اهمیت و نقش آب در پرورش طیور بومی

اهمیت و نقش آب در پرورش و سلامت طیور 2 برابر دان مصرفی آنهاست. به عبارت دیگر، نیاز و وابستگی آنها به آب بسیار بالاتر از دان و جیره غذایی است و شاید بسیاری از پرورش دهنده های تازه کار و خرد به این موضوع توجه کافی نداشته باشند. 

وجود آب به حدی برای طیور بومی مانند مرغ، بوقلمون، اردک، غاز، بلدرچین و… ضروری است که یک روز نبود آب سبب توقف در تخم گذاری آنها می شود و در صورت ادامه روند کم آبی بدن، شاهد تلفات آنها خواهید بود. نیاز روزانه طیور به آب 2 برابر خوراک مصرفی آنهاست. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» جوجه کشی خودکار از تخم نطفه دار طیور بومی با بیشترین راندمان
» دارای قابلیت انتخاب پرنده
» بهره گیری از سنسور بسیار دقیق SHT برای سنجش میزان دما و رطوبت
قیمت : 7,100,000تومان

نقش مهم آب در زندگی طیور بومی و اهلی 

در ادامه این مقاله علمی و مهم از وب سایت چیکن هچ به بررسی نقش مهم آب در رشد صحیح مرغ، بوقلمون، اردک، بلدرچین، قرقاول و سایر طیور اهلی مانند شترمرغ و… خواهیم پرداخت. آب قسمت عمده ای از سلول های بدن طیور و همه موجودات را تشکیل می دهد و نقش کلیدی در رساندن مواد مغذی به سلول ها (از طریق خون) و دفع مواد زائد از سلول ها و بدن دارد. 

نقش مهم آب در زندگی طیور بومی و اهلی - چیکن هچ

این ماده حیاتی نقش مهمی در هضم مواد غذایی، خنک شدن بدن طیور، اکسیژن رسانی به سلول ها، تنظیم متابولیسم، جلوگیری از انسداد چینه دان، دفع سموم از بدن، کارکرد صحیح سیستم گوارشی، کاهش استرس، تولید تخم استاندارد و… دارد. 

در ادامه به صورت کامل تر به این موارد اشاره خواهد شد : 

الف – تاثیر آب بر هضم بهتر غذا

از آنجایی که طیور فاقد دندان هستند، لذا توانایی جویدن و خرد کردن دان را ندارند، اما غذای وارد شده به چینه دان و سپس سنگدان، توسط سنگ ریزه های موجود در سنگدان خرد می شوند. جهت انتقال غذا از دهان به چینه دان و هضم آن در سنگدان نیاز به آب کافی وجود دارد. در غیر این صورت شاهد انسداد مری و احتمالا خفگی پرنده خود خواهید بود. 

بنابراین اگر در کار پرورش بوقلمون و یا سایر پرنده های بومی هستید، همزمان با قرار دادن غذا در اختیار آنها، باید آبخوری های حاوی آب آشامیدنی سالم نیز در دسترس طیور قرار دهید تا همزمان با خوردن غذا، آب لازم را نیز دریافت کنند. 

ب – نقش مهم آب در جلوگیری انسداد چینه دان 

همانطور که گفته هضم غذا بدون آب موجب تورم چینه دان و فشار به مری و در نهایت خفگی پرنده شما خواهد شد. اما در کنار تمامی موارد فوق، این غذای سفت سبب وارد آمدن فشار به شریان کاروتید شده که نتیجه آن فلجی و خفگی طیور است. 

بنابراین اگر مرغ یا بوقلمون شما با دهان باز نفس می کشد و چینه دان متورم دارد و در عین حال دچار بی حالی و بی اشتهایی شده، احتمالا آب کمی در اختیارش قرار داده اید و در صورت بی توجهی به زودی شاهد تلف شدن پرنده خود خواهید بود. 

ج – تاثیر آب در تولید تخم با کیفیت 

تاثیر آب در تولید تخم با کیفیت - چیکن هچ

کمبود آب نه تنها بر هضم و جذب غذا، سیستم گوارشی و تغذیه صحیح پرنده شما تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر عملکرد صحیح تخم گذاری آن نیز اثر منفی خواهد داشت. طیور محروم از آب با بیماری هایی همچون نکروز تخمدان، نفروزیس، کاهش وزن تخم مرغ، تولید تخم با پوسته نرم و در نهایت قطع تخمگذاری مواجه خواهند شد. بنابراین اگر در کار پرورش مرغ بومی یا بلدرچین تخمگذار هستید، حتما آبخوری آنها را همیشه پر از آب نگه دارید و هر چند ساعت یکبار وضعیت آبخوری و دانخوری ها را بررسی کنید. 

د – نقش مهم آب بر اکسیژن رسانی و متابولیسم صحیح 

آب نقش مهمی در انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن از طریق رگ های خونی دارد. رسیدن اکسیژن کافی به سلول ها سبب تبدیل مواد مغذی به انرژی و متابولیسم بهتر پرنده می شود و از طرف دیگر، مواد زائد و دی اکسید کربن به خوبی از طریق رگ ها دفع می شوند. 

با کم ابی بدن پرنده ها، این چرخه دچار اختلال شده و پرنده نه تنها توانایی هضم صحیح غذا را نخواهد داشت، بلکه غذای هضم شده نیز به خوبی به سلول ها و بافت های بدن پرنده نخواهد رسید. 

هـ – کمک به طیور جهت مقابله با تنش گرمایی

پرنده ها غدد تعریق ندارند و برای خنک کردن بدن خود مجبور به تنفس با دهان باز هستند تا از طریق تنفس تند تند به تبخیر سریعتر آب کمک کرده و در نتیجه بدن خود را خنک کنند. افزایش سرعت تبخیر آب، سبب تشنگی پرنده شده و نیاز آن به آب را افزایش می دهد. هم چنین با قرار دادن آب خنک در اختیار پرنده به کاهش دمای بدن و مقابله او با تنش گرمایی کمک خواهید کرد. 

آب آشامیدنی مناسب برای پرنده ها چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

پرنده های بومی و اهلی برخلاف پرنده های وحشی از هر آبی نباید تغذیه کنند. آب سخت دارای املاح معدنی بالا و یا آب آلوده به میکروارگانیسم ها یقینا سلامتی آنها را به خطر خواهد انداخت و ضمن اینکه میل پرنده ها به نوشیدن آب را نیز از بین خواهد برد. بنابراین حتما سعی کنید آب آشامیدنی سالم و دارای سختی پایین در اختیار آنها قرار دهید. 

در صورتی که مرغداری صنعتی و سالن پرورش بزرگی دارید و مجبور به تامین آب طیور از طریق چاه هستید، حتما نسبت به تصفیه آب اقدام کنید تا بیماری ها و مشکلات سلامتی طیور، هزینه های سنگین بر دوش شما نگذارد. 

سخن آخر

در این نوشته به نقش مهم و حیاتی آب در پرورش طیور بومی پرداخته شد و عوارض کمبود آب حتی برای یک روز نیز توضیح داده شد. در صورتی که به سلامتی و رشد پرنده های خود اهمیت می دهید، حتما در کنار غذای سالم و کامل، آب آشامیدنی سالم و کافی نیز در اختیار آنها قرار دهید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

        1. اره خوب ، پرتقالم ویتامین سی داره ، چرا میگن قرص جوشان تاثیرش بیشتره !؟ دلیلش نسبت وجود مواد هست . برای مثال میزان آهن روزانه 10 پرنده با استفاده از یک قرص آهن مخلوط در 1 لیتر آب تامین میشه . در حالی که اگه شما بخوای از آب معدنی استفاده کنی برای تامین آهن روزانه 10 تا پرنده ، باید 100 لیتر آب معدنی بخورونی بهشون ! (یعنی 100 آب معدنی 1 لیتری !)

          پس از مکمل های استاندارد و برند استفاده کنید تا بهتر به نتیجه برسید

          1. بله درسته . شما مکمل و داروی خاصی میشناسید معرفی کنید برای تامین مواد معدنی ؟ خروسمون از آبان تا الان پرریزی داره بعضی وقتا هم به خوردن پرهای کوچیکش تمایل داره و روی پرهای گردنش یه غلافهای سفید نازکی تشکیل میشه که با کشیدن پودر میشن . گفتن احتمالا کمبود مواد معدنی داره ولی دارو و مکملی ندارن

          2. سلام دوست عزیز
            برای تقویت پرها از مکمل نکتون آر استفاده کن
            مولتی ویتامین بخر بهش بده طریقه مصرفش روش نوشته شده
            مکمل کلسیم هم بخر قاطی جیرش کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس