افزایش تخمگذاری بوقلمون با راهکار های عملی

افزایش تخم گذاری بوقلمون

قبل از اینکه به هدف اصلی مقاله یعنی روش های افزایش تخم گذاری بوقلمون بپردازیم ، ارائه نکاتی در مورد تاریخچه پرورش بوقلمون ها لازم است. جالب است بدانید که اولین کشورهایی که بوقلمون را اهلی کرده و آنها را پرورش دادند، آمریکایی ها واروپایی ها بودند که از گوشت و تخم آن در مراسم و آیین های خود استفاده می کردند. هم چنین بوقلمون ها در حدود سال های 1800 تا 1900 میلادی نیز از طریق تجار و بازرگانان وارد کشور ایران شده است و هم اکنون شاهد پرورش دهنده های زیاد بوقلمون در کشور خودمان ایران هستیم که هم به جهت مصرف داخل کشور و هم به منظور صادرات پرورش داده می شوند. 

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 2
» تنظیم خودکار دما و رطوبت
» جوجه کشی از تخم بوقلمون به صورت ستر و هچر همزمان
» چرخش اتوماتیک تخم نطفه دار
قیمت : 7,100,000تومان

چرا تخم گذاری بوقلمون مهم است؟

از تخم تولید شده بوقلمون هم برای مصرف خوراکی و هم برای تولید جوجه بوقلمون می توان استفاده کرد، با توجه به اینکه بوقلمون ها نسبت به سایر ماکیان تخم گذاری پایینی دارند بنابراین صرفا پرورش آنها به منظور تولید تخم خوراکی صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت، بنابراین اغلب پرورش دهنده های حرفه ای آنها را به صورت ترکیبی از نر و ماده پرورش می دهند، تا تخم های تولید شده نطفه دار باشند و برای تولید جوجه بوقلمون بتوان از آنها استفاده کرد.

چرا تخم گذاری بوقلمون مهم است - چیکن هچ

پس با این اوصاف می توان گفت که تخم گذاری بوقلمون برای تولید جوجه و توسعه گله و در نتیجه افزایش درآمد  بسیار مهم و حیاتی است و حتما لازم است که در این زمینه اطلاعات لازم را به دست آوریم تا به موقع بوقلمون های تخم گذار را شناسایی کنیم و روش هایی را نیز در جهت افزایش میزان تخم گذاری آنها فرا بگیریم، پس با ادامه این نوشته از چیکن هچ همراه باشید. 

توجه به سن تخمگذاری بوقلمون ها

بوقلمون ها بسته به نژادی که دارند، معمولا در سن 7 الی 8 ماهگی به سن بلوغ می رسند و در این زمان قادر به تخم گذاری خواهند بود. در صورتی که شرایط محیطی و تغذیه ای به خوبی رعایت شود، حداکثر میزان تخم گذاری را در فصل تخم گذاری خواهند داشت.

فصل تخم گذاری بوقلمون ها از بهار آغاز شده و تا اواسط تابستان نیز ادامه خواهد داشت، دما و رطوبت مناسب و تغذیه مناسب و سرشار از پروتئین و کلسیم و هم چنین پرورش بوقلمون در یک محیط آرام و به دور از استرس عوامل مهمی در تخم گذاری بوقلمون ها خواهد بود (در ادامه همین مقاله به این موارد اشاره خواهد شد)

بوقلمون ها در یکسال اول زندگی خود بیشترین میزان تخم گذاری را دارند و پرورش دهنده ها در سال دوم آنها را برای کشتار به بازار می فروشند و گله های جوان تر را جایگزین آنها می کنند. 

انتخاب نژاد مناسب بوقلمون

بوقلمون دارای نژادهای مختلفی است که برخی از آنها تخم گذاری پایین و برخی نیز تخم گذاری بالایی دارند. به عنوان مثال بوقلمون های محلی تخم گذاری پایینی دارند و در هر فصل تخمگذاری نهایتا 40 الی 50 تخم تولید خواهند کرد.

اما بوقلمون های وارداتی و اصلاح نژاد شده مانند بوقلمون برنز و بلک از میزان تخم گذاری خیلی بالاتری برخوردار هستند. چرا که میزان تخمگذاری آنها تا 150 الی 190 عدد در فصل تخم گذاری نیز می رسد. بنابراین قبل از خرید گله ، در مورد بهترین نژاد های بوقلمون تخم گذار تحقیق کرده و اطلاعات لازم را به دست آورید. 

فراهم کردن شرایط محیطی مناسب

فراهم کردن شرایط محیطی مناسب - چیکن هچ

از عوامل مهم و موثر در میزان تخم گذاری بوقلمون ها محیط پرورش آنها می باشد. طبیعتا بوقلمون ها در محیط های آلوده و کثیف رغبتی به تخم گذاری نخواهند داشت، چرا که اغلب دچار بیماری می شوند و طبیعتا هیچ پرنده بیماری قادر به تخم گذاری نخواهد بود. پس بهتر است که به نظافت سالن توجه کنید، موارد زیر را در نظافت سالن پرورش بوقلمون مد نظر قرار دهید :

الف – حتما در کف سالن از پوشال نرم یا خاک اره استفاده کنید تا فضولات و ادرار دفع شده از بوقلمون را به خود جذب کند، این کار مانع از خیس شدن بستر و انتشار بوی نامطبوع در سالن پرورش خواهد شد.

ب – حتما از فن تهویه در سالن پرورش بوقلمون ها استفاده کنید چرا که فن تهویه سبب خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه خواهد شد. عدم تهویه مناسب هوا سبب بیماری بوقلمون ها خواهد شد و بوقلمون های بیمار هرگز تخم گذاری نخواهند کرد. 

ج – از دانخوری و آبخوری های تمیز و سالم استفاده کنید چرا که بوقلمون ها مستقیما با این وسیله ها سر و کار خواهند داشت و در صورت استفاده از وسایل کثیف امکان انتقال بیماری وجود دارد. 

د – حتما از آب و دان تازه و سالم استفاده کنید تا هیچ گونه عوارض و بیماری برای بوقلمون ها به دنبال نداشته باشد. از آب آشامیدنی قابل شرب شهری و یا آب چاه دارای سختی پایین استفاده کنید و دان و جیره غذایی بوقلمون ها را از مراکز معتبر و دارای مجوز از اداره دامپزشکی تهیه کنید. 

هـ – بوقلمون ها در فصل های گرم سال مانند بهار و تابستان تخم گذاری می کنند، آن هم به شرطی که دمای هوا معتدل باشد بنابراین زمانی که هوا بیش از حد سرد و یا بیش از حد گرم باشد، تمایلی به جفت گیری و تخم گذاری نخواهد داشت. بنابراین حتما با استفاده از تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مناسب ، دمای محیط پرورش آنها را معتدل کنید. 

و – در محل نگهداری بوقلمون های تخمگذار هیچ گونه سر و صدای زیاد و استرس آور نباید وجود داشته باشد. سر و صدای زیاد باعث کاهش تخم گذاری در بوقلمون ها خواهد شد، ذاتا پرنده ها در مکانی تخم گذاری خواهند کرد که کاملا آرام و بدون سر و صدا و کمی هم گرم باشد. 

ز – برای تخم گذاری راحت بوقلمون ها و سالم بیرون آمدن تخم ها ، حتما آشیانه هایی را برای آنها تدارک ببینید که بوقلمون ها در صورت نیاز به تخم گذاری به داخل آن مراجعه کرده و تخم گذاری کنند. این آشیانه باید در گوشه هایی از سالن باشد که کمترین رفت و آمد و تراکم را داشته باشد، کمی تاریک و گرم باشد.

استفاده از جیره غذایی استاندارد

همزمان با رعایت تمام شرایط فوق باید از جیره غذایی استاندارد نیز در تغذیه بوقلمون های تخم گذار استفاده کنید. این جیره غذایی باید از سایر بوقلمون ها جدا باشد. در تغذیه بوقلمون های تخم گذار باید مقدار زیادی پروتئین و کلسیم وجود داشته باشد.

این دو ماده غذایی تاثیر زیادی در افزایش توانایی بوقلمون در تخم گذاری دارند. چرا که قسمت داخلی تخم از پروتئین و چربی و پوسته آن نیز از کلسیم ساخته شده است. 

استفاده از جیره غذایی استاندارد - چیکن هچ

برای دستیابی به جیره غذایی استاندارد بوقلمون ها حتما از یک متخصص و جیره نویس معتبر پرورش طیور جهت تهیه یک رژیم غذایی استاندارد برای بوقلمون های تخم گذار کمک بگیرید.

فراهم کردن شرایط مناسب جفت گیری بوقلمون ها

اگر می خواهید به تخم های نطفه دار با کیفیت دست پیدا کنید که برای تولید جوجه و جوجه کشی با دستگاه جوجه کشی ضروری هستند، باید بوقلمون های ماده را با بوقلمون های نر جفت دهید چرا که بدون جفت گیری آنها امکان تولید تخم های نطفه دار وجود ندارد. 

بوقلمون های نر زمانی تمایل به جفت گیری پیدا خواهند کرد که اولا غذای کافی در اختیار داشته باشند و ثانیا دما و رطوبت محیط کاملا مناسب و متعادل باشد، بنابراین ضمن اینکه باید از رژیم غذایی قوی برای تغذیه بوقلمون های نر استفاده کنید، بایستی دما را در حدود 25 درجه سانتی گراد و رطوبت را در حدود 50 درصد حفظ کنید. 

سخن آخر

در این نوشته به تمامی عوامل مهم در افزایش تخم گذاری بوقلمون اشاره شد، در صورتی که تجربه خاصی در این مورد دارید که در این نوشته ذکر نشده می توانید از طریق دیدگاه های همین صفحه برای ما ارسال کنید تا با نام شما انتشار پیدا کند. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید. بوقلمون ماده با یک با رجفت گیری 20تا تخم میزارن امتحان کردم جواب گرفتم

    1. سلام تخم گذاری هیج ربطی به جفت گیری نداره . بوقلمون بدون نر هم تخم میذاره . فقط جفت گیری باعث نطفه دار شدن تخم میشه !

  2. سلام از مطالبتون استفاده بردم ممنون من در منزل و با ذستگاه جوجه کشی 26 تخم بوقلمون را به مدت یک ماه نگهداری کرده ولی نهایتا 7 جوجه بوقلمون به من تحویل داد 3 ماده و4 نر الآن 5 ماهه هستن بنابر مطالب فوق تا عید منتظر تخم گذاری آنها نباشم درکنار حیاط در یک قفس تقریبا 4 متری ودر سمت مشرق هستن زیرشون پوشال هست دان خوری وآبخوری آویزی دارندتا چه زمانی میتونم نرهای اضافی را نگه دارم آیا با هم ممکنه جنگ کنن؟ فعلا دانی که به مرغ وخروس میدهم بهشون میدهم لطفا راهنماییم کنید. ممنون

    1. سلام
      جنگ کردن رو بعد 7 ماهگی ممکنه شروع کنن مخصوصا اگر قفسشون کوچیک باشه (بخصوص اگه یکیشون ضعیف باشه همه به اون یدونه حمله خواهند کرد)
      پیشنهاد من اینه که قبل از عید جدا کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس