تغذیه اردک به روش صحیح و اصولی و غذای اردک در سنین مختلف

تغذیه اردک و غذای مناسب برای اردک

یکی از مراحل مهم در پرورش و نگهداری از جوجه اردک ها و اردک های بالغ تغذیه آنها در مراحل مختلف پرورش است. تغذیه دام و طیور بخش مهمی از هزینه های پرورش دهنده را به خود اختصاص می دهد، بنابراین باید از مواد غذایی استفاده شود که ضمن داشتن هزینه های پایین ، بیشتری تاثیر را نیز در رشد و نمو اردک ها از زمان جوجگی تا بلوغ داشته باشد. در این نوشته از چیکن هچ قصد داریم شما را با تغذیه اردک و غذای اردک به صورت اصولی و صحیح آشنا کنیم و اگر قصد پرورش این پرنده در خانه و یا سالن را دارید، به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید. 

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» امکان جوجه کشی از 140 تخم نطفه دار اردک
» برخورداری از سه فن دائم کار ساخت مالزی با بهترین کیفیت
» دارای قابلیت ستر و هچر و همزمان
قیمت : 10,500,000تومان

در تغذیه اردک از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

اردک برخلاف مرغ همه چیز خوار نیست ، بنابراین مواد غذایی که در تغذیه مرغ استفاده می کنید شاید برای اردک مضر باشد و نه تنها به رشد آن کمک کند بلکه سبب بیماری آن نیز شود. پس در تغذیه اردک ها می توانید از مواد غذایی زیر استفاده کنید و در تغذیه آنها باید طبق یک برنامه مشخص ترکیبی از این مواد غذایی زیر را در اختیار آنها قرار دهید:

  • دانه ها و غلاتی مانند جو و گندم
  • دانه ها و بذرهای سبزیجات مانند بذر شاهدانه ، خرفه ، کافشه ، گشنیز 
  • برنج خام
  • ذرت
  • دانه سویا
  • انواع آجیل ها
  • سبزیجاتی مانند کاهو، خیار، کلم ، هویج و … 

مواد غذایی مضر و ممنوع برای اردک ها

سیستم هاضمه اردک ها مانند سایر جانوران همه چیزخوار نیست ، بنابراین در تغذیه آنها باید احتیاط شود و از غذا دادن کودکان و افراد ناشناس به اردک ها جلوگیری کنید. از جمله مواد غذایی مضری که نباید به اردک هایتان بدهید می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • نان خشک و یا خیس شده (اردک ها قادر به هضم نان نیستند)
  • ذرت بو داده یا همان پاپ کورن به دلیل داشتن نمک
  • چیپس و پفک به دلیل چربی و نمک زیاد آنها
  • حبوباتی مانند لپه و لوبیا
  • شیرینی و شکلات به دلیل داشتن شکر زیاد
  • کراکر ها و کلوچه ها

تامین منابع پروتئین مورد نیاز اردک ها

یکی از مواد غذایی مهم در تغذیه اردک ها که به رشد، عضله سازی و افزایش وزن آنها کمک میکند پروتئین ها هستند که در ادامه شیوه تامین پروتئین های مورد نیاز اردک ها بیان خواهد شد. معمولا در حالت صنعتی از جیره غذایی مخصوص برای تامین پروتئین مورد نیاز اردک ها استفاده می شود. اما در حالت سنتی می توانید از حشرات و کرم های قابل هضم برای تامین پروتئین مورد نیاز جوجه اردک ها و بالغ ها استفاده کنید. 

حلزون ها ، کرم های خاکی ، میل ورم ها و سایر حشرات برای تغذیه اردک ها مناسب هستند و بهتر است از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه شود تا به سلامتی اردک های شما آسیبی وارد نشود. 

تامین منابع پروتئین مورد نیاز اردک ها

هم چنین جهت تامین پروتئین مورد نیاز جوجه اردک ها می توانید از تخم مرغ آب پز و یا سینه مرغ آب پز شده استفاده کنید. این مواد غذایی باید هفته ای دو بار به اردک ها داده شود، زیاده روی در دادن منابع پروتئینی می تواند سلامتی اردک ها را به خطر بیندازد. 

دانه و غلاتی که به اردک ها داده می شود نیز دارای مقداری زیادی پروتئین گیاهی هستند، بنابراین این دانه ها و غلات در بالا ذکر شده آنها و حتما آنها را روزانه در برنامه غذایی اردک ها قرار دهید.

زمانی که با استفاده از دستگاه جوجه کشی اقدام به تولید جوجه اردک ها می کنید حتما باید در تغذیه آنها از پروتئین لازم استفاده کنید چرا که وظیفه تغذیه صحیح آنها بر عهده شما خواهد بود.

تامین ویتامین های مورد نیاز اردک ها

اردک علاوه بر پروتئین به ویتامین نیز احتیاج دارد. ویتامین ها نقش به سزایی  در تقویت سیستم ایمنی بدن اردک ها، هضم مواد غذایی، تولید گوشت و خون و افزایش متابولیسم و میزان سوخت و ساز بدن آنها بر عهده دارد. از جمله ویتامین های لازم برای بدن اردک ها می توان به ویتامین A، ویتامین های گروه B ، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین K و … اشاره کرد.

تامین ویتامین های مورد نیاز اردک ها

انواع میوه ها و سبزیجات دارای ویتامین و مواد معدنی هستند، بنابراین توصیه می شود هفته ای چند بار ترکیبی از انواع سبزیجات خرد شده مانند خیار، کاهو ، هویج، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای و … را در ظرف غذای اردک ها قرار دهید، جوجه اردک ها به دلیل اینکه در سن رشد قرار دارند بنابراین حتما میزان مناسبی از ویتامین ها را دریافت کنند.

با توجه به اینکه ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم بندی می شوند حتما جهت اطمینان از دریافت تمامی ویتامین ها توسط اردک ها ، هفته ای دو بار در آب آشامیدنی اردک ها نیز از مولتی ویتامین های مایع استفاده کنید. مولتی ویتامین های مایع و پودری را می توانید از کارشناسان تغذیه طیور و یا مراکز معتبر تهیه کنید. 

نیاز اردک به مواد معدنی

از جمله مواد معدنی که به رشد و تقویت بدن اردک ها کمک می کند می توان به آهن ، روی ، منیزیم ، کلسیم ، پتاسیم ، فسفر ، مس و … اشاره کرد که این مواد معدنی در تمامی مواد غذایی اشاره شده در فوق وجود خواهد داشت. هم چنین در صورت نیاز می توانید با مشورت از متخصص تغذیه طیور ، مواد معدنی لازم را تهیه و در جیره غذایی آنها ترکیب کنید. 

پتاسیم در جذب پروتئین و کارکرد صحیح سیستم قلبی و عروقی اردک تاثیر به سزایی دارد، هم چنین کلسیم سبب رشد و استحکام استخوان و پر و منقار و سایر اعضای بدن شده و در دوره تخم گذاری نیز به افزایش میزان تخم گذاری اردک کمک خواهد کرد. آهن موجود در مواد غذایی نیز به تولید خون در بدن اردک کمک شایانی خواهد کرد. همانطور که می بینید هر کدام از مواد معدنی دارای خواص منحصر به فرد و ضروری مختص به خود هستند که حتما باید تامین شوند. 

تامین کربوهیدرات های مورد نیاز بدن اردک ها

کربوهیدرات جزو آن دسته از مواد آلی هستند که در بدن اردک ها مصرف شده و انرژی لازم برای زندگی و تحرک را فراهم خواهد کرد. در صورتی که کربوهیدرات های زیادی وارد بدن اردک ها شود، مازاد آن به صورت چربی در بدن آنها ذخیره خواهد شد. بنابراین اگر قصد پرورش اردک تخم گذار را دارید حتما کربوهیدرات های کمتر و پروتئین و کلسیم بیشتری به آنها بدهید چرا که کربوهیدرات های زیاد با تولید چربی بیش از حد سبب افزایش وزن اردک ها شده و مانع تخم گذاری آنها خواهد شد. 

هم چنین اگر قصد پرورش اردک گوشتی را دارید ضمن اینکه باید مواد معدنی ، ویتامین ها و پروتئین ها را به صورت مناسبی در برنامه غذایی آنها بگنجانید، می بایست از کربوهیدرات های زیادی نیز استفاده کنید تا چربی زیادی در بدن اردک ها تولید شود. البته حتما از جیره غذایی استاندارد و تحت نظر کارشناسان دامپزشکی استفاده شود.

نقش آب در تغذیه اردک ها

همانطور که ما انسان ها تحمل بی آبی را نداریم ، پرنده ها و حیوانات نیز برای ادامه حیات و رشد صحیح نیاز مبرم و دائمی به آب آشامیدنی دارند. در تغذیه اردک ها حتما روزانه آب آشامیدنی و سالم را در اختیار آنها قرار دهد و این آب باید روزانه چندین مرتبه تعویض شود. آب شرب شهری گزینه مناسبی برای تامین آب آشامیدنی اردک ها هستند و در صورت استفاده از آب چاه حتما باید آزمایشات لازم را جهت اطمینان از سلامتی آب به دست بیاورید.

نقش آب در تغذیه اردک ها

آب برای رشد اردک ها ، هضم و جذب غذا و متعادل نگه داشتن متابولیسم آنها ضروری است و با توجه به اینکه اردک ها جزو پرنده های آب دوست هستند حتما باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد و در صورت امکان با فراهم آوردن یک برکه یا استخر مصنوعی، فرصت شنا کردن را به اردک های خود بدهید.

استفاده از چراگاه و برکه ها

یکی از گزینه های خوبی که به کاهش هزینه های پرورش دهنده کمک می کند، تغذیه اردک ها در علفزار ها، چراگاه ها و برکه های آب می باشد. این کار باعث گردش اردک ها در محیط شده و حس پیدا کردن غذا را در اردک ها تقویت خواهد کرد. آنها با خوردن علوفه ها و حشرات و موجودات ریز بر روی زمین شکم خود را سیر خواهد کرد و کمک زیادی به کاهش هزینه های پرورش دهنده خواهند کرد اما این بدان معنا نباشد که از غذای اصلی اردک ها غافل ماند، زیرا در صورت عدم توجه به تغذیه صحیح و اصولی اردک به مرور زمان شاهد لاغری و تلفات در آنها خواهید شد. 

رعایت بهداشت در تغذیه اردک ها

در هر مرحله از زندگی و تغذیه اردک ها باید بهداشت را رعایت کنید تا مانع از تلفات آنها شوید. استفاده از دانخوری و آبخوری های استاندارد و مناسب برای اردک ها می تواند به تغذیه بهتر آنها کمک کند. این وباسیل باید از پلاستیک های بهداشتی ساخته شده باشند تا آلودگی و میکروب ها را به خود جذب نکند هم چنین پس از هر بار تغذیه اردک ها باید آنها را به خوبی مورد شستشو قرار دهید تا آلودگی ها با آب و غذای اردک ها ترکیب نشود. 

نوشته های مشابه

‫166 دیدگاه ها

  1. سلام من چهارتا جوجه اردک دارم اولین بارم نیست که اردک بزرگ کردم و تجربه دارم یکی از اردک هام چشماش مثل بقیه درست باز نیست و اینکه یه طورایی بی حال وقتی تازه آورد بودمشون خیلی پر جنب و جوش بود اما الان نه غذا میخوره آب هم میخوره میپره از خونش میاد بیرون تا بیاد پیش من اما نمیدونم چرا مثل بقیه پرجنب و جوش نیست خوب سرحاله ولی بازم نگرانشم غذا شون هم دانه مخصوص خودشونه(کنستانتره)اگه اشتباه نکنم و آب شون هم آب معمولی هست ممنون

    1. سلام براشون مولتی ویتامین و نیاسین از داروخانه دامپزشکی بخر . گوجه هم بده . فضلش چجوریه ؟ آبتنی کرده ؟ زیر پاشون چی میریزی؟

      1. راستش اردکم امروز مرد و یکی دیگه از اردکام حالش بد شد بله یکبار آبتنی کردن و زیر پاشون پارچه میزارم تمیز ولی فقط یک قسمت از قفسشون پارچه میزارم بقیش آزاده تا زیاد کثیف نکنن و فضلشون هم عادی مشکلی نداره و یه سوال قرص های ویتامین با آبشون مخلوط کنم بدم بهشون مشکلی داره ؟ممنون

        1. قرص ویتامین نده . از داروخونه دامپزشکی مولتی ویتامین بخر
          زیر پاشونم پوشال بریز پارچه باعث میشه فلج بشن . نذار تا 2 ماهگی آبتنی کنن
          منظورت از فضله طبیعی چیه ؟ چه رنگیه ؟

  2. سلام عیدتون مبارک من تازه سه تا اردک جوجه خریدم میخوام بدونم آرد رو با آب قاطی کنم وبهش بدم براش مضر نیست

  3. سلام،عیدمون مبارک.من یک کیلو گردو پیدا کردم خیلی خراب نبود یکم کرم داشت،ریختم تو اب جوشوندم ده دقیقه و تو دستگاه یک و یک خرد کردم،میتونم به اردک و بلدرچین هام بدم؟کبد چرب پیدا نکنن؟خیلی روغنی،هر روز چند قاشق بدم،ایا با این کار تو هوش اردک تاثیر میزاره؟

    1. سلام عید شما هم مبارک .بله کاملا باهوش میشه .میشه مدرسه هم فرستادش! ندین بهشون گردو براشون خوب نیست 😃

    1. سلام متوجه منظور شما نشدم اگر منظور اینه که نشسته و بلند نمیشه خب کرچ شده برا همین
      اگر هم ایستاده و انجوری میکنه داره احساس خطر میکنه و میترسه
      این صدا برا زمانی که کرچ میشه و میشنه روی تخم ها و برای مراقب از بچه هاش حالت دفاعی میگیره و اینطوری صدا در میاره

      1. سلام من دوتا جوجه اردک گرفتم یکیشون خیلی خوب رشد کرده غذا میخوره یکیشون حالش خوب نیست راه نمیره یا چند قدم میره میشینه غذا هم خوب نمیخوره البته بعد شنا کردن اینطوری شد غذاشم فقط تخم مرغ آپز خوب میخوره با سیب زمینی پخته چیزای دیگرو نمیخوره آب زیاد میخوره اسهال گرفته چه کارکنم میشه راهنماییم کنید؟

        1. سلام دوست عزیز
          اصلا این غذایی که بهش میدین اصولی نیست و قطعا اینطور پیش برید تلف میشه
          مقداری ماست رو با سیر مخلوط کن بده بخوره
          تو جیره غذاییش هم کلسیم اصلا دریافت نکرده
          باید مکمل کلسیم بخری قاطی کنی به جیره

  4. سلام وقت بخیر من ی اردک دارم که یک ماه داره تخم می زاره قبلاً گندم پخته می خورد اما الان نمی خوره چه خام چه پخته من برنج و کاهو گوجه و خیار و سبزیجات و دان پلت ماکارونی بدون چربی نخود و لوبیا پخته و تخم مرغ پخته و پوسته تخم مرغ مولتی ویتامین بهش میدم فقط هویج چه خام چه پخته و گندم و جو نمی خوره چکارکنم اونارا هم بخوره روزی ی تخم می زاره البته دان پلت را کم می خوره واصلا تو‌اب نمی ره وحمومش می کنم از آب می ترسه تو‌لگن نمی مونه ممنونم از راهنماییتون

    1. لزومی نداره که 100% تمام مواردی که تو مقاله نوشته شده رو بخونه ، هدف مقاله تامین مقدار کافی انواع ویتامین ، پروتئین ، مواد معدنی و . . . به پرنده است . اگر یک مواد رو نخورد میتونید با مواد غذایی هم رده اش جایگزین کنید.
      دقت کنید که بعد از یک ماهگی جوجه اردک هارو بهش اجازه شنا کردن و ابتنی بدید چون قبلش ممکنه درگیر بیماری بشن چون بدنشون ضعیف هست .
      جوجه اردک ها حیوانات اب دوست هستن ، احتمالا شرایط مناسبی برای ابتنیش فراهم نکردید
      یک تشت آب کم عمق در نظر بگیرید ،اب باید ولرم باشه ، جوجه رو کنار تشت قرار بدید و اجازه بدید خودش اروم اروم وارد اب بشه ( خودتون وسط تشت نزاریدش )

  5. سلام وقتتون بخیر باشه
    یه سوال دارم مرغابی من ۵ ماه داره و تازه یک هفته میشه که متوجه شدم یه صداهایی از قسمت شکمش میاد و نمیدونم دلیلش چیه!ممکنه راهنماییم کنید؟

      1. راستش مدتی آبریزش چشم و بینی داشت و تازگی با دهان باز نفس میکشید که متوجه شدم سرما خورده الان داره دارو مصرف میکنه اما یه صدایی شبیه به ضربه زدن به در یا به چوب از قسمت مخرج میاد گاهی و دهانش هم بوی عجیبی داره.

  6. سلام من یک اردک یک ماهه دارم
    غذا خوب میخوره ولی لاغره
    دونه مخصوص هم داره ولی نمیخوره بیشتر سبزی و میوه میخوره

  7. سلام. من چند ۱۰ جوجه اردک سیبری سن یک ماه گرفتم . یکی امروز شروع به لنگ زدن کرده. تا یک هفته پیش داغ لانه بوده و چند روز در قفس در فضای باز برای چرا می زارم . علت لنگ زدن چی می تونن باشه و درمانی چیه ممون

    1. احتمالا کف قفس خیس یا سفت بوده برای زخم کف پاش زخم شده
      حتما پوشال نرم بریز کف بستر و چند روز یکبار عوض کن
      کف پاش رو هم پماد تتراسایکیلین بمال تا خوب شه

  8. سلام
    برای جوجه اردک سه ماهه چقدر و چند وعده غذا کافیه؟و آیا دان اردک مخصوص هست یا از دان طیور دیگه هم میشه استفاده کرد؟

    1. به دانفروشی مراجعه کنید خودشون میدن دان مناسبش رو. بریزید تو دانخوری خودش هر موقع نیاز داشت میخوره آدم نیست که براش وعده غذایی تعیین کند.

      1. آخه مسئله اینجاست که اردک من با سه ماه سن خودش از غذا دست نمیکشه با اینکه مولتی ویتامین و مینرال و دان رو دریافت میکنه به اندازه کافی.حالا من چکار کنم ؟

  9. سلام اردکام بیشتر هندونه می خورن الان چهار و نیم ماهشونه ولی بابام براشون دامپلته دونه است چیه من نمی دونم براش گرفته لب بهش نمی زنن. ۲ تا هستن و نمی دونم کدوم نره کدوم ماده. البته علف ملف هم می خورن کاهو هم دوس دارن. برنج پخته رو هم می خورن. ولی همه میگن برنجو بشور بده ولی از بچگی خوردن چیزیشون نشد. الان برنج خیلی گرونه. من حتا غذای مرغ های مامان بزرگمم که ندمه بهشون دادم نخوردن لطفا لطفا لطفا کمک

    1. برنج ندین دان هم خیس کنید بدین بخورن یا دان پلت رو با خیار و گوجه قاطی کنید بدین بهشون برنج و غذای چرب هم ندین

  10. سلام،خسته نباشید
    ببخشید من دوتا اردک حدودا ۲ یا ۳ هفته دارم توی غذاشون کنجد هم بریزم مشکلی پیش نمیاد؟ در حالته عادی بهشون دونه مخصوص و برنج میدم چن روز یک بار م گوجه و خیار

    1. چه کاریه عزیز من خوب وقتی دان خودشو داره، خیار و گوجه هم براش مفیده، بین این همه دان و میوه و سبزیجات، کنجد چرا میخواید بدین. بنده اطلاعی ندارم که مفیده یا مضر از پرورش دهنده ها سوال کنید.

      1. من دوتا اردک داشتم حالشون خیلی خوب بود یکی شون بالا و آورد و حالش بد شد و سریعا بعد چن دیقه مرد چرا ی همچین اتفاقی افتاد؟:))

  11. سلام من یک جوجه اردک تقریبا یک ماهه دارم بهش دان پلت میدم خیلی دوست داره و دائم میخوره الان چند روزه که این دان رو براش تهیه کردیم و تو این چند روز رشد خیلی خیلی زیادی داشته. ولی خیلی وقتا داخل مدفوعش سفیدی هست و پر های بدنش هم چند وقته خیلی کم شده به طوری که پوست بدنش از پشت پر ها معلوم میشه. با این اوصاف به نظرتون مشکلی در کل نداره؟ چون حالش هم خوب هست کلا.
    خیلی ممنون

    1. سلام
      پلت که مشخصا خیلی خوبه و پرورش دهنده ها همین غذارو میدن
      اون مورد پر هم مشکلی نیست خوب میشه

    2. فقط پلت بهش ندید،اردکها تنوع غذایی رو دوس دارن،خیار،گوجه،کاهو خردشده،نخودفرنگی بدید بخوره(سبزیجات نام برده رو حتما توی اب بریزید بدید بخوره)تخم مرغ ابپز هم خیلی دوس دارن، پوسته تخم مرغ هم که خیلی واسش عالیه،توی اب بریزید واسش

      گردن مرغ پخته شده،ماکارونی پخته شده..ماهی هم خیلی دوس دارن،ولی غذاهایی که بهشون میدید چرب نباشه،اگه هم باقی مونده غذای خودتون هست مثل برنج یا ماکارونی حتما بذارید توی اب چند تا جوش بخوره دوباره ابشو تعویض کنید که چربیش بره،دو سه بار این کارو تکرار کنید بعدم بشوریدش که دیگه چربی نداشته باشن

  12. بادرود و احترام ،برای یک اردک بالغ چند قطره سرکه سیب باید داخل آبخوری ریخته شود ؟
    آیا پلت مرغ تخمگذار برای اردک مناسبه ؟

    1. برای هر یک لیوان (نیم لیتر) 5 قطره بریز
      اره خوبه ، البته بهتره پلت مرغ گوشتی بهش بدی ! اون بهتره !

  13. سلام وقت بخیر من فکر کنم اردکم نیوکاسل گرفته و دو ماه هم هست دارمش چی براش خوبه که زنده بمونه ؟

    1. سلام علائمش چیه که فکر کردی نیوکاسل داره ؟ این بیماری درمان نداره باید از دامپزشک داروهایی تهیه کنید که بیماریش رو فقط بهبود بده

  14. سلام من جوجه اردک دارم الان ما متوجه نمیشیم دقیقا چقدر بهش غذا بدیم چون هرچه قدر هم بزارن جلوش بزاری میخوره البته من اینو از جوجه اردک همسایمون میگم چون اونم میزاش هویج و خیار رنده شده جلوش میگفت اگه نخواد نمیخوره ولی همش با اشتها می‌خورد بعد آورد بالا و ۲ دقیقه بعدش مرد منم میترسم همینجوری بشه لطفا بگید چقدر بدم بهش.

    1. سلام میزان مشخصی نداره . به چینه دانش دقت کنید نباید خیلی ورم کنه
      براش غذای استارتر ، مولتی ویتامین طیور ، نیاسین، گوجه، هویج و سبزیجات تهیه کنید

  15. سلام امکان داره که یه وقت اردک غذا زیاد بخوره و دل درد بگیره و غذا بالا بیارهه

    1. سلام بله احتمالش هست اما خیلی کمه . شاید غذا مونده بوده یا مسموم شده
      5 قطره سرکه سیب طبیعی توی یه لیوان اب حل کنید یکمشو بدین بهش

  16. سلام من یه جوجه اردک خریدم
    فقط برنج به همراه سویا لوبیا سفید
    پخته له شده میخوره این ترکیبات براش مناسبه؟!

  17. سلام دوتا اردک 4 یا 5 ماهه دارم که حدودا بالغ هستند اما اصلا دانه یا گندم یا سویا و خلاصه از یه جایی به بعد اصلا غلات نمیخورند ، البته غلاتی که میدم بهشون هم به صورت ترکیبی و اسیاب شده هستند البته میگم اسیاب اما در درواقع غذاشون درشت تر از پودر هستند.

    چیکار کنم ؟

    1. سلام میتونید غلات رو با سبزیجات مخلوط کنید یا دان مخصوص رو با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری داشته باشه
      اردک ها دوست دارن غذاشون رو با آب بخورن

  18. سلام من ۴۰ تا جوجه اردک ماندارین دارم از جوجه چند روزه تا چند هفته ای بهش کنسانتره استارتر مرغی میدم هروز تلفات میده اول کوچیک ها بعد بع ترتیب بزرگترها به نطرتون ممکنه مشکل از کنسانتره باشه چون مقالتون رو خوندم احتمال میدم چون کنسانتره مرغی بوده به خاطر همونه ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام براشون حتما مولتی ویتامین و نیاسین مخصوص طیور تهیه کنید
      علائمی دارن ؟ فضلشون چه جوریه ؟ دان استارتر به تنهایی تمام نیاز غذاییشون رو بر طرف نمیکنه
      هفته ای 5 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبخوریشون بریزید

  19. درود بر شما بابت محبتهاتون به مخاطبین
    یک جفت جوجه اردک “پکنی “سه ماهه برای من اوردن که در حیاط منزل در کرج نگه میدارم
    طبق دستورات شما تغذیه میشن، سبزیجات و غلات و ویتامین و مواد معدنی داده میشه و اشتها هم دارند و همه چیز عالی؛ فقط میخواستم بدونم در لونه ی چوبی که براشون ساختم میتونن زمستان رو سر کنند؟ قطعا هیتر برای زمستونشون تهیه خواهم کرد ، اما ایا نیاز هست با توجه به هوای زمستان کرج به جای سرپوشیده منتقل بشوند یا خیر؟

    1. سلام ممنونم
      اردک های پکنی مقاومت بالایی در برابر سرما دارن اما بهتره در محیط سرپوشیده نگهداری بشن
      اگر از هیتر استفاده کنید و دما رو براشون تنظیم کنید مشکلی ندارند دیگه

  20. سلام وقت بخیر اگر ۵۰تا اردک محلی پرورش بدیم به ازای هر اردک چند گرم دان باید مصرف بشه

  21. سلام یه سوال میشه کمی از وزن اردک توضیح بدید که مثلا تو یک ماهگی اردک چند گرم وزن داشته باشه خوبه تو دو ماهگی چند گرم اردک وزن داشته باشه خوبه خلاصه کمی ازبهترین وزن مناسب اردک در سنین مختلف رو برامون بگید
    با تشکر😍

    1. سلام وزن گیری اردک رو نمیشه اینطور محاسبه کرد. بسته به نژاد پرنده، خوراکش و نحوه پرورشش فرق میکنه مثلا اردک پکنی زودتر وزن میگیره
      اگه محیط آروم باشه و تغذیشون هم درست باشه خب زودتر رشد میکنن

  22. سلام من دوتا اردک دارم الان دوروزه که یکیشون فلج شده دام پزشک دارو واکسن داده ایا خوب میشه یا نه ممنون میشم اگه منو راهنمایی کنید

    1. سلام توضیحات کامل نیست! چه غذایی بهشون میدین ؟ زیر پاشون چی میریزید ؟ مشخص نیست که خوب میشن یا نه !

  23. سلام من به اردک خریدم الان نزدیک دو ماهه همش دوست داره مرغ بخوره چیزی دیگه ای نمیخوره راهنمایی میکنید در ضمن تخم مرغ آب پز و خیار و گوجه و همچنین قبلاً موز هم میخورد همون دا ن استارتر و متولی ویتامین براش تهیه کنم واکسن نمیخاد

    1. سلام گوشت خام نباید بخورن
      به مقدار کم گوشت مرغ پخته شده بدون نمک و روغن ایرادی نداره .براش دان رشد تهیه کنید به همراه مولتی ویتامین و نیاسین
      برای دریافت برنامه واکسیناسیون هم به دامپزشک مراجعه کنید

  24. سلام
    چند تا سوال داشتم:
    یکی اینکه اردک کی بالغ میشه؟
    و دوم اینکه اردک در سنین مختلف روزانه چقدر دان میخوره؟
    لطفا دقیق توضیح بدید
    ممنون

  25. سلام من به اردکم شیر دادم و الان دیگه نمیتونه خیلی راه بره و توی دست شویی هاش هم شیر هست حالم گرفته شده یه گوشه نشسته

    1. اردک مگه گربه یا سگه که بتونه شیر بخوره !!!
      قبل از خرید پرنده در مورد تغذیش تحقیق کنید
      سریعا به دامپزشک مراجعه کنید تا تلف نشده

  26. وقت بخییر
    چند ساعت پیش دوتا جوجه اردک خریدم
    پرنده فروشی برای تغذیشون یسری غذا داد که مثل دونه سویای ریز چرخ شدس

    این برای تغذیشون مناسبه؟؟

  27. سلام یه سوال نظرتون راجبه مورچه برای غذا اردک چیه ؟؟ اشکالی نداره اردک ها مورچه بوخورند؟؟

      1. یه سوال من ۴ تا جوجه خرید کردم ولی وقتی پیشِشون نیستم بازم جیک جیک میکنند
        صداشون هم خیلی بلند هست اصلا نمی شه تنها شون بزاری 🤣

          1. استارتر مولتی ویتامین (تو ضرف آب خوری میریزم) سبزی مثل جعفری و کاهو آب جو آب گندم آسیاب شده خیار در روز مقدار از تمام این چیز هایی که نوشتم رو میدم می خورند البته خودشون با عجله می خورند یه مدتی هم هست که مورچه هم می خورند
            زمانی جیک جیک می کنند که پیششون نباشی اگه پیششون باشی جیک جیک نمی کنند سوال اینه که اگه پیششون نباشی چرا غذا نمی خورند و دنبال من میگردند و تا پیششون نَرَم غذا که هیچ بلند بلند جیک جیک می کنند اما وقتی پیششون هستم هم غذا میخورند هم می دوند بعد گذشت ۳۰ دقیقه میان کنارم و استراحت می کنند حالا اگه پیششون نباشم نه استراحت می کنند نه غذا میخورند بلند بلند جیک جیک می کنند 🤣😂
            یعنی اردک تا این حد باید وابسته باشه 😳😳😳😳

          2. در کنار غذاهایی که گفتین گوجه هم بدین براشون خیلی خوبه
            این پرنده ها چون بدون مادر بزرگ میشن به شما وابسته هستن

  28. جوجم رو ببرم مزرعه بزارم بگرده حشره بخوره

    بزرگ نیست دمش یه بند انگشت بالسش نصف بند انگشت

  29. جوجه من فقد اب برنج اب نان میدم من 3 هفته دارمش چی بدم شبزی نمیخوره بهش

    سویایی که میرزن تو ما کارانی میدم با اب

    و مولتی ویتامین چقد مال اردک

    1. سلام نباید غذای چرب یا نمک دار بخوره . براش دان استارتر به همراه مولتی ویتامین مخصوص طیور تهیه کنید
      مولتی ویتامین هم با توجه به دستور روی جلد به پرنده بدین

  30. سلام من دو روزه ۳ تا جوجه اردک خریدم و براشون هم غذای مخصوص از پرنده فروشی گرفتم مشکلم اینه ظرف دائما کنارشونه و خیلییی زیاد غذا میخورن دائم در حال خوردنن باید غذاشونو کم کنم یا ظرفو کلا بردارم از جلوشون؟

  31. سلام تشکر بابت راهنمایی
    یه سوال چه مدت زمان می بَره تا یه جوجه اردک به یه اردک بالغ برسه؟

      1. سلام از این جوجه اردک زرد ها که وقتی بالغ بشن موی بدن شون از زرد به سفید تبدیل میشه؟

          1. سلام من یه اردک ۲ ساله و یک ۵ساله دارم
            امروز یکیشون یه بالش میلرزه و آبریزش بینی داره وبالش چند روز پیش ضربه خورد و چه غذای خانگی بهش بدم
            لطفا بگید من نویسنده کتاب من و اردکم هستم و در این حوزه دامپزشکی سر رشته ندارم ممنون از شما راستی یه مولتی ویتامین بود که یک ماه از تاریخ گذشته بود با آب قاتی کردم بهشون دادم یه کم خوردن نون آب زده هم با هندونه خوردن

          2. سلام
            مولتی ویتامین براش خوبه ولی نه اونی که تاریخش گذشته ! مولتی ویتامین تاریخ گذشته هیچ اثر مثبتی رو پرنده نداره ، حتما براش مولتی ویتامین بخیر
            اگه ابریزش ادامه داشت ، قرص تتراسایکلین 250 بخر ، نصفش کن
            هر 12 ساعت یه نصفه بده بخوره ، اگه دیدی که خودش نمیخوره ، با یکم اب قاطی کن بریز تو سرنگ بزن تو دهنش

  32. سلام الان یک ماه از خرید جوجه اردک ها می گذره تا هفته پیش با تمام غذا هایی رو که تو مقاله آورده بودید بهشون دادم الان جدیداً چیزی جز برنج نمی خورند قبلا احساس می کنم که آروم تر بودند و احساس میکنم الان یه مقداری بی قراری شون نسبت به روز های قبل بیشتر شده میخواستم بدونم مشکلی نداره که هیچی جز برنج نمی خورند

    1. سلام براشون مولتی ویتامین و نیاسین، سبزیجات ، دان استارتر و گوجه هم بذارید
      برنج به تنهایی براشون کافی نیست
      گرسنه بشن غذای دیگه هم میخورن

  33. سلام یک ماه از خرید جوجه اردک می گذره توی این یکماه غذا هایی که توی مقاله نوشته بودید رو بهش دادم تو این هفته هیچ غذایی به جز برنج نمی خوره قبلا خیلی آروم تر بود یعنی در روز مقداری میدوید مقداری غذا میخورد و کمی جیک جیک می کرد الان خیلی جیک جیک می کنه کم راه میره و هیچ چیز جز برنج نمی خوره
    آب هم نسبت به روز های قبل کم تر میخوره خواستم بدونم مشکلی هست یا نه طبیعیه اینجور رفتار ها
    ممنون از راهنمایی

    1. سلام از انواع سبزیجات، گوجه خیار و غذای استارتر استفاده کنید . سعی کنید برنج خیلی کمتر بدین بهش
      مولتی ویتامین مخصوص طیور براش تهیه کنید
      ریختن 5 قطره سرکه سیب طبیعی توی آبخوریش هم اشتهاش رو افزایش میده
      شاید دلیل جیک جیک به خاطر تنهایی باشه

  34. سلام. من دوتا جوجه اردک گرفتم . آیا باید واکسن یا ویتامین خاصی بهشون داده بشه ؟ و این که آیا باید شب تا صبح غذا پیششون باشه ؟

    1. سلام مقاله رو به طور کامل بخونید . براشون مولتی ویتامین و نیاسین طیور تهیه کنید
      هر دو ساعت یکبار باید تغذیه بشن

  35. سلام من دوتا جوجه اردک دارم شکر خدا سرحالرهستن من اگه بهشون غذای مرغ مینا بدم …خیسشم کنم یا نکنم غذارو

  36. سلام ممنون از مطالب خوب و مفیدتون
    من دو تا جوجه اردک خردیداری کردم خداروشکر سالم و سرحال هستند مولتی میتامین هم بهشون میدم فقط میخواستم بدونم غذا دهی شون باید چطوری باشه مثلا یه بار صبح بدم بهشون و یه بار هم غروب یا نه زمان بندی نداره؟

    1. سلام ممنون از لطفتون
      بذارید ظرف غذا کنارشون بمونه بهتره
      جوجه ها باید هر دو ساعت یکبار غذا بخورن

  37. سلام من دوتا جوجه اردک ده روزه دارم مولتی ویتامین بچه دارم میتونم بهشون بدم اخه وقت نمیکنم برم بیرون واسشون مولتی ویتامین پرنده تهیه کنم غذا هم نون تو اب میزارم بهشون میدم اشکالی نداره کنارش سبزیجات گوجه برنج سیب زمینی هم بهشون میدم

    1. سلام مولتی ویتامین بچه براشون خوب نیست
      اگه میخواین جوجه های سالمی داشته باشین بهشون غذای استارتر و مولتی ویتامین مخصوص هم بدین

  38. سلام من یه اردک دارم تقریبا ۱ سالشه من یدونه ام داشتم اون مرد برای این یکی که احساس نا خوشایند نیست بعدش من ته مونده ی غذام را میدادم اگه از امروز آشغال سبزی بدم که عیبی نداره که؟

    1. سلام بهتره دوتا باشن که احساس تنهایی نکنه
      ته مونده غذا ندین
      بهش دان رشد بدین و سبزیجات شسته شده و خورد شده

  39. سلام جوجه اردکم تقریبا یک ماهشه خودشو از فاصله تقریبا دو متری برت کرد بایین الان راه میره به سمت عقب کشیده میشه یعنی لنگ نمیزنه برای باش حس میکنم اتفاقی نیفتاده شاید لگنش شکسته نمیدونم باید چیکار کنم؟

  40. سلام من دو تا جوجه اردک 4 روزه دارم نان را ریز میکنم میریزم واسشون تواب میخورن مشکلی نداره

    1. سلام براشون دان استارتر اردک و مولتی ویتامین مخصوص تهیه کنید از پرنده فروشی یا پت شاپ ها
      اصلا هم اجازه ندین تا یکو نیم ماهگی شنا کنن

  41. سلام وعرض ادب
    من ۵۰تا جوجه اردک گرفتم و جاشون دارم ولی نمیدونم غذا چی بهشون بدم بابرنامه ریزی باید واسشون بدم که رشد کنن و پر گوشت بشن
    مثال:ماه اولی چی بهشون بدم
    ماه دومی چی بهشون بدم
    درحد یک دنیاازشماممنونم اگه منو راهنمایی کنید
    مرسی

    1. سلام برای جیره بندی حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید تا بسته به گله براتون جیره نویسی کنن
      مابقی نکات به طور کامل توی مقاله اومده

  42. سلام وقتتون بخیر
    میشه به اردک اشغال مرغ یا گوشت داد بهشون من یکم بهشون دادم یکم بیهالن
    مشکلی نداره ؟

    1. سلام مگه سگ یا گربه است ؟
      معدشون برای هضم گوشت خام ضعیفه
      چند قطره سرکه سیب طبیعی حتما طبیعی باشه
      بریزید توی آبخوریشون و بهشون بدین
      بعضی از اردک ها گوشت هم میخورن ولی بهتره تغذیه نشن با گوشت

  43. سلام من یک اردک ۴ماهه دارم که بزرگراه ولی یکجا میشینه صداشم داره عوض میشه یک پاشو عقب میزاره روی لمینت یاسطح صاف نمیتونه درست وایسه و دور خودش میچرخه یه پاهش عقب میزاره نمیتونه خوبم راه بره با پاهاش چکار کنم

  44. سلام وقت بخیر من دوتا جوجه اردک دارم میخواستم بدونم در طول روز چقدر ابو‌ غذا احتیاج دارند ایا مدام باید غذا بخورند این طبیعیه؟

  45. سلام من یک جوجه اردک دارم تقریبا دوماهشه الان چند روزه مریض شدهروزای اول غذا کم میخورد الان غذانمیخوره ابم خیلی کم میخوره یکم اسهالم هست همش میخوابه روی پاشم خوب نمیتونه وایسته

    1. سلام غذاش چیه ؟
      مولتی ویتامین مخصوص و قطره کلسیم و نیاسین براش تهیه کنید
      دو قطره سرکه سیب طبیعی بریزید توی آبش

  46. سلام. من یک اردک بالغ دارم که سنش بیشتر از یکساله. جدیدا زیاد چیزی نمیخوره فقط گوشت و برنج و این جور چیزها رو میخوره. مدام هم سرو صدا میکنه و همه رو هم گاز میگیره. مشکلش چیه به نظرتون؟

    1. سلام محیط نگهداریش کوچیکه ؟ بهتره تنها نباشه و جایی برای شنا کردن داشته باشه
      سبزیجات خورد شده بهش بدین اگر شرایطش رو دارید براش حتما جفت تهیه کنید
      اردک ذاتش اینه گاز میگیره و نمیشه مثل سگ تربیتش کرد

  47. سلام من چند تا اردک دارم بعد بهشون غذا نون خیس و خشک براشون ریز میکنم ایا اینا برای اردک ها مضر هستند یا تازه تخم هم خیلی دیر کردند یا کردنم خوردن خودشون حالا من باید چیکار کنم تازه گوشت هم نمیگیرد اگه میشه بهم بگید باید چیکار کنم

    1. سلام غذای اردک توی مقاله اومده کامل بخونید
      براشون هویچ رنده شده و سبزیجات هم بذارید
      قطره کلسیم و مولتی ویتامین مخصوص طیور هم تقویتشون میکنه تا تخم بذارن

  48. من چند تا جوجه اردک و تعدادی بلدرچین و تعدادی جوجه مرغ نگهداری میکنم و براشون از کارخانه خوراک دام به نسبت ۴ به ۱ ذرت و سویا گرفتم رشد اردک ها خیلی خیلی سریع رشد میکنن آیا لازم غیر این خوراک از خوراک های دیگه استفاده کنم؟

    1. سلام . براشون مولتی ویتامین و پودر صدف یا پودر پوسته تخم مرغ هم استفاده کنید

  49. سلام خسته نباشید، من دوتا جوجه اردک خریدم و برای مکان نگهداری شون یک بالشت قدیمی گذاشتم زیرشون تو کارتن هستند، غذاشونم بلغور گندم فک کنم باشه چون از فروشنده خریدم واسشون. بهشون برنج و هندونه و خیار هم دادم چیکار کنم بامن رفیق بشن و دنبالم بیان؟!

  50. سلام. جوجه اردک من زیاد غذا نمیخوره نمیدونم یعنی سنگدونش سنگ نداره ، آیا باید به اون به زور هم که شده بهش سنگریزه بدم.اصلا به سنگریزه احتیاج داره ؟🙏

    1. سلام
      نه عزیز به زور به هیچ وجه سنگ ریزه نده
      بزار جلوش خواست میخوره
      بهش مولتی ویتامین بده از داروخانه دامپزشکی بخر براش خوبه هم اشتهاش بیشتر میشه و هم بدنش سالمتر می مونه

  51. استفاده از سیب زمینی جوانه زده مضر هست یا نه؟ نحوه نگهداری و استفاده سیب زمینی برای اردک به چه شکل باشد

    1. چه ارتباطی داره ؟ لپه مگه چقدر نیاسین داره ؟ نیاسینی که داخل مولتی ویتامین هست ، برای استفاده یک روز کامل کافی هست ، در مقابل ممکنه برای همین مقدار نیاسین نیاز به یک بشقاب پر لپه باشه !!
      خوردن لپه میتونه مشکلاتی همچون هضم نامناسب ، سیری بی مورد ، دفع سخت و … رو برای جوجه همراه داشته باشه

  52. سلام من یه اردک ۱۱ماهه دارم حدود ۵ ماهه تخم میزاره الان خیلی ضعیف شده ویتامین هم براش گرفتم ولی فایده نداره خیلی ضعیفه استخوناش زده بیرون ?

  53. سلام.خیلی ممنون از زحماتی که بابت تهیه این مطالب کشیدید . واقعا کامل و آموزنده بود. البته من خودم یک دستگاه جوجه کشی ساختم و الان دو روزه که تخم اردک هام داخل اونه . من دارم تو آپارتمان این کار رو انجام میدم . به نظرتون میشه؟ البته اگه تعداد جوجه اردک های به دنیا آمده زیاد باشه، فقط دوتا شونو نگه می‌دارم و بقیه رو میفروشم اما خیلی تونستم از سایت خوبتون چیز های زیادی یاد بگیرم.
    ممنون ازتون.

  54. ببخشید من یه جوجه اردک دارم دو روز پیش پاش رفت لای در و از قسمت لگن شکست الان غذا میخوره و تغذیه ش خوبه اما نمیتونه راه بره بنظرتون الان باید چیکار کنم؟!

    1. سلام، چه بلاهایی که به سر اون جوجه اردک بیچاره نیاوردی تو. میپرسی چیکار کنی باید اتل بندی شه. مکمل و کلسیم هم نیاز داره تا استخونش جوش بخوره.

      1. سلام میشع یه راهنمایی کتید من اردکم پر گردنش ریخته و پرای بعضی قسمت چسبیده بهم مریضی تداره یا راه حل نیست درست شه

          1. درود من سه تا اردک داشتم دان پارس میدادم بهشون دوتاش یهو مردن نشسته بودن بغل هم یکیش مرد بعد برش داشتم دیدم تکون نمیخوره بعد فرداش اون یکی هم همینطوری مرد ولی سومی رو دان پارس ندادم نمرده هنوز هست 5 ماهش شده چه دانی باید بدم ک ناگهانی نمیره

          2. از دان مخصوص اردک استفاده کن ، از مراکز معتبر و دارای مجوز تهیه کن
            حتما دان رو توی اب خیس کن و به صورت آبکی و سوپ مانند بهشون بده
            میوه و سبزیجات و علوفه هم حتما بده
            اصلا نون نده حتی خیس شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋