پرورش اردک گوشتی | نکات لازم و کاربردی برای کسب درآمد از اردک گوشتی

نکات و مفاهیم مهم و کاربردی برای پرورش اردک گوشتی و کسب درامد

امروزه پرورش اردک جهت فروش و استفاده از تخم و گوشت آن یکی از کسب و کارهای رایج و پرسود در اقصی نقاط دنیا محسوب می گردد. از طرفی اردک ها حیواناتی مقاوم در برابر بیماریها و بسیاری از مشکلات مربوط به ماکیان می باشند که همین موضوع پرورش اردک را در رده کسب و کارهای کم ریسک قرار می دهد. اما پرورش نژادهای گوشتی به دلیل سوددهی بالاتر از جایگاه ویژه ای در میان پرورش دهندگان برخوردار است.

برای اینکه بتوانید کار پرورش اردک گوشتی را شروع کنید در قدم اول باید نسبت به این پرندگان، ویژگیها و نیازها، روش ها و تجهیزات پرورشی و … اطلاعات کامل را کسب نمایید. عدم کسب آگاهی و دانش کافی در این زمینه نتیجه ای جز شکست و از دست دادن سرمایه تان نخواهد داشت. در این مقاله از چیکن هچ قصد داریم تمامی آموزش های لازم در ارتباط با پرورش اردک گوشتی را بصورت پایه ای و کامل ارائه نماییم. اگر شما نیز فکر راه اندازی یک کسب و کار موفق و پرسود را در سر دارید در ادامه مقاله با همراه باشید.

دستگاه جوجه کشی درنا 2
دستگاه جوجه کشی درنا 2
» دارای ظرفیت جوجه کشی از 280 تخم نطفه دار اردک
» مجهز به برد جوجه کشی کاملا حرفه ای و اتوماتیک
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 15,800,000تومان

بهترین نژادهای اردک گوشتی

اردک ها دارای نژادهای متنوعی هستند اما فقط تعدادی از این نژادها برای پرورش مناسب می باشند. در یک دسته بندی کلی می توان اردک ها را به چهار گروه سبک وزن یا تخمگذار، سنگین وزن یا گوشتی، دو منظوره ای (تخمگذار و گوشتی) و زینتی تقسیم نمود. با وجود اینکه اردک های گوشتی دارای نژادها و گونه های مختلفی می باشند اما برخی به لحاظ طعم، کیفیت و راندمان گوشت تولیدی ( وزن سنگین ) ، رشد سریع تر و سوددهی بالاتر بر سایر نژادها ارجحیت دارند و پرورش آنان مقرون به صرفه تر است.

بهترین نژادهای اردک گوشتی - چیکن هچ

از جمله بهترین نژادهای تجاری اردک گوشتی می توان به اردک های مسکویی (اسرائیلی)، پکنی، آیلسبوری و روئن اشاره نمود. در ایران اغلب تولید کنندگان گوشت اردک پرورش نژاد پکنی را ترجیح می دهند چرا که نسبت به سایر نژادهای گوشتی دارای وزن گیری سریع تری می باشد. همچنین در سال های اخیر اردک نژاد مسکویی نیز به دلیل گوشت بسیار ترد و لذیذ و همچنین راندمان گوشتی بالای آن به یکی از گونه های پرطرفدار در میان پرورش دهندگان تبدیل شده است.

پروسه کلی پرورش اردک گوشتی

تولید کنندگان گوشت اردک با استفاده از متدهای پرورشی و جیره غذایی و مکمل های مناسب نژادهای گوشتی مانند اردک پکنی را در بازه زمانی کوتاهی پرورش می دهند. بدین ترتیب که پس از هچ جوجه ها آنان را به مدت دو ماه پرورش داده و به وزن 2/5 الی 3 کیلوگرم می رسانند و سپس به بازار عرضه می کنند.

پرورش اردک گوشتی را چگونه آغاز نماییم؟

الف. جوجه کشی از تخم های نطفه دار

شما می توانید تخم های نطفه دار اردک را تهیه نموده و از طریق جوجه کشی از آنان خود اقدام به تولید جوجه های یکروزه نمایید. برای یک جوجه کشی موفق با راندمان هچ بالا باید قبل از هرچیزی تخم های نطفه دار تازه و مطمئن و یک دستگاه جوجه کشی باکیفیت و استاندارد تهیه نمایید. بدین منظور مطالعه مقالات راهنمای خرید تخم نطفه دار و راهنمای خرید دستگاه جوجه کشی را توصیه می کنیم.

 

جوجه کشی از تخم های نطفه دار - چیکن هچ

همچنین لازم است در ارتباط با تنظیمات دستگاه جوجه کشی (دما، رطوبت و …)، طول دوره ستر و هچر، چرخش تخم ها، نطفه سنجی، زمان و نحوه آبپاشی تخم ها و … اطلاعات کامل را کسب نمایید.

طول دوره جوجه کشی از تخم اردک اسرائیلی بین 32 الی 37 روز و طول این دوره برای تخم اردک پکنی 28 روز است.

ب. خرید جوجه های چند روزه

خرید جوجه های چند روزه باید حتماً با مراجعه حضوری به سالن های پرورشی معتبر و خوشنام انجام پذیرد و شما باید از وجود گله های مولد نژاد مورد نظر در سالن اطمینان حاصل نمایید. چرا که در برخی موارد سودجویان جوجه های سایر گونه های اردک را به جای جوجه اردک پکنی، اسرائیلی و … به فروش می رسانند. گله های مولد و جوجه ها نیز باید کاملاً سالم باشند. همچنین بایستی در مورد واکسینه بودن جوجه ها از فروشنده سؤال کنید. بدیهی است که جوجه های بیمار یا جوجه هایی که از گله بیمار متولد شده اند طول عمر چندانی نخواهند داشت و شما را متضرر خواهند نمود.

ج. خرید اردک مولد

در این روش باید چند جفت اردک مولد نر و ماده را از سالن های پرورشی مطمئن خریداری نمایید. بدین ترتیب قادر به جوجه کشی از تخم های آنان و گسترش گله خواهید بود. برای اینکه اردک ها بیشترین میزان تخمگذاری و تولید جوجه را داشته باشند باید مولدهای جوان و حداکثر یکساله را خریداری نمایید. در اینصورت قادر خواهید بود در حداقل زمان ممکن به بازدهی و سود دلخواه دست یابید. به هنگام خرید می توانید از افراد زبده و متخصص در زمینه تشخیص سن پرندگان مشورت بگیرید.

سیستم های پرورش اردک گوشتی

در حالت کلی برای پرورش اردک از چهار روش به شرح ذیل استفاده می شود:

یک. پرورش در فضای باز:

این سیستم پرورشی برای مناطق گرمسیری و همچنین فصل های گرم سال مناسب می باشد. در سیستم پرورش در فضای باز جوجه اردک ها در مراتع، چراگاه ها و شالیزارها پرورش داده می شوند. البته توصیه می کنیم در دو هفته اول جوجه ها را در سالن و محیط بسته نگهداری نموده سپس به محیط های باز انتقال دهید. در پرورش باز برای هر قطعه اردک 1 متر مربع فضا در نظر گرفته می شود. در هر هکتار از چراگاه می توان 10000 قطعه جوجه اردک گوشتی پرورش داد. بعلاوه جهت محافظت اردک ها از گرمای بیش از حد باید برای آنان سایه بان نیز تعبیه گردد.

همچنین برای اینکه اردک ها با کمبود انواع مواد مغذی چون ویتامین ها، پروتئین ها، املاح معدنی و … مواجه نشوند باید برای آنان در کنار علوفه جات و گیاهان موجود در مراتع تغذیه تکمیلی نیز در نظر گرفت. به همین دلیل لازم است آبخوری و دانخوری هم به تعداد مناسب در چراگاه قرار داده شود. برای کنترل گله و جلوگیری از ورود حیوانات شکارچی همچون روباه، سگ و … بهتر است مرتع با توری سیمی به ارتفاع یک متر یا بیشتر حصاربندی شود.

پرورش اردک گوشتی در فضای باز - چیکن هچ

همچنین جهت مدیریت بهتر گله و فروش جوجه های گوشتی می توانید زمین چراگاه را به چند قسمت تقسیم نموده و در هر بخش تعدادی از جوجه ها با رده سنی یکسان را پرورش دهید. این کار امکان عرضه مداوم جوجه های گوشتی به بازار را فراهم می سازد. بعنوان مثال می توانید یک مرتع یک هکتاری را به پنج قسمت تقسیم نموده و در هر قسمت جوجه های گوشتی با اختلاف سنی 10 روزه را نگهداری کنید.

بدین ترتیب پس از اینکه گروه اول به سن کشتار و عرضه به بازار رسید، 10 روز پس از آن گروه بعدی آماده کشتار خواهد بود. مزیت دیگر تقسیم بندی مرتع این است که می توانید بخشی از زمین را جهت ضدعفونی و رشد مجدد علوفه و گیاهان خالی بگذارید.

دو. پرورش نیمه باز:

یکی دیگر از سیستم های پرورش اردک گوشتی روش پرورش نیمه باز است که بیشتر برای مناطق معتدل و کوهستانی مناسب می باشد. در این روش هم از سالن استفاده می شود و هم اردک ها می توانند جهت تغذیه و گشت و گذار به مراتع و چراگاه ها بروند و به هنگام شب به سالن بازگردند. البته جوجه اردک ها در دو هفته اول داخل سالن پرورش و نگهداری شده و سپس به فضای باز انتقال می یابند. همچنین در آب و هوای سرد یا بارانی می توان اردک ها را به داخل سالن منتقل نموده و از تلفات آنها جلوگیری کرد.

سه. پرورش در محیط بسته:

سیستم پرورش در محیط بسته بیشتر برای مناطق با آب و هوای سرد یا بارندگی زیاد و همچنین فصل های سرد سال مناسب است. در این سیستم پرورشی جوجه اردک ها از آغاز تا پایان دوره پرورش و رسیدن به سن کشتار داخل سالن نگهداری می شوند تا از تلفات ناشی از سرما جلوگیری شود.

پرورش اردک گوشتی در فضای باز - چیکن هج

یکی از مهم ترین فاکتورهایی که باید در روش پرورش در محیط بسته در نظر بگیرید تهویه کافی و مناسب محیط می باشد که بدین منظور باید سالن را با فن های استاندارد و باکیفیت تجهیز نمایید. رعایت این نکته جهت پاکسازی هوای سالن، پیشگیری از آلودگی محیط و رشد میکروارگانیسم ها و همچنین بیمار شدن پرندگان بسیار حائز اهمیت است. همچنین لازم است سالن به وسایل گرمایشی مناسب مجهز باشد.

فضای مورد نیاز برای پرورش اردک گوشتی در سالن:

فضای لازم جهت پرورش اردک گوشتی به سن جوجه ها بستگی دارد و به شرح ذیل تعیین می گردد:

هفته اول: 15 قطعه در هر متر مربع

هفته دوم و سوم: 10 الی 12 قطعه در هر متر مربع

هفته چهارم: 8 الی 10 قطعه در هر متر مربع

هفته پنجم تا آخر دوره پرورش: 7 قطعه در هر متر مربع

چهار. پرورش در قفس :

پرورش در قفس -چیکن هچ

پرورش اردک گوشتی در قفس با اینکه مرسوم نیست، اما با رعایت نکات و موارد بهداشتی می توان آنها را در قفس پرورش داد. در این روش اغلب از قفس های 2 یا 3 طبقه برای پرورش جوجه اردک ها استفاده می شود. این روش پرورشی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به برخی از آنان اشاره می کنیم.

مزایای پرورش اردک گوشتی در قفس :

یک. بالا بودن تراکم پرندگان در واحد سطح. بعبارتی در یک فضای معین می توان تعداد پرنده بیشتری در مقایسه با سایر روش ها پرورش داد.

دو. مدیریت جیره غذایی، بیماریها و رعایت موارد بهداشتی نیز آسان تر خواهد بود.

سه. گرم کردن سالن راحت تر است.

چهار. رفع مشکل گرد و غبار در سالن

پنج. عدم نیاز به بستر سازی

شش. رشد سریع پرندگان در نتیجه عدم تحرک

هفت. نیاز به نیروی کاری کمتر جهت مدیریت گله

هشت. کنترل و آمارگیری دقیق تر و راحت تر گله

معایب پرورش اردک گوشتی در قفس:

یک. نیاز به سرمایه گذاری بالاتر جهت تأمین تجهیزات

دو. افزایش مصرف و ریخت و پاش آب

سه. بروز عارضه پینه سینه در جوجه ها

چهار. امکان تحرک از اردک ها سلب شده و به همین دلیل پرندگان خسته و ترسو می شوند.

پنج . امکان بروز زخم پا به دلیل سفت بودن بستر

فضای لازم برای پرورش جوجه اردک های گوشتی در قفس:

فضای مورد نیاز برای پرورش اردک در قفس بر مبنای حداکثر وزن و اندازه پرنده بالغ تعیین می گردد. بر همین اساس به ازای هر 5 اردک بالغ فضایی در حدود 3 الی 4 متر مربع ، به ازای هر جوجه اردک تا سن یک هفتگی نیم متر مربع و تا سن سه هفتگی حدود 90 سانتی متر مربع در نظر گرفته می شود.

ابعاد مناسب قفس:

قفس های پرورش اردک در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شوند. معمولاً یک قفس با ابعاد 130×100 سانتیمتر مربع برای 1 الی 2 قطعه اردک بالغ در نظر گرفته می شود. همچنین کف قفس از توری چشم ریز 15×15 میلیمتر تشکیل می شود.

ابعاد مناسب قفس پرورش اردک گوشتی - چیکن هچ

البته روش دیگری هم برای پرورش اردک گوشتی وجود دارد که در آن جوجه ها در 15 روز اول داخل قفس پرورش یافته و سپس به سالن منتقل می شوند.

جیره غذایی مناسب برای پرورش اردک گوشتی

اردک ها در مقایسه با سایر ماکیان از سرعت رشد بالاتری برخوردارند. یک جوجه اردک گوشتی در دو ماهگی براحتی به وزن 3 الی 3/5 کیلوگرم می رسد. ضریب تبدیل خوراک برای اردک گوشتی 2/5 الی 3 می باشد یعنی برای اینکه اردک بتواند یک کیلوگرم گوشت تولید کند باید 2/5 الی 3 کیلوگرم غذا بخورد. بعنوان مثال یک جوجه اردک گوشتی برای اینکه در عرض دو ماه (فرا رسیدن سن کشتار) به وزن 2/700 کیلوگرم برسد باید 7 کیلوگرم غذا بخورد.

مهم ترین ویژگی و مزیتی که در تغذیه اردک ها وجود دارد این است که این ماکیان بر خلاف پرندگانی چون مرغ قادر به هضم جیره های حاوی الیاف خام نیز می باشند و همچنین از انواع گیاهان و جانداران ریز مراتع و چراگاه ها و مواد غذایی موجود در آب نیز استفاده می کنند. به همین دلیل تغذیه اردک ها در مقایسه با اغلب ماکیان ساده تر و مقرون به صرفه تر است. اردک های گوشتی را با می توان با دان پلت مخصوص آنان تغذیه نمود که البته در اینصورت پرورش دهنده باید هزینه بالایی را متحمل شود. دان مخصوص اردک گوشتی را می توانید از فروشگاه های عرضه دان طیور تهیه نمایید.

ضروری ترین مواد مغذی جهت تغذیه اردک عبارتند از: کربوهیدرات ها، لیپیدها، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح معدنی. در صورتیکه اردک ها به اندازه کافی از این مواد مغذی در جیره غذایی برخوردار نباشند قادر به رشد صحیح و کافی نبوده و دچار بیماریها و عوارض مختلف خواهند شد.

مواد غذایی مناسب برای تغذیه جوجه اردک های گوشتی شامل ذرت، گندم، جو، برنج، یولاف، ارزن، کنجاله سویا، کنجاله آفتابگردان، کنجاله زیتون، دانه لوبیا، نخود، باقلا، عدس، ماش و … (به صورت خیس خورده)، سبوس گندم، سبوس برنج، پودر خون و گوشت، گلوتن ذرت، شبدر و یونجه (بصورت تازه از طریق چرا کردن یا بصورت مخلوط با خوراک اردک)، روغن طیور (روغن ضایعات کشتارگاه طیور) و … می باشد.

همچنین جهت رشد و نمو بهتر جوجه ها لازم است مکمل های ویتامینی نیز بصورت منظم و با درصدی مشخص به جیره غذایی آنان اضافه شود.

جهت تأمین کلسیم مورد نیاز اردک ها می توانید از پودر سنگ آهک و پودر صدف استفاده کنید. اما پوسته صدف به دلیل اینکه در قسمت های ابتدایی دستگاه گوارش تجمع یافته و به تدریج کلسیم آزاد می کند بهتر است. هم چنین در نوشته تغذیه اردک در سنین مختلف در مورد این موضوع بحث شده است.

برای جذب و هضم بهتر مواد غذایی در سنگدان اردک ها باید مقداری سنگریزه در جیره غذایی آنان در نظر بگیرید.

اردک ها جیره غذایی پلت شده یا خمیری را به جیره های آردی ترجیح می دهند. جیره های آغازین (از 1 روزگی تا 2 هفتگی) معمولاً بصورت پلت هایی به قطر 3/2 میلیمتر و جیره های رشد (از دو هفتگی به بعد) بصورت پلت هایی به قطر 4/75 میلیمتر به اردک ها داده می شود. برای کاهش چربی لاشه جوجه اردک گوشتی باید نسبت انرژی به پروتئین رعایت گردد.

در صورتیکه پرورش اردک ها در مراتع و چراگاه های آزاد صورت می گیرد لازم است پرندگان در کنار علوفه و سبزیجات طبیعی منابع غذایی تکمیلی را نیز مصرف کنند تا با کمبود مواد مغذی یا اختلال در رشد مواجه نشوند.

اهمیت آب در پرورش اردک گوشتی

اردک ها چه گوشتی و چه تخمگذار باید در طول روز مقادیر فراوانی آب مصرف کنند. اهمیت و حساسیت این موضوع در مورد جوجه ها بیشتر می باشد. کمبود آب خیلی سریع تر از کمبود غذا اردک ها را از پای در آورده و باعث تلف شدن آنان می گردد. پس آبخوری ها باید همواره تمیز و پر از آب سالم باشند.

اهمیت آب در پرورش اردک گوشتی - چیکن هچ

اردک ها برای مرطوب سازی سوراخ های بینی شان هم به آب احتیاج دارند و به همین دلیل به هنگام غذا خوردن نوک خود را داخل آب فرو برده و آن را خیس می کنند. این کار از انسداد سوراخ های بینی جلوگیری نموده و به اردک ها کمک می کند که راحت تر نفس بکشند. جوجه اردک ها در مقابل کمبود آب کم طاقت ترند و سریعاً تلف می شوند. پس یادتان باشد که در پرورش اردک آب نقش اساسی ایفا می کند.

رطوبت بهینه سالن

برای اینکه اردک ها با مشکلات تنفسی و سایر عوارض مواجه نشوند باید رطوبت سالن در حد مناسبی تنظیم گردد. جوجه ها در روزهای اول به رطوبت بیشتری احتیاج دارند و با افزایش سن این میزان کاهش می یابد. رطوبت بهینه در سالن پرورش اردک گوشتی برای 10 روز اول 65 الی 70 درصد می باشد و پس از آن باید به 60 درصد کاهش یابد. جهت تامین رطوبت می توانید از رطوبت ساز یا مه پاش استفاده کنید.

دمای بهینه سالن

دمای بهینه سالن به سن جوجه ها بستگی دارد. خوشبختانه جوجه اردکها از مقاومت بدنی بالایی برخوردار بوده و به اندازه جوجه های مرغ، بلدرچین و … به دما حساسیت ندارند به همین دلیل مراقبت از جوجه اردک های یکروزه در مقایسه با سایر ماکیان راحت تر است. دمای بهینه سالن برای یک هفته اول 31 الی 33 درجه سانتیگراد، هفته دوم 28 الی 30 درجه، هفته سوم 26 الی 28 درجه و هفته چهارم 23 الی 26 درجه می باشد. از هفته پنجم به بعد می توانید جوجه اردک ها را در دمای معمولی و در محیط های آزاد پرورش دهید.

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش اردک گوشتی

سالن: سالن های پرورشی می توانند به دو روش باز یا بسته احداث گردند. سالن های باز که بصورت پنجره دار ساخته می شوند مختص آب و هوای گرم بوده و سالن های بسته یا سرپوشیده مختص آب و هوای سرد می باشند. سالن پرورشی باید دارای فضای کافی و مجهز به آب آشامیدنی تمیز، گاز، برق و سایر تجهیزات لازم برای پرورش اردک باشد.

هیتر: گرمایش سالن مرغداری بویژه در روزهای سرد زمستان جهت جلوگیری از تلف شدن پرندگان امری ضروری و حیاتی می باشد. برای گرم کردن سالن و حفظ دمای بهینه به هیترهایی با ظرفیت 50 الی 100 کیلوکالری در ساعت برای هر متر مکعب از سالن نیاز خواهد بود. روشهای مختلفی برای گرم کردن سالن پرورش طیور وجود دارد که ما در ادامه به معرفی برخی از آنان خواهیم پرداخت.

جت هیتر: جت هیتر بدون دودکش یکی از رایج ترین وسایل گرمایشی مورد استفاده در سالن های مرغداری است. این هیترها که دارای انواع گازی، گازوئیلی و دوگانه سوز می باشند به دلیل راندمان حرارتی بالا سریعاً هوای سالن را گرم می کنند.

لامپ مادر مصنوعی: از لامپ مادر مصنوعی مادون قرمز برای گرم کردن جوجه ها بویژه در روزهای اول پس از هچ استفاده می شود. از جمله مزایای این دستگاه در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی می توان به سازگاری بیشتر با ریه جوجه ها (به دلیل عدم تولید گازهای مضر)، میکروب کشی محیط، افزایش اشتها و کاهش استرس در آنان اشاره نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه لامپ مادر مصنوعی مراجعه کنید.

گرمایش از کف: یکی دیگر از روشهای تأمین گرما در محیط سالن مرغداری روش گرمایش از کف است که به دلیل بالا بودن هزینه راه اندازی و تعمیرات خیلی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

هواکش یا فن مرغداری: یکی از تجهیزات ضروری برای سالن پرورش اردک گوشتی و سایر ماکیان هواکش یا فن مرغداری می باشد. این فن ها هوای آلوده، گرد وغبار، بوی نامطبوع و آمونیاک را از سالن خارج ساخته و با هوای تازه و تمیز جایگزین می سازند. در صورتیکه هوای آلوده سالن تخلیه و خارج نگردد می تواند باعث بروز انواع بیماریها و مشکلات برای اردک ها شود. برای مشاهده هواکش های مناسب برای محیط پرورش اردک به صفحه هواکش مرغداری مراجعه کنید.

دانخوری: در سالن پرورش اردک می توان از دانخوری های دستی یا اتومات استفاده نمود. همچنین در سیستم پرورش در قفس از دانخوری های مختلفی که مختص این سیستم پرورشی می باشند استفاده می گردد.

دانخوری برای پرورش اردک گوشتی - چیکن هچ

رایج ترین فرم دانخوری های دستی در سالن پرورش اردک نوع ناودانی یا بشکه ای است. برای 10 الی 12 قطعه اردک یک دانخوری ناودانی به طول 10 متر، عرض 25 سانت و ارتفاع 16 سانت می تواند در نظر گرفته شود. دانخوری های بشکه ای که از چوب مرغوب و فشرده ساخته می شوند در مقایسه با انواع ناودانی دارای ظرفیت بیشتری بوده و در محوطه های باز هم کاربرد دارند.

آبخوری: آبخوری های مورد استفاده در پرورش اردک نیز دارای انواع مختلفی می باشند. یکی از مهم ترین فاکتورهایی که در مورد آبخوری اردکها باید مد نظر قرار داده شود نظافت آنها است. از آنجائیکه اردک ها آبخوری ها را مرتباً کثیف می کنند باید آنان را بطور منظم تمیز و ضدعفونی نمایید تا از هرگونه آلودگی و عفونت پاکسازی شوند. همچنین اردک ها در طول روز به مقادیر فراوانی آب برای آشامیدن، تمیز کردن سوراخ های بینی و … احتیاج دارند به همین دلیل باید همواره آب کافی در اختیار آنان قرار دهید. تعداد آبخوری ها باید متناسب با تعداد اردک ها باشد تا همگی در طول روز از آب کافی برخوردار باشند. برای 40 قطعه اردک یک آبخوری دستی به طول 10 متر، عرض 25 سانت و ارتفاع 10 سانت کافی خواهد بود. در سیستم پرورش در قفس معمولاً از آبخوری های اتوماتیک استفاده می شود. برای مشاهده و خرید انواع ابخوری و دانخوری های مناسب برای اردک ها به صفحه آبخوری و دانخوری مراجعه کنید.

بستر مناسب: تهیه بستر مناسب یکی از فاکتورهای ضروری در پرورش اردک است. مواد مورد استفاده برای بسترسازی باید خشک و نرم باشد، بخوبی رطوبت را جذب نموده گرد و غبار ایجاد نکند و عاری از ذرات تیز باشد تا در پاها و بدن جوجه ها زخم و خراشیدگی ایجاد نکند. بدین منظور می توان از تراشه چوب، پوسته برنج، خاک اره، کاه، پوشال و … استفاده نمود. ارتفاع بستر نیز با توجه به فصل و شرایط پرورشی باید بین 5 الی 10 سانتیمتر باشد.

دستگاه جوجه کشی: اگر می خواهید کار پرورش اردک گوشتی را با جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرندگان شروع نموده و خودتان جوجه های یکروزه تولید کنید به یک دستگاه جوجه کشی استاندارد و مرغوب احتیاج خواهید داشت. با مراجعه به صفحه انواع دستگاه جوجه کشی می توانید طیف گسترده و متنوعی از با کیفیت ترین دستگاه های جوجه کشی ایرانی و خارجی را مشاهده و پس از مقایسه مشخصات فنی، قیمت، کاربرد و ظرفیت آنان، گزینه مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید.

مقابله با بیماری های اردک

با وجود اینکه اردک ها پرندگانی مقاوم در برابر بیماری ها و سرما و گرما هستند اما آنان نیز مانند تمام ماکیان ممکن است به بیماریها و عوارض مختلف دچار شوند. به همین دلیل باید در پرورش و مراقبت از آنان دقت و حساسیت لازم را به خرج دهید. در ادامه راهکارهایی ساده و کاربردی جهت پیشگیری از بیماری اردک ها را ارائه می نماییم.

محیط و سالن پرورش اردک ها و همچنین تجهیزاتی چون دانخوری، آبخوری و … که اردک ها با آنها در تماس هستند را به طور مرتب نظافت و ضدعفونی کنید. آب موجود در آبخوری ها نیز باید تمیز و بهداشتی بوده و بطور مرتب تعویض گردد.

بستر سالن را بطور منظم تمیز و ضدعفونی نمایید. بستر محل تجمع فضولات و ترشحات دفع شده از اردک ها بوده و منبع انواع میکروب ها و باکتری ها است. در صورتیکه مواد بستر تعویض نشده و اردک ها روی این فضولات راه بروند پاهای آنان دچار التهاب و عفونت شده و در صورت عدم درمان پرنده تلف خواهد شد.

مقابله با بیماری های اردک - چیکن هچ

اخیراً نوعی بیماری که با نام “اتیولوژی” شناخته می شود در بین جوجه اردک های زیر یکماه شناسایی گردیده است. متأسفانه علائم “اتیولوژی” فقط زمانیکه بیماری شدت یافته خود را نشان می دهند. این بیماری که از طریق هوا به جوجه ها انتقال می یابد در صورت قرار گرفتن پرندگان در معرض تنش و استرس و یا عدم رعایت موازین بهداشتی تشدید می گردد. جهت پیشگیری از بیماری “اتیولوژی” می توانید واکسن آن را بر بدن جوجه ها اسپری نموده و همچنین برای درمان آن می توانید از برخی داروهای خوراکی و تزریقی کمک بگیرید.

برای پیشگیری از ابتلای اردک ها به بیماری نیوکاسل که یک بیماری شایع و مشترک بین تمام ماکیان است آنان را در کنار سایر پرندگان نگهداری نکنید.

اردک ها تمایل زیادی به خوردن جانداران ریز چون حشرات و کرم ها دارند. در صورتیکه این جانداران سمی باشند اردک ها را بیمار می کنند.

چکیده:

پرورش اردک گوشتی به دلیل کوتاه بودن دوره پرورشی (2 الی 3 ماه) و بازگشت سریع سرمایه، رونق بازار تقاضا به دلیل طعم دلچسب و خواص متنوع گوشت اردک، مقاوم بودن پرنده در برابر بیماریها و کمتر بودن میزان تلفات و همچنین بازده بالای لاشه از جمله فعالیت های زودبازده و پردرآمد در صنعت پرورش ماکیان محسوب می گردد. کسب درآمد از پرورش اردک گوشتی نیازمند به دست آوردن دانش و تجربه کافی در این زمینه است.

در این مقاله از وبسایت چیکن هچ تمامی آموزش ها و نکات ضروری جهت پرورش اردک گوشتی را ارائه نمودیم. امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما عزیزان مفید و مثمر ثمر واقع گردیده باشد. در صورت تمایل نظرات، پیشنهادات و سؤالات خود را از طریق ارسال دیدگاه در پایین مطلب با ما در میان بگذارید.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام من ۵تا ۶ اردک دارم الان هم ۴ ماه بز گ شدن وقتی نگاه می کنی انگار وزن هر کدوم ۳یا ۴ کیلو میشه وقتی بلندش میکنی می بینی شاید به ۱ کیلو هم ن میرسه چیکار کنم تا گوشتی وچاق بشن وچقدر پر دارن فکر کنم همین وزنی هم که دارن وزنه. پره باتکر

  2. سلام خیلی خوب وجامع توضیح دادین.من درحال تحقیق برای پرورش اردک کوشتی هستم اگر جایی برای آموزش سراغ دارین معرفی کنین .
    سپاس فراوان

    1. سلام، متأسفانه جایی سرلغ نداریم. بهتره حضوری به سری هم مزارع پرورش اردک بزنید و تجربیات اونا رو هم استفاده کنید.

    2. اردک رو اگه در مزارع برنج پرورش بدی تقریباً هزینه ای برای دان پرداخت نمیکنی ولی در غیر این صورت از انکوتا (سبوس برنج) برای تغذیه استفاده کن البته باید بهشون سبزی هم بدی مثل کاهو و…
      البته یک روش پرورش در ساحل دریای خزر هم وجود داره آن هم هزینه برای دان تقریبا صفر هست چون اردک ها از رُش (اجیگه) های ساحل دریا تغذیه میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس