آموزش پرورش و نگهداری مرغ بومی و روستایی

نحوه پرورش و نگهداری مرغ بومی و محلی

پرورش طیور و مرغان بومی از دیرباز در مناطق مختلف کشور رواج داشته است. روستاییان و پرورش دهندگان محلی با هدف رفع نیازهای غذایی و کسب درامد سالهاست که به نگه داری و پرورش مرغ بومی روی آورده اند و از گوشت و تخم آن بهره می برند.

اما تحقیقات نشان دهنده این است که بسیاری از افراد با اصول پرورش طیور خانگی آشنایی ندارند و نکات مهم پرورش مرغ همچون نحوه مدیریت، تغذیه، بهداشت، جوجه کشی و … را نادیده میگیرند. با توجه به اهمیت این موضوع و جهت افزایش سطح دانش فنی پرورش دهندگان محلی در این مقاله از وب سایت چیکن هچ به آموزش پرورش و نگه داری مرغ بومی پرداخته ایم.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 5
» مناسب برای جوجه کشی از تخم نطفه دار انواع طیور بومی و محلی
» برخورداری از بدنه ی ترکیبی ساخته شده با ABS و کریستال نشکن
» امکان کارکرد با باتری در صورت عدم دسترسی به برق شهری
قیمت : 3,530,000تومان

آشنایی با مرغ بومی و مزیت پرورش آن

مرغ بومی یک مرغ دو منظوره ای است بدین معنی که هم مصرف خوراکی دارد و هم تخم گذاری مناسبی در طول سال دارد.

گوشت مرغ بومی طعم و مزه بهتری نسبت به مرغ های تجاری دارد. هم چنین تخم مرغ های محلی که از مرغ های بومی به دست می آید، طعم بسیار بهتر و مغذی تر از تخم مرغ های صنعتی می باشند. معمولا تخم و گوشت مرغ بومی قیمت بیشتری نسبت به مرغ صنعتی دارد.

آشنایی با مرغ بومی و مزیت پرورش آن

مرغ محلی در برابر شرایط آب و هوایی مختلف و بیماری ها، بسیار مقاوم تر از نژادهای تجاری می باشد. این نوع مرغ ها با گردش در چراگاه ها و مرتع های سبز به راحتی می توانند کمبودهای غذایی خود را جبران نمایند. از این رو تغذیه مرغ بومی بسیار ارزان تر از مرغ صنعتی تمام می شود.

پرورش مرغ بومی با حداقل سرمایه و کمترین تجهیزات نیز قابل انجام می باشد و همچنین دردسرهای کمتری دارد. بنابراین می توان با سرمایه پایین و پرورش تعداد کافی از این نژاد، درامد مناسبی به دست آورد.

چهار روش مختلف برای شروع پرورش مرغ بومی

نگه داری و پرورش مرغ محلی را می توان با چهار روش مختلف شروع نمود. این 4 روش شامل موارد زیر می باشد:

  1. خرید جوجه های یک روزه
  2. خرید نیمچه های 30 الی 60 روزه
  3. خرید مرغ بومی بالغ
  4. جوجه کشی از تخم های نطفه دار به روش سنتی و یا توسط دستگاه جوجه کشی

هر یک از چهار روش بالا مزیت خاص خود را دارند. بعنوان مثال پرورش نیمچه ها آسان تر از جوجه ها می باشد. و یا با خرید دستگاه جوجه کشی و تخم نطفه دار می توان تعداد بسیار بالایی جوجه یک روزه به دست آورد. همچنین در این روش دستگاه جوجه کشی برای استفاده های بعدی و گسترش گله نیز کاربرد خواهد داشت.

شرایط نگهداری از مرغ محلی چیست ؟

شرایط نگهداری مرغ محلی با توجه به سن مرغ متفاوت می باشد . در صورتی که جوجه 1 روزه تهیه کردید بهتر است از لامپ مادر مصنوعی برای افزایش دمای محل نگهداری پرنده استفاده کنید . همچنین از گشت زنی تنهای این پرندگان تا زمان بلوغ جلوگیری کنید چرا که امکان حمله حیوانات شکاری به آنها زیاد است.

تجهیزات و پیش نیازهای ضروری برای نگه داری از مرغ بومی

هر چند پرورش مرغ بومی با کمترین تجهیزات نیز امکان پذیر است، اما برای شروع این فعالیت نیز پیش نیازهایی لازم می باشد. مهمترین این پیش نیازها شامل مکان نگه داری، آشیانه و لانه، آبخوری و دان خوری مناسب برای جوجه ها و مرغ های بالغ، کاه و کلش برای بستر، وسایل گرمایشی برای فصل زمستان، دستگاه جوجه کشی و لوازم دارویی و برخی واکسن های مورد نیاز طیور می باشد.

لانه سازی مرغ محلی چگونه صورت میگیرد ؟

لانه سازی براساس محل زندگی شما در نظر گرفته میشود ، در مناطق سرد سیر از آجر و بلوک برای لانه سازی استفاده میشود و در مکان های گرم سیری از چوب برای ساخت لانه استفاده میشود .

مکان نگه داری و لوازم مورد نیاز برای ساخت آشیانه مرغ

محل نگه داری مرغ با توجه به آب و هوای منطقه متفاوت خواهد بود. در مناطق سردسیر بهتر است که آلونک و لانه مرغ ها با استفاده از آجر و سیمان و کاه گل ساخته شود. برای نگه داری مرغ ها در مناطق گرمسیر نیز از قفس ساخته شده از چوب و توری فلزی بیشتر استفاده می شود.

در نظر داشته باشید که محل نگه داری مرغ ها باید فضای کافی داشته باشد. بعنوان مثال به ازای هر 5 عدد مرغ بالغ، حداقل یک مترمربع فضا لازم میباشد. کف محل نگه داری نیز می بایست کمی از سطح زمین بالاتر باشد. استفاده از سیمان برای کف لانه گزینه مناسبی است.

اما لازم است که بستر لانه با کاه و یا کلش، خاک اره و یا پوشال چوب و با ضخامت 5 الی 10 سانتی متر پوشیده شود. این بستر باعث جذب رطوبت موجود در فضولات مرغ ها شده و از انتقال سرمای سطح به پاهای مرغ و سرماخوردگی آنها جلوگیری مکند. همچنین بستر پوشیده با مواد نرم مشکلات تورم و زخمی شدن پاها در طیور را کاهش می دهد.

ساخت آشیانه مرغ

محل نگه داری مرغ ها باید طوری باشد که مرغ ها در زمستان از سرما و در تابستان از گرما در امان باشند. بهتر است که جایگاه مد نظر برای مرغ به دور از محل بادگیر باشد. همچنین محل لانه مرغ ها باید آفتابگیر باشد تا مرغ ها به اندازه کافی نور دریافت کنند. در فصل تابستان می توانید برای مرغ ها سایبان نیز درست کنید.

لانه مرغ ها باید همیشه تهویه مناسب داشته باشد تا مرغ ها دچار خفگی نشوند. اگر لانه مرغ ها در فضای باز و در داخل حیاط قرار گرفته است، حتما پنچره و درب لانه را محکم بسازید تا حیوانات شکارچی همچون شغال و روباه به مرغ ها دسترسی نداشته باشند.

باید برای مرغان خود یک فضای باز و گردشگاه در نظر بگیرید. دریافت هوای تازه و نور آفتاب برای مرغان الزامی است. اگر امکان رها نمودن مرغ ها در چراگاه های اطراف منزل ممکن است، حتما روزی چند ساعت مرغ ها را در چراگاه های طبیعی آزاد کنید. خوردن گیاهان تازه و سرسبز همچون یونجه، جو، شبدر و حشرات برای مرغ ها بسیار مفید می باشد.

لوازم مورد نیاز برای داخل لانه مرغ و نکات مربوطه

آبخوری و دانخوری:

در داخل لانه مرغ ها باید به اندازه کافی و متناسب با سن و جثه مرغ ها از آبخوری و دانخوری استفاده شود. برای جوجه ها معمولا از سینی های دانخوری و آبخوری های کله قندی یک لیتری استفاده میشود. برای مرغان نیز می توان از آبخوری کله قندی 5 لیتری به ازای هر 20 قطعه استفاده نمود.

اب مصرفی طیور باید تمیز و گوارا باشد. لازم است که پرورش دهنده همیشه مقدار آب داخل آبخوری ها را کنترل کند و هر روز آب داخل ظرف ها را تعویض نماید. ناگفته نماند که مصرف آب در مرغ ها تقریبا دو برابر غذای مصرفی آنها می باشد و چهار قطعه مرغ بالغ در طول شبانه روز تقریبا یک لیتر آب مصرف میکنند.

بهتر است که از دانخوری های شبکه دار در داخل لانه مرغ ها استفاده شود تا میزان ریخت و پاش دان کمتر باشد.

چوب خواب:

به صورت طبیعی مرغ ها خوابیدن در ارتفاع را دوست دارند. بنابراین باید در لانه برای آنها چوب خواب قرار داد. فاصله مناسب چوب خواب از سطح زمین برای جوجه ها 40 سانتی متر و برای مرغ های بالغ نیز 80 الی 90 سانتی متر می باشد.

بهتر است که پهنا و ضخامت چوب خواب نیز 4 سانتی متر باشد تا مرغ ها بتوانند به راحتی بر روی چوب بشینند. اگر می خواهید به صورت موازی چندین چوب خواب برای مرغ ها درست کنید بین هر چوب باید 30 الی 40 سانتی متر فاصله باشد.

برای تمیز کاری هر چه راحت لانه می توانید در زیر چوب خواب، نایلون قرار داده و به راحتی فضولات مرغ ها را جمع آوری نمایید. همچنین همیشه بر روی چوب خواب نیز فضولات پرنده می چسبد. لذا هر هفته پرورش دهنده باید چوب خواب مرغ ها را تمیز کند.

لانه تخم گذاری:

در داخل لانه مرغ ها باید محلی مشخص شده برای تخم گذاری مرغ ها در نظر گرفته شود. برای این منظور می توانید با استفاده از چوب و یا سایر مصالح لانه تخم گذاری درست کنید. داخل لانه نیز باید یا کاه و یا کلش پر شود.

همچنین کمی کف لانه را با دست خود گود نمایید. در زمان تخم گذاری، مرغ ها باید در آرامش و به دور از ترس و استرس باشند. لذا محل قرار گیری لانه تخم گذاری مهم است.

لامپ:

مرغ های تخم گذار بایددر طول روز حداقل 15 الی 16 ساعت نور دریافت کنند. این نور می تواند از منبع طبیعی همچون نور آفتاب و یا از منبع مصنوعی مثل لامپ روشنایی تأمین شود. در فصل پاییز و زمستان طول روز کوتاهتر از شب ها بوده و معمولا مرغ ها در طول روز نور کمتری دریافت میکنند.

برای جبران کمبود نور دریافتی مرغ ها می توان از یک لامپ 40 واتی به ازای هر 15 متر مربع استفاده نمود.

تغذیه جوجه ها و مرغ

جوجه ها بعد از تولد تا 24 ساعت نباید تغذیه شوند. زیرا هنوز کیسه زرد همراه بدن آنها جذب نشده و اگر به جوجه غذا دهید، دچار عفونت خواهد شد. پس از 24 ساعت از تولد و جذب کامل کیسه زرد به بدن جوجه ها برای تغذیه آنها می توان در روز اول از خوراک آردی و ذرت آسیاب شده استفاده کرد. بهتر است در روز اول آب شیرین در اختیار جوجه ها قرار بگیرد. برای این منظور به ازای هر یک لیتر اب، 40 گرم شکر در هر آبخوری حل نمایید.

سپس پرورش دهنده می تواند از سایر دان ها و غلات ها به صورت آیاب شده برای تغذیه جوجه ها استفاده کند. اما در نظر داشته باشید که گندم آسیاب شده  و آرد گندم به هیچ عنوان برای تغذیه جوجه ها در هفته اول مناسب نمی باشند. در ضمن می توانید از پلت های تجاری و پیش دان ها آماده نیز برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید.

تغذیه جوجه ها و مرغ

لازم به ذکر است که جوجه مرغ بومی در روزهای اولیه باید در محل گرم نگه داری شود. بنابراین دمای لانه باید 32 الی 34 درجه باشد. همچنین تا رسیدن به دمای 22 درجه (7 الی 9 هفتگی) هر روز به اندازه نیم درجه دمای لانه جوجه ها را کاهش دهید.

مرغ بومی نیز به طور متوسط در روز 110 گرم غذا مصرف میکند که در صورت چرای آزاد تا 40 درصد، مرغ می تواند غذای خود را تأمین نماید. از منابع غذایی همچون نان خشک، برنج، ذرت، گندم، کنجاله سویا، پودر گوشت، نخود، ماش و … می توان برای تغذیه مرغ بومی استفاده نمود.

برای تأمین مواد معدنی طیور نیز پرورش دهنده باید از پودر صدف دریایی، پودر استخوان ، پودر ماهی و … بهره ببرید. شایان ذکر است که کنسانتره های دامی برای تغذیه طیور مضر بوده و باعث بیماری و حتی مرگ مرغ ها میشود. لذا از کنسانتره دام برای تغذیه طیور استفاده نکنید.

جوجه کشی مرغ محلی چگونه امکان پذیر است ؟

جوجه کشی هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی ممکن است . در جوجه کشی طبیعی امکان تلفات بیشتر بوده و قرار دادن تخم ها در زیر هر پرنده کرچ شده محدود است. اما در دستگاه جوجه کشی امکان جوجه کشی همزمان از تعداد بالایی تخم مهیا بوده و عملیات جوجه کشی کاملا تحت کنترل می باشد.

آموزش جوجه کشی سنتی و مصنوعی مرغ

جوجه کشی یکی از مراحل حساس پرورش مرغ بومی میباشد که از این طریق می توان جمعیت گله را افزایش داد. در حالت معمول برای تخم گذاری، مرغ ها نیازی به خروس و جفت گیری ندارند. اما برای تولید تخم های بارور شده و یا اصطلاحا تخم نطفه دار، می بایست در بین گله به ازای هر 9 الی 10 قطعه مرغ، یک خروس وجود داشته باشد.

تعداد خروس بیشتر باعث درگیری بین خروس ها شده و تعداد خروس کمتر نیز منجر به تولید تخم های بی نطفه و یا ضعیف میگردد.

جوجه کشی سنتی و مصنوعی مرغ

در جوجه کشی طبیعی مرغ به مدت 21 روز بر روی تخم ها خوابیده و شرایط مناسب برای تبدیل شدن آنها به جوجه را فراهم میکند. برای جوجه کشی طبیعی لازم است که مرغ وارد فاز کرچی شود. در این حالت مرغ از لانه بیرون نیامده و فقط در لانه بر روی تخم ها میخوابد.

مرغ های بومی به خوبی کرچ میشوند و پرورش دهنده خوبی برای جوجه ها هستند. اما برای جوجه کشی در ظرفیت های بالا بهتر است که پرورش دهنده به روش مصنوعی و توسط دستگاه جوجه کشی اقدام به عمل نماید. برای جوجه کشی مرغ حتما از یک مکان جدا از لانه و به دور از سرو صدا و رفت و آمد استفاده کنید.

در جوجه کشی به تخم های نطفه دار می بایست بیشتر توجه نمود. تخم های نطفه دار هر روز باید جمع آوری شوند و در یک محل خنک با دمای 18 درجه و رطوبت 45 درجه قرار بگیرند. همچنین پرورش دهنده تا زمان جوجه کشی هر روز باید تخم ها را بچرخاند تا نطفه با پوسته نچسبد.

لازم به ذکر است که تخم نطفه دار نباید بیش از 6 روز نگه داری شود. بعد از این مدت تخم نطفه دار کهنه شده و به جوجه تبدیل نخواهد شد. افزون بر این تخم ها باید ضد عفونی شوند و عاری از هر نوع آلودگی باشند.

جوجه کشی مصنوعی

برای جوجه کشی مصنوعی از مرغ، بهتر است با توجه به ظرفیت مد نظر یک ماشین جوجه کشی خانگی و یا صنعتی تهیه کنید. توجه به کیفیت دستگاه جوجه کشی مهم بوده و برای رسیدن به راندمان های بالا دستگاه باکیفیتی انتخاب کنید.

به طور کلی دوره جوجه کشی مرغ ها 21 روز بوده که به 18 روز اول دوره ستر و به سه روز آخر نیز دوره هچر گفته میشود. در زمان ستر دمای دستگاه باید 37.7 درجه و رطوبت نیز 60 درصد باشد. همچنین در این دوره تخم ها باید به طور منظم چرخیده شوند. در زمان هچر نیز دما می بایست 37.2 درجه و رطوبت 70 درصد باشد. در ایام هچر، چرخش تخم ها می بایست متوقف شود.

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫199 دیدگاه ها

  1. سلام
    آیا مرغ شاخدار پرواز میکنه و کرچ میشه و برای پرواز نکردنش باید چه کار کنیم و اگر کرچ میشه در چه فصلی و در چند ماهگی؟

    1. سلام بله میتونه پرواز کنه البته پرش های بلند میکنه مثل کبوتر نمیتونه پرواز کنه .
      معمولا در فصل بهار

  2. سلام
    خسته نباشید
    من یه مرغ نژاد محلی دارم که ۳سالشه چند بار هم ازش جوجه گرفتم الان چند روزه که میبینم با مرغ های دیگه جفت گیری می‌کنه
    به نظرتون دلیلش چیه؟

  3. سلام ببخشید صفحه فروشگاه شما برای پرسش و پاسخ صفحه اینستاگرام داره ؟
    اگر داره لطفا آدرسش رو بفرمایید

    1. سلام برای پرسش و پاسخ خیر اما برای مشاهده ویدیو های آموزشی به پیج زیر مراجعه کنید
      EIG.1372

  4. سلام خسته نباشید. من مرغ بومی دارم وقتی جوجه میکنه جوجه هاشو میکشه. بنظرتون چه کار کنم. تا حالا دوبار کرچ شده هردو دفعه جوجه هاشو کشته. چه کار کنم؟

    1. سلام منظورتون از کشتن چیه ؟ نوک میزنه بهشون ؟ یا زیرش له میشن یا چی ؟ غذا نمیخورن جوجه ها ؟
      غذاش چیه ؟

  5. سلام
    ببخشید میخواستم بدونم که اگر یک مرغ محلی بخرم برای کرچ شدن از کجا بفهمم کرچ میشه و در چه سنی باشه به درد من میخوره ؟

    1. سلام مرغ 4 تا 6 ماهه بخرید. وقتی بخوابه روی تخم یعنی کرچ شده . نژاد گلین لری برای کرچ شدن عالیه

  6. سلام خسته نباشید میخاستم بپرسم برای پرورش مرغ محلی تخمگذار چه محیطی لازمه ومرغ چندماهه باید بگیرم

    1. سلام ؛ برای مرغ تخمگذار یا باید قفس داشته باشید( کار اصولی ) یا یک محدوده ای که بتونید طوش لونه سازی بکنید برا تخم ها
      حتما به یک سالن کاملا پوشیده و بدون درز برای نفوذ موش و روباه و… باید باشه و تجهیزاتی مثل گرمایش سرمایش نور تهویه و….
      از بابت سن هم معمولا نیمچه تخمگذار میخرن( سه ماهه)
      پیشنهاد میکنم حتما این مقاله رو بخونید

  7. من ساکن شهرستان مراغه استان آذربایجان شرقی هستم فصل زمستان معمولا طولانیه و هوا خیلی سرد میشه
    من یدونه مرغ هشت نه ماهه دارم، میخواستم از خدمتتون بپرسم که میتونم برای جلوگیری از سرماخوردگی، کل فصل زمستون، مرغمو داخل یک قفسه یک متر در چهل سانت در داخل پارکینگ نگهداری کنم؟ اینکه نمیبرمش حیاط تو این فصل برای سلامتیش ضرری نداره؟
    دور قفسم برای جلوگیری از ورود سرما با پارچه و لحاف پوشوندم

    1. سلام بهتره گاهی ازاد باشه و راه بره . میتونید ظهر ها ازادش کنید اگر امکان داره قفسش رو بزرگ تر کنید . قفس رو جوری بپوشونید که راه ورود هوا داشته باشه

      1. خیلی ممنون بابت پاسخگوییتون
        من یک سوال دیگه از خدمتتون دارم، مرغ من تقریبا هشت نه روز هست که عطسه میکنه، البته اشتهاش خوبه و کسل نیست، به نظرتون نیاز به درمان و پیگیری داره یا عادی هست؟ اگر راهی وجود داره که عطسه ش خوب بشه ممنون میشم بفرمایید.
        دو سه روزه تو آبش مولتی ویتامین مایع میریزم.

  8. سلام
    من یک مرغ لاری دارم مدتیه با مرغهای دیگه جفت‌گیری میکنه علتش چیه و باید چیکارکنم به حالت قبلش برگرده

          1. سلام وقت بخیر
            مدتیه یکی از مرغهای یچیزی مثل غده بالای چشمش دراومده چیه و چیکار کنم

          2. سلام دوتا از جوجه هام مدتیه عطسه میکنن.دامپزشک تتراسایکلین و آلباماکس داده. نظر شما چیه؟ممنون

  9. سلام
    من یک مرغ محلی خیلی تر و فرز دارم که همش از روی لانه میره رو دیوار و بعضی وقت ها برمیگرده و بعضی وقت ها میره خونه همسایه چکار کنم بدون اینکه به لانه کاری داشته باشم این عادت رو کنار بگذاره؟

  10. سلام دوتا سوال دارم :
    من پنج تا جوجه خریدم ، سه تا محلی اصل ، یکی لاری و یکی ریشو که فکر کنم گلینه ، میخوام بدونم کدوم کرچ میشن در آینده و چند در صد احتمال کرچ شدن دارن؟
    و اینکه خروس هلندی هیکلی میتونه برای مرغ لاری استفاده بشه؟

    1. سلام کرچ شدنش مثل مرغای دیگه هست جز مرغ لاری که بیشتر کرچ میشه. در مورد خروس هلندی هم رفتارشون رو کنترل کنید دقیق نمیشه گفت ممکنه با لاری جفت نشه.

      1. و ببخشید لاری اگه خروس باهاش جفت نشه میتونه کرچ بشه؟ و از چند ماهگی به بعد و اگر دورگه هم باشه میتونه بازم کرچ بشه؟

        1. کرچ شدن ارتباطی به جفتگیری نداره. وقتی مرغ لاری به بلوغ جنسی رسید سالی سه بار هم احتمال کرچ شدنش هست. بله میتونه کرچ بشه

  11. سلام جوجه محلی وقتی بزرگ شد می‌تونه تخم بزاره و کرچ بشه؟
    اگر واکسن جوجه ها زده نشه مشکلی پیش نمیاد؟نمیمیرن؟چون فکر نکنم پدر و مادرم جوجه ها رو ببرن برای واکسن.و میترسم اگر واکسن بزنن نتونن مقابله کنن با ویروسش یهو بمیرن.

    1. سلام بله میتونه
      اگر ازشون به خوبی مراقبت بشه و با پرنده دیگه ای در ارتباط نباشن و مولتی ویتامین مخصوص طیور بخورن و غذاشون مقوی باشه به احتمال زیاد بیمار نمیشن و نیاز به واکسن نیست
      ولی بهتره که زده بشه

  12. دو تا جوجه چهار پنج ماهه توی گله ام هست که بزرگ نمیشن ویتامین هم بهشون دادم چرا بزرگ نمیشن و چه کار کنم که بشن؟
    ( غذاشون، جو، نون و آرده)

    1. نیمچه دوماهه تا 5 یا 6 ماهگی فقط باید براش هزینه کنید . بستگی به خودتون داره . اگه برای جوجه کشی میخواین فقط، مولد بخرید
      از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید بهتره بعیده مرغ کرچ بشه توی پاییز
      روی لینک زیر کلیک کنید
      دستگاه جوجه کشی ارزان

  13. سلام
    من میخوام چند وقت دیگه دو سه تا مرغ محلی بالغ بخرم برای کرچ شدن ، میخواستم بدونم چقدر احتمال کرچ شدن دارند و تا چند سالگی؟

    1. سلام باید قبل از بهار خریداری میکردین . بعیده تو پاییز و زمستون کرچ بشن
      باز هم مشخص نیست چقدر احتمالش باشه !
      بسته به نژادشون متفاوته ولی معمولا بیشتر از 5 سالگی دیگه کرچ نمیشم

      1. مرغ کرچ شو قابل تشخیص است یا نه ؟
        و چه عمل ساده ای وجود داره برای بالا بردن احتمال کرچ شدن؟

        1. نه متاسفانه قابل تشخیص نیست فقط بعضی نژادها مثل مرندی و ابریشمی بهتر کرچ میشن
          باید تغذشون کافی باشه لونه تخم گذاری تاریک باشه و تخم هاشون رو برندارید . محیط هم نباید خیلی سرد یا گرم باشه

    1. سلام مشخص نیست . ولی از سن سه ماهگی میتونن تا حدودی از خودشون دفاع کنند باز هم بهتره توی قفس نگهداری بشن تا گربه دسترسی نداشته باشه

  14. سلام خسته نباشید من ۵ خرداد دوتا جوجه خریدم حالا یکیشون در همه حال چشماش رو میبنده حالش خوبه ولی بستن چشم‌ جزو رفتاراش شده حتی هنگام غذا خوردن و از دیروز هم عطسه میکنه

  15. سلام. جوجه خروس ماشینی ما سه ماه و نیمشه. از دیروز بعد از ظهر یکدفعه دیدیم نوکشا باز و به سمت بالا نگه می‌داره. اصلاً هم نمی‌تونه هیچ صدایی در بیاره. انگار چیزی تو گلوش گیر کرده. بهش آب دادیم ولی خوب نشد. غذا با دست بهش می‌دیم. فقط صدای خر خر می‌ده. خیلی پژمرده شده. غذا نمی‌خوره. دفعشم آبکیه. یکم تو آبش مولتی ویتامین بهش دادیم ولی هنوز همونطوره. باید چکارش کنیم؟ یدونه خروس ماشینی دیگه و دوتا مرغ خونگی داریم. لازمه از بقیه جداش کنیم؟

    1. سلام از بقیه جداش کنید . فضلش چه رنگیه ؟ چه غذایی بهش میدین ؟
      علائم سرما خوردگی داره ؟
      چینه دانش متورمه ؟

  16. سلام من 12 تا تخم مرغ نطفه دار زیر یک مرغ کرچ گذاشتم اما در طول چند روز 3 تا از تخم ها را شکست و کنار گذاشت، علتش چیست؟

      1. غذا سبوس و ذرت و گندم و نون
        تو حیاط منزل ما یه لانه 1در 1و 20 دارن
        معمولا مشکی مانند شاید هم سبز نمیدونم

        1. محیط نگهداریشون رو گرم کنید حتما به دامپزشک مراجعه کنید علائم بیماری ویروسی دارن

  17. سلام
    من 15 تا نیمچه خروس حدود 3 ماهه دارم میخوام یکی دیگه حدود یک ماه و نیم بخرم
    آیا با هم کنار میان؟
    چه کار کنم که کنار بیان؟

    1. سلام وقتی به سن بلوغ برسن به احتمال زیاد با هم میجنگن
      راهی نیست کاری نمیتونید بکنید

      1. بله سن بلوغ پرخاشگر میشن . به جای این کار میتونید از 15 تا مرغ و یه خروس نگهداری کنید

  18. سلام داروهای
    ارس لیکو لکتوویت.
    نیو فلورازی
    و تتراسایکلین برای چی خوبن و چطوری باید استفاده بشن؟

  19. سلام ببخشید یک سوال داشتم😊 من داشتم عکس های قدیم خروسم را نگاه میکردم متوجه شدم از قدیک که کاکلش بزرگ شد یک نقطه ریز پشت کاکلش سیاه شده بود من توجهی نمیکردم اما از قدیم تاحالا نصف کمتر کاکلش از پشت سیاه شده😱 چرااا😰 مریضم نیست سرحاله ولی انگار جای خونده بودم علائم بدیه چیکار کنم بر طرف بشه😕

    1. سلام
      اینکه بجز سیاه شدن تاج هیچ نشونه دیگه ای نداره فکر نمیکنم بیماری باشه. جای سیاه مانند لکه طبیعیه یا زخم یا خونمردگی؟
      البته بهتره به دامپزشک مراجعه کنید چون من اطلاعاتی در این زمینه ندارم

  20. سلام ببخشید این مورد خیلی فوریهههه لطفا سریع در جواب بدید من چند تا جوجه دوماه دارم که تا صبح باهم خوب بودن بیشتر هاشونم خروسن الان که رفتم پیششون یعنی بعد از ظهر یکی از جوجه ها ما سرش را به شدت زخمی کردن یکی از چشم هاشم بستست چیکار کنم من هیچی بلد نیستم در این مورد و چیکار کنم چشمش کور نشه😭😭😭

    1. سلام
      جداشون کن و جدا نگهداری کن
      مولتی ویتامین مخصوص طیور بهش بده
      خون جایی که زخم شده رو با یه دستمال نمدار پاک کن و بعد خشک کن
      محیطی نگهداری میشه باید گرم گرم باشه

      1. سلام این شماره دیگمه همون روز جداش کردم طبق گفتتون زخم هارا پاک کردم و فرداش روس زخم ها ویتامین a+dزدم روش که چرب بشه مولتی ویتامین هم بهش دادم بعد زیر گلوش باد کرده بود امروز خوب شده گلوش ولی اون روز یکم زیر پوستش خون مردگی بود امروز نمیدونم چرا خون مردگی ها رنگشون سبز شدن علائم بدی که نیست؟ چشمش هم خداراشکر همون روز باز کرد خوب شد نمیدونم چرا توی این سن این همه بد خروس جنگی کردن شایدم چون یه رگشون لاریه بنظرتون بفروشمشون که دیگه هما زخمی نکنن یا اینکه اگه نفروشم میکشن هما؟

        1. بهرحال اگه میبینی جنگین و احتمال زخمی کردن هست بهتره بفروشی ، نگهداری پرنده های این مدلی دردسرهای خودشو داره که واقعا حوصله میخواد !

  21. سلام
    من ده تا جوجه حدود 50 روزه خریدم باید چه دارو هایی بهشون بدم؟

    1. سلام
      این مورد رو باید زیر نظر دامپزشک مطرح کنی
      دارو نیاز ندارن در اول
      واکسن نیاز دارن + مولتی ویتامین مخصوص طیور که پیشنهاد میشه استفاده بشن

  22. سلام ببخشید من چند تا جوجه در اوردم الان دوماهشونه یکیشون از صبح تاحالا بیحاله و کمی بال هاش آویزونه و فقط آب میخوره دونه زیاد نمیخوره از بس که آب خوره مدفوعش فقط رنگ آبه همش هم یکی از چشماش را میبنده و باز میکنه یعنی دوتا چشماش هماهنگ نیست چیکار کنم نمیره😭😭😭😭😭😭

    1. سلام
      یه قوطی یا کارتن بزرگ پیدا کن
      توش یه لامپ رشته ای 50 وات بزار
      فاصله لامپ از کف 30 سانت
      بزارش داخل این کارتن

      غذا فقط استارتر بده بهش و سبزی اینا اصلا نده
      از داروخانه دامپزشکی براش انرژی پلاس بخر و طبق دستور مسئول داروخانه بده بهش، اگه انرژی پلاس بخوره سریع خوب میشه

      1. خوب من‌چون دیر جواب دادید براش مولتی ویتامین گرفتم توی آبش حل کردم بعد تخم مرغ هم آب پز کردم بهش دادم نمیتونست بخوره خودم بهش دادم بعد روز بعدش تخم مرغ با دونه گذاشتم جلوش کمی میخورد ولی زیاد نه چون آب خورده بود بالا میورد بعد‌ میزاشتمش تو‌کارتن هیچی نمیخورد نه آب و نه دونه ولی پیش بقیه جوجه ها فعالیت داشت و تلاش میکرد بخوره بعد پدرم گفت چون تو کارتن تنهاست و هیچی نمیخوره میمیره بزارش پیش بقیه جوجه ها گذاشتمش پیش اونا تازه امروز بعد از ظهر که رفتم کمی سرحال در بود دیگه بال هاش آویزون نبود دمش هم سر بالا بود دونه هم بهتر از روزای قبل میخورد مثل بقیه هم میدوید ولی خوب خوب نشده خالا این که میگید بازم باید انجام بدم یعنی ندم ممکنه بمیره؟ و اینکه من لامپ ندارم بدون لامپ مشکلی داره؟ درضمن هنوز هم بهش مولتی ویتامین میدم

        1. مولتی ویتامین دوباره بهش بده ، لامپ برای همه ی پرنده هات نیازه ! نه فقط یکی ، باید محیطشون گرم باشه

          1. خوب من الان میخوام لامپ بگیرم ۶۰وات بده؟ معمولا ۶۰وات پیدا میکنم و اینکه چه مارکی خوبه؟پارس شهاب خوبه؟ و اینکه ۳۰سانت از کف کارتن زیاد نیست مثلا نباید بچسبه بهش و یک سوال دیگه ا خوب بشه باید از بقیه جداش منم بزارمش تو کارتن؟ آخه تنهایی زیاد چیزی نمیخوره

          2. اره 60 هم خوبه ، پارس شهاب هم خوبه
            نه گرماش زیاده باید ارتفاع حتما 30 باشه وگرنه اذیتش میکنه
            اره خوب شد میتونی ببری پیش بقیشون ولی بهتره در کل محیطی که نگهداری میکنی یدونه لامپ داشته باشه یا مادر مصنوعی

          3. خوب محیطم روی پشت بام هست یک قفش ساختیم طولش زیاده ولی عرضش کمه بعد یدونه لونه هم توش هست فقط بدیش این روی پشت بام سیم کشی نداره که لامپ بزارم😅
            اصلا اونجا چون هوا آزاده لامپ تاثیر داره؟
            و یک سوال کلی «جوجه ها را از چند ماهگی میشه از مرغ جدا کرد؟»

          4. رو پشت بوم اگه مادر مصنوعی باشه خوبه ، مادرمصنوعی باغی برا جاهایی که روباز هستن بهتره ، ولی در هر صورت نیاز به برق رو داره !
            جوجه ها رو از 1 ماهگی میشه جدا کرد ، زودترم میشه ، تغذیه و رسیدگی مناسب باشه میشه اینکارو انجام داد

          5. آها خیلی ممنون
            بعد من به مشکل دیگه هم دارم خروسم از موقعی که مرغ را ازش جدا کردیم مرغی پیشش نیست بعد از اون موقع فقط دونه میخوره دیگه زیاد غذای اضافه نمیخوره مثلا برنج و این کم میخوره سبزی نمیخوره ممکن بخاطر نبودن مرغ اینحوری باشه ؟

          6. مهم نیست ، یکم براش مولتی ویتامین مخصوص طیور بخر تا اشتهاش باز بشه
            از داروخانه دامپزشکی بخر

  23. سلام من مرغم که روی تخم ها بود امروز تو روز نوزدهم مرد ، تخم هاشو منتقل کردم زیر یه مرغ که یه هفتس جوجه داره
    به نظر شما تخم ها جوجه میشن؟

      1. تخم ها جوجه نشدن هیچی اینیکی مرغم هم با جوجه هاش مرد ،
        هر دوتاشان تو یک مکان مردن الآن میخوام جوجه بخرم میشه بندازمشون توی همون مکان اگر نه بعد چند روز میشه این کار رو بکنم؟ یعنی بعد چند روز ضد عفونی میشه ؟ ( آخرین مرغ دو روز پیش مرد ) و اگر جوجه بخرم تا چند روز امکان ابتلا دارن؟

        1. دلیل مردن مرغت چی بود ؟ اگه بیماری ویروسی بوده باشه باید محیط ضدعفونی بشه با مواد مخصوص و گرنه تا 1 سالم از بین نمیره !

          1. نمیدونم شاید آنفولانزا شاید هم برونشیت
            باچی ضد عفونی کنم؟

  24. سلام لطفا راهنمایی کنید
    من برای تخم گذاشتن مرغ هام یه لانه تو یه گوشه از حیاط گذاشتم این حدود چند روزه که یه چیزی تخم هارو میشکنه بعضی وقتها از لانه میاردشون بیرون بعد میشکنه و بعضی وقت ها هم تو لأنه الان جای لانه رو عوض کردم ولی امروز بازم تخم ها همون جوری شدن من فکر میکنم کار کلاغه ولی خانواده ام میگن کار یکی از مرغ هاست ( جای نوک روی تخم ها هست ) به نظر شما کار چی میتونه باشه و راه حلش چیه ؟
    خواهشا راهنمایی کنید

    1. سلام
      اگه کلاغ باشه تا درب و داغون نکنه دس برنمیداره
      به امکان زیاد یکی از مرغاست
      براشون قطره کلسیم بخر ، غذاشون رو تقویت کن

      1. آره فکر کنم کار مرغه چون دیروز فقط زردشو خورده بود
        و همین مرغی رو که میگم از دیروز مریض شده همش خس خس میکنه آدم احساس میکنم یه چیزی تو گلوشه صبح هم که از لونه آورد مشون بیرون چشماش به زور باز شد و فقط یه گوشه میخوابه
        مریضیش چیه ، ربطی به تخم خوردنش نداره؟ ، چه دارویی بهش بدم و اینکه اگه بهشون کلسیم بدم دیگه تخم نمیخورن؟ و قرص تتراسایکلین براش خوبه؟ چه کلسیمی بهشون بدم؟

        1. ممکن هست که از تخم باشه ولی بهتره بیشتر و بهتر معاینش بکنی ، فضلش رو چک کن خس خس گلو رو چک کن
          کلسیم دادن خوبه و مقداری تاثیر داره ولی خوب راه های زیادی رو باید تست کنی تا مشکل از بین بره
          تو گوگل سرچ کن چرا مرغ تخمشو میخوره؟ مقاله اول رو بخون

  25. سلام
    ممنون از راهنماییتون، ما هفته ای یک روز می‌تونیم به لانه مرغ و خروس سر بکشیم.
    به روش های اتوماسیون می‌شه مرغ و خروس نگهداشت؟ چه لوازمی میخواد

    1. سلام
      روش اتوماسیون ، یعنی اتوماتیک ؟
      ابخوری دانخوری اتوماتیک تو بازار موجوده
      یدونه هم لامپ مادرمصنوعی میخواد با یه ترموستات که اتوماتیک خاموش روشن بشه
      دیگه مورد خاصی نمیخواد ، یدونه هم دوربین مداربسته میتونی ببندی که ببینشون

  26. سلام، ما یه مرغ و خروس داریم تو حیاط، خروسه خیلی آواز میخونه استارت بزنه ۱۰۰ تا میخونه، اگه مثلا خودمون بریم حیاط،پیشش کمتر میخونه ولی وقتی برمیگردیم خونه باز شروع میکنه راه حلی نداره؟؟؟؟؟؟

    1. تفاوت از چه نظر ، از نظر اینکه بتونی تو بازار تشخیص بدی ؟ بعید میدونم بتونی اینکارو بکنی نیاز به یه فرد باتجربه داره . هلندی ها یه خطی کنار چشمشون دارن که شاید بشه از رو اون تشخیص داد ولی چون زیر دسته ی این نژاد زیاده ، همشون خط رو ندارن ، ممکنه از این نظر دچار اشتباه بشی
      بهتره فردی که ازش خرید میکنی فرد شناخته شده ای باشه

  27. سلام
    من یه مرغ دارم همش صدای مرغ کرچ رو در میاره ولی کرچ نیست و تخم میزاره ، دلیلش چیه ، باید چه کار کنم؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام
      شرایط مناسب مثل لانه مناسب و گرم ، کاهش استرس محیطی و … رو براش اماده کردی ؟

        1. باید حضوری دید ، نمیشه اینجوری نظر داد ، حتما در اماده سازی محل نگهداری مشکلی بوده

      1. فقط ببخشید به جای لانه از کارتون استفاده کردم
        ابعاد کارتون باید چقدر باشه ( طول ، عرض ، ارتفاع)

    1. سلام
      بسته به شرایط فروش در منطقه داره
      شمال کشور اردک بهتره ، مرکز کشور مرغ و خروس !

  28. تفاوت جوجه هلندی با گلپایگانی چیه ، مگه هردو شبیه هم نیستن؟
    من یه خروس دآرم از کجا بفهمم گلینه یا نه ؟

  29. اگر مجبور بشیم که مرغ هایی رو که داریم و توی فضای آزاد هستند به یه فضای بسته منتقل کنیم و لانه تخمگذاری رو هم همانجا بگذاریم چه کار کنیم که به اون لانه عادت کنند و چه کار کنیم که تخم گذاریشون قطع نشه و اینکه من به مرغ هام نون میدم قبلا که تو فضای آزاد بودن یه مقدار مشخص بهشون میدادم الان که اسیر شدن چقدر بهشون بدم ؟ ( البته جایی که الآن داخلش هستن حدود سی متره )

    1. کاری نمیشه کرد طبیعتا یه مدت وارد شوک میشن
      نون به تنهایی هیچ ارزشی نداره
      باید دان مخصوص بخورن و الان که به فضای ازاد دسترسی ندارن حتما حتما باید دان مخصوص بخورن با مولتی ویتامین
      محیط از نظر تهویه باید بهترین شرایط رو داشته باشه

  30. من سه ساله که تو کار پرورش مرغ هستم نمیدانم چرا مرغ های هلندی نسبتا سنگین بعد حدود یک سال و هشت ماه شروع میکنند به لنگیدن و این لنگیدن هم معمولا تا روز مرگ مرغ ادامه داره ، دلیل ، راه درمان و راه پیشگیریش چیه؟

    1. این مورد باید به صورت موردی توسط دامپزشک بررسی بشه، هیچ بیماری ثبت شده ای وجود نداره که به صورت قطعیت گفت مشکلشون از این مورد هست ، بستر نگهداری شاید مناسب نبوده که با افزایش وزن فشار بیشتری به پرنده اومده

    1. سلام
      محل نگهداری بهداشتی
      فضله که مشکل دار نباشه (رنگ سبز – سفید – قرمز مشکله – اسهال و … )
      پرنده خس خس نکنه
      واکسن هاش زده شده باشه
      تلو تلو نخوره
      اگه این پرنده که خرید میکنی رو میخوای بزاری کنار پرنده های دیگست ، حتما کم کم یک هفته تنها نگهداریش کن که اگه بیماری داشت مشخص بشه

    1. به شرایط نگهداری، تغذیه ، نژاد ، بیماری و بهداشت محیط و … بستگی داره همینجوری نمیشه گفت

  31. من چند تا سوال در مورد داروی مرغ داشتم :
    1 – قرص تتراسایکلین یا همون اکسی وات چه فایده ای برای مرغ داره و اینکه به هر مرغ و هر جوجه چند تا باید داده بشه؟
    2 – برای تخم گذاری مرغ و جلوگیری از بیماریش چه دارو یا ویتامینی رو پیشنهاد میکنید؟
    3 – علف و نون چه خاصیتی برای مرغ دارن؟
    به خاطر راهنمایی هایی که میکنید خیلی خیلی متشکرم واقعا خیلی مفیدن

    1. 1- تتراسایکلین یک دارو برای درمان برخی از عفونت ها هست. اگر پرنده ای بیمار شد ، در هر مرحله ای قرار داشت ، با توجه به معاینه ای که صورت میگیره تتراسایکلین ممکنه بهش داده بشه . همینجوری نباید بهش بدید چون ایجاد مقاومت میکنه و وقتی بیمار شد دیگه فایده ای براش نداره !! با توجه به وزن پرنده تجویز میشه که چه مقدار لازم هست . از یک چهارم داریم تا 1 قرص در هر 12 ساعت .

      2- تخم گذاری شرایط خاصی داره که بیشتر شامل ژنتیک ، بعد سن و بعد تغذیه و بهداشت محیط میشه . دارو اینا نداره ! مولتی ویتامین طیور بخصوص نمونه های شناخته شده مثل پلاس الکترولیت و امثالهم میتونه در بهبود سیستم ایمنی پرنده و مقاله با بیماری ها بهشون کمک کنه. از داروخانه دامپزشکی باید تهیه کنید و مصرفش رو هم بپرسید چون شرکت به شرکت مقدار و نوع مصرف متفاوت هست . تغذیه هم مفید باشه در سالم موندن پرنده ها تاثیر داره . بهداشت هم که یکی از مهمترین مهمترین اصوله !

      3- نون هم خوبه ولی نباید جایگزین غذای اصلی پرنده بشه . علف هم اگه عاری از بیماری و … باشه برای تنظیم گوارش میتونه مفید باشه . اگر پرنده اسهال گرفته باشه نباید علف یا هر سبزی دیگه ای داده بشه

      موفق باشید

  32. ببخشید من سه تا مرغ محلی دارم الان نزدیک
    یازده ماهشونه میخواستم بدونم چه کار کنم کرچ بشن و اینکه تو چند ماهگی کرچ میشن؟

  33. سلام
    من یه خروس دارم میخوام چند تا دیگه نیمچه بخرم آیا با خروس دعواشون میشه یه نه و اگر میشه راهکارتون چیه ؟
    ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

    1. سلام
      ممکنه خروس اونارو بزنه ، به فاز خروس بستگی داره ! کاریش نمیشه کرد یا باید کتک خور باشن یا هم جدا نگهداری بشن !

  34. با سلام
    .عشق بازم.
    فقط خروس نگهداری میکنم تمامی خروسام پیش همدیگه هستن و کاری با هم نداشتن .
    تا اینکه چند روز پیش دیدم همه افتادن به جان هم دیگه و خونی شدن .
    این حرکات تو چند سال بی سابقه بود .میخواستم بدونم چیشده که بعد این همه مدت تو یه روز همه تغییر کردن!؟

    1. سلام
      این مورد تخصصی هست و باید دقیقتر بررسی بشه همینجوری نمیتونم نظری بدم
      امکان اینکه تعداد زیاد شده باشه ، سن بلوغ رد شده باشه ، نور محیط کم یا خیلی زیاد شده باشه و …
      چنین مواردی میتونه سبب مشکلاتی همچون کانیبالیسم بشه .
      بهتره با یه عشق باز با تجربه این مورد رو مطرح کنید چون کنترلش جدا از علم به تجربه بستگی داره

  35. سلام و خسته نباشید. من باغی به متراژ ۶ هزار متر مربع دارم میخوام ۵۰۰ قطعه مرغ محلی نگهداری کنم برای لانه شان چند متر مربع کافیه

    1. سلام، هر لانه تخمگذاری برای مرغ باید ابعادش 30 در 30 با ارتفاع 35 الی 40 سانت باشه. برای هر 4 تا مرغ هم یه دونه لانه لازمه. لانه ها رو میتونید به صورت دو طبقه تهیه کنید. دیگه فضاشو نمیدونم چقدر اشغال میکنه.

  36. با سلام خسته نباشید خدمت شما .بزرگوار .من ۳ تا جوجه ۵ ماه دارم. با یه خروس بومی که گندم نمی خورن تو حیاط هم نگهداری می کنم فقط فقط دونه پارس می خورن و قدشون هم زیاد بزرگ نیست .لطفا راهنمایی کنید

  37. سلام من الان ۱ ملیارد سرمایه دارم میخام یک پرورش ۵۰۰ تا مرغ بومی با تمام تجهیزات بزنم به غیر از سالن که میخوام اجاره کنم به نظر شما ۱ میلیارد سرمایه خوبه یا نه

    بعد من از فروش اول تخم مرغ ها بعد خود مرغها و بعد کود مرغ ها سود دارم یا خیر

    لطفا جواب را در واتساپ ارسال کنید که من شماره شما را داشته باشم که هر سوالی داشتم از شما بپرسم قربان شما

    1. سلام
      چنین مواردی رو باید از کارشناسان بازاری بپرسید
      من قیمت برای هیچ دستگاه و تجهیزاتی ندارم

  38. سلام من دوتا مرغ بومی 5ماهه دارم ولی هنوز تخم نذاشتن …جیره ی غذایی مناسبی دارن و بهشون کلسیم و مولتی ویتامین هم میدم .. یک گلدونی دارم که توش خاکه هر زور میرن و اونجا رو چنگ میزنن ویک گودال درست کردن ولی تخم نمیذارن

    1. سلام
      براشون یه گوشه ای لونه بزار
      لونه تاریک ، دست ساز باشه
      توش هم کاه بریز
      همینطور دقت کن که بیماری نداشته باشن و سرحال باشن

  39. با سلام. سپاس فراوان بابت سایت بسیارمفید و خوبتون.

    تعداد ۱۰ تا ۱۵ قطعه مرغ با یک خروس داشتم که متاسفانه چن روز پیش خروس بیمار شد به طوریکه حرکاتش کند و اشتهاش کم و تاجش هم سیاه شده بود و بعد از دو سه روز تلف شد. بعد مشاهده کردم که چن تا از مرغا علایمی مثل خلط و آبریزش از بینی و از چشماشون دارن و عطسه میکنن و سرو کله شون باد کرده بود و یکیشون یه کف سفیدی جلو چشماشو گرفته بود. کاری که کردم به همشون قرص تتراسایکلین دادم.
    سوالم اینه بیماری شون چی بوده و راه درمان و پیشگیری که بقیشون مبتلا نشن چیه؟
    آیا مقدار مصرف قرص تتراسایکلین برای مرغ و جوجه یکسان هست ؟ درغیر اینصورت پیشنهادتون چیه؟
    ممنون

    1. سلام
      تاج سیاه خروس نشانه ی خوبی نیست
      امکان اینکه بیماری ویروسی بوده باشه صددرصد هست !
      به نظر من امکان بروز انفولانزای حاد طیور و یا برونشیت وجود داره
      باقی موارد رو باید دامپزشک دقیق تشخیص بده
      تتراسایکیلین در این مورد زیاد کارساز نیست داروی تخصصی همراه با مکمل باید مصرف بشه ، طیور بیمار جدا بشن
      در اولین فرصت به دامپزشک با تجربه در شهرتون مراجعه کنید وگرنه کل گله از بین میره

  40. سلام
    با تشکر از شما که به همه ی نظرات جواب میدین و برای کاربران ارزش قاعل هستید

    من امروز ۵ تا مرغ بومی ( لری ) اوردم
    ما خوزستان هستیم و اینجا دما در شرایط خوب روز ها ۴۵ و شب ها ۳۷ هست
    خیلی گرمه
    مرغ ها در طول روز همش له له میزنن
    حتی یک دقیقه هم قطع نشده
    الان هم که شب شده داخل لونه همش لهله میزنن و اصلن نمیخابن

    به نظرتون فن برای تهویه ی هوا میتونه کمک بکنه ؟
    و اینکه فن رو به چه صورت قرار بدم
    منظورم اینه که باد رو از بیرون به داخل بیاره یا از داخل به بیرون ببره
    یا روی سقف داخلی بزارمش که هوا رو جابه جا کنه فقط ؟

    با تشکر از چیکن هچ

    1. سلام
      بله صدرصد فن در تهیه مناسب هوا اگه محیطشون بسته هست بسیار مناسب هست و باید حتما استفاده بشه
      اینکه فن به چه صورت در داخل محیط نگهداری قرار بگیره بستگی به محیط داره و اندازش داره
      اگه محیط بزرگه پنجره های سمتی که باد میاد ازش رو باز بزارید و در سمت مقابل فن هواکش قرار بدید
      اگه فن سقفی دارید که اونم بسیار بسیار مناسب هست در کنار فن خروجی
      اگر محیط کوچیک هست شرایط متفاوت هست (پدهای سلولزی موجوده در بازار اگه بتونید پیدا کنید میشه اونارو یکم اب زد و در جهت باد قرار داد بدین ترتیب خنکی تولید میکنن)
      چندلایه بودن سقف هم تاثیر بسزایی در کاهش دما بخصوص در مناطق گرم داره (منظور چند لایه بودن پوشش سقف هست )

      همچنین استفاده از مولتی ویتامین مخصوص طیور نیز در این شرایط از ایجاد شوک های گرمایی به پرنده تا مقداری کم میکنه

  41. سلام من می خوام یه جوجه مرغ بخرم اگر دوتا نخرم افسرده میشه یعنی اجباریه که یه جوجه خروس یا یه جوجه مرغ دیگه بخرم؟

  42. سلام من مخواهم ازصفر شروع‌کنم برای۱۰۰۰ قطعه‌ چقدر سرمایه نیازهست ازشما میتوانم کمک بگیرم‌برای راه اندازی متوانم محل مرغداری شمارا‌ ازنزدیک ببینم

    1. سلام
      این مورد رو باید کارشناسی کنید همینجوری نمیشه گفت چقدر هزینه میخواد
      باید برید تو شهر خودتون و با یک کارشناس مقیم صحبت کنید چون بسته به شرایط شهر ، شرایط پرورش متفاوت هست

  43. سلام من دوتا مرغ خروس سه ماهه دارم که از روز های اول اتسه میکنن والان هم همون طوری هستن

    1. سلام
      شرایط محیط نگهداری به چه صورت هست ؟ اگه محیط سرد باشه امکان سرماخوردگی بالا میره و تا زمانی که محیط گرم گرم نشه ، یعنی صبح و شب بالای 30 درجه و تغذیه هم بهبود پیدا نکنه خوب نمیشن و هر روز ممکنه بدتر بشن

      تغذیه چیه ؟

  44. من چنتا مرغ دارم که تخمگذار هستن یک دونه مرغ 4.5سن داره یکی مرغ تخم میزاره دوتا دیگه نمیزارن فرداش دیدم یک تخم مرغ کیچیک اونجا هست فکر کنم مرغی که 4.5سن داره گذاشته دوباره فردای اینکه تخم کوچیک بود مرغی که تخم گذار بود ولی خشک شده بود تو لانه ی تخم گذاری بود و تخم گذاشت نظر شما چیه به نظر شما اون تخم کوچیک مال کدوم مرغ بود

    1. سلام
      اینکه مال کدوم مرغه باید خودتون تشخیص بدید ! شبیه معما بود سوالتون 🙂
      سعی کنید ویتامین ها و کلیسیم مناسب رو به پرنده ها برسونید
      تغذیه اگه مناسب باشه ، کلسیم هم مناسب باشه مشکلی نخواهند داشت
      پیاز و سیر + جیره ی مرغ تخم گذار + مولتی ویتامین + کلیسم (مثل کف دریا و … ) براشون در نظر بگیرید

  45. الان من یک مرغ تخم گذار از اون مدل های کوچولو و قیمتی دارم که گردنش را می چرخاند و صدا می کند غذایش گندم و کمی جو و نان خیسیده است
    فضلش هم زرد است

    1. سلام
      به امکان زیاد نیوکاسل گرفته ، از سایر پرنده ها جداش کنید و به دامپزشک مراجعه کنید

  46. سلام من دوتا جوجه دارم فکر کنم 3تا4روزشون هست غذا بهشون جو و سویا پودر شده با آب مخلوط میکنم میدم بهشون ولی خیلی نمیخورن بعدم خودم انگشتم رو میزنم تو غذاشون فکر میکنن مامانشونه غذا میخورن اونم کمی خیلی هم جیک جیک میکنن جاشونم گرمه لامپ هم گذاشتم .
    دیگه غذا چی بهشون بدم به غیره دونه مخصوص چون در دسترسم نیست آبم خیلی نمیخورن

  47. با سلام و ممنون از سایت خوبتون، بنده خیلی علاقه مندم که به صورت تفننی ( نه برای درامد) و برای تعداد محدود ( مثلا دو عدد مرغ) نگهداری کنم، خونمون ویلاییه که یه حیاط متوسط رو به کوچیک داره که باغچه نداره اما من چند سال پیش جوجه های نیمچه هرچقدر میخریدم علیرغم رسیدگی بعد از چند ماه مریض میشدن و میمردن میخواستم بدونم مشکل کجاست؟ از لحاظ غذا و آب واقعا رسیدگی میکردم اینم بگم مکان خوابشون برای شب مشخص نبود مثلا کل انباری در اختیارشون بود و چند وقت یک بار خودشون جاشون رو عوض میکردن، البته تو انباری گونی های سیمان و گچ و مصالح ساختمانی هست ولی هیچوقت ندیدم نوک بزنن ازش بخورن علت مرگشون چیه و چرا من نمیتونم نگهداری کنم؟ ممنون میشم کمکم کنید. اینم بگم که مرغا قفس نداشتن و هر روز کل فضای حیاط در اختیارشون بود

    1. سلام
      اینکه بیمار میشدن و میمردن بدون گفتن علائم نمیشه گفت که چرا میمردن !
      به طور کلی در نگهداری از طیور تغذیه بسیار اهمیت داره ، اگه تغذیه درست باشه بدن طیور در مقابل بیماری ها مقاومت بالا میره
      مورد دوم واکسیناسیون طیور هست که اهمیت زیادی داره
      مورد بعد نگهداری در سرما هست که بهتره لانه داشته باشن. داشتن لانه در کن خیلی مهمه حتی یه لانه ی دست ساز خانگی
      در زمان بیماری هم باید سریع تشخیص داده بشه و درمان شروع بشه ، اینکه ولش کنید بگید خودش خوب میشه اخر سر همچین شرایطی که گفتید درس میشه

  48. سلام
    من مرغ ۳ ۴ ماهه دارم که گردنش را می چرخاند و صدا می کند چند باری راهم در روز انجام می دهد چه کنم؟

  49. میشه شب در لانه مرغ رو باز بگذاریم. ومن مرغام تو روستاس میسه دان خوری براشون بزارم چون هر روز وقت رفتن برا اونجا ندارم

    1. سلام
      بهتره محیط نگهداری فنس کشی بشه ، در این صورت میشه درب لانه رو باز گذاشت وگرنه در روستا حیواناتی مانند راسو ، روباه و گاها هم گربه و سگ ممکنه به پرنده ها حمله کنن
      بله حتما دانخوری و آبخوری قرار بدید

    1. سلام
      این مورد باید از دامپزشک پرسیده بشه تا باتوجه به شرایط محیط و شهر نگهداری پاسخ بدن

  50. سلام خدمت شما
    چند سوال داشتم
    ۱ من میخواهم چندین نوع مرغ بیاور نژاد های (مرندی،کوشین،سیبرایت،برهما،گلپایگانی،سلطان،
    لهستانی،لری)میخواستم بدونم که خروس ها دعواشان
    نمی شود یا اگر می شود چه کنم که دعوانکنند بعد اینکه من میخواهم در حیات خانه نگهداریکنم و نمی توتنم جداشون کنم و خروش لاری نمیارم که دعوای هست
    ۲ برای دورگه نشدن پرنده هام چی کار کنم به دلیل بالا نمی توانم جدا کنم شنیدم هم که مرغ و خروس های که از یک نژادن به جفت گیری با هم علاقه بیشتری نشان میدهند آیا درست است
    ۳ من یک سگ دارم که به مرغ و خروس دهن پاکی داره و من ازش مطمعن هستم و حتی از اونا محافظت هم میکنه و می خواهم بدونم به دلیل استرس تو تخم گذاریشون خللی ایجاد نمیکنه
    ۴چه غذا های برای مرغ وخروس ضرر دارد
    ممنون از پاسخ گوی شما و سایت خوبتون
    بدرود

    1. سلام
      از نظر نگهداری چند نمونه نمیشه دقیق گفت که رفتارشون چطور خواهد بود ، طیوری که اروم هستن مشکلی نخواهند داشت ، اون لری که اخر نوشتید اگه لاری هست ، همشونو میخوره 🙂 اونو بهتره با اینا نگه ندارید .
      دعوا نمیکنن ، اروم با هم سر میکنن ، محیط نگهداری باید بزرگ باشه و لونه ها جدا باشن
      به نظر من اگه محیط بزرگ باشه مشکلی پیش نمیاد ولی اگه کوچیک باشه و اصرار به نگهداری با این شرایط داشته باشید ، باید فنس کشی کنید و چاره ی دیگه ای ندارید ! اگه امکانش نبود بهتره با هم نگه ندارید !
      مورد 2 هم بالا اشاره کردم ، محیط بزرگ ، لانه جدا شرایط مناسبی ایجاد میکنه ، در صورت عدم وجود این شرایط نیاز به فنس کشی هست
      نه سگ اگه اروم باشه مشکلی ایجاد نمیکنه ، اولا شاید یکم بترسن کم کم عادت میکنن
      غذا هم برای بیشترین بهره وری بهتره از پلت استفاده بشه و از پیاز و سیر هم در برنامه غذایی طیور استفاده کنید

    1. سلام
      الان فصل مناسبی برای تخم گذاری نیست و پرنده ها وارد دوره ی تولک شدن که به دلیل کوتاه شدن طول روز هست
      تا اواسط بهمن ماه صبور باشید

  51. سلام؛
    مرغای من الان پنج ماهشون شده هنوز تخم نمیزارن، به تغذیه شون بس که رسیدم به خروس رسیده بودم الان تخم دو زرده گذاشته بود.
    لطفا راهنماییم کنید .

    1. سلام
      تخم گذاری مرغ علاوه بر سن پرنده به موارد دیگه هم بستگی داره
      – نژاد پرنده
      – تغذیه مناسب (استفاده از پلت های اماده مخصوص مرغ های تخم گذار)
      – میزان و شدت نور محل نگهداری همینطور ساعات روشنایی (در این فصل مرغهایی که در خونه نگهداری میشن و شرایط خاصی برای روشنایی اونها تعیین نشده ، با توجه به کوتاه شدن طول روز تخم گذاری نمیکنن)
      – دما
      و …
      با فراهم کردن شرایط اشاره شده ، مرغ های بومی به طور متوسط تا 5.5 ماهگی شروع به تخم گذاری میکنن .

    1. سلام
      خیر دوست عزیز
      با توجه به این که هر دو از یک دسته هستن ، تنظیمات هم تفاوتی نخواهد داشت
      برای مشاهده ی قیمت دستگاه های جوجه کشی به پست زیر مراجعه کنید :
      دستگاه جوجه کشی

      1. سلام وقتتون بخیر.
        من یه مرغ لاری با ۳ تا جوجه ۵روزه دارم و میخوام چنتا جوجه غریبه بهش اضافه کنم تا از این جوجه ها هم مراقبت کنه چطور میتونم این جوجه های جدید رو بهش معرفی کنم تا بپذیرتشون

        1. اول اینکه جوجه های جدید رو یه مدت قرنطینه کنید، تا از سلامتشون مطمئن بشید بعد قاطی بقیه کنید. ولی احتمال اینکه مرغ لاری تون جوجه هارو نگه نداره هست. ریسکه ممکنه بزنه. بهتره جدا بزرگشون کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس