آموزش جوجه کشی اردک و ترفندهای مهم آن

جوجه کشی اردک با دستگاه

اردک یکی دیگر از طیور حائز اهمیت برای پرورش می باشد. در مناطق شمالی ایران پرورش این پرنده بسیار رایج است. با توجه به اینکه اردک از جمله پرنده های آبدوست به شمار می آید، نحوه جوجه کشی از آن با دیگر طیور مثل مرغ، بوقلمون و بلدرچین کمی متفاوت است. در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن هچ تمامی ترفندها و نکات ریز جوجه کشی اردک و نژادهای مختلف این پرنده را به شما یاد میدهیم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک
» دارای بدنه ی آنتی باکتریال و قابل شستشو
» برخورداری از قابلیت ستر و هچر همزمان
قیمت : 7,100,000تومان

جداسازی تخم های نطفه دار اردک

برای جوجه کشی اردک در قدم اول به تخم های نطفه دار مناسب نیاز داریم. تخم هایی که بیش از اندازه درشت یا ریز هستند؛ مثل تخم های دو زرده، آنهایی که ترک خورده اند یا شکل غیر طبیعی دارند باید جدا شوند. تخم اردک در حالت طبیعی با توجه به نژاد پرنده بین 70 الی 80 گرم وزن دارد.

برای اینکه در جوجه کشی اردک با مواردی همچون خفه شدن جوجه ها داخل تخم، رشد ناقص و … مواجه نشویم باید از گله هایی که سن مناسب و تغذیه قوی دارند، تخم نطفه دار تهیه کنیم. اگر اردک به تازگی تخمگذار شده و یا مسن می باشد، تخم نطفه دار آن برای جوجه کشی کیفیت لازم را ندارد. تخم هایی که یک الی 3 روز از گذاشتن آنها میگذرد برای جوجه کشی بهترین می باشند. هر اندازه که تخم نطفه دار اردک مدت زمان بیشتری انبار و نگهداری شوند، از آن طرف درصد تبدیل آن به جوجه پایین می آید. ما در مقاله شرایط نگهداری و ذخیره کردن تخم نطفه دار توضیحات لازم را شرح داده ایم. با مطالعه این مطلب تخم های نطفه دار با کیفیت را برای جوجه کشی تهیه کنید.

تخم نطفه دار اردک چند روزه باز میشود؟

تعداد روزهای جوجه کشی اردک به نژاد آن بستگی دارد. تعداد روزهای جوجه کشی از بیشتر نژادهای اردک 28 الی 30 روز است. اما اردک های مسکویی یا اسرائیلی یا روسی دوره جوجه کشی طولانی تری دارند. بطوریکه تخم نطفه دار اردک مسکویی 35 روزه هچ میشود.

تخم نطفه دار اردک چند روزه باز میشود؟ - چیکن هچ

فصل جوجه کشی اردک نیز بستگی به نژاد آن دارد. نژادهای گوشتی همچون اردک پکن (سفید چینی) یا نژاد مسکووی تخمگذاری پایینی دارند. همچنین در این نژادها درصد تخم های نطفه دار کم می باشد. فصل جوجه کشی این نژادها بیشتر پاییز و اواخر زمستان است همچنین اوایل بهار نیز جوجه کشی از این نژادها بیشتر انجام میگیرد. اما در فصل تابستان این اردک ها دچار پرریزی سالیانه شده و سیستم تولید مثل آنها متوقف میشود تا مجددا احیا گردد. اما در نژادهای تخمگذار اردک در بیشتر ماه ها میتوان به جوجه کشی پرداخت.

جوجه کشی اردک بصورت طبیعی بهتر است یا ماشینی؟

بیشتر اردک ها غریزه کرچ شدن ضعیفی دارند. همچنین برخی نژادها خیلی کم کرچ میشوند. اما نژاد مسکویی یا اسرائیلی برای جوجه کشی طبیعی مناسب هستند. بطور کلی جوجه کشی ماشینی بهتر از طبیعی می باشد چون در روش ماشینی کنترل و نظارت بیشتری بر تخم های نطفه دار داریم. بیشتر پرورش دهنده های اردک از اینکه اردک ماده به طور منظم بر روی تخم ها نمی خوابد یا اینکه در وسط جوجه کشی تخم ها را رها میکنند، گلایه مند هستند. به همین دلیل برای جوجه کشی اردک سعی کنید از دستگاه جوجه کشی استفاده نمایید. لیست قیمت انواع دستگاه جوجه کشی را در این صفحه مشاهده کنید.

دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
دستگاه جوجه کشی اسکندری 168 تایی
» جوجه کشی از تخم نطفه دار نزادهای مختلف اردک با راندمان حداکثری
» امکان شستشوی دستگاه قبل و بعد از هربار جوجه کشی
» عدم ایجاد شوک دمایی، رطوبتی و یا حرکتی در تخم ها
قیمت : 10,500,000تومان

نحوه جوجه کشی از اردک با دستگاه جوجه کشی

ابتدا باید دستگاه جوجه کشی را آماده کنید و در یک محیط مناسب آن را قرار دهید. اگر به تازگی دستگاه را خریده اید، نیازی به ضدعفونی کامل آن نیست و با یک دستمال تمیز دستگاه را پاک کنید. اما اگر دستگاه چندین دوره مورد استفاده قرار گرفته است، قبل از استفاده حتما آن را ضدعفونی نمایید. در صفحه آموزش ضدعفونی دستگاه جوجه کشی نحوه انجام اینکار را توضیح داده ایم.

در زمان اماده کردن دستگاه جوجه کشی باید عملکرد دستگاه را بدون تخم های نطفه دار تست کنید. توصیه میشود به مدت چندین ساعت دستگاه را تنظیم نموده تا از کارکرد صحیح تمامی قطعات آن و عدم خطا در برد دستگاه جوجه کشی مطمئن شوید.

قبل از انتقال تخم های نطفه دار به داخل دستگاه جوجه کشی، آنها را پیش گرم کنید. از آنجایی که تخم نطفه دار در دمای خنک نگهداری میشود، انتقال یکباره آنها به دستگاه جوجه کشی که دمای گرمی دارد، باعث شوک دمایی خواهد شد. بهتر است که به مدت یک الی دو ساعت تخم های نطفه دار اردک را در دمای اتاق (25 درجه) نگه دارید و سپس به داخل دستگاه جوجه کشی منتقل نمایید.

دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی باید به تدریج افزایش داده شوند تا به مقدار مجاز برسند. برای اینکه راندمان بالایی در جوجه کشی اردک به دست بیاورید، دستگاه را در اتاقی قرار دهید که تهویه کافی داشته و دما و رطوبت آن در نوسان نباشند. دمای 20 الی 25 درجه با رطوبت 40 درصد برای اتاقی که ماشین جوجه کشی در آن قرار گرفته مناسب میباشد.

تنظیمات دما و رطوبت جوجه کشی اردک

دمای مناسب برای جوجه کشی اردک در زمان ستر 37.7 الی 38 درجه سانتیگراد میباشد. تخم های نطفه دار اردک نسبت به مرغ به رطوبت بیشتری نیار دارند. به همین دلیل در زمان ستر رطوبت باید 65 درصد باشد.

تنظیمات دما و رطوبت جوجه کشی اردک - چیکن هچ

در زمان هچر نیز دمای 37.2 درجه و رطوبت 75 درصد باید برای هچ تخم های اردک تنظیم شود. در زمان هچر چرخش تخم ها را متوقف میکنیم. اما در زمان ستر تخم های نطفه دار بهتر است که 6 مرتبه چرخیده شوند. در دستگاه های اتوماتیک موتور چرخشی جوجه کشی بصورت خودکار هر 1 الی 3 ساعت یکبار (بستگی به نحوه تنظیم و برد آن) تخم ها را می چرخاند.

توجه داشته باشید که تخم ها را به درستی در داخل شانه ها بچینید. اگر امکان چیدن افقی تخم ها وجود دارد، حتما تخم ها را بصورت خوابیده در دستگاه قرار دهید. این امکان در شانه جوجه کشی همه کاره و غلطکی ممکن می باشد. اما در سایر شانه ها باید نوک تیز تخم رو به پایین باشد.

زمان کندلینگ

با گذشت 5 الی 7 روز از جوجه کشی اردک باید نطفه سنجی را انجام دهید. با نورسنجی تخم هایی که بدون نطفه هستند یا اینکه انشعاب عروقی دارند باید از داخل دستگاه جوجه کشی حذف شوند.

آیا در جوجه کشی اردک نیازی به آب پاشی تخم ها هست؟

اردک ها پرنده های آبدوست هستند و ماده اردک بصورت غریزی در طول جوجه کشی عمل خیس کردن تخم ها را انجام میدهد. اب پاشی تخم های نطفه دار اردک یک عمل بسیار حساس می باشد و اگر به درستی نتوانید آن را انجام دهید، تخم ها خراب خواهند شد. البته برخی از افراد ترجیح میدهند که عمل آب پاشی را به کل انجام ندهند. ما در مقاله آموزش اسپری کردن تخم ها در جوجه کشی اردک در این باره توضیحات و آموزش های لازم را شرح دایده ایم. خواندن این مطلب را از دست ندهید.

نحوه جوجه کشی اردک روسی

جوجه کشی این نژاد اردک شباهت زیادی به جوجه کشی غاز دارد. یکی از روش هایی که موجب افزایش هچ در جوجه کشی اردک مسکویی می شود، کاهش هفته ای دمای جوجه کشی می باشد. بطوریکه در هفته اول میتوان دمای 38.2 درجه را برای تخم ها تنظیم کرد. هفته دوم دما را به 38 درجه کاهش دهید. در هفته سوم دمای 37.8 و در هفته چهارم دمای 37.5 درجه را برای تخم های اردک مسکویی تنظیم کنید. رطوبت دوران ستر نیز 70 الی 75 درصد و در دوران هچر نیز 80 الی 85 درصد خواهد بود.

نحوه جوجه کشی اردک روسی - چیکن هچ

توجه داشته باشید که ممکن است جوجه اردک ها کمی زودتر از زمان استاندارد و یا حتی یکی دو روز دیرتر از حد نرمال از تخم خارج شوند. رطوبت کم و دمای بیش از اندازه گرم معمولا باعث هچ زود هنگام تخم های نطفه دار میشود. همچنین دمای کم نیز باعث میشود دوران جوجه کشی چند روز طولانی تر شود.

زمان خارج کردن جوجه اردک ها از دستگاه

زمانیکه دوران هچ فرا رسید، دستگاه را بر روی تنظیمات هچر تنظیم نموده و منتظر خروج جوجه ها بمانید. برای خارج کردن جوجه اردک ها از داخل دستگاه عجله نکنید. جوجه های تازه متولد شده تا 24 ساعت در داخل دستگاه باید وقت بگذرانند. سپس سریعا جوجه های یک روزه را بیرون آورده و آنها را به زیر مادر مصنوعی انتقال داده و تغذیه آنها را با دان مخصوص شروع کنید. در دوارن هچ اردک لازم است که درب دستگاه جوجه کشی را باز نکنید. زیرا اینکار باعث تخلیه رطوبت و دمای گرم شده و این وضعیت برای جوجه ای که قصد شکشتن تخم دارد، مرگ افرین می باشد.

اگر جوجه اردک ها در زمان هچ موفق به خروج از تخم نباشند، میتوان به خروج آنها کمک کرد. به شرطی که جوجه تخم را نوک زده و حداقل 12 ساعت از این وضعیت سپری شده باشد. در فرایند جوجه کشی اردک همیشه برخی از تخم ها بدون نطفه هستند و درصد کمی از جوجه ها نیز در روزهای اخر یا اوایل یا اواسط جوجه کشی تلف میشوند. اگر از تخم های نطفه دار تازه و دستگاه جوجه کشی استاندارد استفاده کنید و اصول جوجه کشی را رعایت فرمایید، حتما راندمان بالا به دست خواهید آورد.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. حداکثر یک هفته
      اونم در شرایطی که دما و رطوبت و چرخش تخم رعایت بشه
      مقاله نگهداری از تخم نطفه دار رو بخونید

      1. سلام. نمی‌دونم چرا همیشه تخم اردک مسکویی های من ۲۸ روز هیچ میشن . با سه دستگاه مختلف تست کردم . هر سه ۲۸ روزگی هچ شدن. الان دوستان میگن حتما مسکویی نیست ،باید عرض کنم اردک مسکویی یا همون اسراییلی هستن. اما خیلی عجیب هستش برام .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس