فواید و مضرات استفاده از کاهو در تغذیه مرغ تخمگذار و سایر طیور

میوه و سبزیجات سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین های مفید برای بدن طیور هستند. کاهو نیز جزو سبزیجات مفید برای طیور به ویژه مرغ های تخم گذار می باشد که سرشار از کلسیم و مواد معدنی است و به حفظ سلامتی و افزایش تخم گذاری آنها کمک می کند.

در این نوشته از وب سایت چیکن هچ به بررسی فواید و مضرات کاهو در تغذیه طیور و مرغ های تخمگذار خواهیم پرداخت تا به افزایش اطلاعات شما در زمینه پرورش طیور کمک کرده باشیم. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم طیور بومی بصورت اتوماتیک
» برخورداری از سیستم روزشمار جوجه کشی
» مجهز به دریچه ی تنظیم هوا
قیمت : 5,450,000تومان

ویدیوی بررسی خواص و مضرات کاهو برای پرنده ها

در این ویدیوی آموزشی، کارشناس وب سایت به بررسی مزایای استفاده از کاهو در جیره غذایی طیور و مضرات استفاده بیش از حد آن پرداخته است.

آشنایی کلی با ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده کاهو 

این ماده غذایی دارای مقادیر زیادی کلسیم، پتاسیم، منیزیم و مقادیر مناسبی از انواع ویتامین ها و پروتئین می باشد که جدول زیر ارزش غذایی 100 گرم از کاهو را نشان می دهد. 

نوع ماده مغذی  مقدار
انرژی 18 کیلوکالری
کلسیم 24 میلی گرم
پتاسیم 200 میلی گرم 
منیزیم 14 میلی گرم
پروتئین 1 گرم
کربوهیدرات 2.35 گرم
فیبر 1.2 گرم
ویتامین A 7650 واحد بین المللی 
ویتامین C 4.2 میلی گرم 
ویتامین K 147 میکروگرم
سدیم  17.5 میلی گرم

بررسی خواص کاهو برای مرغ های تخم گذار و طیور بومی

از آنجایی که این ماده غذایی حاوی مواد معدنی و ویتامین های متعددی است، بنابراین خواص زیادی می تواند برای پرنده های شما داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است : 

الف – کمک به هیدراته شدن بدن پرنده ها 

کمک به هیدراته شدن بدن پرنده ها - ای آی جی شاپ

از آنجایی که در هر 100 گرم کاهو حدود 65 گرم آب وجود دارد، بنابراین اگر مرغ و خروس ها را با کاهوی تازه تغذیه کرده باشید، تا حد زیادی به هیدراته شدن و تامین آب بدن آنها کمک خواهید کرد. تغذیه طیور با کاهو در تابستان تا حدی به تامین آب بدن پرنده ها کمک خواهد کرد. 

ب – کمک به تامین کلسیم بدن

همانطور که در جدول فوق مشاهده می کنید، در هر 100 گرم برگ کاهو، 24 میلی گرم کلسیم وجود دارد که در صورت مصرف مناسب و متعادل کاهو، به تامین کلسیم بدن مرغ های تخم گذار کمک خواهد کرد. افزایش کلسیم بدن مرغ ها به افزایش میزان تخم گذاری آنها کمک می کند. 

ج – دریافت مواد معدنی ضروری برای بدن 

سایر مواد معدنی موجود در کاهو مانند پتاسیم، منیزیم، سدیم و … جهت حفظ تعادل عصبی و تنظیم متابولیسم پرندگان ضروری بوده و به افزایش میزان سلامت و رشد بهتر آنها کمک خواهد کرد. این مواد معدنی در کاهو و سایر سبزیجات به وفور یافت می شوند. سایر اطلاعات لازم را در مقاله تغذیه مرغ تخم گذار می توانید مطالعه کنید. 

د – دریافت آنتی اکسیدان های ضروری 

دریافت آنتی اکسیدان های ضروری - ای آی جی شاپ

ویتامین های موجود در کاهو مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K و ویتامین B6 به افزایش مقاومت بدنی آنها در برابر بیماری ها کمک کرده و به تنظیم متابولیسم و افزایش اشتهای آنها کمک خواهد کرد. اما دقت کنید که مصرف بی رویه کاهو ممکن است به کاهش میزان تخم گذاری مرغ ها منجر شود. 

مصرف زیاد کاهو چه مضراتی برای پرنده ها خواهد داشت؟

با اینکه مصرف کاهو می تواند به تامین کلسیم و افزایش متابولیسم و اشتهای پرنده ها کمک کند، اما مصرف روزانه و بیش از حد آن سبب اسهال، کاهش میزان تخم گذاری و کاهش کیفیت نطفه در پرنده های تخم گذار می شود. بنابراین به شکل استاندارد و همراه با سایر علوفه و سبزیجات به پرنده ها داده شود. 

نتیجه گیری کلی 

در این نوشته به فواید و مضرات کلی مصرف کاهو در مرغ های تخم گذار و سایر طیور بومی مورد بررسی قرار گرفت، در صورتی که در کار پرورش بوقلمون و مرغ و سایر پرنده های بومی و حتی زینتی هستید، می توانید از کاهو برای تامین مواد معدنی و ویتامین های بدن آنها استفاده کنید، اما به شرطی که به اندازه و به شکل مناسبی داده شود. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

    1. سلام مریم
      توی تامین آب مورد نیاز بدن پرنده، تقویت اشتها و تامین کلسیم و فیبر مورد نیاز بدنشون خیلی مفیدن
      ولی باید به اندازه استفاده بشن چون مصرف بیش از حدشون باعث میشه پرنده اسهال بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس