفه دار غاز

پرنده های آبدوست مثل غاز ، اردک و دیگر مرغابی ها روال جوجه کشی متفاوتی نسبت به دیگر طیور دارند. در حین جوجه کشی از این پرندگان لازم است که در مقاطع زمانی خاص تخم های نطفه دار خنک شده و بر روی آنها آب اسپری شود. اما به هنگام جوجه کشی از غاز برای انجام صحیح عمل آب پاشی تخم نطفه دار باید نکات لازم را بدانید در غیر اینصورت باعث تلف شدن آنها خواهید شد. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله از سایت چیکن هچ تصمیم گرفتیم تمامی نکات لازم و نحوه آب پاشی تخم غاز و اردک را به شما یاد دهیم.

ویدیو آموزش اسپری کردن آب بر روی تخم غاز و اردک

دلیل آب پاشی کردن

غاز و قوغاز یا دیگر مرغابی ها علاقه زیادی به زندگی در کنار برکه ها و استخرهای آب دارند. همچنین ساختار بدنی این پرندگان به نحوی است که بر روی زمین به خوبی نمی توانند جفت گیری کنند. به همین دلیل آنها بیشتر بر روی آب جفت گیری میکنند. با توجه به غریزه طبیعی این پرندگان و علاقه آنها به محیط های آبی در نتیجه جوجه ها نیز باید به این شرایط عادت داده شوند.

دلیل آب پاشی کردن - چیکن هچ

در جوجه کشی طبیعی غاز اگر دقت کرده باشید، غاز کرچ شده به مدت 10 دقیقه هر روز از روی تخم ها بلند شده و به غذا خوردن می پردازد. سپس با پرهای خیس مجددا بر روی تخم ها می خوابد. به همین دلیل در جوجه کشی مصنوعی به کمک ماشین جوجه کشی صنعتی یا خانگی نیز باید تخم های غاز کمی خنک شده و پوسته آنها کمی خیس شود.

از طرفی تخم غاز پوسته سفت و بسیار ضخیمی در مقایسه با دیگر طیور دارد. لذا با اسپری کردن تخم ها میتوان پوسته تخم را به اندازه کافی نرم و شکننده کرد تا در زمان هچ جوجه بتواند از تخم خارج شود.

اسپری کردن تخم های غاز چه زمانی باید شروع شود و تا کی ادامه دارد؟

برای خیس کردن تخم های غاز از روز  6 ام یا 7 ام جوجه کشی میتوانید اقدام کنید. یعنی پس از اولین نطفه سنجی باید این عمل هر روز انجام شود. همچنین تا زمان رسیدن دوره هچر عمل آب پاشی باید روزانه یک مرتبه و در یک وقت مشخص شکل بگیرد. پس فقط در زمان ستر تخم های غاز باید آب پاشی شوند.

تعداد روزهای جوجه کشی غاز با توجه به نژاد آن فرق میکنید، بعنوان مثال قوغازها یا نژاد اکراینی و چینی دوره جوجه آوری 35 روزه دارند. پس زمان ستر و هچر را باید بر اساس نژاد مدنظرتان دقیق بدانید. در زمان هچر این کار را متوقف نموده و درب دستگاه را باز نکنید تا دما و رطوبت داخل دستگاه تخلیه نشود. وگرنه تلفات زیادی خواهید داشت.

همانطور که ذکر شد، عمل آب پاشی تخم ها را هر روز در یک ساعت مشخص باید انجام دهید. پس بهتر است که زمانی از روز و یا اوایل شب را انتخاب کنید که در آن زمان، همیشه وقت خالی داشته باشید.

نکات مهم قبل از آب پاشی

برای انجام این کار به یک اسپری آب پاش نیاز خواهید داشت که آب را به حالت پودری به بیرون بپاشد.

با آب معمولی تخم های نطفه دار را خیس نکنید، چرا که آب معمولی یا آبی که سختی بالایی دارد، دارای آهک و املاح معدنی است. این ناخالصی ها بر روی منافذ پوسته تخم خواهد نشست و باعث انسداد آنها خواهد شد. در نتیجه تخم نطفه دار به خوبی نخواهد توانست با محیط اطرافش در تبادل باشد و تلف خواهد شد.

آب مورد استفاده برای این کار بایستی تصفیه شده و یا آب مقطر باشد.

نکات مهم قبل از آب پاشی - چیکن هچ

برای ضدعفونی کردن تخم ها می توانید داخل آب پاش کمی جرمی ساید و یا سرکه سفید و سرکه سیب نیز حل کنید. در این صورت تخم های نطفه دار از آلوده شدن در امان می مانند.

دمای آب داخل آب پاش باید ولرم و هم دما با هوای داخل دستگاه باشد. بهتر است که از قبل ظرف آب پاش را داخل ماشین جوجه کشی قرار دهید. برای جلوگیری از ورود آلودگی حتما ظرف آب پاش را به خوبی ضدعفونی نموده و آن را در محلی قرار دهید که باعث گیرکردن راک و شانه ها نشود. کف دستگاه جوجه کشی معمولا محل خوبی برای قرار دادن ظرف آب می باشد.

یک میز برای انجام این کار در نظر بگیرید تا بتوانید شانه دستگاه جوجه کشی را بر روی آن قرار داده و عمل اسپری کردن را راحت انجام دهید.

مراحل انجام کار

قبل از شروه به آب پاشی تخم ها، دمای اتاق را گرم کنید. دمای اتاق اگر خنک و یا سرد باشد، جنین داخل تخم دچار شوک خواهد شد. دمای 30 الی 34 درجه سانتی گراد برای اتاق در زمان آب پاشی پیشنهاد میشود.

دست های خود را ضدعفونی و تمیز نمایید.

برق دستگاه را قطع کنید و درب آن را باز بگذارید و سپس یک شانه بیرون بیاورید. برای اولین شانه بهتر است که به مدت چند دقیقه صبر کرد تا کمی تخم ها خنک شوند.

سپس از فاصله 50 سانتی متری با آب پاش بر روی پوسته تخم ها آب بپاشید. ذرات پودری آب بر روی پوسته یک حالت شبیه به شبنم ایجاد خواهند کرد. تخم ها نباید بیش از حد خیس شوند. آن طرف دیگر تخم نطفه دار نیز باید آب پاشی شود.

مراحل انجام کار - چیکن هچ

بایستی اسپری کردن تخم های نطفه دار غاز و خنک کردن آنها بین 8 الی 10 دقیقه طول بکشد و بعد از آن مجددا دستگاه را باید روشن کنید. تنظیمات دستگاه همان تنظیمات قبلی بوده و بر اساس ستر آن را تنظیم نمایید.

طبیعی است که پس از خیس کردن تخم ها و قرار دادن مجدد آنها در داخل دستگاه جوجه کشی ، رطوبت داخل کمی بالا خواهد رفت. اما به تدریج رطوبت دستگاه مجددا به حالت تنظیم شده بر خواهد گشت. پس از اتمام عمل آب پاشی دمای محیط نیز باید کمی کاهش داده شود. چون دمای محیطی 30 الی 34 درجه برای کارکرد صحیح دستگاه جوجه کشی مناسب نیست. دمای 25 درجه برای اتاق دستگاه ایده آل می باشد.

جمع بندی

در این مقاله نحوه صحیح آب پاشی تخم نطفه دار غاز را به شما آموزش دادیم. در نظر داشته باشید حتی اگر در ظرفیت های کم مثلا با دستگاه جوجه کشی خانگی اتوماتیک هم بخواهید از غاز جوجه آوری کنید، عمل اسپری کردن آب بر روی تخم ها الزامی است.

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام من نزدیک به ۱۶روز تخم اردک داخل شانه تخم‌مرغ کذاشتم میشه الان ازشانه دربیارم وخوابید بزارم مشکلی نیست ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      مدت زمان نگهداری و انبار کردن تخم نطفه دار 7 روزه
      و بعد از اون دیگه نطفه ها قدرت باروریشون کمتر میشه و احتمال اینکه جوجه بشن خیلی میاد پایین

  2. درودو عر ض ادب:
    سوال=آیا تخم غاز و اردک اسراییلی را میتوانیم همزمان انجام دهم؟
    اگرربخواهم زمانهای مختلف شامل هچر و … تداخل نشه چه کاری میتوانم انجام دهم؟
    سپاسگذارم و بدرود

    1. سلام دوست عزیز
      میزان دما و رطوبت مورد نیاز برای جوجه کشی از تخم اردک و غاز تقریبا یکیه و می تونی ازشون همزمان جوجه کشی کنی
      فقط طول دوره ی جوجه کشی از تخم اردک اسرائیلی 34 تا 37 روزه و مال ارد 28 روز
      این یعنی اینکه تخم اردک رو باید زودتر از غاز وارد دوره ی هچر کنی
      برای اینکه تداخلی توی این روند ایجاد نشه توصیه ی من اینه که از دستگاه های ستر و هچر همزمان استفاده کنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس