پرورش بوقلمون در خانه از صفر تا صد

پرورش بوقلمون در خانه از صفر تا صد

پرورش بوقلمون در خانه و منزل یکی از راه های کسب درآمد از پرورش طیور است، به شرطی که شرایط لازم برای پرورش بوقلمون ها را در خانه داشته باشید. معمولا بوقلمون ها با هدف تولید گوشت پرورش داده می شوند چرا که تخم گذاری پایینی داشته و برای تولید تخم خوراکی مورد نیاز خانواده پرورش داده نمی شوند. بنابراین اگر قصد پرورش بوقلمون را دارید حتما باید آنها را برای تولید گوشت و یا تخم نطفه دار لازم برای جوجه درآوری پرورش دهید. در این نوشته از مجموعه مقالات چیکن هچ شما را با راهکارها و نکات لازم جهت پرورش موفق بوقلمون در خانه راهنمایی خواهیم کرد، مطالعه این نوشته به تمامی علاقه مندان به پرورش بوقلمون توصیه می شود. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» قابل استفاده برای جوجه کشی از تخم بوقلمون در خانه
» دارای بدنه ی ترکیبی از ABS و کریستال نشکن
» امکان چرخش 360 درجه ای تخم ها
قیمت : 3,530,000تومان

شرایط لازم برای پرورش بوقلمون در خانه

مهم ترین موردی که قبل از پرورش بوقلمون باید مورد توجه قرار گیرد، مکان است. در صورتی که در خانه و محل زندگی خود مکان مناسبی نداشته باشید نمی توانید بوقلمون ها را پرورش دهید. بنابراین وجود حیاط و یک فضای سر باز و ترجیحا دارای چمن گزینه بسیار خوبی خواهد بود. 

بوقلمون ها در فصل تابستان می توانند در زیر سایه بان زندگی کنند، اما در فصل زمستان باید با استفاده از تجهیزات گرمایشی محیط شان را گرم کنید و مانع از تلف شدن آنها شوید. بنابراین محیط پرورش آنها هم باید دارای سالن باشد و هم به فضای آزاد دسترسی داشته باشد. 

تعداد بوقلمون قابل پرورش در خانه

بسته به میزان فضایی که در اختیار دارید می توانید تعداد مناسبی بوقلمون پرورش دهید، معمولا در هر متر مربع ، 3 بوقلمون را می توان پرورش داد، البته منظور ما بوقلمونهای بالغ می باشد چرا که تعداد بیشتری از جوجه بوقلمون ها را می توانید در همین فضا پرورش دهید. برای جلوگیری از بروز مشکل و بیماری هایی مانند کانیبالیسم در آینده بهتر است به تعداد 3 بوقلمون در هر متر اکتفا کنید. 

تعداد بوقلمون قابل پرورش در خانه - چیکن هچ

به این نکته مهمی توجه کنید که تعداد زیاد بوقلمون ها برای همسایه ها نیز مشکل ساز خواهد بود. چرا که سروصدا و بوی ناشی از فضولات بوقلمون ها می توانند شما و همسایه ها را اذیت کند، بنابراین اگر دارای حیاطی وسیع و به دور از مناطق مسکونی هستید، می توانید 50 بوقلمون و حتی بیشتر را پرورش دهید. 

اما اگر در شهر زندگی می کنید بهتر است بیشتر از 10 بوقلمون را پرورش ندهید. هدف اغلب پرورش دهنده ها از نگهداری بوقلمون در خانه بهره گیری از گوشت آنها می باشد، اما برخی نیز آنها را به جهت زیبا بودن آنها پرورش می دهند و این هدف کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

انتخاب نژاد مناسب

بوقلمون ها نیز مانند هر پرنده دیگری دارای نژادهای مختلفی هستند، اما اگر می خواهید وزن بیشتری بگیرند و در زمان کوتاه تری به سن کشتار برسند می توانید نژاد های اصلاح شده بوقلمون ها را پرورش دهید. دو نژاد بیوتی و برنز طرفداران زیادی دارند و معمولا در طی 4 الی 5 ماه به میانگین وزنی 12  کیلو گرم می رسند و می توانید آنها را برای فروش و مصرف خانواده ذبح کنید. 

به هر حال قبل از شروع پرورش در مورد نژاد پرفروش و پرمخاطب شهر و منطقه خود نیز تحقیق کنید تا بازار هدف را بشناسید، دقت کنید که پرورش بوقلمون در خانه به عنوان زمینه ای برای افزایش دانش و تجربه شما در زمینه پرورش این پرنده پر خاصیت خواهد بود و در صورت موفق بودن در این کسب و کار می توانید آن را گسترش دهید و در آینده با احداث سالن های مجهز به یک پرورش دهنده موفق بوقلمون تبدیل شوید.

پرورش بوقلمون را از کجا شروع کنیم؟

برای شروع کار به سه روش می توانید بوقلمون ها را تهیه کنید که در ادامه هر سه روش با مزایا و معایب برای شما خواننده گرامی توضیح داده شده است:

روش اول – خرید تخم نطفه دار بوقلمون و جوجه کشی از آنها ؛

در این روش شما با خرید تخم نطفه دار بوقلمون و یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت و استاندارد از تخم های بوقلمون جوجه کشی کرده و آن جوجه ها را پرورش داده و به عنوان پرنده گوشتی به بازار ارائه خواهید کرد. 

این روش ارزان ترین و به صرفه ترین گزینه برای تولید بوقلمون مورد نیاز برای پرورش است و از فروش جوجه های چند روزه نیز می توانید کسب درآمد کنید چرا که افراد زیادی نیازمند جوجه بوقلمون هستند اما راه و روش جوجه کشی از این پرنده را نمی دانند به این دلیل که به تخم های با کیفیت و دستگاه جوجه کشی استاندارد دسترسی ندارند. 

در خرید دستگاه جوجه کشی باید دقت لازم را به عمل آورد تا دستگاهی کاملا استاندارد و مناسب برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار بوقلمون خریداری کنید چرا که محصولات زیادی در بازار وجود دارد و همه آنها لزوما بهترین نیستند، بنابراین پرس و جو و تحقیق را قبل از خرید توصیه می کنیم هم چنین مقاله بهترین دستگاه جوجه کشی را مطالعه بفرمایید. 

در خرید تخم نطفه دار نیز حتما به خود پرورش دهنده های بوقلمون مراجعه کنید و هرگز از واسطه ها و فروشنده ها خریداری نکنید چرا که احتمال کهنه بودن و حتی بدون نطفه بودن تخم ها وجود دارد، در صورت کهنه بودن تخم ها درصد جوجه آوری آنها به شدت کاهش خواهد یافت. 

قبل از خرید حتما به سالن پرورش مراجعه کرده و از وجود تعداد مناسبی بوقلمون نر در میان گله مطمئن شوید چرا که لازمه نطفه دار بودن تخم ها وجود بوقلمون نر در میان گله است و در واقع نطفه از بوقلمون نر به ماده منتقل می شود. در حالت استاندارد به ازای هر 4 بوقلمون ماده باید 1 بوقلمون نر در میان گله حضور داشته باشد. هم چنین توصیه می شود، قبل از خرید میزان دانش خود را افزایش داده تا قادر به تخم های نطفه دار با کیفیت و تازه شوید. 

در صورتی که قصد جوجه کشی از تخم نطفه دار بوقلمون را دارید، حتما مقاله جوجه کشی بوقلمون را مطالعه کنید و اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورید. جوجه کشی از این پرنده دارای نکات و تکنیک های زیادی است که در صورت رعایت آنها یک جوجه کشی با راندمان و بازدهی بالا را تجربه خواهید کرد. 

روش دوم – خرید جوجه چند روزه 

به دلیل اینکه بسیاری از پرورش دهندگان تازه کار قادر به جوجه کشی نیستند و یا از خرید دستگاه جوجه کشی هراس دارند. روش دوم یعنی خرید جوجه چند روزه بوقلمون را ترجیح می دهند، در حالی که جوجه ها قیمت بسیار بالاتری دارند و حتی امکان تلف شدن آنها در صورت تغییر شرایط محیطی و تغذیه نیز وجود دارد. 

اگر می خواهید جوجه بوقلمون خریداری کنید حتما جوجه های دو هفته ای را خریداری کنید چون که میزان تلفات پایین تری خواهند داشت و حتما از پرورش دهنده در مورد واکسن های لازم سوال کنید تا با تزریق واکسن ها از وقوع بیماری های خطرناکی مانند نیوکاسل، مارک، کوکسیدیوز و … در آنها جلوگیری کنید. 

روش سوم – خرید بوقلمون بالغ 

کسانی این روش را انتخاب می کنند که قصد گرفتن تخم نطفه دار از بوقلمون ها را دارند، در واقع با خرید چند جفت مولد می توانید تخم های نطفه دار مورد نیاز را به دست آورید و از طریق کرچ کردن بوقلمون ها و یا با دستگاه جوجه کشی ، جوجه های لازم برای پرورش و فروش را تهیه کنید.

به این دلیل که بوقلمون های بالغ قیمت بالایی دارند حتما باید در خرید آنها دقت لازم را به خرج دهید، بوقلمون ها در سن 7 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و تا 6 ماه پس از دوره بلوغ بهترین زمان تخم گذاری آنها خواهد بود و پس از آن روند تخم گذاری آنها به شدت کاهش خواهد یافت. بنابراین حتما قبل از خرید مطالعات خود را در زمینه تشخیص سن مناسب بوقلمون ها افزایش دهید و از یک متخصص و یا پرورش دهنده قابل اعتماد جهت شناسایی بوقلمون های جوان و تخم گذار کمک بخواهید. 

آماده سازی بستر جوجه ها

آماده سازی بستر جوجه ها - چیکن هچ

در صورت انتخاب روش اول و دوم برای پرورش بوقلمون ، حتما باید مکان مناسب برای جوجه بوقلمون ها را فراهم آورید. موارد زیر را حتما رعایت کنید:

الف – حتما از لامپ مادر مصنوعی برای گرم کردن محیط بوقلمون ها استفاده کنید. بوقلمون ها در برابر شوک سرمایی و تغییرات شدید و ناگهانی دما و رطوبت بی طاقت هستند. با استفاده از این لامپ ضمن افزایش دمای بستر، به افزایش آرامش و بیشتر شدن اشتهای آنها نیز کمک خواهید کرد. 

ب – از دانخوری و آبخوری های مناسب با جوجه بوقلمون ها استفاده کنید، این تجهیزات باید متناسب با قد جوجه ها باشند تا به راحتی بتوانند تغذیه کنند و به زحمت نیفتند. به مرور زمان و با افزایش سن و قد جوجه ها می توانید از دانخوری و آبخوری بلندتری استفاده کنید. 

ج – کف بستر را حتما با پوشال های نرم و درشت بپوشانید، پوشال ها مانع از زخم شدن و کج شدن پای جوجه ها خواهد شد و فضولات و آب دفع شده را به خوبی به خود جذب خواهد کرد، در این صورت مانع از تغذیه جوجه ها از فضولات و انتشار بوی آمونیاک در محل پرورش خواهد شد. 

د – حتما از یک فن تهویه استفاده کنید تا هوای آلوده را مرتبا به بیرون منتقل کند، در غیر این صورت جوجه ها بیمار خواهند شد. 

هـ – در صورتی که در مناطق سردسیر قرار دارید با استفاده از تجهیزات گرمایشی مانند هیتر برقی یا بخاری گازی ، محیط پرورش جوجه ها را گرم کنید تا از تلف شدن آنها جلوگیری کنید، همانطور که گفته شد جوجه بوقلمون ها بدن ضعیفی دارند و باید در روزهای اولیه تولد به خوبی مراقبت شوند. دمای محیط آنها باید 32 درجه باشد و به مرور زمان می توانید از دمای محیط آنها بکاهید تا اینکه در سن یک ماهگی در دمای 25 درجه پرورش داده شوند. 

تغذیه بوقلمون ها از جوجگی تا سن کشتار

مهم ترین بخش در پرورش بوقلمون ها تغذیه آنها می باشد. با توجه به اینکه قصد دارید بوقلمون ها را در خانه پرورش دهید بنابراین نیازی به خرید دان مخصوص بوقلمون ها نیست. با استفاده از دانه و سبزیجات و مانده های غذایی موجود در خانه می توانید جوجه ها را پرورش دهید.

تغذیه بوقلمون ها از جوجگی تا سن کشتار - چیکن هچ

غذایی که به آنها می دهید باید دارای کمترین میزان چربی ، نمک و شکر باشد و حتما در کنار آن از مواد غذایی تقویتی و مولتی ویتامین ها نیز استفاده کنید. بوقلمون ها به راحتی می توانند سبزیجات و انواع علوفه را هضم کنند و همراه با علوفه می توانید به آنها ماست و ذرت و گندم له شده نیز بدهید. 

رعایت بهداشت در پرورش بوقلمون ها

آلوده بودن مواد غذایی و محیط پرورش بوقلمون ها نیز می تواند عاملی برای مرگ آنها باشد، بنابراین حتما از دانخوری و آبخوری های استاندارد و دارای پلاستیک بهداشتی استفاده کنید تا آلودگی ها و میکروب ها را به خود جذب نکند. هم چنین این وسیله ها را هر بار پس از تغذیه به خوبی بشویید. 

پوشال های بستر را هر هفته تعویض کنید تا تجمع فضولات سبب بیماری آنها نشود، بسیاری از جوجه ها به دلیل هوش کم از فضولات تغذیه می کنند. حتی برخی از پرورش دهنده ها در روزهای اول تولد سر آنها را در آب و غذا فرو می کنند تا با غذای مناسب خود آشنایی پیدا کنند. 

حتما کف و دیوار ها را عایق بندی کنید تا از ورود حیوانات موذی به محل پرورش جلوگیری شود. موجوداتی مانند موش و سوسک و … میتواند با آلوده کردن آب و غذای بوقلمون ها سبب بیماری آنها شود. 

نتیجه گیری

در این نوشته به نحوه پرورش بوقلمون در خانه پرداخته شد و مهم ترین شرط برای شروع کار وجود یک مکان مناسب در حیاط یا انباری خانه است که مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند و هم چنین داشتن وقت و زمان کافی که به جوجه ها رسیدگی کنید چون که جوجه ها در هفته های اول پرورش به دقت و مراقبت زیادی نیاز دارند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام.وقت بخیر.بنده توداهات بمتراژ ۲۵۰ متر میخوام بوقلمون نگهدارم….میشه راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس