لزوم استفاده از کولر گازی در جوجه کشی شترمرغ

جوجه کشی شترمرغ متفاوت تر از جوجه کشی سایر پرنده های بومی و محلی می باشد. علیرغم اینکه در جوجه کشی از هر پرنده ای نیاز به رطوبت دهی وجود دارد، در جوجه کشی شترمرغ باید رطوبت را از تخم گرفت تا جوجه ها به بهترین شکل ممکن رشد و هچ شوند. به همین دلیل جهت گرفتن رطوبت محیطی نیاز به کولر گازی خواهد بود که در ادامه این مقاله مفصلا توضیح داده خواهد شد.

دلیل استفاده از کولر گازی در محل جوجه کشی شترمرغ 

شترمرغ ها ذاتا در محیط های جغرافیایی گرم و خشک پرورش یافته اند و ژنتیک آنها طوری تغییر یافته تا در محیط های گرم و خشک بیشترین تحمل را داشته باشند. این تغییر ژنتیکی شامل تخم شترمرغ نیز شده و جهت حفظ سلامت جنین و کمک به رشد بهتر آن در مناطق خشک، مقدار زیادی آب در داخل تخم نهانیده شده است. 

به همین دلیل، اگر بخواهیم جوجه کشی موفقی از تخم شترمرغ داشته باشیم، بایستی محیط جوجه کشی را کاملا خشک نگه داریم و به عبارتی به زیستگاه طبیعی آن نزدیکتر کنیم تا آب موجود در داخل تخم تبخیر شده و فضای لازم برای رشد جنین فراهم شود. 

کولر گازی یکی از وسیله های کم هزینه و اثبات شده ای است که به کاهش رطوبت محیط و افزایش راندمان جوجه کشی شترمرغ کمک می کند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
دستگاه جوجه کشی شترمرغی اسکندری 16 تایی
» مخصوص جوجه کشی از شتر مرغ
» دارای برد جوجه کشی JDR950 پلاس
» بدنه مستحکم و ضد زنگ PVC
قیمت : 24,600,000تومان

مقدار مناسب دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی شترمرغ و نحوه تامین آن 

جهت رسیدن به موفقیت در جوجه کشی شترمرغ باید دمای دستگاه جوجه کشی را روی 36.3 درجه سانتی گراد و رطوبت را روی 20 درصد تنظیم کنیم. طبیعتا فرایند تولید حرارت به کمک المنت های داخل دستگاه صورت می گیرد و کافیست دمای محیط یا اتاق جوجه کشی را در حد 23 الی 26 درجه سانتی گراد حفظ کنید تا بهترین نتیجه در تنظیم دما به دست آید.

مقدار دما و رطوبت دستگاه جوجه کشی شتر مرغ و نحوه تامین آن - چیکن هچ

اما با تنظیم رطوبت دستگاه روی 20 درصد، بهترین نتیجه به دست نخواهد آمد، چرا که دستگاه صرفا به کمک فن تهویه سعی در کاهش رطوبت داخل دستگاه را دارد، حال اینکه در صورت بالا بودن رطوبت محیطی، رطوبت داخل دستگاه نیز در همان مقدار بالا باقی مانده و در نهایت مقدار رطوبت نمایشی روی پنل، همان میزان رطوبت محیط خواهد بود. 

تنها چاره کار جهت رسیدن به بهترین نتیجه در تنظیم رطوبت، کم کردن رطوبت محیطی است که با استفاده از دستگاه های رطوبت گیر یا اسپلیت های کولر گازی قابل انجام است. در صورت استفاده از کولر گازی، بهتر است آن را در حالت Dry قرار دهید تا حداکثر رطوبت محیط گرفته شود. مقدار رطوبت محیط جوجه کشی شترمرغ باید بین 15 الی 25 درصد باشد.  

علاوه بر آن، جهت کاهش هر چه سریعتر رطوبت داخل دستگاه، یک اگزوز یا خروجی هوا در دستگاه های جوجه کشی شترمرغی تعبیه شده که بایستی این اگزوز را به محیط بیرون هدایت کرد تا هوای مرطوب گرفته شده از دستگاه، مجددا وارد اتاق جوجه کشی نشود. این امر به افزایش قابل توجه راندمان جوجه کشی کمک خواهد کرد. 

آیا به جای کولر گازی می توان از کولر آبی استفاده کرد ؟

برخی از افراد بر این باورند که هدف از به کارگیری کولر گازی در محل جوجه کشی، کاهش دماست لذا جهت کاهش هزینه ها، قصد استفاده از کولر ابی را دارند. توجه داشته باشید که هدف اصلی استفاده از کولرگازی در کنار کاهش دمای محیطی، کمک به کاهش رطوبت محیط است. بنابراین کولرگازی به دلیل تولید رطوبت بالا، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آیا به جای کولر گازی می توان از کولر آبی استفاده کرد - چیکن هچ

اما در جوجه کشی از سایر پرنده های بومی و اهلی می توانید جهت کاهش دمای محیط از کولر ابی استفاده کنید. 

آیا در صورت خشک بودن طبیعی آب و هوا، باز هم باید از کولر گازی استفاده کرد؟

پرورش دهنده هایی هستند که در مناطق جغرافیایی گرم و خشک مانند هرمزگان، خوزستان، یزد، کرمان و… قرار دارند و به دلیل خشک بودن ذاتی هوا از کولر گازی در جوجه کشی شترمرغ استفاده نمی کنند. در صورتی که رطوبت محیط بالاتر از 25 درصد باشد، جهت رسیدن به راندمان بالا در جوجه کشی شترمرغ، الزاما بیاید از کولر گازی استفاده کرد. ضمن اینکه نیاز به کاهش دمای محیطی به صورت توامان نیز وجود دارد. 

آیا دستگاه جوجه کشی، به صورت خودکار رطوبت داخل دستگاه را کم می کند؟

همانطور که اشاره شد، دستگاه های جوجه کشی صرفا فرایند مکش هوا را انجام می دهند تا هوای مرطوب داخل دستگاه را به بیرون انتقال دهند، در صورتی که رطوبت محیط جوجه کشی بالا باشد، هوای مرطوب مجددا از دریچه های هوایی وارد دستگاه خواهند شد. به عبارت دیگر می توان گفت که دستگاه های جوجه کشی شترمرغی به تنهایی توانایی کاهش رطوبت داخل دستگاه را ندارند، مگر اینکه به سیستم رطوبت گیری مجهز باشند. 

جمع بندی کلی مقاله 

در این نوشته به اهمیت استفاده از کولرگازی یا دستگاه های رطوبت گیر در محل جوجه کشی از تخم شترمرغ اشاره شد. این دستگاه ها به دلیل اینکه رطوبت محیط را تا حد قابل توجهی کاهش می دهند، کمک شایانی به افزایش بازدهی جوجه کشی شترمرغ می کنند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد، توصیه می کنیم مقاله جوجه کشی از شترمرغ را مطالعه کنید. 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام .
    ضمن تشکر ازمطالب خوبتون واقعا خیلی عالیه
    ایا کلاس حضوری دارین.
    جوجه هچری خوب برای فروش دارین
    مکمل و استارتر برای جوجه شترمرغ دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس