نحوه کشتار شترمرغ و سن مناسب کشتار

نحوه کشتار شترمرغ ها

یکی از مهمترین و پر فروشترین محصولات شترمرغ، گوشت قرمز آن می باشد که محصولی پر از خاصیت است. قبلا در مقاله ای جداگانه خواص گوشت شترمرغ و مضرات آن را توضیح داده بودیم. مراحل ذبح و کشتار شترمرغ به دلیل جثه بزرگ این حیوان متفاوت از سایر طیور پرورشی می باشد و تجهیزات خاصی می طلبد. در این مطلب از وبلاگ سایت چیکن هچ بیشتر در مورد کشتار شترمرغ و سن مناسب برای عرضه گوشت این پرنده به بازار بحث خواهیم کرد. اگر به پرورش شترمرغ علاقه مند هستید، خواندن این پست را از دست ندهید.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
دستگاه جوجه کشی شترمرغی 64 تایی اسکندری
» مختص جوجه کشی از تخم نطفه دار شترمرغ
» دارای بدنه ی PVC با درب پلی کربنات دو جداره
» امکان کارکرد با برق اضطراری
قیمت : 34,000,000تومان

سن و وزن مناسب شترمرغ برای کشتار

شترمرغ ها وزن سنگینی دارند و تا 150 کیلو هم وزن میگیرند. در برخی مناطق برای اینکه پوست و گوشت شترمرغ به درجه کیفیت مطلوب برسد، تا 14 ماهگی شترمرغ های گوشتی را پرورش میدهند. اما برخی پرورش دهنده ها برای کاهش هزینه های خوراک، این پرنده را در سن 9 ماهگی با وزن 80 الی 90 کیلویی به بازار عرضه میکنند.

شترمرغ گردن آبی (نژاد زیمباوه ای) در سن 9 الی 12 ماهگی کشتار میشود. سایر نژادها در سن 12 الی 14 ماهگی به کشتارگاه ها ارسال میشوند. در سن کشتار شترمرغ هنوز بسیار جوان بوده بطوریکه هنوز یک سال با سن بلوغ جنسی اش فاصله دارد.

مراحل کشتار شترمرغ

کشتار شترمرغ شامل چندین مرحله می باشد که به ترتیب آنها را شرح میدهیم.

در ابتدا شترمرغ هایی که به سن کشتار میرسند تا برای بارگیری و حمل و نقل اماده شوند. برای گرفتن شترمرغ ها، ابتدا آنها را به سمت حصارهایی که بسیار محدود هستد، هدایت میکنند. سپس بر سر حیوان، کیسه پارچه ای کشیده میشود وگرنه شترمرغ بسیار بی تابی کرده و رفتارهای خطرناکی از خود نشان خواهد داد. زمانیکه با پارچه جلوی دید آنها گرفته میشود، حیوان ارام گرفته و به راحتی میتوان آنها را جابجا کرد.

ورود شترمرغ ها به محل کشتارگاه

محل کشتارگاه شترمرغ ها فقط باید مختص این پرنده باشد و به جز شترمرغ حیوان زنده دیگری در آن نباید حضور داشته باشد. برای ذبح شترمرغ و جلوگیری از درد حین کشتار این پرنده را موقتا بی هوش میکنند. برای بی حسی شترمرغ ها از جریان برق استفاده میشود. بدین شکل که ابتدا حیوان در داخل جعبه مخصوص قرار گرفته و به مدت 5 الی 6 ثانیه شوک برقی با شدت 600 میلی آمپر به سر پرنده وارد میشود. با انجام این کار شترمرغ به مدت کوتاه بی حس و بی حرکت خواهد شد.

ورود شترمرغ ها به محل کشتارگاه - چیکن هچ

برای سر بریدن شترمرغ در کشتارگاه ها، بلافاصله بعد از بی هوشی موقت، شترمرغ را بصورت وارونه از پایه آویزان میکنند. سپس شخص گلوی پرنده را کمی پایین تر از سر آن بریده و لاشه را زیر تشت خون قرار دهد.

مراحل بعد از ذبح کردن شترمرغ

عملیات پرکنی، پوست کنی و قطعه قطعه کردن گوشت بعد از ذبح کردن شترمرغ باید هرچه سریعتر انجام گیرد. پرهای شترمرغ بیشتر برای تهیه گردگیر و تهیه خز شال گردن و غیره به کار گرفته میشود. در این مرحله کارگران ابتدا پرهای لاشه را به طور کامل از پوست جدا میکنند. با توجه به پوست سخت شترمرغ، عمل پرکنی آن به شکل دستی انجام میگیرد. پس از پرکنی، پوست شترمرغ با حساسیت بالایی از بدن آن جدا میشود. پوست و چرم شترمرغ که برای تولید محصولات چرمی لوکس و گران قیمت همچون کیف زنانه ، کمربند، کفش و غیره استفاده میشود یکی از با ارزش ترین محصولات شترمرغ می باشد. در بخشی از آفریقای جنوبی هدف اصلی از پرورش شترمرغ، تولید چرم آن برای برندهای معروف و لاکچری کیف و کفش زنانه می باشد.

مراحل بعد از ذبح کردن شترمرغ - چیکن هچ

بعد از پوست کنی، نوبت به قطعه بندی لاشه میرسد. گوشت با کیفیت شترمرغ در قسمت بالای ران و پشت شترمرغ میباشد. قسمت پایین ران شترمرغ رگ و عصب های زیادی دارد و چندان از کیفیت بالایی برخوردار نیست. اما گوشت بالای ران و پشت شترمرغ از ماهیچه های نرم تشکیل شده به همین خاطر گوشت فیله، استیک، کبابی گوشت شترمرغ بسیار لطیف تر و خوشمزه تر از گوشت گاو می باشد.

ویژگی های محل کشتارگاه

برای اینکه مراحل ذبح و قطعه بندی گوشت شترمرغ بصورت بهداشتی انجام گیرد، محل کشتارگاه باید تمیز باشد. این محل معمولا تحت نظارت سرویس های دامپزشکی است. بنابراین بهداشت پرسنل فعال در کشتارگاه و وسایل مورد استفاده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در زمان کشتار خون زیادی از شترمرغ ها جاری میشود که این مورد باعث جذب حشرات خواهد شد. بنابراین عمل خونگیری هر لاشه باید بطور کامل انجام گیرد. برای این منظور میتوان از پس از بریدن گردن شترمرغ، لاشه را بصورت آویز بر بالای یک تشت گرفت تا خون به جز آن محل جای دیگری از کشتارگاه را آلوده نکند.

ویژگی های محل کشتارگاه - چیکن هچ

بعد از کندن پوست شترمرغ بلافاصله باید امعا و احشای شترمرغ خارج شوند. برای این منظور شکم حیوان باید به نحوی باز شود که اعضاء داخل آن قابل رویت و قابل دسترسی باشند. قسمت های مختلف داخلی از جمله قلب، کبد، کلیه و قسمت های غیر قابل استفاده نظیر روده باید از لاشه جدا گردند. در کشتارگاه ها برای جلوگیری از فاسد شدن گوشت شترمرغ، باید سریعا دمای آن را به 4 درجه سانتی گراد رساند که برای این منظور از روش های مختلفی همچون عبور لاشه از آب یخ استفاده میشود.

جمع بندی

در این پست مراحل مختلف کشتارگاه شترمرغ را شرح دادیم. پرورش شترمرغ در کشور ما به گستردگی سایر طیور نیست برای همین کشتارگاه های محدودی برای ذبح و بسته بندی گوشت شترمرغ در هر استان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس