پرورش همزمان اردک و ماهی در استخر و شالیزار

شیوه پرورش توام اردک و ماهی در شالیزارها و استخر ها 

اردک ها و ماهی ها همزیستی مسالمت آمیزی با هم دارند و به یکدیگر در تامین مواد غذایی و بهبود زندگی کمک خواهند کرد، اگر دارای برکه یا استخر هستید، از این فرصت می توانید استفاده کنید و به درآمد بسیار خوبی از پرورش همزمان اردک و ماهی برسید. 

در این نوشته از چیکن هچ به مزایای پرورش همزمان اردک و ماهی و نحوه انجام این کار پرداخته خواهد شد و نکات لازم در این باره آموزش داده خواهد شد، با ادامه این نوشته همراه باشید. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» مناسب برای جوجه کشی از تخم انواع نژادهای اردک
» دارای حسگر دما و رطوبت دقیق و فوق پیشرفته ی SHT
» امکان جوجه کشی مداوم، بدون ایجاد وقفه
قیمت : 7,100,000تومان

مزایای پرورش همزمان اردک و ماهی 

وجود دلایل قانع کننده بیش از هر چیز دیگری شما را برای شروع این کار متقاعد خواهد کرد. بنابراین آگاهی از مزایای این کار بسیار مهم است که شامل موارد زیر می شوند :

مزایای پرورش همزمان اردک و ماهی - چیکن هچ

الف – اردک ها مانع از رشد شکارچیان تخم ماهی ها می شوند. لاورها و قورباغه ها شکارچیان اصلی تخم ماهی ها هستند که اردک ها با خوردن لاور و بچه قورباغه و سایر موجودات ریز، سبب افزایش تعداد ماهی ها خواهند شد. 

ب – هم چنین اردک ها از گیاهان و علف های هرز داخل استخر تغذیه کرده و مانع از رشد بیش از حد آنها می شود. علف های هرز مکان خوبی برای مخفی شدن لاورها و شکارچیان تخم ماهی ها هستند. 

ج – فضولات دفعی اردک ها در آب سبب رشد بهتر پلانکتون ها، جلبک ها و تامین مواد غذایی مورد نیاز ماهی ها می شود، ضمن کوددهی استخر به صورت کاملا رایگان ، برخی از ریز مغذی های غیر قابل هضم توسط اردک ها وارد آب شده که به راحتی توسط ماهی ها خورده می شوند و حدود 60 درصد از نیاز غذایی آنها را تامین می کند.

د – ماهی ها جهت رشد بهتر به اکسیژن موجود در آب نیاز دارند، اردک ها از طریق شنا و آبتنی حجم اکسیژن بالایی را وارد آب خواهند کرد که به حیاط ماهی ها کمک شایانی خواهد کرد. 

هـ – اردک ها با پاها و نوک خود اقدام به شخم زدن کف استخر می کنند که سبب آزاد سازی مواد غذایی مخفی در زیر خاک می شوند که به تغذیه اردک و ماهی ها کمک خواهد کرد. 

و- اردک ها حجم عظیمی از غذاهای مصرفی خود را از استخر تامین می کنند و کمک زیادی به کاهش هزینه های پرورش دهنده خواهند کرد. از جمله این غذاها می توان به علف های هرز، لاورها، کرهای خاکی، حشرات و… غیره می شوند، البته جهت رشد بهتر اردک ها به سایر مواد غذایی نیز احتیاج خواهد بود که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. 

ویژگی های استخر مناسب برای پرورش توام اردک و ماهی

اردک ها پرنده های کم توقعی هستند و با ساخت آشیانه های سرپوشیده در کنار استخرها می توان فضای مناسبی برای استراحت و تخم گذاری آنها فراهم آورد. آنها بیشتر طول روز را در آب مشغول پیدا کردن غذا و شنا هستند و حتی شب هنگام ممکن است بر روی ای بخوابند، اما وجود آشیانه برای اردک های تخم گذار و استراحت سایر اردک های نر لازم خواهد بود.

استخر یا برکه مورد نظر می تواند بین 200 الی 1000 متر مربع مساحت داشته باشد که بسته به زمین و بودجه شما دارد. بهتر است عمق استخر بیشتر از یک متر نباشد و با استفاده از کلر و پودر آهک ، می توان آلودگی های موجود در زمین را از بین برد. 

ویژگی های استخر مناسب برای پرورش توام اردک و ماهی - چیکن هچ

در صورتی که استخری را قبلا داشته اید، لازم است که با استفاده از مقدار مناسبی پودر کلر و پودر اوره ضد عفونی کنید، البته لازم است که استخر را خالی کنید و موجودات ریز و ماهی های موجود در آب را به مکان دیگری انتقال دهید. 

پس از پاکسازی استخر، از کود حیوانی جهت تقویت گیاهان و جلبک ها می توانید استفاده کنید، پس از گذشت چند هفته و شروع رشد گیاهان می توانید بچه ماهی ها را در استخر بیندازید، دقت کنید که به جز علوفه و جلبک ها ، هیچ جاندار دیگری همانند لاورها ، بچه قورباغه ها و حشرات در آب وجود نداشته باشند. 

معمولا در هر 100 متر مربع ، 60 بچه ماهی ذخیره می شود و آنها را باید با استفاده از مواد غذایی مناسب تغذیه نمود. پس از گذشت چند هفته و بزرگ شدن ماهی ها می توانید اردک ها را در آب رها کنید. 

دقت کنید که در صورت رهاسازی اردک ها همزمان با ریختن بچه ماهی ها در آب ، امکان خورده شدن آنها توسط اردک ها وجود دارد. 

ویژگی های آشیانه مناسب برای اردک ها 

هدف از پرورش اردک بهره مندی از گوشت و تخم آنها می باشد. که در مقاله پرورش اردک گوشتی به تمام نکات لازم برای این مورد پرداخته شده است. اما برخی از پرورش دهنده ها تمایل به تولید تخم اردک نیز دارند، برای فراهم آوردن شرایط تغذیه ای و محیطی مناسب برای تخم گذاری اردک ها ، ابتدا باید آشیانه مناسبی را برای آنها بسازید. 

آنها در طبیعت، لا به لای علف ها و نیزارهای کنار برکه را برای تخم گذاری انتخاب می کنند، البته مکانی که امنیت لازم را داشته باشد و تخم ها را از دید شکارچیان محفوظ نگه دارد. در حالت پرورشی نیز با بنا کردن یک آشیانه با استفاده از ورق های پلی کربناتی دو جداره و یا دیوارهای آجری ، می توان مکان خوبی برای استراحت و تخم گذاری اردک ها فراهم کرد.

دقت کنید که اردک ها همیشه با بدن خیس وارد آشیانه خواهند شد، بنابراین زهکشی زیر آشیانه جهت خروج آب ضروری است، هم چنین برای ساخت لانه تخم گذاری می توانید مقداری پوشال های نرم را در یک گوشه جمع کنید تا اردک ماده برای تخم گذاری به آنجا مراجعه کند. 

زمان مناسب برای انداختن اردک ها به داخل استخر 

جوجه اردک هایی که تازه متولد شده اند، بدنی به شدت ضعیف و مستعد بیماری دارند، بنابراین اصلا نیاید در محیط بیرون و آبی نگهداری شوند. آنها تا سن دو هفتگی باید در محیطی  خشک و با دمای بالای 30 درجه سانتی گراد نگهداری شوند، استفاده از لامپ مادر مصنوعی برای مراقبت از جوجه ها ضروری خواهد بود. 

در مقاله نگهداری از جوجه اردک به صورت کامل به نحوه نگهداری از این پرنده ها اشاره شده است. بهترین زمان برای انداختن اردک ها به داخل آب ، سن یک الی دو ماهگی می باشد، یعنی اردک ها باید کاملا در برابر بیماری ها و شرایط آب و هوایی مختلف مقاوم شوند و غدد چربی زیر پرهای آنها کمک تکامل یافته باشند. 

تغذیه اردک و ماهی در استخر

با اینکه اردک ها و ماهی ها بخش زیادی از غذای خود را در استخرها تامین می کنند، اما این منابع غذایی برای رشد مطلوب آنها کافی نخواهد بود. در تغذیه ماهی ها باید از پلت مخصوص استفاده شود و جهت تغذیه اردک ها نیز می توانید از برنج ، انواع دانه ها و غلات ، میوه و سبزیجات و حتی پلت مخصوص اردک های گوشتی استفاده کنید.

تغذیه اردک و ماهی در استخر - چیکن هچ

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید نوشته تغذیه اردک را بخوانید. دقت کنید که حتما از مواد غذایی سالم و تازه استفاده کنید و از دادن مواد غذایی کپک زده و فاسد خودداری کنید تا سلامت پرنده ها به خطر نیفتد. 

پرورش اردک و ماهی در شالیزار

یکی دیگر از روش های پرورش همزمان اردک و ماهی استفاده از آنها در شالیزارهای برنج در شمال کشور است که این روش سه منبع درآمدی همزمان را برای کشاورزان به ارمغان می آورد و مانع از استفاده مواد شیمیایی جهت از بین بردن علف های هرز می شود  و همچنین فضولات اردک ها خود به عنوان یک کود طبیعی به رشد بهتر برنج کمک خواهد کرد. 

اردک و ماهی ها به کمک یکدیگر ، لاورها ، حشرات، علف های هرز و سایر موجودات موجود در آب را می خورند و به رشد بهتر برنج کمک کرده و از طرف دیگر به دلیل تغذیه رایگان، به مرور زمان رشد کرده و آماده فروش به عنوان ماهی و اردک های گوشتی به بازار می شوند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس