چگونه دمای دستگاه جوجه کشی را ثابت نگه داریم؟

9از آنجایی که دما مهم ترین عامل در رشد جنین و تکامل آن می باشد و در صورت پایین بودن یا بالا بودن بیش از حد آن احتمال مرگ جوجه داخل تخم، رشد ناقص، فلجی و … وجود دارد،  لذا تمامی پرورش دهنده ها و اپراتورهای حرفه ای دستگاه های جوجه کشی فارغ از برند ماشین جوجه کشی خود، سعی در ثابت نگه داشتن دمای دستگاه جوجه کشی و بالا بردن راندمان آن دارند. 

جهت کمک به صنعت جوجه کشی و افزایش دانش پرورش دهنده های عزیز، این نوشته همراه با یک ویدیوی آموزشی گردآوری شده تا شما را با روش های استیبل کردن و ثابت نگه داشتن دما در دستگاه جوجه کشی آشنا کنیم. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم مرغ بصورت اتوماتیک
» مناسب برای افراد تازه کار و مبتدی و عدم نیاز به دانش فنی
» دارای سنسور دما و رطوبت SHT سوئیسی
قیمت : 7,100,000تومان

ویدیوی آموزش نحوه ثابت نگه داشتن دمای ماشین جوجه کشی 

در این ویدیوی آموزشی کوتاه، کارشناس مجموعه به روش های مختلف کنترل دما در دستگاه جوجه کشی و جلوگیری از کاهش یا افزایش بیش از آن پرداخته و نحوه استیبل کردن دما را آموزش می دهد :

چه میزان تغییر در دما برای جنین خطرناک است؟

تغییرات دمای دستگاه در حد یک دهم و دو دهم و حتی نیم درجه، مشکل چندانی برای جنین به وجود نخواهد آورد، به شرطی که تغییرات خیلی کند و هر چند دقیقه یکبار باشد. حتی در دستگاه های جوجه کشی معروف دنیا مانند آرکام نیز تغییرات جزئی دما حین جوجه کشی اتفاق می افتد، با این حال راندمان بسیار بالایی را می دهد. 

اما در صورتی که تغییرات دما از نیم درجه بالاتر باشد، می تواند سبب مرگ جنین داخل تخم و یا فلج و ناقص به دنیا آمدن آن شود. در ادامه به چند راهکار جهت ثابت نگه داشتن دما در ماشین جوجه کشی پرداخته می شود. 

چگونه از تغییرات شدید دما در دستگاه جوجه کشی جلوگیری کنیم؟

مهم ترین روش برای پیشگیری از تغییرات شدید دمایی در انکوباتور، توجه به دمای محیط و کنترل آن است، هم چنین استفاده از یک سنسور دقیق در دستگاه و محیط تا حد زیادی به شما در کنترل و ثابت نگه داشتن دما کمک خواهد کرد. از جمله راهکارهای کنترل دمای دستگاه جوجه کشی و تثبیت آن می توان موارد زیر را برشمرد :

1 – از سالم بودن فن تهویه دستگاه مطمئن شوید

از سالم بودن فن تهویه دستگاه مطمئن شوید - چیکن هچ

مهم ترین عاملی که سبب افزایش دمای کابین دستگاه جوجه کشی می شود، کند بودن فن تهویه و یا عمل نکردن آن است. در صورتی که از دستگاه جوجه کشی هوشمند و دارای برد الکترونیکی استفاده می کنید، با بالا رفتن دمای داخل کابین دستگاه، برد جوجه کشی دستور کار فن تهویه را می دهد تا گرمای مازاد را به بیرون انتقال دهد. اما به دلیل کند بودن  و یا عمل نکردن فن، این گرما همچنان در داخل دستگاه باقی خواهد ماند. 

2 – به دما و رطوبت محیط دقت کنید

سعی کنید دستگاه جوجه کشی را در یک محیط بسته و با حداقل رفت و آمد قرار دهید. باز و بسته شدن مداوم در و پنجره ها سبب تغییر در دما و رطوبت محیط می شود، این امر در کارکرد صحیح دستگاه اختلال ایجاد کرده و نهایتا با تغییر مداوم در دما و رطوبت نمایشگر دستگاه روبرو خواهید شد. 

به همین دلیل قرار دادن دستگاه جوجه کشی در آشپزخانه (به دلیل رطوبت بالا) و بالکن یا پشت بام و حیاط (به دلیل تغییر مداوم دما و رطوبت) به هیچ وجه توصیه نمی شود. دمای محیط جوجه کشی را همواره بین 23 الی 28 درجه سانتی گراد و رطوبت را بین 40 الی 50 درصد حفظ کنید.

3 – از قرار دادن دستگاه در نزدیکی سیستم های گرمایشی و سرمایشی خودداری کنید 

قرار دادن دستگاه جوجه کشی در نزدیکی سیستم های گرمایشی و سرمایشی مانند بخاری و کولر نیز باعث خارج شدن دما از ثبات خواهد شد. در صورتی که حرارت بخاری و یا سرمای کولر به صورت مستقیم به بدنه دستگاه برخورد کند، نباید انتظار جوجه کشی موفق داشته باشید. 

فاصله این سیستم ها را از دستگاه حفظ کرده و دما را همواره در مقداری ثابت نگه دارید. با ثابت شدن دمای محیطی، دمای دستگاه جوجه کشی نیز خود به خود ثابت خواهد شد. 

4 – از سنسور دقیق در دستگاه جوجه کشی خود استفاده کنید 

از سنسور دقیق در دستگاه جوجه کشی خود استفاده کنید - چیکن هچ

استفاده از سنسورهای ارزان قیمت نیز سبب تغییر مداوم در نمایشگر دمای دستگاه جوجه کشی می شود. سعی کنید از سنسورهای دقیق و با کیفیت همچون sht در ماشین جوجه کشی استفاده کنید. در صفحه لوازم ساخت دستگاه جوجه کشی می توانید سنسور و سایر قطعات لازم برای دستگاه جوجه کشی را مشاهده کنید. 

5 – محیط را مجهز به ترموستات کنید

اگر سیستم های گرمایشی و سرمایشی و تهویه نصب شده در محیط جوجه کشی قابلیت اتصال به سنسور دما و رطوبت هستند، بهتر است هر چه سریعتر این کار را بکنید. با نصب سنسور بر روی این دستگاه ها، پروسه کنترل دما و رطوبت محیط به صورت خودکار و بدون نیاز به کنترل مداوم شما صورت خواهد گرفت.

این قابلیت از وارد شدن شوک سرمایی در نیمه های شب به دستگاه و جنین نیز جلوگیری خواهد کرد. معمولا دما در نیمه های شب به شدت افت می کند و به دلیل عدم حضور پرورش دهنده در شب هنگام، عملا امکان کنترل دستی دما در چنین مواقعی نیست.

6 – از قرار دادن دستگاه در محیط آزاد پرهیز شود

همانطور که گفته شد، قرار دادن دستگاه جوجه کشی در محیط آزاد مانند حیاط، بالکن و پشت بام اصلا توصیه نمی شود، برخی از کاربران آماتور دستگاه را در زیر آلاچیق یا سایبان قرار می دهند تا از آن در برابر باران محافظت کنند، یا برخی از کاربران اقدام به ساخت اتاقک هایی به وسیله کارتن پلاست یا الوار چوبی می کنند، به دلیل احتمال تبادل دما و رطوبت از سقف و دیواره ها و استاندارد نبودن چنین اتاقک هایی، قرار دادن دستگاه جوجه کشی در چنین محیط هایی توصیه نمی شود.

7 – دستگاه در معرض تابش نور آفتاب و یا وزش باد نباشد

تابش مستقیم نور آفتاب به بدنه دستگاه نیز می تواند دمای آن را از ثبات خارج کند، بنابراین قرار دادن دستگاه در حال جوجه کشی، در محیط بیرون و زیر آفتاب و یا کنار پنجره و جلوی آفتاب می تواند سبب تغییر در دمای آن شود. حتی در صورت باز بودن پنجره و وزش باد بسیار سرد یا بسیار گرم نیز، امکان تغییر در دمای دستگاه جوجه کشی وجود دارد.

8 – دریچه های دستگاه را به اندازه استاندارد باز کنید

دریچه دستگاه جوجه کشی نقش کلیدی در رشد جنین ها دارد، چرا که هم اکسیژن لازم را به آنها رسانیده و هم هوای خنک را وارد دستگاه می کند. حتما دریچه ها را به اندازه مناسب و استانداردی باز کنید تا رد و بدل شدن هوا به خوبی انجام شود. در مقاله نحوه تنظیم دریچه دستگاه جوجه کشی آموزش های لازم ارائه شده اند. 

9- المنت ها و سیستم گرمایشی دستگاه را بررسی کنید

در صورت خرابی المنت و یا وجود اشکال در سیم کشی یا اتصالات برد، شاهد افزایش دمای داخل دستگاه خواهید بود، حتی ممکن است به دلیل یکسره شدن المنت، دائما گرما تولید کرده و دما را بیش از حد افزایش دهد که زنگ خطر بسیار جدی محسوب می شود. 

نتیجه کلی 

در این نوشته به چند روش مهم و کاربردی جهت ثابت نگه داشتن دمای دستگاه جوجه کشی اشاره شد. در صورتی که موارد گفته شده رعایت شوند و از یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و حرفه ای استفاده کنید، قطعا پروسه جوجه کشی را با دما و رطوبت ثابت و کنترل شده طی خواهید کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس