تغذیه خانگی جوجه یک روزه 

تغذیه خانگی جوجه یک روزه

جوجه ها بعد از خروج از تخم در دوره هچر در 24 ساعت اول تا یک هفته به دلیل پایین بودن سطح ایمنی در حساس ترین دوران می باشند. پرورش جوجه تازه به دنیا آمده چه از نوع گوشتی و چه از نوع رنگی که برای سرگرمی خریداری می شود نیازمند در نظر گرفتن برخی اقدامات مراقبتی و توجه به تغذیه جوجه یک روزه می باشد. عدم توجه به این نکات می تواند جان پرنده را به خطر انداخته و فرد را متحمل خسارت نماید.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1
» امکان جوجه کشی از تخم مرغ و سایر طیور بومی با راندمان بالا
» دارای بدنه ی مقاوم در برابر رطوبت، حرارت و ضربه
» مجهز به آخرین نسل از سنسور SHT سوئیسی
قیمت : 5,450,000تومان

در پرورش جوجه های یک روزه علاوه بر اینکه باید آنها را در یک مکان گرم و زیر لامپ مادر مصنوعی قرار دهید، باید از انواع مواد غذایی سالم و تازه و مقوی جهت رشد سریع بدن آنها استفاده کنید که در این بخش وبسایت چیکن هچ برای پاسخ به سوالات شما درباره تغذیه خانگی جوجه یک روزه، تمامی اطلاعات لازم با نهایت دقت گردآوری شده است. با ما همراه باشید.

تغذیه جنین در داخل تخم

کیفیت جوجه وابسته به شرایط داخل تخم نطفه دار می باشد. زرده یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده تخم است که تمامی چربی و بخش اعظمی از پروتئین مورد نیاز برای رشد جنین را فراهم می کند. شایان ذکر است که نطفه به طور دقیق بر روی زرده واقع شده که نخستین مراحل از فرایند رشد جنین بر روی آن صورت می گیرد. در آخر، همین زرده مواد مورد نیاز برای بقای جوجه در 24 ساعت اول زندگی را تامین می کند.

چگونگی تغذیه جوجه تازه به دنیا آمده

بعد از این که جوجه ها دوره هچر را در دستگاه جوجه کشی پشت سر گذاشته و از تخم خارج شدند، تا مدت یک شبانه روز کامل به هیچ گونه غذا یا دانی احتیاج ندارند. در واقع جوجه از محتوای زرده به مقدار کافی تغذیه کرده است و به همین دلیل در صورت دادن غذا یا دان، جوجه قادر به هضم زرده نخواهد بود که در این حالت ممکن است در اثر عفونت شدید جان خود را از دست بدهد.

در این مدت 24 ساعته تنها باید از ترکیب آب و شکر برای بالا بردن توان و ایمنی بدنی جوجه ها بهره گیری کنید. مخلوط آب و شکر باید به صورت 10 درصد باشد ، غلظت زیاد شکر برای آنها مضر خواهد بود.

تغذیه جوجه یک روزه

بعد از گذشت مدت 24 ساعت که جوجه ها توانستند محتویات زرده را هضم کنند، شما می توانید فرایند تغذیه جوجه یک روزه را شروع کنید. در ابتدا شما می توانید از جیره غذایی استارتر که در بسیاری از فروشگاه ها یافت می شود بهره گیری نمایید. البته برای اطمینان از کیفیت و بهداشتی بودن جیره حتماً از مکانی خرید کنید که دارای مجوز از دامپزشکی می باشد.

هم چنین می توان از پودر انواع مواد همانند سویا، ذرت، … برای تغذیه جوجه یک روزه در خانه یا هر محیط دیگری بهره گیری کرد. برای این کار کافیست ترکیبی از مواد فوق را با هم ترکیب کرده و با هاون یا مخلوط کن به خوبی پودر کنید تا توسط جوجه ها قابل هضم باشد.

تغذیه جوجه یک روزه 

در مواد فوق ترکیبی از پروتئین ، ویتامین و مواد معدنی وجود دارد که برای رشد جوجه ها مناسب است ، البته در کنار آن حتما باید از ظرف آب نیز استفاده کنید چون که جوجه ها برای هضم مواد غذایی نیاز به آب دارند. آب آنها باید در ظرفی تمیز و با ارتفاع کم قرار بگیرد که جوجه ها برای نوشیدن آب دچار مشکل نشوند. 

تغذیه جوجه یک روزه مرغ ، بوقلمون ، اردک ، غاز ، بلدرچین و سایر ماکیان

تغذیه جوجه تمامی پرنده های اهلی و ماکیان شبیه به یکدیگر می باشد و از مواد غذایی مشابهی استفاده می شود. اما جوجه اردک و غاز به دلیل اینکه آبزی هستند و تمایل زیادی به خوردن غذاهای آبکی دارند. بهتر است مواد غذایی آنها را در آب ترکیب کرده و به صورت خمیری به آنها بدهید. 

جوجه های بوقلمون هوش کمی دارند و ممکن است در تشخیص غذای مناسب خود دچار مشکل شوند، بنابراین بهتر است نوک آنها را در آب و دان قرار دهید تا با آن آشنایی پیدا کنند یا اینکه چند جوجه بالغ را می توانید در میان آنها قرار دهید، تا آب و دان خوردن را از آنها بیاموزند. 

پرورش و تغذیه جوجه های یک هفته ای

زمانی که جوجه ها به سن یک هفتگی رسیدند، علاوه بر اینکه برای واکسن زدن آنها باید اقدام کنید تا از تلفات آنها جلوگیری شود، استفاده از مواد غذایی متنوع و کامل نیز برای رشد آنها مناسب خواهد بود. 

در کنار دانه ها و غلات فوق ، باید در یک وعده غذایی نیز از انواع سبزیجات و علوفه خرد شده استفاده کنید تا مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن جوجه ها را تامین کند، هم چنین استفاده از میل ورم خشک شده ، حشرات و کرم ها ، پودر گوشت، کنجاله سویا و … نیز در تامین پروتئین مورد نیاز بدن جوجه ها موثر خواهد بود. 

نکات مهم در پرورش و تغذیه جوجه یک روزه در خانه

⚡ جوجه های یک روزه تا رسیدن به سن 30 روزگی در حساس ترین دوران زندگی هستند و باید پرورش دهنده اقدامات لازم را برای زنده نگه داشتن آنها مد نظر بگیرد. در واقع پرنده بعد از رسیدن به 1 ماهگی تا حد زیادی رشد کرده و از گزند بیماری ها و عوامل خطرساز در امان می ماند.

⚡ افرادی که در خانه و به صورت محدود اقدام به پرورش جوجه یک روزه کرده اند، باید یک محیط مناسب همانند قفس برای آنها ایجاد نمایند.

⚡  قفس را در یک مکان با دمای مناسب و بدور از دسترس حیوانات شکارچی قرار دهید.

⚡ ظروف آبخوری و دانخوری جوجه ها را به صورت مرتب تمیز کنید تا از آلودگی ها و عوامل بیماری زا پاک شود. 

⚡ محیط پرورش جوجه ها باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه مگس ، سوسک ، حیوانات و موجودات موذی مانند موش ، گنجشک ، کبوتر و … باشد چون که از موجودات عامل بیماری های زیادی هستند و در تلفات جوجه ها نقش خواهند داشت. 

استفاده از مولتی ویتامین و مکلمل معدنی در تغذیه جوجه ها

اگر جوجه های شما به اندازه کافی از انواع مواد غذایی تغذیه نکنند، طبیعتا دچار ضعف بدنی ، رشد پایین و انواع بیماری ها خواهند شد و به زودی تلفات آنها را شاهد خواهید بود. اما برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنها و جلوگیری از تلفات ، حتما باید یک جیره غذایی کامل داشته باشند

مولتی ویتامین ها و مکمل های معدنی تا حد زیادی به رشد بهتر و افزایش سطح سلامت جوجه ها کمک خواهد کرد اما لزوما کامل نیستند، اگر جوجه های شما غذای کافی نمی خورند، با مشورت دامپزشک از مکمل معدنی و مولتی ویتامین می توانید استفاده کنید. 

⚠ هشدار : تمامی مطالب نوشته شده در این مقاله به منظور افزایش اطلاعات عمومی می باشد و نباید جایگزین نظر پزشک یا متخصص تلقی شود ⚠

نوشته های مشابه

‫558 دیدگاه ها

  1. سلام غذای خانگی جوجه یک روزه را چطور وبا چه موادی درست کنیم چون در دان فروشی ها احتمال اینکه استارتر کهنه باشه زیاده خودم درست کنم بهتره ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام دوست عزیز
      میتونی از مخلوط پودر گندم، ذرت، سویا و تخم کتان براش استفاده کنی
      بعد اون میتونی از میوه ها و سبزیجات تازه و خرد شده براش استفاده کنی

        1. بله میتونید پودر استخوان رو با جیره مخلوط کنید بسیار تاثیر گذاره
          و تخم مرغ هم به مقدار کم مورد تایید هست

      1. سلام من دوتا صبح جوجه خریدم با بررسی سلامتیشون کاملا سالمن براشون اب و دونه گذاشتم تاحالا فقط دونه خوردن و خوابیدن اب نخوردن جوجه صورتیم اسهال گرفته میشه بگید چطور میشه درمانش کرد و دلیلش چیه ؟

        1. یا محیط نگهداریشون بیش از حد سرد یا گرمه و یا غذایی که بهشون میدی مناسب نیس
          چک کن ببین کدومه
          چه غذایی بهش میدی و کجا نگهداریش می کنی؟

  2. سلام من یک جوجه دارم تازه دوروزه از تخم دراومده همش جیک جیک میکنه وقتی از پیشش میرم ودرست غذا نمیخوره چیکار کنم

    1. سلام خسته نباشید.
      مرغ و جوجه هام حشره زده بودن روغن زدم بعد از چند روز زیر بغل جوجه هام زرد شده دلیلش چیه؟

      1. سلام دوست عزیز
        روغن برا چی زدی
        کافی بود اسپری ضد شپش بخری بزنی درست میشد
        منظور توده زرد رنگ ایجاد شده؟؟؟

  3. سلام
    ببخشید توانایی خرید استارتر رو ندارم
    غذای مقوی چی هست که من قاطی کنم براشون ممنون میشم راهنمایی کنیدـ
    سپاس

    1. سلام دوست عزیز
      استارتر هزینه چندانی نداره
      و برای تغذیه هم مقاله رو مطالعه کنید کامل نوشته شده

  4. سلام وقت شما بخیر بنده ۷تا جوجه دارم که از زیر مرغ کرچ شده گرفتم
    و ۲۴ساعت هیچی بهشون ندادم بعدش آب و قند میدم .خواستم بدونم .منظورتون مولتی ویتامین همون قرصی که توی داروخونه ها هست یا خیر!؟

    1. سلام دوست عزیز
      برید دارخونه های دامپزشکی بگید مولتی ویتامین مخصوص طیور میدن
      طریقه مصرفش هم روشون نوشته شده

  5. سلام من دوتا جوجه رنگی دارم ک دوهفته هستن امروز تخم مرغ نمک زده خوردن الان آسهال ابکی دارن چکار کنم

    1. سلام اصلا اصلا تخم مرغ، نمک روغن و … نباید بخورن . 3 قطره سرکه سیب طبیعی بریز توی ابشون . غیر از این غذاشون چی بوده ؟

  6. سلام من یک جوجه رنگی یک ماهه دارم
    امروز دیدم بدنش چند جاش کبوده الانم دیدم بی‌حال شده چیکار کنم زود خوب بشه غذا هم نمیخوره

    1. سلام منظورتون از کبودی چجوریه ؟ از ارتفاع افتاده ؟ باید دامپزشک معاینش کنه نمیشه بدون معاینه نظر داد

  7. سلام من مرغ دارم و زیرش تخم گذاشتم و دوشبه دنیا اومدن،بهشون تخم مرغ آب‌پز دارم،یکیشون اسهاله سبزه، میشه از امروز براشون سویا و گندم و ذرت، و تخم مرغ آب‌پز آسیاب شده بدم و استاتر هم نخرم؟؟

    1. سلام تخم آبپز ندین اصلا . براش استارتر بخرید . گندم هم ندین
      از داروخانه دامپزشکی براشون مولتی ویتامین و مکمل کلسیم بخرید .

  8. سلام. من ۷ تا جوجه یک روزه گرفتم که الان حدودا ۱۰ روزشونه. همه جوجه هام سرحالن. فقط یکی از جوجه ها از روز اول نمی تونست رو پاهاش وایسته. یعنی پاهاش ۱۸۰ درجه باز بود و پخش زمین بود. الان پای چپش درست شده ولی هنوز پای راستش رو نمی تونه جمع کنه. پای راستش همش بازه. تکونش میده ولی نمی تونه روش وایسه. الان فقط با بال بال زدن و پای چپش خودشو اینور و اونور می کشونه. دلم براش می سوزه. نمی دونم چیکارش کنم. خوبم آب و غذا می خوره و رشدش هم این مدت خوب بوده.

    1. سلام پا باز شده . زیر پاشون چی ریختین ؟ غذاشون چیه ؟
      میتونید پاشو آتل ببندین ؟ با یه چوب بستنی یا خلال دندون و پارچه تمیز پاشو اتل ببندین و با یه کش موی نرم پاهاشو به هم نزدیک کنید
      اگر میتونید جداش کنید از بقیه و توی یه لیوان یا چیزی که پاهاشون نزدیک به هم نگهداره بذاریدش خودتون بهش غذا بدین
      البته بهترین کار اینه به دامپزشک مراجعه کنید تا اتل ببنده براش
      سرچ کنید پا باز شدن جوجه میاره نحوه آتل بندی رو

  9. سلام من یک جوجه ی یک روزه از دست فروش گرفتم گرفتمش خیلی سرحال بود اما امروز همش می خوابه توی کارتون کوچیک گزاشتمش ی دستمال نرم هم گذاشتم زیرش و نون خشک پورد کردم و ریختم تو ی دستمال آب هم براش گذاشتم اما اصلا آب نمی خوره ولی نون کم کم می خوره بنظرتون حالش خوب نیست

  10. سلام خوب هستید من سه روز پیش دوتا جوجه رنگی خریدم از دست فروش و غذا از فروشندش گرفتم و تا الان دارم همونو بهشون میدم اما سفیده خیلی جیک جیک می‌کنه جدیداً و وقتی هم میخواد غذا بخوره بازم جیک جیک می‌کنه و فکر کنم اسهال هم داره و اسهالش هم بعضی موقع ها سبزه و یا قهوه ای ولی صورتیه سرحال و شیطونه و خوب غذا میخوره ولی از امروز دیدم که سفیده وقتی میوفته وارونه میشه نمیتونه بلند بشه و به سختی بلند میشه یعنی مریضه؟
    واینکه من شبا توی کارتون کوچولو میذارمشون روی شوفاژ که گرم بشن آخه وقتی توی کارتون تقریبا بزرگ میزارمشون زیاد جیک جیک میکنن و هی میخوان بیان بیرون و دوست دارن برن داخل کارتون کوچیکه دیروز هم دیدم صورتیه اسهال قهوه ای داشت ولی امروز دیگه اسهال نداشت.
    اشکال نداره که منم بهشون آب و شکر بدم؟
    اگه بهشون آب و شکر بدم تقویت میشن یا براشون ضرر داره؟
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. روی شوفاژ ؟ مگه میخواین بپزن ؟ اولا که نباید توی کارتن صاف باشن باید زیر پاشون پوشال بریزید . یا سردشه یا گرسنشه . براشون مولتی ویتامین بخرید . سه قطره سرکه سیب طبیعی توی ابشون بریزید

  11. سلام دوتا جوجه رنگی از دست فروش به اصرار دخترم خریدم و از غذای خود فروشنده که فکر کنم گندم و ذرت کوبیده هست بهشون دادم هر دو خوردن تا شب
    دیشب صورتی حال نداشت چیزی نمیخورد مدام یجا مینشست و‌چشماش بسته بود چیزی تو خونه نداشتم بهش آب قند و یکم زرده تخم مرغ دادم و گذاشتم تو سبد میوه جلوی نور و گرمای بخاری
    الان اول صبحه حال صورتی بهتره
    اما زرده مثل دیشب سرحال نیست یکی دوبار دیدم موقع راه رفتن افتاد در کل هر دو‌مثل روز اول سرحال نیستن
    گذاشتم زیر نو خورشید از پشت پنجره و دوباره آب قند و زرده تخم مرغ دادم به هردو
    الان دیدم صورتی اسهاله ، زرد رو نمیدونم ندیدم
    بنظرتون مشکل دارن یا بخاطر تغییر رژیم غذایی وآب قند و زرده هست؟

    1. سلام زرده تخم مرغ اصلا اصلا براشون خوب نیست ! بیرون از خونه نباید باشن . بذاریدشون داخل خونه دما بالای 27 درجه باشه
      مولتی ویتامین طیور بخرید براشون غذاشونم باید استارتر بخرید مقاله زیر رو کامل بخونید
      نگهداری از جوجه رنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از پاسخ به نظر خود، شماره همراه را در کادر زیر وارد کنید.

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری کلیک کن 👋
دستگاه جوجه کشی 72 تایی آژاکس