کدام دستگاه جوجه کشی نباید رطوبت ساز داشته باشد

رطوبت مناسب دستگاه جوجه کشی از جمله فاکتورهای بسیار مهمی می باشد که تاثیر بسیاری در راندمان جوجه کشی دارد. با توجه به این مورد دستگاه های رطوبت سازی مخصوصی برای انکوباتور ها مورد استفاده قرار میگیرد.

اما برخی از دستگاه های جوجه کشی نیاز به رطوبت ساز مجزا نداشته و تهیه و استفاده از آن راندمان جوجه کشی را دچار اختلال خواهد کرد. در این مقاله از چیکن هچ  در مورد دستگاه هایی که به رطوبت ساز نیاز ندارند اطلاعاتی ارائه داده ایم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 6
» دارای عملکرد حرفه ای و دقیق
» برخورداری از پمپ آب و پد سلولزی برای تامین رطوبت
» برخورداری از سنسور SHT سوئیسی نسل 4
قیمت : 4,970,000تومان

اهمیت تامین رطوبت در دستگاه جوجه کشی

از آنجا که تخم های آماده شده برای جوجه کشی همگن و یکسان نیستند؛ ممکن است برخی از آنها رطوبت زیادی داشته و برخی دیگر به دلیل تازگی از آب زیادی برخوردار باشند که در این صورت به یک تنظیم رطوبت دقیق نیاز است.

بدین منوال اگر کیسه هوایی تخم ها کوچک باقی بماند جوجه ها اکسیژن کافی دریافت نخواهند کرد و توانایی استفاده از مواد مغذی داخل تخم را نخواهند داشت همچنین اگر رطوبت زیادی برای آنها در نظر گرفته شود جنین در داخل آب غرق و تلف خواهد شد.

خطرات رطوبت زیاد در دستگاه جوجه کشی

رطوبت زیاد همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد یکی از دلایل اصلی کاهش شدید روند جوجه کشی خواهد بود و در نهایت تلف شدن جنین را به همراه خواهد داشت.

هنگامی که تخم تازه است و آب بیشتری را درون خود جای داده فضای محدودی در اختیار جوجه قرار می گیرد و این امر باعث تنفس نادرست جوجه می‌شود و خفگی را به همراه دارد.

عوارض رطوبت زیاد در دستگاه جوجه کشی - چیکن هچ

عوارض رطوبت کم در دستگاه جوجه کشی

الف- بیرون آمدن جوجه ها زودتر از موعد مقرر با جثه ضعیف.

ب- بزرگ شدن کیسه هوایی بیشتر از حد مجاز.

پ- سفت شدن پوسته تخم مرغ و قادر نبودن جوجه برای بیرون آمدن از آن.

چرا نباید از رطوبت ساز در برخی از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنیم؟

در دستگاه های کوچک جوجه کشی که دارای کابین کوچکی هستند مثل دستگاه جوجه کشی  126 و 168 تایی؛ استفاده از رطوبت ساز مجزا باعث نوسان رطوبت شده و ایجاد مشکل خواهد کرد.

زیرا با هر پاف رطوبتی که به داخل کابین صورت می گیرد،  شوک رطوبتی به داخل دستگاه وارد شده و راندمان جوجه کشی پایین خواهد آمد.

با قرارگیری رطوبت ساز سرد دمای دستگاه نیز کاهش خواهد یافت و اگر از رطوبت ساز گرم مجزا استفاده می‌کنید دمای دستگاه را نیز بالا خواهد برد.

بنابراین باید در نظر داشته باشید که اگر شرکت سازنده در کنار دستگاه رطوبت ساز مجزایی ارسال نکرده نشان دهنده این است که نیازی به رطوبت ساز اضافه نیست و شما هم باید از این کار صرف نظر کنید، زیرا دستگاه توانایی کنترل رطوبت گرم یا سرد زیاد را نخواهد داشت و دمای آن نیز در حد نامتعارف بالا خواهد رفت.

چرا نباید از رطوبت ساز در برخی از دستگاه های جوجه کشی استفاده کنیم - چیکن هچ

سخن آخر

در این نوشته سعی شد در رابطه با عوارض کاهش و یا افزایش رطوبت و اینکه چه دستگاه هایی نیاز به رطوبت ساز ندارند نکاتی ارائه شود، تا با تهیه رطوبت ساز اضافی خللی در راندمان جوجه کشی خود با شوک های مکرر رطوبتی ایجاد نکنید. در مورد این مسائل به شرکت سازنده اعتماد کرده و خودسرانه به تعبیه موارد اضافی نپردازید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس